(jrocn 'Zwartsjexels in het harL
Conclusie in oriënteringsnota
Derde (dubbeldeks)boot moet
vervoersproblemen oplossen
TEXELSTROOM WIL DIJK OM
CENTRALE AANLEGGEN
Slachting honden
onder schapen
Veertien dieren gedood
WACHTMEESTER
TOT RIDDER GESLAGEN
PLEIDOOI VOOR
VERTRAAGDE
UITBREIDING
SLAAPPLAATSEN
Geslaagd
DINSDAG 2 MAART 1976
89e JAARGANG No. 9055
Uitgave: BV v/h Langeveld De Roolj
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 734, en Ron Lodewljks, Noord
wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ9,80 p. kw.
50 cent incasso; los 40 cent.
Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank
Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW
Wachtmeester Hans van der Kwaak
werd zaterdagmiddag op de Groene-
plaats door Prins Gerardo di Coeverti
tot ridder geslagen en tevens onder
scheiden met de orde van het broedei. De
wakkere politieman viel deze huldiging
ten deel wegens zijn dapper optreden
enige tijd geleden bij een caféruzie in
Den Burg. „Ondanks alle tegenslagen
stond hij zijn mannetje en liet zich niet
uit het veld slaan", aldus de prins, die
Naast de twee huidige enkel-
deksschepen moet nog vóór 1980
een derde boot in de vaart ge
bracht worden die eerst ge
bruik maakt van de huidige fuiken
en later (na 1980) gebruikt kan
worden als dubbeldeksboot. Te
vens wordt gepleit voor vertraag
de uitbreiding van 't aantal recre
atieve slaapplaatsen, die gelijke
tred moet houden met geleidelij
ke capaciteitsvergroting van de
veerdienst.
Dit blijkt uit de door het ingenieurs
bureau Hajema in Assen ontwikkelde
oriënteringsnota veerverbinding Den
Helder-Texel. Uitbreiding van de veer
verbinding wordt in de nota noodza
kelijk geacht gezien de te verwachten
verdere toename van het vervoersaan
bod. „Wachttijden die nu alleen in
juli voorkomen zullen in steeds toene
mende mate ook in de andere maan
den optreden als de huidige capaci
teit gehandhaafd zou blijven", aldus
staat in de nota. Maatregelen zoals
invoering van een reserveringssysteem,
het spreiden van wisseldagen of be
vordering van het openbaar vervoer
kunnen geen wezenlijke bijdrage leve
ren in de oplossing van de veerproble-
matiek, aldus Hajema.
Bouw en ontwerp van een 70 meter
lang .dubbeldeksschip (kosten 28 mil
joen volgens het prijspeil van 1974)
nemen drie jaar in beslag zodat op
zijn vroegst in 1979 zo'n veerboot in
de vaart kan komen. In de nota wordt
er rekening mee gehouden dat de aan
leg van nieuwe voor dubbeldekssche
pen geschikte fuiken pas ver na 1981
tot stand zal komen. „Het is niet denk
beeldig dat het door Rijkswaterstaat
in te stellen onderzoek of het beleid
van de rijksoverheid zal leiden tot een
beslissing om geen walakkommodatie
voor dubbeldeksschepen aan te leg
gen", aldus de nota. Geconcludeerd
wordt dat de verbinding tussen Texel
en de vaste wal nog geruime tijd via
de veerhaven in Den Helder zal verlo
pen.
Korte- en lange termijn
Met de keuze van een dubbeldeksboot
denkt Hajema de korte termijnpro
blemen op te lossen en tevens voldoende
mogelijkheden open te houden voor ver-
met zijn raad van elf naar Den Burg
was gekomen om uit handen van loco-
burgemeester Jaap Westdorp de sleu
tels van de stand Texel in ontvangst te
nemen.
De heren Johan Roeper, Siem Plaats
man en Thijs van der Laan werden op
soortgelijke wijze in de bloemetjes gezet
wegens een belangrijk aandeel in de
succesvolle aktie voor versnelde dijk
verzwaring. De drie kregen, ook een
lintje mee voor Frans Schellinger die
was verhinderd. De onderscheiding was
van een andere graad als die van Van
der Kwaak de orde van het lotei
De locoburgemeester overhandigde
graag de sleutels maar gaf het advies
het Texelse carnaval tot een waardig
feest te maken Waaruit de merendeels
uit horecaexploitanten bestaande raad
van elf zijn conclusies kon trekken. De
plechtigheid op de Groeneplaats werd
gevolgd door een optocht door Den
Burg. Het evenement bracht niet veel
publiek op de been. Het valt niet mee om
de Texelaars massaal tot het carnaval
te 'bekeren. Ook de eerder gehouden
festiviteiten trokken bedroevend weinig
publiek. De carnavalsvereniging De
Koliekedotters is echter niet van plan
snel de moed op te geven, gesterkt door
ontwikkelingen elders in de provincie
waar het de eerste jaren ook heel aar
zelend ging maar waar nu sprake is van
masaal bezochte feesten.
Prins Gerardo di Coeverti van de car
navalsvereniging De Koliekedotters
heeft donderdagmiddag met vier leden
van zijn raad van elf een bezoek ge
bracht aan het Lidwina ziekenhuis in
Den Helder. Twaalf van Texel afkom
stige patiënten kregen het kleurige ge
zelschap aan hun bed en aanhoorden de
wensen voor beterschap en snelle terug
keer naar Texel. Ieder kreeg een zakje
fruit. Hoewel de toestand van de meeste
patiënten zodanig was dat zij niet be
paald in carnavalsstemming verkeerden,
werd het gebaar toch wel erg op prijs
gesteld. Graag had de vereniging ook
Parkzicht (waar bijna veertig Texelaars
liggen) bezocht, maar dat was organisa
torisch niet voor elkaar te krijgen.
„Parkzicht" komt daarom volgend jaar
aan de beurt
Antoinette van Rossum in De Cocks-
dorp is vorige week bij modelbureau
„Jean-Paul" in Amsterdam geslaagd
voor mannequin-fotomodel.
dere ontwikkelingen. Nadat de tweede
fuik gerealiseerd is wordt de verbinding
met de vaste wal onderhouden met de
huidige twee enkeldeksboten en één
dubbeldeksschip, waarna uitbreiding
mogelijk is met het in de vaart brengen
van een tweede dubbeldeksschip. Eén
van de enkeldeksboten kan dan als re
serveschip dienst doen. „Hierdoor", zo
staat in de nota, „is het mogelijk de ca
paciteit geleidelijk te verhogen, waarbij
aanpassing aan de vervoersvraag het
streven is en overcapaciteit vermeden
moet worden. Wachttijden van enkele
uren in het hoogseizoen worden geac-
septeerd". Konsekwentie hiervan is dat
de opstelterreinen in Den Helder aan
zienlijk vergroot moeten worden. „Bij
de plannen voor verbetering van de zee
waterkering in Den Helder dient hier
mee rekening te worden gehouden".
Geen overschrijding
De limiet van 47 duizend slaapplaat
sen in 1985 wordt niet overschreden, al
thans zo concludeert Hajema op basis
van de in het veerverbindingsrapport
voor dat jaar berekende vervoersom-
vang naar Texel Wel wordt gevreesd
voor verstikking van de dorpscentra als
verkeersbeperkende maatregelen uitblij-
Binnen de N.V. Texelstroom bestaat
het plan een 2,5 meter hoge dijk aan
te leggen rond de centrale nabij Ou-
deschild. Dit om te voorkomen dat de
centrale bij een dijkdoorbraak onder
water komt te staan. Deze dijk moet
bescherming bieden gedurende de pe
riode dat het Texelse dijktraject nog
niet geheel op deltahoogte is ge
bracht.
Directeur Kleinhuis: „Het kan nog
wel 6 jaar duren voordat RWS met het
dijkverzwaringsproject klaar is. En zo
lang de gehele Waddenzeedijk niet
verhoogd is loopt de centrale bij een
dijkdoorbraak op elke willekeurige
plaats, het risico onder water te lopen,
hetgeen zou betekenen dat Texel zon
der stroom en drinkwater zou komen
te ziften".
Het bestuur van Texelstroom moet
nog een beslising over het plan nemen.
Mochten er ook financieel geen bezwa
ren zijn dan zal de dijk nog voor deze
winter worden aangelegd. Dat gebeurt
op eigen terrein binnen of door de be
staande groensingel. In het ontwerp-be-
stemmingsplan Oudeschild is met de
aanleg van deze dijk nog geen rekening
gehouden. Daarover zal de gemeente
met Texelstroom nader in contact tre
den. Of de dijk weer zal worden afge
broken nadat de Waddenzecdijk op del
tahoogte is gebracht is twijfelachtig.
ven. De ramingen van Hajema gaan uit
van een geringere vervoersgroei dan in
de door PW Noordholland, ETD en RWS
samengestelde nota veerverbinding
werd aangegeven. In laatstgenoemde
nota werd als minimum genoemd voort
zetting van de huidige groei en als ma
ximum een aanzienlijke versnelling ter
wijl in de oriënteringsnota het huidige
groeitempo als maximum en een vertra
ging daarvan als minimum wordt geno
men.
Uitgaande van de gewijzigde progno
ses wordt geconcludeerd dat, ook al
stijgt het aantal slaapplaatsen niet
meer, een verdere stijging van het ver-
blij fsrecreatieve verkeer per veerboot
in de lijn der verwachtingen ligt, van
wege seizoenverbreding en daling van
de gemiddelde verblijfsduur. B. en W.
voorzien in het hoogseizoen een beperk
te groei en een behoorlijke groei in het
voor- en naseizoen. Er wordt rekening
gehouden met een toename van het aan
tal gelijktijdig op Texel aanwezige au
to's van il.520 in 1972 tot 16.400 a
18.800 in 1985, het aantal auto's van dag-
recreanten, van overig dagbezoek en
van vrachtverkeer nog niet meegere
kend. Deze toename wordt in de nota
toegeschreven aan uitbreiding van het
aantal slaapplaatsen en aan toename
van het autobezit onder Texelaars en
niet aan kapaciteitsvergroting van de
veerverbinding Het totale personenver
voer bedraagt, aldus een prognose in de
nota in 1985 bij voldoende capaciteit van
de veerverbinding minimaal 630.000 en
maximaal 900.000, terwijl het aantal
autobussen, vrachtwagens, opleggers en
caravans gezamenlijk in datzelfde jaar
toeneemt met minimaal 71.200 en maxi
maal 95.500. De totale vervoersomvang
ligt in 1985 dus ergens tussen 701.200
en 995.500. Omdat gemotoriseerde voer
tuigen die groter zijn dan een auto meer
plaats op de veerboot innemen wordt
uitgegaan van personenauto-equivalen
ten (p.a.e's) om zo met afgeronde getal
len te kunnen werken. De totale omvang
van het vervoer ligt in 1985 dan ergens
tussen 780.000 en 1.100.000 p.a.e's. Daar
bij is uitgegaan van uitbreiding van het
aantal slaapplaatsen met ongeveer
4.000. Deze toename komt redelijk
overeen met de groeimogelijkheden van
het aantal slaapplaatsen in al goedge
keurde bestemmingsplannen. In ont
werpplannen is nog een uitbreiding met
2.850 slaapplaatsen opgenomen.
(zie vervolg pagina 2)
Twee honden hebben zaterdagoch
tend een afschuwelijke slachting aange
richt onder schapen in de buurt van de
Pijpersdijk in Waalenburg. Acht dieren
vonden direct de dood als gevolg van
bijtwonden of omdat zij in de sloot
werden gejaagd en verdronken. Zes wa
ren er zo ernstig aan toe dat zij door de
veearts moesten worden afgemaakt. In
11 van de omgekomen schapen zaten
lammeren, totaal 19, die uiteraard ook
verloren gingen. De meeste schapen wa
ren eigendom van G. Rikkenberg; ver
der waren er dieren bij van de heren
Witte en List. De twee honden, een soort
herder, waren eigendom van K. uit Den
Burg. Ze zijn ter plaatse door de politie
doodgeschoten.
De honden hebben 'hun bloedige spel
waarschijnlijk urenlang ongestoord kun
nen voortzetten. Omstreeks acht uur
werd alarm geslagen en gingen drie
wachtmeesters van de Rijkspolitie erop
af De honden bleven doorgaan met ja
gen en waren niet te vangen. Om nog
meerdere slachtoffers te voorkomen
werd toen besloten de beesten neer te
schieten. Dat gebeurde met een jacht
geweer, geladen met „zware" hagel. Een
van de honden werd direct dodelijk ge
troffen, de andere werd aanvankelijk
slechts lichtgewond en ging er van
door. Dit beest kon echter nog juist
iworden opgevangen en alsnog het ge
nadeschot krijgen. Totaal moest vijf
keer worden gevuurd. De eigenaar van
de honden (die verklaarde dat ze 's mor
gens vroeg tegen zijn zin waren uitge
broken) nam de zaak sportief op en had
alle begrip voor het opteden van de po
litie. De veearts trof in de magen van
de honden wolresten aan, wat als extra
bewijs wordt beschouwd.
Nog meer
Het is niet uitgesloten, dat de schade
nog aanzienlijk groter zal worden dan
thans het geval is. Diverse dieren heb
ben aan het drama verwondingen van
uiteenlopende aard ovegehouden: Bijt
wonden in achterpoten en achterhand,
afgebeten staarten e.d. Ook hebben en
kele schapen urenlang in de sloot geze
ten en als gevolg daarvan mogelijk long
ontsteking opgelopen. Te verwachten is
ook dat ogenschijnlijk ongedeerde die
ren hun lammeren zullen verwerpen. De
eigenaar van de honden iwas verzekerd.
Steeds vaker
Vorige week maakte de veearts op
verzoek van eigenaar S. K. uit De Koog
twee bouviers af. Deze dieren hadden
een één-jarig lam verscheurd dat als
„soggie" op een weitje aan de Nikadel
werd gehouden. De bouviers hadden
hun slachtoffer kunnen bereiken door
de afrastering van ihun verblijf te on
dergraven.
In toenemende mate komt het voor
dat schapen slachtoffer worden van
honden. Er worden steeds meer honden
aangeschaft. Er zijn er momenteel zo'n
1000 geregistreerd voor de belasting.
Zeer veel eigenaars zijn echter niet be
reid of in staat hun dieren behoorlijk
onder controle te houden, hoewel de po
litieverordening gebiedt, dat elke hond
aan de lijn of onder direct appèl moet
zijn. De gemakszucht wordt in de hand
gewerkt door de verzekering, die over
het algemeen nogal soepel is bij het uit
betalen van schade. Van een Texelse
assuradeur vernamen wij, dait men wat
dat laatste betreft echter niet al te op
timistisch moet zijn Vooral a'ls heit om
herhaling9gevallen gaat, staat vergoe
ding van de schade niet bij voorbaat
vast.
Voor
gehoorapparatenservice
ELECTROHUIS O