(jrocn 'Zwartsjexels in het harL Conclusie in oriënteringsnota Derde (dubbeldeks)boot moet vervoersproblemen oplossen TEXELSTROOM WIL DIJK OM CENTRALE AANLEGGEN Slachting honden onder schapen Veertien dieren gedood WACHTMEESTER TOT RIDDER GESLAGEN PLEIDOOI VOOR VERTRAAGDE UITBREIDING SLAAPPLAATSEN Geslaagd DINSDAG 2 MAART 1976 89e JAARGANG No. 9055 Uitgave: BV v/h Langeveld De Roolj Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 734, en Ron Lodewljks, Noord wester 21, Den Burg, tel. (02220) 3986. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ9,80 p. kw. 50 cent incasso; los 40 cent. Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW Wachtmeester Hans van der Kwaak werd zaterdagmiddag op de Groene- plaats door Prins Gerardo di Coeverti tot ridder geslagen en tevens onder scheiden met de orde van het broedei. De wakkere politieman viel deze huldiging ten deel wegens zijn dapper optreden enige tijd geleden bij een caféruzie in Den Burg. „Ondanks alle tegenslagen stond hij zijn mannetje en liet zich niet uit het veld slaan", aldus de prins, die Naast de twee huidige enkel- deksschepen moet nog vóór 1980 een derde boot in de vaart ge bracht worden die eerst ge bruik maakt van de huidige fuiken en later (na 1980) gebruikt kan worden als dubbeldeksboot. Te vens wordt gepleit voor vertraag de uitbreiding van 't aantal recre atieve slaapplaatsen, die gelijke tred moet houden met geleidelij ke capaciteitsvergroting van de veerdienst. Dit blijkt uit de door het ingenieurs bureau Hajema in Assen ontwikkelde oriënteringsnota veerverbinding Den Helder-Texel. Uitbreiding van de veer verbinding wordt in de nota noodza kelijk geacht gezien de te verwachten verdere toename van het vervoersaan bod. „Wachttijden die nu alleen in juli voorkomen zullen in steeds toene mende mate ook in de andere maan den optreden als de huidige capaci teit gehandhaafd zou blijven", aldus staat in de nota. Maatregelen zoals invoering van een reserveringssysteem, het spreiden van wisseldagen of be vordering van het openbaar vervoer kunnen geen wezenlijke bijdrage leve ren in de oplossing van de veerproble- matiek, aldus Hajema. Bouw en ontwerp van een 70 meter lang .dubbeldeksschip (kosten 28 mil joen volgens het prijspeil van 1974) nemen drie jaar in beslag zodat op zijn vroegst in 1979 zo'n veerboot in de vaart kan komen. In de nota wordt er rekening mee gehouden dat de aan leg van nieuwe voor dubbeldekssche pen geschikte fuiken pas ver na 1981 tot stand zal komen. „Het is niet denk beeldig dat het door Rijkswaterstaat in te stellen onderzoek of het beleid van de rijksoverheid zal leiden tot een beslissing om geen walakkommodatie voor dubbeldeksschepen aan te leg gen", aldus de nota. Geconcludeerd wordt dat de verbinding tussen Texel en de vaste wal nog geruime tijd via de veerhaven in Den Helder zal verlo pen. Korte- en lange termijn Met de keuze van een dubbeldeksboot denkt Hajema de korte termijnpro blemen op te lossen en tevens voldoende mogelijkheden open te houden voor ver- met zijn raad van elf naar Den Burg was gekomen om uit handen van loco- burgemeester Jaap Westdorp de sleu tels van de stand Texel in ontvangst te nemen. De heren Johan Roeper, Siem Plaats man en Thijs van der Laan werden op soortgelijke wijze in de bloemetjes gezet wegens een belangrijk aandeel in de succesvolle aktie voor versnelde dijk verzwaring. De drie kregen, ook een lintje mee voor Frans Schellinger die was verhinderd. De onderscheiding was van een andere graad als die van Van der Kwaak de orde van het lotei De locoburgemeester overhandigde graag de sleutels maar gaf het advies het Texelse carnaval tot een waardig feest te maken Waaruit de merendeels uit horecaexploitanten bestaande raad van elf zijn conclusies kon trekken. De plechtigheid op de Groeneplaats werd gevolgd door een optocht door Den Burg. Het evenement bracht niet veel publiek op de been. Het valt niet mee om de Texelaars massaal tot het carnaval te 'bekeren. Ook de eerder gehouden festiviteiten trokken bedroevend weinig publiek. De carnavalsvereniging De Koliekedotters is echter niet van plan snel de moed op te geven, gesterkt door ontwikkelingen elders in de provincie waar het de eerste jaren ook heel aar zelend ging maar waar nu sprake is van masaal bezochte feesten. Prins Gerardo di Coeverti van de car navalsvereniging De Koliekedotters heeft donderdagmiddag met vier leden van zijn raad van elf een bezoek ge bracht aan het Lidwina ziekenhuis in Den Helder. Twaalf van Texel afkom stige patiënten kregen het kleurige ge zelschap aan hun bed en aanhoorden de wensen voor beterschap en snelle terug keer naar Texel. Ieder kreeg een zakje fruit. Hoewel de toestand van de meeste patiënten zodanig was dat zij niet be paald in carnavalsstemming verkeerden, werd het gebaar toch wel erg op prijs gesteld. Graag had de vereniging ook Parkzicht (waar bijna veertig Texelaars liggen) bezocht, maar dat was organisa torisch niet voor elkaar te krijgen. „Parkzicht" komt daarom volgend jaar aan de beurt Antoinette van Rossum in De Cocks- dorp is vorige week bij modelbureau „Jean-Paul" in Amsterdam geslaagd voor mannequin-fotomodel. dere ontwikkelingen. Nadat de tweede fuik gerealiseerd is wordt de verbinding met de vaste wal onderhouden met de huidige twee enkeldeksboten en één dubbeldeksschip, waarna uitbreiding mogelijk is met het in de vaart brengen van een tweede dubbeldeksschip. Eén van de enkeldeksboten kan dan als re serveschip dienst doen. „Hierdoor", zo staat in de nota, „is het mogelijk de ca paciteit geleidelijk te verhogen, waarbij aanpassing aan de vervoersvraag het streven is en overcapaciteit vermeden moet worden. Wachttijden van enkele uren in het hoogseizoen worden geac- septeerd". Konsekwentie hiervan is dat de opstelterreinen in Den Helder aan zienlijk vergroot moeten worden. „Bij de plannen voor verbetering van de zee waterkering in Den Helder dient hier mee rekening te worden gehouden". Geen overschrijding De limiet van 47 duizend slaapplaat sen in 1985 wordt niet overschreden, al thans zo concludeert Hajema op basis van de in het veerverbindingsrapport voor dat jaar berekende vervoersom- vang naar Texel Wel wordt gevreesd voor verstikking van de dorpscentra als verkeersbeperkende maatregelen uitblij- Binnen de N.V. Texelstroom bestaat het plan een 2,5 meter hoge dijk aan te leggen rond de centrale nabij Ou- deschild. Dit om te voorkomen dat de centrale bij een dijkdoorbraak onder water komt te staan. Deze dijk moet bescherming bieden gedurende de pe riode dat het Texelse dijktraject nog niet geheel op deltahoogte is ge bracht. Directeur Kleinhuis: „Het kan nog wel 6 jaar duren voordat RWS met het dijkverzwaringsproject klaar is. En zo lang de gehele Waddenzeedijk niet verhoogd is loopt de centrale bij een dijkdoorbraak op elke willekeurige plaats, het risico onder water te lopen, hetgeen zou betekenen dat Texel zon der stroom en drinkwater zou komen te ziften". Het bestuur van Texelstroom moet nog een beslising over het plan nemen. Mochten er ook financieel geen bezwa ren zijn dan zal de dijk nog voor deze winter worden aangelegd. Dat gebeurt op eigen terrein binnen of door de be staande groensingel. In het ontwerp-be- stemmingsplan Oudeschild is met de aanleg van deze dijk nog geen rekening gehouden. Daarover zal de gemeente met Texelstroom nader in contact tre den. Of de dijk weer zal worden afge broken nadat de Waddenzecdijk op del tahoogte is gebracht is twijfelachtig. ven. De ramingen van Hajema gaan uit van een geringere vervoersgroei dan in de door PW Noordholland, ETD en RWS samengestelde nota veerverbinding werd aangegeven. In laatstgenoemde nota werd als minimum genoemd voort zetting van de huidige groei en als ma ximum een aanzienlijke versnelling ter wijl in de oriënteringsnota het huidige groeitempo als maximum en een vertra ging daarvan als minimum wordt geno men. Uitgaande van de gewijzigde progno ses wordt geconcludeerd dat, ook al stijgt het aantal slaapplaatsen niet meer, een verdere stijging van het ver- blij fsrecreatieve verkeer per veerboot in de lijn der verwachtingen ligt, van wege seizoenverbreding en daling van de gemiddelde verblijfsduur. B. en W. voorzien in het hoogseizoen een beperk te groei en een behoorlijke groei in het voor- en naseizoen. Er wordt rekening gehouden met een toename van het aan tal gelijktijdig op Texel aanwezige au to's van il.520 in 1972 tot 16.400 a 18.800 in 1985, het aantal auto's van dag- recreanten, van overig dagbezoek en van vrachtverkeer nog niet meegere kend. Deze toename wordt in de nota toegeschreven aan uitbreiding van het aantal slaapplaatsen en aan toename van het autobezit onder Texelaars en niet aan kapaciteitsvergroting van de veerverbinding Het totale personenver voer bedraagt, aldus een prognose in de nota in 1985 bij voldoende capaciteit van de veerverbinding minimaal 630.000 en maximaal 900.000, terwijl het aantal autobussen, vrachtwagens, opleggers en caravans gezamenlijk in datzelfde jaar toeneemt met minimaal 71.200 en maxi maal 95.500. De totale vervoersomvang ligt in 1985 dus ergens tussen 701.200 en 995.500. Omdat gemotoriseerde voer tuigen die groter zijn dan een auto meer plaats op de veerboot innemen wordt uitgegaan van personenauto-equivalen ten (p.a.e's) om zo met afgeronde getal len te kunnen werken. De totale omvang van het vervoer ligt in 1985 dan ergens tussen 780.000 en 1.100.000 p.a.e's. Daar bij is uitgegaan van uitbreiding van het aantal slaapplaatsen met ongeveer 4.000. Deze toename komt redelijk overeen met de groeimogelijkheden van het aantal slaapplaatsen in al goedge keurde bestemmingsplannen. In ont werpplannen is nog een uitbreiding met 2.850 slaapplaatsen opgenomen. (zie vervolg pagina 2) Twee honden hebben zaterdagoch tend een afschuwelijke slachting aange richt onder schapen in de buurt van de Pijpersdijk in Waalenburg. Acht dieren vonden direct de dood als gevolg van bijtwonden of omdat zij in de sloot werden gejaagd en verdronken. Zes wa ren er zo ernstig aan toe dat zij door de veearts moesten worden afgemaakt. In 11 van de omgekomen schapen zaten lammeren, totaal 19, die uiteraard ook verloren gingen. De meeste schapen wa ren eigendom van G. Rikkenberg; ver der waren er dieren bij van de heren Witte en List. De twee honden, een soort herder, waren eigendom van K. uit Den Burg. Ze zijn ter plaatse door de politie doodgeschoten. De honden hebben 'hun bloedige spel waarschijnlijk urenlang ongestoord kun nen voortzetten. Omstreeks acht uur werd alarm geslagen en gingen drie wachtmeesters van de Rijkspolitie erop af De honden bleven doorgaan met ja gen en waren niet te vangen. Om nog meerdere slachtoffers te voorkomen werd toen besloten de beesten neer te schieten. Dat gebeurde met een jacht geweer, geladen met „zware" hagel. Een van de honden werd direct dodelijk ge troffen, de andere werd aanvankelijk slechts lichtgewond en ging er van door. Dit beest kon echter nog juist iworden opgevangen en alsnog het ge nadeschot krijgen. Totaal moest vijf keer worden gevuurd. De eigenaar van de honden (die verklaarde dat ze 's mor gens vroeg tegen zijn zin waren uitge broken) nam de zaak sportief op en had alle begrip voor het opteden van de po litie. De veearts trof in de magen van de honden wolresten aan, wat als extra bewijs wordt beschouwd. Nog meer Het is niet uitgesloten, dat de schade nog aanzienlijk groter zal worden dan thans het geval is. Diverse dieren heb ben aan het drama verwondingen van uiteenlopende aard ovegehouden: Bijt wonden in achterpoten en achterhand, afgebeten staarten e.d. Ook hebben en kele schapen urenlang in de sloot geze ten en als gevolg daarvan mogelijk long ontsteking opgelopen. Te verwachten is ook dat ogenschijnlijk ongedeerde die ren hun lammeren zullen verwerpen. De eigenaar van de honden iwas verzekerd. Steeds vaker Vorige week maakte de veearts op verzoek van eigenaar S. K. uit De Koog twee bouviers af. Deze dieren hadden een één-jarig lam verscheurd dat als „soggie" op een weitje aan de Nikadel werd gehouden. De bouviers hadden hun slachtoffer kunnen bereiken door de afrastering van ihun verblijf te on dergraven. In toenemende mate komt het voor dat schapen slachtoffer worden van honden. Er worden steeds meer honden aangeschaft. Er zijn er momenteel zo'n 1000 geregistreerd voor de belasting. Zeer veel eigenaars zijn echter niet be reid of in staat hun dieren behoorlijk onder controle te houden, hoewel de po litieverordening gebiedt, dat elke hond aan de lijn of onder direct appèl moet zijn. De gemakszucht wordt in de hand gewerkt door de verzekering, die over het algemeen nogal soepel is bij het uit betalen van schade. Van een Texelse assuradeur vernamen wij, dait men wat dat laatste betreft echter niet al te op timistisch moet zijn Vooral a'ls heit om herhaling9gevallen gaat, staat vergoe ding van de schade niet bij voorbaat vast. Voor gehoorapparatenservice ELECTROHUIS O

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1