Cjrocn kwarts-Jexels in het harL, Meerderheid commissie voor uitbreiding capaciteit veerdienst Kledinginzameling in alle dorpen t.b.v. Mensen in nood Geen vakbondskandidaten voor bestuur? Probleem voor woningbouwvereniging Nota veerverbinding deel van structuurplan Maandag en dinsdag a.s. Na Pasen geen krant Jonge dode zeehond Dia-middag voor Oostcrcnder bejaarden VRIJDAG 9 APRIL 1976 TEXELSE 89e JAARGANG No. 9066 Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooij Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 734, en Wessel B. Post, Oost 34, Oosterend. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f 9,80 p. kw 50 cent Incasso; los 40 cent. Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW De meeste leden van de commissie recreatie en natuurbehoud zijn van mening dat capaciteitsvergroting van de veerdienst onvermijdelijk en wense lijk is en scharen zich daarmee achter de conclusies in de door het bureau Hajema opgestelde „Oriënteringsnota Veerverbinding Texel-Den Helder". Dat bleek in de maandagavond ge houden vergadering van de commissie waarbij voor het eerst sinds het capa citeitsvraagstuk in discussie is, het ar gument ter tafel werd gebracht dat de groei van het vervoersaanbod de laat ste jaren niet in de eerste plaats door de toeristen maar door Texelaars zelf en door andere verschijnselen wordt veroorzaakt. Commissielid Bob Bakker, tevens TESO-bestuurder stelde: „De groei van het toeristische vervoersaanbod is vrij wel uitsluitend het gevolg van-de groei van het aantal toeristische bedden. De afgelopen jaren is het aantal toeristische slaapplaatsen op Texel vrijwel niet toe genomen en dat gold automatisch ook voor het aantal vervoerde vakantiegas ten. Daaruit blijkt duideliik dat de ver voerscapaciteit van TESO op zichzelf geen oorzaak kan zijn van toeristische groei". Kritiek Andere geluiden kwamen vooral van de leden Welboren en Dijksen. Met de anderen waren zij overtuigd van de kwaliteit van de oriënteringsnota („Het beste dat ik ooit in handen heb gehad") maar de kanttekeningen die zij plaatsen hielden toch een fors stuk kritiek in. Dijksen, namens de Werkgroep Land- schapszorg, herinnerde eraan dat hij en zijn geestverwanten van mening zijn dat het maximum van 47 000 slaapplaat sen in 1985 fors zal worden overschre den als het beleid niet spoedig wordt bijgeschakeld. Dijksen zag die stelling in de oriënteringsnota bevestigd, waarin wordt gezegd dat de toeristische ontwik keling thans gaat naar een hoger ma ximum dan door de gemeenteraaü i. a- paald. Landschapszorg heeft uitgerekei. J dat de maximumcapaciteit momenteel al 42.000 is en niet 38 000 zoals de gemeen te beweert. Samen met de slaapplaatsen die Ontstaan door uitvoering van de goedgekeurde bestemmingsplannen komt men op een totaal van 49.400 slaapplaatsen Juiste gegevens? Dijksen twijfelde eraan of voor de no ta wel de juiste gegevens zijn gebruikt. „Als er op gecontroleerde wijze al een top van meer dan 49.000 wordt bereikt, wat zal de toeneming dan wel zijn als de ongecontroleerde groei daar nog bij komt?" Dijksen vond de stelling in het rapport dat de gemiddelde verblijfsduur van de recreanten tot 9 a 10 dagen zal dalen nogal aanvechtbaar. Men baseer de zich op de gegevens van de beide RST-campings en die ontwikkeling is niet representatief voor heel Texel De verwachtingen omtrent verbreding van het seizoen werd optimistisch genoemd Een hele „volle" maand augustus en ver dubbeling van de drukte in mei, juni en september is niet te verwachten Ook de gemiddelde groepsgrootte (aantal per sonen per auto) zag Dijksen minder snel dalen dan de opstellers van de nota. „Op alle vier punten die de groei van het verblijfsrecreatief verkeer volgens de nota bepalen valt dus te beknibbelen", aldus Dijksen die dat ook deed en bij de verschillende in het rapport neergelegde cijfers vraagtekens plaatste. Hij erkende echter dat ook bij minder stormachtige ontwikkeling sprake blijft van een groot vervoersaanbod Dat door de vergrote vervoerscapaci teit de opnamecapaciteit van Texel niet wordt overschreden, wordt door Land schapszorg aangevochten. Men vindt dat die capaciteit nu reeds overschreden is, wat blijkt uit de slechte toestand van het oppervlaktewater (veel planten en dieren zijn haast verdwenen) en ook de vogelstand lijdt gevoelige verliezen Van de oorspronkelijk 112 soorten broedvo- gels zijn er 17 verdwenen en 34 in aan tal achteruit gegaan Dijksen zei dat de werkgroep betreurt dat in de oriënte ringsnota nauwelijks is ingegaan op de mogelijkheid van een reserveringssy steem en andere wisseldagen. Dat de huidige veerdienst zo kwets baar is, vond Dijksen overdreven Dat per schip een tijd van drie maanden voor onderhoud en reparatie wordt ge noemd is merkwaardig want in werke lijkheid is daar per jaar maximaal een week mee gemoeid. Hoe vaak is het voorgekomen dat een schip door storin gen aan motoren, stuurinrichting of klep uitviel? Hoe vaak weigerde de laadbrug en hoe vaak kon wegens lage waterstand niet gevaren worden? Het zou interessant zijn te weten hoe groot de risico's van pech of storingen zijn bij een groter schip. Het uitvallen van een groot schip (gecompliceerder en moeilij ker bestuurbaar) betekent een veel gro ter capaciteitsverlies en houdt dus een veel groter risico in. Bij veiligheid van de verbinding zei Dijksen vooral te denken aan het ver voer van personen en noodzakelijke goe deren. Dergelijk vervoer wordt door de huidige veerdienst gegarandeerd Vrees voor dagtoerisme Overcapaciteit van de veerdienst zal het dagtoerisme doen toenemen, iets waar Texel niet op zit te wachten. Dijk sen vindt het gevaarlijk de vergroting van het aantal slaapplaatsen af te stem men op de nog uit te voeren capaciteits vergroting van de veerdienst. Een grote nog niet gebruikte capaciteit van de veerdienst kan argument worden om het aantal slaapplaatsen uit te breiden. Dijk sen vond uitbreiding in de toekomst met een klein derde schip, eventueel alleen voor vracht, aanvaardbaar. Het willen verwerken van het recreatief vervoers aanbod leek hem catastrofaal „Het is bovendien belachelijk aan te nemen dat 85°/o van de verblijfsrecreanten die nu per auto naar Texel komen, dat ook in de toekomst blijft doen" Daan Welboren bracht naar voren dat nationalisatie van TESO het voordeel zou hebben dat het bedrijf vrij zou staan van plaatselijke economische invloeden. Hij had graag een overzicht gezien van calamiteiten waaruit de kwetsbaarheid van de huidige veerdienst zou blijken. Het uitvallen van diensten als gevolg van lage waterstand is trouwens niet door grotere schepen of meerdere fui ken te voorkomen. Wie van mening is dat aan de groeieconomie een eind komt zal ingrijpende veranderingen aan de veerdienst afwijzen. De vrije hand ge ven aan onbelemmerde groei van de veerdienstcapaciteit, in de toekomst met dubbeldekkers, is onaanvaardbaar want Texel zal onder de voet worden gelopen of onder het wiel worden verreden. Welboren deed daarom het verzoek meer inzicht te verschaffen in wat moet worden verstaan onder de begrippen veiligheid en continuïteit en hij wilde onderzoek naar alternatieven zoals het weer benutten van de zijladingsmoge- lijkheid, en het gebruiken van verschil lende aangepaste schepen waarbij on derscheid wordt gemaakt tussen econo misch en recreatief vervoer. Ook uit breiding van de dienstregeling (werk gelegenheid!) is ook het bestuderen waard en verder vond hij dat de mening van de bevolking volledig in de besluit vorming moest worden betrokken. Jan Witte achtte een derde boot en dubbele fuiken wel degelijk in het be lang van de veiligheid en continuïteit van de veerdienst en stelde zich achter de oriënteringsnota. „De schepen zijn op dit moment overbelast en dat kan ern stige gevolgen hebben". Witte wees op de groei van het autopark van de Texe laars en vond dat het bereiken van de 47.000 slaapplaatsen zeker niet moest worden afgeremd. Enige hoop Argument was dat de recreatie de enige hoop is yoor de economische toe komst van Texel. Hij wilde alles op al les gezet zien om de 47.000 bedden zo goed mogelijk te benutten door uitsme ren van het seizoen, vond dat de kwali teit van de recreatieve voorzieningen noest worden opgevoerd en onderstreep te het Jonge Ondernemersidee om de recreanten zoveel mogelijk op hun ver- blij fsterreinen te houden door hen daar van allerlei aantrekkelijkheden te voor zien. Dagrecreatie wees hij niet af. Wij zende op het gebrek aan recreatiemo gelijkheden in de grote woonkernen van Noordholland vond hij het niet sociaal om Texel voor de daar wonende mensen af te sluiten. De mensen dwingen hun auto in Den Helder te laten staan vond hij onaanvaardbaar. De auto is niet al leen vervoermiddel maar heeft ook een kofferfunctie. Witte vond het bovendien niet juist de gemeente Den Helder op te zadelen met deze achterblijvende auto's. J. P. Kikkert onderstreepte dat be toog Hij had aan den lijve op het auto vrije Vlieland ondervonden dat het sjou wen met bagage „een ramp" is. Voor hem was de stijging van het niet-re- creatieve vervoer belangrijkste argu ment voor capaciteitsvergroting. Op een opmerking van Witte (dat de afsluitingsmaatregelen voor de vogel broedplaatsen weinig effekt hebben ge had gezien de terugloop van de vogel stand) zei Dijksen dat het totaal aantal vogels wellicht toeneemt maar dat het aantal soorten terugloopt. Overigens is de mensendruk ook in de beschermde broedplaatsen nog veel te groot. Het af gelopen jaar zijn 1600 tot 1800 mensen het verboden gebied van De Slufter bin nengedrongen. De vogelwachters hebben handen te kort. Werkgelegenheid C. N. de Wit liet weten de oriënte ringsnota volledig te onderschrijven. Een veerverbinding die op zijn taak is berekend, is van belang voor het toeris me en daarmee is de werkgelegenheid op het eiland gediend. Hij kon zich wel voorstellen dat het fijn is om het rustig te houden („fijn samen met onze vogels") maar sociaal vond hij dat niet Commis sielid W. Timmer huldigde soortgelijke gedachten Een kleine derde boot vond hij zelfs een lapmiddel; er moet een be hoorlijk schip bijkomen. Bob Bakker zei dat het dagtoerisme op Texel van ondergeschikt belang zal blijven, ook bij vergrote capaciteit. „Ten zij het veer in overheidshanden komt en die overheid een zelfde Sinterklaasmen taliteit demonstreert als tegenwoordig. Want dan gaat men gratis over en zal het erg druk worden.Bakker stel de dat iedere levensgemeenschap eco nomische groei nodig heeft. „Het econo- mosch gebeuren en dus de leefbaarheid op Texel is gekoppeld aan de capaciteit van de veerdienst. Tot de leefbaarheid hoort het natuurbehoud maar ook de economische groei". Welboren merkte plagend op dat het verzet tegen de Sinterklaasmentaliteit van de overheid niet strookt met het sociale streven om meer mensen hier heen te laten komen Besloten werd de oriënteringsnota niet in stemming te brengen maar er voor te zorgen dat in de notulen ieders aan- en opmerkingen voldoende uit de verf zouden komen. De nota veerver binding zal deel gaan uitmaken van het structuurplan voor Texel en dus niet langer als afzonderlijk geval ter discus sie staan. In verband met het uitvallen van Paasmaandag als werkdag, zal de krant van dinsdag 20 april niet verschijnen. Wij verzoeken onze adverteerders hiermee reke ning te houden. DE KOOG Op het strand van De Koog bij paal 22 werd gisterochtend een doze zeehond gevonden. Het merkwaar dige was dat het een zeer jong exem plaar betrof, ter lengte van ongeveer een halve meter Zeehonden worden ge boren in juni en het aanspoelen van de- de jongen komt gewoonlijk dan ook al leen in de zomermaanden voor. De jonge rob is door het Natuurrecreatiecentrum voor onderzoek opgehaald. OOSTEREND De heer Cor Bremer zal dinsdagmiddag a.s. voor de bejaar den van Oosterend en omgeving dia's vertonen. Het is een gevarieerde greep uit zijn uitgebreide kollektie met zowel mooie plaatjes van Texel als van het buitenland Begonnen wordt om 15.00 uur in dorpshuis De Bijenkorf. Begin volgende week wordt in alle Texelse dorpen afgedankte kleding, schoeisel en brillen ingezameld ten bate van de stichting 'Mensen in nood' in Den Bosch. Zoals bekend is deze jaarlijkse aktie op Texel tot dusver steeds een groot succes geweest. Vrachtauto's vol kleding werden afge voerd om in het centraal magazijn van de stichting gesorteerd en nagekeken te worden, waarna verzending van de nog bruikbare kleding volgt naar ont wikkelingslanden waar de bevolking er dankbaar gebruik van maakt. De kosten van inzameling, transport en verzending worden gedekt uit de op brengst van kleding die vuil, kapot of om een andere reden niet bruikbaar is. Ook minder goede kleding en vodden zijn daarom welkom. In het afgelopen jaar werd kleding verzonden naar Tan zania. Malawi, Chili, Suriname, Brazi lië, Uganda, Indonesië, Nigeria, Mozam bique, Kenia, Polen, Portugal en naar het maatschappelijk werk in Nederland. De animo om zitting te nemen in het bestuur van de Woningbouwver eniging Texel is niet groot. Tot dus ver zijn de pogingen van het bestuur om kandidaten te vinden voor enkele vacatures op niets uitgelopen. Het gaat om de bestuursplaatsen die be schikbaar zijn voor vertegenwoordi gers van NW, NKV en CNV alsmede vier nieuwe bestuursplaatsen. In ver band met de sterk toegenomen werk zaamheden wil men het bestuur na melijk uitbreiden van zeven tot elf per sonen. Als dat niet lukt is het voortbestaan van de vereniging ernstig in gevaar want de zittende bestuursleden nemen beslist geen genoegen met vacant blij vende bestuursplaatsen omdat zij dan voor al het werk moeten opdraaien. Voorzitter S. Kooij: „De woningbouw vereniging heeft een sociaal doel en is destijds dan ook onder sterke druk van de vakbeweging van de grond gekomen. Het is wel bedroevend dat uitgerekend in de vakbeweging geen mensen meer te vinden lijken die 'n handje willen hel pen. We kunnen het echt niet met z'n drieën doen. We hebben meer mensen nodig om te kunnen delegeren en om commissies te kunnen vormen die zich in bepaalde projecten verdiepen en daarover pré-advies uitbrengen aan het overige bestuur". Het zittende bestuur bestaat thans uit voorzitter S. Kooij (namens het Texels Verbond van Ondernemers), secretaris A. R. Hengst (gekozen uit de leden), penningmeester A. Rienstra (namens CNV), Th Reij (Texels Verbond van Ondernemers), mevrouw M. Maas-Die- mer (NVV), G. R. Buisman (NKV) en J. Zuidewind (benoemd door het gemeen tebestuur). Mevrouw Maas en de heer Buisman treden volgens rooster af en stellen zich niet herkiesbaar. De heer Rienstra stapt tussentijds uit het be stuur omdat hij onder andere door het raadslidmaatschap te zwaar is belast. Zware last De weerstand om zich kandidaat te stellen laat zich wel verklaren, want een nieuweling zal waarschijnlijk penning meester moeten worden en deze verant woordelijke maar niet gehonoreerde functie lokt blijkbaar niemand aan. Ook de overige bestuursleden krijgen geen geld voor hun inspanningen en het is toch bepaald geen erebaantje. Het dage lijks bestuur vergadert elke maandag avond en het grote bestuur zes keer per jaar of vaker. De verantwoordelijkheid is niet gering. Zo is men op het ogenblik doende met het plan voor isolatie en centrale verwarming voor alle wonin gen, waarmee ƒ3,3 miljoen is gemoeid Kooij: „Iemand die wil kan hij ons di- rekt aan de slag". De woningbouwvereniging houdt de jaarvergadering met bestuursverkiezing op dinsdagavond 25 mei. Nog tal van aanvragen (onder meer uit Uganda, Madagascar, Zuid Afrika, Ka meroen, Zaïre en Portugal) liggen nog te wachten. Het behoeft nauwelijks betoog dat het een goede zaak is om kleding die anders op de vuilnisbelt of op de meierblis zou belanden, beschikbaar te stellen voor dit doel. Er hoeft niet aan te worden ge twijfeld dat „Mensen in nood" een bona fide instelling is, hetgeen helaas niet kan worden gezegd van allerlei andere liefdadigheidsinstellingen die soms ver warrende namen dragen. Het tijdstip voor de inzameling is ide aal. Tegelijk met de grote schoonmaak kunnen afgedankte kledingstukken bij een worden gegaard. Onze welvaartstijd brengt met zich mee dat de meeste spul len worden afgedankt lang voordat ze zijn versleten. Pak ze in een doos of plastic zak en breng het op een der in zamelingsadressen. In Den Burg kan dat de hele maan dag en dinsdag in het bejaardenhuis Sint Jan in de Molenstraat en van 10.00 - 12.00 en van 15.00 - 17.00 uur in de folklore- schuur in de Kantoorstraat. Oudeschild: dinsdag bij J Boom, De Ruijterstraat 125 van 10 00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16 00 uur. Oosterend: dinsdag in het Gebouw v. Chr. Belangen van 10 00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur De Waal: dinsdag in dorpshuis De Wielewaal van 14 00 - 15.00 uur. Eierland: dinsdag in de Kapel van Zuid-Eierland van 10.00 - 12.00 uur. De Koog: dinsdag in de winkel van Klok, Dorpsstraat 31 van 14 00 - 15.00 uur. De Cocksdorp: dinsdag in de Her vormde kerk van 10.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 17.00 uur Den Hoorn: de gehele maandag en dinsdag bij de familie Zwanenburg, Naalrand 9. Het inzamelen van kleding is één van de aktiviteiten van de stichting „Men sen in nood". Tot de taken hoort ook hulpverlenen bij rampen, uitvoering <van projekten in ontwikkelingslanden en de uitvoering van een aantal voedselpro- jekten waartoe in het kader van het ZPO (Zuivelhulp Particuliere Organisa ties) programma een overeenkomst met de overheid is aangegaan. „Mensen in nood" is de Nederlandse afdeling van Caritas Internationalis en beschikt daar door over kanalen in de hele wereld die garant staan voor een juiste beste ding van de gelden. In 1974 gaf „Men sen in nood" ruim ƒ10 miljoen uit aan hulpverlening overal ter wereld. Het gironummer van de stichting is 1111222 t.n.v. Mensen in nood te 's-Hertogen- bosch.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1