Cjrocn kwarts-Jexels in het harL,
Meerderheid commissie voor
uitbreiding capaciteit veerdienst
Kledinginzameling in alle
dorpen t.b.v. Mensen in nood
Geen vakbondskandidaten
voor bestuur?
Probleem voor woningbouwvereniging
Nota veerverbinding deel van structuurplan
Maandag en dinsdag a.s.
Na Pasen geen krant
Jonge dode zeehond
Dia-middag voor
Oostcrcnder bejaarden
VRIJDAG 9 APRIL 1976
TEXELSE
89e JAARGANG No. 9066
Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooij
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 734, en Wessel B. Post, Oost
34, Oosterend.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f 9,80 p. kw
50 cent Incasso; los 40 cent.
Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank
Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW
De meeste leden van de commissie
recreatie en natuurbehoud zijn van
mening dat capaciteitsvergroting van
de veerdienst onvermijdelijk en wense
lijk is en scharen zich daarmee achter
de conclusies in de door het bureau
Hajema opgestelde „Oriënteringsnota
Veerverbinding Texel-Den Helder".
Dat bleek in de maandagavond ge
houden vergadering van de commissie
waarbij voor het eerst sinds het capa
citeitsvraagstuk in discussie is, het ar
gument ter tafel werd gebracht dat de
groei van het vervoersaanbod de laat
ste jaren niet in de eerste plaats door
de toeristen maar door Texelaars zelf
en door andere verschijnselen wordt
veroorzaakt.
Commissielid Bob Bakker, tevens
TESO-bestuurder stelde: „De groei van
het toeristische vervoersaanbod is vrij
wel uitsluitend het gevolg van-de groei
van het aantal toeristische bedden. De
afgelopen jaren is het aantal toeristische
slaapplaatsen op Texel vrijwel niet toe
genomen en dat gold automatisch ook
voor het aantal vervoerde vakantiegas
ten. Daaruit blijkt duideliik dat de ver
voerscapaciteit van TESO op zichzelf
geen oorzaak kan zijn van toeristische
groei".
Kritiek
Andere geluiden kwamen vooral van
de leden Welboren en Dijksen. Met de
anderen waren zij overtuigd van de
kwaliteit van de oriënteringsnota („Het
beste dat ik ooit in handen heb gehad")
maar de kanttekeningen die zij plaatsen
hielden toch een fors stuk kritiek in.
Dijksen, namens de Werkgroep Land-
schapszorg, herinnerde eraan dat hij en
zijn geestverwanten van mening zijn
dat het maximum van 47 000 slaapplaat
sen in 1985 fors zal worden overschre
den als het beleid niet spoedig wordt
bijgeschakeld. Dijksen zag die stelling
in de oriënteringsnota bevestigd, waarin
wordt gezegd dat de toeristische ontwik
keling thans gaat naar een hoger ma
ximum dan door de gemeenteraaü i. a-
paald. Landschapszorg heeft uitgerekei. J
dat de maximumcapaciteit momenteel al
42.000 is en niet 38 000 zoals de gemeen
te beweert. Samen met de slaapplaatsen
die Ontstaan door uitvoering van de
goedgekeurde bestemmingsplannen
komt men op een totaal van 49.400
slaapplaatsen
Juiste gegevens?
Dijksen twijfelde eraan of voor de no
ta wel de juiste gegevens zijn gebruikt.
„Als er op gecontroleerde wijze al een
top van meer dan 49.000 wordt bereikt,
wat zal de toeneming dan wel zijn als
de ongecontroleerde groei daar nog bij
komt?" Dijksen vond de stelling in het
rapport dat de gemiddelde verblijfsduur
van de recreanten tot 9 a 10 dagen zal
dalen nogal aanvechtbaar. Men baseer
de zich op de gegevens van de beide
RST-campings en die ontwikkeling is
niet representatief voor heel Texel De
verwachtingen omtrent verbreding van
het seizoen werd optimistisch genoemd
Een hele „volle" maand augustus en ver
dubbeling van de drukte in mei, juni en
september is niet te verwachten Ook de
gemiddelde groepsgrootte (aantal per
sonen per auto) zag Dijksen minder snel
dalen dan de opstellers van de nota. „Op
alle vier punten die de groei van het
verblijfsrecreatief verkeer volgens de
nota bepalen valt dus te beknibbelen",
aldus Dijksen die dat ook deed en bij de
verschillende in het rapport neergelegde
cijfers vraagtekens plaatste. Hij erkende
echter dat ook bij minder stormachtige
ontwikkeling sprake blijft van een groot
vervoersaanbod
Dat door de vergrote vervoerscapaci
teit de opnamecapaciteit van Texel niet
wordt overschreden, wordt door Land
schapszorg aangevochten. Men vindt dat
die capaciteit nu reeds overschreden is,
wat blijkt uit de slechte toestand van
het oppervlaktewater (veel planten en
dieren zijn haast verdwenen) en ook de
vogelstand lijdt gevoelige verliezen Van
de oorspronkelijk 112 soorten broedvo-
gels zijn er 17 verdwenen en 34 in aan
tal achteruit gegaan Dijksen zei dat de
werkgroep betreurt dat in de oriënte
ringsnota nauwelijks is ingegaan op de
mogelijkheid van een reserveringssy
steem en andere wisseldagen.
Dat de huidige veerdienst zo kwets
baar is, vond Dijksen overdreven Dat
per schip een tijd van drie maanden
voor onderhoud en reparatie wordt ge
noemd is merkwaardig want in werke
lijkheid is daar per jaar maximaal een
week mee gemoeid. Hoe vaak is het
voorgekomen dat een schip door storin
gen aan motoren, stuurinrichting of
klep uitviel? Hoe vaak weigerde de
laadbrug en hoe vaak kon wegens lage
waterstand niet gevaren worden? Het
zou interessant zijn te weten hoe groot
de risico's van pech of storingen zijn bij
een groter schip. Het uitvallen van een
groot schip (gecompliceerder en moeilij
ker bestuurbaar) betekent een veel gro
ter capaciteitsverlies en houdt dus een
veel groter risico in.
Bij veiligheid van de verbinding zei
Dijksen vooral te denken aan het ver
voer van personen en noodzakelijke goe
deren. Dergelijk vervoer wordt door de
huidige veerdienst gegarandeerd
Vrees voor dagtoerisme
Overcapaciteit van de veerdienst zal
het dagtoerisme doen toenemen, iets
waar Texel niet op zit te wachten. Dijk
sen vindt het gevaarlijk de vergroting
van het aantal slaapplaatsen af te stem
men op de nog uit te voeren capaciteits
vergroting van de veerdienst. Een grote
nog niet gebruikte capaciteit van de
veerdienst kan argument worden om het
aantal slaapplaatsen uit te breiden. Dijk
sen vond uitbreiding in de toekomst met
een klein derde schip, eventueel alleen
voor vracht, aanvaardbaar. Het willen
verwerken van het recreatief vervoers
aanbod leek hem catastrofaal „Het is
bovendien belachelijk aan te nemen dat
85°/o van de verblijfsrecreanten die nu
per auto naar Texel komen, dat ook in
de toekomst blijft doen"
Daan Welboren bracht naar voren dat
nationalisatie van TESO het voordeel
zou hebben dat het bedrijf vrij zou staan
van plaatselijke economische invloeden.
Hij had graag een overzicht gezien van
calamiteiten waaruit de kwetsbaarheid
van de huidige veerdienst zou blijken.
Het uitvallen van diensten als gevolg
van lage waterstand is trouwens niet
door grotere schepen of meerdere fui
ken te voorkomen. Wie van mening is
dat aan de groeieconomie een eind komt
zal ingrijpende veranderingen aan de
veerdienst afwijzen. De vrije hand ge
ven aan onbelemmerde groei van de
veerdienstcapaciteit, in de toekomst met
dubbeldekkers, is onaanvaardbaar want
Texel zal onder de voet worden gelopen
of onder het wiel worden verreden.
Welboren deed daarom het verzoek
meer inzicht te verschaffen in wat moet
worden verstaan onder de begrippen
veiligheid en continuïteit en hij wilde
onderzoek naar alternatieven zoals het
weer benutten van de zijladingsmoge-
lijkheid, en het gebruiken van verschil
lende aangepaste schepen waarbij on
derscheid wordt gemaakt tussen econo
misch en recreatief vervoer. Ook uit
breiding van de dienstregeling (werk
gelegenheid!) is ook het bestuderen
waard en verder vond hij dat de mening
van de bevolking volledig in de besluit
vorming moest worden betrokken.
Jan Witte achtte een derde boot en
dubbele fuiken wel degelijk in het be
lang van de veiligheid en continuïteit
van de veerdienst en stelde zich achter
de oriënteringsnota. „De schepen zijn op
dit moment overbelast en dat kan ern
stige gevolgen hebben". Witte wees op
de groei van het autopark van de Texe
laars en vond dat het bereiken van de
47.000 slaapplaatsen zeker niet moest
worden afgeremd.
Enige hoop
Argument was dat de recreatie de
enige hoop is yoor de economische toe
komst van Texel. Hij wilde alles op al
les gezet zien om de 47.000 bedden zo
goed mogelijk te benutten door uitsme
ren van het seizoen, vond dat de kwali
teit van de recreatieve voorzieningen
noest worden opgevoerd en onderstreep
te het Jonge Ondernemersidee om de
recreanten zoveel mogelijk op hun ver-
blij fsterreinen te houden door hen daar
van allerlei aantrekkelijkheden te voor
zien. Dagrecreatie wees hij niet af. Wij
zende op het gebrek aan recreatiemo
gelijkheden in de grote woonkernen van
Noordholland vond hij het niet sociaal
om Texel voor de daar wonende mensen
af te sluiten. De mensen dwingen hun
auto in Den Helder te laten staan vond
hij onaanvaardbaar. De auto is niet al
leen vervoermiddel maar heeft ook een
kofferfunctie. Witte vond het bovendien
niet juist de gemeente Den Helder op te
zadelen met deze achterblijvende auto's.
J. P. Kikkert onderstreepte dat be
toog Hij had aan den lijve op het auto
vrije Vlieland ondervonden dat het sjou
wen met bagage „een ramp" is. Voor
hem was de stijging van het niet-re-
creatieve vervoer belangrijkste argu
ment voor capaciteitsvergroting.
Op een opmerking van Witte (dat de
afsluitingsmaatregelen voor de vogel
broedplaatsen weinig effekt hebben ge
had gezien de terugloop van de vogel
stand) zei Dijksen dat het totaal aantal
vogels wellicht toeneemt maar dat het
aantal soorten terugloopt. Overigens is
de mensendruk ook in de beschermde
broedplaatsen nog veel te groot. Het af
gelopen jaar zijn 1600 tot 1800 mensen
het verboden gebied van De Slufter bin
nengedrongen. De vogelwachters hebben
handen te kort.
Werkgelegenheid
C. N. de Wit liet weten de oriënte
ringsnota volledig te onderschrijven.
Een veerverbinding die op zijn taak is
berekend, is van belang voor het toeris
me en daarmee is de werkgelegenheid
op het eiland gediend. Hij kon zich wel
voorstellen dat het fijn is om het rustig
te houden („fijn samen met onze vogels")
maar sociaal vond hij dat niet Commis
sielid W. Timmer huldigde soortgelijke
gedachten Een kleine derde boot vond
hij zelfs een lapmiddel; er moet een be
hoorlijk schip bijkomen.
Bob Bakker zei dat het dagtoerisme
op Texel van ondergeschikt belang zal
blijven, ook bij vergrote capaciteit. „Ten
zij het veer in overheidshanden komt en
die overheid een zelfde Sinterklaasmen
taliteit demonstreert als tegenwoordig.
Want dan gaat men gratis over en zal
het erg druk worden.Bakker stel
de dat iedere levensgemeenschap eco
nomische groei nodig heeft. „Het econo-
mosch gebeuren en dus de leefbaarheid
op Texel is gekoppeld aan de capaciteit
van de veerdienst. Tot de leefbaarheid
hoort het natuurbehoud maar ook de
economische groei".
Welboren merkte plagend op dat het
verzet tegen de Sinterklaasmentaliteit
van de overheid niet strookt met het
sociale streven om meer mensen hier
heen te laten komen
Besloten werd de oriënteringsnota
niet in stemming te brengen maar er
voor te zorgen dat in de notulen ieders
aan- en opmerkingen voldoende uit de
verf zouden komen. De nota veerver
binding zal deel gaan uitmaken van het
structuurplan voor Texel en dus niet
langer als afzonderlijk geval ter discus
sie staan.
In verband met het uitvallen
van Paasmaandag als werkdag,
zal de krant van dinsdag 20 april
niet verschijnen. Wij verzoeken
onze adverteerders hiermee reke
ning te houden.
DE KOOG Op het strand van De
Koog bij paal 22 werd gisterochtend een
doze zeehond gevonden. Het merkwaar
dige was dat het een zeer jong exem
plaar betrof, ter lengte van ongeveer
een halve meter Zeehonden worden ge
boren in juni en het aanspoelen van de-
de jongen komt gewoonlijk dan ook al
leen in de zomermaanden voor. De jonge
rob is door het Natuurrecreatiecentrum
voor onderzoek opgehaald.
OOSTEREND De heer Cor Bremer
zal dinsdagmiddag a.s. voor de bejaar
den van Oosterend en omgeving dia's
vertonen. Het is een gevarieerde greep
uit zijn uitgebreide kollektie met zowel
mooie plaatjes van Texel als van het
buitenland Begonnen wordt om 15.00
uur in dorpshuis De Bijenkorf.
Begin volgende week wordt in alle
Texelse dorpen afgedankte kleding,
schoeisel en brillen ingezameld ten
bate van de stichting 'Mensen in nood'
in Den Bosch. Zoals bekend is deze
jaarlijkse aktie op Texel tot dusver
steeds een groot succes geweest.
Vrachtauto's vol kleding werden afge
voerd om in het centraal magazijn van
de stichting gesorteerd en nagekeken
te worden, waarna verzending van de
nog bruikbare kleding volgt naar ont
wikkelingslanden waar de bevolking
er dankbaar gebruik van maakt.
De kosten van inzameling, transport
en verzending worden gedekt uit de op
brengst van kleding die vuil, kapot of
om een andere reden niet bruikbaar is.
Ook minder goede kleding en vodden
zijn daarom welkom. In het afgelopen
jaar werd kleding verzonden naar Tan
zania. Malawi, Chili, Suriname, Brazi
lië, Uganda, Indonesië, Nigeria, Mozam
bique, Kenia, Polen, Portugal en naar
het maatschappelijk werk in Nederland.
De animo om zitting te nemen in
het bestuur van de Woningbouwver
eniging Texel is niet groot. Tot dus
ver zijn de pogingen van het bestuur
om kandidaten te vinden voor enkele
vacatures op niets uitgelopen. Het
gaat om de bestuursplaatsen die be
schikbaar zijn voor vertegenwoordi
gers van NW, NKV en CNV alsmede
vier nieuwe bestuursplaatsen. In ver
band met de sterk toegenomen werk
zaamheden wil men het bestuur na
melijk uitbreiden van zeven tot elf per
sonen.
Als dat niet lukt is het voortbestaan
van de vereniging ernstig in gevaar
want de zittende bestuursleden nemen
beslist geen genoegen met vacant blij
vende bestuursplaatsen omdat zij dan
voor al het werk moeten opdraaien.
Voorzitter S. Kooij: „De woningbouw
vereniging heeft een sociaal doel en is
destijds dan ook onder sterke druk van
de vakbeweging van de grond gekomen.
Het is wel bedroevend dat uitgerekend
in de vakbeweging geen mensen meer
te vinden lijken die 'n handje willen hel
pen. We kunnen het echt niet met z'n
drieën doen. We hebben meer mensen
nodig om te kunnen delegeren en om
commissies te kunnen vormen die zich
in bepaalde projecten verdiepen en
daarover pré-advies uitbrengen aan het
overige bestuur".
Het zittende bestuur bestaat thans uit
voorzitter S. Kooij (namens het Texels
Verbond van Ondernemers), secretaris
A. R. Hengst (gekozen uit de leden),
penningmeester A. Rienstra (namens
CNV), Th Reij (Texels Verbond van
Ondernemers), mevrouw M. Maas-Die-
mer (NVV), G. R. Buisman (NKV) en J.
Zuidewind (benoemd door het gemeen
tebestuur). Mevrouw Maas en de heer
Buisman treden volgens rooster af en
stellen zich niet herkiesbaar. De heer
Rienstra stapt tussentijds uit het be
stuur omdat hij onder andere door het
raadslidmaatschap te zwaar is belast.
Zware last
De weerstand om zich kandidaat te
stellen laat zich wel verklaren, want een
nieuweling zal waarschijnlijk penning
meester moeten worden en deze verant
woordelijke maar niet gehonoreerde
functie lokt blijkbaar niemand aan. Ook
de overige bestuursleden krijgen geen
geld voor hun inspanningen en het is
toch bepaald geen erebaantje. Het dage
lijks bestuur vergadert elke maandag
avond en het grote bestuur zes keer per
jaar of vaker. De verantwoordelijkheid
is niet gering. Zo is men op het ogenblik
doende met het plan voor isolatie en
centrale verwarming voor alle wonin
gen, waarmee ƒ3,3 miljoen is gemoeid
Kooij: „Iemand die wil kan hij ons di-
rekt aan de slag".
De woningbouwvereniging houdt de
jaarvergadering met bestuursverkiezing
op dinsdagavond 25 mei.
Nog tal van aanvragen (onder meer uit
Uganda, Madagascar, Zuid Afrika, Ka
meroen, Zaïre en Portugal) liggen nog
te wachten.
Het behoeft nauwelijks betoog dat het
een goede zaak is om kleding die anders
op de vuilnisbelt of op de meierblis zou
belanden, beschikbaar te stellen voor
dit doel. Er hoeft niet aan te worden ge
twijfeld dat „Mensen in nood" een bona
fide instelling is, hetgeen helaas niet
kan worden gezegd van allerlei andere
liefdadigheidsinstellingen die soms ver
warrende namen dragen.
Het tijdstip voor de inzameling is ide
aal. Tegelijk met de grote schoonmaak
kunnen afgedankte kledingstukken bij
een worden gegaard. Onze welvaartstijd
brengt met zich mee dat de meeste spul
len worden afgedankt lang voordat ze
zijn versleten. Pak ze in een doos of
plastic zak en breng het op een der in
zamelingsadressen.
In Den Burg kan dat de hele maan
dag en dinsdag in het bejaardenhuis Sint
Jan in de Molenstraat en van 10.00 - 12.00
en van 15.00 - 17.00 uur in de folklore-
schuur in de Kantoorstraat.
Oudeschild: dinsdag bij J Boom, De
Ruijterstraat 125 van 10 00 - 12.00 uur
en van 14.00 - 16 00 uur.
Oosterend: dinsdag in het Gebouw v.
Chr. Belangen van 10 00 - 12.00 uur en
van 14.00 - 16.00 uur
De Waal: dinsdag in dorpshuis De
Wielewaal van 14 00 - 15.00 uur.
Eierland: dinsdag in de Kapel van
Zuid-Eierland van 10.00 - 12.00 uur.
De Koog: dinsdag in de winkel van
Klok, Dorpsstraat 31 van 14 00 - 15.00
uur.
De Cocksdorp: dinsdag in de Her
vormde kerk van 10.00 - 12.00 uur en
van 14.00 - 17.00 uur
Den Hoorn: de gehele maandag en
dinsdag bij de familie Zwanenburg,
Naalrand 9.
Het inzamelen van kleding is één van
de aktiviteiten van de stichting „Men
sen in nood". Tot de taken hoort ook
hulpverlenen bij rampen, uitvoering <van
projekten in ontwikkelingslanden en de
uitvoering van een aantal voedselpro-
jekten waartoe in het kader van het
ZPO (Zuivelhulp Particuliere Organisa
ties) programma een overeenkomst met
de overheid is aangegaan. „Mensen in
nood" is de Nederlandse afdeling van
Caritas Internationalis en beschikt daar
door over kanalen in de hele wereld
die garant staan voor een juiste beste
ding van de gelden. In 1974 gaf „Men
sen in nood" ruim ƒ10 miljoen uit aan
hulpverlening overal ter wereld. Het
gironummer van de stichting is 1111222
t.n.v. Mensen in nood te 's-Hertogen-
bosch.