Taxiverordening schrijft vaste
tarieven en taxameter voor
SPORT
„Van het dorp
naar de stad"
BenW streven naar
één taxicentrale
FEUILLETON
C.V.T. nam deel aan slordig
georganiseerd toernooi
ZDH-Schellinkhout 5—0
Voormalige „Dageraad"
met man en muis vergaan
Sportuitwisseling
Winterswijk-Den Hoorn
Toernooi om „Texel-eup"
werd succes
Schietoefeningen
Tweede blad Texelse Courant, dinsdag 27 april 1976
Historisch plaat/e TESO's vlaggeschip De Dageraad loopt voor het eerst de haven
van Oudeschild binnen op 11 oktober 1955.
De verplichting om te beschikken
over een zg. taxameter en daarbij uni
forme tarieven te hanteren, is één van
de bepalingen in de ontwerp taxiveror
dening die B. en W. binnenkort ter
goedkeuring aan de gemeenteraad
zullen voorleggen. Tot oprichting van
een Texelse taxicentrale met een ge
zamenlijk te exploiteren mobilofoon
net zal het nog niet komen, maar B.
en W. zullen dit wel stimuleren.
Het voornemen om tot een betere
reglementering van de taxi-aktiviteiten
op Texel te komen dateert al van 1971.
Sedertdien zijn verschillende besprekin
gen gevoerd, waarbij vertegenwoordi
gers van de taxiondernemingen nauw
waren betrokken. Ook werd onder de
ondernemers een enquête gehouden en
het thans gereedgekomen ontwerp is
ook weer aan de ondernemers toege
stuurd om hen in de gelegenheid te stel
len te reageren. Zoals bekend draagt het
gemeentebestuur een zekere verant
woordelijkheid voor het taxivervoer
krachtens de Wet Autovervoer Perso
nen. Wie een taxi wil exploiteren heeft
vergunning van B. en W nodig en het
college kan voorwaarden stellen om de
ze openbare voorziening zo goed moge
lijk te laten functioneren. Te allen tijde
moet op een taxi gerekend kunnen wor
den maar het aantal vergunningen moet
binnen de perken blijven, o.a. om het
rijden van veel „lege" kilometers te
voorkomen.
Goed genoeg?
In hun pre-advies aan de gemeente
raad stellen B. en W. zich de vraag of
het bestaande taxivervoer op Texel dan
niet reeds aan deze eisen voldoet. „Vast
gesteld kan worden dat de huidige taxi-
vervoersvoorzieningen op Texel niet
slecht genoemd kan worden. Er zijn
thans vijf taxibedrijven die in totaal 17
taxi's exploiteren. Over het algemeen
worden goede diensten en service ver
leend".
Klachten over de huidige situatie in
de Texelse taxiwereld hebben zij echter
ook. Er is nauwelijks sprake van samen
werking tussen de taxibedrijven, de ver
houdingen tussen sommige taxibedrij
ven zijn zeer gespannen. De verstand
houding heeft onder meer te lijden om
dat sommige taxiondernemers zich ach
tergesteld voelen bij het zg. zittend zie-
kenvervoer. Ten aanzien van de tarieven
bestaat onduidelijkheid en het college
heeft de indruk dat niet altijd bij alle
bedrijven 's nachts een beroep op ver
voer kan worden gedaan.
„Door een goede reorganisatie moet
het mogelijk zijn met het bestaande aan
tal vergunningen te voldoen aan de
vraag naar taxivervoer op Texel, wat
bevorderd zal worden door reglemente
ring in een taxiverordening en oprich
ting van een centraal mobilofoonsta
tion".
B. en W. hebben zich gerealiseerd dat
het taxi-apparaat niet al te zeer aan
banden kan worden gelegd In het ge
reglementeerde systeem moet voldoende
flexabiliteit zitten om de periodieke
piekbelastingen (seizoen - stootsgewijze
aanvoer per boot van toeristen) aan te
kunnen.
Gekonkludeerd is dan ook dat er re
servecapaciteit moet zijn maar ook dat
het thans aan de vraag ruimschoots kan
worden voldaan. Aan uitbreiding van
het aantal vergunningen is dan ook geen
behoefte, maar een vergunningenstop
wordt ook niet gewenst omdat mogelijk
heden voor kwalitatieve uitbreiding
open moeten blijven. B. en W. willen
verder de samenwerking tussen de be
drijven krachtig bevorderen. Tot dusver
gaat deze samenwerking niet verder dan
het uitwisselen van ritten en bij rouw
en trouwvervoer.
Verordening
Als basis voor de nieuwe verordening
hebben de verordeningen van verschil
lende grote steden plus 'n model van de
Vereniging van Nederlandse gemeenten
en van verschillende vervoersorganisa
ties gediend. Het systeem van bedrijfs-
en chauffeursvergunningen alsmede
verschillende daaraan verbonden ver
plichtingen werden daaruit zonder meer
overgenomen. De rechten van zowel on
dernemers (bedrijfsvergunninghouders)
en chauffeurs (chauffeursvergunning
houders) worden gewaarborgd, onder
meer door een beroepsprocedure
Tarieven
In de verordening is bepaald dat de
uniform toe te passen tarieven jaarlijks
door B. en W. in overleg met de belang-
De gymnastiekvereniging Texel deed
zaterdag mee aan dc provinciale kam
pioenschappen toestelspringen van het
district Noordholland. Deze kampioen
schappen werden ditmaal gehouden in
de sporthal van Egmond aan Zee.
GVT nam er aan deel met de volgende
ploegen: meisjes onder 16 jaar (lange
mat), dames (lange mat en minitrampo-
line-paard), jongens onder 16 jaar (mi-
nitrampoline-paard) en de herenploeg
(minitrampoline-paard). Op deze bijzon
der slordig georganiseerde wedstrijden
kwam GVT goed voor de dag. Er werd
met veel elan gesprongen en de resulta
ten waren dan ook zeer redelijk
De jurering werd verricht door 5 ju
ryleden, die elk ten hoogste 5 punten
konden geven. In het uiteindelijke totaal
valt het hoogste en het laagste cijfer af
De dames behaalden op de lange mat
een 3e prijs met 13.30 punten. Bij het
paardspringen werd ook een 3e plaats
bereikt met 13.00 punten. De meisjes op
de lange mat kwamen ook op de 3e plaats
(12.20 punten). Er dient hier evenwel
bij vermeld te worden dat de meeste
meisjes ook met de dames meesprongen.
Bij de jongens werd bij het paard
springen een 2e plaats bereikt (14.60
punten). De heren tenslotte werden op
het onderdeel paardspringen le met een
totaal van 13 70 punten. Als men be
denkt dat dit tegen ploegen was als DOS
en ODIN krijgt het geheel nog meer
glans.
Rest nog te vermelden dat niemand
80°/o van het maximale aantal punten
behaalde zodat er geen kringkampioen
aangewezen kon worden.
Het einde van het tournooi betekende
voor de deelnemers een desillusie omdat
de organisatoren hen lieten vertrekken
hebbenden worden vastgesteld. De ver
gunninghouders kunnen tegen deze vast
stelling in beroep gaan bij de gemeente
raad. Dc taxameters waarmee alle taxi's
uitgerust moeten worden zullen op de
astgcstelde tarieven dienen te worden af
gesteld. B. en W. stellen voor (met in
stemming van de meerderheid van de
taxi-ondernemers) dc volgende vaste ta
rieven te heffen: ƒ5,aanslag voor de
eerste vijf kilometer. Verder geldt ƒ0,50
per kilometer voor heen en terug met
dezelfde klanten; ƒ1,.per kilometer
voor heen en leeg terug; ƒ0,75 voor heen
en terug met in- en uitladen van bagage
en ƒ16,voor elk uur wachten. Als een
ondernemer dat wenst (en aan B. en W.
schriftelijk kenbaar heeft gemaakt) een
nachttarief (0.00 - 6.00 uur) heen en te
rug met dezelfde klanten ƒ0,75 per kilo
meter en ƒ1,50 voor heen en leeg terug.
Mobilofoon
Een centraal mobilofoonnet voor alle
taxi's wordt gewenst geacht maar zal
nog niet worden verplicht gesteld. Te
verwachten wettelijke maatregelen (ak-
tueel omdat naar aanleiding van over
vallers de roep om betere beveiliging
van taxichauffeurs steeds sterker wordt)
zullen in deze bepalend zijn.
B. en W. aqhten een goed functione
rend taxi-apparaat in belang van de be
perking van het toeristisch autogebruik
en de bevordering van het openbaar ver
voer. De verordening beschouwen zij als
eerste aanzet tot verbetering waarbij zij
erop wijzen dat veel afhangt van de be
reidwilligheid van de betrokken onder
nemers en de hoop uitspreken dat het
uiteindelijk zal komen tot één Texelse
taxicentrale.
UITSLAGEN.
ZATERDAG 24 APRIL 1976
Junioren:
Oosterend Bl-W.Meer BI 11
HCSC B3-Oosterend B2 02
Ooste^end Cl-Winkel Cl 50
Texel C4-BKC C3 4—3
ZONDAG 25 APRIL 1976:
Afdeling Noordholland:
ZDH-Schellinkhout 50
JVC 2-Tex. Boys 2 2—1
ZDH heeft zondag om 12.00 uur de
uitgestelde wedstrijd tegen Schellink
hout met grote cijfers gewonnen. Ze le
den een 50 nederlaag waarmee de be
zoekers nog niet eens mogen mopperen.
ZDH begon tegen de harde wind in. Het
veroverde met een goed veldspel een
groot overwicht. Er werd uitstekend
gecombineerd. Uit een prachtige pass
van Douwe Dijker bracht Ton Water
man de stand op 10. Nadat Henk Zijm
eerst de paal had getroffen werd het
even later 20. ZDH bleef komen met
goed opgezette aanvallen. Wilco trof de
lat. Wim Arnout zag zijn goede inzet
beloond met een derde goal: 30. Even
later had Douwe Dijker eindelijk succes
door met een hard schot nummer vier
in de touwen te jagen. Wim Arnout
zonder dat de uitslag bekend was ge
maakt. Het betekende een flinke deuk
in het enthousiasme, Jietgeen hopelijk
weer iets opgevijzeld is door de publi
catie van deze uitslagen.
bracht het grote overwicht van de thuis
club voor de rust nog op 50. Na de
rust met de harde wind mee viel er niet
veel meer te genieten en waren de ge
dachten vermoedelijk al bij de wedstrijd
Nederland-België. Ondanks de sterke
wind mee vielen er geen doelpunten
meer. Alles speelde zich op een klein
veld af. De wedstrijd ging als een nacht
kaars uit.
MEDEDELINGEN
Z.D.H.
Trainer Jan Haagsma is na een afwe
zigheid van twee jaar weer als trainer
bij De Zwaluwen teruggekeerd. Na twee
succesvolle seizoenen vertrok Haagsma
naar de V.V. Helder. De banden bleven
en zo hielp hij ZDH het afgelopen sei
zoen, omdat de vereniging zonder trai
ner zat. In ZDH kringen is men erg blij,
want Haagsma is een prima vakman
Zaterdag viel de beslissing en gaf de
liefde voor ZDH de doorslag. Het ZDH-
bestuur was erg opgelucht dat haar
wens in vervulling ging.
Op koninginnedag wordt alle jeugd
om 9.15 uur bij de Jan Dnjverschool
verwacht. Allemaal fietsen en ballpoint
meenemen om onder leiding van de
feestcommissie in het bos deel te nemen
aan een puzzeltocht. Na afloop is er een
verrassing.
's Middags wordt evenals vorig jaar
hout verzameld voor de meierblis. Het
vertrek is om half twee vanaf de school
met tractoren Wie 's morgens in het bos
en eventueel met autovervoer wil hel
pen. Gaarne bericht aan A. C. v. d. Gaag
telefoon 383.
TOTO EN LOTTO S.V. TEXEL
De toto en lotto moet deze week i.v.m
koninginnedag een dag eerder (op
woensdag) ingeleverd worden.
De maandlotto voor de maand mei
wordt ook deze week ingeleverd.
TOTO EN LOTTO S.V. DE KOOG
De toto en lotto moet deze week i.v.m
koninginnedag een dag eerder (op
woensdag) ingeleverd worden bij Capri.
De maandlotto voor de maand mei
wordt ook deze week ingeleverd
Belangstellenden in De Koog en om
geving, die nog niet meespelen, maar
wel een maandlotto willen invullen,
kunnen dit telefonisch opgeven bij J. v.
Beek (02225-427). Het formulier wordt
dan thuis opgehaald.
K.T.V. vanaf ƒ1699,
ELECTROHUIS
Het motorschip „Kalud", dc vroegere
„Dageraad" van de N.V. T.E.S.O., be
staat niet meer. Het schip is in Angola
door kustbatterijen in de grond ge
boord. De tweehonderd opvarenden
kwamen daarbij om het leven.
Na zijn TESO-periode werd hgt schip
gekocht door Doeksen voor de lijn Har-
lingen-Terschelling. In 1975 ging de
voormalige „Dageraad" naar Angola om
als veerboot dienst te doen op de lijn
Luanda-Cabinda Tijdens het optreden
van Cubaanse troepen werd het schip
tot zinken gebracht; het was toen met
vluchtelingen op weg naar een der ei
landen voor de kust.
Ontvangst van de gasten aan Den
Hoorn is om 17.15 uur in de kantine op
het sportterrein waar de gastgezinnen
verzocht worden aanwezig te zijn.
De damesvoetbalwedstrijd ZDH-Kot-
ten begint om 19.00 uur.
De uitvoering met bal na in het dorps
huis De Waldhoorn van De Vrienden
kring is voor iedereen gratis toeganke
lijk.
Het „Texel-cup" badmintontournooi
dat afgelopen zondag in sporthal „Ons
Genoegen" werd gehouden kan erg ge
slaagd genoemd worden.
De Badmintonclub Texel die dit team-
tournooi organiseerde heeft hiermee (ge
zien het grote aantal belangstellenden)
een goed idee gelanceerd. Er werd aan
deelgenomen door 8 teams: „Zeemacht",
Den Helder met 2 teams; ,,'t Zwin", Den
Oever met 1 team; „De Bucht", Anna
Paulowna met 3 teams en „Texel" met
2 teams.
De „Texel-cup" ging dit jaar naar
„Zeemacht" 1, tweede werd „Texel" 1,
derde „Zeemacht" 2 en vierde „Texel" 2.
Op 29 april a.s. ordt er geschoten te
Breezanddijk van 10.30 tot 18.00 uur met
resp. het 175 mm en het 120 mm kanon
in sector 045 tot 075 graden met een
straal van 9 mijl vanuit het hoge gelei-
delicht Nieuwe Haven. Veiligheidsschip
aanwiezig.
3. Meneer Van Laer stond op.
„Denk er over", zei hij, „en schrijf.
Doe geen overhaaste dingen, niet in nee
en niet in ja. Kom in elk geval hier eens
een dagje kijken; hoe 't ook loopt, dat is
geen verspilde tijd".
„Nee, dat geloof ik ook niet", stemde
Chris toe, blij met het vooruitzicht, maar
beklemd om alles wat er aan vastzat.
En zo waren ze gescheiden.
Chris had later bij verschillende col
lega's nog eens gepolst over het bedrijf,
en het bleek hem dat meneer Van Laer
zich niet aan overdrijving had schuldig
gemaakt. „Als je daar eenmaal zit, zit
je goed", zei hem een oude machine-
zetter.
Zo kwam het, dat Chris de volgende
dag Mollenbroek met andere ogen be
keek. Hij had Martha van alles verteld,
maar het onderhoud met mevneer Van
Laer zorgvuldig verzwegen. Dat kon al
tijd nog.
In de drukkerij was Fedde bezig met
distribueren, het weer terugbrengen van
de letters in hun vakjes.
„Ha Hofman", zei Fedde en gluurde
naar het glazen kantoortje, „de ouwe
heb de bokkepruik weer op. Ging tg
keer gisteren waar of u was".
„Nou, dat wist ie toch?" vroeg Chris
verwonderd.
„Dat was-ie dan zeker vergeten. Af-
fijn, en bij Van Delden moesten ze be
slist vandaag de proef hebben, en gis
teren was er nog niks an gedaan".
„Nee, wat 'n wonder, daar kwam ie
pas twee dagen geleden mee aanzetten.
En toen moest ik weg".
„Affijn", zei Fedde, die een zwak had
voor dit stopwoord, „daar komt-ie, u
zal 't zelf wel horen".
„Zeg eh. kwam de oude heer, z'n
bril op z'n neus, de drukkerij binnen,
„hoe zit dat met die proef van Van Del
den?"
„Mórgen meneer Grijper", zei Chris
nadrukkelijk beleefd Goeiemorgen was
er niet eens bij
„Ja.ik vroeg hoe dat zit met die
proef van Van Delden. Dat trekt er maar
op uit en het werk blijft liggen, en ik
word er op aangekeken en als je d'r uit
gaat, zorg dan tenminste dat je je werk
gedaan hebt!"
„U hebt", begon Chris kalm, „maan
dagavond toen ik op 't punt stond weg te
gaan, me die kopij van Van Delden ge
geven. En toen heb ik beloofd dat ik er
zodra ik terug was, meteen aan begin
nen zou".
„Die mensen willen vandaag de
proef".
„Nou, dan hebben ze wel haast op
eens".
„Opeens, opeens, dat ding is al een
week geleden gebracht!"
„Dan had u 't eerder moeten geven,
dan was 't allang klaar geweest".
„Zeg, maak jij hier de dienst uit of
ik?"
Chris voelde dat hij warm werd.
„Meneer Grijper", zei hij beheerst,
„daar gaat het niet om, maar ik kan
niet heksen. Als ik twee dagen weg ben
kan ik niet tegelijk hier zijn, nietwaar?"
„Zeg, je hoeft met mij de kachel niet
aan te maken!"
„Ik maak met niemand de kachel aan,
ik zeg alleen maar hoe 't is. U hebt me
zelf twee dagen verlof gegeven, dus u
wist er alles van".
„Dat trekt er maar tussen uit.
krijg ik ooit verlof? Hart voor de zaak,
hó maar! Wél de centen vangen, maar
verantwoordelijkheid voor geen snars!"
„Meneer Grijper", zei Chris, „we
moesten deze discussie maar staken
Geeft u me die kopij maar, dan zal ik
zien dat ik het vandaag gezet krijg, en
dan hebben ze morgen de proef. Die éne
dag zal er niet toe doen".
„Maak jij dat uit? Moet ik aan jou
vragen hoe ik mijn zaak moet drijven?
Ben jij
Chris draaide zich eenvoudig om en
ging aan 't werk, maar zijn handen tril
den. Grijper zag hoe Fedde grijnsde en
zich ontdekt ziend, schuldig wegdook.
,,'n Bende is het hier", raasde hij „on
beschofte vlerken zijn jullie"
,,'k Zou eerst maar es naar me zelf
kijken", "t Was er uit voor Chris het be
sefte.
„Wat zei jij, he? Wat zei jij?" Grijper
bracht zijn rood-vertoomd gezicht vlak
bij dat van Chris.
„Dat als er van onbeschoft gesproken
moet worden, u eerst wel eens de hand
in eigen boezem mag steken".
Het kon Chris nu opeens niets meer
schelen Eén ogenblik van langs zijn
denken geflitst de herinering aan het
gesprek met meneer Van Laer, een groot
zakenman, directeur van een bedrijf
waar het zaakje van Grijper wel hon
derd keer in kon ronddraaien, en die
met hem, Chris gesproken had als man
tot man. Moest hij nu van deze oude
zuurpruim; die gierige knorbeer, alles
maar voor zoete koek opnemen?
„Ik ben uw hond niet, meneer Grijper,
en ik wens door u niet afgeblaft te wor
den ook U kunt voor 't zelfde geld be
hoorlijk tegen iemand praten".
Grijper stond perplex, zijn lippen be
wogen, maar hij kon niets uitbrengen.
„En geef me nu maar de kopij, want
we hebben de tijd hard nodig, en als we
die hier staan te verketteren hebben ze
bij Van Delden die proef morgen nog
niet".
Grijper keek verwezen zijn werkne
mer aan.dit was hem van z'n leven
nog niet gebeurd, dat iemand zó tegen
hem op durfde staan".
„Als je nou denkt", begon hij dreigend
,dat ik dat néém
„Dan neemt u 't niet", antwoordde
Chris onverschillig. Het leek of er een
duiveltje in hem gevaren was
„Een toontje lager, of je vliegt er uit!"
waarschuwde Grijper.
„Dan hebben ze bij Van Delden mor
gen de proef nóg niet", glimlachte Chris
sarcastisch.
„Wat let me of ik zet 'em zelf!" brulde
de oude man.
„Had dat dan gisteren gedaan, dan
hoefde u u nou niet zo kwaad te ma
ken", stelde Chris nuchter vast.
Grijper wist heel goed, dat hij niet
gauw een mannetje als Chris terug
kreeg, ja, dat het wel eens heel moeilijk
zou kunnen zijn, hier in Mollenbroek
een typograaf te krijgen. Hij draaide
zich om en liep naar 't kantoor, inwen
dig ziedend.
„Die kreeg effe voor vijf centen",
glunderde Fedde.
.Bemoei je d'r niet mee", snauwde
Chris. Als de baas een scène wou maken
waar die snotjongen bij was, moest hij
dat weten, maar hij, Chris, deed niet
mee.
Terwijl hij aan de bok stond, auto
matisch zettend, vlogen zijn gedachten
ver weg. En die avond schreef hij naar
Amsterdam Hij praatte er nog niet over
met Maartje dat kon altijd nog.
Maar de gedachte dat hij het nog 'n
twintig jaar bij Grijper uit zou moeten
houden tot zijn pensioen, was hem van
daag opeens te veel geworden.
Tenslotte was hij nog maar éven in de
veertig.en wat had meneer Van
Laer gezegd? Nog jong genoeg om idea
len te hebben en oud genoeg om niet
meer voor teleurstellingen opzij te gaan.
Goed. hij zou zien!
HOOFDSTUK 2
Amsterdam, die grote stad
Maartje Hofman stond voor het raam
van een eerste etage in een der nieuwe
wijken van Amsterdam en keek naar
buiten. Ze zag aan de overkant het spie
gelbeeld van haar eigen woningblok,
rijen en rijen ramen, kleine raampjes in
de trapportalen, fietsen tegen de magere
boompjes die voor de beplanting moes
ten zorgen, een glad klinkerdek waar
over nu en dan een bestelauto van een
winkelbedrijf zoefde, of een vrachtwa
gen met bouwmaterialen voorbij dreun
de.
(wordt vervolgd)