Taxiverordening schrijft vaste tarieven en taxameter voor SPORT „Van het dorp naar de stad" BenW streven naar één taxicentrale FEUILLETON C.V.T. nam deel aan slordig georganiseerd toernooi ZDH-Schellinkhout 5—0 Voormalige „Dageraad" met man en muis vergaan Sportuitwisseling Winterswijk-Den Hoorn Toernooi om „Texel-eup" werd succes Schietoefeningen Tweede blad Texelse Courant, dinsdag 27 april 1976 Historisch plaat/e TESO's vlaggeschip De Dageraad loopt voor het eerst de haven van Oudeschild binnen op 11 oktober 1955. De verplichting om te beschikken over een zg. taxameter en daarbij uni forme tarieven te hanteren, is één van de bepalingen in de ontwerp taxiveror dening die B. en W. binnenkort ter goedkeuring aan de gemeenteraad zullen voorleggen. Tot oprichting van een Texelse taxicentrale met een ge zamenlijk te exploiteren mobilofoon net zal het nog niet komen, maar B. en W. zullen dit wel stimuleren. Het voornemen om tot een betere reglementering van de taxi-aktiviteiten op Texel te komen dateert al van 1971. Sedertdien zijn verschillende besprekin gen gevoerd, waarbij vertegenwoordi gers van de taxiondernemingen nauw waren betrokken. Ook werd onder de ondernemers een enquête gehouden en het thans gereedgekomen ontwerp is ook weer aan de ondernemers toege stuurd om hen in de gelegenheid te stel len te reageren. Zoals bekend draagt het gemeentebestuur een zekere verant woordelijkheid voor het taxivervoer krachtens de Wet Autovervoer Perso nen. Wie een taxi wil exploiteren heeft vergunning van B. en W nodig en het college kan voorwaarden stellen om de ze openbare voorziening zo goed moge lijk te laten functioneren. Te allen tijde moet op een taxi gerekend kunnen wor den maar het aantal vergunningen moet binnen de perken blijven, o.a. om het rijden van veel „lege" kilometers te voorkomen. Goed genoeg? In hun pre-advies aan de gemeente raad stellen B. en W. zich de vraag of het bestaande taxivervoer op Texel dan niet reeds aan deze eisen voldoet. „Vast gesteld kan worden dat de huidige taxi- vervoersvoorzieningen op Texel niet slecht genoemd kan worden. Er zijn thans vijf taxibedrijven die in totaal 17 taxi's exploiteren. Over het algemeen worden goede diensten en service ver leend". Klachten over de huidige situatie in de Texelse taxiwereld hebben zij echter ook. Er is nauwelijks sprake van samen werking tussen de taxibedrijven, de ver houdingen tussen sommige taxibedrij ven zijn zeer gespannen. De verstand houding heeft onder meer te lijden om dat sommige taxiondernemers zich ach tergesteld voelen bij het zg. zittend zie- kenvervoer. Ten aanzien van de tarieven bestaat onduidelijkheid en het college heeft de indruk dat niet altijd bij alle bedrijven 's nachts een beroep op ver voer kan worden gedaan. „Door een goede reorganisatie moet het mogelijk zijn met het bestaande aan tal vergunningen te voldoen aan de vraag naar taxivervoer op Texel, wat bevorderd zal worden door reglemente ring in een taxiverordening en oprich ting van een centraal mobilofoonsta tion". B. en W. hebben zich gerealiseerd dat het taxi-apparaat niet al te zeer aan banden kan worden gelegd In het ge reglementeerde systeem moet voldoende flexabiliteit zitten om de periodieke piekbelastingen (seizoen - stootsgewijze aanvoer per boot van toeristen) aan te kunnen. Gekonkludeerd is dan ook dat er re servecapaciteit moet zijn maar ook dat het thans aan de vraag ruimschoots kan worden voldaan. Aan uitbreiding van het aantal vergunningen is dan ook geen behoefte, maar een vergunningenstop wordt ook niet gewenst omdat mogelijk heden voor kwalitatieve uitbreiding open moeten blijven. B. en W. willen verder de samenwerking tussen de be drijven krachtig bevorderen. Tot dusver gaat deze samenwerking niet verder dan het uitwisselen van ritten en bij rouw en trouwvervoer. Verordening Als basis voor de nieuwe verordening hebben de verordeningen van verschil lende grote steden plus 'n model van de Vereniging van Nederlandse gemeenten en van verschillende vervoersorganisa ties gediend. Het systeem van bedrijfs- en chauffeursvergunningen alsmede verschillende daaraan verbonden ver plichtingen werden daaruit zonder meer overgenomen. De rechten van zowel on dernemers (bedrijfsvergunninghouders) en chauffeurs (chauffeursvergunning houders) worden gewaarborgd, onder meer door een beroepsprocedure Tarieven In de verordening is bepaald dat de uniform toe te passen tarieven jaarlijks door B. en W. in overleg met de belang- De gymnastiekvereniging Texel deed zaterdag mee aan dc provinciale kam pioenschappen toestelspringen van het district Noordholland. Deze kampioen schappen werden ditmaal gehouden in de sporthal van Egmond aan Zee. GVT nam er aan deel met de volgende ploegen: meisjes onder 16 jaar (lange mat), dames (lange mat en minitrampo- line-paard), jongens onder 16 jaar (mi- nitrampoline-paard) en de herenploeg (minitrampoline-paard). Op deze bijzon der slordig georganiseerde wedstrijden kwam GVT goed voor de dag. Er werd met veel elan gesprongen en de resulta ten waren dan ook zeer redelijk De jurering werd verricht door 5 ju ryleden, die elk ten hoogste 5 punten konden geven. In het uiteindelijke totaal valt het hoogste en het laagste cijfer af De dames behaalden op de lange mat een 3e prijs met 13.30 punten. Bij het paardspringen werd ook een 3e plaats bereikt met 13.00 punten. De meisjes op de lange mat kwamen ook op de 3e plaats (12.20 punten). Er dient hier evenwel bij vermeld te worden dat de meeste meisjes ook met de dames meesprongen. Bij de jongens werd bij het paard springen een 2e plaats bereikt (14.60 punten). De heren tenslotte werden op het onderdeel paardspringen le met een totaal van 13 70 punten. Als men be denkt dat dit tegen ploegen was als DOS en ODIN krijgt het geheel nog meer glans. Rest nog te vermelden dat niemand 80°/o van het maximale aantal punten behaalde zodat er geen kringkampioen aangewezen kon worden. Het einde van het tournooi betekende voor de deelnemers een desillusie omdat de organisatoren hen lieten vertrekken hebbenden worden vastgesteld. De ver gunninghouders kunnen tegen deze vast stelling in beroep gaan bij de gemeente raad. Dc taxameters waarmee alle taxi's uitgerust moeten worden zullen op de astgcstelde tarieven dienen te worden af gesteld. B. en W. stellen voor (met in stemming van de meerderheid van de taxi-ondernemers) dc volgende vaste ta rieven te heffen: ƒ5,aanslag voor de eerste vijf kilometer. Verder geldt ƒ0,50 per kilometer voor heen en terug met dezelfde klanten; ƒ1,.per kilometer voor heen en leeg terug; ƒ0,75 voor heen en terug met in- en uitladen van bagage en ƒ16,voor elk uur wachten. Als een ondernemer dat wenst (en aan B. en W. schriftelijk kenbaar heeft gemaakt) een nachttarief (0.00 - 6.00 uur) heen en te rug met dezelfde klanten ƒ0,75 per kilo meter en ƒ1,50 voor heen en leeg terug. Mobilofoon Een centraal mobilofoonnet voor alle taxi's wordt gewenst geacht maar zal nog niet worden verplicht gesteld. Te verwachten wettelijke maatregelen (ak- tueel omdat naar aanleiding van over vallers de roep om betere beveiliging van taxichauffeurs steeds sterker wordt) zullen in deze bepalend zijn. B. en W. aqhten een goed functione rend taxi-apparaat in belang van de be perking van het toeristisch autogebruik en de bevordering van het openbaar ver voer. De verordening beschouwen zij als eerste aanzet tot verbetering waarbij zij erop wijzen dat veel afhangt van de be reidwilligheid van de betrokken onder nemers en de hoop uitspreken dat het uiteindelijk zal komen tot één Texelse taxicentrale. UITSLAGEN. ZATERDAG 24 APRIL 1976 Junioren: Oosterend Bl-W.Meer BI 11 HCSC B3-Oosterend B2 02 Ooste^end Cl-Winkel Cl 50 Texel C4-BKC C3 4—3 ZONDAG 25 APRIL 1976: Afdeling Noordholland: ZDH-Schellinkhout 50 JVC 2-Tex. Boys 2 2—1 ZDH heeft zondag om 12.00 uur de uitgestelde wedstrijd tegen Schellink hout met grote cijfers gewonnen. Ze le den een 50 nederlaag waarmee de be zoekers nog niet eens mogen mopperen. ZDH begon tegen de harde wind in. Het veroverde met een goed veldspel een groot overwicht. Er werd uitstekend gecombineerd. Uit een prachtige pass van Douwe Dijker bracht Ton Water man de stand op 10. Nadat Henk Zijm eerst de paal had getroffen werd het even later 20. ZDH bleef komen met goed opgezette aanvallen. Wilco trof de lat. Wim Arnout zag zijn goede inzet beloond met een derde goal: 30. Even later had Douwe Dijker eindelijk succes door met een hard schot nummer vier in de touwen te jagen. Wim Arnout zonder dat de uitslag bekend was ge maakt. Het betekende een flinke deuk in het enthousiasme, Jietgeen hopelijk weer iets opgevijzeld is door de publi catie van deze uitslagen. bracht het grote overwicht van de thuis club voor de rust nog op 50. Na de rust met de harde wind mee viel er niet veel meer te genieten en waren de ge dachten vermoedelijk al bij de wedstrijd Nederland-België. Ondanks de sterke wind mee vielen er geen doelpunten meer. Alles speelde zich op een klein veld af. De wedstrijd ging als een nacht kaars uit. MEDEDELINGEN Z.D.H. Trainer Jan Haagsma is na een afwe zigheid van twee jaar weer als trainer bij De Zwaluwen teruggekeerd. Na twee succesvolle seizoenen vertrok Haagsma naar de V.V. Helder. De banden bleven en zo hielp hij ZDH het afgelopen sei zoen, omdat de vereniging zonder trai ner zat. In ZDH kringen is men erg blij, want Haagsma is een prima vakman Zaterdag viel de beslissing en gaf de liefde voor ZDH de doorslag. Het ZDH- bestuur was erg opgelucht dat haar wens in vervulling ging. Op koninginnedag wordt alle jeugd om 9.15 uur bij de Jan Dnjverschool verwacht. Allemaal fietsen en ballpoint meenemen om onder leiding van de feestcommissie in het bos deel te nemen aan een puzzeltocht. Na afloop is er een verrassing. 's Middags wordt evenals vorig jaar hout verzameld voor de meierblis. Het vertrek is om half twee vanaf de school met tractoren Wie 's morgens in het bos en eventueel met autovervoer wil hel pen. Gaarne bericht aan A. C. v. d. Gaag telefoon 383. TOTO EN LOTTO S.V. TEXEL De toto en lotto moet deze week i.v.m koninginnedag een dag eerder (op woensdag) ingeleverd worden. De maandlotto voor de maand mei wordt ook deze week ingeleverd. TOTO EN LOTTO S.V. DE KOOG De toto en lotto moet deze week i.v.m koninginnedag een dag eerder (op woensdag) ingeleverd worden bij Capri. De maandlotto voor de maand mei wordt ook deze week ingeleverd Belangstellenden in De Koog en om geving, die nog niet meespelen, maar wel een maandlotto willen invullen, kunnen dit telefonisch opgeven bij J. v. Beek (02225-427). Het formulier wordt dan thuis opgehaald. K.T.V. vanaf ƒ1699, ELECTROHUIS Het motorschip „Kalud", dc vroegere „Dageraad" van de N.V. T.E.S.O., be staat niet meer. Het schip is in Angola door kustbatterijen in de grond ge boord. De tweehonderd opvarenden kwamen daarbij om het leven. Na zijn TESO-periode werd hgt schip gekocht door Doeksen voor de lijn Har- lingen-Terschelling. In 1975 ging de voormalige „Dageraad" naar Angola om als veerboot dienst te doen op de lijn Luanda-Cabinda Tijdens het optreden van Cubaanse troepen werd het schip tot zinken gebracht; het was toen met vluchtelingen op weg naar een der ei landen voor de kust. Ontvangst van de gasten aan Den Hoorn is om 17.15 uur in de kantine op het sportterrein waar de gastgezinnen verzocht worden aanwezig te zijn. De damesvoetbalwedstrijd ZDH-Kot- ten begint om 19.00 uur. De uitvoering met bal na in het dorps huis De Waldhoorn van De Vrienden kring is voor iedereen gratis toeganke lijk. Het „Texel-cup" badmintontournooi dat afgelopen zondag in sporthal „Ons Genoegen" werd gehouden kan erg ge slaagd genoemd worden. De Badmintonclub Texel die dit team- tournooi organiseerde heeft hiermee (ge zien het grote aantal belangstellenden) een goed idee gelanceerd. Er werd aan deelgenomen door 8 teams: „Zeemacht", Den Helder met 2 teams; ,,'t Zwin", Den Oever met 1 team; „De Bucht", Anna Paulowna met 3 teams en „Texel" met 2 teams. De „Texel-cup" ging dit jaar naar „Zeemacht" 1, tweede werd „Texel" 1, derde „Zeemacht" 2 en vierde „Texel" 2. Op 29 april a.s. ordt er geschoten te Breezanddijk van 10.30 tot 18.00 uur met resp. het 175 mm en het 120 mm kanon in sector 045 tot 075 graden met een straal van 9 mijl vanuit het hoge gelei- delicht Nieuwe Haven. Veiligheidsschip aanwiezig. 3. Meneer Van Laer stond op. „Denk er over", zei hij, „en schrijf. Doe geen overhaaste dingen, niet in nee en niet in ja. Kom in elk geval hier eens een dagje kijken; hoe 't ook loopt, dat is geen verspilde tijd". „Nee, dat geloof ik ook niet", stemde Chris toe, blij met het vooruitzicht, maar beklemd om alles wat er aan vastzat. En zo waren ze gescheiden. Chris had later bij verschillende col lega's nog eens gepolst over het bedrijf, en het bleek hem dat meneer Van Laer zich niet aan overdrijving had schuldig gemaakt. „Als je daar eenmaal zit, zit je goed", zei hem een oude machine- zetter. Zo kwam het, dat Chris de volgende dag Mollenbroek met andere ogen be keek. Hij had Martha van alles verteld, maar het onderhoud met mevneer Van Laer zorgvuldig verzwegen. Dat kon al tijd nog. In de drukkerij was Fedde bezig met distribueren, het weer terugbrengen van de letters in hun vakjes. „Ha Hofman", zei Fedde en gluurde naar het glazen kantoortje, „de ouwe heb de bokkepruik weer op. Ging tg keer gisteren waar of u was". „Nou, dat wist ie toch?" vroeg Chris verwonderd. „Dat was-ie dan zeker vergeten. Af- fijn, en bij Van Delden moesten ze be slist vandaag de proef hebben, en gis teren was er nog niks an gedaan". „Nee, wat 'n wonder, daar kwam ie pas twee dagen geleden mee aanzetten. En toen moest ik weg". „Affijn", zei Fedde, die een zwak had voor dit stopwoord, „daar komt-ie, u zal 't zelf wel horen". „Zeg eh. kwam de oude heer, z'n bril op z'n neus, de drukkerij binnen, „hoe zit dat met die proef van Van Del den?" „Mórgen meneer Grijper", zei Chris nadrukkelijk beleefd Goeiemorgen was er niet eens bij „Ja.ik vroeg hoe dat zit met die proef van Van Delden. Dat trekt er maar op uit en het werk blijft liggen, en ik word er op aangekeken en als je d'r uit gaat, zorg dan tenminste dat je je werk gedaan hebt!" „U hebt", begon Chris kalm, „maan dagavond toen ik op 't punt stond weg te gaan, me die kopij van Van Delden ge geven. En toen heb ik beloofd dat ik er zodra ik terug was, meteen aan begin nen zou". „Die mensen willen vandaag de proef". „Nou, dan hebben ze wel haast op eens". „Opeens, opeens, dat ding is al een week geleden gebracht!" „Dan had u 't eerder moeten geven, dan was 't allang klaar geweest". „Zeg, maak jij hier de dienst uit of ik?" Chris voelde dat hij warm werd. „Meneer Grijper", zei hij beheerst, „daar gaat het niet om, maar ik kan niet heksen. Als ik twee dagen weg ben kan ik niet tegelijk hier zijn, nietwaar?" „Zeg, je hoeft met mij de kachel niet aan te maken!" „Ik maak met niemand de kachel aan, ik zeg alleen maar hoe 't is. U hebt me zelf twee dagen verlof gegeven, dus u wist er alles van". „Dat trekt er maar tussen uit. krijg ik ooit verlof? Hart voor de zaak, hó maar! Wél de centen vangen, maar verantwoordelijkheid voor geen snars!" „Meneer Grijper", zei Chris, „we moesten deze discussie maar staken Geeft u me die kopij maar, dan zal ik zien dat ik het vandaag gezet krijg, en dan hebben ze morgen de proef. Die éne dag zal er niet toe doen". „Maak jij dat uit? Moet ik aan jou vragen hoe ik mijn zaak moet drijven? Ben jij Chris draaide zich eenvoudig om en ging aan 't werk, maar zijn handen tril den. Grijper zag hoe Fedde grijnsde en zich ontdekt ziend, schuldig wegdook. ,,'n Bende is het hier", raasde hij „on beschofte vlerken zijn jullie" ,,'k Zou eerst maar es naar me zelf kijken", "t Was er uit voor Chris het be sefte. „Wat zei jij, he? Wat zei jij?" Grijper bracht zijn rood-vertoomd gezicht vlak bij dat van Chris. „Dat als er van onbeschoft gesproken moet worden, u eerst wel eens de hand in eigen boezem mag steken". Het kon Chris nu opeens niets meer schelen Eén ogenblik van langs zijn denken geflitst de herinering aan het gesprek met meneer Van Laer, een groot zakenman, directeur van een bedrijf waar het zaakje van Grijper wel hon derd keer in kon ronddraaien, en die met hem, Chris gesproken had als man tot man. Moest hij nu van deze oude zuurpruim; die gierige knorbeer, alles maar voor zoete koek opnemen? „Ik ben uw hond niet, meneer Grijper, en ik wens door u niet afgeblaft te wor den ook U kunt voor 't zelfde geld be hoorlijk tegen iemand praten". Grijper stond perplex, zijn lippen be wogen, maar hij kon niets uitbrengen. „En geef me nu maar de kopij, want we hebben de tijd hard nodig, en als we die hier staan te verketteren hebben ze bij Van Delden die proef morgen nog niet". Grijper keek verwezen zijn werkne mer aan.dit was hem van z'n leven nog niet gebeurd, dat iemand zó tegen hem op durfde staan". „Als je nou denkt", begon hij dreigend ,dat ik dat néém „Dan neemt u 't niet", antwoordde Chris onverschillig. Het leek of er een duiveltje in hem gevaren was „Een toontje lager, of je vliegt er uit!" waarschuwde Grijper. „Dan hebben ze bij Van Delden mor gen de proef nóg niet", glimlachte Chris sarcastisch. „Wat let me of ik zet 'em zelf!" brulde de oude man. „Had dat dan gisteren gedaan, dan hoefde u u nou niet zo kwaad te ma ken", stelde Chris nuchter vast. Grijper wist heel goed, dat hij niet gauw een mannetje als Chris terug kreeg, ja, dat het wel eens heel moeilijk zou kunnen zijn, hier in Mollenbroek een typograaf te krijgen. Hij draaide zich om en liep naar 't kantoor, inwen dig ziedend. „Die kreeg effe voor vijf centen", glunderde Fedde. .Bemoei je d'r niet mee", snauwde Chris. Als de baas een scène wou maken waar die snotjongen bij was, moest hij dat weten, maar hij, Chris, deed niet mee. Terwijl hij aan de bok stond, auto matisch zettend, vlogen zijn gedachten ver weg. En die avond schreef hij naar Amsterdam Hij praatte er nog niet over met Maartje dat kon altijd nog. Maar de gedachte dat hij het nog 'n twintig jaar bij Grijper uit zou moeten houden tot zijn pensioen, was hem van daag opeens te veel geworden. Tenslotte was hij nog maar éven in de veertig.en wat had meneer Van Laer gezegd? Nog jong genoeg om idea len te hebben en oud genoeg om niet meer voor teleurstellingen opzij te gaan. Goed. hij zou zien! HOOFDSTUK 2 Amsterdam, die grote stad Maartje Hofman stond voor het raam van een eerste etage in een der nieuwe wijken van Amsterdam en keek naar buiten. Ze zag aan de overkant het spie gelbeeld van haar eigen woningblok, rijen en rijen ramen, kleine raampjes in de trapportalen, fietsen tegen de magere boompjes die voor de beplanting moes ten zorgen, een glad klinkerdek waar over nu en dan een bestelauto van een winkelbedrijf zoefde, of een vrachtwa gen met bouwmaterialen voorbij dreun de. (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 5