Cjroen ^wartsjexels in het harL,
akkoord met
omstreden doorbraak
Raad
ging
Toch vergunning
voor A. Hutjes?
Aansluiten op transportleiding
wordt kostbaar
B en W niet te weerleggen
Argumenten
van het
raadhuis
Raadsleden vinden afwijzing zinloos
Aardgas in Eierland
Krediet toegekend
met vier stemmen tegen
Vogelwandeltocht
op Hemelvaartsdag
VRIJDAG 14 MEI 1976
89e JAARGANG No. 9075
PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooij
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 734, en Wessel B. Post, Oost
34, Oosterend, tel. (02223) 902.
I
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f9,80 p. kw
50 cent Incasso; los 40 cent.
Bank: Amro bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW
MEDEDELINGEN
VAN B. EN W.
Door een krediet van bijna ƒ67.000,- beschikbaar te stellen heeft de ge
meenteraad zich akkoord verklaard met het maken van een verkeersdoor-
braak tussen de Warmoesstraat en de Groeneplaats. De enige tegenstem
mers waren de Pakt-leden Cor Ellen, Daan Welboren, Fried Blanken en Henk
Beumkes. Voor zover dat niet reeds eerder was gebeurd wisten B. en W. de
raadsleden ervan te overtuigen dat de doorbraak op deze plaats niet kan
worden gemist bij het streven zo weinig mogelijk autoverkeer in het centrum
te hebben. Omdat uit bezwaarschriften en vele honderden handtekeningen
is gebleken dat het publiek daarvan blijkbaar helemaal niet overtuigd is,
werden de argumenten door de voorstanders nog eens breed uitgemeten.
Nu het geld er (behoudens goedkeu
ring door GS) is, kunnen B. en W. de
artikel 19-procedure die voor de door
braak is aangespannen voortzetten. De
eindbeslissing ligt bij Gedeputeerde
Staten.
Mr. Sprenger zei dat de (weinig tijd
vergende) artikel 19-procedure verant
woord is wegens de urgentie van het
project en omdat bij alle aktie géén
verschil van mening is gebleken over
de wens om het centrum van Den Burg
in fasen verkeersvrij te maken. En dat is
alleen maar mogelijk als over een uit
weg wordt beschikt waardoor men de
auto's die nu eenmaal in het centrum
moeten zijn, direkt weer kwijt kan. An
ders zou men voor de afvoer op Park
straat of Zwaanstraat zijn aangewezen.
De Zwaanstraat is daarvoor volkomen
ongeschikt en op den duur tot voetgan-
gersdomijn maken van de Parkstraat
zou er onmogelijk door worden.
In de vele bezwaren zijn ook geen al
ternatieven naar voren gebracht, het
geen niet verwonderlijk is want ook in
het ambtelijke vooronderzoek is dat
langdurig maar vergeefs gedaan. Door
de doorbraak verwachten B. en W. geen
toename van de verkeersdruk, in tegen
deel. Mocht dat onverhoopt toch gebeu
ren, dan kan dat door betrekkelijk een
voudige maatregelen worden bezworen.
Het een en ander overwegende hadden
B. en W. uiteindelijk toch besloten (in
de vorige vergadering wekten zij nog
de indruk dat het plan de ijskast was
ingegaan) aan de doorbraak vast te hou
den en dus de massa's bezwaren naast
zich neer te leggen.
Wethouder Nauta benadrukte dat het
verkeerscirculatieplan van Den Burg
(waarvan de eerste fase op 15 mei van
kracht wordt) pas goed kan functioneren
met een doorbraak. Het college heeft de
verkeerssituatie dan veel beter in de
hand, kan slagvaardiger reageren. Ook
de herinrichting van Stenenplaats, Bin-
nenburg en Groeneplaats (waarvoor
reeds de subsidies bij Economische Za
ken zijn aangevraagd) kan dan van de
grond komen.
Op Hemelvaartsdag, 27 mei a s., orga
niseert de wandelsportvereniging weer
de traditionele vogelwandeltocht, die
ook dit jaar weer in de prachtige
omgeving van De Koog wordt uitgezet.
Men kan kiezen tussen wandelingen
van 10 en 20 km. Start en finish zijn
weer in de Kaaps-nol (de kantine aan
het parkeerterrein van ,,Kogerstrand")
in de duinen. Er kan gestart worden
tussen 11.00 en 14.00 uur.
Voorinschrijving voor deze wandel
tocht kan tot zaterdag 15 mei. Dit kan
gebeuren in hotel ,,De Zwaan" van
14.00 - 15.00 uur. Het inschrijfgeld be
draagt voor junioren tot 16 jaar ƒ1,75.
ouderen ƒ2,25. Leden van de wandel
sportvereniging betalen ƒ0,25 resp. ƒ0,50
minder. Ook kan men inschrijven aan
de start. De kosten zijn dan ƒ0,75 hoger,
terwijl men dan waarschijnlijk niet di
rekt de herinneringsmedaille uitgereikt
krijgt. Voor verdere inlichtingen: H. L.
Ploeger, Beatrixlaan 66, Den Burg, te
lefoon 3971 of C. A. de Grave, Grens-
weg 3, telefoon 3552
Voor wandelliefhebbers alvast de vol
gende gegevens:
Avondvierdaagse: 14-17 juni.
Rondje om Texel: zaterdag 26 juni.
Fried Blanken, namens de Pakt-frac-
tie, vond het toch wel een merkwaardi
ge gang van zaken. In de vorige raad
leek het nog alsof het hele plan was ge
schrapt; nu komt men erop terug. Blan
ken vond het erg moeilijk geen gehoor
te geven aan een bezwaar dat door 479
personen is ondertekend. Hij zei ervan
overtuigd te zijn dat men over enkele
jaren spijt van de doorbraak zal hebben
en vond dat men het bij de maandag a.s.
van kracht wordende maatregelen in
Den Burg moet laten.
Tine Vlas-van der Vlies zei dat men
in de strijd tegen de auto niet te ver
moet gaan, want als hoofddorp wordt
Den Burg dan juist onleefbaar Ze was
voor de doorbraak omdat andere oplos
singen slechter zijn, maar wilde dan wel
maatregelen genomen zien op de Kees-
omlaan. Ook vroeg ze om spoed bij de
uitvoering van het parkeerterrein tussen
de Vogelenzang en De Zes.
Ook Weijdt zag de doorbraak wel zit
ten: ,,Het is de beste manier om snel van
het verkeer uit het centrum af te ko
men". Het had hem verbaasd dat de
scholen tegen de doorbraak waren want
elke andere verkeersafvoer geeft meer
verkeer bij de scholen.
Verantwoord
Ate Rienstra, namens de Samenwer
kende Christelijke Fracties noemde de
doorbraak een verantwoorde wijze om
de verkeersleefbaarheid in Den Burg te
bevorderen. Doorgaand gemotoriseerd
verkeer dat niets in Den Burg heeft te
maken, moet niet in het centrum kunnen
komen en ook van de rondwegen worden
geweerd, het verkeer dat wel in Den
Burg moet zijn, moet langs de kortste
weg Den Burg kunnen in- en uitgaan
en het gebruik van de auto moet zo on
aantrekkelijk worden gemaakt dat de
bewoners liever lopen of de fiets gebrui
ken. De huidige plannen voorzien hier
in en de doorbraak levert daaraan een
wezenlijke bijdrage. Door de aanwezig
heid van openbare gebouwen aan Park
straat en Groeneplaats moet de auto
daar kunnen komen, wat ook een be
lang is voor slecht ter been zijnden en
invaliden Rienstra riep het college op
een veel groter deel van Den Burg een
erffuctie te geven; De auto moet er als
,,gast" worden toegelaten en niet harder
dan bijv. 15 km mogen rijden, fietsers
en voetgangers moeten voorrang heb
ben.
Moeilijk redeneren
De burgemeester ging ervan uit dat
de protesterenden zich hebben laten
leiden door angst. „Tegen angst is het
moeilijk redeneren. Maar éls de angst
gegrond zou zijn en er dus meer ver
keersdruk en verkeersonveiligheid zou
komen, dan nog is de doorbraak goed
want het is een uitlaatklep om van het
verkeer af te komen. De druk en onvei
ligheid kan door allerlei maatregelen
effektief worden bestreden".
Blanken had eraan herinnerd dat wet
houder Nauta in een bijeenkomst had
gesuggereerd dat de doorbraak maar
een tijdelijke maatregel zou zijn, gel
dend voor de periode waarin in de Park
straat nog auto's mogen komen. De bur
gemeester bestreed dat nadrukkelijk:
Zelfs als Den Burg autovrij wordt is de
doorbraak nodig en er is geen sprake
van dat de Parkstraat op korte termijn
autovrij wordt. Nauta bevestigde dat en
zei dat er inderdaad aan wordt gedacht
het aantal straten in Den Burg met een
erf functie uit te breiden. Het wachten
is nog op juridische begeleiding; op het
ministerie wordt daaraan gewerkt.
Gevaarlijke moeders
Om de vrees voor toenemende ver
keersonveiligheid op de Keesomlaan te
relativeren zei Nauta dat de politie con
stateert dat het grootste gevaar daar
wordt veroorzaakt door moeders die
hun kinderen met de auto van en naar
school brengen. Weijdt zei daarover mee
te kunnen praten.
Toewijzing van woningen
Al vele jaren krijgt het gemeentebe
stuur telkens weer te maken met aan
vragen om woonruimte van:
1. Personen, die zonder hier over woon
ruimte te beschikken, naar Texel ko
men en om welke reden dan ook blij
ven. Zij huren dan een zomerwoning
of een tweede woning, welke vóór het
nieuwe toeristenseizoen weer verla
ten moet worden en komen tegen die
tijd bij de gemeente vragen om woon
ruimte.
2. Texelaars die hun eigen woning ver
kopen en het pand moeten verlaten
op de in het koopcontract genoemde
datum.
3. Texelaars, die wegens echtscheiding
niet meer over woonruimte beschik
ken.
Het is ondoenlijk, aan deze catego
rieën voorrang te verlenen bij de toewij
zing van woningwetwoninwen van de
Woningbouwvereniging Texel. Daarom
hebben burgemeester en wethouders op
advies van de woonruimtecommissie tot
onderstaande werkwijze besloten:
A Aan deze personen zal, bijv. bij het
inleveren van de verhuiskaart, een
uiteenzetting worden overhandigd
waaruit blijkt, dat beslist geen wo
ningwetwoning ter beschiking kan
worden gesteld en ook overigens geen
medewerking van de gemeente be
hoeft te worden verwacht bij het ver
krijgen van woonruimte
B. Toewijzing van een woningwetwo
ning aan een hier bedoelde Texelaar
zal alleen mogelijk zijn, indien be
trokkene:
1. een woningwetwoning krijgt toe
gewezen van de Woningbouwver
eniging volgens zijn rangnummer;
2 zijn woning heeft verkocht aan
iemand die een woningwetwoning
op Texel vrijmaakt (in zo'n geval
kan gesproken worden van wo-
ningruil).
Ook zal een woonruimtevergunning
worden verleend als betrokkene een
bejaardenwoning kan huren.
C Toewijzing van woningwetwoningen
aan Texelaars die gescheiden zijn zal
in geen geval eerder plaats vinden
dan nadat het echtscheidingsvonnis
is ingeschreven in de registers van de
burgerlijke stand.
De helaas nog steeds bestaande wo
ningnood maakt het noodzakelijk, aan
deze richtlijnen strikt de hand te hou
den.
Nieuwe huisnummering
De bewoners van het gebied tussen
Den Burg en Den Hoorn hebben inder
tijd bericht gekregen, dat de nieuwe
straatnaamgeving en huisnummering
per 1 mei 1976 van kracht zou worden.
Tegen de afspraak heeft de fabriek
echter de levertijd van de nieuwe huis
nummerplaatjes ver overschreden, zodat
met dit werk nog niet kan worden be
gonnen. Zodra de plaatjes ontvangen
zijn wordt de vernummering onmiddel
lijk uitgevoerd.
Burgemeester en wethouders zullen
opnieuw bekijken op de heer A. Hutjes
uit Oudeschild vergunning kan krijgen
voor het houden van pleziervaarttoch-
ten op de Waddenzee met zijn kotter
TX 97. Burgemeester Sprenger zegde
toe dat gesproken zal worden met
Rijkswaterstaat, de heer Hutjes en de
andere ondernemers die zich met de
pleziervaart bezig houden.
Zoals bekend hadden B. en W. de aan
vraag van Hutjes afgewezen in verband
met de reeds zeer grote drukte op het
haventerrein. Volgend jaar zou het wel
kunnen want de dijkwerken zijn dan
zover gevorderd dat er weer wat ruimte
Bewoners van het Postweggedeelte
tussen Hollandse weg en Sir Robert Peel
die willen aansluiten op het aardgasnet
komen voor extra kosten te staan. Hier
komt nl. niet een distributielciding maar
een (hogedruk) transportleiding waar
voor om te kunnen aansluiten een hon
derden guldens kostend reduktieventiel
nodig is. Dat geldt overigens voor het
hele buitengebied van Texel maar het
was oorspronkelijk de bedoeling het ge
noemde dichtbebouwde Postweggedeel
te een distributielciding te geven, net als
in de woonkernen van Texel.
In de rondvraag van de dinsdagavond
gehouden raadsvergadering bracht L. J
Weijdt van Texels Belang naar voren
dat dit niet schijnt door te gaan waar
door aansluiten er niet aantrekkelijker
op wordt. Wethouder J Zuidewind zei
dat het in ieder geval tegen de gemaak
te afspraken is Er wordt spoedig con
tact opgenomen met het Gasbedrijf De
Liefde
Ran
De consulent voor het natuurbehoud
heeft aan B. en W advies uitgebracht
over de bouwaanvraag van de heer S.
Ran. Ran wil aan de Zuidhaffelderweg,
dus in het „zwaar" beschermde Hoge-
berggebeid een agrarisch hoofdgebouw
stichten en heeft in het bestemmingsplan
dus een zg. bouwblok nodig. Omdat Ran
een Meijert Boon-schuur (betonelemen
ten) wil roept dat weerstanden op en tijd
rovend overleg. Daan Schilling van
Texels Belang herinnerde eraan dat de
bouwaanvraag van Ran al meer dan een
jaar geleden is ingediend en vroeg om
meer spoed bij de afhandeling. Betrok
kene moet onderhand eens weten waar
aan hij toe is. Burgemeester Sprenger
kon alleen meedelen dat het landschaps
advies waarop geruime tijd is gewacht
thans binnen is maar op de vraag van
Jan Witte hoe dit advies luidt wilde hij
niet antwoorden omdat het college zich
nog over moet beraden (De nieuwbouw
wordt door de consulent niet aanvaard
baar geacht, m«r er wordt een alterna
tief geboden in de vorm van een be
staand gebouw, eigendom van Staats
bosbeheer op zeer korte afstand van de
door Ran gewenste bouwplaats. Red
Verkeer
Tine Vlas-van der Vlies vroeg om en
kele verkeersmaatregelen: een inhaal-
verbod op de Waalderweg ter hoogte
van de Bomendiek, een parkeerverbod
bij het sportveld van De Waal. Ook wil
de ze een aan de Kogerstraat staand
verwijsbord voor het zwembad omge
draaid zien.
Jan van Asselt wees op het tekort aan
parkeerruimte in De Cocksdorp. Hij
raadde aan het plein van de voormalige
o.l. school tot parkeerplaats te maken
en vroeg ook om een tweede telefooncel
in het dorp. Zoals bekend gaan B. en W.
er mee akkoord dat de school een be-
dnjfsbestemming krijgt. Onderhandelin
gen met belanghebbenden zijn bijna af
gerond. Cor Ellen wees op de kwetsbaar
heid van telefooncellen. De praktijk
leert dat de jeugd er zijn vernielzucht
veelal op botviert.
Bolder
Hetzelfde raadslid informeerde waar
om een 63-jarige die in de Centrale
werkplaats De Bolder wilde werken,
daar niet is toegelaten. Zijn veronder
stelling dat dit een financiële reden
heeft, werd door wethouder Jaap West
dorp van de hand gewezen. Aan werk is
in De Bolder geen gebrek: voor de meu
belafdeling geldt zelfs een wachttijd.
Beslissingen over toelating van werk
nemers worden genomen door een op
namecommissie waarin onder andere
medici zitting hebben. Verantwoording
daarover kan gezien het delicate karak
ter niet in het openbaar worden gege
ven.
Vuile Slufter
Ellen vroeg het college contact op te
nemen met Rijkswaterstaat om te komen
tot het opruimen van papier-, plastic en
ander afval in De Slufter. Het natuur
gebied ligt bezaaid met aangespoelde en
achtergelaten rommel. Vooral tegen de
(zie vervolg pagina 2)
op de kade ontstaat Dinsdagavond bleek
dat meerdere raadsleden het met deze
afwijzing niet eens waren; volgens hen
zou er in samenwerking best een aan
vaardbare regeling te treffen zijn.
Henk Beumkes vond dat B. en W.
Hutjes zwaar hebben gedupeerd door
hem de vergunning niet te geven. Hij
heeft een kotter gekocht in het vertrou
wen dat hij de rondvaarten mocht gaan
houden. De parkeerproblemen zouden
op het haventerrein zijn op te lossen
door parkeerwachters of zoiets. De me
dedeling van het college dat men wil
„overwegen" Hutjes volgend jaar wel
vergunning te geven stond Beumkes ook
niet aan „Er moet een toezegging komen
anders weet Hutjes niet waar hij aan
toe is".
Weigering zinloos
Tme Vlas-van der Vlies onderschreef
het standpunt van B. en W.
L. J. Weijdt deed dat bepaald niet. Hij
betoogde dat het al of niet meedoen
van Hutjes aan de pleziervaarten in
kaderuimte niets uitmaakt want het
schip is er al. De verschillende exploi
tanten zouden van dezelfde kaderuimte
gebruik kunnen maken als zij in over
leg een dienstregeling opstellen. Hét
grote probleem op het haventerrein van
Oudeschild wordt gevormd door de vele
geparkeerde auto's. De haven is nu een
maal een toeristische trekpleister. Of
Hutjes wel of geen pleziervaarten
maakt, verandert daaraan nauwelijks
iets. B. en W. hadden gesteld dat zij te-
B. Hoogenbosch
bouwt eethuis
in Kogerstraat
gen het varen met sportvissers minder
bezwaar hadden, maar Weijdt rekende
voor dat deze sportvissers naar verhou
ding meer parkeerdrukte veroorzaken
dan de deelnemers aan de gewone ple
ziervaarten. Laatstgenoemden komen
veelal in gezins- of groepsverband.
Weijdt meende dat het ook afgezien van
het al of niet meedoen van Hutjes aan
de pleziervaarten nodig is buiten het
haventerrein van Oudeschild parkeer
ruimte aan te leggen. Het college kan
Hutjes rustig vergunning geven en hem
aldus in de gelegenheid stellen zijn
brood te verdienen.
Rijkswaterstaat
De burgemeester zei dat de afwijzende
beslissing mede is gebaseerd op het
standpunt van Rijkswaterstaat Het
(zie vervolg pagina 2)