Proefschrift uit 1870 herdrukt ®sr W Anke Sinninghe exposeert in raadhuis „Van het dorp naar de stad" KTF: eerste prijs bij Hoogovens-concours Summum van deskundigheid „Jeugdorkest met toekomst" Nieuwe „Schuilhut" I „WAT IK ZEGGEN WOU." Toenemend gevaar - - Jeroen vuilcontainer Derde lammerenmarkt Tekenwedstrijd Zwembad FEUILLETON Tweede blad Texelse Courant, dinsdag 1 juni 1976 Liefhebbers van de flora- en fauna wereld van 't boek „Texel, het Vogel eiland" van J. Drijver onmiskenbaar bekend zijn. Indien men dit boek scherp doorgenomen heeft moet men in de tekst of in de voetnoten zeker de naam van F. Holkema zijn tegengeko men. In de uitgave van Drijvers boek uit 1934 kunnen we bijvoorbeeld ver wijzingen naar Holkema vinden op de bladzijden 28 en 189. Wie was echter deze F. Holkema? Zijn volledige naam was Franciscus Holkema in leven doctorandus in de wis- en natuurkunde en schrijver van een dissertatie uit 1870. De titel die hij er aan meegaf was: „De Plantengroei der Nederlandsche Noordzee-eilan- den". Als subtitel voegde hy er aan toe: Eene bijdrage tot de Flora van Neder land. In tegenstelling tot het merendeel van dergelijke wetenschappelijke verhande lingen is dit proefschrift niet op een stoffige zolder terechtgekomen maar wordt in kringen van kenners nog vaak geraadpleegd en geciteerd. Een positieve uiting van de waarde werd reeds duidelijk door de belangstel ling die Jac. P. Thijsse voor dit werk toonde en door de reeds genoemde J. Drijver. HERDRUK Een herdruk van deze dissertatie is thans in voorbereiding en zal eerdaags in een hernieuwe druk uitkomen. Men heeft hiertoe de oorspronkelijke versie geheel intact gelaten hetgeen een warme authentieke sfeer oproept. Hier door bezit het boek blijvend een sugges tieve klank die volledig verenigbaar is met heersende schrijfstijl van het mid den der vorige eeuw. Treurigerwijs heeft Franciscus Holke ma de eerste uitgave van dit eminente werk zelf niet mogen meemaken. Uit de voorrede van prof. H. C. van Hall (gedateerd Groningen 24 julij 1870) lichtten we de volgende zinsnede. „Nadat hij (Holkema) Doctorandus ge worden en de talrijke voorbereidende werkzaamheden voor het veelomvattend werk dezer verhandeling afgeloopen was, werd al spoedig met het drukken begonnen en zijn de proeven door hem zeiven nagezien tot blz. 176, doch op den llen Junij 1870, toen hij nog zoo even schijnbaar in welstand eene druk proef had nagezien, werd hij door eene bloedspuwing overvallen, die binnen één uur tijds, aan zijn veelbelovend le ven, tot mijn (Van Hall) en veler groot leedwezen, plotseling een einde maakte". Prof. Van Hall was degene die de ver dere voorbereiding van het werk op zich nam. TEXEL Het boek geeft een (268 bladzijden tel lend) overzicht van, achtereenvolgens: De oorzaken die de plantengroei kun nen wijzigen. De waargenomen plantenvormen. De plantengroei van het eiland Texel. Een vergelijkend overzicht der waar genomen plantenvormen. Hiervan is vooral het derde hoofdstuk (plantengroei van Texel) zeer interes sant te noemen. Het gaat onder meer dieper in op de vorming van de duinen, de vorming van veengronden en het diluviale tijdperk van en op Texel. NASLAGWERK Zoals verwacht kon worden van een dergelijk werk, staat het vol met latijn- se termen en benamingen. Men dient het dus in de eerste plaats als naslagwerk te beschouwen en niet als een tussen doortje dat men in een avond even uit leest. Dit laatste verdient Holkema niet om dat het afgaande op het aangehaalde gedeelte uit de voorrede duidelijk is dat hij met het voltooien van dit geschrift zijn levenswerk (en zijn leven) beëindig de. Laten we de inhoud tot slot als volgl samenvatten. Voor de leek is het een schier onver teerbaar boekwerk, voor de belangstel- Op Hemelvaartsdag nam het jeugd orkest van het Koninklijk Texcls Fanfa- rekorps-DEK deel aan een concours in Heemskerk. Dit concours werd georgani seerd door de Hoogoven-Harmonie on der auspiciën van de SONMO. (SONMO staat voor Stichting Overkoepeling Ne derlandse Muziekorganisaties). De Texelse afvaardiging behaalde met een totaal van 289 punten een eerste prijs. In totaal namen op 27 mei 8 gezel schappen deel aan dit concours. De Texelaars lieten in de afdeling verplicht werk een totaal noteren van 142% pun ten. In de afdeling vrij werk kwam men tot 146% punten. Beoordeling De deelnemers werden beoordeeld op de volgende punten. Zuiverheid, klank- lende een uitdaging 't door te worstelen en voor de kenner het summum van deskundige literatuur op het gebied van de flora rondom ons op Texel. Het nieuwe gebouw van de Neder landse Hervormde gemeente te De Koog is gereed gekomen. Het staat achter de kerk aan de Parnassiastraat, op de plaats waar eerst het houten gebouwtje stond van de Raad voor het zomerwerk van de Texelse kerken. De nieuwe „Schuilhut" bevat een gro te zaal, een kleine vergaderkamer, keu ken, toiletten en een zolder. Het gebouw zal in de eerste plaats dienst doen als centrum van de Hervormde gemeente. Daarnaast bestaat de mogelijkheid tot verhuur. Bovendien vindt vanuit de Schuilhut in de zomermaanden het in terkerkelijke recreatiewerk plaats. Voor belangstellenden wordt er op dinsdagavond 1 juni (hedenavond) „open huis" gehouden Iedereen is hierbij van af 20.00 uur hartelijk welkom. Oe officiële opening zal eerst in de loop van de maand september plaatsvin den. gehalte en klankverhouding, techniek en articulatie, algehele muzikale uitvoe ring (dynamiek, frasering etc.), samen spel en ritmiek en tenslotte op de op vatting en het tempo van de uitgevoerde werken. De juryrapporten wezen uit dat KTF- DEK het bijzonder goed deed in Heems kerk. De beoordelingen vertonen cijfers van 7 tot 8%. Verdienstelijke opzet. Juryleden waren de heren H. van Lijn schoten, W. Steyn en J. van Ossenbrug gen en uit de beoordelingen die zij in hun juryrapporten aan de Texelaars toe kenden kan ter nadere informatie het volgende geciteerd worden. Verplicht werk (Two Russian Folk songs): „Het is een leuke groep jonge blazers die flink studeren, verdienste lijke opzet en techniek zeer behoorlijk". Keuzewerk (Koninklijke muziek van Practorius, arr. v. Lijnschoten): „Leuke opzet vooral de totaalklank is goed, tem po goed gekozen maar iets te zwaar wichtig". Moeilijk punt Over het algemeen was de indruk van de jury dat nog iets meer het accent op de zuiverheid gelegd zal moeten worden. Die zuiverheid is overigens een moeilijk punt bij een blaasorkest en vooral bij een jeugdorkest. Een van de juryleden omschreef het gehele optreden van het jeugdorkest van KTF-DEK als: „Zeer verdienstelijk, vooral de totaalklank is goed. Een jeugdorkest met toekomst". I BWCVEN VAN LEZERS-BUTTEN VEtWfTWOOROEUJlOgp WN OE REMKTlE Na het van kracht worden van de nieuwe verkeersregels in Den Burg is het me opgevallen dat De Zes een druk ke verkeersstraat is geworden, waar men ook nog aan één kant mag parke ren, zodat maar de helft van de straat voor het verkeer overblijft. Als er tege moetkomende auto's zijn, moet er wor den gewacht of teruggereden. Of men moet het trottoir op, wat ongemak en gevaar oplevert. Het zou wenselijk zijn parkeren hier te verbieden en het alleen toe te staan aan bewoners van De Zes die niet over een garage of andere eigen parkeergelegenheid beschikken. W. J. Boon, Den Burg De Jeroengroepbewoners van „De Zwalkersburcht", Beatrixlaan, hebben al enige tijd een vuilcontainer in huur van de gemeente. Kosten ƒ150,huur per jaar plus ƒ15,voor iedere lediging. Anke Sinninghe-ter Gast exposeert deze week in de tentoonstellingsruimte van het raadhuis te Den Burg. Deze in 1909 in Bloemcndaal geboren kunstena res ontdekte pas op haar 56ste jaar dat ze kon schilderen. Aanvankelijk maakte ze kinderge dichtjes en verhalen voor de radio en geruime tijd werkte ze ook mee aan het tijdschrift 'Niveau'. Mevrouw Sinninghe hield zich bij dit blad bezig met het ma ken van interviews e.d. Later speelde ze toneel met een groep kinderen. Ze schreef teksten, regisseer de, ontwierp kostuums en ging tenslotte decors maken. Omdat ze niets van schil deren wist, ging ze op aanraden van een bevriend kunstenaar naar de avondcur sus voor amateurs op de kunstacademie Dat hebben wij gedaan om zo weinig mogelijk rommel om de deur te hebben. Wat blijkt nu: diverse buurtbewoners storten hun vuil ook in deze container. Wij hebben nu een verzoek aan deze mensen: wilt u ook een bedrag, naar draagkracht, op onze bankrekening storten? Want heus het geld groeit ons niet op de rug. Bestuur Jeroengroep Op de gisteren gehouden lammeren- markt werden 410 lammeren aangevoerd die ƒ150,tot 182,50 opbrachten, bij een gemiddelde van ongeveer ƒ175, De ter gelegenheid van de opening van het nieuwe zwemseizoen door „Mo lenkoog" georganiseerde tekenwedstrijd heeft 20 inzendingen opgeleverd. De prijzen gingen naar Marit de Porto (ca tegorie 6-7 jaar); Elise Groothuis (8 - 9 jaar) en Edwin Pauptit (10-11 jaar). De prijzen kunnen bij het zwembad worden afgehaald. in Breda. Daar ontdekte ze tot haar gro te verbazing dat ze kon schilderen. Eigen styl Sindsdien heeft ze ongeveer een der tigtal exposities gehad m Nederland en België. Ze heeft een eigen stijl en is ei genzinnig genoeg om zich hiervan niet af te laten brengen. De irrealiteit en het sprookje trekken haar aan. Ze zegt in haar schilderijen uiting te willen geven aan de vreugde, de dans en de kleur in die irreële wereld, maar ook aan de verschrikkingen en de ongrijp bare demonen, die op de achtergrond leven. De expositie in het Texelse raadhuis duurt tot en met zaterdag 12 juni, dage lijks van 9.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 17.00 uur. Het schilderij „als spinrag" dat op de tentoonstelling tn kleur te zien js. 9. „Handen thuis", vermaande Mieke met een ondertoon van ernst, hoewel haar ogen lachten, „zoek jij je uitverkorenen maar in je artiestencafé". „Ja maar", verdedigde zich Jan Bak, „jullie ziet me geloof ik aan voor de baarlijke duivel. Dit is zo iets verfris sends, geen paardestaart, geen gezwets over exisentialisme en levenskunst, geen ogen van zeventig in een gezicht van zeventien „Geniet, maar geniet platonisch", be val Erik aan, „daar komt ze al weer, 't is gewoon een reus, die meid. Zo Marjolein, als we jóu toch niet hadden". Marja kleurde, niet alleen om de har telijke toon, die haar onuitsprekelijk goed deed, maar ook omdat die jonge man haar zo opnam. Hij was wel knap, en hij zag er zo leuk uit. „Marjolein.dat mag ik toch wel zeggen, hè", bedelde hij en zijn ogen waren onweerstaanbaar guitig, „zou ik van jou nou niet es een schilderijtje mogen maken?" „Van mij", vroeg ze verbaasd. „Ik heb van 't voorjaar nog een foto laten ma ken". Ze lachten alle drie en Marietje be greep niet goed waarom. „Hou jij je maar bij de fotograaf", lachte Mieke met een waarschuwende blik naar Jan Bak. „Kijk es Mar, hoe ik opschiet?" „We eten zeker nog niet", constateer de Marietje nuchter, al reeds door erva ring geleerd Als mevrouw zo goed op schoot wou ze afmaken, dan schoot eten er bij in. „Zal ik maar vast met Wen dy....?" „Welnee", baste Erik, „voor deze keer eten we es allemaal gezellig samen. Jij eet toch ook een hap mee, Jan?" „Meer dan één, vrees ik", was het antwoord. „Parijs is een heerlijke stad en het eten is er goed, maar altijd zo weinig, hè? Wat eten we, Marjolein?" „Tomatensoep", somde Marietje op, „en gebakken aardappelen en sla en. „Hou maar op, ik hoor 't al, een feest maal. Nou, je roept ons maar als 't zo ver is". „Maja, Maja!" riep Wendy van binnen en Marietje haastte zich, met een kleur als een boei, het atelier uit. Moeder Maart je was toch niet hele maal gerust op die betrekking van Ma rietje. juist omdat ze eigenlijk niets kon aanmerken, 't Kind had het er zichtbaar naar de zin, ze verloor haar verlegenheid en stijfheid, in haar uiter lijk, haar kleren, haar kapsel, toonde ze de invloed van smaakvolle adviezen van haar mevrouw. En zelfs hier had Maar- tje geen reden tot kritiek. Want Mieke van Polanen wilde juist het ongerepte in Marietje bewaren en haar niet tot een meisje maken van twaalf in een dozijn, hield haar er van terug mee te doen aan de make-up rage en aan de modegrillen van de Amsterdamse „teen agers". Haar geoefend oog had de char me van dit eenvoudige meisje ontdekt, en ze hield Marietje altijd voor „Wees apart, wees jezelf, wordt geen confectie meisje". Wat tot gevolg had dat Ma rietje er niet langer uitzag als een meisje zó uit Mollenbroek, maar ook niet als een gewoon stadsmeisje, veeleer de ar tistieke kant uitging, maar zonder artis tiekerige uitwassen. Maartjes vrees dat haar dochter een „wandelende verfpot" of een „floddermadam" zou worden werd niet bewaarheid. Toch achtte ze haar veiliger geborgen in het stille notarishuis in Mollenbroek, dan in het atelierhuis van de Van Po- lanens, zonder dat ze eigenlijk wist waarom Chris stond daar anders tegen over; die, zelf nu in direkt contact met de kunstzinnige kant van het typogra- fenvak, merkte met verheuging dat zijn dochter stijl" kreeg, en wanneer hij haar zag bladeren in kleurige tijdschrif ten, kijken naar prachtige reprodukties, dan verheugde het hem dat zijn enige dochter begrip had voor wat hem, de vader, altijd had geboeid. Hij was eens bij de Van Polanens geweest en Erik had plezier gehad in de schrandere vak man, die zijn eigen vak zag als kunst en met eerbied het werk van de beeld houwer bekeek. „Die vader van jou", zei hij tegen Marietje, „die moet je in waar de houen, da's een reuzevent". En zo had Chris er geen bezwaar tegen toen mevrouw Van Polanen liet vragen of Marja een paar weken óók voor de nacht bij hen mocht blijven. Erik moest naar Edinburg, en dan vond zij het zo naar, alleen met Wendy in huis. Maartje liet haar dochter ongaarne van onder moeders vleugels gaan, al was 't maar voor een paar weken, „en ik wip 's avonds wel even over, hoor moeder", maar Chris zag er heel geen been in. „Wie weet wat ze 's avonds uitvoert", bracht Maartje beducht in 't midden. „Een goed kind regeert zichzelf", vond Chris, die de neiging had nogal lucht hartig over problemen heen te stappen. Maartje zweeg, niet overtuigd. Marietje vond het heerlijk, het was zei ze tegen mevrouw Mieke, of ze veer tien dagen te logeren was. „Maar zo moet je het ook opvatten", lachte Mieke. „We zetten de bloemetjes buiten, hoor". Nu, zo'n vaart liep het niet, maar ge zellig was het zeker, ook 's avonds. Soms zaten ze in de grote, ruime kamer en draaiden platen of lazen, soms nam Mieke haar „logee" mee naar een ten toonstelling en zelfs naar een toneel uitvoering, de eerste echte die Marietje van haar leven zag. Diep onder de in druk kwam ze thuis en Mieke genoot er van, haar ongevormd maar ook onbe vooroordeeld commentaar te horen. Jan Bak kwam wel eens aanwaaien, maar niet zo druk nu Enk er niet was. Maar op een donderdagavond stormde hij plots naar binnen. „Miek", riep hij, „je gaat met me mee. Oistrakh vioolconcert van Mendels sohn in 't Concertgebouw. Ik heb twee kaarten. ongelooflijk, niet? Alles uit verkocht, en ik heb twee kaarten". „Zo ben jij", glimlachte Mieke, „jij deinst voor niets terug. O Jan, ik zou dolgraag gaan, maar Wendy krlgt tand jes en nu laat ik haar niet graag alleen". „Ach kom kan Marjolein niet op haar passen?" „Marjolein heeft gisteravond óók al de hele avond opgepast, toen ik naar die receptie van dinges was, en als ge volg van die receptie kan ik haast geen oog openhouden, 't Is nog vroeg genoeg, als je op de hoek van het Concertgebouw gaat staan met je twee kaarten, komen er wel twintig schoonheidskoninginnen op je af die dolgraag meegaan". „Heb jij geen zin, Marjolein?" vroeg hij opeens. Hij keek Mieke niet aan, ver moedde dat ze wellicht bezwaren zou hebben. Miek beschouwde zich zo'n beet je als tweede moeder over dit knappe nog onbedorven kind. of kind: ze was al zeventien, wist hij. En Marietje keek naar Mieke. Die toneeluitvoering had haar een nieuwe wereld geopenbaard. Minstens zo als van stuk en spel, had ze genoten van die zaal vol mensen, van de gezel lige drukte in de pauze, de kennissen die Mieke van Pollanen hadden aangespro ken. Dit was léven.heel wat anders dan de uitvoering van de zangvereni ging in Mollenbroek! Mieke was in tweestrijd. Ze zag er tegenop, Marja aan Jan Bak toe te ver trouwen; hij was geen slechte kerel, maar zo impulsief en ze had wel gemerkt dat hij op 't ogenblik zwéér van Marja te pakken had. Aan de andere kant: David Oistrakh te horen was een bele venis, het speet haar zelf genoeg dat ze niet kon, mocht ze dit Marja onthou den? Zo'n kans „Mag het?" vroeg Marietje plots en haar ogen straalden van begeerte. Mieke lachte. „Dit moet je ook meegemaakt heb ben" zei ze, „ga jij maar hoor kind. Jan, kom haar dan over een uurtje halen?" „Prima". Jan lachte al zijn witte tan den bloot, „ik zal er prompt zijn als een ridder zonder vrees of blaam, om mijn jonkvrouw af te halen". Mieke liet hem uit. „Zeg Jan", zei ze bij de deur, „één ding je houdt je fatsoen, hè? Denk er om, dit is niet een van je café-grieten". „Lieve Miek, waar zie je me voor an!" „Nee.... we begrijpen mekaar. Tot kwart over zeven!" (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 5