Commissie: stel tervisielegging uit college tracht vergeefs verzet te breken Meerderheid voor meer tenten-caravans bij boer De regering wil dat de Waddenzee natuurgebied blijft. Dat heeft natuurlijk gevolgen. Vooral voor de mensen die dicht bij dat stuk Nederland wonen en werken, voor de industrie, voor de vakantieganger. Dat betekent inperking van verontreiniging, lawaai en aantasting van het natuurschoon. Daarom zou er gepraat moeten worden over dat plan van de regering. De Waddenzee is het waard dat u meepraat Nu kan dat. 0611 Haag' ,5371 Tweede blad Texelse Courant, dinsdag 22 juni 1976 Een ruime meerderheid van de com missie ruimtelijke ordening heeft op nieuw aan B. en W. het advies gege ven de tervisielegging van het ont werp bestemmingsplan voor het Texel se buitengebied uit te stellen. Dat ge beurde aan het slot van een vrijdag avond gehouden bijeenkomst die een voortzetting was van een bespreking van hetzelfde onderwerp een week eerder. De kans is groot dat B. en W. het advies naast zich zullen neerleg gen. Burgemeester Sprenger liet er ook nu geen twijfel over bestaan dat de verstrekkende konsekwenties van uitstel voor hem onaanvaardbaar zijn. Een week eerder had de commissie ook verzocht de tervisieleggingstermijn naar latere datum te verschuiven. Het was dat belangrijkste argument voor de meest betrokkenen (de agrariërs) in de zomerperiode onvoldoende gelegenheid bestaat het plan, dat enkele wijzigingen heeft ondergaan, behoorlijk te bestude ren. Schriftelijk en eensgezind had het college laten weten op dat verzoek niet te zullen ingaan. B. en W. achten het dwingend noodzakelijk het bestem mingsplan in oktober/november vast te stellen zodat handhaving van het vast gestelde tijdschema onvermijdelijk is. Niet tornen Aangevoerde argumenten waren: het tijdschema is vastgesteld ter uitvoering van de beleidsnota van de gemèf nteraad voor 1976. Mede in verband met de be handeling van streekplan en structuur plan. Aan de datum van ter inzageleg ging (14 juli) mag niet worden getornd omdat een dag later 't voorbereidings- besluit zijn geldigheid verliest. De sa menhang van voorbereidingsbesluit en tervisielegging is geen formaliteit maar een beleidsuitgang. Het voorbereidings besluit is vorig jaar genomen op een moment dat verzekerd was dat tervisie legging erop zou volgen. Verdere argu menten waren dat GS voor bepaalde on derdelen van het plan een algemene ver klaring van geen bezwaar hebben afge geven, dat wijziging van het tijdschema rechtsongelijkheid tot gevolg zou heb ben. En dat het doel van een bestem mingsplan is zoveel mogelijk zekerheid te verschaffen. Verdere onzekerheid is niet verantwoord vooral in verband met financiële gevolgen en belemmeringen, uitbreiding van het overgangsrecht, be scherming van natuur en landschap en de daadwerkelijk ontwikkeling van agrarisch bedrijf en recreatie. Tenslotte is het belangrijk de zaak niet te vertra gen omdat een spoedig standpunt van de gemeenteraad over het plan bekend moet zijn. Dit om tijdig en goed te reageren op het streekplan en de plano logische kernbeslising van het rijk voor het Waddengebied. Ruimschoot gelegenheid Het college erkende dat het zomer seizoen niet de meest aangewezen pe riode is voor het indienen van bezwaren. Maar onder de gegeven omstandigheden zal dat aanvaard moeten worden. Standsorganisaties, bedrijfsleven en mi lieugroepen hebben het ontwerp al op 25 mei ontvangen. Ze hebben ook infor matie gekregen over de aangebrachte wijzigingen. Het moet daarom mogelijk zijn bezwaren te formuleren en in te dienen. Overigens bestaat ook na afloop van de tervisietermijn (14 augustus) nog ruimschoots gelegenheid tot het ver strekken van aanvullende toelichting. „Onbenullige vragen" Vrijdag bleek dat genoemde brief geen enkel effekt had gesorteerd. Het leek alsof de tegenstanders hadden afgespro ken in ieder geval voor geen enkel argu ment te zullen zwichten want het bleef bij het herhalen van de al eerder ge uite bezwaren tegen de voorgenomen tervisielegging. De argumenten van B. en W. werden nauwelijks aangevoch ten. Evenals de vorige keer was het J. C. Dros die het bestemmingsplan met oude en nieuwe bezwaren telijf ging. Hij irriteerde daarbij voorzitter Mr. Spren ger flink („onbenullige vragen" en „ik ontneem u het woord") Dros verweet het college een ondemocratische hou ding omdat het zich niets aantrekt van het meerderheidsverzoek om uitstel van behandeling Uit de Texelse Courant had hij opgemaakt dat uitstel van ter visielegging onder meer betekent dat het college een aantal ongewenste bouw- aanvragen zal moeten inwilligen. Hij wilde wel eens weten welke bouwaan- vragen dat zijn. Mr. Sprenger ging daar op niet in en wees erop dat het moéten inwilligen van bouwaanvragen niet is genoemd bij de officiële argumenten van B. en W. tegen uitstel. Belangrijk is dat de gemeenteraad snel het plan vaststelt. Daarmee wachten houdt het gevaar in dat anderen het beleid gaan bepalen. De bevolking discussieert nu al drie jaar lang over het plan. Wat er recentelijk aan veranderde is toegelicht. Het is van zo weinig ingrijpende aard dat het on derhand heus wel mogelijk is een oor deel te vellen. Praatje op de gang Dros beweerde dat het ontwerp be stemmingsplan „vol" hele en halve waarheden zit. Hij zei daarop drie jaar geleden al te hebben gewezen, maar er was vrijwel niets aan veranderd. Ook zelf had hij nog geen tijd gehad om de laatste versie van het plan behoorlijk te bestuderen. Mr. Sprenger vond het wel vreemd dat al die onwaarheden in het plan niet bij de afgelopen inspreekpe- node naar voren zijn gekomen. Hij con stateerde dat de vermeende fouten niets met de principes en hoofdzaken van het plan te maken hebben. Het zag ernaar uit dat Dros nog een tijdje zou doorgaan met het herhalen van zijn bezwaren. Commissielid Jan C. Stolk vroeg schor sing van vergadering en trok zich met Dros terug op de gang. Na vijf mi nuten kon de bijeenkomst worden voort gezet. Beginselen De burgemeester gaf een uiteenzet ting over de beginselen van het plan buitengebied Hij legde daarbij de nadruk op het streven om de landbouw zo wei nig mogelijk belemmeringen in de weg te leggen. Daar waar van belemmerin gen toch sprake is, moet dat het gevolg zijn van zorgvuldig afwegen van belan gen. De financiële gevolgen moeten worden geregeld. Wat de recreatie be treft komt in het plan tot uitdrukking. Concentratie en sterk afgeremde uitbrei ding. Uitbreiding van de bebossing om kwetsbare gebieden te ontlasten. Beper king en recreatieve groei in de toppe- riode en bevordering van seizoensver breding. Recreatie buiten de recreatie plannen in het buitengebied dierft be perkt te worden tot één tent per parti culiere woning. Recreatie bij de boer Het laatste werd door een ruime meer derheid van de commissie bestreden. J. Koolhof vond één tent per boerenerf veel te weinig en pleitte voor vijf ten ten of caravans. Koolhof wilde verder volledige vrij heid voor de agrariërs in het hele bui tengebied. Zelfs beschermende maatre gelen voor het Hogeberggebied wees hij van de hand. Dros: „Hier sta ik volko men achter!". „Over elkaar" W. Helder van de werkgroep Land- schapszorg had er bezwaar tegen dat in het duinengebied verschillende bestem mingen „over elkaar" liggen, daarbij doelend op het waterwingebied en het amfibisch oefenkamp. Hij vond dat mili tair gebruik en waterwinning onder het overgangsrecht zouden moeten vallen. Het is te verwachten dat uit de kernbe slissing voor het waddengebied terug dringing van militaire aktiviteiten zal voortvloeien. Ook de wateronttrekking zal niet te allen tijde kunnen doorgaan. Helder wilde de oude poldertjes bij Den Hoorn hun enigszins bescher mende status laten behouden. Het is immers agrarisch gebied met cultuur historische waarde. De recreatie zou volgens Helder nog meer gefaseerd of teruggenomen moeten worden op grond van de laatste beschikbaar gekomen cij fers. Hij was voor bosaanplant maar waarschuwde tegen de filosofie: méér bos en dus meer recreanten. Helder vond verder de bevoegdheden die B. en W. hebben bij toepassing van de bepalin gen van het plan nogal ruim. Omdat te verwachten is dat tot 1985 meerdere verschillende collega's aktief zullen zijn, zit de kans op wisselvalligheid en on zekerheid ten aanzien van het vrijstel- lingsbeleid er in. Strijdig met seizoenverbreding Tine Vlas-van der Vlies vond het standpunt van B. en W. (één tent per boerenerf) strijdig met het streven naar seizoenverbreding. Tenten zijn alleen in de piekperiode bruikbaar. Met cara vans kan van april tot oktober gekam peerd worden. Zij vond verder dat met name de categorie toeristen die zich niet graag laat concentreren, is gediend bij recreatiemogelijkheden op erven in het buitengebied Mevrouw Vlas wilde ver der geen beperkingen opleggen aan de opsporing en winning van delfstoffen. Ate Rienstra was niet gelukkig met het projecteren van bossen op voormali ge landbouwgronden bij De Cocksdorp. Hij wilde het agrarisch areaal in stand houden en vroeg het bos te planten in het duin Rienstra wilde meer dan 1 tent per boerderij. Hij had bedenkingen te gen de (gesaneerde) recreatieboerderijen met 10 recreatie-eenheden en wilde „zwaar" beschermde gebieden zoals dat van de Hogeberg nauwer begrensd heb ben. Konijnen Als de regeling één tent per erf door gaat is daarvoor een jaarlijks te verle nen vrijstelling van B. en W. nodig. J. C. Dros liet blijken dat dus zelfs die éne tent nog kan worden verboden, door dit of een volgend college. Dros zei niet te geloven in de zware schade die toeristen in natuurgebieden zouden aanrichten. En op grond waarvan thans geen uitbrei ding van de recreatie meer wordt moge lijk geacht. „In de Dennen bevinden zich ook bij de grootste drukte nog geen dui zend mensen. En in de duinen vernielen de konijnen meer dan alle mensen sa men". Dros wees erop dat er in de dui nen niet zoveel te vertrappen is omdat het grootste deel met prikkeldraad is afgezet. De mensen lopen graag over de door Staatsbosbeheer uitgezette wan delpaden. Dros had bezwaar tegen de bestem- (Advertentie I.M.) Waddenzee: Geef uw mening vóór de regering beslist! De regering heeft haar ideeën (fan kom&tl llliCtPI*d1 van c'e re9erin9 van diverse uiteengezet in een beleidsnota en •••«■Oil nwlllVII lllUWnClli zijden worden belicht Bovendien wil weten hoe u erover denkt Vanaf half augustus worden kunt u zich dan al opgeven voor G heeft inspraakvoor er beslist voorlichtingsdagen gehouden in ^am inspraak. De juiste data en wordt Gw mening kan van invloed Gtrecht Groningen, Harlingen en Jm H plaatsen vindt u in de brochure. zijn op het beleid. Den Helder. Deze vinden plaats m op zaterdagen in de vorm van WÊ ff©S®@4f©S1i.s Eerst lezen... informatiemarkten, waar M G kunt het volgende doen: Inspreken begint met lezen. voorstellen H 1. Uw reaktie tot 1 december 1976 Met de bon kunt u een gratis mmm m rechtstreeks sturen aan de brochure aanvragen. Daarin vindt HIH minister van Volkshuisvestingen u o.a. een samenvatting van de Ruimtelijke Ordening, beleidsnota en gegevens over stuur mijbrochure(s) Van Alkemadelaan 85, Den Haag. voorlichtingsdagen en inspraak- H over de Waddenzee H 2. via de voorlichtingsdagen mogelijkheden. De beleidsnota ligt H aansluiting zoeken bij één van de tot 15 september ter inzage bij alle naam H inspraakgroepea openbarebibliotheken, gemeente- H H 3. uw reaktie tz.t nader toelichten en provinciehuizen en kamers van H op een van de hoorzittingen van de koophandel. n aaresmm Raad van advies voor de Daarnaast is de nota te koop H H ruimtelijke ordening. Laat bij uw via de boekhandel. Ook kunt u'm woonplaats reaktie weten of u hierop prijs stelt bestellen bij de Staatsuitgeverij, Christoffel Plantijnstraat Den Haag, R Deze bon sturen aan het I tel.070-81 45 11tijdens de H ministerie van Volkshuis- H nflOdtllZCc, inspraakperiode (tot 1 december vesting en Ruimtelijke h CCPSt U. 1976) voor f 3,50 (excl. verzend- Ordening, afdeling Voorlichting, H j.„ j. kosten). R Van Alkemadelaan 85, R QC mHUSter WeCK Publikatie van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. ming „duin" voor de temidden van dui nen gelegen weilanden (De Krim, De Muij). Niet alleen in het belang van de boeren maar ook van de vogels, die aan deze agrarisch beheerde stukken de voorkeur geven boven „echt" natuurge bied. Verder wilde Dros een begroting in het bestemmingsplan opgenomen zien, om na te gaan wat de financiële konse kwenties zijn. Sociaal argument J. van Asselt bepleitte het kamperen bij de boer met een sociaal argument. Het is goed dat de mens uit de stad kennismaakt met het leven van de boer. Kamperen op boerenerven paste ook bij Van Asselts bezwaar tegen grote re- creatiebedrijven die merendeels toch niet in Texelse handen zijn. Spreker wilde in het plan de bestem ming van woonhuizen duidelijker gere-. geld zien. Sommige (waaronder tweede woningen, maar ook huizen die niet aan bepaalde landschappelijke normen vol doen) vallen onder het overgangsrecht. Anderen zijn „positief" bestemd en kunnen gebruik maken van een vergro tingsregeling. „Texel tot 1985" J. C. Stolk zei nog geen standpunt over het bestemmingsplan te hebben ontwikkeld. Hij zou zijn mening schrif telijk kenbaar maken en wel in relatie met het ondernemersrapport „Texel tot 1985". Hieraan had hij zo intensief mee gewerkt dat hij geen tijd voor wat an ders had. Stolk liet echter blijken dat hij gerekend kan worden tot de mensen die meer ondernemersvrijheid in het plan willen hebben. Optimale bedrijfs voering mag niet in de weg worden ge staan Pijnlijke konsekwentie Voorstanders van méér recreatie-een heden op erven in het buitengebied moe ten bedenken dat als zij hun zin krijgen dit ten koste zal gaan van recreatieplan nen. Tenzij de gemeenteraad zou terug komen op het uitgangspunt dat in 1985 maximaal 47.000 slaapplaatsen toelaat baar zijn. De burgemeester stelde het dilemma duidelijk. Méér tenten of cara vans op boerenerven zou kunnen bete kenen dat de uitbreiding van recreatie aan de Grensweg of PH-hotel zou moe ten vervallen. Of het Krimplan zou moeten worden ingekrompen. Lekkermakertje Jan van Asselt kreeg dit te horen op zijn stelling dat de slaapplaatsen die nu nog te verdelen zijn moeten worden on dergebracht bij agrariërs. De moge lijkheid van gesaneerde boerenbedrijven recreatieboerderijen met maximaal tien eenheden te maken noemde Van Asselt een „lekkermakertje". Er is reeds een uitvoerige procedure voor nodig met in schakeling van landschapsdeskundige, agrarisch deskundige en gedeputeerde staten. Van Asselt was niet optimis tisch over de afloop daarvan. Dat van twee identieke woningen in het buitengebied de één wel positief wordt bestemd terwijl de ander het moet doen met overgangsrecht, is mogelijk. Want bij de inventarisatie is de aan vaardbaarheid als positief bestemde wo ning ook afhankelijk geweest van de landschapswaarde van de betrokken omgeving De inventarisatie is gemaakt door gemeentewerken. Door het toeleveren van gegevens had ook de werkgroep Landschapszorg een vinger in de pap. Scheuren De heer Koolhof wilde, zoals gemeld, geen enkele beperking voor boeren in het Hogeberggebied. Volgens het be staande ontwerpplan is voor het scheu ren van grasland op de Hogeberg in be paalde gevallen vrijstelling van B. en W. nodig. Koolhof zei daar in ieder ge val tegenstander van te blijven, voor het geval het gebied zijn beschermde sta tus zou houden. Principieel De commisie R.O. deed een advies van verstrekkende principiële aard door uit te spreken dat een natuurbeschermende bestemming alleen mag liggen op gron den die door natuurbeschermende in stanties zijn aangekocht. Het was een mening van Koolhof, die gedeeld werd door Dros, Van Asselt en Vlas-van der Vlies. Burgemeester Sprenger liet door schemeren dat een dergelijke beslissing wel eens het aankopen van gronden door CRM e.d. zou kunnen stimuleren. Hij twijfelde eraan of de commissie-meer derheid de konsekwenties wel overzag. Jan Stolk nodigde de burgemeester uit de gevreesde konsekwenties eens op pa pier te zetten. Men zou er zich dan nog eens over kunnen beraden. Aan het begin van de bijeenkomst werd door de commissie een groot aan tal aan- en opmerkingen van minder principiële aard gemaakt. Te uitgebreid om in het bestek van dit verslag te wor den opgenomen. Belangrijk was de op merking van Koolhof dat de produktie van de Texelse landbouw niet zo groot is als in het plan (o.a. bij de argumenten tegen uitgebreid kamperen bij de boer) wordt gesuggereerd. De produktie per ha is hoger dan in vergelijking met soortgelijke gebieden elders in het land, maar in vergelijking met overig Noord holland valt Texel in het niet. Beste remedie En dan was er de opmerking van de burgemeester wat de beste remedie tegen aanwijzing tot landschapspark is. Het zo snel mogelijk vaststellen van een be stemmingsplan met gebruiksregels. Voor iemand als Koolhof was dat ver re van geruststellend en een bevestiging van zijn vermoeden dat men door een bestemingsplan met beperkingen in feite het landschapspark in huis haalt. Al draagt het dan een andere naam.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 5