„Afremmen veerdiensten bedenkelijk AGEND4 Zeven medailles voor GVT in nationale wedstrijden Standpunt buitengebied ifatfcxcl Drs. M. J. Kosters in Recreatievoorzieningen JJ ■^Sf'ondememers-aktiviteiten Nieuw elektro-installatiebedrijf Jeroengroep nam deel aan Amsterdamse wandelmars Kersttentoonstelling Koersen vreemde valuta Doorgereden na botsing Zwemmen in Den Helder met ZPC, TX 71 Optreden Fons Jansen uitverkocht Schietoefeningen VERVOLG VAN PAG.l 50 fioj De stroom recreanten naar de Waddeneilanden is door de overheid in het recente verleden met kracht bevorderd. De laatste tijd is diezelfde overheid tot de konklusie gekomen dat deze stroom niet-aanvaardbare konsekwen- ties oproept. Om de zaak af te remmen krijgen de drie vervoersmaatschap pijen (TESO, Wagenborg en TSM) niet de mogelijkheid hun capaciteit te ver groten hoewel zij daartoe wel bereid en in staat zijn. Deze symptoombestrij ding is bedenkelijk; er moet wat anders gebeuren. Aldus stelt drs. M. J. Kosters (adjunct directeur van het Nederlands Weten schappelijk Instituut voor toerisme en recreatie) in een beschouwing die on langs werd gepubliceerd in het maand blad „Recreatievoorzieningen", een uit gave van de ANWB waarin over het al gemeen door deskundigen diep wordt ingegaan op recreatie-, milieu- en land- schapsproblematiek. Kosters vindt dat de toeristen de dupe zijn van de huidige situatie en letterlijk en figuurlijk het ge lag moeten betalen. Hij wijst erop dat de veerdiensten af geleide aktiviteiten zijn. Zij veroorzaken niet de toenemende trek naar de eilan den Dat heeft de overheid gedaan die in het verleden toestond dat zich een zodanige toeristische en andere econo mische bedrijvigheid ontwikkelde dat een groeiende vraag naar vervoer hier uit voortkwam. Het grootste deel van het zes pagina's tellende artikel in „Recreatievoorzienin gen" is echter gewijd aan de tarieven van de verschillende veerdiensten Wie de veerdienst naar Texel verzorgt is be kend De verbinding tussen Harlingen en Vlieland-Terschelling wordt verzorgd door de TSM (Terschellinger Stoomboot maatschappij B.V.) en die tussen het vas teland en Ameland en Schiermonnik oog door Wagenborg Passagiersdiensten BV. Zelf bedruipen Ingaande op de tariefsstructuur stelt Kosters dat voor de veerdiensten van alle eilanden geldt dat zij zichzelf moe ten bedruipen, gericht op continuiteit. TESO en TSM hebben hun tarieven de laatste jaren aangepast, hoewel de TSM frequenter dan de TESO. Wagenborg bepaalt niet zelf de tarieven maar is af hankelijk van het Rijk, Hier zijn de ta rieven in 7 jaar niet gewijzigd, waardoor de dienst sinds 1973 verlies in de exploi tatie te zien geeft Van de eilanders zijn de Amelanders (10 km) en de Schiermonnikogers (12 a 16 km) het goedkoopst uit met ƒ2,25 voor een retour Door een recente in greep van de minister van verkeer en waterstaat i.v.m de tarievenkwestie, kan het nog goedkoper. Men kan hier namelijk voor ƒ15,per jaar onbeperkt reizen. Vrijwel nergens in Nederland be staat in het vervoer zo'n goedkope op lossing! Dit tarief zou zelfs per bus over een eventuele dam naar Ameland niet mogelijk zijn geweest, gezien de huidige tariefopbouw in het openbaar vervoer. Texel (met de kortste vaarroute1 4,5 km) is voor de eigen bevolking wat duurder: retour ƒ3,25 maar ƒ2,35 bij een tienrittenkaart. Relatief gezien is dat i.v.m. de afstand duurder dan van Ame land en Schiermonnikoog. Relatief goed koop is de TSM met een retour van ƒ4,gezien de afstand (vaarroute 39 km). De consequentie voor deze goedkope tarieven voor eilanders moet de vakan tieganger uiteindelijk dragen. Dat geldt nauwelijks voor Texel waar men voor een (retour) kilometer ƒ0,36 moet beta len, maar voor Ameland en Schiermon nikoog betaalt de gast nominaal al iets meer dan tweemaal zoveel als de eilan der (resp. 4,75 en 2,25), maar daar komt nog wel ƒ0,50 toeristenbelasting voor de gemeente per bootkaartje bij! Voor Ameland komt de kale bootprijs voor een recreant op ƒ0,24 per km. Naar Terschelling en Vlieland betaalt de bad gast nominaal ƒ13,50 ƒ3,50 toeristen belasting per retour. Dat is iets meer dan 4-maal zoveel als naar Texel en bij na 3-maal zoveel als naar Ameland. Toch is het in feite het goedkoopste ta rief met ƒ0,18 per km. Het verschil in hoogte van de toeristenbelasting van de Waddengemeente werkt storend in deze tariefstructuur. Lange vaarroutes goedkoper Het is een duidelijke zaak dat langere vaarroutes relatief goedkoper zijn om dat de schepen minder tijd verliezen met manoevreren, laden en lossen Het rela tief dure tarief voor Texel wordt daar door ten dele verklaard. Voor dit eiland geldt echter ook dat de route het snelst wordt gevaren hetgeen ook moet wor den vertaald in een hogere prijs. Ten- Peter Schoo, tot voor kort werkzaam als beheerder van de elektrotechnische afdeling in het bedrijf van zijn vader in Den Burg, is voor zichzelf begonnen. In het bezit van diploma van de Elek trotechnische School te Amsterdam heeft hij zich in Oosterend gevestigd als elektrotechnisch installateur. Het adres van Peter Schoo is Nesweg 17, het tele foonnummer is (02223) 455 en de naam van het nieuwe bedrijfje werd PS-elek- trotechniek. slotte moet rekening worden gehouden met de afvaartfrequentie als service-ele ment. Ook in dit opzicht spant Texel de kroon en komen Terschelling en Vlie land er bekaaid af. Naast de grote verschillen in de boot- prijzen der passagier bij de drie rede rijen bestaan er ook grote verschillen in de tarieven voor de auto's. Texel (schepen met capaciteit van on geveer 65 auto's) is nominaal het goed koopst met ƒ6,50 en ƒ15,00 voor resp. eilander en badgast. Amelanders en Schiermonnikogers betalen meer dan 2-maal zoveel, maar ook de afstand is hier 2-maal zolang Betalen de Texe laars en de Amelanders voor hun auto ƒ0,72 per kilometer, de Terschellingers zijn met ƒ0,37 opnieuw het beste af. Per kilometer betaalt men daar bijna de helft van het geld dat de andere eilan ders moeten uitgeven. Reservering bij TSM Concluderend komt de TSM met de tarieven dus het gunstigst uit de bus, maar daarbij moet wel worden opge merkt dat vervoer alleen via reservering plaats vindt. Heeft men niet gereser veerd en is voor een bepaalde afvaart geen plaats meer aan dek voor bijvoor beeld 10 wachtende, maar niet gereser veerde auto's, dan gaat er geen extra boot. De TSM kan daardoor met betere bezettingscijfers werken dan de andere maatschappijen. Texel vervoert in prin cipe elke auto die voor 't vervoer wordt aangemeld, soms na lange wachttijden. Wagenborg vraagt in principe reserve ring, maar heeft aanzienlijk meer oapa- citeit dan de TSM die op een gegeven moment vol zit. Deze laatste maatschap pij vaart met schepen die een capaciteit hebben van 40 55 auto's Naar Ame land vaart Wagenborg met een variabele autocapaciteit omdat men over veerbo ten van verschillende grootte beschikt, bovendien heeft men hier een aparte autoboot ter beschikking. De veerboot naar Schiermonnikoog heeft plaats voor ongeveer 8 auto's. Ook met deze vergelijking moet reke ning worden gehouden met de vaarsnel- heid. Deze is voor Texel het hoogst. De cijfers betreffende de omvang van het vervoer tonen duidelijk aan dat de veerdienst naar Texel alleen al meer vervoer verwerkt dan alle andere eilan den tezamen. Dat de groei in passagiers en mogelijk ook in auto's naar Terschel ling en Vlieland zoveel minder is ge weest dan op de andere eilanden, is on getwijfeld mede te wijten aan het dag- bezoek. Dit speelt op Texel, Ameland en Schiermonnikoog een belangrijke rol. De vervoersprijzen naar die eilanden zijn laag en de vaarafstanden kort. Ameland Niettegenstaande alle reeds genoemde voordelen die men op Ameland geniet laaide dit jaar een aktie onder bepaalde groepen van de bevolking op die de ei lander tarieven verlaagd wilden zien. In tegenstelling tot de andere Waddenei landen beheert Rijkswaterstaat de boot- 40 leden van de scoutinggroep Texel „Sb. Jeroen" namen zaterdag j.l. deel aan een wandelmars, georganiseerd door „Scouting Amsterdam". De tocht voerde van Amsterdam-noord (Nieuwendam) langs de Oranjesluizen naar de Midden weg waar het eindpunt was nabij het Jaap Eden stadion. Onder de Texelse groep waren geen uitvallers. Op vrijdag 8 oktober zal er ten huize van het evangelistenechtpaar Jan en Paula Brouwer een tentoonstelling wor den gehouden van allerlei kerstmateriaal Deze kersttentoonsteling is in het bij zonder bedoeld voor zondagsschool- en kleuterleidsters, maar ook andere be langstellenden zijn welkom Te zien zijn bijvoorbeeld: werkstukjes, strips, kaar ten enz. die uitgegeven zijn door de zon dagsschoolvereniging, de bij bel kiosk ver- eniging de Verspreiding van de Heilige Schrift en „Timotheus". De tentoonstelling kan bezichtigd wor den ten huize van Jan en Paula Brou wer, Warmoesstraat 42, Den Burg. Be stellingen kunnen hier ook opgegeven worden, 's Middags van 2.30 tot 5.30 uur en 's avonds van 7.30 tot 9 30 uur. Franse francs 100 51,25 Westduitse marken 100 ƒ102,75 Belgische francs 100 6,48 Zwitserse francs 100 ƒ103, Zweedse kronen 100 58, Amerikaanse dollar 1 2,52 Engelse pond 1 4,19 Oostenrijkse schilling 100 14,63 Italiaanse lires 10.000 27,50 verbinding naar Ameland en Schiermon nikoog. Deze dienst draagt de zorg voor het aantal schepen, de kwaliteit van de vervoersprestatie, het vervoerssysteem en de dienstregeling. Rijkswaterstaat voert de veerdiensten niet zelf uit, maar heeft dit werk uitbesteed aan Wagen- borgs Passagiersdiensten N.V. te Delf zijl die reeds sinds 1920 bij dit werk be trokken is De Amelanders wensten soortgelijke faciliteiten als in Zeeland. Drs. M. J. Kosters vindt in zijn artikel in „Recreatievoorzieningen" dat een ver gelijking tussen de bootverbindingen tus sen Friesland en Ameland en die over de Zeeuwse Westerschelde in het geheel niet opgaan. Hij stelt dat Ameland juist door het ei landelijke karakter welva render is geworden. „De komst van de recreatie heeft juist ertoe geleid dat de inkomens omhoog zijn gegaan". Kosters vindt het evident dat het le ven op een eiland voor de bewoners een aantal ongemakken met zich meebrengt. Hij zegt dan ook: „Dat het aktiecomité op Ameland bij minister Tjerk Wester terp toch succes heeft geboekt pleit niet voor deze minister. Deze is ongemoti veerd snel door de knieën gegaan, moge lijk ter wille van een politiek winstje. Er is echter een geweldig precedent geschapen. Alle eilandgemeenschappen kunnen nu een afbraaktarief met recht eisen. Dat Ameland en daarmee ook Schiermonnikoog tot dusver het alleen recht hebben gekregen is te wijten aan het feit dat Rijkswaterstaat verantwoor delijk is voor de bootverbinding. Het ware beter geweest als het Rijk juist na een grondige bestudering van alle kan ten van het vervoer naar alle eilanden met conclusies was gekomen. Maar dat kan natuurlijk altijd nog". Met deze heldere conclusie die ook rondt de adj -directeur van het N.W I.T. Texelaars zich ter harte kunnen nemen zijn kritische beschouwing af. Texelaar P.R. botste in de nacht van zaterdag op zondag tegen een lichtmast op de Pontweg, nabij de kruising Aken- buurt. De man reed door. De politie vond later in de berm glassplinters van de voorruit van het betrokken VW-busje alsmede deel drie van het kentekenbe wijs. Met behulp daarvan meende men de eigenaar snel te kunnen achterhalen, maar het bleek dat de wagen was ver kocht en nog niet was overgeschreven. Uiteindelijk kon men R. 's nachts in zijn woonverblijf aanhouden. Hij ver klaarde dat hij de macht over het stuur was kwijtgeraakt omdat een vogel tegen de voorruit vloog. De politie concludeer de aan de hand van de aard van de scha de dat die vogel dan het formaat van een condor moet hebben gehad en ver moedde dat overmatig drankgebruik de werkelijke oorzaak was. Omdat tussen aanrijding en het bezoek van de politie al geruime tijd was verstreken gaf de blaasproef niet meer dan 0,5 promille aan, waardoor een bloedproef achterwe- gebleef. WOENSDAG 6 OKTOBER De bejaardensoos van Den Hoorn begint om 14 30 uur in De Waldhoorn. Om 14.00 uur begint in de Burgemees ter De Koninghal een openbare hoor zitting over het bestemmingsplan bui tengebied, speciaal voor de organisa ties en officiële instanties (de eerst* twintig bezwaarschriften). Om 19.30 uur volgt een openbare hoor zitting speciaal voor particulieren die bezwaar hebben gemaakt tegen of in teresse hebben voor onderdelen van het plan met betreking tot agrarische doeleinden, landschaps- en natuur- bouw, algemeen nut en kamperen het buitengebied. W< op de! wo H. die kor /ai de, w n ;eo (inj len iati •eki len D acl ;elc itei ers en; ed De 10 De gymnastiekvereniging Texel nam zondag succesvol deel aan de nationale turnwedstrijden in Den Helder. Er wa ren in totaal 36 Texelse turners en turn sters aanwezig die een goede vorm de monstreerden. Voor velen van hen was dit de eerste keer dat ze aan een derge lijk festijn meededen, maar ondanks de geringe verwachtingen mocht het resul taat er toch wel zijn. Vooral het GVT- jongensteam gaf de toon aan bij het jongensturnen. In totaal ging de Texelse ploeg met 7 medailles naar huis. De uitslagen op de verschillende on derdelen waren als volgt: Jongens tot en met 12 jaar: Rek: 1. Martin Voebel 16,3 p., 4. René Eelman 14,5 p., 5. Jaco van Tngt 14,1 p., 9. Ruud Zoetelief 12,6 p. Ringen: 2 Martin Voebel 16,2 p., 3. René Eelman 14,1 p., 4. Rob Voebel 13,7 p., 7. Ferdinand Keijser 12,6 p Brug: 3. Paul Voebel 13,8 p., 5. Fer dinand Keijser 13,0 p., 6. Jaco van Tngt 12,8 p Jongens van 13 tot en met 16 jaar: Rek: 1 Olaf Duin 16,2 p6. Peter Schoorl 13,7 p. Brug: 3. Peter Schoorl 15,4 p 4. Olaf Duin 14,8 p. Meisjes tot en met 12 jaar: Brug: Hier geen prijzen maar wel een zeer goede plaatsing, allen in de top van het klassement. Ria Grisnigt 16,6 p, Mir jam Bonne 15,7 p., Marja Vlaming 15,3 p., Monique Schermer 15,4 p., Lilian van Heerwaarden 14,5 p., Anka Coutinho en Leome Ran 14,0 p., Carla Tuitman 13,7 p Marjolein Bakker 14,8 p. Vooral de prestatie van Monique Schemer, Leome Ran, Carla Tuitman en Marjolein Bak ker, die nog erg jong zijn, was verheu gend. Balk: Marja Vlammg 20,3 p., Gerty Praamstra 17,1 p., Henriëtte Bakker en Marjan Couvert 16,7 p., Regina Grisnigt 16.6 p., Hanna Wendrich 15,4 p. en Linda van Leersum 10,0 p. Ook hier verheu gende prestaties van de jongste meisjes Marjan Coevert en Linda van Leersum. Bij de meisjes deed Karin Schermer aan de vrije oefening mee. Met 19,7 p. eindigde ze erg hoog. Meisjes 13 tot en met 16 jaar: Balk: 3. Liselot Schermer 20.5 p., 8 Diane Terpstra 18,3 p. Meino van Sloo- ten 16,2 p., Marjan Heerschap 15,8 p., Carla de Grave 15,5 p., Anke Hooijberg 14,8 en Jacqueline Hooy 14,7 p. Hierbij dient wel te worden vermeld dat wan neer men zich een beetje beter staande had kunnen houden de klassering veel hoger had kunnen zijn. Paardspringen: 4. Carla Vlaming 23,6 P- Brug: Meino van Slooten 14,9 p., Wil- ma van der Vis 14,1 p., Carla Vlaming 13.7 p. en Anke Hooijberg 11,6 p Vrije oefening: Diane Terpstra 23,1 p., Liselot Schermer 21,3 p Conny van de Wetering 19,3 p. en Yvonne Bruining 19,2 p DONDERDAG 7 OKTOBER Om 20.00 uur begint in hotel „De Linde- boom-Texel" een buitengewone leden vergadering van de VVV Texel. De bejaardensocieteit van De Koog komt ere om 14.30 uur bijeen in De Kaaps-nol Om 19.30 uur begint in de Burgemees ter De Koninghal een openbare hoor zitting over het bestemmingsplan bui tengebied, speciaal bestemd voor par ticulieren die bezwaar hebben inge- c diend tegen (of interesse hebben voor] \T onderdelen betreffende recreatieve doeleinden, handel en bedrijf, sociaal- medische doeleinden, verkeersdoelein- den, woondoeleinden, etc Ruilbeurs van de verzamelaarsvereni ging Texel in de Raadskelder te Den Burg. Evenals vorig jaar bestaat ook nu de mogelijkheid om met zwemvereniging TX 71 te zwemmen in het bad Schots" te Den Helder. Eens per maand gaat men dan (op zondagen) groepsge wijs naar dit (overdekte) bad. De dat: die hiervoor werden vastgesteld zijn oktober, 14 november, 12 december, januari, 13 februari, 13 maart en april. De kosten bedragen (voor zeven maal zwemmen) 20,Dit is inclusief busgeld van de boot naar het zwembac en terug. De bootkosten zijn voor eigen hoo rekening. Er bestaat ook een mogelijk heid om een enkele keer mee te gaan In dat geval zijn de kosten 3,50. wordt in „De Schots" altijd een vol uui ede gezwommen en wel van 17.00 - 18.00 uur. Het vertrek van Texel is steeds om 16.0: uur en men komt met de boot van 18.3; uur terug. Tijdens deze uren kan mec|ok ook opgeleid worden voor de zwemdi ploma's C. D, E en F. Belangstelenden worden verdocht zich rgir met spoed op te geven. Voor verdere in lichtingen kan men zich wenden tot H P. Keijser, Vloedlijn 41, telefoon (02220) nde 3873. geL d ngei igei Naa entt De voorstelling in de Helderse schouw- n d burg die op donderdag 7 oktober doo: ir 7 Fons Jansen gegeven wordt is uitver kocht Omdat zich nog diverse belang sl; stellenden bij dp afdeling Cuturele Za ken op het raadhuis hebben gemeld wor den zij die een kaart voor deze voorstel- uter ling in hun bezit hebben en achtera: verhinderd zijn om te gaan, verzocht de 3 ze in te wisselen op het raadhuis Na afloop van de voorstelling zal weei een extra boot varen. Bemiddelingsbrochure Op dit moment worden er weer voor bereidingen getroffen voor de nieuwe uitgave van de bemiddelingsbrochure. Verhuurders van bungalows, apparte menten en gemeubileerde huizen, die ge ïnteresseerd zijn in deelname aan de bro chure worden verzocht, vóór 8 oktober a.s. contact op te nemen met de VW Texel. Herfstvakantie Wij verzoeken onze leden dringen om opgave van de nog beschikbare akkom- modatie voor deze periode. Ligging schietterrein C 52°52,5'N - 4°42,8'E. In het tijdvak van 1 tot en met 29 oktober zullen, op werkdagen van 8.00 tot 18.00 uur van bovengenoemd terrein schietoefeningen worden gehouden met lichte luchtdoelartilerie De onveilige afstand is tot 14.000 meter. Op 8 oktober 1976 van 9.00 tot 10.00 uur, uitwijkdatum 11 oktober 1976 van 9.00 tot 10.00 uur gaat H.M. „Vos" schie ten in sector 045° tot 075°, rechtwijzend met een straal van 9 mijl vanuit het ho ge geleidelicht Nieuwe Haven. Veilig heidsschip aanwezig. Op de verzoeken om een bestemming voor handels- en ambachtelijke bedrij ven wordt niet ingegaan. In incidentele gevallen is er aanleiding wijziging aan te brengen in kaart en voorschriften. Agrariërs die grond hebben binnen het waterwingebied hoeven niet bang te zijn voor belemmeringen. De aanleg- vergunning die zij in sommige gevallen voor bepaalde werken nodig hebben, krijgen zij als weigering de agrarische bedrijfsvoering zou schaden. Er zijn geen beperkingen wat betreft het ge bruik van de gronden. B en W. zullen ook met meewerken aan zodanige wa teronttrekking door het PWN dat de agrariërs er schade door lijden. Geen bredere wegen Naar aanleiding van bezwaren tegen mogelijke wegverbredingen op Texel merkt het college op dat van deze moge lijkheid nauwelijks gebruik zal worden gemaakt, alleen in incidentele gevallen ten behoeve van de verkeersveiligheid. De profielen van karakteristieke wegen liggen in het plan vast. Ten aanzien van de breedte van de wegen achter de Waddendijk zal he^ college zich nog be raden Aan de bezwaren tegen aanleg van fietspaden geven B. en W geen gevolg. „Het fietspadenplan, uitvloeisel van het Recreatiebasisplan moet uitgevoerd worden". Zomerwoningen blijven verboden Wel is uitbreiding tot 45 m2 mogelijk en is bij vrijstelling verbouwing en hergroepering toegestaan. Kamperen bij de boer Ten aanzien van het kamperen bij particuliere woningen in het buitenge bied hebben B. en \V. zich nu iets soe peler opgesteld. De ene tent die in de zomer is toegestaan (zonder vergunning) mag eventueel mèt vergunning - worden vervangen door een caravan val maximaal 6 meter lengte, voor zover op het erf geen zomerwoning staat. Toe jq staan van meer mogelijkheden op de er- jq ven zal het maximum van 47.000 slaap plaatsen mogelijk doen overschrijden. Het aantal recreatieve slaapplaatse: bedroeg per 1 januari j.l. 38.500. Vastgi stelde bestemmingsplannen geven rolop idpe di om] mogelijkheid hier nog 4.935 plaatsen aai idel toe te voegen en het aantal slaapplaat d, sen in voorgenomen plannen bedraagt 2.492. Totaal dus bijna 46.000 slaapplaat sen, zodat er een reserve van slecht ruim duizend is. In verband daarmee hebben B. en alsnog de mogelijkheid geschrapt om re creatieboerderijen te beginnen. Zoals be kend was het de bedoeling dergelijk* mogelijkheden te bieden aan gesaneerd* agrarische bedrijven. Toch toestaan zt het doorgaan van bestaande plannen gevaar brengen. Wat er wel moet gebeuren met agra rische gebouwen die na sanering over blijven7 B. en W. vinden dat de Rijks overheid de saneringsregeling moet wij rder zigen zodat niet alleen de gronden maal ook de gebouwen erbij worden betrok ken. Voorlopers var k< laar Het bovenstaande is een voorlopig* standpuntbepaling van het college. Naa: aanleiding van de op 6 en 7 oktober houden hoorzittingen zijn nog wijz gin gen mogelijk en het is uiteindelijk dc meenteraad die het plan vaststelt en d* l^ur bevoegdheid heeft wijzigingen aan f inge brengen. Alle mensen die bezwaar hebben irJc-ord gediend tegen net bestemmingsplan heb ben inmiddels een uitnodiging ontvan gen om op een der hoorzittingen aanwe zig te zijn en desgewenst het woord voeren. Andere belangstellenden zijn deze zittingen, te houden in de Burge meester De Koninghal, ook welkom. Ge iet esti age 2 ui Vo ja erk E: K).0* ern ipte jesti ku TE aim ;e ri .let enl and 10 u 12. omj den iagei Den ki >cal an_l utag S. rdei en in istrit iche ond

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 2