Cjroen kwartsJ~exels in het Dubbeldekker kan afmeren in bestaande havens „Snipperkaart" voor scholieren RSG pjj JeMelkri)^ Lem. Teso in eigen rapport over veerverbinding Aanpassing brug eenvoudig? Bang&Olufsen SocoiloopendTMlet. QePokaplu tm uw bank, /paarbank Herfstvervoer TESO steeg 10,7% Uitgebreide presentatie hifi-stereo-apparatuur van Bang Olufsen. Electrohuis Onder invloed Vrouw gewond Fles halfvolle melk hele liter van 94 ct. Geldig t/m 2aterdag 30 oktober Publiek lapt verkeersregels aan laars „Maak eind aan Rotganzenplaag" Vrouw neergeslagen De Muy weer open Ruiterevenement DINSDAG 26 OKTOBER 1976 OPLAGE 5200 TEXELSE 90e JAARGANG No. 9121 6 PAGINA'S Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ Postbus tt - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktie: Harry de Graaf. Pelikaantveg 75, De Koog, tel. (02228) 256, en Weseel B. Post, Oost 34, Oosterend, tel. (02223) 896. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f9,80 p. kw 50 cent Incasso; los 40 cent Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank Advert. 38 ct. per mm excl. 4% BTW Nadat van verschillende zijden in de afgelopen jaren rapporten zijn uitge bracht over do toekomst van de veer verbinding, heeft TESO nu een eigen rapport uitgebracht dat de naam „Ver voerscapaciteit Texel-Den Helder" heeft gekregen. Op basis van veel, gedeeltelijk nieuw studie- en cijfermateriaal komt de onderneming hierin tot krachtige herhaling van de konklusie dat een dubbeldeksschip onvermijdelijk is om aan het vervoersaanbod te kunnen blij ven voldoen. De vervoersproblematiek is buitenge woon gecompliceerd. Het is dan ook niet eenvoudig er een oordeel over te geven. Door het uitbrengen van het rapport wil TESO alle instanties en personen die bij de besluitvorming betrokken zijn en andere geïnteresseerden een uiteen zetting van de problematiek geven. Daarbij wel het gevaar lopend dat de instanties TESO niet als objectieve par tij zullen beschouwen. Wie het echter beter weet mag het zeggen! Wie het rap port wil hebben krijgt het na een brief kaartje of telefoontje aan TESO gratis toegestuurd. Gisteren heeft TESO-di- recteur Th. Hoogerheide een exemplaar bij het gemeentebestuur bezorgd. TESO heeft al een voorontwerp laten maken voor het door haar als meest aan trekkelijk beschouwde type dubbeldeks schip. Tekeningen van deze dubbeldek ker staan in het rapport afgedrukt. Daar uit blijkt dat deze dubbeldekker zodanig wordt geconstrueerd dat deze zal kun nen varen met gebruikmaking van de bestaande havens. Wel zullen de aan- leginrichtingen moeten worden aange past; de brug moet een extra verdieping krijgen. De te bouwen dubbeldekker kan in verband met het bovenstaande niet bre der worden dan ongeveer 18 meter (de in gebruik zijnde veerboten zijn 16,5 meter breed). Afmeren in de bestaande fuik is mogelijk omdat de uiteinden van het schip even breed zijn als die van de bestaande schepen. De grotere scheepsbreedte maakt het mogelijk op ieder rijdek zes banen te maken voor personenauto's waardoor de totale dek- capaciteit op 192 auto's komt. Op de zes benelendeks geprojecteerde banen zijn er vier speciaal voor vrachtauto's. Het beschikbare dekoppervlak voor vracht auto's neemt daarmee met 130% toe ten opzichte van de bestaande schepen. Door de beperkte havenafmetingen wordt het nieuwe schip maar weinig langer dan de bestaande: 88 meter „over alles". Met behulp van modelschepen moet nog wor den bepaald of het mogelijk is met een bijzonder voortstuwingssysteem op de bestaande havens te, varen. Dit moet mogelijk zijn bij zeer lage snelheid. Het nieuwe schip zal aan bijzondere en hoge eisen moeten voldoen Wat de gevolgen zijn van de veel grotere waterverplaat sing en de invloed hiervan op het bin nenlopen, moet nog worden uitgezocht. Brug De nieuwe dubbeldekker zou op de bestaande fuikhaven kunnen afmeren, (Züe vervolg pagina 2) ïxii. - otsöm C. n ,.o n 'ja n r cs, Tijdens de herfstvakantie heeft TESO in totaal 17.895 personenauto's het Marsdiep overgezet, een stijging van 10,7% in vergelijking met vorig jaar. (De vergelijkbare herfstvakantieweek van 1975 geeft een personenautototaal van 16.161). Het genoemde cijfer is dat van het aantal auto's dat tussen vrij dagavond 15 oktober en zondagavond 24 oktober werd vervoerd. Hierin zijn dus zo wel de heen- als terugvaarten begrepen. De wachttijden beliepen op 16 oktober niet meer dan drie uur. De terugreis van de bezoekers verliep nog geleidelijker. Zaterdag 23 oktober kwamen bij 't Horntje nog wel wacht tijden voor van iVz uur, maar tijdens de daarop volgende zondag was er van wachten vrijwel geen sprake. Het aantal vaarten dat TESO-schepen tijdens het afgelopen weekend hebben gemaakt bedraagt 112. Op zaterdag wa ren het er 60 en op zondag kwam men tot 52 vaarten. X7~r^&'Ü Zo stelt TESO zich de 88 nieter lange dubbeldekker voor: aanzienlijk groter dan de be staande boten maar klein genoeg om in de bestaande haven te kunnen worden gebruikt. Opvallend detail is dat het schip geen „zeeg" heelt; de dekken zijn volkomen recht. Donderdag t/m zaterdag. Ook op vrijdagavond. Voor de hoogste klassen HAVO en Atheneum van de Rijksscholengemeen schap Texel is vanaf maandag de „Snipperkaart" ingevoerd. Deze offi ciële spijbelknipkaart is een experi ment in Noordholland. Het geeft de leerlingen van de examenklassen de mogelijkheid om met toestemming van de betrokken docenten een of meer lesuren van een bepaald vak te ver zuimen. Ze kunnen de vrijgekomen tijd benutten om zich voor te bereiden op een (voor hen op dat moment) belang rijker vak waarvoor bijvoorbeeld proefwerken in het verschiet liggen. De examenleerlingen krijgen de vrije beschikking over 30 te verzuimen les uren. Ze kunnen deze in de maanden oktober tot april opnemen. De „Snipperkaart" is ingevoerd naar aanleiding van een artikel hierover in het „Weekblad voor Leraren" waarin een dergelijk systeem werd voorge steld. In het artikel werd er op gewe zen dat er toch enkele moeilijkheden aan het systeem kleven maar dit was voor de lerarenvergadering van de RSG Texel geen reden de „Snipper kaart" direkt af te wijzen. Zelf beslissen Men meent dat het systeem tegemoet komt aan leerlingen die „in nood" kun nen geraken. Als voorbeeld noemt men het verplicht moeten volgen van een vak waarin de betreffende leerling getoond heeft voldoende te weten. Het volgen van een dergelijk lesuur zou in zo'n ge val achterwege kunnen blijven en men kan deze tijd besteden aan een vak dat men minder goed onder de knie heeft. De bedoeling is dus het opnemen van deze snipperuren tot nut van de studie. Er wordt van uit gegaan dat leerlin gen die voor hun examen zitten zelf in staat zijn te beslissen hoe ze hun tijd het best kunnen indelen en besteden. De 30 uren zijn alleen van toepassing op de tijd dat het zg. „schoolonderzoek" aan de gang is. Dit onderzoek als voor bereiding op het eigenlijke examen loopt vanaf oktober tot de maand april. Hier na zijn enkele weken voor het examen waarin snipperen niet meer toegestaan wordt. Voorlopig als test Het desondanks toch extra wegblijven van een leerling (zonder ervoor permis sie te hebben gevraagd en gekregen) kan hem of haar komen te staan op het extra inhouden van een snipperuur. Men is op de Rijksscholengemeenschap echter wel de mening toegedaan dat het systeem met de „Snipperkaart" in geen geval mag leiden tot het willekeurig af nemen van snipperuren „als straf" of iets dergelijks. Mede daarom ziet men het invoeren voorlopig als test om te zien hoe ver je er mee kunt gaan, en dat laatste geldt voor alle betrokkenen. In de nacht van zaterdag op zondag werd omstreeks half één op de Pontweg een automobilist aangehouden die de aandacht trok door zijn onzekere rij stijl. De politie liet de man (de Duitser K.J.S in het bekende pijpje blazen. Het resultaat was aanleiding voor een bloed proef, gevolgd door een rijverbod. Mevrouw R. uit Den Burg werd zaterdagavond toen zij op haar brommer over de Ruigendijk reed, aangereden door een Texelse automobilist. De vrouw liep een beenwond op en moest zich on der doktersbehandeling stellen. maar dan kan alleen /het benedendek worden gebruikt. Volledig benutten van de capaciteit wordt uiteraard mogelijk als de landingsbruggen worden uitge voerd met hoven elkaar liggende rij- dekken. De technische uitvoerbaarheid moet nog nader worden onderzocht maar volgens het TESO-rapport wordt aan passing niet onmogelijk geacht. Uitvoe ring van deze werkzaamheden zal wel stagnatie geven, maar TESO vindt dat deze moet worden aanvaard. Aanpas sing van de aan- en afvoerwegen is op Texel eenvoudiger dan in Den Helder. Ook dat zal nog onderwerp van studie moeten zijn. Kadcruimte Voor het derde schip is in het Horntje extra kaderuimte nodig. Daarbij moet rekening worden gehouden met weers invloeden en onderhoudswerkzaamhe den. Ten behoeve van dat laatste is een magazijn met werkplaats nodig. Een en ander zal mogelijk moeten worden ge maakt in het nog uit te werken gedeelte van het bestemmingsplan voor 't Horn tje. Capaciteit De dubbeldekker betekent een aan zienlijke capaciteitsvergroting maar de 80 ALLEEN VOOR MELK UNIE OF HORNA PRODUKTEN Het landelijk verschijnsel dat het pu bliek geneigd is zich steeds minder aan te trekken van de verkeersregedls, doet zich ook op Texel voor. De politie krijgt de laatste weken legio klachten, vooral over parkeren op verboden plaatsen. Het komt voor dat vrachtauto's hun bestem ming niet kunnen bereiken omdat de straten zijn verstopt door geparkeerde personenauto's Ook wordt veel gezon digd door fietsers die in éénrichtings- straten tegen het verkeer inrijden. De politie is van mening dat de mogelijk heden om in Den Burg te fietsen sinds dit jaar aanmerkelijk zijn verruimd en zal dan ook streng optreden tegen deze kennelijke gemakszucht. Omdat de boete die voor foutief parkeren wordt geheven blijkbaar weinig afschrikwekkend is, be raadt men zich ook in dat opzicht over andere maatregelen. JAN WITTE TOT COLLEGE: Volgens het raadslid Jan Witte van de Samenwerkende Christelijke Frac ties bedraagt het aantal rotganzen dat zich thans in ons gebied ophoudt meer dan 20.000. In vergelijking met vorig jaar zou dit een uitbreiding zijn van 65%. Witte heeft dit per brief onder ogen van het college gebracht. Hij noemt het reusachtige aantal gan zen een plaag en vraagt al het moge lijke te doen om daaraan een eind te maken. Wite vreest dat bij blijvende toename Texel niet meer het gouden boltje maar „het grauwe boltje" genoemd zal wor den. Niet alleen door de grote massa's ganzen maar ook door de teint die over blijft op de gewassen nadat ze door be doelde ganzen zijn bezocht. „Ook de ge laatskleur van de beheerders van deze gewassen en hun toekomst dreigen een grauwe tint te krijgen". Witte schrijft dat hij al bij meerdere gelegenheden zijn bezorgdheid over deze ontwikkeling kenbaar heeft gemaakt en evenzovele keren is gestuit tegen de vo- gelwet „waaronder ook de rotgans onbe- dreigt onderdak gevonden heeft". Witte vindt bescherming juist als een vogel soort dreigt uit te sterven, maar als het tegenovergestelde het geval is, moet de wet bijsturing toelaten. Overdreven Bij Staatsbosbeheer gaat men er van uit dat Witte met „ons gebied" niet al leen Texel kan bedoelen want het aan tal rotganzen dat zich op het eiland op houdt beloopt nauwelijks 6.000, zo is ge bleken uit een telling die vorige week is gehouden. Het is mogelijk dat dit aan tal nog met enkele duizenden zal toene men maar uit niets valt af te leiden dat Texel een grotere rotganzendrukte te wachten staat dan vorig jaar, toen er omstreeks 10.000 vogels waren. Van de boerep die schade lijden wordt verwacht dat zij tenminste pogingen zullen doen om de vogels te verjagen. Als het echt niet lukt, kan men zich tot Staatsbosbe heer wenden voor hulp. Er is overleg gaande (waarbij ook Faunabeheer is be trokken) op welke wijze in die gevallen hulp bij het weghouden van ganzen kan worden geboden. De 67-jarige mevrouw Bakker-Ver- meulen van supermarkt „De Instuif" werd zaterdagmiddag door een naar schatting 35-jarige vakantieganger neergeslagen. Ze liep een bloedneus en een blauw oog op en moest zich onder doktersbehandeling stellen. De dader is spoorloos. De vakantieganger was met zijn hond de supermarkt ingelopen. Mevrouw Bak ker wees hem erop dat dit uit hygiëni sche overwegingen niet kon worden toe gestaan. De man toonde zich daarover zeer gebelgd, uitte allerlei verwensin gen, liep naar buiten en gooide de win keldeur met een luide slag dicht. Me vrouw Bakker liep hem achterna en klampte hem aan met de bedoeling op heldering te vragen over dit merkwaar dige gedrag. Ze kreeg onmiddellijk een harde vuistslag in het gezicht, waardoor ze achterover tegen het straatje sloeg. De man ging ervan door. Naspeuringen leverden tot dusver niets op De man was blond, halflang haar en had een bruin-wit gevlekte middelgrote hond. Staatsbosbeheer heeft besloten de vo gelbroedplaats De Muy met ingang van het komende weekend weer voor het pu bliek open te stellen. <k - uua/t nadarland - Manege Bornrif organiseert zondag 31 oktober dressuur- en springwedstrijden waaraan door ieder kan worden deelge nomen en waarbij publick ook welkom Vanaf 9.00 uur wordt dressuur gere den: BI-pony's, BI-paarden en B2-paar- den. 's Middags is het springconcours, met een maximumhoogte van een halve meter, 's Avonds worden de prijzen uit gereikt tijdens een vergadering, waarbij het tevens de bedoeling is om tot oprich ting van een vereniging te komen. Deel nemers kunnen zich tot 29 oktober op geven bij Ruitercentrum Bornrif, Mien- terglop 25, De Koog, telefoon (02228) 289. Inschrijving kost ƒ10,per persoon. Juryleden zijn de dames A. de Wijn en F. van Lent. Door wordt een advertentie extra opvallend. In onze drukkerij informeren ze u graag over de mogelijkheden en kosten. vh Langeveld endeRooybv den Burg Texel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1