Bestrijding alcoholisme en vandalisme ontbreekt nog in beleidsnota Agrarische struktuur wordt aangetast Overheid beticht van tweeslachtig beleid Fridt Blanken in algemene beschouwing PAKT: Jan Witte in algemene beschouwing SCF: nmmnjBnsë Derde blad Texelse Courant, vrijdag 26 november 1976 „Het verzadigingspunt voor het aan tal horecabedrijven is bereikt. Verzoe ken om verlenging van openingstijden dienen te worden afgewezen en ver scherpte controle is dringend ge wenst", aldus Fridt Blanken die tijdens de raadsvergadering van dinsdag de algemene beschouwing van het Pro gressief Akkoord Texel uitsprak. In zijn kritiek op de beleidsnota van het college zei hij het hoofdstuk „Al coholisme en vandalisme" te hebben gemist. Elk wat pils „Voor Texel geldt", aldus Blanken, „in nog sterkere mate dan in de rest van Nederland: „Elk wat pils". Landelijk worden de problemen die dit meebrengt onder het oog gezien. Het afgelopen jaar zijn wij met de problemen die met dit onderwerp te maken hebben geconfron teerd. Alcoholisme en vandalisme. Het college zwijgt over dit onderwerp. Of moeten we het vatten onder „Behoud van een aantrekkelijk milieu"? Graag zouden wij zien dat in het beleid aan dacht wordt besteed aan deze problema tiek". Het progressieve raadslid meende bo vendien dat het verzadigingspunt in de horecasfeer nu wel bereikt is. Verlen ging van openingstijden wees hij van de hand en een scherpe controle achtte hij dringend gewenst Dure maitresse Bij het overzicht van de toeristische kosten wilde het Pakt de volgende kriti sche kanttekening plaatsen. Hierbij werd herinnerd aan het begrote bedrag van ƒ131,40 dat per Texelaar voor toeristi sche uitgaven op tafel moet komen Fridt Blanken maakte duidelijk dat een groot aantal posten blijkbaar met de natte vinger was berekend en dat er verschillende vraagtekens geplaatst dienden te worden. In concreto vroeg Blanken zich af of het juist is deze toe ristische uitgaven te scheiden van ge heel. Want: „De economische structuur van het eiland is sterk op het toerisme afgestemd. Zo'n 40 tot 50 miljoen toe ristische guldens komen op Texel te recht". Het gehele voorzieningenpakket is vol gens het Pakt, voor een groot deel geba seerd op de niet aflatende stroom toeris ten. Blanken vond het echter een juist en gerechtvaardigd streven om door har de cyfers aan te tonen waar de extra belasting van de gemeentekas door wordt veroorzaakt. Op basis daarvan kan men een beroep doen op extra uit keringen uit verschillende rijksfondsen. Blanken stelde: „Dan moeten de cij fers echter wel hard zijn" en „Als we al te hongerig zijn dan konden we best eens zelf een eerste stap gezet hebben in de richting van de groene nota's. Want, zoals u weet, wordt Texel be schouwd als een dure maitresse". Oeververbinding Ook de bootverbinding was een punt waarover de Pakt-fractie het nodige te berde bracht. Men meende er goed aan te doen de uitgangspunten die de fractie heeft nog eens duidelijk te formuleren: Veiligstelling van de veerverbnding. Dit heeft als consequentie tweede fuiken en een derde boot. Blijvende voorrang voor de Texe laars. Halfuurdienst gedurende het gehele jaar. Geen verlies van arbeidsplaatsen. Geen prijsverhoging die de prijsin dex te boven gaan. Verplaatsing naar het Balgzand is onaanvaardbaar. Geen overbodige luxe De paragraaf over bestuur en perso neel in de nota vond het Pakt uitmunten door vrijblijvendheid. Ironisch zei Blan ken: „U noemt de verbetering van de verbindingslijnen tussen beleid en uit- voring. Hoe wilt u dat verbeteren? Het vorig jaar constateerden wij dat in het beleidsvoornemen nog weinig was terug te vinden van de verwerking van de or ganisatierapporten 1971-1972. Het colle ge blijkt nu voornemens de zaak althans te bestuderen. Dat is na vijf jaar wach ten ook geen overbodige luxe". Goudkust Wat betreft volkshuisvesting was het Pakt ook niet bijster gelukkig met de FRIDT BLANKEN Ulo-school rijp voor de sloop huidige situate. („Het taaie ongerief van het tekort aan woonruimte is helaas nog niet uit de wereld".). Fridt Blanken zei dat het de fractie zeer nuttig voorkwam als de bestem ming voor het hooggelegen stuk grond in het plan noord-west begrensd door Beatrixlaan en Noordwester kritisch bezien werd. „Behoefte aan en nieuwe goudkust is er niet". Modetrends Het Pakt vroeg zich af hoe men van gemeentewege het voorstel „Betrokken heid van de ouders bij het openbaar on derwijs" wil bevorderen. Dat het een lof felijk streven is, moest Fridt Blanken beamen. Hij gaf ook toe dat men via de schoolbegeleidingsdienst (SBD) uiter aard wel stimulerend op kan treden. In het kader van de partiële leerplicht be handelde de Pakt-woordvoerder even eens de Avond-Mavo. „Het lijkt ons toe dat de ontwikkeling van het leerlingen bestand eerst eens bekeken moet worden voor tot bevordering overgegaan kan worden. Ook het onderwijs is onderhe vig aan modetrends. Tussen begmnen en het afmaken van een opleiding ligt een lange weg". Schaap met 5 poten Wat betreft het ruimtegebrek van de muziekschool en het peuterspeelzalen- werk (etc., etc.) vond het Pakt het niet verstandig bij zo'n uiteenlopend scala van aktiviteiten te streven naar Gen ruimte waarin dit alles bijeengebracht kan worden. De oplossing vond hij niet terug in voorstellen tot het scheppen van een multifunctionele ruimte. Fridt Blanken: „Men kan met zeker heid voorspellen dat bij een dergelijke veelzijdigheid 't bekende schaap met de vijf poten ontstaat, dat voor geen van de doeleinden helemaal geschikt is". Het („lelijke") Mulo-gebouw dat in 1954 voor alle vormen van onderwijs werd afgekeurd noemde Blanken „rijp voor de sloop". Hierbij stipte hij tevens het probleem van „De Oranjeboom" aan, en voorzag op dit terrein nog meer moeilijkheden. Het Pakt vond de hele overlegproce dure veel te lang duren. Nog langer heen en weer praten met een grote groep mensen vond men weinig zin hebben. Er werd daarom gepleit om een kleine werkgroep op ambtelijk niveau in te stellen die slagvaardiger kan gaan han delen. „De behoeftenpeiling heeft reeds lang en breed plaats gevonden". Verre van rooskleurig Fridt Blanken refereerde aan zijn vo rig jaar uitgesproken algemene beschou wing waarin zorg werd uitgesproken voor de werkgelegenheidssituatie op Texel. De situatie is in het afgelopen jaar gelijk gebleven, zoniet slechter ge worden. De situatie in de visserij is ver re van rooskleurig. Blanken: „Het col lege wil blijven streven naar een visse rijsteiger waar we het van harte mee eens zijn. Geef echter concreet aan wel ke wegen u denkt te bewandelen om dit te realiseren". Ook de situatie die is ont staan nu het Maartenhuis van Texel ver dwijnt en het mogelijke verdwijnen van de Zuivelfabriek werd aangestipt. Het Pakt deed de suggestie de grond die bij het Maartenhuis ligt beschikbaar te stel len voor het „Marktonderzoek op het terrein van gezondheid en jeugdzorg", hetgeen opnieuw een arbeidsintensieve sector op zal leveren. Wat doet de hogere overheid? Na enkele kritische kanttekingen te hebben geplaatst bij het investerings plan waarop niet verder werd ingegaan, vroeg Blanken zich af of het voornemen het zwembad (Molenkoog) voor 1979 te overdekken niet tè ambitieus is. „Wij vragen ons bovendien af of uitbreiding van het bestaande open- verwarmde bad niet urgenter is. Disputabel vond hij ook een subsi diëring van een te stichten oefenterrein voor de paardensport. „Hier is sprake van een elitesport TELEF00NBEANTW00RDERS met en zonder terugspreek- mogelijkheid eenvoudige bediening landelijke service lage prijzen, v.a. f460.- Ook voor U de juiste mogelijk- heid. Informeer maar bij vhLangeveld endeRooybv den Burg Texel waaraan de Stichting Agrarisch Texel het nodige heeft bijgedragen. Een opper vlakte van 2.500 ha zou in aanmerking komen; tot dusver is ongeveer 500 ha be handeld. De overheid draagt in dit pro ject ongeveer ƒ350.000,bij. Witte zei dat de Stichting ook zijn overige aktivi teiten (aankoop, toedeling, ruiling e.d.) voornemens is uit te breiden. Hij vroeg daarom het gemeentelijke garantiebe drag van ƒ500,te verhogen met ƒ1.000,per jaar en vroeg ook om amb telijke bijstand vpor de administratieve rompslomp. Hij kondigde tenslotte aan bij de vast stelling van de tarieven voor de onroe rend goed-belasting wijzigingen te zul len voorstellen om het inlopen van de achterstand in het wegenonderhoud mo gelijk te maken. Volkshuisvesting Kees Koorn tekende in het onderdeel van de beschouwing dat hij voor zijn rekening nam, verzet aan tegen onder delen van het woningbeleid zoals het in de praktijk op Texel wordt gevoerd. „Wij kunnen ons niet onttrekken aan de indruk dat de laatste jaren teveel 19, In zijn algemene beschouwing over Ie beleidsnota voor 1977 gaf het SCF- aadslid Jan Witte dinsdag blijk van irnstige bezorgdheid over de gezond- leid van de agrarische structuur op exel. Hij sprak van een tweeslachtig eleid: de overheid probeert enerzijds loor landbouwvoorlichting, onderwijs, rojectsubsidie e.d. deze structuur te ersterken, maar oefent anderzijds eeds meer druk uit. Daarbij doelde Vitte op de aankoop door CRM van mderijen ten behoeve van de rotgan- en. Witte: „Ik heb de indruk dat RM meer op heeft met rotganzen an met naar recreatie snakkende "ensen en goed geluimde boeren. De noes als zou geleden schade worden ecompenseerd gaat niet op want het "at zich niet taxeren wat de schade is, owel materieel als immaterieel, ge en in het perspectief van de continui- it van de belaagde bedrijven". Witte Strijd voort! Witte pleitte verder voor beperken van geluidshinder op Texel, zowel van horecabedrijven als (para)vliegtuigen. Bij het bepalen van wat aan gebouwen op Texel toelaatbaar is moest volgens Witte de onmisbare continuïteit van de bedrijven doorslaggevend zijn. Waarde ring had hij voor de wijze waarop bur gemeester Sprenger buiten Texel rea geerde op de plannen van regering e.d. met Texel en het Waddengebied in het algemeen „Raak niet ontmoedigd. Strijd voort!". De gesloopte panden in de Wever straat vond Witte strijdig met het stre ven naar een goed koopklimaat in een prettige omgeving. Hij verzette zich te gen detailhandel op het industrieter rein, wat blijkens advertenties wel een realiteit is. Diepgrond bewerking Sprekend over het minder droogte- gevoelig maken van gronden op Texel (het nut daarvan is de afgelopen zomer bijzonder duidelijk gebleken) maakte Witte melding van diepgrondbewerking woningen worden vrijgegeven voor win kels en bedrijven". Hij zei dat de laat ste jaren ongeveer 15 woningen zonder toestemming aan de voorraad zijn ont trokken en ook waren er volgens hem gevallen waarin onbewoonbare woon ruimte overbleef als het bedrijf in kwes tie zijn uitbreiding had ondergaan. Ge- ergerd stelde Koorn vast dat de raad on langs door wethouder Zuidewind met een kluitje in het riet is gestuurd toen deze zei dat voor vervangende woon ruimte is gezorgd alvorens de Rabo bank ging verbouwen. Er is in dat geval slechts een woning gekocht die al tot de woningvoorraad hoorde. Hij noemde dit strijdig met de afspraken die gemeente en Rabo-bank hebben gemaakt en hij verlangde dat de wethouder zijn beleid zou corrigeren. Koorn herinnerde eraan dat op dit ogenblik 228 woningzoeken den staan geregistreerd, ondanks alle bouwaktiviteit in het recente verleden. Oorzaken: alleenstaanden die recht heb ben op een eigen woning, echtscheidin gen en verkleining van de gezinnen. Koorn noemde het volstrekt onaan vaardbaar dat dit jaar een gezin nood gedwongen moest worden gehuisvest in een bunker van Loodsmansduin en nog al schrijnend in vergelijking met het grote aantal riant ingerichte tweede woningen. Hij wilde het tweede woning beleid binnenkort ter discussie stellen. Blijkens de B. en W.-nota moeten be woners en gasten zich in vrijheid kun nen ontplooien zonder elkaar te hinde ren. Koorn zag dat verheven doel nog niet verwezenlijkt en het verbaasde hem dan ook niet dat steeds meer mensen in het buitengebied willen wonen, hoewel dat eigenlijk een ongewenste ontwikke ling is. Niet slopen Het slopen van woningen in de kernen moet met kracht worden tegengegaan. „Het aantal gaten door sloop e.d. in Den Burg is thans groter dan na het bombar dement van april 1945". Koorn vroeg om een scherp gemeentelijk beleid, ge richt op verplicht onderhouden van de bestaande woningen. De open plaatsen moeten worden gekocht en opnieuw be bouwd. Dat is beter dan het kopen van agrarische grond voor het bouwen van nieuwe dijken. Naar aanleiding van de onlangs ver schenen „groene nota" van TESO zei Koorn dat de toekomst van de veer dienst direkt ter discussie moet worden gesteld. Hij stelde dat voor een doeltref fende aanpak van het probleem dubbel- deksboten moeten worden ingezet. Tenslotte pleitte Koorn voor aanleg van een voetgangerstunnel onder de Pontweg bij het kruispunt met de Kees- omlaan, naar het voorbeeld van de koei- entunnel die momenteel onder de Oos- terenderweg wordt gelegd. Bedreigingen Ate Rienstra memoreerde in zijn be- schouwingsdeel de nota nationale land schapsparken, nota Waddenzee, over brenging van bevoegdheden in het ka der van de provinciale herindeling, het in de maak zijnde streekplan, grond- aankoopbeleid CRM e.d. die door velen op Texel als bedreigingen worden ge zien. Hij vreesde dat een harde opstel ling van Texel tegenover deze ontwik kelingen het beste is. „Polarisatie schijnt het redmiddel te zijn". Hij stelde dat een groep, al is hij nog zo klein, bij een voldoende harde opstelling, hard schreeu wen en een goede campagne en dreige menten metakties zijn zin krijgt. Hij signaleerde verder wijdverbreid wan trouwen: tegen raad of bepaalde raads fracties, tegen ambtenaren, tegen het college van B. en W. en zelfs tegen het toekomstige college. Rienstra wees deze mentaliteit af. „Er vanuit gaande dat wij een leefbaar Texel moeten behouden in alle opzichten moeten wij beginnen met elkaar te vertrouwen en tegenover ATE RIENSTRA polarisatie is „in" ieder laten blijken dat men elkaar ver trouwt". Wat volgens spreker niet inhield dat men altijd maar lief voor elkaar moet zijn. „De grenzen van de democratie mo gen heus wel eens afgetast worden". Rienstra vond dat de beslissingen over Texel zoveel mogelijk op Texel genomen moeten worden en niet in Haarlem of Den Haag. Woningen Sprekend over bevordering van het eigen woningbezit zei Rienstra van me ning te zijn dat de gemeente nog wel iets kan doen om de financiële lasten drage lijker te maken. In de bestemmingsplan nen moeten voldoende kleine grondper- celen beschikbaar zijn, zodat de bouw- lustige maar weinig vierkante meters hoeft te kopen. Ook bouwen in blokken werkt grondbesparend en heeft een gun stige invloed op de aannemingssom. Ook in de buitendorpen moeten mogelijkhe den worden geboden: zo dat ieder kan kiezen waar hij wil wonen. Rienstra vroeg daarom welke bouwmogelijkhe den er nog zijn in de bestemmingsplan nen van de diverse dorpen. ""3'i^'f.feüjaï JAN WITTE structuur wordt aangetast zei dat moet worden getracht in deze een evenwichtig beleid te krijgen, waarbij hij het gebruik van een gan zenroer niet bij voorbaat uitsloot Afbreuk aan het agrarisch areaal (met gevolgen voor boeren, toeleverings- en dienstverlenende bedrijven) wordt ook veroorzaakt door de geplande bosaanleg in de noordkop van Texel, de geplande natuurbestemming van agrarische en claves in het duingebied en „de niet te stillen honger van de Vereniging tot Be houd van Natuurmonumenten om haar gebied uit te breiden en waar mogelijk de agrarische produktie te beperken door de zogenaamde verschralingsme thode Verder noemde Witte het toekom stige verdwijnen van de kampeerterrei nen uit de duinen dat door CRM wordt voorgestaan en waarvoor vervangende, thans agrarische grond zou moeten wor den aangewezen. Witte kondigde aan dat de christelijke fractie pas hun instem ming met het plan buitengebied zullen betuigen als een andere belangenafwe ging heeft plaatsgevonden. „Het ont werp bestemmingsplan biedt de agra riër niet de gerustheid die het eigenlijk zou moeten geven". KEES KOORN met kluitje in riet gestuurd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 9