Cjroen ^warts jéxels het harL, Op zondag geen voorrang meer Bejaarden T voor half geld voor met-Texelse auto s op de boot BERGEN GEZONKEN TANK WAS MOEIZAAM KARWEI 2000 ^ijdeMelkn^ Teso perkt voorrangsregeling verder in BOWLING ijpcfr K00GEL Roeireddingen op de waddeneilanden et. Diefstal Veel schade bij aanrijding Commissievergadering over kabelbaanproject TAXI (02220) VERWEN UW KINDEREN EENS Onverwachte hulde in Waddenbulletin van het raadhuis Aanrijding Burgerlijke stand Frambozenvla halve liter van 98 voor 79 VRIJDAG 3 DECEMBER 1976 OPLAGE 5300 TEXELSE 90e JAARGANG No. 9132 10 PAGINA'S COURANT Uitgave: BV v/h Longeveld De RoolJ Postbus 11 - Den Burg. Texel - Telefoon 2741 Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, en Wessel B. Post, Oost 34, Oosterend, tel. (02223) 196. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f9 80 p. kw 50 cent Incasso; los 40 cent. Bank: Amro bank, Ned Midd. Bank. Rabobank Advert. 38 cL per mm excl. 4% 8TW CRM bereid 150.000,— bij te leggen TESO heeft besloten de voorrangsmogelijkheden bij het vervoer van auto's verder in te perken. Bepaald is dat de voorrangskaarten voor niet-Texelse auto's voortaan ongeldig zullen zijn op zondagen en algemeen christelijke feestdagen. Verder is besloten het aantal voorrangsovertochten per kaart voor Texelaars te brengen van tien naar vijftien vaarten. Uit het bovenstaande blijkt dat men het vrachtvervoer en het vervoer van Texelse auto's buiten schot heeft gelaten. De mensen die door de nieuwe maatre gel worden „getroffen" zijn voor een groot deel eigenaars van tweede wonin gen. Vooral in het voor- en najaar ko men zij in groten getale naar Texel, meestal op vrijdag en zaterdag om zon dagmiddag weer terug te keren. Door het vervallen van het voorrangsrecht op zondag worden zij gestimuleerd zondag ochtend of maandagochtend huiswaarts Graafmachine contra trekker Het gebeurde met geringe snelheid, maar desondanks was de schade groot: op het kruispunt Muijweg-Hoofdweg in Eierland kwamen een graafmachine en een trekker met aanhanger met elkaar in botsing. Van de Muijweg kwam de graafma chine, bestuurd door S.P.W. (24) uit Oosterend. Hij gaf geen voorrang aan de op de Hoofdweg rijdende Fiat-trekker, bestuurd door J.S. uit De Cocksdorp. Bij de botsing werd de graafmachine slechts licht beschadigd maar de voor zijde van de trekker werd in elkaar ge drukt en een achterwiel werd ontzet. De aanhanger (geladen met aardappe len) kantelde, waardoor een grote chaos ontstond. Niemand werd gewond De trekker was eigendom van W. J. Gris- nigt. De commissie recreatie en natuurbe houd zal op dinsdag 7 december aanvan gende 17.00 uur een spoedeisende open bare vergadering houden. Het enige agendapunt is het uitbrengen van een advies over de aanleg van een kabelbaan in De Koog. Omdat de commissie voor af een bezoek brengt aan het Natuurre- creatiecentrum zal aldaar ook de verga dering worden gehouden. MARTIEN VAN DE WETERING Ook voor rok. van Ziekenfonds GRATIS VERGROTING bij elke kleurenfilm, die u bij ons laat ontwikkelen een kleurig presentje van uw fotovakwinkel. j. nauta, fotografie We zijn zondags de hele dag open. Dorpsstraat, De Koog telefoon (02228) 672. te keren omdat het vervoersaanbod aan Texelse zijde dan betrekkelijk gering is. Noodzaak Nieuwe maatregelen waren noodza kelijk omdat het aantal houders van voorrangskaarten nog steeds toeneemt, ondanks de vroegere maatregelen waar door het bezit van een voorrangskaart veel minder aantrekkelijk is geworden. De reden voor de desondanks toegeno men animo ligt voor de hand: er zijn steeds vaker wachttijden. Eén boot wachten wordt door de mensen nog wel geaccepteerd, maar twee of drie boten roept onder de genoemde categorie van weekendgangers veel ergernis op. Aanvankelijk speelde TESO met de gedachte om 't voorrangsrecht in te per ken op zodanige wijze dat het aantal voorrangsauto's dat per boot wordt toe gelaten, zou worden teruggebracht tot slechts tien. Hierdoor zouden echter alle categoriën worden getroffen. Dat nu al leen de tweede woningbezitters de dupe zijn was de minst slechte oplossing. Ook onder met-Texelse mensen die van de veerdienst gebruik maken heerst de opi nie dat in de eerste plaats de eilandbe woners van de voorrangsmogelijkheid moeten kunnen profiteren. Het „Waddenbulletin", orgaan van de Landelijke Verenigirig tot Behoud van de Waddenzee heeft in de loop der ja ren al heel wat kritiek gespuid over het doen en laten van de verschillende ei landen. Daar waar bouw- en andere ak- tiviteiten als schadelijk voor het karak ter van het Waddengebied werden ge signaleerd was men niet karig met te rechtwijzingen. In het deze week uitge komen herfslnummer staat echter met vette letters „Van Texel begint de vic torie". Het is de kop boven een artikel van de heer J. G. W Bolomey, deskundige op het gebied van water. Bolomey houdt een pleidooi voor beter bewaren van drinkwater op de Waddeneilanden. Dus niet meer lozen van afvalwater op de Waddenzee maar zuiveren en opnieuw De aktie van de Bejaardenbond Texel om te bereiken dat 65-plussers voor half geld met de boot meekunnen, is ge slaagd. Het ministerie van CRM heeft zich bereid verklaard de helft van de vervoerskosten voor zijn rekening te nemen, wat neerkomt op een bijdrage van ongeveer ƒ150.000,per jaar. Ieder die in het bezit is van een zg. Pas 65 kan van deze regeling gebruik maken. Datum van ingang is 1 januari a.s.. De reduktie geldt alleen voor personenver voer, dus niet voor auto's of andere voertuigen. gebruiken. Texel wordt genoemd als het goede voorbeeld waarmee wordt gedoeld op de plannen van Uitwaterende Sluizen om voor Texel een zodanig zuiverings systeem te ontwikkelen dat het effluent (het gezuiverde water dat uit de riool zuivering komt) opnieuw kan worden gebruikt door het op te slaan of in de duinen te persen. Bolomey schrijft dat deze oplossing technisch mogelijk is om dat op de eilanden geen industrieel af valwater vrij komt. Het effluent is van hoge kwaliteit! G J. v. d. Zande uit Nijmegen, werk zaam bij de Utrechtse loodgieterscombi natie die bij het NIOZ werkzaamheden uitvoert, deed aangifte van diefstal. In de werkkeet was ƒ100,uit zijn porte feuille ontvreemd. MEDEDELINGEN VAN B. EN W. Honden Geregeld wordt hetzij bij openbare kennisrtiaking, hetzij in de rubriek „Van het raadhuis" aandacht geschonken aan de plicht van de eigenaren om hun hon den onder controle te houden, en na zonsondergang in ieder geval aan te lij nen. Als de heer Eelman de Texelse Cou rant van 29 oktober j.l bij het derde blad opslaat, kan hij de Laatste pu- blikatie hierover lezen. Het verwijt van de heer Eelman aan het adres van het gemeentebestuur is derhalve onjuist. Het verdient misschien wel aanbeve ling deze plicht regelmatiger te herha len. P. Arensman ambtenaar BS Op voorstel van B. en W. heeft de gemeenteraad ermee ingestemd de heer P Arensman te benoemen tot derde ambtenaar van de burgerlijke stand op Texel. In deze functie zal hij de wegens ziekte afwezige heer G. Pansier naast hem en de heer W. Stam als zodanig blijven optreden Op een zeer stil plekje van Texel (de hoek Harkebuurt-Noorderdijk bij Oos terend) deed zich gisterochtend een aan rijding voor tussen een Simca personen auto en een Landrover. De Landrover mankeerde weinig, maar de Simca liep voor duizenden guldens plaatschade op van 24 nov. tot en met 1 dec 1976 Geboren: Pieter Sijbrand, zv. Pieter Daalder en Immie Bremer. Ondertrouwd: Johannes J A. Zijm en Lamberdina M. Medema; Jacob Kiewiet en Helena M. Tuinema. Overleden: Hendnkje Blom, ev. Stolk, oud 62 jaar, wonende te Oudeschild, Willem A. van der Linde, oud 77 jaar, wonende te De Cocksdorp. Een bergingstank van Engelse ma kelij (afkomstig van het Britse bevoor radingsschip HMS „Fearless") die sinds maandagavond op de bodem van het Marsdiep lag is woensdag avond omstreeks acht uur door Neder landse militairen geborgen. De tank die normaal dienst doet om bij oefe ningen ander materieel te bergen was door een foute interpretatie van de Nederlandse kustwateren gestrand en gezonken. Persoonlijke ongelukken deen zich bij dit drama niet voor, de bestuurder van de tank had zich bij tijds op een landingsvaartuig in vei ligheid kunnen stellen. Deze moeilijke situatie was ontstaan toen een landingsvaartuig, afkomstig van het Engelse bevoorradingsschip IIMS „Fearless" maandag tijdens een oe fening de Mok naderde en op een zand bank stootte. De commandant van het landingsvaartuig meende toen dat de kust dicht genoeg genaderd was en gooide de klep open waarop de door één man bestuurde bergingstank het water in reed. De nog resterende honderd me ter water bleek echter te diep en het gevaarte zonk weldra weg onder de gol ven toen het water de mangaten bin nen begon te stromen. De bestuurder kon zich met een nat pak op de „lander" Op 20 december 1919 strandde op de Vliehors de driemastschoener „Johanna"De be manning werd bij slecht weer („het was dik van de regen') van boord gehaald door de redders van De Cocksdorp. Deze week is een boekje in de han del gekomen dat is gewijd aan het roeireddingswezen op de verschillende waddeneilanden. Het is een specialis tisch onderwerp waarvoor niettemin veel belangstelling is omdat het uit voeren van heldhaftige reddingen bij vliegende storm met een simpele roei- reddingboot zeer tot de verbeelding spreekt. Zelfs voor mensen die vandaag de dag nog bij reddingwerk op zee zijn betrok ken, kunnen zich met meer voorstellen hoe het mogelijk is geweest dat op de eilanden maar ook elders altijd mensen bereid zijn geweest hun leven te wagen voor onbekende schipbreukelingen met onbegrijpelijke taaiheid, doorzettings vermogen en lichaamskracht Geen won der dat op alle Waddeneilanden wel mensen zijn die zich hiervoor in het bijzonder interesseren en alles verza melen wat op het roeireddingwezen be trekking heeft. Het zijn voornamelijk foto's en verslagen die betrekking heb ben op reddingen en op het materiaal. Die verzamelaars vonden elkaar in deze hobby en besloten tot uitgave van een eenvoudig boekje waarin in woord en beeld wordt verhaald van de redders en hun boten voor ieder eiland apart. Het resultaat moet men zich niet voorstellen als een romantische beschrij ving of een uitgebreide geschiedkundige verslaggeving. Het is meer een verza meling oude foto's, die voorzien zijn van sobere teksten waarin grote aantallen namen worden genoemd Wel wordt voor ieder eiland een sober overzicht gegeven van de geschiedenis van het plaatselijke reddingstation. Stof voor het Texelse deel in het boekje werd aangevoerd door Klaas Uit geest vian „Flora" die het verhaal dat bij de foto's hoort voor een deel ontleende aan het archief van de Texelse Courant. In al zijn eenvoud is het boekje de moeite waard van het kopen meer dan waard Bij het doorbladeren moet men wel bedenken dat lang niet elke scheeos- ramp erin wordt gememoreerd Het stranden van een schip beheerste in vroeger tijden sterk de gemoederen, meer dan enig ander „evenement" in die tijd. Foto's werden er niet van ge maakt, of het moest gaan om schepen die maandenLang op het strand bleven liggen en het doel werden van een wan deling of fietstocht op zondagmiddag. Zo ging het met de legendarische „Ale s'a" die in 1923 ten noorden van het Westerslag hoog op het strand kwam te zitten en vanaf heel zuidelijk Texel was te zien. Nog altijd bestaat het Alesia- paadje, dat ontstond omdat de mensen de kortste weg dwars door de duinen liepen om het schip te bekijken. Zelfs waren er nog jaren nadien „AlesLarat- ten", een kleine zwarte soort die nadien door bruine ratten is verdreven. Op de eilanden zal het boekje „Roei end redden" zijn kopers wel vinden. Als de samenstellers de tekst nog wat uitge breider en romantischer hadden ge maakt en de algemene Nederlandse red dingsgeschiedenis erbij hadden betrok ken, zou het nog meer interesse hebben gewekt. Wat niet wegneemt dat een dergelijk initiatief lovenswaardig is. Contacten tussen de bewoners van de verschillende Waddeneilanden bestaan niet of nauwelijks. De opmerking in de inleiding van het boekje dat het „de vrucht is v«an een haast onmogelijk ge houden samenwerking" is dan ook te recht. in veiligheid stellen. Hij liep geen ver wondingen op. Stuifdijk Het uit Plymouth afkomstige bevoor radingsschip HMS „Fearless" nam als enig Brits schip deel aan een oefening met de eerste amphibische gevechts groep van het korps mariniers. Hierbij werd geoefend in landen en transporte ren aan het eind van de Stuifdijk op het punt waar het Texelse strand begint. De oefeningen vonden met tussenpozen plaats sinds zaterdag rond 10 uur tot en met maandagavond toen het bedoelde ongeluk gebeurde. Kikvorsmannen Nadat maandagavond en dinsdag door twee van de „Fearless" afkomstige kik- vorsmannen was geprobeerd kabels aan de gestrande bergingstank te bevestigen werd tenslotte hulp van de marine in Den Helder ingeroepen. Men verzocht een drijvende bok te sturen om het ge vaarte te lichten. Dit bleek voorlopig onmogelijk wegens het slechte weer en de zeegang. Bovendien werd het duide lijk dat de tank bij het verlaten door de bestuurder op de'rem was gezet. Ont koppeling van de blokkering was ook niet mogelijk omdat de kikvorsmannen bij het binnengaan van het op een vier tal meters (12 voet) diepte liggende ge vaarte gehinderd werden door hun zuur- stofflessen. Pogingen om met twee En gelse bulldozers de bergingstank dins dagmiddag op het strand te krijgen le den schipbreuk. In dc loop van woensdag hebben te hulp gekomen landmachtmilitairen uit Amersfoort (Opleidingskamp Huzaren) kans gezien de blokkering los te krijgen. De kolos kon toen met behulp van twee aangevoerde Leopardtanks naar het strand getrokken worden. Hierna werd debergingstank weer naar het voor an ker liggende HMS „Fearless" overge bracht. Geldig van donderdag 9 december t/m zaterdag II december ALLEEN VOOR MELK UNIE OF HORNA PRODUKTEN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1