Cjroen e2warL-Jexels in het harL,
Recreanten voor 16,5°/(
dagjesmensen
Kabelbaan De Koog is nadere
studie zeker waard
Uit Teso-enquête blijkt:
Commissie voor Recreatie en natuurbehoud:
apier ophalen Sint Jeroen
Kerstavond
plattelandsvrouwen
„C'est si bon"
Driekwart komt
met de auto
„Schade Rotganzen
niet aanvaardbaar"
Over de rode lijn
Chemicaliën aangespeeld
Abonnementsprijs hoger
Burgerlijke stand
Beroep tegen
taxi-overdracht afgewezen
Koersen vreemde valuta
van het
raadhuis
GEEN BAL AAN?
De Koogel
VRIJDAG 10 DECEMBER 1976
OPLAGE 5300
Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 266, en Wessel B. Post, Oost
34. Oosterend, tel. (02223) 696.
90e JAARGANG No. 9134
8 PAGINA'S
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652 Abonnementsprijs f9.80 p. kw
50 cent Incasso: los 40 cent.
Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank. Rabobank
Advert 38 ct per mm excl. 4BTW
Een van de belangrijkste gevolgtrek
kingen van de deze zomer door TESO
gehouden enquête is dat ongeveer
16,5% van de Texelbezoekers bestaat
uit dagrecreanten. In de periode 23
juni tot en met 15 augustus werden to
taal 16.805 personen geënquêteerd,
waarvan 77,3% Nederlanders en
20,4% Duitsers.
Gerekend naar de vervoerswijze
bleek 75,4% voor de auto gekozen te
hebben terwijl 15,3% als voetganger
aan boord stapte. De gemiddelde
groepsgrootte was 2,8 personen.
Gebleken is dat de toeristische
dagbezoeker lang niet in alle gevallen
een vastomlijnd reismotief heeft. De
groep zonder speciaal motief bedraeg
zelfs 57,8°/o. Het resterende aantal dag-
recreanten zocht zijn heil vooral op het
strand (23,5°/o).
Het doel van de TESO-enquête was
een juist inzicht te krijgen in de diverse
groepen en gebruikers van de bootdienst
Texel-Den Helder v.v. In het bijzonder
,vas men geïnteresseerd in het reismotief
en het reisgedrag en de omvang van de
diverse groepen reizigers.
De enquêtevragen werden opgesteld
ia overleg met de Provinciale Water-
taat van Noordholland en met de ge-
neente Texel, terwijl voorts door de
Sconomische Technologische Dienst voor
tfoordholland werd meegewerkt. De en-
juête is gehouden onder zowel de rei-
:igers die naar Texel gingen, als de rei-
:igers die het eiland verlieten.
In tegenstelling tot de Staatsbosbe-
ïeerenquête van 1970 heeft TESO onder
lagbezoek nu alleen verstaan: het toe-
istisch dagbezoek. Hierbij betekent het
>egrip dagbezoek: op een-en-dezelfde
lag naar Texel gekomen en weer ver
rokken.
Vier onderdelen
De enquête valt in een viertal onder-
leien uiteen te weten: het aantal perso-
lenauto's zonder voorrang te Den Hel
ler (6.869 personen), het aantal vracht-
uto's en auto's met voorrang te Den
leider (938), het aantal niet automobi-
De padvinders van de Texelse scou-
inggroep Sint Jeroen vervolgen op za-
erdagochtend hun oud papierophaal-
ktie. Om tien uur beginnen ze in de Ro
erstraat. Vervolgens komen Wagema-
erstraat en Waalderstraat aan de beurt,
ïaandagavond worden de huizen aan de
ifilhelminalaan, Julianastraat en We-
erstraat bezocht. Iedereen die iets voor
e groep heeft klaar staan wordt ver-
ocht dit zo spoedig mogelijk te bunde-
Op de kerstavond van de Bond van
'lattelandsvrouwen afdeling Texel die
d 16 december in de LTS-kantine wordt
ehouden zal dit maal mevrouw v. d
hlk-Molenaar iets komen vertellen
ver Zweedse kerstgebruiken Alle le
en zijn vanaf 20.00 uur welkom op deze
taar verwacht wordt) bijzonder sfeer-
olie avond.
I.p.v. kaarten.
heeft te bieden
een goede drank,
een leuke zit,
een lekkere hap,
een podium
en volop muziek.
Hierbij nodig ik iedereen uit
op 10 december.
(achter de 7 Provinciën,
Oudeschild).
Receptie vanaf 16.30 uur.
Jur(jen)
listen te Den Helder (2.850) en de resul
taten van de vertrekenquêtes op Texel
(6.126).
De eerste rubriek herbergt een per
centage van 62,8% als het gaat om het
aantal verblijfsrecreanten. Het aantal
dagbezoekers is hier 18,7% maar TESO
acht dit niet maatgevend voor de gehele
enquêteperiode omdat dit percentage
van dag tot dag verschilt. Er zijn boven
dien fluctuaties van uur tot uur en ook
liggen de reisuren voor Texel anders
dan voor Den Helder Het gemiddeld
aantal passagiers per auto bedroeg 3,2.
Als motief voor het meenemen van de
auto naar Texel gaf 63,3% het vervoer
van bagage op, en 20,4% het gebruik
van de auto op het eiland.
Waarom juist nu?
In de enquête kwam ook de vraagstel
ling voor waaom men juist op deze be
paalde dag naar Texel gekomen was en
waarom geen dak gekozen was waarop
de wachttijden korter zijn. Ruim de helft
(54,1%) van de ondervraagde automobi
listen antwoordde dat men kwam op de
dag dat hun vakantie begon. Het aantal
dat de overtocht maakte op een dag
waarop men kon aannemen dat de
wachttijden korter zouden zijn bedroeg
21,7%.
Van de verblijfsrecreanten kwam 40%
voor het eerst naar Texel, bijna 26%
voor het tweede of derde jaar en ruim
34% kwam al vier jaar of langer. Dege
nen die al eens eerder op Texel waren
geweest (2 636 personen) hadden in
1975 gemiddeld tweemaal een bezoek
gebracht. Slechts een gering percentage
van de trouwe bezoekers had wel eens
overwogen een V-kaart te kopen.
Aan de dagbezoekers en de bezoekers
van familie en kennissen werden ook
nog drie andere vragen gesteld. Hierbij
kwam naar voren dat de helft van deze
categorie voor het eerst naar Texel
kwam. Van de geënquêteerden had
34,7% op de dag van de enquête een
vrije dag genomen en 49,7% ging zonder
speciale bezoekmotieven naar Texel.
Voorrangskaarten
Van de geënquêteerde Texelaars (448)
hadden 290 de V-kaart wel bij zich en
43% van de resterende 158 hadden er
wel een maar reisden op een gewone
knipkaart omdat het niet druk was.
Het reismotief voor Texelaars in de
groep „zonder voorrang" bleek voor
26,6% een bezoek aan familie en/of ken
nissen te zijn. Voor dokter- en/of zie
kenbezoek ging 16,5% naar de overkant
De Texelaars die uit zakelijke motie
ven van de veerdienst gebruik maken
beschikken meestal wel over een voor-
rangskaart. In totaal bleek 39% van de
290 hierover ondervraagde Texelaars
uit zakelijke motieven te handelen.
DINKY TOYS VOOR TESO
Wordt de NV TESO zó efficiënt
geleid dat op het directiekantoor naast
het produceren van rapporten en en-
quetteverslagen, tijd overblijft voor
het spelen met rniniatnnrai/tootjes
We vroegen het aan TESO-directeur
Theo Hoogerheide naar aanleiding
van het verhaal dat TESO bij een
speelgoed handel voor honderden gul
dens aan Dinky Toy-autootjes had
gekocht Het verhaal was waar. Hoo-
gerheide: ,.We hebben die autootjes
nodig om uit te kienen hoe de dekken
van onze toekomstige veerboten moe
ten worden ontworpen. We tekenen
op papier het dekoppervlak op de
zelfde schaal als de autootjes en be
kijken dan hoe het dek moet worden
ingedeeld om de meeste auto's te kun
nen plaatsen
(zie vervolg pagina 2)
Directeur Faunabeheer:
De door rotganzen op noordelijk
Texel veroorzaakte schade aan land
bouwgewassen is niet aanvaardbaar.
Dit stelt Ir. J. W. G. Pfeiffer, directeur
Faunabeheer van het ministerie van
Landbouw. Op korte termijn zal wor
den bepaald welke maatregelen tegen
de rotganzen genomen zullen worden.
Binnen enkele weken komt Ir. Pfeif
fer naar Texel om een bespreking te
houden met de gedupeerde landbouwers,
jachthouders en mensen van de natuur-
behoud-afdeling van Staatsbosbeheer.
Uitgangspunt is dat de schade in 1977
op een of andere manier moet worden
beteugeld.
Snelheidscontroles die de Texelse po
litie in de loop van dinsdag heeft uitge
voerd toonden aan dat nog steeds te
hard gereden wordt. Op de Pontweg
werd op een gedeelte waar een maxi
mum snelheid van 70 kilometer geldt
aan tien overtreders een bon uitgedeeld.
De ontwikkelde snelheden bedroegen
tassen 85 en 115 kilometer per uur. Er
werd ook een bromfietser aangehouden
die meer dan 50 kilometer reed.
Op het Schilderend werden in de loop
van de middag zes automobilisten be
boet In de bebouwde kom reden zij met
snelheden variërend van 61 tot 84 kilo
meter.
In de loop van woensdag spoelden op
het strand bij Westerslag vaten aan die
verschilende chemicaliën bevatten. Men
vond enkele plastic bussen met „rust-
remover" en een groter vat (75 liter) met
het opschrift BASF. Dit grotere vat was
metaalkleurig en heeft vermoedelijk fo-
tochemicaliën als inhoud. Voor zover
men heeft kunnen nagaan, betreft het
hier niet een van de vaten met uiterst
gevaarlijke chemicaliën waarvan on
langs door marineschepen op de Noord
zee een aantal werden vernietigd. Het is
echter zaak bij het vinden van dergelijke
vaten de grootste voorzichtigheid in
acht te nemen met het oog op ontplof
fingsgevaar na vonkvorming.
De gevonden vaten zijn overgebracht
naar de opslagruimte van Gemeentewer
ken.
De commissie voor recreatie en na
tuurbehoud heeft over de kabelbaan die
de heren F. Langeveld en H. Bruining
in De Koog willen maken, aanmerkelijk
gunstiger geoordeeld dan de commissie
ruimtelijke ordening. De meeste leden
zagen wel wat in een dergelijke attrac
tie en hadden ook oog voor de niet onbe
langrijke verkeersfunctie die de baan
kan hebben, wat zou kunnen bijdragen
aan oplossing van de parkeerproblemen
in De Koog. Nadrukkelijk tegen ver
klaarden zich alleen Daan Welboren en
Adriaan Dijksen. De heer J. Kikkert was
niet aanwezig maar had per brief laten
weten nog niet gecharmeerd te zijn van
het project.
Voorzitter J. Nauta verklaarde aan
het begin van de dinsdagmiddag in het
Natuurrecreatiecentrum gehouden ver
gadering van de commissie dat de initia
tiefnemers geen bouwvergunning heb
ben gevraagd voor de kabelbaan, maar
eerst eens voorzichtig hebben willen pol
sen in hoeverre op gemeentelijke mede
werking zou kunnen worden gerekend.
Als de aanvragers hadden geweten dat
hun plan al onmiddellijk in de commis
sie zou worden gebracht, zouden ze voor
begeleidende mformatie hebben gezorgd
Nu waren zij van mening dat de com
missie ruimtelijke ordening op basis van
slechte informatie tot haar negatieve
oordeel was gekomen. Dat was aanlei
ding voor het ijlings schrijven van een
brief waarin werd gewezen op het on
opvallende karakter van de baan en de
nuttige vervoersfunctie.
Niet storend
Voorzitter Jook Nauta bleek ook van
mening te zijn dat de geprojecteerde 624
meter lange baan visueel niet zo ingrij
pend zou zijn. Strijdig met het Recrea
tiebasisplan is de baan ook niet, want
daarin wordt gepleit voor vergroting
van het pakket recreatieve voorzienin
gen. De situering in De Koog strookt
met de concentratiegedachte.
Jan Witte was voor noch tegen. Als
attractie zag hij weinig in de kabelbaan,
maar de mogelijkheid om aldus mensen
naar het strand te vervoeren sprak hem
wel aan. Feit is dat de huidige situatie
m De Koog verre van ideaal is. Met na
me de badgasten proberen met hun
auto's zo dicht mogelijk bij het strand
te komen en zorgen door het aan de
kant van Boodtlaan en Badweg „slin
geren" van hun auto's voor grote pro
blemen. Het plan zou op zijn minst se
rieus bekeken moeten worden. Overi
gens vond Witte het niet erg zinvol om
over de kabelbaan te praten, omdat deze
ook afhankelijk is van de medewerking
van grondeigenaars, waarvan Staatsbos
beheer de belangrijkste is. Als bij voor
baat vast staat dat men er daar niets
voor voelt kan men zich de moeite van
het pogen besparen. De voorzitter wees
er evenwel op dat het plan in ieder ge
val niet kan doorgaan als de gemeente
tegen is De initiatiefnemers moeten
toch ergens beginnen.
Adriaan Dijksen vond de masten die
voor de baan nodig zijn (tien stuks) on
gewenst. Het argument dat De Koog en
omgeving toch al is aangetast, noemde
hij gevaarlijk, want met dat excuus kun
je blijven daargaan met het bouwen van
lelijke dingen.
Liever treintje
Hij voelde wel voor het vervoeren
van mensen van de Nikadel naar het
strand maar zou dat liever doen met
een treintje of iets dergelijks De attrac
tieve waarde van de baan achtte hij niet
zo hoog. Als de baan niet zo hoog is, is
ook het uitzicht niet zoveel mooier als
van de badweg. Bezwaar had Dijksen
ook tegen het gebouw vanwaar de baan
zou moeten starten. De initiatiefnemers
denken hier winkeltjes, horecabedrijf
e.d. in onder te brengen. Dijksen vreesde
dat het hierbij geïnvesteerde geld zou
worden aangevoerd als argument om
nog meer toeristen naar Texel te halen.
Dijksen vond de kabelbaan iets „kermis
achtigs" dat een precedent zou vormen
voor verdere ongewenste ontwikkelin
gen.
Ga maar lopen
Daan Welboren sloot,zich bij Dijksen
aan. Het beter gebruiken van het Nika-
del-terrein moest volgens hem op een
andere manier gestimuleerd worden. Hij
vond dat de mensen best naar het strand
konden lopen. Er is toch al sprake van
bewegingsarmoede.
Het meest enthousiast liet zich Bob
Bakker uit. Hij vond de kabelbaan een
bij De Koog passende attractie. Juist de
toeristen die naar De Koog komen, ho
ren tot een heel ander slag dan de rust-
zoekers die bijvoorbeeld Den Hoorn of
Oosterend prefereren. Bakker vond een
kabelbaan iets „doodnormaals" en hele
maal niet kermisachtig. Dat zo'n ding
ook nog een verkeersfunctie kan heb
ben is een leuke bijkomstigheid. „Laat
de overheid deze mogelijkheid met beide
handen aangrijpen". Volgens Bob Bak
ker hoefde men niet bang te zijn dat
zo'n baan ook buiten De Koog zou ko
men, want de commerciële mogelijkheid
daartoe ontbreekt eenvoudig.
„Sterkte"
C. N. de Wit had niet het minste be
zwaar tegen de baan Hij zei moeilijk
een ander standpunt te kunnen innemen,
omdat hij in een andere functie heeft
geprobeerd de op de Floriade gebruikte
kabelbaan van het zelfde type over te
nemen om deze op Texel te plaatsen.
Hij wenste de initiatiefnemers sterkte.
De heer Ben Paagman meende dat
over mooi en lelijk niet valt te twisten.
Hij vond zo'n kabelbaan als vervoers
middel tussen parkeerterrein en strand
niet zo gek, zeker niet als de exploitan
ten kunnen waarborgen dat de gebrui
kers geen rommel naar beneden gooien.
(zie vervolg pagina 2)
Met toestemming van de minis
ter van economische zaken zal de
abonnementsprijs van ons nieuws
blad met ingang van 1 januari
1977 met 2 cent per nummer of
50 cent per kwartaal worden ver
hoogd. Deze verhoging is noodza
kelijk om de gestegen portokosten
het hoofd te bieden.
Dit betekent dat de abonne
mentsprijs van onze krant wordt
gesteld op ƒ10,30 per kwartaal bij
vooruitbetaling.
De abonnees die automatisch be
talen delen wij mede, dat de be
dragen door de Post-, Cheque- en
Girodienst en de banken zullen
worden aangepast.
De directie
van 2 tot en met 7 december 1976
Geboren: Pablo Sebastiaan, zv. Jan R.
Brandenburg en Lia A. Veldwisch.
Ondertrouwd: Pieter M. Postma en
Angelica A. L. Commandeur.
Overleden: Catharina Koom, ev Eel-
man, oud 79 jaar, wonende te Den Burg;
Klaas Kikkert, oud 80 jaar, wonende te
Den Burg; Dirk Hemelrijk, oud 70 jaar,
wonende te Oudeschild.
Het beroep dat de heer A. A. Smidt
had ingesteld tegen de overdracht van
taxivergunningen van de heer J. Eelman
aan de Fa. Kikkert in De Koog en van
de heer A. M. van Boven aan de heer
M. P. van de Wetering is door Gedepu
teerde Staten ongegrond verklaard.
Momenteel zijn op Texel vergunnin
gen voor 17 taxi's uitgegeven. De heer
Smidt vindt dat teveel, zeker in de win
terperiode. Hij is van mening dat de
gemeente gebruik moet maken van de
mogelijkheden om het taxipark wat in
te perken, door niet toe te staan dat
vergunningen van ondernemers die er
mee stoppen aan anderen over te doen.
In bovenstaande gevallen had het aantal
taxi's met vijf teruggebracht kunnen
worden. Blijkbaar hebben G.S. dit argu
ment niet kunnen onderschrijven.
Franse francs
Westduitse marken
Belgische francs
Zwitserse francs
Zweedse kronen
Amerikaanse dollar
Engelse pond
100 48,75
100 ƒ102,50
100 6,67
100 ƒ100,50
100 58,—
1 2,45
1 4,03
Oostenrijkse schilling 100 14,61
Italiaanse lires
10.000
26,75
A MEDEDELINGEN
VAN B. EN W.
Beproeving sirene Oudeschild
Via een brief is de inwoners van Ou
deschild gewezen op het mogelijke ge
bruik van de sirene op de werkplaats
van de Gebroeders Blom bij eventuele
evacuatie i.v.m. dreigende overstroming.
Om na te gaan of de sirene ook werkt
is besloten deze elke maand te beproe
ven. Dit zal voortaan gebeuren op de le
vrijdag van elke maand om 12.00 uur. In
tegenstelling tot een mogeijk brand
alarm zal de sirene maar één keer
loeien. De eerste beproeving vindt ech
ter plaats op vrijdag 10 december a.s.,
eveneens 12.00 uur. Deze keer dus de
2e vrijdag van de maand bij wijze van
uitzondering.
Personeel
De heer Pater, werkzaam op de afde
ling financiën vertrekt per 1 februari
a.s. naar de gemeente Zuidwolde. Per
16 april 1977 zal zijn plaats worden in
genomen door de heer Noppert.
Kom nou
Dorpsstraat 7
De Koog
tel. 02228-672