Cjroen e2warL-Jexels in het harL, Recreanten voor 16,5°/( dagjesmensen Kabelbaan De Koog is nadere studie zeker waard Uit Teso-enquête blijkt: Commissie voor Recreatie en natuurbehoud: apier ophalen Sint Jeroen Kerstavond plattelandsvrouwen „C'est si bon" Driekwart komt met de auto „Schade Rotganzen niet aanvaardbaar" Over de rode lijn Chemicaliën aangespeeld Abonnementsprijs hoger Burgerlijke stand Beroep tegen taxi-overdracht afgewezen Koersen vreemde valuta van het raadhuis GEEN BAL AAN? De Koogel VRIJDAG 10 DECEMBER 1976 OPLAGE 5300 Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktle: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, en Wessel B. Post, Oost 34. Oosterend, tel. (02223) 696. 90e JAARGANG No. 9134 8 PAGINA'S Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652 Abonnementsprijs f9.80 p. kw 50 cent Incasso: los 40 cent. Bank: Amro bank, Ned. Midd. Bank. Rabobank Advert 38 ct per mm excl. 4BTW Een van de belangrijkste gevolgtrek kingen van de deze zomer door TESO gehouden enquête is dat ongeveer 16,5% van de Texelbezoekers bestaat uit dagrecreanten. In de periode 23 juni tot en met 15 augustus werden to taal 16.805 personen geënquêteerd, waarvan 77,3% Nederlanders en 20,4% Duitsers. Gerekend naar de vervoerswijze bleek 75,4% voor de auto gekozen te hebben terwijl 15,3% als voetganger aan boord stapte. De gemiddelde groepsgrootte was 2,8 personen. Gebleken is dat de toeristische dagbezoeker lang niet in alle gevallen een vastomlijnd reismotief heeft. De groep zonder speciaal motief bedraeg zelfs 57,8°/o. Het resterende aantal dag- recreanten zocht zijn heil vooral op het strand (23,5°/o). Het doel van de TESO-enquête was een juist inzicht te krijgen in de diverse groepen en gebruikers van de bootdienst Texel-Den Helder v.v. In het bijzonder ,vas men geïnteresseerd in het reismotief en het reisgedrag en de omvang van de diverse groepen reizigers. De enquêtevragen werden opgesteld ia overleg met de Provinciale Water- taat van Noordholland en met de ge- neente Texel, terwijl voorts door de Sconomische Technologische Dienst voor tfoordholland werd meegewerkt. De en- juête is gehouden onder zowel de rei- :igers die naar Texel gingen, als de rei- :igers die het eiland verlieten. In tegenstelling tot de Staatsbosbe- ïeerenquête van 1970 heeft TESO onder lagbezoek nu alleen verstaan: het toe- istisch dagbezoek. Hierbij betekent het >egrip dagbezoek: op een-en-dezelfde lag naar Texel gekomen en weer ver rokken. Vier onderdelen De enquête valt in een viertal onder- leien uiteen te weten: het aantal perso- lenauto's zonder voorrang te Den Hel ler (6.869 personen), het aantal vracht- uto's en auto's met voorrang te Den leider (938), het aantal niet automobi- De padvinders van de Texelse scou- inggroep Sint Jeroen vervolgen op za- erdagochtend hun oud papierophaal- ktie. Om tien uur beginnen ze in de Ro erstraat. Vervolgens komen Wagema- erstraat en Waalderstraat aan de beurt, ïaandagavond worden de huizen aan de ifilhelminalaan, Julianastraat en We- erstraat bezocht. Iedereen die iets voor e groep heeft klaar staan wordt ver- ocht dit zo spoedig mogelijk te bunde- Op de kerstavond van de Bond van 'lattelandsvrouwen afdeling Texel die d 16 december in de LTS-kantine wordt ehouden zal dit maal mevrouw v. d hlk-Molenaar iets komen vertellen ver Zweedse kerstgebruiken Alle le en zijn vanaf 20.00 uur welkom op deze taar verwacht wordt) bijzonder sfeer- olie avond. I.p.v. kaarten. heeft te bieden een goede drank, een leuke zit, een lekkere hap, een podium en volop muziek. Hierbij nodig ik iedereen uit op 10 december. (achter de 7 Provinciën, Oudeschild). Receptie vanaf 16.30 uur. Jur(jen) listen te Den Helder (2.850) en de resul taten van de vertrekenquêtes op Texel (6.126). De eerste rubriek herbergt een per centage van 62,8% als het gaat om het aantal verblijfsrecreanten. Het aantal dagbezoekers is hier 18,7% maar TESO acht dit niet maatgevend voor de gehele enquêteperiode omdat dit percentage van dag tot dag verschilt. Er zijn boven dien fluctuaties van uur tot uur en ook liggen de reisuren voor Texel anders dan voor Den Helder Het gemiddeld aantal passagiers per auto bedroeg 3,2. Als motief voor het meenemen van de auto naar Texel gaf 63,3% het vervoer van bagage op, en 20,4% het gebruik van de auto op het eiland. Waarom juist nu? In de enquête kwam ook de vraagstel ling voor waaom men juist op deze be paalde dag naar Texel gekomen was en waarom geen dak gekozen was waarop de wachttijden korter zijn. Ruim de helft (54,1%) van de ondervraagde automobi listen antwoordde dat men kwam op de dag dat hun vakantie begon. Het aantal dat de overtocht maakte op een dag waarop men kon aannemen dat de wachttijden korter zouden zijn bedroeg 21,7%. Van de verblijfsrecreanten kwam 40% voor het eerst naar Texel, bijna 26% voor het tweede of derde jaar en ruim 34% kwam al vier jaar of langer. Dege nen die al eens eerder op Texel waren geweest (2 636 personen) hadden in 1975 gemiddeld tweemaal een bezoek gebracht. Slechts een gering percentage van de trouwe bezoekers had wel eens overwogen een V-kaart te kopen. Aan de dagbezoekers en de bezoekers van familie en kennissen werden ook nog drie andere vragen gesteld. Hierbij kwam naar voren dat de helft van deze categorie voor het eerst naar Texel kwam. Van de geënquêteerden had 34,7% op de dag van de enquête een vrije dag genomen en 49,7% ging zonder speciale bezoekmotieven naar Texel. Voorrangskaarten Van de geënquêteerde Texelaars (448) hadden 290 de V-kaart wel bij zich en 43% van de resterende 158 hadden er wel een maar reisden op een gewone knipkaart omdat het niet druk was. Het reismotief voor Texelaars in de groep „zonder voorrang" bleek voor 26,6% een bezoek aan familie en/of ken nissen te zijn. Voor dokter- en/of zie kenbezoek ging 16,5% naar de overkant De Texelaars die uit zakelijke motie ven van de veerdienst gebruik maken beschikken meestal wel over een voor- rangskaart. In totaal bleek 39% van de 290 hierover ondervraagde Texelaars uit zakelijke motieven te handelen. DINKY TOYS VOOR TESO Wordt de NV TESO zó efficiënt geleid dat op het directiekantoor naast het produceren van rapporten en en- quetteverslagen, tijd overblijft voor het spelen met rniniatnnrai/tootjes We vroegen het aan TESO-directeur Theo Hoogerheide naar aanleiding van het verhaal dat TESO bij een speelgoed handel voor honderden gul dens aan Dinky Toy-autootjes had gekocht Het verhaal was waar. Hoo- gerheide: ,.We hebben die autootjes nodig om uit te kienen hoe de dekken van onze toekomstige veerboten moe ten worden ontworpen. We tekenen op papier het dekoppervlak op de zelfde schaal als de autootjes en be kijken dan hoe het dek moet worden ingedeeld om de meeste auto's te kun nen plaatsen (zie vervolg pagina 2) Directeur Faunabeheer: De door rotganzen op noordelijk Texel veroorzaakte schade aan land bouwgewassen is niet aanvaardbaar. Dit stelt Ir. J. W. G. Pfeiffer, directeur Faunabeheer van het ministerie van Landbouw. Op korte termijn zal wor den bepaald welke maatregelen tegen de rotganzen genomen zullen worden. Binnen enkele weken komt Ir. Pfeif fer naar Texel om een bespreking te houden met de gedupeerde landbouwers, jachthouders en mensen van de natuur- behoud-afdeling van Staatsbosbeheer. Uitgangspunt is dat de schade in 1977 op een of andere manier moet worden beteugeld. Snelheidscontroles die de Texelse po litie in de loop van dinsdag heeft uitge voerd toonden aan dat nog steeds te hard gereden wordt. Op de Pontweg werd op een gedeelte waar een maxi mum snelheid van 70 kilometer geldt aan tien overtreders een bon uitgedeeld. De ontwikkelde snelheden bedroegen tassen 85 en 115 kilometer per uur. Er werd ook een bromfietser aangehouden die meer dan 50 kilometer reed. Op het Schilderend werden in de loop van de middag zes automobilisten be boet In de bebouwde kom reden zij met snelheden variërend van 61 tot 84 kilo meter. In de loop van woensdag spoelden op het strand bij Westerslag vaten aan die verschilende chemicaliën bevatten. Men vond enkele plastic bussen met „rust- remover" en een groter vat (75 liter) met het opschrift BASF. Dit grotere vat was metaalkleurig en heeft vermoedelijk fo- tochemicaliën als inhoud. Voor zover men heeft kunnen nagaan, betreft het hier niet een van de vaten met uiterst gevaarlijke chemicaliën waarvan on langs door marineschepen op de Noord zee een aantal werden vernietigd. Het is echter zaak bij het vinden van dergelijke vaten de grootste voorzichtigheid in acht te nemen met het oog op ontplof fingsgevaar na vonkvorming. De gevonden vaten zijn overgebracht naar de opslagruimte van Gemeentewer ken. De commissie voor recreatie en na tuurbehoud heeft over de kabelbaan die de heren F. Langeveld en H. Bruining in De Koog willen maken, aanmerkelijk gunstiger geoordeeld dan de commissie ruimtelijke ordening. De meeste leden zagen wel wat in een dergelijke attrac tie en hadden ook oog voor de niet onbe langrijke verkeersfunctie die de baan kan hebben, wat zou kunnen bijdragen aan oplossing van de parkeerproblemen in De Koog. Nadrukkelijk tegen ver klaarden zich alleen Daan Welboren en Adriaan Dijksen. De heer J. Kikkert was niet aanwezig maar had per brief laten weten nog niet gecharmeerd te zijn van het project. Voorzitter J. Nauta verklaarde aan het begin van de dinsdagmiddag in het Natuurrecreatiecentrum gehouden ver gadering van de commissie dat de initia tiefnemers geen bouwvergunning heb ben gevraagd voor de kabelbaan, maar eerst eens voorzichtig hebben willen pol sen in hoeverre op gemeentelijke mede werking zou kunnen worden gerekend. Als de aanvragers hadden geweten dat hun plan al onmiddellijk in de commis sie zou worden gebracht, zouden ze voor begeleidende mformatie hebben gezorgd Nu waren zij van mening dat de com missie ruimtelijke ordening op basis van slechte informatie tot haar negatieve oordeel was gekomen. Dat was aanlei ding voor het ijlings schrijven van een brief waarin werd gewezen op het on opvallende karakter van de baan en de nuttige vervoersfunctie. Niet storend Voorzitter Jook Nauta bleek ook van mening te zijn dat de geprojecteerde 624 meter lange baan visueel niet zo ingrij pend zou zijn. Strijdig met het Recrea tiebasisplan is de baan ook niet, want daarin wordt gepleit voor vergroting van het pakket recreatieve voorzienin gen. De situering in De Koog strookt met de concentratiegedachte. Jan Witte was voor noch tegen. Als attractie zag hij weinig in de kabelbaan, maar de mogelijkheid om aldus mensen naar het strand te vervoeren sprak hem wel aan. Feit is dat de huidige situatie m De Koog verre van ideaal is. Met na me de badgasten proberen met hun auto's zo dicht mogelijk bij het strand te komen en zorgen door het aan de kant van Boodtlaan en Badweg „slin geren" van hun auto's voor grote pro blemen. Het plan zou op zijn minst se rieus bekeken moeten worden. Overi gens vond Witte het niet erg zinvol om over de kabelbaan te praten, omdat deze ook afhankelijk is van de medewerking van grondeigenaars, waarvan Staatsbos beheer de belangrijkste is. Als bij voor baat vast staat dat men er daar niets voor voelt kan men zich de moeite van het pogen besparen. De voorzitter wees er evenwel op dat het plan in ieder ge val niet kan doorgaan als de gemeente tegen is De initiatiefnemers moeten toch ergens beginnen. Adriaan Dijksen vond de masten die voor de baan nodig zijn (tien stuks) on gewenst. Het argument dat De Koog en omgeving toch al is aangetast, noemde hij gevaarlijk, want met dat excuus kun je blijven daargaan met het bouwen van lelijke dingen. Liever treintje Hij voelde wel voor het vervoeren van mensen van de Nikadel naar het strand maar zou dat liever doen met een treintje of iets dergelijks De attrac tieve waarde van de baan achtte hij niet zo hoog. Als de baan niet zo hoog is, is ook het uitzicht niet zoveel mooier als van de badweg. Bezwaar had Dijksen ook tegen het gebouw vanwaar de baan zou moeten starten. De initiatiefnemers denken hier winkeltjes, horecabedrijf e.d. in onder te brengen. Dijksen vreesde dat het hierbij geïnvesteerde geld zou worden aangevoerd als argument om nog meer toeristen naar Texel te halen. Dijksen vond de kabelbaan iets „kermis achtigs" dat een precedent zou vormen voor verdere ongewenste ontwikkelin gen. Ga maar lopen Daan Welboren sloot,zich bij Dijksen aan. Het beter gebruiken van het Nika- del-terrein moest volgens hem op een andere manier gestimuleerd worden. Hij vond dat de mensen best naar het strand konden lopen. Er is toch al sprake van bewegingsarmoede. Het meest enthousiast liet zich Bob Bakker uit. Hij vond de kabelbaan een bij De Koog passende attractie. Juist de toeristen die naar De Koog komen, ho ren tot een heel ander slag dan de rust- zoekers die bijvoorbeeld Den Hoorn of Oosterend prefereren. Bakker vond een kabelbaan iets „doodnormaals" en hele maal niet kermisachtig. Dat zo'n ding ook nog een verkeersfunctie kan heb ben is een leuke bijkomstigheid. „Laat de overheid deze mogelijkheid met beide handen aangrijpen". Volgens Bob Bak ker hoefde men niet bang te zijn dat zo'n baan ook buiten De Koog zou ko men, want de commerciële mogelijkheid daartoe ontbreekt eenvoudig. „Sterkte" C. N. de Wit had niet het minste be zwaar tegen de baan Hij zei moeilijk een ander standpunt te kunnen innemen, omdat hij in een andere functie heeft geprobeerd de op de Floriade gebruikte kabelbaan van het zelfde type over te nemen om deze op Texel te plaatsen. Hij wenste de initiatiefnemers sterkte. De heer Ben Paagman meende dat over mooi en lelijk niet valt te twisten. Hij vond zo'n kabelbaan als vervoers middel tussen parkeerterrein en strand niet zo gek, zeker niet als de exploitan ten kunnen waarborgen dat de gebrui kers geen rommel naar beneden gooien. (zie vervolg pagina 2) Met toestemming van de minis ter van economische zaken zal de abonnementsprijs van ons nieuws blad met ingang van 1 januari 1977 met 2 cent per nummer of 50 cent per kwartaal worden ver hoogd. Deze verhoging is noodza kelijk om de gestegen portokosten het hoofd te bieden. Dit betekent dat de abonne mentsprijs van onze krant wordt gesteld op ƒ10,30 per kwartaal bij vooruitbetaling. De abonnees die automatisch be talen delen wij mede, dat de be dragen door de Post-, Cheque- en Girodienst en de banken zullen worden aangepast. De directie van 2 tot en met 7 december 1976 Geboren: Pablo Sebastiaan, zv. Jan R. Brandenburg en Lia A. Veldwisch. Ondertrouwd: Pieter M. Postma en Angelica A. L. Commandeur. Overleden: Catharina Koom, ev Eel- man, oud 79 jaar, wonende te Den Burg; Klaas Kikkert, oud 80 jaar, wonende te Den Burg; Dirk Hemelrijk, oud 70 jaar, wonende te Oudeschild. Het beroep dat de heer A. A. Smidt had ingesteld tegen de overdracht van taxivergunningen van de heer J. Eelman aan de Fa. Kikkert in De Koog en van de heer A. M. van Boven aan de heer M. P. van de Wetering is door Gedepu teerde Staten ongegrond verklaard. Momenteel zijn op Texel vergunnin gen voor 17 taxi's uitgegeven. De heer Smidt vindt dat teveel, zeker in de win terperiode. Hij is van mening dat de gemeente gebruik moet maken van de mogelijkheden om het taxipark wat in te perken, door niet toe te staan dat vergunningen van ondernemers die er mee stoppen aan anderen over te doen. In bovenstaande gevallen had het aantal taxi's met vijf teruggebracht kunnen worden. Blijkbaar hebben G.S. dit argu ment niet kunnen onderschrijven. Franse francs Westduitse marken Belgische francs Zwitserse francs Zweedse kronen Amerikaanse dollar Engelse pond 100 48,75 100 ƒ102,50 100 6,67 100 ƒ100,50 100 58,— 1 2,45 1 4,03 Oostenrijkse schilling 100 14,61 Italiaanse lires 10.000 26,75 A MEDEDELINGEN VAN B. EN W. Beproeving sirene Oudeschild Via een brief is de inwoners van Ou deschild gewezen op het mogelijke ge bruik van de sirene op de werkplaats van de Gebroeders Blom bij eventuele evacuatie i.v.m. dreigende overstroming. Om na te gaan of de sirene ook werkt is besloten deze elke maand te beproe ven. Dit zal voortaan gebeuren op de le vrijdag van elke maand om 12.00 uur. In tegenstelling tot een mogeijk brand alarm zal de sirene maar één keer loeien. De eerste beproeving vindt ech ter plaats op vrijdag 10 december a.s., eveneens 12.00 uur. Deze keer dus de 2e vrijdag van de maand bij wijze van uitzondering. Personeel De heer Pater, werkzaam op de afde ling financiën vertrekt per 1 februari a.s. naar de gemeente Zuidwolde. Per 16 april 1977 zal zijn plaats worden in genomen door de heer Noppert. Kom nou Dorpsstraat 7 De Koog tel. 02228-672

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 1