-aan-6od
Tot uw dienst
Modern kerstfeest
In Zijn
dienst
Kerk in beweging
De geboorte van Jezus Christus
en de betekenis van Zijn komst
Om iedere dag
mee te lezen
DIT ZEGT DE BIJBEL:
STEUN VERLENEN
Heer, uw volk wil zien
maar men staat het niet toe
Heer, uw volk wil spreken
maar men snoert het de mond
en zo,zonder sap
en zonder bloem
js het nu een stemloze stam
met een droge schors.
Heer, uw volk wil nieuwe
wegen gaan bewandelen
maar zijn voeten zijn
altijd gebonden
met knopen van angst
en zo is het door
onderdrukking ingesloten;
tralies van angst
houden het gevangen.
Heer, uw volk vraagt brood
maar men zet het achter tralies
Heer, uw volk wil
een vrij volk zijn
en zo, wekt de vuist van de macht
nog meer zijn dorst op
in een toch al droge keel.
Maar een volk is als een stem,
een kreet, een schreeuw,
een volk is als een bries,
een wind, een orkaan,
duizenden mensen,
een storm
die de zon tart.
Juan Danian
Deze extra-grote aflevering van „Kerk-aan-bod" wordt u aangeboden door
de Texelse kerken.
De pastores wensen u gezegende kerstdagen en een heel goed nieuw jaar.
Vanuit de diepte van mijn welvaartsstaat
roep ik tot Utot Gij U vinden laat.
Want ik heb alles wal mijn hart begeert,
alleen 't geloven heb ik afgeleerd.
De woorden van het oude kerstverhaal
spreken voor ons een onverstaanbare taal.
Want wie gelooft er in een englenlied
als hij het duivelse op aarde ziet?
Wie laat er nu nog alles in de steek
alleen omdat htj naar de hemel keek?
Wij geven U geen myrrhe of wierook meer,
en 't goud kunnen wij zelf gebruiken, Heer.
Wanneer men nu de kinderen vermoordt,
wordt er nog nauwelijks protest gehoord.
De herders vonden 't Kind en spraken over Hem;
Wij zwijgen nog na twintig eeuwen Bethlehem.
Wat moet het toch verdrietig voor U zijn
dat wij zo groot doen want U werd zo klein.
Wij zijn de kind'ren van een harde, koude tijd,
maar laat ons zien, dat Gij toch onze Vader z jt
Dat Gij ons zoekt in onze duisternis
omdat Uw liefde onveranderd is.
Nel Benschop
Is het woord dienen met uit de tijd?
Past het nog wel bij ons? Is het niet ho
peloos ouderwets om over „dienaar",
„dienstbaar" of „dienstvaardig" te pra
ten? Dienen roept de herinnering op aan
zo'n klein winkeltje, waar je niet zozeer
vanwege de lagere prijs heenging, maar
om de „bediening" die er zo prettig was.
Je werd er echt naar je wensen gehol
pen; men deed moeite voor je.
Maar is dat geen verleden tijd? Zelfs
de kleinste plaatsen hebben tegenwoor
dig hun „zelfbedieningszaak". Je moet
het zelf maar uitzoeken. Niemand helpt
je daarbij.
Het kerstevangelie heeft het ook over
dienen: Gods Zoon komt op deze aarde
om ons, mensen, te dienen. Hij verlaat
de plaats van vreugde en geluk en wordt
in een stal geboren.
Een grotere tegenstelling is met denk
baar. Jezus is God. Hij is bij zijn Vader
in de hemelse heerlijkheid, waar Hij dag
en nacht door de engelen wordt gediend.
Maar Hij blijft daar niet. Waarom niet?
Omdat Hij wat anders zou willen? Om
dat Hij, zonder zijn Vader, ergens in het
middelpunt van de belangstelling wil
staan? Of om hier op aarde door de
mensheid uitgeroepen te worden tot een
goddelijke held? Of om iets anders?
De bijbel geeft als antwoprd: om te
dienen. Hij is mens geworden En dat
betekende: afstand doen van alle voor
rechten die Hij had. Hij raakte alles
kwijt, vrijwillig En wat komt er voor in
de plaats? Lijden, tegenwerking, moeite,
strijd, de dood
Op het kerstfeest maken we daarvan
het begin mee. Zie maar: geboren als
een hulpeloos kind in hopeloze omstan
digheden.
God, die dient. Dat is het Evangelie,
dat is de Blijde Boodschap. Zichtbaar
geworden onder de mensen in de ver
schijning van Jezus Christus. „Tot Uw
dienst".
Dat is echter niet het hele verhaal.
Daarmee begint het wel. Wie zich heeft
laten dienen, die staat voortaan „in Zijn
dienst", in de dienst van Christus. Dat is
het vervolg van het verhaal. Vaak over
het hoofd gezien, vergeten, verwaar
loosd of weinig ernstig genomen. Men
sen worden door God in Christus
gediend om te kunnen dienen.
En wie geldt dan wel die dienst, waar
toe mensen door Christus op het spoor
zijn gezet? Niet de machten van deze
wereld, maar allen die door deze mach
ten lijden, in nood zijn Niet hem, die zich
door rijkdom sterk en onafhankelijk wa
nen, maar hen die in hun armoede zwak
en afhankelijk zijn. Niet hen, die dage
lijks in het volle licht verschijnen en
wier stemmen niet zwijgen, maar hen,
die in het donker zitten, die men nauwe
lijks ziet en wier stemmen niet meeklin
ken. Het dienen „in Zijn dienst" geldt
hen, Ten opzichte van hen geldt het
„naaste" te worden en te zijn, of ze zich
dichtbij dan wel veraf bevinden. In de
naam van Hem, die onze naaste werd,
die tot onze dienst stond en staat.
U hebt gelijk, lieve cntische lezer: het
gebeurt nog veel te weinig. er wordt
meer gesproken dan gedaan meer
verdiend dan gediender zou nog
veel meer gedaan kunnen en moeten
En waarom dit alles? Om te dienen!
Onbegrijpelijk. Wie wil er afstand
doen van alle luxe en comfort; wie wil
er afstand doen van een goede positie?
Wat is God dan groot en goed. Zie
maar naar Jezus Christus, zijn geboorte,
zijn werk, zijn lijden, zijn dood, zijn op
standing.
En dat voor mensen, die eigenlijk he
lemaal niet van God gediend willen zijn.
Jezus Christus is méns geworden: Hij
is in onze huid gekropen om ons ver
keerde leven voor zijn rekening te ne
men, er voor te boeten en te betalen.
Kerstfeest: feest van Gods dienende
liefde.
We verdienen het kerstfeest niet. We
verdienen niet dat Diegene naar ons
omziet, van Wie we liever niet gediend
zijn. Toch is het voor ons kerstfeest ge-
vorden. Het feest waarop God zegt- door
Jezus ben Ik tot uw dienst.
Dienen, geen modewoord in onze tijd.
Jèzus diende tot op het kruis om ons te
bevrijden van onze zonden en nood. In
alles wil God ons van dienst zijn. Hij wil
ons vergeven en vernieuwen. Hij wil ons
toekomst geven, voorgoed.
Kerstfeest: feest van Gods-dienst aan
mensen.
De drie koningen (Taizé)
„En het geschiedde, toen Jozef en
Maria in Bethlehem waren, dat de
dagen vervuld werden, dat zij
baren zou, en zij baarde haar eerst
geboren Zoon en wond Hem in
doeken en legde Hem neer in de
kribbe, omdat voor hen geen plaats
was in de herberg".
(Het evangelie van
Lukas 2 6, 7))
„Denkt als Jezus Christus! Hij bezat
de gestalte van God. Maar Hij
stond niet op het aanzien van zijn
goddelijke rang. Hij deed er af
stand van en nam zelfs de gestalte
van een slaaf aan en stelde zich op
worden „in Zijn dienst" Te veel energie
wordt geïnvesteerd in onbelangrijke
zaken, te aarzelend en halfslachtig zijn
we bezig. Maar laten we anderzijds toch
ook niet vergeten dat er tallozen be
kenden en onbekenden in onze we
reld bezig zijn om ernst te maken met
dit „in Zijn dienst", in alle zwakheid en
onder vallen en opstaan. Bezig om „in
Zijn dienst" kleine tekenen op te rich
ten die herinneren aan en heenwijzen
naar het Rijk van vrede, gerechtigheid
en liefde: het Rijk van God.
Op deze pagina is als voorbeeld ge
kozen het werk dat in Zuid-Amerika
door verschillende mensen gedaan
wordt. Een werelddeel vol tegenstellin
gen, tegenstellingen, waaraan mensen
kapot gaan. De interkerkelijke aktie
„Solidaridad" steunt vanuit Nederland
dit werk Ook u kunt er dus aan mee
doen want u laat het toch niet bij critiek
op anderen
„In Zijn dienst. 'Aalmoezen? No!
(neen). Gerechtigheid? Si (ja)"
Gekozen wordt voor een kerk in be
weging. Dat is een kerk die inziet dat
de rotsvaste principes die zijn meegeko
men uit een andere kuituur niet opgaan
voor dit kontinent met haar vele grote
landen met zeer verschillende volkeren
en kuituren. De Braziliaanse neger, de
Jruguesc blanke, de Boliviaanse indiaan,
de Peruaanse bosbevvoncr, de Mexicaan
se mesties hebben allen een ander gods-
beleven waar de zich vernieuwende
kerk op afstemt. Gekozen wordt voor
een bevrijdende kerk. Een kerk die par
tij kiest in een samenleving waar de
verschillen tussen arm en rijk, groot
grondbezitter en keuterboer, investeer
der en losarbeider groter en groter wor
den. In deze tweepolige situatie, ver
oorzaakt en verscherp door het heer
sende economische model, kiest deze
<erk voor de armen. Ondubbelzinnig
leemt zij stelling tegen rechteloosheid,
uitbuiting en onderdrukking. Solidari
dad kiest voor de kerk van de mensen,
dat is een kerk waar het evangelie niet
gedicteerd wordt van bovenaf maar
waar het leeft onder de mensen en ge
stalte krijgt in maatschappelijk engage
ment en solidariteit.
Daarom steunt Solidaridad bisschop
pen in Chili die de slachtoffers van de
economische politiek van de junta aan
eten en soms aan werk helpen, de pries
ters in de Peruaanse Selve die de nati-
vo's aan onderwijs in eigen taal helpen,
de predikanten in Bolivia die met de
boeren coöperaties oprichten en het co
mité van christelijke solidariteit in dat
zelfde land, dat zich inzet voor de ge
vangen mijnwerkersleiders en nog zo
veel meer. De „kerk in beweging" de
„bevrijdende kerk" en de „kerk van de
mensen", er leeft iets in Latijns Ameri
ka waar wij ons bij betrokken mogen
weten.
één lijn met de mensen. En als mens
maakte Hij zich klein en bescheiden
en ging gehoorzaam zijn weg tot
aan de dood, ja zelfs tot de dood
van een misdadiger aan het kruis.
Daarom maakte God Hem groot en
gaf Hem de naam die alle andere
namen overtreft. Nu moeten allen
voor de naam van Jezus Christus
buigen: in de hemel, op aarde en
onder de aarde. En alle stemmen
moeten gemeenschappelijk getui
gen: Jezus Christus is de Heer! Zo
wordt God, de Vader, verheerlijkt.
(Paulus' brief aan de
Filippenzen 2 5 - 11)
Solidaridad, de interkerkelijke aktie
voor Latijns Amerika, verleent steun.
Vanzelfsprekend nietwaan? Wij verle
nen steun aan mensen die het minder
goed hebben dan wij. Wij doen iets voor
de ander. Dat is goed, zo hoort het.
Tenminste als je niet verder nadenkt
over dat woordje solidaridad dit is
Spaans voor solidariteit. Want solidari
teit is wat meer dan steun verlenen; het
gaat om betrokkenheid. Dat is heel wat
minder makkelijk. Je wordt er dan zelf
bij betrokken, het gaat om medeleven.
Dat is ook logisch. Latijns Amerika
verdient meer dan onze aalmoes: het
verdient gerechtigheid. Dat wil zeggen
afbraak van de onrechtvaardige struc
turen en de opbouw van een nieuwe sa
menleving waarin iedereen werkelijk
mens kan zijn. Natuurlijk vindt niet ie
dereen dat leuk. Immers wie rijk is heeft
veel te verliezen, wie onrecht bevordert
heeft veel te vrezen.
Daarom wordt de situatie in Latijns
Amerika nu gekenmerkt door hardheid
en onderdrukking. In bijna alle landen
regeren de militairen om het volk zijn
recht te onthouden, om de privileges van
de rijken te verdedigen, om de winsten
van de buitenlandse bedrijven te be
schermen. Honger, gevangenis, marte
ling zijn werktuigen om volkeren te
knechten
Echt, het zal niet lukken. De organi
saties van boeren arbeiders, studenten
en onderwijzers houden vol, zetten door.
Zeker, het gaat om een minderheid, klei
ne groepen vaak, die zich bewust zijn
van het onrecht. Je met deze groepen
verbonden weten geeft een grote verant
woordelijkheid voor de boerenleiders,
de priesters en de maatschappelijk wer
kers. Zij hebben hard onze daadwerke
lijke steun nodig, steun uit betrokken
heid.
Daarom organiseert Solidaridad nu
al voor de achtste keer een aktie voor
plusminus 70 projecten en allerlei orga
nisaties in Latijns Amerika. Door jaren
lange ervaring wijs geworden, weet zij
wie zij steunt: boerenliga's, kerkelijke
organisaties, vakbonden en coöperaties.
Het gaat niet zomaar om wat steun, niet
om een aalmoes maar om betrokken
heid bij de strijd om de zo fel begeerde
gerechtigheid.
Solidaridad met Latijnsamerikanen
die zichzelf willen bevrijden.
Solidaridad, giro 1804444, Den Haag.
23 december: Lucas 1 57 - 66
24 december: Lucas 1 67 - 79
25 december: Lucas 2:1-7
26 december: Lucas 2 8 - 20
27 december: Lucas 2 21 - 32
28 december: Lucas 2 33 - 38
29 december: Matth. 2 1 - 12
30 december: Matth. 2 13 - 23
31 december. Joh. 1 1 - 18
1 januari: 1 Joh. 1 1 - 2 2
2 januari: 1 Joh. 2:3-11
3 januari: Joh. 12 44 - 50