-aan-6od Tot uw dienst Modern kerstfeest In Zijn dienst Kerk in beweging De geboorte van Jezus Christus en de betekenis van Zijn komst Om iedere dag mee te lezen DIT ZEGT DE BIJBEL: STEUN VERLENEN Heer, uw volk wil zien maar men staat het niet toe Heer, uw volk wil spreken maar men snoert het de mond en zo,zonder sap en zonder bloem js het nu een stemloze stam met een droge schors. Heer, uw volk wil nieuwe wegen gaan bewandelen maar zijn voeten zijn altijd gebonden met knopen van angst en zo is het door onderdrukking ingesloten; tralies van angst houden het gevangen. Heer, uw volk vraagt brood maar men zet het achter tralies Heer, uw volk wil een vrij volk zijn en zo, wekt de vuist van de macht nog meer zijn dorst op in een toch al droge keel. Maar een volk is als een stem, een kreet, een schreeuw, een volk is als een bries, een wind, een orkaan, duizenden mensen, een storm die de zon tart. Juan Danian Deze extra-grote aflevering van „Kerk-aan-bod" wordt u aangeboden door de Texelse kerken. De pastores wensen u gezegende kerstdagen en een heel goed nieuw jaar. Vanuit de diepte van mijn welvaartsstaat roep ik tot Utot Gij U vinden laat. Want ik heb alles wal mijn hart begeert, alleen 't geloven heb ik afgeleerd. De woorden van het oude kerstverhaal spreken voor ons een onverstaanbare taal. Want wie gelooft er in een englenlied als hij het duivelse op aarde ziet? Wie laat er nu nog alles in de steek alleen omdat htj naar de hemel keek? Wij geven U geen myrrhe of wierook meer, en 't goud kunnen wij zelf gebruiken, Heer. Wanneer men nu de kinderen vermoordt, wordt er nog nauwelijks protest gehoord. De herders vonden 't Kind en spraken over Hem; Wij zwijgen nog na twintig eeuwen Bethlehem. Wat moet het toch verdrietig voor U zijn dat wij zo groot doen want U werd zo klein. Wij zijn de kind'ren van een harde, koude tijd, maar laat ons zien, dat Gij toch onze Vader z jt Dat Gij ons zoekt in onze duisternis omdat Uw liefde onveranderd is. Nel Benschop Is het woord dienen met uit de tijd? Past het nog wel bij ons? Is het niet ho peloos ouderwets om over „dienaar", „dienstbaar" of „dienstvaardig" te pra ten? Dienen roept de herinnering op aan zo'n klein winkeltje, waar je niet zozeer vanwege de lagere prijs heenging, maar om de „bediening" die er zo prettig was. Je werd er echt naar je wensen gehol pen; men deed moeite voor je. Maar is dat geen verleden tijd? Zelfs de kleinste plaatsen hebben tegenwoor dig hun „zelfbedieningszaak". Je moet het zelf maar uitzoeken. Niemand helpt je daarbij. Het kerstevangelie heeft het ook over dienen: Gods Zoon komt op deze aarde om ons, mensen, te dienen. Hij verlaat de plaats van vreugde en geluk en wordt in een stal geboren. Een grotere tegenstelling is met denk baar. Jezus is God. Hij is bij zijn Vader in de hemelse heerlijkheid, waar Hij dag en nacht door de engelen wordt gediend. Maar Hij blijft daar niet. Waarom niet? Omdat Hij wat anders zou willen? Om dat Hij, zonder zijn Vader, ergens in het middelpunt van de belangstelling wil staan? Of om hier op aarde door de mensheid uitgeroepen te worden tot een goddelijke held? Of om iets anders? De bijbel geeft als antwoprd: om te dienen. Hij is mens geworden En dat betekende: afstand doen van alle voor rechten die Hij had. Hij raakte alles kwijt, vrijwillig En wat komt er voor in de plaats? Lijden, tegenwerking, moeite, strijd, de dood Op het kerstfeest maken we daarvan het begin mee. Zie maar: geboren als een hulpeloos kind in hopeloze omstan digheden. God, die dient. Dat is het Evangelie, dat is de Blijde Boodschap. Zichtbaar geworden onder de mensen in de ver schijning van Jezus Christus. „Tot Uw dienst". Dat is echter niet het hele verhaal. Daarmee begint het wel. Wie zich heeft laten dienen, die staat voortaan „in Zijn dienst", in de dienst van Christus. Dat is het vervolg van het verhaal. Vaak over het hoofd gezien, vergeten, verwaar loosd of weinig ernstig genomen. Men sen worden door God in Christus gediend om te kunnen dienen. En wie geldt dan wel die dienst, waar toe mensen door Christus op het spoor zijn gezet? Niet de machten van deze wereld, maar allen die door deze mach ten lijden, in nood zijn Niet hem, die zich door rijkdom sterk en onafhankelijk wa nen, maar hen die in hun armoede zwak en afhankelijk zijn. Niet hen, die dage lijks in het volle licht verschijnen en wier stemmen niet zwijgen, maar hen, die in het donker zitten, die men nauwe lijks ziet en wier stemmen niet meeklin ken. Het dienen „in Zijn dienst" geldt hen, Ten opzichte van hen geldt het „naaste" te worden en te zijn, of ze zich dichtbij dan wel veraf bevinden. In de naam van Hem, die onze naaste werd, die tot onze dienst stond en staat. U hebt gelijk, lieve cntische lezer: het gebeurt nog veel te weinig. er wordt meer gesproken dan gedaan meer verdiend dan gediender zou nog veel meer gedaan kunnen en moeten En waarom dit alles? Om te dienen! Onbegrijpelijk. Wie wil er afstand doen van alle luxe en comfort; wie wil er afstand doen van een goede positie? Wat is God dan groot en goed. Zie maar naar Jezus Christus, zijn geboorte, zijn werk, zijn lijden, zijn dood, zijn op standing. En dat voor mensen, die eigenlijk he lemaal niet van God gediend willen zijn. Jezus Christus is méns geworden: Hij is in onze huid gekropen om ons ver keerde leven voor zijn rekening te ne men, er voor te boeten en te betalen. Kerstfeest: feest van Gods dienende liefde. We verdienen het kerstfeest niet. We verdienen niet dat Diegene naar ons omziet, van Wie we liever niet gediend zijn. Toch is het voor ons kerstfeest ge- vorden. Het feest waarop God zegt- door Jezus ben Ik tot uw dienst. Dienen, geen modewoord in onze tijd. Jèzus diende tot op het kruis om ons te bevrijden van onze zonden en nood. In alles wil God ons van dienst zijn. Hij wil ons vergeven en vernieuwen. Hij wil ons toekomst geven, voorgoed. Kerstfeest: feest van Gods-dienst aan mensen. De drie koningen (Taizé) „En het geschiedde, toen Jozef en Maria in Bethlehem waren, dat de dagen vervuld werden, dat zij baren zou, en zij baarde haar eerst geboren Zoon en wond Hem in doeken en legde Hem neer in de kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg". (Het evangelie van Lukas 2 6, 7)) „Denkt als Jezus Christus! Hij bezat de gestalte van God. Maar Hij stond niet op het aanzien van zijn goddelijke rang. Hij deed er af stand van en nam zelfs de gestalte van een slaaf aan en stelde zich op worden „in Zijn dienst" Te veel energie wordt geïnvesteerd in onbelangrijke zaken, te aarzelend en halfslachtig zijn we bezig. Maar laten we anderzijds toch ook niet vergeten dat er tallozen be kenden en onbekenden in onze we reld bezig zijn om ernst te maken met dit „in Zijn dienst", in alle zwakheid en onder vallen en opstaan. Bezig om „in Zijn dienst" kleine tekenen op te rich ten die herinneren aan en heenwijzen naar het Rijk van vrede, gerechtigheid en liefde: het Rijk van God. Op deze pagina is als voorbeeld ge kozen het werk dat in Zuid-Amerika door verschillende mensen gedaan wordt. Een werelddeel vol tegenstellin gen, tegenstellingen, waaraan mensen kapot gaan. De interkerkelijke aktie „Solidaridad" steunt vanuit Nederland dit werk Ook u kunt er dus aan mee doen want u laat het toch niet bij critiek op anderen „In Zijn dienst. 'Aalmoezen? No! (neen). Gerechtigheid? Si (ja)" Gekozen wordt voor een kerk in be weging. Dat is een kerk die inziet dat de rotsvaste principes die zijn meegeko men uit een andere kuituur niet opgaan voor dit kontinent met haar vele grote landen met zeer verschillende volkeren en kuituren. De Braziliaanse neger, de Jruguesc blanke, de Boliviaanse indiaan, de Peruaanse bosbevvoncr, de Mexicaan se mesties hebben allen een ander gods- beleven waar de zich vernieuwende kerk op afstemt. Gekozen wordt voor een bevrijdende kerk. Een kerk die par tij kiest in een samenleving waar de verschillen tussen arm en rijk, groot grondbezitter en keuterboer, investeer der en losarbeider groter en groter wor den. In deze tweepolige situatie, ver oorzaakt en verscherp door het heer sende economische model, kiest deze <erk voor de armen. Ondubbelzinnig leemt zij stelling tegen rechteloosheid, uitbuiting en onderdrukking. Solidari dad kiest voor de kerk van de mensen, dat is een kerk waar het evangelie niet gedicteerd wordt van bovenaf maar waar het leeft onder de mensen en ge stalte krijgt in maatschappelijk engage ment en solidariteit. Daarom steunt Solidaridad bisschop pen in Chili die de slachtoffers van de economische politiek van de junta aan eten en soms aan werk helpen, de pries ters in de Peruaanse Selve die de nati- vo's aan onderwijs in eigen taal helpen, de predikanten in Bolivia die met de boeren coöperaties oprichten en het co mité van christelijke solidariteit in dat zelfde land, dat zich inzet voor de ge vangen mijnwerkersleiders en nog zo veel meer. De „kerk in beweging" de „bevrijdende kerk" en de „kerk van de mensen", er leeft iets in Latijns Ameri ka waar wij ons bij betrokken mogen weten. één lijn met de mensen. En als mens maakte Hij zich klein en bescheiden en ging gehoorzaam zijn weg tot aan de dood, ja zelfs tot de dood van een misdadiger aan het kruis. Daarom maakte God Hem groot en gaf Hem de naam die alle andere namen overtreft. Nu moeten allen voor de naam van Jezus Christus buigen: in de hemel, op aarde en onder de aarde. En alle stemmen moeten gemeenschappelijk getui gen: Jezus Christus is de Heer! Zo wordt God, de Vader, verheerlijkt. (Paulus' brief aan de Filippenzen 2 5 - 11) Solidaridad, de interkerkelijke aktie voor Latijns Amerika, verleent steun. Vanzelfsprekend nietwaan? Wij verle nen steun aan mensen die het minder goed hebben dan wij. Wij doen iets voor de ander. Dat is goed, zo hoort het. Tenminste als je niet verder nadenkt over dat woordje solidaridad dit is Spaans voor solidariteit. Want solidari teit is wat meer dan steun verlenen; het gaat om betrokkenheid. Dat is heel wat minder makkelijk. Je wordt er dan zelf bij betrokken, het gaat om medeleven. Dat is ook logisch. Latijns Amerika verdient meer dan onze aalmoes: het verdient gerechtigheid. Dat wil zeggen afbraak van de onrechtvaardige struc turen en de opbouw van een nieuwe sa menleving waarin iedereen werkelijk mens kan zijn. Natuurlijk vindt niet ie dereen dat leuk. Immers wie rijk is heeft veel te verliezen, wie onrecht bevordert heeft veel te vrezen. Daarom wordt de situatie in Latijns Amerika nu gekenmerkt door hardheid en onderdrukking. In bijna alle landen regeren de militairen om het volk zijn recht te onthouden, om de privileges van de rijken te verdedigen, om de winsten van de buitenlandse bedrijven te be schermen. Honger, gevangenis, marte ling zijn werktuigen om volkeren te knechten Echt, het zal niet lukken. De organi saties van boeren arbeiders, studenten en onderwijzers houden vol, zetten door. Zeker, het gaat om een minderheid, klei ne groepen vaak, die zich bewust zijn van het onrecht. Je met deze groepen verbonden weten geeft een grote verant woordelijkheid voor de boerenleiders, de priesters en de maatschappelijk wer kers. Zij hebben hard onze daadwerke lijke steun nodig, steun uit betrokken heid. Daarom organiseert Solidaridad nu al voor de achtste keer een aktie voor plusminus 70 projecten en allerlei orga nisaties in Latijns Amerika. Door jaren lange ervaring wijs geworden, weet zij wie zij steunt: boerenliga's, kerkelijke organisaties, vakbonden en coöperaties. Het gaat niet zomaar om wat steun, niet om een aalmoes maar om betrokken heid bij de strijd om de zo fel begeerde gerechtigheid. Solidaridad met Latijnsamerikanen die zichzelf willen bevrijden. Solidaridad, giro 1804444, Den Haag. 23 december: Lucas 1 57 - 66 24 december: Lucas 1 67 - 79 25 december: Lucas 2:1-7 26 december: Lucas 2 8 - 20 27 december: Lucas 2 21 - 32 28 december: Lucas 2 33 - 38 29 december: Matth. 2 1 - 12 30 december: Matth. 2 13 - 23 31 december. Joh. 1 1 - 18 1 januari: 1 Joh. 1 1 - 2 2 2 januari: 1 Joh. 2:3-11 3 januari: Joh. 12 44 - 50

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1976 | | pagina 7