roen ZwartsJexels in het harL,
TESO trekt maatregel in
Bijna 2 miljoen ton goederen
aangevoerd in Oudeschild
Bekijk het
inkleur
Bonden tegen duurdere
voorrang voor Texelaars
Weer voorrang op zondag
ook voor niet Texelaars
/paarbank
„Doortje" Schrama blijft
Bromfietser gevallen
Koersen vreemde valuta
Tegen verkeer in gereden:
tien bonnen
TAXI (02220) 2000
VRIJDAG 7 JANUARI 1977
OPLAGE 5300
90e JAARGANG No. 9142
6 PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooij
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De
Koog, tel. (02228)_ 266, en Wessel B. Post, Oost
34. Oosterend, tel. (02223) 896.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652, Abonnementsprijs f 10,30 p. kw.
70 cent incasso; los 45 cent.
Bank: Amro Bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank
Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW
Het TESO-bestuur heeft besloten de fel omstreden voorrangs-
beperking voor onbepaalde tijd op te schorten. Vanaf heden kan
nen ook niet-Texelaars op zondag weer op de oude wijze van hun
voorrangsrecht gebruik maken. Het bestuur gaf daarmee gevolg
aan het dringende verzoek van de gemeente (zie artikel elders in
dit nummer) om de maatregel in te trekken totdat de gemeente
raad een standpunt heeft ingenomen over de capaciteit van de
veerdienst.
De Raad van Commissarissen van
TESO liet ons afgelopen nacht weten
dat het betreurd wordt als de indruk
wordt gewekt dat men door de recente
beperking van de voorrang de besluit
vorming inzake de capaciteitsuitbrei
ding zou willen afdwingen. „We ver
trouwen er evenwel op dat de kwali
teit van de beslissing zal worden be
paald door de feitelijkheden. Om
ruimte te scheppen voor een open
discussie is besloten de genomen
maatregel voor onbepaalde tijd op te
schorten. Dat houdt in dat met in
gang van zondag 9 januari aan hou
ders van 30 retourenkaarten voors
hands op zondagen en algemeen er
kende christelijke feestdagen voorrang
zal worden verleend overeenkomstig
de voorwaarden zoals die op werkda
gen gelderi".
TESO zegt er genoegen in te scheppen
dat het college van B. en W. de reactie
van de problematiek van de voorrangs
regeling en de vervoerscapaciteit onder
schrijft en overleg hierover wil voeren.
Zoals bekend had TESO op het ge
meentelijk verzoek om de maatregel in
te trekken in eerste instantie gereageerd
met een uitnodiging om over het pro
bleem te komen praten. Die bespreking
zou deze wek gehouden moeten worden
in de conferentieruimte van hotel .Ju
liana" in De Koog en TESO verlangde
dat daarbij niet alleen de voltallige di
rectie en bestuur yan TESO maar ook
het complete college van B. en W aan
wezig zou zijn. Op die uitnodiging is de
gemeente echter niet ingegaan.
De periode waarin onderhoud kan
plaatsvinden wordt dus steeds kleiner.
Maar een uitgebreid onderhoudpro-
gramma is noodzakelijk omdat de sche
pen inmiddels resp. 10 en 12 jaar oud
zijn en steeds vaker maximaal worden
belast door het pendelen. Het onder-
houdsprogramma is verdeeld over een
periode van vier jaar en op het aantal
draaiuren, aangevuld met voorgeschre
ven werkzaamheden op grond van de
klassevoorschriften, waarvan de omvang
toeneemt met de ouderdom van de sche
pen. Tot vioor enkele jaren was het mo
gelijk dit onderhoud uit te voeren, ver
deeld over een langere periode van het
jaar. In de praktijk betekende het dat
het reserveschip altijd voor het weekend
vaarklaar kon zijn. Het was bovendien
nodig om extra vaarten te kunnen ma
ken voor het transport van gevaarlijke
stoffen (sinds enkele maanden heeft
TESO ontheffing en mogen gevaarlijke
stoffen met de gewone dienstboot wor
den vervoerd); Door de eerder genoemde
groei van het vervoersaanbod werden
de „stille" periodes te kort en geldt als
nieuw uitgangspunt dat een schip bin
nen 24 uur vaarklaar moet kunnen wor
den gemaakt „wat overigens potentieel
een vermindering betekent van de be
drijfszekerheid van de verbinding".
Voorrangsregeling
In de toelichting vertelt TESO ook dat
de pogingen om de verkoop van voor-
rangskaarten af te remmen, hebben ge
faald. Juist door het steeds vaker voor
komen van wachttijden worden voor-
rangskaarten zo begerenswaardig dat
het publiek ze blijft kopen ondanks ver
groting van het aantal overtochten per
kaart, beperking van het aantal voor
rangsauto's per schip en een minder
gunstige geldigheidstermijn. Er zijn
thans veel te veel voorrangskaarten.
Duurder maken van de kaarten bete
kent dat de minder draagkrachtigen
worden buitengesloten, wat TESO niet
aanvaardbaar vindt gezien haar functie
van openbaar vervoer en haar monopo
liepositie.
De overtochten per kaart worden niet
allen gebruikt. Uit de verkochte plaats
bewijzen blijkt dat de groei van het aan
tal voorrangsovertochten in 1975 en 1976
met resp. 12 en 17% voor niet-Texe
laars en met 19 en 19% voor Texelaars
is toegenomen. In die jaren is het vracht
verkeer bovendien explosief gegroeid.
Een en ander was aanleiding om de
voorrangsregeling opnieuw in te perken,
een maatregel die nu is opgeschort maar
waarmee de problemen uiteraard niet
zijn opgelost. Volgens een der ministe
ries zou de hele voorrangsregeling van
TESO moeten worden afgeschaft omdat
dit voor een openbare verbinding on
aanvaardbaar zou zijn. Deze visie wordt
door TESO uiteraard niet gedeeld.
„Wij zijn van mening dat een redelijke
verhouding tussen de verschillende ca
tegorieën in stand moet worden gehou
den waarbij het reismotief mede wordt
betrokken".
TESO vindt dat de eigen Texelaars
(zij hebben een „sociaal reismotief") zo
weinig mogelijk belemmeringen in de
weg moeten worden gelegd.
Een reserveringssysteem als alterna
tief voor capaciteitsuitbreiding wordt
door TESO (en ook door de Oriënterings
nota) van de hand gewezen omdat de
gevolgen voor ongehinderd verkeer Den
De fourniturenhandel en corsetterie
van mevrouw D. van Sambeek-Schrama
zal worden voortgezet op de bovenver
dieping van de speelgoedafdeling van
Dros' Magazijn. Alles gaat door op de
oude voet, wat voor veel Texelse vrou
wen een prettig bericht zal zijn.
Alleen badgoed en confectie worden
niet meer verkocht waardoor het be
drijf niet meer op het seizoen ingesteld
zal zijn.
Zoals bekend heeft „Doortje" van
Sambeek-Schrama haar bedrijfspand
per 1 februari aan Dros' Magazijn ver-
koqht. Haar nieuwe vestiging hoopt ze
half februari, na een kleine verbou
wing, in gebruik te kunnen nemen.
Helder-Texel vergaand zijn. De Texelse
bevolking en het vrachtverkeer worden
er het meest door gedupeerd. Toerist en
tweede woningbezitter kunnen over het
algemeen zijn overtocht ver van tevoren
plannen.
Zelfs als alles meewerkt (B. en W.,
raad, provincie, Rijkswaterstaat) en bij
de meest snelle procedure kan capaci
teitsvergroting pas in 1980 een feit zijn.
Op dit moment heeft zelfs het Texelse
college van B. en W. nog geen stand
punt ingenomen. „Als in het huidige
vervoersbeleid niet wordt gewijzigd, zal
ruim voor 1980 sprake zijn van een
chaos", aldus het TESO-bestuur, dat zich
overigens bereid toont de belanghebben
den te informeren over het beleid dat de
Komende jaren moet worden gevoerd.
„Duidelijkheid van de verschillende
overheden is daarvoor noodzakelijk,
waarmee wellicht een andere benade
ring mogelijk wordt dan vanuit de uit
zichtloze situatie van dit ogenblik".
In de vroege ochtenduren van don
derdag kwam op het fietspad langs de
Pontweg nabij hoeve „Gerardus Ma-
jella" de jeugdige bromfietser Gerard
Plaatsman uit Oosterend ten val en liep
een lichte hersenschudding op. De
jongeman moest per ambulance naar
zijn ouderlijke woning worden ver
voerd.
Het ongeluk gebeurde doordat Gerard
Plaatsman, die van Den Burg op weg
was naar de veerhaven, in het duister
achterop een voor hem rijdende fietser
reed. Bromfiets en fiets werden licht
beschadigd.
Franse francs 100 48,25
Westduitse marken 100 ƒ102,50
Belgische francs 100 6,70
Zwitserse francs 100 98,75
Zweedse kronen 100 57,75
Oostenrijkse schilling 100 14,57
Amerikaanse doller 1 2,39
Engelse pond 1 4,05
Italiaanse lires 10.000 26,25
Opnieuw openbare protestgeluiden
over de ingeperkte voorrangsregeling
van TESO, nu echter niet van de tweede
woningbezitters maar van de plaatselij
ke vakbonden die het opnemen voor de
Texelaars. Zoals bekend is gelijk met
het niet langer geldig zijn van het voor
rangsrecht voor niet-Texelse auto's op
zondag, de oude voorrangskaart voor
Texelaars (10 ritten voor 65,vervan
gen door een kaart van 15 ritten voor
ƒ110,—.
In een open brief aan de TESO-direc-
tie heeft de Texelse afdeling van de Fe
deratie Nederlandse Vakbeweging
scherp geprotesteerd. „Het bedrag van
ƒ65,dat al voor veel Texelaars, vooral
bij de lagere inkomensgroepen, bezwaar
lijk was, is nu opnieuw verhoogd en als
uitgave ineens voor deze groep bijna
onbetaalbaar geworden".
De FNV-afdeling heeft afschriften van
haar brief o.a. ook gestuurd naar de
ondernemingsraad van TESO, de ge
meente, provincie en het FNV^hoofdbe-
stuur.
Er wordt op gewezen dat genoemde
Texelaars voortaan buiten het voor
rangsrecht vallen omdat ƒ110,ineens
voor hen te veel is Hierdoor zullen de
hogere inkomensgroepen, waaronder
ook de met-Texelaars, bevoorrecht wor
den. Als bezwaar wordt ook geuit dat
degenen die toch een kaart kunnen ko
pen, per jaar vijftien keer moeten over
gaan om niet met de strop van ongeldig
geworden retouren te blijven zitten. Dit
wordt een onverdiend voordeel voor
TESO genoemd.
Niet statutair
„Statutair gezien bent u verplicht de
Texelaars zonder onderscheid, snel,
goedkoop en veilig te vervoeren", aldus
de FN V-brief aan directeur Hoogerhei-
de. „Zoals momenteel de zaken lopen
voldoet u als directie niet aan deze voor
waarden. Daar wensen wij dan ook als
vakbeweging tegen op te komen. Wij
zullen dan ook alles in het werk stellen
om u te bewegen uw maatregelen als
directie te herzien".
Als alternatief wordt tenslotte voorge
steld de oude T-kaart weer in te voe
ren samen met de 5- en 10-rittenkaart,
zodat de Texelaar weer voor een rede
lijke prijs van de voorrangsregeling ge
bruik kan maken.
Preventief onderhoud
Naar aanleiding van de recente kwes
tie en onder meer in de gemeenteraad
geuite kritiek op het TESO-beleid
stuurde de directeur een uitgebreide
toelichting aan het college. Daarin werd
uitgelegd waarom, in tegenstelling tot
vroeger, bij groot vervoersaanbod de
tweede boot niet zo makkelijk kan wor
den ingezet. Naast het voldoen aan de
officiële voorschriften van Scheepvaart
inspectie eist de bedrijfszekerheid en de
veiligheid van de verbinding dat zoveel
mogelijk preventief onderhoud plaats
vindt ,.Dit temeer omdat met deze sche
pen een groot deel van de bedrijfsuren
moet worden gemanoeuvreerd, waarbij
de veiligheid dan direkt afhankelijk is
van de betrouwbaarheid van de techni
sche installaties Juist bi) het binnen
varen van de haven bevinden zich vaak
passagiers tussen de auto's zodat bij een
storing de gevolgen desastreus kunnen
zijn".
Minder tijd
Omdat het vervoersaanbod sterk blijft
groeien zijn tijdens een steeds groter
deel van het jaar twee schepen nodig.
Donderdagochtend werden in het ge
deelte van de Kogerstraat tussen Ste
nenplaats en Burgerhoutstraat onge
veer tien fietsers bekeurd omdat ze al
daar tegen het verkeer inreden. Enke
len van de geverbaliseerden waren van
mening dat deze maatregel opgeheven
was door een uitlating van wethouder
Nauta. Deze deelde onlangs in de ge
meenteraad mee, dat gezien de zeer
goede ervaringen in het afgelopen sei
zoen men er binnenkort toe over zal
gaan alle eenrichtingstraten van Den
Burg fietsverkeer vanaf twee kanten
toe te staan. Zover is het echter nog
MARTIEN VAN DE WETERING
Ook voor rek. van Ziekenfonds
De vaar- en vistochten gaven de afgelopen zomer veeI extra bedrijvig
heid Ongeveer 20.000 toeristen maakten een dergelijke tocht.
OUDESCHILD - Hel wordt steeds drukker in de haven
van Oudeschild. Het afgelopen jaar werd 1.977.264 ton
goederen ingevoerd. Naar deze norm gerekend zou Ou
deschild als derde of vierde haven van Nederland kunnen
worden aangemerkt. Deze goederen bestonden voor een
groot deel uit (zware!) materialen ten behoeve van de
dijkverzwaringswerken.
Via de Oudeschilder haven werd 91.682 ton aan goederen
afgevoerd. Voor aan- en afvoer kwamen 2.669 vrachtschepen
de haven binnen. Daarnaast werden nog 206 kleinere vaar
tuigen geteld zoals van douane, marine en politie alsmede
330 werkvaartuigen.
De pleziervaartuigen en kotters zijn daarbij dus niet gere
kend. De belangstelling van de watersporters voor de haven
van Oudeschild neemt nog steeds snel toe. Het afgelopen
jaar brachten 4.550 jachten één of meerdere dagen in Oude
schild door. Elk jacht bleef gemiddeld anderhalve dag. Top
drukte werd gesignaleerd met Pinksteren met 300 „vreem-
de" jachten.
Een steeds groter beroep op de haven doen ook de Texelse
pleziervaarders die nu 115 ligplaatsen vast in gebruik heb
ben. De bewegingen van deze vaartuigen zijn niet in bo
venstaande cijfers betrokken.
Rondvaarten
Dat het varen en vissen met kotters door toeristen een
zeer belangrijke recreatiebron is, blijkt uit het feit dat het
afgelopen seizoen maar liefst 20.000 mensen een dergelijke
vaar- en vistocht meemaakten.
„Zij ondergingen op deze manier de beleving van een uit
zonderlijke landschappelijke schoonheid aldus de heer C.
P Harting van Rijkswaterstaat, de veelbesproken regerings
nota over de Waddenzee citerend. Met de rondvaarten hiel
den zich dit seizoen drie kotters bezig. De deelname door
sportvissers aan de speciaal voor hen gemaakte tochten met
andere schepen is van veel minder betekenis.
Kotters
De grote visserij was in de weekends veelal volledig in de
haven aanwezig. De kotters passeerden 6.000 maal de haven
mond. Dat vergde enige tijd extra veel van de zeemanskunst
omdat de havenmond voor een deel werd ingenomen door
(zie vervolg pagina 2)
Ook op uw T.V. Het liefst in een
makkelijke stoel? Dat kan!
Met een Persoonlijke Lening van de
spaarspeciaïisTen sinds 1817