roen ZwartsJexels in het harL, TESO trekt maatregel in Bijna 2 miljoen ton goederen aangevoerd in Oudeschild Bekijk het inkleur Bonden tegen duurdere voorrang voor Texelaars Weer voorrang op zondag ook voor niet Texelaars /paarbank „Doortje" Schrama blijft Bromfietser gevallen Koersen vreemde valuta Tegen verkeer in gereden: tien bonnen TAXI (02220) 2000 VRIJDAG 7 JANUARI 1977 OPLAGE 5300 90e JAARGANG No. 9142 6 PAGINA'S Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooij Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228)_ 266, en Wessel B. Post, Oost 34. Oosterend, tel. (02223) 896. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652, Abonnementsprijs f 10,30 p. kw. 70 cent incasso; los 45 cent. Bank: Amro Bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW Het TESO-bestuur heeft besloten de fel omstreden voorrangs- beperking voor onbepaalde tijd op te schorten. Vanaf heden kan nen ook niet-Texelaars op zondag weer op de oude wijze van hun voorrangsrecht gebruik maken. Het bestuur gaf daarmee gevolg aan het dringende verzoek van de gemeente (zie artikel elders in dit nummer) om de maatregel in te trekken totdat de gemeente raad een standpunt heeft ingenomen over de capaciteit van de veerdienst. De Raad van Commissarissen van TESO liet ons afgelopen nacht weten dat het betreurd wordt als de indruk wordt gewekt dat men door de recente beperking van de voorrang de besluit vorming inzake de capaciteitsuitbrei ding zou willen afdwingen. „We ver trouwen er evenwel op dat de kwali teit van de beslissing zal worden be paald door de feitelijkheden. Om ruimte te scheppen voor een open discussie is besloten de genomen maatregel voor onbepaalde tijd op te schorten. Dat houdt in dat met in gang van zondag 9 januari aan hou ders van 30 retourenkaarten voors hands op zondagen en algemeen er kende christelijke feestdagen voorrang zal worden verleend overeenkomstig de voorwaarden zoals die op werkda gen gelderi". TESO zegt er genoegen in te scheppen dat het college van B. en W. de reactie van de problematiek van de voorrangs regeling en de vervoerscapaciteit onder schrijft en overleg hierover wil voeren. Zoals bekend had TESO op het ge meentelijk verzoek om de maatregel in te trekken in eerste instantie gereageerd met een uitnodiging om over het pro bleem te komen praten. Die bespreking zou deze wek gehouden moeten worden in de conferentieruimte van hotel .Ju liana" in De Koog en TESO verlangde dat daarbij niet alleen de voltallige di rectie en bestuur yan TESO maar ook het complete college van B. en W aan wezig zou zijn. Op die uitnodiging is de gemeente echter niet ingegaan. De periode waarin onderhoud kan plaatsvinden wordt dus steeds kleiner. Maar een uitgebreid onderhoudpro- gramma is noodzakelijk omdat de sche pen inmiddels resp. 10 en 12 jaar oud zijn en steeds vaker maximaal worden belast door het pendelen. Het onder- houdsprogramma is verdeeld over een periode van vier jaar en op het aantal draaiuren, aangevuld met voorgeschre ven werkzaamheden op grond van de klassevoorschriften, waarvan de omvang toeneemt met de ouderdom van de sche pen. Tot vioor enkele jaren was het mo gelijk dit onderhoud uit te voeren, ver deeld over een langere periode van het jaar. In de praktijk betekende het dat het reserveschip altijd voor het weekend vaarklaar kon zijn. Het was bovendien nodig om extra vaarten te kunnen ma ken voor het transport van gevaarlijke stoffen (sinds enkele maanden heeft TESO ontheffing en mogen gevaarlijke stoffen met de gewone dienstboot wor den vervoerd); Door de eerder genoemde groei van het vervoersaanbod werden de „stille" periodes te kort en geldt als nieuw uitgangspunt dat een schip bin nen 24 uur vaarklaar moet kunnen wor den gemaakt „wat overigens potentieel een vermindering betekent van de be drijfszekerheid van de verbinding". Voorrangsregeling In de toelichting vertelt TESO ook dat de pogingen om de verkoop van voor- rangskaarten af te remmen, hebben ge faald. Juist door het steeds vaker voor komen van wachttijden worden voor- rangskaarten zo begerenswaardig dat het publiek ze blijft kopen ondanks ver groting van het aantal overtochten per kaart, beperking van het aantal voor rangsauto's per schip en een minder gunstige geldigheidstermijn. Er zijn thans veel te veel voorrangskaarten. Duurder maken van de kaarten bete kent dat de minder draagkrachtigen worden buitengesloten, wat TESO niet aanvaardbaar vindt gezien haar functie van openbaar vervoer en haar monopo liepositie. De overtochten per kaart worden niet allen gebruikt. Uit de verkochte plaats bewijzen blijkt dat de groei van het aan tal voorrangsovertochten in 1975 en 1976 met resp. 12 en 17% voor niet-Texe laars en met 19 en 19% voor Texelaars is toegenomen. In die jaren is het vracht verkeer bovendien explosief gegroeid. Een en ander was aanleiding om de voorrangsregeling opnieuw in te perken, een maatregel die nu is opgeschort maar waarmee de problemen uiteraard niet zijn opgelost. Volgens een der ministe ries zou de hele voorrangsregeling van TESO moeten worden afgeschaft omdat dit voor een openbare verbinding on aanvaardbaar zou zijn. Deze visie wordt door TESO uiteraard niet gedeeld. „Wij zijn van mening dat een redelijke verhouding tussen de verschillende ca tegorieën in stand moet worden gehou den waarbij het reismotief mede wordt betrokken". TESO vindt dat de eigen Texelaars (zij hebben een „sociaal reismotief") zo weinig mogelijk belemmeringen in de weg moeten worden gelegd. Een reserveringssysteem als alterna tief voor capaciteitsuitbreiding wordt door TESO (en ook door de Oriënterings nota) van de hand gewezen omdat de gevolgen voor ongehinderd verkeer Den De fourniturenhandel en corsetterie van mevrouw D. van Sambeek-Schrama zal worden voortgezet op de bovenver dieping van de speelgoedafdeling van Dros' Magazijn. Alles gaat door op de oude voet, wat voor veel Texelse vrou wen een prettig bericht zal zijn. Alleen badgoed en confectie worden niet meer verkocht waardoor het be drijf niet meer op het seizoen ingesteld zal zijn. Zoals bekend heeft „Doortje" van Sambeek-Schrama haar bedrijfspand per 1 februari aan Dros' Magazijn ver- koqht. Haar nieuwe vestiging hoopt ze half februari, na een kleine verbou wing, in gebruik te kunnen nemen. Helder-Texel vergaand zijn. De Texelse bevolking en het vrachtverkeer worden er het meest door gedupeerd. Toerist en tweede woningbezitter kunnen over het algemeen zijn overtocht ver van tevoren plannen. Zelfs als alles meewerkt (B. en W., raad, provincie, Rijkswaterstaat) en bij de meest snelle procedure kan capaci teitsvergroting pas in 1980 een feit zijn. Op dit moment heeft zelfs het Texelse college van B. en W. nog geen stand punt ingenomen. „Als in het huidige vervoersbeleid niet wordt gewijzigd, zal ruim voor 1980 sprake zijn van een chaos", aldus het TESO-bestuur, dat zich overigens bereid toont de belanghebben den te informeren over het beleid dat de Komende jaren moet worden gevoerd. „Duidelijkheid van de verschillende overheden is daarvoor noodzakelijk, waarmee wellicht een andere benade ring mogelijk wordt dan vanuit de uit zichtloze situatie van dit ogenblik". In de vroege ochtenduren van don derdag kwam op het fietspad langs de Pontweg nabij hoeve „Gerardus Ma- jella" de jeugdige bromfietser Gerard Plaatsman uit Oosterend ten val en liep een lichte hersenschudding op. De jongeman moest per ambulance naar zijn ouderlijke woning worden ver voerd. Het ongeluk gebeurde doordat Gerard Plaatsman, die van Den Burg op weg was naar de veerhaven, in het duister achterop een voor hem rijdende fietser reed. Bromfiets en fiets werden licht beschadigd. Franse francs 100 48,25 Westduitse marken 100 ƒ102,50 Belgische francs 100 6,70 Zwitserse francs 100 98,75 Zweedse kronen 100 57,75 Oostenrijkse schilling 100 14,57 Amerikaanse doller 1 2,39 Engelse pond 1 4,05 Italiaanse lires 10.000 26,25 Opnieuw openbare protestgeluiden over de ingeperkte voorrangsregeling van TESO, nu echter niet van de tweede woningbezitters maar van de plaatselij ke vakbonden die het opnemen voor de Texelaars. Zoals bekend is gelijk met het niet langer geldig zijn van het voor rangsrecht voor niet-Texelse auto's op zondag, de oude voorrangskaart voor Texelaars (10 ritten voor 65,vervan gen door een kaart van 15 ritten voor ƒ110,—. In een open brief aan de TESO-direc- tie heeft de Texelse afdeling van de Fe deratie Nederlandse Vakbeweging scherp geprotesteerd. „Het bedrag van ƒ65,dat al voor veel Texelaars, vooral bij de lagere inkomensgroepen, bezwaar lijk was, is nu opnieuw verhoogd en als uitgave ineens voor deze groep bijna onbetaalbaar geworden". De FNV-afdeling heeft afschriften van haar brief o.a. ook gestuurd naar de ondernemingsraad van TESO, de ge meente, provincie en het FNV^hoofdbe- stuur. Er wordt op gewezen dat genoemde Texelaars voortaan buiten het voor rangsrecht vallen omdat ƒ110,ineens voor hen te veel is Hierdoor zullen de hogere inkomensgroepen, waaronder ook de met-Texelaars, bevoorrecht wor den. Als bezwaar wordt ook geuit dat degenen die toch een kaart kunnen ko pen, per jaar vijftien keer moeten over gaan om niet met de strop van ongeldig geworden retouren te blijven zitten. Dit wordt een onverdiend voordeel voor TESO genoemd. Niet statutair „Statutair gezien bent u verplicht de Texelaars zonder onderscheid, snel, goedkoop en veilig te vervoeren", aldus de FN V-brief aan directeur Hoogerhei- de. „Zoals momenteel de zaken lopen voldoet u als directie niet aan deze voor waarden. Daar wensen wij dan ook als vakbeweging tegen op te komen. Wij zullen dan ook alles in het werk stellen om u te bewegen uw maatregelen als directie te herzien". Als alternatief wordt tenslotte voorge steld de oude T-kaart weer in te voe ren samen met de 5- en 10-rittenkaart, zodat de Texelaar weer voor een rede lijke prijs van de voorrangsregeling ge bruik kan maken. Preventief onderhoud Naar aanleiding van de recente kwes tie en onder meer in de gemeenteraad geuite kritiek op het TESO-beleid stuurde de directeur een uitgebreide toelichting aan het college. Daarin werd uitgelegd waarom, in tegenstelling tot vroeger, bij groot vervoersaanbod de tweede boot niet zo makkelijk kan wor den ingezet. Naast het voldoen aan de officiële voorschriften van Scheepvaart inspectie eist de bedrijfszekerheid en de veiligheid van de verbinding dat zoveel mogelijk preventief onderhoud plaats vindt ,.Dit temeer omdat met deze sche pen een groot deel van de bedrijfsuren moet worden gemanoeuvreerd, waarbij de veiligheid dan direkt afhankelijk is van de betrouwbaarheid van de techni sche installaties Juist bi) het binnen varen van de haven bevinden zich vaak passagiers tussen de auto's zodat bij een storing de gevolgen desastreus kunnen zijn". Minder tijd Omdat het vervoersaanbod sterk blijft groeien zijn tijdens een steeds groter deel van het jaar twee schepen nodig. Donderdagochtend werden in het ge deelte van de Kogerstraat tussen Ste nenplaats en Burgerhoutstraat onge veer tien fietsers bekeurd omdat ze al daar tegen het verkeer inreden. Enke len van de geverbaliseerden waren van mening dat deze maatregel opgeheven was door een uitlating van wethouder Nauta. Deze deelde onlangs in de ge meenteraad mee, dat gezien de zeer goede ervaringen in het afgelopen sei zoen men er binnenkort toe over zal gaan alle eenrichtingstraten van Den Burg fietsverkeer vanaf twee kanten toe te staan. Zover is het echter nog MARTIEN VAN DE WETERING Ook voor rek. van Ziekenfonds De vaar- en vistochten gaven de afgelopen zomer veeI extra bedrijvig heid Ongeveer 20.000 toeristen maakten een dergelijke tocht. OUDESCHILD - Hel wordt steeds drukker in de haven van Oudeschild. Het afgelopen jaar werd 1.977.264 ton goederen ingevoerd. Naar deze norm gerekend zou Ou deschild als derde of vierde haven van Nederland kunnen worden aangemerkt. Deze goederen bestonden voor een groot deel uit (zware!) materialen ten behoeve van de dijkverzwaringswerken. Via de Oudeschilder haven werd 91.682 ton aan goederen afgevoerd. Voor aan- en afvoer kwamen 2.669 vrachtschepen de haven binnen. Daarnaast werden nog 206 kleinere vaar tuigen geteld zoals van douane, marine en politie alsmede 330 werkvaartuigen. De pleziervaartuigen en kotters zijn daarbij dus niet gere kend. De belangstelling van de watersporters voor de haven van Oudeschild neemt nog steeds snel toe. Het afgelopen jaar brachten 4.550 jachten één of meerdere dagen in Oude schild door. Elk jacht bleef gemiddeld anderhalve dag. Top drukte werd gesignaleerd met Pinksteren met 300 „vreem- de" jachten. Een steeds groter beroep op de haven doen ook de Texelse pleziervaarders die nu 115 ligplaatsen vast in gebruik heb ben. De bewegingen van deze vaartuigen zijn niet in bo venstaande cijfers betrokken. Rondvaarten Dat het varen en vissen met kotters door toeristen een zeer belangrijke recreatiebron is, blijkt uit het feit dat het afgelopen seizoen maar liefst 20.000 mensen een dergelijke vaar- en vistocht meemaakten. „Zij ondergingen op deze manier de beleving van een uit zonderlijke landschappelijke schoonheid aldus de heer C. P Harting van Rijkswaterstaat, de veelbesproken regerings nota over de Waddenzee citerend. Met de rondvaarten hiel den zich dit seizoen drie kotters bezig. De deelname door sportvissers aan de speciaal voor hen gemaakte tochten met andere schepen is van veel minder betekenis. Kotters De grote visserij was in de weekends veelal volledig in de haven aanwezig. De kotters passeerden 6.000 maal de haven mond. Dat vergde enige tijd extra veel van de zeemanskunst omdat de havenmond voor een deel werd ingenomen door (zie vervolg pagina 2) Ook op uw T.V. Het liefst in een makkelijke stoel? Dat kan! Met een Persoonlijke Lening van de spaarspeciaïisTen sinds 1817

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 1