Een niet
-aan
Voor het weekend
Wat is de mens?
Ver-wonder-ing
Artsen
Groene Kruis:
Tandartsen:
Dierenartsen
Noodslachtingen
Kerkdiensten
Zuigelingenbureau
Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 25 februari 1977
Mensen stellen zichzelf en elkaar vragen. Dag-in, dag-uit. Vragen om
trent ziekte en gezondheid. Vragen omtrent leven en dood. Vragen als: „hoe
krijg ik werk?" of „hoe houd ik mijn werk" of „hoe houd ik mijn zaak in
stand?" Een iets wijdere cirkel beschrijvend zijn de vele vragen rond de sa
menleving: hoe leren, hoe blijven we samenleven, zó dat er voor ieder vol
doende ruimte is voor zelfontplooiing? Hoe ver strekt zich onze verant
woordelijkheid uit ten opzichte van mensen naast ons en mensen na ons, in
het gebruiken en beheren van de ons toevertrouwde schatten der natuur. En
zo zouden we door kunnen gaan - bladzijden lang - met vragen, alledaagse
vragen, vragen die oprijzen uit het mensenbestaan.
Tussen al deze vragen is de vraag:
„Wat is de mens?" een niet alledaagse
vraag. We stellen onszelf of elkaar niet
iedere dag die vraag. Niet alledaags,
maar toch belangrijk. Misschien wel de
belangrijkste vraag die een mens zich
dient te stellen en die hij dient te be
antwoorden.
Waarom belangrijk?
Het antwoord op die vraag is niet zo
moeilijk: zoals je over de mens denkt,
zo ga je op den duur ook met hem om.
Als je de mens beschouwt als een ding,
een instrumentdan zal op den duin-
die opvatting je gedrag ten opzichte van
medemensen bepalen. Dingen kun je ter
hand nemen, je kunt ze gebruiken als
middel tot een bepaald doel en na ge
bruik weer wegleggen of wegwerpen.
Dingen zijn gesloten eenheden, die naast
elkaar liggen of staan zonder innerlijk
verband. De mens beschouwen als een
ding, als een middeldat betekent
elkaar gebruiken of proberen te gebrui
ken, elkaar manipuleren.de ander
in de steek laten, wegwerpen als je
hem/haar niet meer nodig hebt voor je
doelemden.het betekent naast el
kaar leven, zonder innerlijke betrok
kenheid en verantwoordelijkheid
als stenen, als bomen.
Zo zouden er vele andere voorbeelden
genoemd kunnen worden: als je de mens
beschouwt als een dier, zul je die mens
op den duur gaan behandelen als een
dier, hem temmend of africhtend of hem
uitschakelend, uitmoordend zelfs als hij
lastig of gevaarlijk geacht.wordt. Als je
de mens vergoddelijkt dan zul je je op
den duur gaan gedragen als iemand
voor wie er geen grenzen bestaan, als
iemand die zich onafhankelijk waant en
zelf bepaalt wat goed is en kwaad.
„Wat is de mens?"
Dat wonderlijke wezen, dat zijn vrij
heid ten goede en ten kwade kan ge
bruiken en gebruikt. Wat is hij, temid-
DE MENS ALS BEELD VAN GOD
Dat is iets waar we waarschijnlijk
veel te weinig bij stilstaan. Toch vertelt
de bijbel ons duidelijk dat de mens ge
schapen is naar Gods beeld. Reeds in het
eerste bijbel-boek treffen we het aan.
„En God schiep de mens naar Zijn
Beeld, naar Gods beeld schiep Hij hem;
man en vrouw schiep Hij hen" (Genesis
127).
Je mag dus rustig zeggen dat God
Zichzelf als voorbeeld genomen heeft,
toen Hij de mens schiep. Mens-zijn is
dus op God lijken.
Tegelijkertijd heeft dit als konse-
kwentie dat de mens zijn Voorbeeld
moet kennen om beeld te kunnen zijn.
En bovendien moeten we bedenken dat
God ons Voorbeeld ons oproept
tot navolging.
Daar zit heel wat aan vast en dat vin
den we vaak een moeilijke opdracht. En
vaak moeten we ontdekken dat we fa
len in die navolging.we missen
vaak ons doel en lijken niet op God; we
doen niet wat we schuldig waren te
doen.
Een hopenloze zaak, zullen velen zeg
gen. Maar in diezelfde bijbel lezen we
van Gods ontferming, van Zijn genade.
Vooral in het tweede deel van de bijbel
het Nieuwe Testament vinden we
daarvan het hoogtepunt. Want daar vin
den we dat na alles wat er tussen
God en mens gebeurd is dat mens
zijn nog steeds mag betekenen: door
God geliefd zijn. Immers in Gods Zoon,
Jezus Christus, blijkt dat God die men
sen, hoewel ze dat Beeld-Gods-zijn vaak
bederven, niet aan hun lot overlaat.
In het werk van Jezus Christus, Gods
Zoon, wordt ons duidelijk dat we op
nieuw en nu op een unieke manier
opgeroepen worden om beeld Gods te
zijnin geloof en navolging.
Jezus Christus wordt ons verkondigd
als de Heiland en Hij roept ons op om
Gods Beeld-dragers te zijn. Eén van de
oproepen daartoe vinden we in de brief
van Paulus aan de gemeente van Efeze:
„Weest dan navolgers Gods, als geliefde
kinderen, en wandelt in de liefde, zoals
ook Christus u heeft liefgehod en Zich
voor ons heeft overgegevenTen
diepste een geweldige opdracht
den van sterren en planeten, bloemen
en planten, dieren en dingen?
Het antwoord dat ons uit de bijbel
tegen klinkt is: de mens is schepsel Gods
beelddrager Gods. Schepsel, de ene
mens naast de andere mens. niet ge
lijk allen verschillend maar wel
gelijkwaardig Niet onafhankelijk, maar
afhankelijk. Geroepen, bestemd om de
aarde bewoonbaar te maken voor allen.
Ver-antwoord-delijk, dat wil zeggen uit
gedaagd om antwoord te geven op de
vraag hoe met de aan de mens toever
trouwde schepping wordt omgespron
gen. Verantwoordelijk aan God, die de
vluchtende mens blijft volgen met zijn
vraag: „Waar zijt gij?" Verantwoorde
lijk voor en aan medemensen, bereid om
antwoord te geven op die andere vraag
van God: „Waar is uw broeder?" En al
dus open voor gemeenschap met ande
ren, met De Ander.waar men voor
elkaar bereikbaar is, elkaar aanvult,
aan elkaar groeit.
,,Wat is de mens?" Pilatus wees naar
Christus en zei: „Zie de Mens". Hij zei
meer dan hij bevroedde, want in Chris
tus is het te zien wat mens-zijn is en be
tekent, wat God bedoelt met de mens.
„Aanschouw ik Uw hemel, het werk van Uw vingers,
de maan en de sterren, die Gij bereid hebt:
wat is dan de mens, dat Gij hem gedenkt,
en het mensenkind, dat Gij naar hem omziet?
Toch hebt Gij hem bijna goddelijk gemaakt,
en hem met heerlijkheid en luister gekroond.
Gij doet hem heersen over de iverken Uwer handen,
alles hebt Gij onder zijn voeten gelegd:
schapen en runderen,
en ook de dieren des velds,
de vogelen des hemels en de vissen der zee,
hetgeen de paden der zeeën doorkruist.
O Heer, onze Heer,
hoe heerlijk is Uw naam op de ganse aarde
uit: Psalm 8
„Blij] zijn kind" en „Vrede" plastieken van Dorothea Steigerwald.
„Een mens leeft niet om te wer
ken, maar werkt om te leven".
„Wat heeft een mens er aan, als
hij de hele wereld wint, maar
zichzelf schade toebrengt?"
Matth. 16 26
DAG LIEVE MEDEMENS
Dag, lieve medemens,
Neem je tijd om gelukkig te zijn.
fe bent een wandelend wonder
op deze aarde,
fe bent uniek,
onvervangbaar.
Weet je dat?
Waarom sta je niet verstomd,
ben je niet blij, verbaasd
over je zelf
en over al die anderen
om je heen
Vind je het zo gewoon,
zo vanzelfsprekend,
dat je leeft,
dat je leven mag,
dat je tijd krijgt
om te zingen en te dansen,
om gelukkig te zijn?
Waarom dan je tijd verliezen
in een zinloze jacht
naar geld en bezit?
Waarom je een massa zorgen maken
om dingen van morgen en overmorgen?
Waarom ruzie maken, je vervelen,
je verdrinken in zinloos amusement
en slapen als de zon schijnt?
Neem rustig je tijd
om gelukkig te zijn.
Tijd is geen snelweg
tussen de wieg en het graf,
maar ruimte,
om te parkeren in de zon!
Uit: Menslief ik hou van je!
van Phil Bosnians.
„Het is met het leven als met een
redevoering: het komt meer op de
inhoud dan op de lengte aan".
E Laurillard
-6od
WAAR WAS U TOEN?
Toen ik iemand nodig had, die
naast mij stond, was U er toen?
Godsdienst of kleur of naam
speelden geen rol. Was U er toen?
Ik had honger, ik had dorst.
Was U er toen? Was U er toen?
Ik had het koud, ik was naakt.
Ik zocht een schuliplaats.
Ik had een dokter nodig.
Waar was u toen, waar was u toen?
Jezus zegt: „Wat gij aan één van min
ste broeders hebt gedaan, hebt gij aan
Mij gedaan".
WIJ ZIJN DE RIJKE MAN
Wie zijn wij? Wij zijn de rijken. Wij
maken deel uit van dat derde deel van
de mensheid, dat zich bezig houdt met
vermageringskuren, terwijl die andere
tweederde te maken heeft met honger
en armoede.
Wij zitten als de rijken aan een ge
dekte tafel en de arme Lazarus ligt bui
ten voor de deur letterlijk buitenge
sloten, machteloos.Het vervolg staat
in Jezus' gelijkenis van de rijke en de
arme Lazarus.
Er is iemand uit de doden opgestaan
en de rijken aan hun tafel weten dat.
Maar desondanks verhongert voor onze
deur de arme Lazarus, miljoenenvou-
dig.
De strekking van deze gelijkenis is
niet de opiumtroost, dat het de arme
Lazarus in het hiernamaals beter zal
gaan. De gelijkenis richt zich uitslui
tend tot de rijke man, tot ons; hij wil
ons aansporen tot luisteren en handelen
hier cn nu.
In Gods naam: doe er wat aan!
r>E BEVRIJDING DANSEN
Holla i
In éen an zijn boeken wijst Huub
Oosterhuis op de prent van de grafi
cus Evert Werkman: „De Sabbath der
eenvoudigen". Een prent, die Werk
man maakte naar aanleiding van één
van de bekende chassidische vertel
lingen van Martin Buber. Op die prent
is een armelijke kamer te zien, ergens
in een gettobuurt in Oost-Europa.
Twee oude mensen dansen daar. Zij
dansen het geluk, te zijn, te bestaan,
nog steeds. Een ingetogen dans, waar
in ook droefheid meedoet, omdat het
zwaar is te leven. Twee hoekige men
sen; hij, donker en stram, zij nog
speels, in groen kleed. De achtergrond
is licht.
Waarom dansen zij? omdat er licht is
in hun huis; dat zij elkaar kunnen zien;
zij dansen dat er groot licht beloofd is,
dat er een toekomstige wereld zal zijn.
Zij dansen de vreugde van die wereld,
waar zwoegen en bezitten en bezit ver
meerderen, rijkdom, armoe en tranen,
niet meer zullen zijn. Zij dansen de be
stemming van de mens; dat hij niet om
te jachten en gejaagd te worden in het
leven is geroepen; dat hij niet leven kan
van brood alleen; dat hun lichaam meer
is dan wat ze aanhebben; dat hun le
ven meer is dan maken en breken, pres
teren, produktie, consumptie. Dat het
goed is alles los te laten en te rusten en
te lachen.
Zij dansen de bevrijding uit ieder
denkbaar slavenhuis en van alle soor
ten slavenwerk; dat zij tot vrijheid ge
roepen zijn, en goed gemaakt, en met
glorie en luister gekroond; dat zij men
sen zijn, gelijkend op de Eeuwige, ge
boetseerd naar zijn beeld, werk van zijn
handen. Zij dansen ook: dat zij in dit
weten onaantastbaar zijn, zo arm en uit
geworpen als ze zijn
(Het genoemde boekje van Oosterhuis
is: „Mensen voor dag en dauw"
1976, uitg. AMBO).
Uitsluitend voor spoedgevallen.
Van vrijdagavonds 20.00 uur tot
maandagmorgen 8.00 uur
Dokter BARNARD, Oosterend,
telefoon (02223) 234,
Ambulance (in geval van onge
lukken met betekenend lichame
lijk letsel) (02220) 2011.
van vrijdagavond 20.00 uur tot
maandagmiddag 13.00 uur
Zr. BOON, Stuifweg 68, 't Noor
den, tel. (02223) 354.
Voor zeer spoedeisende tandheel
kundige hulp kan men zaterdag
en zondag om 18.00 uur precies te
recht in het tandheelkundig cen
trum in het Groene Kruisgebouw,
Witte Kruislaan 19.
Alleen voor spoedgevallen
telefoon 2527.
Voor noodslachtingen bellen de
heer A. van Heerwaarden, tel.
(02220) 2182 (slachtplaats) of 2663
(Wilhelminalaan 94), b.g.g 3541.
Zondag 27 februari 1977
HERVORMDE GEMEENTEN
Den Burg 10 uur ds. Kuitse
gezamenlijke dienst met de
Doopsgezinden in de Doopsgez.
kerk.
(Uitzending om 19.00 uur via De
Lichtboei)
De Cocksdorp 10 uur Cand. Van
Zij 11 Langhoüt
Den Hoorn 11 uur ds. Loerakker
De Koog 10 uur dhr. Veldhuis
De Waal 9.30 uur ds. Loerakker
Oosterend 9.30 uur ds. De Roest
kindernevendienst
Maandcollecte kerkvoogdij
Oudeschild 11.00 uur ds. De Roest
GEREFORMEERDE KERKEN
Den Burg 10.00 uur ds. Douwes.
m.m.v. het koor van D. Wassink
Nevendienst voor de jongere
kinderen. (Uitzending via „De
Lichtboei")
19.00 uur ds. Douwes
Lijdens-Leerdienst
Oosterend 9.45 uur ds. Dijkstra
uit Slootdorp. Viering H.
Avondmaal.
17.00 uur ds. Dijkstra, Viering
H. Avondmaal en Dankzegging
GEREFORMEERDE GEMEENTE
Oosterend 10 00 en 16.00 uur
Dienst.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Den Burg 10.00 uur ds. Kuitse
Gezamenlijke dienst met Her
vormden.
(Uitzending om 19.00 uur via
„De Lichtboei")
Na afloop koffiedrinken.
Kinderoppas in het zaaltje bij
de kerk.
JEHOVAH'S GETUIGEN
10.15 uur Lezing
11.15 uur Wachttorenstudie
ROOMS-KATHOLIEKE KERK
weekend 26 en 27 februari 1977:
Den Burg zaterdag 19.30 uur
Uitzending via „De Lichtboei"
zondag 10.45 uUr
De Koog zondag 9.30 uur
Oudeschild: zondag 19 00 uur
Den Hoorn zondag 10.45 uur
De Cocksdorp zondag 9.15 uur
Oosterend zaterdag 19.30 uur.
De zuigelingen, die aan de beurt zijn
worden op het bureau verwacht op de
tijden, waarop hun eigen huisarts zitting
heeft. De tijden zijn als volgt
Dokter Sccgers, dinsdag 1 maart om
14.00 uur.
Dokter Van Loon, woensdag 2 maart
om 13.30 uur.
Elke dinsdag 14.00 uur en elke zaterdag
15.00 uur in de Dennen.