Een niet -aan Voor het weekend Wat is de mens? Ver-wonder-ing Artsen Groene Kruis: Tandartsen: Dierenartsen Noodslachtingen Kerkdiensten Zuigelingenbureau Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 25 februari 1977 Mensen stellen zichzelf en elkaar vragen. Dag-in, dag-uit. Vragen om trent ziekte en gezondheid. Vragen omtrent leven en dood. Vragen als: „hoe krijg ik werk?" of „hoe houd ik mijn werk" of „hoe houd ik mijn zaak in stand?" Een iets wijdere cirkel beschrijvend zijn de vele vragen rond de sa menleving: hoe leren, hoe blijven we samenleven, zó dat er voor ieder vol doende ruimte is voor zelfontplooiing? Hoe ver strekt zich onze verant woordelijkheid uit ten opzichte van mensen naast ons en mensen na ons, in het gebruiken en beheren van de ons toevertrouwde schatten der natuur. En zo zouden we door kunnen gaan - bladzijden lang - met vragen, alledaagse vragen, vragen die oprijzen uit het mensenbestaan. Tussen al deze vragen is de vraag: „Wat is de mens?" een niet alledaagse vraag. We stellen onszelf of elkaar niet iedere dag die vraag. Niet alledaags, maar toch belangrijk. Misschien wel de belangrijkste vraag die een mens zich dient te stellen en die hij dient te be antwoorden. Waarom belangrijk? Het antwoord op die vraag is niet zo moeilijk: zoals je over de mens denkt, zo ga je op den duur ook met hem om. Als je de mens beschouwt als een ding, een instrumentdan zal op den duin- die opvatting je gedrag ten opzichte van medemensen bepalen. Dingen kun je ter hand nemen, je kunt ze gebruiken als middel tot een bepaald doel en na ge bruik weer wegleggen of wegwerpen. Dingen zijn gesloten eenheden, die naast elkaar liggen of staan zonder innerlijk verband. De mens beschouwen als een ding, als een middeldat betekent elkaar gebruiken of proberen te gebrui ken, elkaar manipuleren.de ander in de steek laten, wegwerpen als je hem/haar niet meer nodig hebt voor je doelemden.het betekent naast el kaar leven, zonder innerlijke betrok kenheid en verantwoordelijkheid als stenen, als bomen. Zo zouden er vele andere voorbeelden genoemd kunnen worden: als je de mens beschouwt als een dier, zul je die mens op den duur gaan behandelen als een dier, hem temmend of africhtend of hem uitschakelend, uitmoordend zelfs als hij lastig of gevaarlijk geacht.wordt. Als je de mens vergoddelijkt dan zul je je op den duur gaan gedragen als iemand voor wie er geen grenzen bestaan, als iemand die zich onafhankelijk waant en zelf bepaalt wat goed is en kwaad. „Wat is de mens?" Dat wonderlijke wezen, dat zijn vrij heid ten goede en ten kwade kan ge bruiken en gebruikt. Wat is hij, temid- DE MENS ALS BEELD VAN GOD Dat is iets waar we waarschijnlijk veel te weinig bij stilstaan. Toch vertelt de bijbel ons duidelijk dat de mens ge schapen is naar Gods beeld. Reeds in het eerste bijbel-boek treffen we het aan. „En God schiep de mens naar Zijn Beeld, naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen" (Genesis 127). Je mag dus rustig zeggen dat God Zichzelf als voorbeeld genomen heeft, toen Hij de mens schiep. Mens-zijn is dus op God lijken. Tegelijkertijd heeft dit als konse- kwentie dat de mens zijn Voorbeeld moet kennen om beeld te kunnen zijn. En bovendien moeten we bedenken dat God ons Voorbeeld ons oproept tot navolging. Daar zit heel wat aan vast en dat vin den we vaak een moeilijke opdracht. En vaak moeten we ontdekken dat we fa len in die navolging.we missen vaak ons doel en lijken niet op God; we doen niet wat we schuldig waren te doen. Een hopenloze zaak, zullen velen zeg gen. Maar in diezelfde bijbel lezen we van Gods ontferming, van Zijn genade. Vooral in het tweede deel van de bijbel het Nieuwe Testament vinden we daarvan het hoogtepunt. Want daar vin den we dat na alles wat er tussen God en mens gebeurd is dat mens zijn nog steeds mag betekenen: door God geliefd zijn. Immers in Gods Zoon, Jezus Christus, blijkt dat God die men sen, hoewel ze dat Beeld-Gods-zijn vaak bederven, niet aan hun lot overlaat. In het werk van Jezus Christus, Gods Zoon, wordt ons duidelijk dat we op nieuw en nu op een unieke manier opgeroepen worden om beeld Gods te zijnin geloof en navolging. Jezus Christus wordt ons verkondigd als de Heiland en Hij roept ons op om Gods Beeld-dragers te zijn. Eén van de oproepen daartoe vinden we in de brief van Paulus aan de gemeente van Efeze: „Weest dan navolgers Gods, als geliefde kinderen, en wandelt in de liefde, zoals ook Christus u heeft liefgehod en Zich voor ons heeft overgegevenTen diepste een geweldige opdracht den van sterren en planeten, bloemen en planten, dieren en dingen? Het antwoord dat ons uit de bijbel tegen klinkt is: de mens is schepsel Gods beelddrager Gods. Schepsel, de ene mens naast de andere mens. niet ge lijk allen verschillend maar wel gelijkwaardig Niet onafhankelijk, maar afhankelijk. Geroepen, bestemd om de aarde bewoonbaar te maken voor allen. Ver-antwoord-delijk, dat wil zeggen uit gedaagd om antwoord te geven op de vraag hoe met de aan de mens toever trouwde schepping wordt omgespron gen. Verantwoordelijk aan God, die de vluchtende mens blijft volgen met zijn vraag: „Waar zijt gij?" Verantwoorde lijk voor en aan medemensen, bereid om antwoord te geven op die andere vraag van God: „Waar is uw broeder?" En al dus open voor gemeenschap met ande ren, met De Ander.waar men voor elkaar bereikbaar is, elkaar aanvult, aan elkaar groeit. ,,Wat is de mens?" Pilatus wees naar Christus en zei: „Zie de Mens". Hij zei meer dan hij bevroedde, want in Chris tus is het te zien wat mens-zijn is en be tekent, wat God bedoelt met de mens. „Aanschouw ik Uw hemel, het werk van Uw vingers, de maan en de sterren, die Gij bereid hebt: wat is dan de mens, dat Gij hem gedenkt, en het mensenkind, dat Gij naar hem omziet? Toch hebt Gij hem bijna goddelijk gemaakt, en hem met heerlijkheid en luister gekroond. Gij doet hem heersen over de iverken Uwer handen, alles hebt Gij onder zijn voeten gelegd: schapen en runderen, en ook de dieren des velds, de vogelen des hemels en de vissen der zee, hetgeen de paden der zeeën doorkruist. O Heer, onze Heer, hoe heerlijk is Uw naam op de ganse aarde uit: Psalm 8 „Blij] zijn kind" en „Vrede" plastieken van Dorothea Steigerwald. „Een mens leeft niet om te wer ken, maar werkt om te leven". „Wat heeft een mens er aan, als hij de hele wereld wint, maar zichzelf schade toebrengt?" Matth. 16 26 DAG LIEVE MEDEMENS Dag, lieve medemens, Neem je tijd om gelukkig te zijn. fe bent een wandelend wonder op deze aarde, fe bent uniek, onvervangbaar. Weet je dat? Waarom sta je niet verstomd, ben je niet blij, verbaasd over je zelf en over al die anderen om je heen Vind je het zo gewoon, zo vanzelfsprekend, dat je leeft, dat je leven mag, dat je tijd krijgt om te zingen en te dansen, om gelukkig te zijn? Waarom dan je tijd verliezen in een zinloze jacht naar geld en bezit? Waarom je een massa zorgen maken om dingen van morgen en overmorgen? Waarom ruzie maken, je vervelen, je verdrinken in zinloos amusement en slapen als de zon schijnt? Neem rustig je tijd om gelukkig te zijn. Tijd is geen snelweg tussen de wieg en het graf, maar ruimte, om te parkeren in de zon! Uit: Menslief ik hou van je! van Phil Bosnians. „Het is met het leven als met een redevoering: het komt meer op de inhoud dan op de lengte aan". E Laurillard -6od WAAR WAS U TOEN? Toen ik iemand nodig had, die naast mij stond, was U er toen? Godsdienst of kleur of naam speelden geen rol. Was U er toen? Ik had honger, ik had dorst. Was U er toen? Was U er toen? Ik had het koud, ik was naakt. Ik zocht een schuliplaats. Ik had een dokter nodig. Waar was u toen, waar was u toen? Jezus zegt: „Wat gij aan één van min ste broeders hebt gedaan, hebt gij aan Mij gedaan". WIJ ZIJN DE RIJKE MAN Wie zijn wij? Wij zijn de rijken. Wij maken deel uit van dat derde deel van de mensheid, dat zich bezig houdt met vermageringskuren, terwijl die andere tweederde te maken heeft met honger en armoede. Wij zitten als de rijken aan een ge dekte tafel en de arme Lazarus ligt bui ten voor de deur letterlijk buitenge sloten, machteloos.Het vervolg staat in Jezus' gelijkenis van de rijke en de arme Lazarus. Er is iemand uit de doden opgestaan en de rijken aan hun tafel weten dat. Maar desondanks verhongert voor onze deur de arme Lazarus, miljoenenvou- dig. De strekking van deze gelijkenis is niet de opiumtroost, dat het de arme Lazarus in het hiernamaals beter zal gaan. De gelijkenis richt zich uitslui tend tot de rijke man, tot ons; hij wil ons aansporen tot luisteren en handelen hier cn nu. In Gods naam: doe er wat aan! r>E BEVRIJDING DANSEN Holla i In éen an zijn boeken wijst Huub Oosterhuis op de prent van de grafi cus Evert Werkman: „De Sabbath der eenvoudigen". Een prent, die Werk man maakte naar aanleiding van één van de bekende chassidische vertel lingen van Martin Buber. Op die prent is een armelijke kamer te zien, ergens in een gettobuurt in Oost-Europa. Twee oude mensen dansen daar. Zij dansen het geluk, te zijn, te bestaan, nog steeds. Een ingetogen dans, waar in ook droefheid meedoet, omdat het zwaar is te leven. Twee hoekige men sen; hij, donker en stram, zij nog speels, in groen kleed. De achtergrond is licht. Waarom dansen zij? omdat er licht is in hun huis; dat zij elkaar kunnen zien; zij dansen dat er groot licht beloofd is, dat er een toekomstige wereld zal zijn. Zij dansen de vreugde van die wereld, waar zwoegen en bezitten en bezit ver meerderen, rijkdom, armoe en tranen, niet meer zullen zijn. Zij dansen de be stemming van de mens; dat hij niet om te jachten en gejaagd te worden in het leven is geroepen; dat hij niet leven kan van brood alleen; dat hun lichaam meer is dan wat ze aanhebben; dat hun le ven meer is dan maken en breken, pres teren, produktie, consumptie. Dat het goed is alles los te laten en te rusten en te lachen. Zij dansen de bevrijding uit ieder denkbaar slavenhuis en van alle soor ten slavenwerk; dat zij tot vrijheid ge roepen zijn, en goed gemaakt, en met glorie en luister gekroond; dat zij men sen zijn, gelijkend op de Eeuwige, ge boetseerd naar zijn beeld, werk van zijn handen. Zij dansen ook: dat zij in dit weten onaantastbaar zijn, zo arm en uit geworpen als ze zijn (Het genoemde boekje van Oosterhuis is: „Mensen voor dag en dauw" 1976, uitg. AMBO). Uitsluitend voor spoedgevallen. Van vrijdagavonds 20.00 uur tot maandagmorgen 8.00 uur Dokter BARNARD, Oosterend, telefoon (02223) 234, Ambulance (in geval van onge lukken met betekenend lichame lijk letsel) (02220) 2011. van vrijdagavond 20.00 uur tot maandagmiddag 13.00 uur Zr. BOON, Stuifweg 68, 't Noor den, tel. (02223) 354. Voor zeer spoedeisende tandheel kundige hulp kan men zaterdag en zondag om 18.00 uur precies te recht in het tandheelkundig cen trum in het Groene Kruisgebouw, Witte Kruislaan 19. Alleen voor spoedgevallen telefoon 2527. Voor noodslachtingen bellen de heer A. van Heerwaarden, tel. (02220) 2182 (slachtplaats) of 2663 (Wilhelminalaan 94), b.g.g 3541. Zondag 27 februari 1977 HERVORMDE GEMEENTEN Den Burg 10 uur ds. Kuitse gezamenlijke dienst met de Doopsgezinden in de Doopsgez. kerk. (Uitzending om 19.00 uur via De Lichtboei) De Cocksdorp 10 uur Cand. Van Zij 11 Langhoüt Den Hoorn 11 uur ds. Loerakker De Koog 10 uur dhr. Veldhuis De Waal 9.30 uur ds. Loerakker Oosterend 9.30 uur ds. De Roest kindernevendienst Maandcollecte kerkvoogdij Oudeschild 11.00 uur ds. De Roest GEREFORMEERDE KERKEN Den Burg 10.00 uur ds. Douwes. m.m.v. het koor van D. Wassink Nevendienst voor de jongere kinderen. (Uitzending via „De Lichtboei") 19.00 uur ds. Douwes Lijdens-Leerdienst Oosterend 9.45 uur ds. Dijkstra uit Slootdorp. Viering H. Avondmaal. 17.00 uur ds. Dijkstra, Viering H. Avondmaal en Dankzegging GEREFORMEERDE GEMEENTE Oosterend 10 00 en 16.00 uur Dienst. DOOPSGEZINDE GEMEENTE Den Burg 10.00 uur ds. Kuitse Gezamenlijke dienst met Her vormden. (Uitzending om 19.00 uur via „De Lichtboei") Na afloop koffiedrinken. Kinderoppas in het zaaltje bij de kerk. JEHOVAH'S GETUIGEN 10.15 uur Lezing 11.15 uur Wachttorenstudie ROOMS-KATHOLIEKE KERK weekend 26 en 27 februari 1977: Den Burg zaterdag 19.30 uur Uitzending via „De Lichtboei" zondag 10.45 uUr De Koog zondag 9.30 uur Oudeschild: zondag 19 00 uur Den Hoorn zondag 10.45 uur De Cocksdorp zondag 9.15 uur Oosterend zaterdag 19.30 uur. De zuigelingen, die aan de beurt zijn worden op het bureau verwacht op de tijden, waarop hun eigen huisarts zitting heeft. De tijden zijn als volgt Dokter Sccgers, dinsdag 1 maart om 14.00 uur. Dokter Van Loon, woensdag 2 maart om 13.30 uur. Elke dinsdag 14.00 uur en elke zaterdag 15.00 uur in de Dennen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 5