Cjrom 'ZwarLrJexeh in het harL, College wil capaciteit van veerdienst volledig controleren Opvarenden Helderse kotter door Texelaars gered Dubbeldekker geeft grote files op Pontweg Rijkswaterstaat wil meewerken Gerard v. d. Kooi in gemeenteraad Groot aantal verkeersdoden in het afgelopen jaar - Jazzgymnastiek een dag later Onderzoek te vroeg geboren lammeren Texeltoerist Werner Dros at 3,5 kg macaroni Aanvulling raadsagenda VRIJDAG 4 MAART 1977 OPLAGE 5300 TEXELSE 90e JAARGANG No. 9158 10 PAGINA'S Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266, en Wessel B. Post, Oost 34, Oosterend, tel. (02223) 896. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw. 70 cent incasso; los 45 cent. Bank: Amro Bank, Ned. Midd. Bank, Rabobank Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW Het gemeentebestuur zoekt naar middelen om te kunnen bepalen in hoe verre gebruik wordt gemaakt van de beschikbare toekomstige capaciteit van de veerdienst. Beheersing in de vorm van het toestaan van een boot van een bepaalde grootte en door het stellen van voorwaarden aan de dienstrege ling zal in bepaalde perioden nl. onvoldoende zijn om de gevreesde over capaciteit, waardoor dagjesmensen worden aangetrokken, te vookomen. Het vergroten van de veerdienstcapaciteit zal volgens de nu ter tafel liggen de gemeentelijke plannen namelijk sprongsgewijs gebeuren: na de eerste dubbeldekker komt van de ene dag op de andere de tweede dubbeldekker beschikbaar, waarschijnlijk op een moment dat aan een zo grote extra capa citeit nog geen behoefte is. „Er zal worden nagegaan hoe in het kader van de ruimtelijke ordening of anderzijds middelen gevonden kunnen worden om tot een beheersing van de capaciteitsvergroting te komen", al dus B. en W. in hun beleidsuitgangs punten, waarover de commissie ruim telijke ordening dinsdagavond in het raadhuis vergaderde. Hoe B. en W. in de praktijk zullen kunnen bepalen dat de scheepscapaciteif op een bepaald moment niet volledig wordt benut, werd daarbij niet duidelijk. Mogelijk heden zijn er wel. De wet op de ruim telijke ordening kent het voorschrijven van gebruiksregels en ook kan een beheersinstrument op publiekrechtelij ke of privaatrechtelijke grondslag worden bedacht. Verder is een over eenkomst met TESO over het gebruik van de boten denkbaar. Commissielid Jan van Asselt had de meeste moeite met dit onderdeel van de beleidsuit gangspunten en wilde het geschrapt zien. Het vervoeren van meer auto's dan Texel „nodig" heeft zou volgens burge meester Sprenger kunnen worden be schouwd als „ongewenst gebruik" van de veerdienst. Overigens gaat het niet alleen om het weren van dagjesmensen. Volgens RO-ambtenaar Johan van Dijk kan het overmatig aanvoeren van ver- blijfsrecreanten ook tot een zodanige si tuatie leiden dat het gemeentebestuur zich gedwongen zal voelen belangrijke uitgangspunten (zoals het maximum van 47.000 slaapplaatsen) te herzien op een moment dat het feitelijk (nog) niet ver antwoord is. Volgens hem is het in ieder geval de bevoegdheid en de taak van het gemeentebestuur om in deze rege lend op te treden. Van TESO als ver voersmaatschappij mag dat niet worden verwacht. Met uitzondering van Wim Helder van de Werkgroep Landschapszorg werd door de commissie weinig funda menteel bezwaar tegen het B en W. standpunt over de veerdienst naar vo ren gebracht- De gemeenteraad zal nu worden voorgesteld met de uitgangs punten akkoord te gaan en deze op te nemen in het structuurplan voor Texel. De nadere uitwerking zal moeten wor den opgedragen aan burgemeester en wethouders. Het college zal overleg voe ren met TESO, Rijkswaterstaat, Provin ciale Waterstaat en de gemeente Den Helder. De nadere uitwerking betreft ook het voorbereiden van een eventuele wijziging van het bestemmingsplan 't Horntje ten behoeve van de werken die nodig zijn voor het in de vaart brengen van een dubbeldekker met een capaci teit van 130 auto's en de bouw van een tweede fuik. Het college zal verder zoe ken naar het in de inleiding van dit ar tikel genoemde beleidsstandpunt om eventuele overcapaciteit van de veer- verbinding te voorkomen. Kwetsbaarheid Door het feit dat er thans slechts twee schepen zijn, maar vooral omdat in elke haven maar één fuik is, is de huidige veerverbinding kwetsbaar. De voorge stelde maatregelen zullen daarin aan zienlijke verbetering brengen. Wim Helder ontkende dat niet, maar vond dat ten onrechte buiten beschouwing was gelaten dat in de praktijk is geble ken dat de veerdienst slechts zelden door een technische oorzaak uitvalt, maar wel meerdere malen per jaar door natuurlijke oorzaken zoals lage water stand door oostenwind en storm uit een ongunstige richting. Er wordt nu veel geld geïnvesteerd in vermindering van de kwetsbaarheid maar in de praktijk verandert daardoor niet zoveel. Ate Rienstra wees hem erop dat de maatregelen bedoeld zijn om het lang durig uitvallen van de veerdienst als gevolg van echte calamiteiten te voor komen. Als een veerboot nu een fuik zou rammen, wat niet alleen door tech nisch maar vooral door menselijk falen heel goed mogelijk is, zou dat een cata strofe zijn want het zou dagen duren voordat de toestand weer normaal is. De storingen in de dienst die zich nu door weersomstandigheden voordoen blijven beperkt tot het uitvallen van enkele diensten met de zekerheid dat er direkt daarna weer volop gevaren kan worden. Overigens kan de bouw van een twee de fuik nauwelijks ter discussie staan want dat heeft iedereen altijd al ge wild. Ook zonder calamiteit moet het mogelijk zijn de fuik ooit eens te ver nieuwen of langdurig te repareren. B. en W. spraken zich uit voor een voorrangssysteem voor Texels vervoer en vrachtvervoer. Desgevraagd kreeg Blanken te horen dat dit inderdaad be tekent dat het college voorstander is van de aloude T-kaart. Wim Helder vond de door het college bepleitte halfuursdienst gedurende het hele jaar niet zo belangrijk Inplaats daarvan zag hij liever enige late dien sten, waardoor bezoek aan cursussen en culturele gebeurtenissen op het vaste land voor Texelaars mogelijk wordt ge maakt. Andere leden, zoals Blanken, achtten dat niet juist. Enkele late diensten op de De nu gezonken HD 17 toen deze in I960 als TX 14 in de vaar! kwam. In verband met de cabaretvoorstel ling van „Honoloeloe" is donderdag 3 maart geen jazzgymnastiek gegeven. De gymlessen zijn verplaatst naar vrijdag, heden, in de sporthal „Ons Genoegen". Van 17.00 - 18.00 uur de jongste groep van 18.00 - 19.00 uur de middengroep en van 21.00 - 22.00 uur de oudste groep De opvarenden van de Texelse kot ter TX 52 „Johannes Jan" brachten dinsdagochtend vroeg de vijfkoppige bemanning van de Helderse kotter HD 17 „Maria Johanna" in veiligheid. De HD 17 was 50 mijl ten noordoosten van Schiermonnikoog na een ontplof fing in de machinekamer in brand ge raakt. Daarbij trad zoveel schade op dat de kotter enkele uren nadat de op varenden waren overgenomen, in de diepte verdween. De „Johannes Jan" bracht de schip breukelingen direkt naar Den Helder en vertrok toen weer naar de visgronden. Geen van de geredden had letsel opge lopen. De ontploffing aan boord van de Hel derse kotter deed zich maandagavond omstreeks 19.00 uur voor. Een uur na dien kwamen de kotters HD 34 en TX 52 langszij, opmerkzaam gemaakt door de afgeschoten vuurpijlen. Twee opvaren den die eerst door de HD 34 aan boord waren genomen stapten later over op de TX 52. De Texelse kotter nam ook het uitgebrande Helderse schip op sleep touw, maar om ongeveer vijf uur dins dagochtend verdween de HD 17 onder water. 16 Vz jaar oud De „Maria Johanna" kwam op 18 ok tober 1960 in de vaart als „Willem Cor- nelis" (TX 14). Eigenaars waren toen de Oosterenders A. Ellen en B Trap. Het vaartuig werd gebouwd bij W. Visser en Zoon B.V te Den Helder (scheepswerf De Lastdrager) en had toen een motor vermogen van 420 pk. In 1968 werd de TX 14 bij Niestern in Groningen 1 Vz meter verlengd en werd de motor ver vangen door een 665 pk Catarpillar. De kotter werd bijna drie jaar geleden (op 23 maart 1974) verkocht aan schipper- eigenaar Lode wijk Zijlstra te Den Hel der en werd toen omgedoopt in „Maria Johanna" (HD 17). Opvarenden De opvarenden van de „Johannes Jan" (TX 52) die het reddingswerk mede hebben verricht en de vijf schipbreuke lingen naar Den Helder brachten wa ren de Oosterender schipper Bram van Dijk (38), zijn broer en mede-eigenaar Kees van Dijk (34), Kees Mulder (33) uit Oosterend, de Wieringer Jan Poortman (21) en Piet Knol (18) uit Blokzijl. Tussen 7 en 21 maart zal evenals in afgelopen jaren door drie medewerkers van het Centraal Diergeneeskundig In stituut te Rotterdam in de noodslacht- plaats te Den Burg een onderzoek wor den ingesteld naar de doodsoorzaak van te vroeg geboren lammeren. Deze lam meren zullen op de gebruikelijke wijze door de kadaverophaaldienst worden af gehaald. Voor het onderzoek is het noodzakelijk de lammeren zo vers mo gelijk te melden en de bij het lam be horende vruchtvliezen mee te geven. Wie later de uitslag van het onderzoek wil vernemen moet niet vergeten naam en adres bij de inzending te vermelden. Van de resultaten van het onderzoek zal te zijner tijd een rapport verschij nen. Het telefoonnummer van de nood- slachtplaats en kadaverophaaldienst is (02220) 2182 (bellen tussen 8.00 en 10.00 uur). avond geven problemen met de perso neelsvoorziening. Bovendien is bij een enkele jaren geleden genomen proef niet gebleken dat een betekenend aantal mensen er gebruik van wil maken. Een dergelijke service kost enorm veel geld. Mr. Sprenger herinnerde eraan dat de halfuursdienst niet „zomaar" een ver langen is, maar een eis die past in het hele pakket van beleidsvoornemens. Tarieven B. en W. vinden een tariefsverhoging van ongeveer 15°/o (boven de verhoging die nodig is voor inflatiecorrectie) aan vaardbaar als de dubbeldekker in de voort komt. Die verhoging staat in rede lijke verhouding tot de verbetering die een halfuursdienst in het hele jaar bete kent. Desgevraagd zei de heer J. Batt- jes van het bureau Hajema dat die 15% als norm is gehouden omdat een globale berekening heeft geleerd dat bij het in de vaart brengen van de dubbeldekker van 130 auto's een tariefsverhoging no dig zal zijn van 10 tot 20%. Het inzetten van een grotere dubbeldekker (zoals TESO wil) is iets economischer en geeft tariefsverhoging van 5 - 10%. Blanken (zie vervolg pagina 2) Vóór Pasen verschijnt het voor- jaarsnummer van de toeristen- krant Texeltoerist. Met de voor- 4 bereidingen is inmiddels begon- nen. Een verschil met vorige edi- 4 ties is dat de belangrijke (vaste) „Tips"-pagina's nu ook in het 4 Duits zullen worden opgenomen. Om te bereiken dat de gegevens 4 voor deze pagina's (die in één keer voor het hele seizoen worden ge- 4 drukt zodat tussentijdse wijziging onmogelijk is) juist zijn, doen wij 4 op alle betrokkenen een beroep om medewerking. Wilt u ervoor 4 zorgen dat wij nog deze week op de hoogte worden gesteld van eventueel gewijzigde tarieven, openingstijden en andere wijzigin- 4 gen? Het gaat om alle attracties waarvan ook in de vorige edities 4 melding werd gemaakt, zoals rondvluchten, kinderboerderij, sauna, bowling, zwembaden, sportvissen, rondvaarten, exposi ties, midgetgolf, Jan Plezier, wan del/fietsroutes, excursies, tennis baan etc. Ook voor nieuwe tips waarmee toeristen hun voordeel kunnen doen houden wij ons ui teraard aanbevolen. Men wende zich tot redacteur Harry de Graaf, p.a. Texelse Courant. De eetwedstrijd die in het jongeren centrum 't Asiel werd gehouden trok enorme belangstelling. Winnaar werd het duo Dros dat 4,94 kg macaroni naar binnen werkte. Het duo Hillen slaafde daar net niet in en moest de moed opgeven bij 4,7 kg. De grootste eter was onbetwist Werner Dros die ken nelijk zonder probleem 3,5 kg verzwolg. Verschillende bedrijven zetten premies in o.a. voor het vertellen van het beste tafelverhaal, het drinken van de meeste wijn tussendoor en het laten van de hardste boer. De jongeren zien derhalve terug op een hoogstaand evenement. Gerard van der Kooi (37) uit Den Burg wordt de opvolger van Tine Vlas van der Vlies in de gemeenteraad. Harry Wuis uit De Koog stond hoger op de verkiezingslijst, maar hij meen de het raadslidmaatschap niet met zijn dagelijkse werk te kunnen combine ren. Als hotelier heeft Wuis het juist in de avonduren, als doorgaans de raads- en commissievergaderingen worden gehouden, bijzonder druk. Voor Gererd van der Kooi (directeur Dros' Magazijnen B.V.) lag het gunsti ger, hoewel ook hij van mening is dat het moeilijk zal zijn het een niet onder het andere te laten lijden. Hij vertelde ons dat de praktijk wel zal uitwijzen of het kan. Het is daarom gunstig dat van de lopende raadsperiode nog slechts an derhalf jaar rest. Als het te moeizaam gaat, stelt Gerard van der Kooi zich in ieder geval niet voor de volgende ver kiezing beschikbaar. Het nieuwe VVD- raadslid is geboren Texelaar en zoon van de heer C. J. van der Kooi die in de vijftiger jaren ook voor de VVD in de gemeenteraad heeft gezeten. Het was de (in liberaal opzicht) goede oude tijd want Van der Kooi sr. maakte deel uit van een driemansfractie. Gerard van der Kooi is sinds een jaar of zes lid van de WD en heeft sinds drie jaar zitting in het bestuur van de plaatselijke afdeling. Vorig jaar volgde hij Peter Brandsen op als voorzitter. Het raadswerk kent hij alleen van beschou wing op afstand, maar hij is voornemens zich snel in te werken en beschouwt het zo goed mogelijk behartigen van deze functie naast zijn drukke dagelijkse werk toch wel als een uitdaging. „Ik vind het wel leuk en ik zal in ieder ge val mijn best doen". Vorig jaar deden zich op Texel 151 verkeersongelukken voor van zodani ge betekenis dat de politie er bemoei enis mee had. Dat is minder dan de 166 ongelukken die in 1975 gebeur den, maar het aantal gevallen met do delijke afloop was veel hoger. Er wa ren het afgelopen jaar nl. acht ver keersdoden te betreuren tegen slechts één in het jaar ervoor. ervoor. Er werden 22 motorvoertuigen uit het verkeer genomen wegens zware beschadigmgen door aanrijdingen of we gens technische gebreken die werden ontdekt bij controles. In 1975 werden 22 voertuigen uit het verkeer genomen. Bovenstaande gegevens kregen wij van de commandant van de groep Texel van de Rijkspolitie. Het aantal ongelukken waarbij sprake was van zware schade of zwaar licha melijk letsel bedroeg 52 tegen 54 in 1975. Niet gezegd kan worden dat de ver keersonveiligheid op Texel toeneemt. Het aantal „gevallen" blijft vnjwel con stant en het aantal doden is op een zo klein gebied als Texel geen betrouw bare indicatie. Het dodental, zeer af hankelijk van toevallige factoren, schommelt elk jaar sterk; het is in ieder geval geen record. Het aantal processen verbaal dat werd opgemaakt wegens rijden onder invloed van alcohol bedroeg 43 tegen 42 het jaar De agenda voor de raadsvergadering v,an dinsdagavond is uitgebreid met de volgende punten: 3A. Beslissing op een beroepschrift van de Fa. Kikkert te De Koog tegen vaststelling van de tarieven voor het taxivervoer 1977. 15A. Beslissing op een verzoek van de Stichting voor Algemeen Christelijk Kleuteronderwijs te Oosterend om, met toepassing van artikel 50 van de kleu teronderwijswet, medewerking te ver lenen voor het aanschaffen van meubi lair voor haar kleuterschool. No. 10 van de agenda komt te ver vallen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 1