Raadsvergadering Voor het weekend LAND jp BOUW VERVOLG VAN PAG. 1 Reconstructie Hollewal Zoo, maan en hoog water Doorzaaien grasland Ruiten bejaardencentrum vernield I PEUTERINFORMATIE f Sportshop'Kindershop j Zangdienst in Den Burg Zuigelingenbureau Artsen Groene Kruis: Tandartsen: Dierenartsen Noodslachtingen Kerkdiensten ook heeft bewezen door al jaren te be pleiten wat langzamerhand nu ook tot de anderen als noodzakelijk doordringt. „TESO weet het beter en eerder". Weijdt achtte de ondeskundigheid van het college („Ze willen pontjesbazen worden") het best bewezen door de plot selinge ommezwaai na anderhalf jaar nee-zeggen. Na aanvankelijk te hebben gepleit voor een derde boot van het hui dige type, komt men nu met een plan voor dubbeldekkers waarvan dan tege lijk al grootte en laadvermogen zijn vastgesteld. „Hoe bestaat het!" Weijdt herinnerde eraan dat TESO deze pro blematiek al jaren in studie heeft en be treurde het dat het college voor het sa menstellen van haar rapport geen overleg met TESO heeft gevoerd wat volgens hem bleek uit het gede monstreerde gebrekkige inzicht. „Het zelf doen op deze wijze is een voorbeeld van betreurenswaardige eigengereid heid. Een onderneming die haar taak ook ten aanzien van uitbreidingen al tijd onder veel lof van de overheden heeft vervuld moet nu plotseling te ho ren krijgen hoe het moet". Overdreven De gesignaleerde hoge kwetsbaarheid /an de verbinding die door een tweede fuik zou moeten worden verbeterd, vond Weijdt overdreven. Zolang de fuiken bestaan is totaal niet meer dan 7 uren stremming van het autovervoer opge treden. Uit het oogpunt van veiligstel ling is een tweede fuik een irreeel ver langen waar de rijksoverheid geen tien tallen miljoenen in zal willen stoppen. Weijdt twijfede er aan of de vervoers- ontwikkeling zoals B. en \V. die blij kens hun rapport verwachten, de juiste is. Het college stelt dat in de stilste maanden van 1985 ongeveer 35.000 au to's in twee richtingen zullen moeten worden vervoerd. Maar in de afgelopen maanden januari en februari noteerde TESO al een vervoer van resp. 30.889 en 32.960 auto's zodat nu al de raming voor 1985 zeer dicht is benaderd. Weijdt wees verder het „bewust oreëeren van wachttijden" af evenals het als regel aanvaarden van een voor rangssysteem. Van dat laatste maken met name de Texelse gebruikers van het veer met dankbaarheid gebruik, maar het blijft een noodoplossing die door een ander beleid overbodig moet worden. „TESO moet niet worden gedwongen onder lijdelijk verzet de opvattingen van een hogere overheid tot uitvoering te brengen". Het vaststellen van het te verwachten vervoersaanbod moet volgens Weijdt aan TESO worden overgelaten, die dat tot dusver steeds heel juist heeft ge daan, Dat is een kwestie van normaal ondememersrisico. Niet verwacht mag worden dat de overheid de financiële konsekwenties draagt voor het geval haar prognose onjuist is geweest. Weijdt had grote bezwaren tegen een schip van 130 auto's. Hij twijfelde eraan of zo'n korte dubbeldekker in de prak rijk kan varen („Het worden gcdroch- en") en rekende voor dat het moeilijk is tot een zodanige belading te komen dat de mogelijkheden voor het vervoer van vracht- en personenauto's econo misch goed worden benut. Weijdt vond het door TESO gewenste schip van 190 auto's in nautisch opzicht al nauwelijks aanvaardbaar gezien de „beroerde on- derwatervormen". Een schip voor 130 eenheden zou nog een derde korter zijn. „Ik mag er niet aan denken!". De maximum tariefsverhoging van 15%> vond Weijdt nergens op stoelen. Hij meende dat het college door het vertra gen van de TESO plannen zelf verant woordelijk is voor tariefsverhogingen. Ook vond hij dat het college zijn stand punt over de veerdienst niet heeft be paald na afweging van technische mo gelijkheden (zoals het zelf zegt) maar vooral is gedreven door politieke stok paardjes van collegeleden. Uit de maatregelen die het college wil riemen om eventuele overcapaciteit te voorkomen trok Weijdt de conclusie dat men er wel degelijk op uit is de veer dienst als kraan te gebruiken. Optimaal functioneren van de veerdienst wordt daardoor m de weg gestaan tot nadeel van allen die er gebruik van maken. ,U wilt TESO in handen krijgen zonder voor de financiële gevolgen op te draaien". Groei wordt minder Kees Koom van de Samenwerkende hristelijke Fracties constateerde dat iet bijzonder moeilijk is vooruit te zien. 3e thans in de vaart zijnde TESO-^che- >en hadden bij dezelfde grootte meer auto's kunnen vervoeren. Alleen al het rüet kunnen benutten van de rijwiel- dekken (omdat de brug daarvoor onge schikt is) voor het vervoer van auto's •etekent een capaciteitsverlies van 20°/o. at de groei van de vervoersvraag de omende jaren aanmerkelijk zal afne- ien stond volgens Koom wel vast, 'aarbij hij wees op de afbouw van de "ecreatie en het gereedkomen van veel irote bouwobjecten (uitgevoerd door verkantse aannemers). Een schip van 190 auto's zoals TESO wenst is voor "^exel onaanvaardbaar, alleen al wegens e verkeersproblemen die dat voor de ^ontweg geeft. Het passeren van de file u zeven tot acht minuten duren. Het •t vierbaansweg maken van de Pont- eg en het aanleggen van ongelijkvloer se kruisingen zou een oplossing zijn, aar dat is uiteraard ook niet te accep- •renTexel mag geen verlengstuk worden van de stad. De mensen uit de randstad moeten hier rust kunnen blij ven vinden. Een schip van 130 auto's moet het maximum zijn. Of het een en kel- of dubbeldekker moet worden is niet zo belangrijk. Voetgangers- en fiet serstunneltjes onder de Pont weg zouden wel spoedig gerealiseerd moeten wor den. Een onderzoek naar de mogelijk heid om op meerdere dagen te wisselen is in 't belang van de spreiding van het vervoer, aldus Koorn. Pakt verdeeld Het Pakt toonde zich ten aanzien van de veerdienstkwestie verdeeld. Fridt Blanken voelde nog wel wat voor de dubbeldekker van 130 auto's onder voorwaarde dat de medewerking van Rijkswaterstaat vaststaat, maar Daan Welboren en Cor Ellen maakten van de ze sporadische gelegenheid gebruik om hun wat meer radicale milieugezicht te tonen en onderschreven het standpunt van de Werkgroep Verkeer en Vervoer, de Werkgroep Landschapszorg en ande re voorstanders van een derde boot van het huidige type. Welboren had geen bezwaar tegen het gebruik van de boot als kraan in het be lang van de kwaliteit en leefbaarheid van Texel, maar Blanken noemde deze methode als middel om het autogebruik te beperken, oneigenlijk. Blanken pleit te krachtig voor een onerzoek naar de haalbaarheid en betaalbaarheid van een reserveringsdienst. Hij wilde graag aan getoond zien dat het werkelijk mogelijk is de overcapaciteit die zich zeker zal voordoen in bepaalde perioden door maatregelen van overheidswege onge daan te maken om aldus de dagrecreatie af te remmen. Blanken kantte zich te gen elke tariefsverhoging die de infla- tiekorrektie te boven zou gaan en achtte verplaatsing van de Helderse haven naar het Balgzand een verslechtering van een toch al peperdure voorziening derhalve onaanvaardbaar. Als bin dende voorwaarde stelde Blanken dat er in ieder geval twee tunnels onder de Pontweg moeten worden gemaakt ter hoogte van Den Burg. Als inwilliging van zijn wensen alleen mogelijk zou zijn bij deelname van de overheid in de veerdienst, zou Blanken daar geen moei te mee hebben. Ongeloofwaardig Henk Beumkes verbaasde zich over de snelle meningsverandering die zich bij het college had voorgedaan. Een derde boot van het huidige type had zonder meer zijn instemming gehad, maar over een dubbeldekker had hij zijn twijfels. Het liefst had hij gezien dat Rijkswater staat en Provincie in deze beslissend waren opgetreden. Hij was er niet ge lukkig mee dat de dure voerzieningen moeten worden getroffen, uitsluitend voor het vervoer van auto's. Hij nam het burgemeester Sprenger kwalijk dat deze steeds zegt dat het in feite gaat om het vervoeren van hetzelfde aantal auto's in kortere tijd. „U gelooft toch zeker zelf ook niet dat de extra ruimte op de sche pen niet zal worden benut?" Nog meer auto's naar Texel achtte hij rampzalig voor de wegen, waarvan het onderhoud voor de gemeente toch al een nauwelijks te dragen last vormt Dilemma Daan Welboren („Ik spreek privé en niet namens mijn fractie") noemde de veerdienstbeslissing van grote princi piële betekenis omdat de gevolgen van direkte invloed zijn op wonen, werken, leven en recreëren op Texel. „Nog nooit eerder in deze zittingsperiode heb ik mij zo heen en weer getrokken gevoeld tus sen een nuchtere verstandelijke benade ring en een principiële opstelling. Het is voor mij een gewetensbeslissing". Wel boren zei terdege kennis te hebben ge nomen van de grafieken, statistieken en modellen maar het had hem benauwd alleen maar op een dergelijke basis te moeten werken en beslissen. Het gevoel had dus een woordje mee gesproken en dat leidde tot zijn stand punt dat er wel „iets" moet gebeuren en dat het niet juist is de ontwikkeling stil te zetten om aldus te bereiken dat er niet nog meer auto's op Texel komen. Daan Welboren voelde wel wat voor de suggestie van de Werkgroep Verkeer en Vervoer om een eenvoudig drijvend ponton te gebruiken inplaats van een tweede fuikhaven als noodvoorziening. Reservering vond hij ook de moeite van het onderzoeken waard. Hij had de in druk dat men dit eenvoudig niet wil en alles aangrijpt om dit idee van tafel te vegen. „Ik zou TESO in contact kunnen brengen met een organisatie die de re serveringen voor een aanzienlijk lager bedrag per overtocht zou kunnen uit voeren. Ik vraag mij af of de KLM de juiste organisatie is om hierover inlich tingen te verstrekken. Een computer centrum is misschien een beter adres". Altijd kraan Welboren vond het nodig de kraan- functie („een veerdienst heeft altijd een kraanfunctie; het gaat er slechts om hoever je zo'n kraan wilt opendraaien!") te benutten, mede in verband met de te verwachten toename van het dagtoeris- me. Wat dat laatste betreft merkte hij op dat iedere Nederlander weliswaar het recht heeft om naar Texel te gaan, echter zolang daar plaats is. Op een be paald moment moet men Texel „vol" verklaren en dienovereenkomstig maat regelen nemen. Welboren zei het met Blanken op veel punten eens te zijn, met uitzondering van de keus van type boot en fuik. Hij was voor een onbeperkte voorrangsregeling voor alle Texelaars, niet gekoppeld aan financiële draag kracht of tijdslimiet. Welboren noemde zijn betoog een „evenwicht tussen wat sommigen zweverig idealisme noemen en nuchtere kijk op de werkelijkheid". J. C. Dros tenslotte stelde vast dat alle tot dusver uitgebrachte rapporten bevestigingen zijn van de mening die TESO zelf meer dan twee jaar geleden bekend maakte. Hij noemde het jammer dat het zo lang heeft geduurd alvorens B en W. ook tot een dergelijk standpunt kwamen. „De verdere voorwaarden die B. en W. aan hun standpunt verbinden garanderen echter nog een aantal jaren vertraging, wat zal leiden tot onnodige kosten". Dros vond dat de raad zich met niets anders moet bemoeien dan de planologische kanten van de veerdienst- kwestie. Nader onderzoek Na schorsing van de vergadering voor collegeberaad vertelde de burgemeester de raad dat het college niet alle wijs heid in pacht denkt te hebben en dat er nog veel onderzoek en overleg nodig zal zijn. Het streven is gericht op een op lossing op basis van eensgezind streven van alle betrokken instanties. Hij wilde dan ook niet ingaan op details van de door de raadsleden gespuide kritiek. Dat de gemeente met TESO geen overleg zou hebben gepleegd, ontkende Mr. Sprenger met stelligheid. Belangrijk was ook zijn mededeling dat het veerdienst standpunt geen eindbeslissing inhoudt. Definitieve beslissingen vallen pas bij de vaststelling van het structuurplan (waarin het veerdienststandpunt wordt opgenomen) en bij de vaststelling van het bestemmingsplan Het Horntje. Er kan dus nog van alles gebeuren. Het gaat er nu slechts om de richting aan te geven. Verder overleg met TESO heeft hoge prioriteit. „We moeten het eens worden en samen de juiste richting vin den. De bevoegdheden van TESO en gemeente in deze moeten worden vast gelegd al zal dat niet eenvoudig zijn. Er is wel degelijk gemeentelijke verant woordelijkheid". De burgemeester tilde niet zo zwaar aan de weinig bemoedigende reaktie van Rijkswaterstaat. „Een eerder geluid was heel wat positiever en het kan best opnieuw veranderen". Wat betreft de omstreden kraanfunctie van de veer dienst zei de burgemeester dat TESO die kraanfunctie niet heeft, maar de ge meente mogelijk wel. Het doel van het beleid is dat de veerboten niet méér vervoeren dan nodig is. „We zoeken naar een middel om dat te beheersen". Over de reserveringsdienst werd on der meer door wethouder Jook Nauta opgemerkt dat zo'n systeem nooit van invloed is op de autodrukte op Texel. De auto's komen toch; ze arri veren alleen meer gespreid bij de boot. Wethouder Jan Zuidewind vond dat de raad veel te gedetailleerd op de kwestie was ingegaan. Het gaat nu om het prin cipe: een dubbeldekker van ongeveer 130 auto's of niet. Ook Jaap Westdorp liet zich in die zin uit: „We moeten we ten welke kant we opmoeten. De rest komt later wel". Geen bekering De discussie zette zich desondanks nog geruime tijd voort, zonder dat veel nieuwe gezichtspunten naar voren kwa men. Zoals kenmerkend lijkt voor het raadswerk in de afgelopen paar jaar slaagden geen der partijen erin anderen voor hun visie te winnen. Als weer woord op de beschuldiging dat de ge meente zich met het particuliere belang van TESO bemoeit zei de burgemeester dat ruimtelijke ordening altijd bemoeie nis met particuliere belangen inhoudt. Het is de bedoeling daarbij schade aan dat belang te voorkomen maar in het ui terste geval zijn vergoedingen mogelijk. Het zag er even naar uit dat klokslag twaalf uur het B. en W.-standpunt als geheel in stemming zou worden ge bracht, maar daartegen bestond alge meen bezwaar. Zodat ieder beleidspunt afzonderlijk aan de orde werd gesteld, met het reeds vermelde gevolg. Medio april zal mede in verband met het gereedkomen van het verpleeghuis {.Samen Eén" een begin worden ge maakt met de reconstructie van de Hol- lewalsweg. Dit gedeelte van Den Burg zal hiertoe geruime tijd voor alle ver keer afgesloten zijn. Hoe lang de werkzaamheden zullen duren is niet precies bekend maar men hoopt het werk in twee maanden tijd te kunnen realiseren. In het kader van de herinrichting van een groot gedeelte van Den Burg wordt ook onder het op pervlak van de Hollewalsweg een nieu we riolering aangebracht. Voorts zal rond het nieuwe verpleeg huis nieuwe bestrating, nieuwe verlich ting en een nieuw trottoir komen. Er zal ook een aantal bomen worden ge plant. De zon kom 13 maart op om 6.59 uur en gaat onder om 18.41 uur; 16 maart op om 6.53 uur en onder om 18.48 uur. Maan: 12 maart L.K.; 19 maart N.M. Hoog water ter rede van Vrijdag 11 maart Zaterdag 12 maart Zondag 13 maart Maandag 14 maart Dinsdag 15 maart Woensdag 16 maart Donderdag 17 maart Vrijdag 18 maart Zaterdag 19 maart Oudeschild: ën 12.08 0.21 en 12.39 0.59 en 13.32 2.02 en 14.55 3.33 en 16.35 5.12 en 18.06 6.30 en 19.15 7.30 en 20.08 8.18 en 20.49 Om de mogelijkheid te scheppen dat ook Texelse agrariërs binnenkort ge bruik kunnen maken van een zg. door- zaaimachine verzamelt landbouwvoor- lichter J. Koolhof aanvragen hiervoor. Belanghebbenden wordt daarom aange raden zich vóór dinsdag 15 maart tot hem te wenden met oppervlakteopgave. De bedoelde machine is in het bezit van loonbedrijf Van Vliet uit Assendelft en de komst naar Texel is voor deze fir ma alleen rendabel indien men vooral een overzicht heeft van de minimaal te bewerken oppervlakte. De kosten voor inzaai zijn door Van Vliet gesteld op ƒ125,per ha inclusief het graszaad. Men kan zich hiervoor telefonisch aan melden via (02220) 2780. Aangewezen weg Door de droogte van zomer 1976 is het gras van vele percelen op Texel in kwaliteit achteruitgegaan. Goede gras sen hebben veelal plaats moeten maken voor onkruiden of minderwaardige gras sen. Vooral nu de graslanden gespoten worden tegen muur en ander onkruid blijkt pas duidelijk hoe dun het gewas in de zode staat. Wellicht is doorzaaien nu de aangewezen weg om de grasmat weer op peil te brengen. Er doen zich hierbij echter wel moei lijkheden voor want ervaringen hebben geleerd dat doorzaaien in bestaande wei den meestal een teleurstellend resultaat geeft. Alleen bij m de herfst ingezaaide percelen (waar voldoende zwarte grond aanwezig is en waar de normale „vlas'- zaaimachine kan werken) heeft men goede resultaten omdat het graszaad in een goed zaaibed valt. In bestaande wei den blijft het zaad erg vaak aan de op pervlakte en wordt onvoldoende met grond bedekt. Hierdoor vindt kieming alleen maar plaats als er alle dagen wat regen valt. In de herfst zijn dc dagen korter en de nachten veelal vochtiger. De kans van slagen is dan groter als in het voorjaar. Doorzaaimachine Sinds kort zijn er enkele doorzaaima- chines op de markt. Ze zijn beproefd in veengebieden waar „zwart" maken van de grond meestal niet mogelijk is. Om echter toch de grasmat op zijn tijd eens te kunnen vernieuwen zijn er graszaai- machines gemaakt die zorgen dat in on- Maandagmiddag werd door voorbij gangers geconstateerd dat vandalen in het weekend twee grote ruiten van de vroegere bibliotheek aan de Burgwal hadden stuk gegooid Aan de zijde van het postkantoor werd geconstateerd dat ook enkele inventarisstukken van het gebouwtje dat ingericht wordt als club huis voor de plaatselijke bejaarden, schade opgelopen hadden. De politie is ingelicht en stelt een onderzoek in. bewerkte graslanden nieuw ingezaaid kan worden. De resultaten op deze gron den zijn redelijk. Nu bestaat er op Texel ook behoefte aan doorzaai van graslan den maar de originele machine ont breekt er nog voor zodat er naar andere manieren van doorzaai wordt gezocht. Loonbedrijf Van Vliet uit Assendelft beschikt over een dergelijke doorzaai machine die mogelijk naar Texel komt indien er een bepaalde oppervlakte ter bewerking aanwezig is. In verband hiermee wordt iedere vee houder verzocht op te geven welke op pervlakte hij voor doorzaai door de ma chine van de Fa. Van Vliet in aanmer king wil laten komen. Om de overtocht naar en de werkzaamheden op Texel in het werkprogramma van deze machine in te passen is het van belang dat be langstellenden zich voor dinsdag 15 maart bij de heer J. Koolhof, Vloedlijn 23, Den Burg, opgeven. Er kan dan een gezamenlijk plan opgesteld worden. Onkruid Tenslotte is het op percelen waar veel onkruid staat belangrijk dat hier eerst tegen op getreden wordt. Het jonge gras dat na de werkzaamheden van de door zaaimachine op komt kan zodoende vrij groeien zonder concurrentie van andere planten. H Spijkeroveralls vanaf maat 92 37,- 1 Tuinbroekjcs, maat 86 t/m 104 ƒ27,50 Zomerpakjes, maat 74 t'm 98 ƒ14,95 Badstof babybroekjes, alle maten 3,50 'lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Rond het thema „Zingen in de lij dens tij d?" zal op zondagavond in de Gere formeerde kerk van Den Burg een lij- denszangdienst worden gehouden die om 19.00 uur begint. Deze aanvangstijd is op 19.00 uur gesteld opdat de leden van een jeugdgroep van de vaste wal diezelfde avond weer naar hun domicili kunnen terugkeren. De muzikale bege leiding is zondagavond in handen van K. Brouwer en ds. Douwes zal voorgaan in liturgie en prediking. Zoals gebrui kelijk zal ook nu de dienst rechtstreeks door „De Lichtboei" worden uitgezon den. De zuigelingen, die aan de beurt zijn worden op het bureau verwacht op de tijden, waarop hun eigen huisarts zitting heeft. De tijden zijn als volgt Dokter Seegers, dinsdag 15 maart om 14.00 uur. Dokter Van Loon, woensdag 16 maart om 13.30 uur. Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. Laag water valt gemiddeld 6.15 uur na hoog water. Uitsluitend voor spoedgevallen. Van vrijdagavonds 20.00 uur tot maandagmorgen 8.00 uur Dokter R. COUTINHO, Den Burg, tel. (02220) 2023. Ambulance (in geval van onge lukken met betekenend lichame- lijk letsel) (02220) 2011. van vrijdagavond 20.00 uur tot maandagmiddag 13.00 uur Zr. GROOTHUIS, Marelstraat 8, Den Burg, tel. (02220) 2996 Voor zeer spoedeisende tandheel kundige hulp kan men zaterdag en zondag om 18.00 uur precies te recht in het tandheelkundig cen trum in het Groene Kruisgebouw, Witte Kruislaan 19. Alleen voor spoedgevallen telefoon 2527. Voor noodslachtingen bellen de heer A. van Heerwaarden, tel. (02220) 2182 (slachtplaats) of 2663 (Wilhelminalaan 94), b.g.g 3541. GEREFORMEERDE KERKEN Vrijdag 11 maart 1977 Den Burg 19.30 uur ds. Douwes. Biduur voor gewas en arbeid. Zondag 13 maart 1977 HERVORMDE GEMEENTEN Den Burg 10 uur ds. De Roest, dienst voor jong en oud, m.m.v. groep kinderen o.l.v. Wim Tinholt. De Cocksdorp 10.00 uur eerw. heer Veldhuis collecte voor Almère. Den Hoorn 9.30 uur ds. Hoekstra m.m.v. interkerkelijk koor o.l.v. Dyo Wassink. De Koog 11.00 uur ds. Hoekstra gezinsdienst De Waal 19.30 uur ds. De Roest Oosterend 9.30 uur ds. Van Zijll Langhout, gezinsdienst, collecte jeugdwerk Oudeschild 11.00 uur ds. Van Zijll Langhout. GEREFORMEERDE KERKEN Den Burg 10.00 uur ds. Douwes. Thema-dienst over Het Gebed. Na de dienst nabespreking met de jeugd in „De Poort". Neven- dienst voor de jongere kinderen. 19.00 uur ds. Douwes. Zang- dienst rond het thema: „Zingen in de Lijdenstijd?" (Uitzending via „De Lichtboei") Oosterend 9.45 uur dhr. Van Midden uit Westzaan 17.00 uur dhr. Van Midden GEREFORMEERDE GEMEENTE Oosterend 10.00 en 16.00 uur Dienst. DOOPSGEZINDE GEMEENTE Den Burg 10.00 uur ds. N. J. Nolthenius. Uitzending via „De Lichtboei" Na afloop koffiedrinken. Kinderoppas in het zaaltje bij de kerk. JEHOVAH'S GETUIGEN 10.15 uur Lezing „Voorzieningen voor eeuwige vreugde". 11.15 uur Wachttorenstudie „Hoe verstandige terechtwijzers dwalenden helpen". ROOMS-KATHOLIEKE KERK Weekend 12 en 13 maart 1977: Den Burg zaterdag 19.30 uur Uitzending via „De Lichtboei" zondag 10.45 uur De Koog zondag 9.30 uur. Oudeschild: zondag 19.00 uur Den Hoorn zondag 10.45 uur De Cocksdorp zondag 9.15 uur Oosterend zaterdag 19.30 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 7