Cf roen (/warL-Jexels in het harL,
Directeur Hoogerheide:
"We kunnen niet blijven wachten
2000
Mm
diep teleurgesteld
houding provincie
Teso
door
en gemeenteraad
Gewichtig karwei snel geklaard
Weggelopen uit
dviescommissie
FNV-onderzoek: Texel is nog
duurder dan andere eilanden
speciale progressieve
Disco-Sound
De 7 Provinciën
Nieuwe kantine S.V. Texel
TAXI (02220)
Afdelingsbestuur
KNVB
bezoekt Texel
mM
Veel schade
bij aanrijding
Uitbreiding ten koste
van speelweide
VRIJDAG 1 APRIL 1977
OPLAGE 5300
TEXELSE
90e JAARGANG No. 9166
12 PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld De RoolJ
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
ïedaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De
(oog, tel. (02228) 266, en Wessel B. Post, Oost
34, Oosterend, tel. (02223) 896.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw.
70 cent Incasso; los 45 cent.
Bank: Amro Bank, Ned. Mfdd. Bank, Rabobank
Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW
,TS-
ÏSt-
xe!
eid
ia-
De Teso directeur is diep teleurgesteld door de besluiten die de
gemeenteraad heeft genonren ten aanzien van het veerdienstvraag-
stuk. Volgens directeur Theo Hoogerheide bieden noch de stelling-
name van het college van b. en w. als de veranderingen, die daarin
door de raad zijn aangebracht, uitzicht op een snelle oplossing van
het probleem. Bovendien is een dezer dagen uitgelekt dat de pro
vincie nog minder geneigd is Teso tegemoet te komen. Naar Gede-
juteerde Staten is namelijk een advies onderweg, waarin als
.oplossing" van het veerdienstvraagstuk wordt aanbevolen: een
derde boot van het huidige type plus een reserveringsdienst.
De directeur heeft hieruit de conclusie getrokken dat de provinciale auto-
'iteiten de feitelijke problemen (zoals recentelijk nog geschetst in een spe-
:iaal TESO-rapport dat niet is aangevochten) negeert. TESO heeft zich daar
om teruggetrokken uit de werkgroep die drie jaar geleden werd opgericht
met het doel CS te adviseren bij de bepaling van haar uiteindelijke stand-
ïunt en waarin ook de Provinciale Planologische Dienst, de provinciale wa
terstaat, Rijkswaterstaat en de Economisch Technologische Dienst van de pro
vincie waren vertegenwoordigd.
TH. HOOGERHEIDE
We kunnen toch niet tot
Sint Juttemis wachten
Nog een teleurstelling was het op
ormele gronden afwijzen door staats
ecretaris Van Huiten van een aan-
raag om een investeringssubsidie van
tent miljoen gulden voor de bouw van
et nieuwe schip. TESO is tegen deze
leslissing in beroep gegaan bij de
taad van State, maar zal intussen na-
jaan of van de in Duitsland geldende
nvesteringsfaciliteiten wel gebruik kan
vorden gemaakt, wat betekent dat het
lieuwe schip bij een Duitse werf zou
unnen worden bestelt.
TESO heeft het oog nog steeds gericht
'P een dubbeldekker van 190 auto's en
ijst het door de gemeenteraad gewen-
te schip van 130 auto's met de daarbij
enoemde voorwaarden als technisch-
■conomisch onhaalbaar van de hand.
laar aanleiding van een en ander had-
Iedere zondag v.a. 5 uur
in BAR-DISCO
den wij een vraaggesprek met directeur
Theo Hoogerheide.
Laat
Die reaktie is nogal laat. Niet eerder
lukte het ons dit commentaar los te krij
gen want Theo Hoogerheide was over
werkt en moest een tijdje thuisblijven.
Bovendien was hij zo verbitterd door
het volgens hem willens en weten ne
geren van onloochenbare feiten door de
bestuurde ren dat hij in staat was erg
lelijke dingen te zeggen. Het leek hem
beter eerst maar eens een tijdje na te
denken.
Vrij algemeen heerst de opvatting
dat het niet alleen de onloochenbare
feiten zijn die TESO doet streven naar
een dubbeldekker van 190 auto's, maar
ook en vooral de „hobby" van de in deze
zeer verbeten directeur, die blind zou
zijn voor alternatieven. Met Ouwe Sun-
derklaas werd die opvatting in ettelijke
voorstellingen op straat vertolkt.
Hoogerheide: „Als huisvader zeg ik
dat die grote boot er voor mij niet hoeft
te komen. Zolang er geen dijk of tunnel
is, sta ik niet op straat. Maar als TESO-
directeur is het gewoon mijn plicht om
de belangrijkste doelstelling van de on
derneming te verwezenlijken: zorgen
voor een goede verbinding met de vaste
wal. Maar ook als gewone Texelaar zeg
ik dat er een toereikende veerverbin-
ding moet komen, omdat een achter
blijvende vervoerscapaciteit desastreus
is voor de Texelse gemeenschap zoals
die er nu uitziet. Bij de huidige inflatie
is volumetoename noodzakelijk om de
economische aktiviteit op het bestaande
peil te houden. Ik begrijp dan ook niet
waarom het bedrijfsleven van Texel zo
passief is in deze. Economische terug
gang als gevolg van een steeds slechter
wordende verbinding zal de Texelse ge
meenschap duidelijk voelen, binnen vijf
jaar Ook voor de vakorganisaties lig
gen hier grote belangen. Texel heeft
door zijn geïsoleerde ligging het grote
nadeel dat werken buiten de eigen ge
meente praktisch onmogelijk is. Het zou
alleen in Den Helder kunnen maar daar
zijn geen mogelijkheden. Bij iedere an
dere gemeente op het vasteland ligt het
anders, daar is de afstand wonen-wer
ken van veel minder belang. Bij vermin
derde aktiviteit op Texel is leegloop
onverbiddelijk, waardoor korte tijd later
het bestaande verzorgingsniveau niet
te handhaven. De ouderen kunnen zeg
gen: na ons de zondvloed. Maar degenen
die op Texel toekomstperspectieven wil
len hebben, kunnen hun ogen niet voor
deze realiteit sluiten".
Ontactisch?
Theo Hoogerheide wil wel toegeven
dat hij wel eens erg hard van leer is ge
trokken. Zijn kritiek aan het adres van
de overheid werd niet in dank afgeno
men en heeft de verhoudingen en het
vertrouwen dan ook geen goed gedaan.
Maar hij wijst erop dat iedereen fel zou
worden bij een gang van zaken zoals
deze zich nu rond het veerdienstvraag
stuk voordoet. „Niet TESO maar de
overheid heeft door zijn beleid de toe
nemende vraag naar vervoer veroor
zaakt. Door de regering werd in de ja
ren zestig gepropageerd dat Texel zou
nhoeten worden ontwikkeld als gebied
voor verblijfsrecreatie. De gemeente gaf
daaraan uitvoering door het maken van
bestemmingsplannen met recreatieve
mogelijkheden en ook de provincie hielp
mee door deze plannen goed te keuren.
Daardoor is de vraag naar vervoer
enorm toegenomen. Bovendien is de mo
biliteit van de Texelaars zelf als gevolg
van de welvaart sterk gegroeid. Dat
laatste heeft de overheid misschien niet
voorzien, maar het is toch een feit waar
men niet omheen kan en waardoor de
ontwikkeling veel sneller is gegaan dan
iedereen verwachtte".
Recreaticbasisplan
Hoogerheide zegt dat TESO de com
missie Sepers (die in 1972 het recrea
tiebasisplan maakte) uitdrukkelijk heeft
gewaarschuwd: verdere uitbreiding van
de logiescapaciteit op Texel zal de aan
schaf van dubbeldeksschepen onvermij
delijk maken. „Ik heb zelf veroorzaakt
dat de toenmalige directeur De Gorter
in de gelegenheid werd gesteld in een
vergadering van de commissie zijn me
ning te geven. De commissie heeft zich
echter niet met de veerdienst willen in
laten en in haar eindrapport het pro
bleem alleen maar gesignaleerd. „Tot
verdere uitbreiding van de logiescapaci
teit werd besloten, maar nu aanvaardt
de overheid de gevolgen van haar eigen
beleid niet en laat ons en de gebruikers
van de veerdienst met de problemen zit
ten. Ik vind dat niet fair. Je bouwt toch
zeker ook geen huis zonder voordeur?"
Zou de vraag naar vervoer drastisch
afnemen, dan heeft TESO geen behoefte
aan capaciteitsvergroting. Hoogerheide:
„Als de overheid meent dat de ontwik
keling zoals die tot dusver is geweest,
niet goed is, dan zou het konsekwent
zijn om de zaak terug te draaien. Door
het opheffen van een aantal kampeer
plaatsen op de terreinen van de Recrea
tiestichting zou de vraag naar vervoer
belangrijk teruglopen en dat zou ook
nog passen in de plannen van CRM om
van de Texelse duinen nationale parken
te maken Dat zouden ingrijpende maat
regelen zijn met o.a. ernstige gevolgen
voor het winkelapparaat van De Koog
en Den Hoorn en ik ben er daarom ook
beslist niet vóór, maar het zou beter
te verteren zijn dan wat de overheid
nu doet!"
(zie vervolg binnenkant 2e blad)
De voetbalvereniging S.V. Texel heeft
plannen om een nieuwe kantine te bou
wen en om de huidige kleedkamerak-
kommodatie met twee uit de breiden.
De kosten van dit project worden om
ƒ200.000,geraamd.
S.V. Texel heeft hiervoor subsidie
aangevraagd bij gemeente (c.q. Stichting
Cultureel Werk Texel), het provinciaal
fonds voor sportakkommodaties en aan
de Nederlandse Sportfederatie. De ver
eniging heeft Cultureel Werk om een
lening van ongeveer ƒ70.000,ge
vraagd.
MARTIEN VAN DE WETERING
Speciaal ziekenvervoer per taxi
van en naar ieder ziekenhuis.
Op zaterdag 2 april zal een aantal be
stuursleden van de KNVB afdeling
Noordholland (West I) een bezoek aan
Texel brengen waarbij het gezelschap
(rond 13.00 uur) op het raadhuis door het
gemeentebestuur ontvangen zal worden.
Voorafgaand aan deze ontvangst wordt
in Lands-end te Den Helder de jaarlijk
se afdelingsvergadcring gehouden.
Het gezelschap waarvan dit jaar ook
de echtgenotes van de bestuursleden
deel uitmaken telt ongeveer 90 perso
nen. Men brengt dit bezoek aan Texel
om een feestelijk tintje te geven aan het
feit dat de afdeling West I van de KNVB
dit najaar haar 75-jarig jubileum viert.
Er staat naast de ontvangst op het
raadhuis een etentje in hotel „De Linde-
boom-Texel" en een rondrit over Texel
op het programma.
De leden van het gezelschap zijn vrij
wel allen afkomstig uit de omgeving
van Alkmaar.
De grote zwerfkeien in de tuin van de
voormalige Ulo-school aan het Schilder
end zijn verdwenen. Dinsdagmiddag
heeft Willem J. Bakker (grondwerker)
uit Den Hoorn ze weggehaald. Vooral
het verplaatsen van de grootste kei van
ongeveer vijf ton was een gewichtig
karwei dat de zware Atlaskraan van
Bakker juist aankon. De kei kon onder
grote belangstelling van de schooljeugd
worden opgetild nadat er kettingen om
heen waren geslagen. Daarop zette het
transport via de Emmalaan koers naar
het nieuwe gebouw van de Rijksscholen
gemeenschap.
Daar krijgt de kei een plaatsje in een
Een prijzenonderzoek da» door le
den van de Federatie Nederlandse
Vakbonden (FNV) medio maart op
Texel werd gehouden wees uit dat de
gemiddelde Texelaar voor zijn bood
schappen duidelijk meer moet betalen
dan de bewoners van de overige
Waddeneilanden. In vergelijking met
de rest van Nederland komen de Texe
laars er nog bekaaider af.
Volgens een brief die de directeur
van het Konsumenten Kontakt L. Donia
aan Cor Groen van het Texelse FNV
stuurde liegen de resultaten van het
onderzoek er niet om. Voor dit onder
zoek werden de prijzen genoteerd in 8
verschillende winkelbedrijven in Oos
terend, Den Burg en De Koog.
Konsumenten Kontakt heeft met in
achtneming van de CBS-wegingsfacto-
ren een gemiddelde getrokken van het
prijzenniveau van de bij dit onderzoek
betrokken winkels.
Indien men het gemiddelde van het
grootwinkelbedrijf Maxi's (de gebleken
goedkoopste levensmiddclenzaak van
Nederland) op 100 stelt komt Texel uit
op 132,3. Dit betekent duidelijk meer
van het getal dat voor de resterende
Waddeneilanden werd gevonden 130.5.
Naar aanleiding van suggesties uit de
gelederen van het Texelse FNV zal in
de loop van deze zomer opnieuw een
dergelijk onderzoek plaatsvinden. De
resultaten hiervan zullen ook ter be
oordeling aan het ministerie van Econo
mische Zaken worden gezonden.
Twee auto's werden flink beschadigd
bij een aanrijding die zich donderdag
ochtend voordeed op het kruispunt Ko-
gerstraat-Schoonoordsingel in Den Burg.
Mevrouw G.E.-T. uit Waalenburg reed
op de Kogerstraat in de richting van
het dorpscentrum. Zij wilde linksafslaan
om de Schoonoordsingel in te rijden en
verleende geen vrije doorgang aan een
tegdfrioetkomende Datsun, bestuurd
door J. C. van Es uit Heerhugowaard.
Niemand werd gewond.
fraai tuinencomplex dat door Bakker
wordt aangelegd naar een ontwerp van
de kunstenaar Maartens uit Arnhem.
Deze tuin, bestaande uit een vijver en
terrassen van verschillende hoogten
wordt beschouwd als een kunstwerk
waaraan l°/o van de totale bouwsom van
het RSG-gebouw mag worden besteed.
De zwerfkeien die zo'n 100.000 jaar
geleden met de gletschers uit Swandina-
vië zijn meegekomen werden in het be
gin van deze eeuw gevonden op de Ho-
geberg. Ze gingen naar het Schilderend
toen daar de Zeevaartschool, later ULO,
werd gebouwd. De grote kei is de groot
ste die ooit op Texel is gevongen. Elders
in het land zijn echter nog belangrijk
zwaardere stenen aangetroffen. De be
roemde Amersfoortse kei weegt onge
veer acht ton.
De foto geeft een beeld van het trans
port.
Tijdens de dinsdagavond in het raad
huis gehouden vergadering van de Stich
ting Cultureel Werk Texel heeft Joh. C.
Roeper zijn ergernis er over laten blij
ken dat door de uitbreiding van tennis
velden aan de Emmalaan in Den Burg
de daaraan grenzende speelweide met
ongeveer een derde verkleind wordt.
De Texelse tennisvereniging „Deuce"
heeft vroeger al eens bij de gemeente
toestemming gevraagd om een clubge
bouw bij de banen aan de Emmalaan
neer te mogen zetten maar dit is toen
afgeketst omdat daardoor te veel van
de daar aanwezige bosschages verloren
zou gaan. Om nu toch enige uitbreiding
te bewerkstelligen, een clubgebouw te
verkrijgen en bovendien een „gravel-
baan" aan te leggen heeft „Deuce" nu
een plan ingediend waarbij een deel van
de speelweide (die ook als ijsbaan ge
bruikt wordt) hiervoor te bestemmen.
Het nieuwe clubgebouw zou eveneens
door andere verenigingen gebruikt kun
nen gaan worden.
De tennisvereniging heeft Cultureel
Werk ook om ƒ10.000,subsidie ge
vraagd voor een nieuw ijzeren hek rond
om de tennisbanen.