Cjrocn 2warL-Jexels in het harL, 7O-jarige Teso nam nog nooit zo'n ingrijpend besluit Straks financier op stoei van v.d. Kooi? Rupsenplaag op oostelijk Texel m sparen is Auto in lichterlaaie Hondsbrutaal... Ji//paafbonk groen-zwart Onbehagen niuna Vrouw aangereden Aanrijding met blikschade VW in berm geraakt Rijverbod opgelegd DINSDAG 28 JUNI 1977 OPLAGE 5300 90e JAARGANG No. 9188 6 PAGINA'S Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooy Postbus 11 - Oen Burg. Texel - Telefoon 2741 Redaktle: Harry de Graaf. Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266 en Wessel B. Post, Burdet- straat 17. Den Burg, tel. (02220) 3543. 10 jaar) is nu lang niet ieder het met de aanschaf eens. Kikkert weet dit aan de De 35 a 40 miljoen gulden kostende dubbeldekker, die TESO binnenkort bestelt, is een omvangrijker aanschaf dan alle investe ringen samen, die de onderneming in zijn 70-jarig bestaan heeft ge daan. Het was de heer J. C. Dros, die daar in de vrijdagavond in hotel „De Lindeboom-Texel" gehouden aandeelhoudersvergade ring op wees om aan te geven, dat de onderneming een moeilijke periode tegemoet gaat. Dros zei dat, toen hij de aandeelhouders dankte voor zijn herverkiezing als commissaris. Hij kreeg 171 van de 259 stemmen. Van de overige stemmen gingen er 85 naar de tweede kandidaat op de voordracht, kandidaat-notaris Boswijk. In de aandeelhoudersvergadering waren meer mensen die zich on der de indruk of bezorgd toonden over de aanschaf van de dubbeldekker. TESO neemt nu risico's die groter zijn dan bij het aanschaffen van de vroe gere schepen. Als de prognoses inzake de ver voersvraag niet uitkomen als gevolg van de verslechterende economische situatie en/of een nieuwe energiecri sis zit de Texelse gemeenschap met de financiële gevolgen. Het TESO be stuur heeft ook geen enkele zekerheid over de medewerking van Rijkswater staat. Als RWS niet bereid is de en- keldeksbrug van beide fuikhavens door een dubbele te vervangen, kan van het nieuwe schip maar één dek gebruikt worden. Gelukkig voor het TESO-bestuur kreeg het ooit lef foeqe- zwaaid voor de jongste moedige be slissing. Het meest duidelijk gebeurde dat door de heer Jan van der Vis Azn die (kennelijk als woordvoerder van de „Texel tot 1985"-mensen) naar voren bracht dat het Texelse bedrijfsleven het bestellen ven de dubbeldekker be schouwt als levensnoodzakelijk voor de toekomst. „Regeren is vooruit zien. De 22-jarige W. J. uit Den Burg kreeg zondagmiddag de schrik van zijn leven ioen de geelkleurige Ford Capri, waarin hij de Schansweg opgereden was, plot seling in brand vloog en voor het groot ste deel in vlammen opging. De ge alarmeerde brandweer ging het vuur even later met poeder- en schuimblus- sers te lijf en wist het gevaar vlot in te dammen. W. J. kwam met de schrik vrij. Hoewel niet precies is na te gaan hoe de brand ontstond, wordt vermoed dat de flexibele toevoerslang tussen ben zinepompje en carburateur stuk ge raakt is. De benzine zou hierna over de motor geslagen zijn en vlam gevat heb ben. De vuurzee die daarop ontstond en ook het gehele interieur van de auto in lichter laaie zette, zou het gevolg zijn van de benzinetoevoer uit de betrek kelijk hoog gelegen tank. Bij dit auto model zit de benzinetank aan de rech- terachterzijde tegen de achterzitplaat- j'rw, nieuwe normen die zijn ontstaan met betrekking tot de bescherming van mi lieu en natuur. Aan de daardoor veran derende omstandigheden zal men zich echter zeer geleidelijk kunnen aanpas sen en dat zal dan offers vragen, zo meende hij. Hij zei dat gebleken is, dat de mensen hun auto niet zo gauw laten staan en dat is een gegeven waar TESO rekening mee heeft te houden. ,,De nieu we normen hebben weerstand gekweekt ten aanzien van de plannen van TESO voor capaciteitsuitbreiding. De wet van de economie laat echter niet aan zich tornen. Onze onderneming heeft tot taak te zorgen voor een kwalitatief en maat schappelijk goede verbinding tussen (zie vervolg tweede blad) DE COCKSDORP Op de kruising Vuurtorenweg-Krimweg liep de 70-ja- rige mevr. H. M. van 't N. zondagmid dag omstreeks 13.00 uur lichte verwon dingen op. Zij werd aangereden door een op de Vuurtorenweg rijdende Duit se personenauto, die zij, toen zij met haar brommer het kruispunt overstak, geen voorrang verleende. Bij de veerhaven werd vrijdag de Duitser R. H. uit Recklinghausen aange reden, waarbij zijn personenauto lichte blikschade opliep. H. reed op de voor autoverkeer verboden veerstoepen, toen J. C. v. B. uit Den Burg met zijn Re nault 4 achteruit zijn parkeerplaats wilde verlaten. Ook de auto van de Texelaar liep hierbij lichte schade op. Op de overheid kon niet langer wor den gewacht; die wipt toch maar van de hak op de tak". Vice president-commissaris J. P. Kik kert bracht in zijn openingstoespraak in herinnering dat 't op 15 augustus a.s 70 jaar geleden is dat de acte van oprich ting van TESO door notaris Dikkers werd verleden. Ter gelegenheid van het heuglijke feit kregen de aandeelhouders naast de gebruikelijke rondjes een ge bakje. In het kader van het jubileum heeft het personeel van TESO onlangs een reisje gemaakt naar zuid-Duitsland. Het is niet de bedoeling verder wat te doen „in verband met de vele proble men die zich om TESO voordoen". Ook een extra dividend-uitkering zit er voor de aandeelhouders niet in, want dat mag niet volgens de statuten. Andere normen In tegenstelling tot de vorige schepen die TESO bestelde (gemiddeld één per sen. .De auto, die voor rijden op diesel geschikt gemaakt was, reed op het mo ment van de brand hier niet op. De brand, die vlak bij de driesprong Schilderweg-Schansweg plaatsvond, trok tamelijk veel publiek, dat het de brandweer tamelijk lastig maakte. Het zwaar gehavende voertuig is tenslotte voor nader onderzoek naar garage Jan Rey overgebracht. DEN HOORN Uit de tent van de uit Mühlheim afkomstige familie M„ die op de camping Loodsmansduin bij Den Hoorn stond, werden zaterdagnacht een fotocamera en een handtasje met ƒ50, gestolen. Terwijl het echtpaar M. in de tent sliep, moet de dief na een gat in het tentdak te hebben gemaakt zijn slag geslagen hebben. Vooral de struiken rona het Anker park in Oudeschild blijken op sommige plaatsen erg door de ringel rups aangetast. De foto geeft een duidelijk beeld van de vraatzucht. Brandmeester C. van Trigt werpt een sombere blik in de uitgebrande Ford Capri Hoofdzakelijk in Oudeschild en Oos terend heerst er de laatste week een ware rupsenplaag. Het Oudeschilder Ankerpark en de daargelcgen Tromp straat hebben te lijden van de ringel- rups. In de omgeving van Oosterend en polder 't Noorden is het de Bastaard- satijnrups die de aldaar gelegen bos schages aanvreet. De gemeentelijke plantsoenendienst is inmiddels met be strijding van de rupsen begonnen. Er wordt hiervoor van een Bromofoshou- dend middel gebruik gemaakt, dat wei nig giftig voor bijen is. De in het Ankerpark in groten getale voorkomende ringel rupsen hebben op verschillende plaatsen de daar aange plante botanische rozen volledig kaal gevreten. Op sommige plaatsen komen zij ook in groepen de huizen in en liggen de rupsen bezaaid over de trottoirtegels. De diertjes zijn ongeveer 4 centimeter lang en hebben blauwe en bruine leng testrepen. Ze leven aanvankelijk in gro te spinsels bijeen en verspreiden zich la ter. Ringelrupsen leggen hun eitjes in ringen om dunne takken. Het voedsel dat zij tot zich nemen komt hoofdzake lijk van eiken, iepen en vruchtbomen. Hoewel ringelrupsen over het algemeen niet bijzonder schadelijk zijn wrdt vol gens de heer P Bakker van de gemeen telijke plantsoenendienst het aanvaard bare soms overschreden en moet men tot bestrijding overgaan. Door de Planten- ziektekundige Dienst wordt aanbevolen de jonge rupsen als in het voorjaar te be strijden omdat oude rupsen beter tegen het gebruikte Bromofoshoudende be strijdingsmiddel bestand blijken. In Oosterend treft men momenteel vooral in de Oranjestraat grote aantal len bastraardsatijnrupsen aan. Deze zijn te herkennen aan hun grijszwarte kiem en hebben oranje en witte strepen of vlekken. De bestrijding van beide rup sensoorten is gelijk. De gemeentelijke plantsoenendienst verzoekt de bevolking eventueel verschijnen van de rupsen m de andere dorpen direkt te melden zo dat effectief kan worden opgetreden. Wat dacht u van Spaarbiljetten aan toonder? Ze zijn niet op naam, dus makkelijk overdraagbaar. Keuze uit 2 of 5 jaar vast. k uue/t ncdcrlond spaarspeaofisten sinds 1817 Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw. 70 cent Incasso; los 45 cent. Bank: Amro Bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW Als TESO de heilige koe moet blijven, die zij al zeventig jaar is, moet het bestuur de aandeelhouders tactischer tegemoet treden dan thans gebeurt. Er zijn de laat ste tijd nogal wat dingen gebeurt, waar door tenminste een deel van hen zich on behaaglijk is gaan voelen. Het aanschaf fen van een schip van veertig mil/oen is geen kleinigheid Teso zelf erkent dat het (bij het uitkomen van de vervoersprog- noses) maar nèt kan. Als nog even zou worden gewacht, is het geen haalbare kaart meer Daarbij komen dan nog de risico's in de vorm van het niet meewer ken van Rijkswaterstaat en de plaatselijke en provinciale overheid. Niet gering is ook het risico dat de vervoersprognoses niet uitkomen. Men hoeft geen zwartkijker te zijn om te kunnen voorspellen, dat onder invloed van de op handen zijnde energie crisis of de wereldomvattende maatrege len die nodig zullen zijn om de daaruit voortvloeiende rampzalige toestand te kunnen beteugelen,onvoorspelbare din gen met onze economie gaan gebeuren. Teso bestelt zijn dubbeldekker op het moment dat die mening gemeengoed aan het worden is. Het is menselijk om dan een beetje bang te worden. Het vertrek van president-commissaris C. J van der Kooi heeft het gevoel van onbehagen nog groter gemaakt Het is geen onbenullig incidentje als iemand opstapt omdat hij geen verantwoordelijkheid wil dragen voor de gevolgen van het zonder mede werking van de plaatselijke bestuurderen nemen van zo'n Ingrijpende beslissing. Dat geeft op zijn minst onrust bij degenen die tot dusver Teso vol vertrouwen be jubelden, temeer daar je op straat kunt horen beweren, dat het doodgewone angst voor de toekomst is geweest die de president-commissaris ertoe brachten het bijltje er voortijdig bij neer te leggen. Moet Teso die dure boot dan maar niet bestellenToch wel, er is onder de gege ven omstandigheden waarschijnlijk geen andere keus. Als er in de toekomst geen automobilisten meer naar Texel komen als gevolg van economische malaise, Is de strop van het grote schip een kleinig heid in vergelijking met de rampen, waar mee de mensheid dan heeft te worstelen. Dat kan er nog wel bij I In tijden van spanning en moeilijke be slissingen is het van het grootste belang de eendracht te bewaren. Inzake de aan schaf van het schip hebben de aandeel houders van Teso geen bal te vertellen. Toch zou het bestuur om puur tactische redenen de mensen het gevoel moeten geven dat zij dat wel hebben. Ze moeten behoorlijk en tijdig geïnformeerd worden en het grote nieuws niet alleen via de krant vernemen Ook moet het bestuur direct met een vijfde man worden aange vuld Juist nu moet voltallig naar buiten worden opgetreden. De vier zittende com missarissen zijn waarschijnlijk wijze men sen, maar het is toch wel een griezelige gedachte, dat zo'n kleine club van man nen die echt wel wat anders te doen heb ben dan zich de hele dag in de Teso- problemen te verdiepen, een voor de to tale gemeenschap zo belangrijke beslis sing kan nemen Er zijn mensen, die dat heel merkwaardig vinden in een tijd dat voor het verbreden van een weg een in spraakprocedure nodig is en dat zelfs een Waterschap een informatieavond be legt alvorens te besluiten een gemaal van 8 miljoen te bouwen. Die mensen vinden dan ook dat TESO een overheidsbedrijf zou moeten worden. En als de aandeel houders nu maar bang genoeg zijn ge maakt vobr de toekomst, wordt het af schuiven van de risico's naar vadertje staat een wel erg verleidelijke gedachte Die kant gaat het op als het Teso-bestuur er niet snel voor zorgt, dat de oude Teso-geest onder de aandeelhouders her leeft. Met eendrachtig plezier de onzekere toekomst als een uitdaging tegemoet tre den I Dat bereikt het bestuur niet door drie kwartier te overleggen alvorens antwoord te kunnen geven op een paar simpele vragen en ook niet door het botweg af wijzen van redelijke verlangens, zoals In de afgelopen aandeelhoudersvergadering is gebeurd. Op de Schilderweg ter hoogte van de Schansweg (De Keet) raakte zaterdag middag de Volkswagen 1500 van Th. v.d. S. uit Den Burg in de berm. Wat de oorzaak van het ongeval is, kon nog niet worden vastgesteld. De politie heeft de wagen voor controle meegenomen. Aan de in De Koog woonachtige H. J. C. H. (24) werd in de nacht van vrijdag op zaterdag een rijverbod opge legd, nadat een blaasproef had aange toond dat het alcoholpercentage in zijn bloed tussen 0,5 en 0,8 pro mille be droeg. De hoeveelheid was genoeg voor een rijverbod, een bloedproef behoeft beneden 0,8 pro mille niet genomen te worden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 1