i i i m Aandeelhoudersvergadering Kerkdienst! ijst voor het zomerseizoen Wielerjeugd reed in Amsterdam en Haarlem Plannen voor viskwekerij bij Oudeschild RIVO wil warm zeewater benutten Zon, maan en hoog water Deelname fietsdriedaagse was groot Geslaagd Tweede blad Texelse Courant, dinsdag^8Juni_1977 In dit nummer wordt als advertentie de lijst van kerkdiensten geplaatst voor dit zomerseizoen. Deze lijst is vooral van belang voor onze gasten, en het is de bedoeling dat u deze lijst eventueel uit knipt om deze in zomerhuisjes en derge lijk op te hangen Daarom worden van deze advertentie ook afdrukken ge maakt, die ter beschikking staan van alle belanghebbenden U kunt ze aan de verschillende pastoriën afhalen. Dc drie jeugdrcnners van de Wieler vereniging Texel hebben dit weekeinde deelgenomen aan wedstrijden in Am sterdam en Haarlem. Bij de vereniging Olympia startte men voor het kam pioenschap van Amsterdam en in Haar lem toonden dc drie Texelaars hun krachten bij een nationaal jeugdtoer- nooi van de vereniging Excelsior. De beste resultaen werden in Haar lem geboekt. Albert Winter behaalde hier zondag een vierde plaats bij de 11-jarigen. Edo Kooiman eindigde in zijn serie als vijfde en bij de 12-jarigen kwam Ronald van Boven ook als vijfde over de meet. Bij de wedstrijden in Amsterdam werd Albert Winter achtste en Edo Kooiman 13de. Ronald van Boven be haalde bij de 12-jarigen een zesde plaats Donderdag, vrijdag en zaterdag brengt het City theater nog eens de komedie van Peter Bogdanovich „What's up Doc?" met Barbra Streisand en Ryan O'Neal. Niet alleen de hoofdrolspelers in dit idiote verhaal zijn mesjogge. Ieder een heeft een tik van de molen. Zelfs de rechter, die na alle verwikkelingen in en om een geruïneerd hotel de schuldige moet aanwijzen, blijkt volkomen daas. Vier identieke koffers op één etage van een hotel. Twee gevuld met onder goed en tandenborstels, één met gehei me dossiers en de vierde met kostbare jumelen. Sluippartijen, deuren die open en dicht gaan, en koffers die razendsnel van eigenaar verwisselen. Dertig minuten duurt de krankzinnige achtervolging, waarin bakfietsen, auto's en andere denkbare vervoermiddelen een rol spelen en die een verwoestend spoor achterlaten. Slapstick van de al lerbovenste plank. Dagelijks aanvang 20.00 uur, voor alle leeftijden. Er is een kleine kans dat in de nabij heid van de Texelstroomcentrale een ex perimentele viskwekerij tot stand komt. Het Rijksinstituut voor Visserijonder- zoek (RIVO) te IJmuidcn zou daarbij gebruik willen maken van het koelwater van deze elektriciteitscentrale. De op brengst ervan zou ongeveer 2.000 kg vis per jaar zijn. Het RIVO is geïnteresseerd in de aan wezigheid van het verwarmde zoute water dat nu zonder meer in zee wordt geloosd. Breekpunt is de economische haalbaarheid van de plannen waarvoor ,,Texelstroom" in principe haar mede werking heeft toegezegd. Als het nu wegstromende warme wa ter door kweekbassins wordt geleid, kan hierin uitgezette vis bijzonder snel groeien. Het RIVO heeft hierbij het oog op met name tong en zalmachtige vissen die ook financieel aantrekkelijk in de markt liggen. Met name bepaalde platvissen groeien bij een geringe verhoging van de wa tertemperatuur veel harder dan nor maal. Voor de voedselvoorziening kunnen viskwekerijen in de toekomst van groot belang zijn vooral nu de overbeviste zeeën leeg beginnen te raken en de overheid quoteringsmaatregelen heeft moeten invoeren. Een eventueel bij Oudeschild te ves tigen kweekbassin zou als proef moeten dienen voor dergelijke bassins bij andere (grotere) Nederlandse elektriciteitscen trales. De plannen voor deze pilot-plant" op Texel zijn momenteel in een zeer pril stadium. Er zijn subsidieaanvragen in gediend en het enige antwoord dat het RIVO daarop heeft ontvangen is dat de directie van het Visserij instituut bereid was iemand een literatuuronderzoek rond dit plan te laten doen. De zon komt 26 juni op om 5.21 uui en gaat onder om 22.04 uur; 29 juni op om 5.23 uur en onder om 22.04 uur. Maan: 24 juni E.K.; 1 juli V.M Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 24 juni Zaterdag 25 juni Zondag 26 juni Maandag 27 juni Dinsdag 28 juni Woensdag 29 juni Donderdag 30 juni Vrijdag 1 juli Zaterdag 2 juli 1.56 en 13.54 2 37 en 14.45 3.35 en 16.02 4.45 en 17.29 6.21 en 18.56 7.38 en 20.19 8.41 en 21.09 9.38 en 22.01 10 29 en 22.47 Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. Laag water valt gemiddeld 6.15 uur na hoog water. N WË Simon Appel reikt bloemenuit aan de oudste (G. Mtcbels, 76) en de jongste deerne- nier Simone Winter, 6 De fietsdriedaagse die vorige week voor de eerste maal werd georganiseerd is voor de organiserende wielervereni ging Texel een succes geworden dat de stoutste verwachtingen overtrof. Hoewel de eerste avond het aantal deelnemers onder de 400 bleef steeg dat door het invoegen van een inhaaldag de tweede avond nog tot 428. Oudste deelnemer van de fietsdriedaagse was de 76-jarige heer G. Michels, de jongste was de 6-jarige Simone Winter. De drie routes, ongeveer 25 kilome ter, werden in gemiddeld anderhalf uur afgelegd. Men volgde zoveel mogelijk de in het zuidelijke en midden gedeelte van het eiland gelegen fietspaden. De animo voor het fietsen bleek dusdanig dat er zelfs enkele deelnemers waren die na hun drie ritten voltooid te hebben ook op de inhaaldag (donderdag) weer meededen. G. Michels die samen met Simone Winter op de laatste avond door Simon Appel van de wielervereniging in de bloemetjes werd gezet, vond de routes stuk voor stuk prachtig. Buitengewoon vermoeid was hij niet, „alleen een beet je zadelpijn". Michels herinnerde zich dat het eerste wielerevenement wat hij op Texel beleefde (hij kwam 55 jaar ge leden naar heteiland) een wielerwed strijd in 1922 was. „Zeevaarder" Duin- ker won toen. Hij had 7 minuten voor sprong op Mosk die als tweede aan kwam. Michels zelf finishte op de vierde plaats. In 1936 werd er een 100 kilometerrit gereden. Men moest hiervoor drie maal de afstand Den Burg - De Cocksdorp af leggen. Het was geen snelheidsproef, men mocht er de gehele dag over doen. De uitreiking van de vaantjes vond donderdagavond plaats achter sporthal Ons Genoegen het begin en eindpunt van de fietsdriedaagse. Texel en het vasteland. Bovendien heeft TESO te zorgen voor de continuïteit van een kwalitatief goede verbinding Het is duidelijk dat de kwaliteit van de veer dienst achteruit gaat door de steeds gro tere vraag naar capaciteit". Studie De heer Kikkert memoreerde hoe ge degen TESO de afgelopen vijf jaar het probleem heeft onderzocht, wat leidde tot het ontwerpen van een nieuw schip. Dat ontwerp vergde echter ingrijpende aanpassing van de havens en aangezien niet op spoedige medewerking van Rijkswaterstaat kon worden gerekend werd opdracht gegeven tot het ontwer pen van een schip dat in de bestaande havens zou kunnen afmeren, zij het dat voor het (later) m gebruik nemen van het bovendek wel een aanpassing nodig zou zijn. De uiteindelijke keus werd ge daan uit 28 modellen. Blij was TESO toen ook de gemeenteraad zich tenslotte uitsprak dat er een dubbeldekker moest komen maar: „Onze wegen wijken iets uiteen met betrekking tot de dekcapaci- teit die beschikbaar komt". Het verzoek van het gemeentebestuur om met een wat kleiner schip te komen is afgestuit op technische en economische aspecten, hetgeen is gemotiveerd m diverse uit voerige rapporten. De zaak kwam in een stroomversnelling toen eind mei nieuw cijfermateriaal beschikbaar kwam over te verwachten enorme kostenstijgingen. Als TESO nu niet direkt tot aanschaf van een dubbeldekker zou overgaan, zou deze zo duur worden dat het onhaalbaar werd. Hetgeen leidde tot het doorhak ken van de knoop. De heer Kikkert zei dat men zwaar tilt aan het feit dat met de overheid geen overeenstemming was bereikt. Maar af ronding van het overleg zou zeker nog geruime tijd hebben gevergd „temeer daar tussen de verschillende bestuurs- mstanties geen coördinatie bij de stand puntbepaling plaatsvindt". De vice-pre sident commissaris zei dat het bestuur om begrip heeft gevraagd bij de ge meente. „De beslissing is genomen om dat wij niet anders konden". Het is zeker niet de bedoeling de verhouding met de gemeente te laten verslechteren. In te gendeel. „TESO cn de gemeente zitten samen met de problemen en we hebben voorgesteld ze samen op te lossen. Wij hebben van harte onze medewerking toegezegd aan overleg over hoe de tij delijke overcapaciteit moet worden be grensd of welk ander overleg dan ook". Tegenvallers? Wat betreft de haalbaarheid van het nieuwe schip waarschuwde de heer Kik kert dat zich tegenvallers kunnen voor doen: bij de financiering, bij de uitein delijke bouwprijs, bij de aanbesteding en wat betreft de bereidheid om van de overheid om in fmancieel (RWS) en pla nologisch opzicht (gem. Texel, Den Hel der en de provincie) mee te werken. Er is nog wel een kleine kans op een investeringspremie van 6 tot 8 miljoen gulden. Een verzoek hierom is in eerste Eind juli zal over de voorrangsproble- matiek een gesprek worden gevoerd met vertegenwoordigers van tweede woning bezitters. In ieder geval komt de voor rangsregeling tegen het eind van dit jaar opnieuw ter discussie. Kikkert deelde tenslotte mee dat in de door het vertrek van Van der Kooi ont stane vacature in het bestuur nog niet zal worden voorzien. De raad van com missarissen blijft dus voorlopig uit vier leden bestaan. Zonodig kan een opvol ger worden gekozen in een daarvoor te beleggen buitengewone aandeelhou dersvergadering. Veel vragen Van de rondvraag werd door diverse aandeelhouders gebruik gemaakt. Voor al omdat het TESO-bestuur ruimschoots de tijd nam om zich te beraden over de antwoorden, werd het toch nog een la- tertje. De heer S. Langeveld was bang dat TESO op den duur staatsbedrijf zou worden. Hij zou dat „verschrikkelijk" vinden en hoopte dat „als ouwe kerel" niet meer te zullen beleven. Voorzitter Kikkert troostte hem: „We hebben nog nooit gemerkt dat de overheid belang stelling heeft voor overname van TESO. Het zal niet zo'n vaart lopen". De heer G. Michels had zich kf lelijk geërgerd aan „het geharrewar e touw trekken" dat zich de laatste tijd rond de door TESO gewenste capaciteitsuitbrei ding heeft voorgedaan. „Zijn wij de aan deelhouders of zitten die op het raad huis?", zo vroeg hij zich af. Hij uitte zijn bewondering voor de directeur en stelde vast dat de meeste mensen die kritiek hebben, zelf niets presteren. Volgens hem had van de gemeenteraadsleden al leen Weijdt verstandige woorden over het veerdienstprobleem gesproken. Ove rigens was hij slecht te spreken over de gemeentelijke bemoeienis. „De TESO aandeelhouders beslissen toch ook niet over een tent of caravan op de erven. Buitenstaanders bemoeien zich nu zelfs al met de tarieven!" Michels deed voorts de suggestie Texelaars de mogelijkheid te geven him kaartje op Texel te kopen en dus niet alleen bij het loket in Den Helder. Voetgangers contra motoren Verder was hij er niet tevreden over dat bootpassagiers in de winterperiode veelal van het rijwieldek het schip moe ten verlaten of betreden. Ze staan dan in één ruimte met motorrijders en brom fietsen die niet alleen door het voortij dig starten van hun vervoermiddel veel lawaai en stank veroorzaken maar bij het op- en afrijden van de brug de voet gangers haast van de sokken rijden. Wat extra toezicht zou geen kwaad kunnen. Michels wenste tenslotte dat in Den Hel der een verwarmd wachtlokaal zou ko men. Voorzitter Kikkert zag geen moge lijkheid om op Texel kaartjes te verko pen. Het zou extra personeel vergen en het lijkt ook niet zo noodzakelijk. Dat voetgangers in de winter via het rijwiel- dek worden geleid, is juist bedoeld om hen ter wille te zijn; ze hoeven dan niet via de winterige bovenbrug te gaan. Het ■Iruimte is niet toegestaan maar bij het afmeren in het personeel beneden bezig zodat het moeilijk is daarop toezicht te houden. Een verwarmd wachtlokaal komt spoedig. Zodra de beslissingen over de havenaanpasing in Den Helder zijn genomen, zal een semi-permanent ge bouw worden neergezet voorzien van centrale verwarming en toiletten. Naar verwachting zal dat in het komende na jaar voor elkaar zijn. instantie door de staatssecretaris afge-j^starten van de motoren in de afgesloten wezen, maar TESO is tegen deze beslis sing in beroep gegaan bij de Raad van State. Over de financiering heeft al een eerste oriënterende bespreking plaats gevonden. Het is niet te verwachten dat speciale garanties van de overheid nodig zijn. Informatie Het ontwerp voor het nieuwe schip is nogal gecompliceerd door de beperkin gen die het moeten gebruiken van de be staande havens opleveren. Als de model- proeven in Wageningen zijn voltooid, wordt ten behoeve van geïnteresseerden een uitgebreide informatiebrochure over het meuwe schip samengesteld Een pro bleem dat bij de proeven nog niet is op gelost is het rendement van de voort stuwing. Dit is overigens meer een eco nomisch dan een technisch probleem. Voor de akte van bekwaamheid als kleuterleidster slaagde mej. A. C. Bak ker aan de Pedagogische Academie in Den Helder Mona Coutinho uit Den Burg en Lo- die van Leeuwen uit Oosterend slaagden voor het Havo diploma. Zij volgden hun opleiding aan de pedagogische academie in Den Helder. Marga Wuis uit Het Noorden slaagde aan de School voor Journalistiek te Utrecht voor het einddiploma. Conny Rutten uit De Eendracht slaagde aan de R.K. Opleidingsschool te Bergen voor de hoofdakte kleuter leidster. FNV-eisen De brief van de afdeling Texel van de FNV kan volgens het wetboek van koop handel en volgens de TESO-statuten niet als agendapunt worden behandeld. „Openbare brieven stellen ons niet in staat te discussiëren. De algemene ver gadering is hierdoor niet de plaats", al dus Kikkert, die wel aankondigde dat de FNV-vertegenwoordigers zullen wor den uitgenodigd voor een gesprek. In williging van het FN V-verzoek zou per jaar ongeveer ƒ450.000,kosten. TESO kan dat geld niet missen. Minister Wes terterp heeft onlangs een commissie in gesteld die de veerdiensttarieven van de Waddeneilanden bestudeert. Het is aan bevelenswaardig het resultaat daarvan af te wachten. Werkgelegenheid De raad van commissarissen heeft be grip voor de bezorgdheid die het TESO- personeel onlangs in een nota openbaar de. Het nieuwe schip zal echter een be langrijke verbetering betekenen. Varen met drie schepen tegelijk is zeker niet de bedoeling. Want dat zou uitbreiding van het personeelsbestand met 40°/o noodza kelijk maken. Als het tweede dek van het nieuwe schip in gebruik wordt ge nomen, zou dat extra personeel weer moeten worden afgedankt en daarvoor wordt niets gevoeld. „Het beleid van TESO is erop gericht de werkgelegen heid voor de bestaande werknemers te handhaven", aldus Kikkert, die voorts meedeelde dat de geruchtmakende voorrangsbeperkingen waarvan met na me de tweede woningbezitters de afge lopen winter slachtoffer werden, thans definitief zijn ingetrokken nadat ze al eerder waren opgeschort. Reserveren Aandeelhouder J. Kikkert uit Den Burg lanceerde voor de zoveelste maal zijn pleidooi voor het invoeren van een reserveringsdienst. Als per boot slechts 33 auto's via reservering zouden worden toegelaten betekent dat over de hele dag 1.100 auto's die niet onnodig lang hoe ven te wachten. Het hele voorrangspro bleem zou dan van de baan zijn en de capaciteit van de schepen zou veel be ter worden benut. Het willen opvangen van de pieken door kostbare grote sche pen te bouwen noemde Kikkert een ramp voor Texel. Want buiten de pieken is van grote overcapaciteit sprake én dat stimuleert het komen van vele auto's. „Hoe meer auto's, hoe meer el lende". Kikkert had een motie waarin het be stuur werd gevraagd eerst een proef te nemen met een reserveringssysteem al vorens te besluiten het nieuwe schip te bestellen. Deze motie kon volgens de voorschriften echter niet in stemming worden gebracht, alleen maar worden aangehoord. Voorzitter Kikkert zei dat TESO niets voelt voor reserveren. Re serveren betekent dat men niet op de haven wacht, maar thuis. Verder veran dert er in feite niets. In een vrij vervoer tussen Texel en Den Helder past geen reserveringssysteem. Vóór behandeling van de motie (die overigens geen rechts geldige of bindende gevolgen zou kun nen hebben) spraken zich slechts vier aandeelhouders uit, zodat Kikkert on verrichter zake naar zijn plaats terug keerde. Geschokt De heer N. Dijkshoorn uit Lelystad zei met geschoktheid te hebben gelezen over de op handen zijnde aanschaf van de dubbeldekker. Hij had liever gezien dat de gemeenteraad dit voor de Texelse gemeenschap zo belangrijke probleem had geregeld. Dijkshoorn verwachtte van de dubbeldekker een sterke toena me van het aantal dagrecreanten (in pie ken 's morgens en 's avonds) en het me de daardoor blijven van wachttijden. De ontwikkeling zal ten koste gaan van het welzijn. Dijkshoorn vond dat de extra kosten van de nieuwe boot alleen moes ten worden toegerekend aan de automo bilisten. Want voor fietsers en voetgan gers is deze kostbare aanschaf niet no dig. Voorzitter Kikkert herhaalde het be kende TESO-standpunt. De vervoersbe hoefte is niet ontstaan door toedoen van TESO maar dient wel door TESO te worden bevredigd. De verwachting be staat dat het dagbezoek na het in de vaart brengen van de dubbeldekker niet of nauwelijks zal stijgen. De tariefsver hoging van 2 - 5°/o die de dubbeldekker mogelijk zal veroorzaken is éénmalig en herhaalt zich dus niet jaarlijks, zoals de heer Dijkshoorn had verondersteld. Een zeer gunstige factor bij de exploi tatie van de dubbeldekker is de geldont waarding. Het bestaande tariefssysteem rekent al een naar verhouding groot deel van de kosten toe aan de automobilisten. De passagiers die de meeste kosten ver oorzaken betalen het meest. Schema Op vragen van G. A. Oskam zei Kik kert dat TESO zich het volgende tijd schema voorstelt: afronden modelproe- ven eind juli, definitieve beslissing over het ontwerp in de loop van augustus, bestekklaar maken tussen september en januari en de aanbesteding direkt daar- Oskam zou graag zien dat de aandeel houders nog eens bij de zaak zouden worden betrokken als de definitieve ge gevens bekend zijn en derhalve ook ze kerheid bestaat over de konsekwenties, maar daarvoor voelde het TESO-bestuur niets. Het verzoek om tegen die tijd ten minste een informatieavond te beleggen werd zelfs botweg geweigerd. Het TESO-bestuur heeft de bevoegdheid dergelijke zaken zonder kontakt met de aandeelhouders af te handelen. De statuten schrijven voor dat „zo spoedig mogelijk" moet worden voor zien in een eventuele tussentijdse vaca ture in het bestuur. Blijkbaar neemt het bestuur het niet zo nauw met die bepa ling, nu besloten is voorlopig met vier man verder te gaan. „Zo spoedig moge lijk" is een rekbaar begrip. Voorzitter Kikkert zei dat „spoedig" in de vacature wordt voorzoen ,maar niet onmiddellijk. Niet roken De heer Ger Dros vond het als niet- roker jammer dat in de winterperiode maar één der kajuiten open is, zodat de niet-roker gedwongen zijn in andermans stank te zitten. Hij hoopte dat het nieu we schip van een afdeling „verboden te roken" zou worden voorzien, net als in de treinen. Voorzitter Kikkert beloofde te zullen nagaan of ook de andere kajuit open kan. Dat moet worden opgenomen met de buffetpachter. De andere wens is wel licht ook in te willigen. De heer KI. Lap had graag gezien dat het besluit voor de dubbeldekker né de aandeelhoudersvergadering was geval len. Hij gaf er blijk van nogal ongerust te zijn over de gevolgen. Kikkert zei dat de financiële gevolgen ernstiger zijn als géén dubbeldekker wordt besteld. Meer auto's tegelijk De heer J. Hennink had een idee om meer auto's op de boot te laden: zet ze in grotere getallen op transportwagens zoals die worden gebruikt voor het ver voer van nieuwe auto's over de weg. Ook wilde hij dat de automobilisten in het land worden gewaarschuwd als grote drukte bij de boot wordt verwacht. Men kan dan op een andere tijd van de dag of een dag later komen. Hennink was tegen de FNV-verlangens. „Juist bij lagere tarieven zullen de kosten uit de Hand lopen. Hennink sloot niet uit dat TESO zal moeten meebetalen aan de dubbele brug die in de fuiken moet wor den gemaakt, sprak zich uit tegen pen delen en „roofbouw" op het personeel in het algemeen, informeerde of het TESO- personeel inspraak had gehad bij het be stellen van de dubbeldekker en vond dat het voorrangsrecht moet worden teruggebracht door het aantal voor rangsauto's per schip tot tien te beper ken. Te rigoreus Dat laatste werd veel te rigoreus ge acht. Het laden van meer auto's door ze eerst op een transportwagen te zetten geeft zodanige vertraging bij het laden en lossen dat het aantal diensten per dag later wordt zodat de vervoerscapa citeit juist afneemt. Nog afgezien van de weerstand bij de mensen die hun au to bij zo'n systeem uit handen moeten geven. TESO heeft het personeel op de hoogte gesteld alvorens het besluit over de derde boot in de openbaarheid te brengen. TESO vertrouwt erop dat de nieuwe bruggen helemaal door Rijkswa terstaat betaald worden, net als in het verleden. Met de berichtgeving over wachttijden is Rijkswaterstaat belast. De heer Oskam was niet tevreden met de beantwoording van zijn vragen. Hij vond dat de vijfde plaats in het TESO bestuur met spoed moet worden beZet omdat een voltallige raad is gewenst in verband met dc belangrijke beslissingen die op handen zijn en ook omdat bet ri sico bestaat dat de vijfde plaats zal worden opgeëist door de financier waar door een bank of andere kapitaalver strekker invloed op het beleid krijgt. Hoewel de heer Kikkert dat laatste zeer ongewenst vond weigerde hij toe zeggingen te doen over de vervulling van de vacature. Ook het verzoek om een informatieavond voor de aandeel houders te beleggen op het moment dat alle cijfers en konsekwenties bekend zijn, werd van de hand gewezen. Als de omstandigheden zoals die zich nu laten aanzien, zich wijzen zal het publiek via de pers worden ingelicht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 5