Rijkswaterstaat legt zee onder water aan banden rijshout komt uit Biesbosch ,,vrij siap en fijn zand" zeer steil bodemverioop Zon, maan en hoog water Tweede blad Texelse Courant, vrijdag 8 juli 1977 zich met dit werk bezighoudt. Op zijn aanwijzingen, die hij geeft terwijl hij op een hoek van het zinkstuk in het water staat worden bij hoog water door het verplaatsen van het ponton de uiteinden van het zinkstuk in een lijn met een tweetal vlaggen geplaatst. Het is ongeveer kwart over acht als dat eindelijk kan gebeuren. Daarna peilt Wienngs collega Jan Vonk de diepte aan de punten van het zinkstuk. De zinkbalk kan op de bodem zakken en de twee uit Friesland afkomstige be manningsleden van het hoofdponton ko men in aktie. Hoe steil het bodemverloop is, is goed te zien als de balk uit het gezicht verdwenen is. Het er met staal kabels aan gekoppelde zinkstuk wordt in een schuine lijn onder water getrok ken. Als het eenmaal zover is komt de steenstorter langzij het ponton. Dit bij zondere schip ligt dan al enige tijd stand-by met een lading die het in de haven van Oudeschild aan boord geno men heeft. Elementen Wanneer we aan boord van het sleep bootje „Hoop" zijn gegaan om het eigen lijke storten te kunnen fotograferen komt eindelijk de zon door de wolken. Harting die op de voorplecht gaat staan om opnieuw een mijlpaal in het werk van „zijn" Rijkswaterstaat beter te kun nen beleven glimlacht. „De elementen zijn ons goed gezind", zegt hij monter. „Rustig water, weinig wind en nu nog zon. 't Kan niet beter". Nadat de eerste storting voltooid is en de beide zinkbalken volgens plan goed naar boven zijn gekomen zet de sleep boot ons weer af op het ponton. Men is het er daar ook over eens dat het zink stuk formidabel op zijn plaats is geko men. Vrijwel op de centimeter nauw keurig. Met een roeibootje begeven Wiering en Vonk zich naar de boeien die het staat en praten na over de werkzaamhe den van vanochtend. De heren B. Laker- veld (uitvoerder) en P. Visser van het aannemersbedrijf Wijnands uit Werken dam zijn er ook bij. Beide hebben een uitgebreide staat van dienst in het leg- gen van zinkstukken. Lakerveld (eigen lijk al gepensioneerd) is door de aanne mer speciaal teruggeroepen wegens zijn grote ervaring op dit gebied. Beide he ren werken graag op Texel waar ze al jaren kind aan huis zijn. Rijshout Buiten wordt tegen de glooiing van de dijk naast het haventje al weer aan een nieuw zinkstuk gewerkt. Het is een ge- C. P. Harting: „Rijkswaterstaat Texel be steedt jaarlijks tussen 26 en 30 miljoen gulden aan de kustverdediging". specialiseerde groep mannen uit Den Helder die zich hiermee bezig houdt. Op een ondergrond van polypropyleen-doek worden lange strengen (wiepen) uit de Biesbosch afkomstig rijshout vastge maakt. In deze kunststof zitten hiertoe lusjes ingeweven waar de nylondraden die de wiepen vasthouden doorheen ge haald worden. Ook de vulling die daar tussen komt bestaat uit rijshout. Om het geheel zo stevig mogelijk te maken worden daar overheen wiepen gelegd die met de onderste wiepen vakken van 80 bij 80 cm vormen. Als we bij ons vertrek van het haven terrein nog eens in de richting van de zee kijken zien we beide pontons als notedopjes op het water drijven. Het is een moment om je te realiseren hoeveel werk daar wordt verzet en hoe weinig daarvan bekend is. De eeuwige strijd tegen het water is nog even fel als al tijd. Opdat wij ons veilig kunnen voe len De zon komt 10 juli op om 5.32 uur en gaat onder om 21.59 uur; 13 juli op om 5.35 uur en onder om 21.56 uur. Maan: 8 juli L.K.; 16 juli N.M. Hoog water ter rede van Oudeschild: Vrijdag 8 juli 1.40 en 14.14 Zaterdag 9 juli 2.17 en 14.59 Zondag 10 juli 3.17 en J6.01 Maandag 11 juli 4.29 en 17.16 Dinsdag 12 juli 5.47 en 18.30 Woensdag 13 juli 7.00 en 19.34 Donderdag 14 juli 7.59 en 20.30 Vrijdag 15 juli 8.49 en 21.30 Zaterdag 16 juli 9.35 en 22.06 Aan het strand is het ongeveer een uur eerder hoog water. Laag water valt gemiddeld 6.15 uur na hoog water. Bij iedere storting komt 300 ton uit Duitsland afkomstig keisteen op het zinkstuk terecht. In totaal vinden drie van dergelijke stortingen plaats waarna het zinkstuk voor eeuwig zijn beveili gende werking doet. Vlaggen Om het gehele kerwei zo precies mo gelijk te laten verlopen heeft men de dag voordat het afzinken plaatsvindt rondom een hoeveelheid vlaggen op on diepe plaatsen in het water en op de dijk neergezet. Het exacte plaatsen is hier mee gemakkelijk geworden en het is Rijkswaterstaatman Wim Wiering die Op de helling naast het NlOZ-haventje worden de nieuwe zinkstukken in anderhalve dag in elkaar gezet. I Het zinkstuk drijvend op de Waddenzee, enkele minuten voordat het voorgoed onder water verdwijnt. Wat zou Texel zijn, zonder dijken? Het is niet direkt een vraag waar iedere Texelaar dagelijks over I hoeft te piekeren. Gelukkig maar Men kan met recht vertrou wen hebben in het werk van Rijkswaterstaat om het eiland, en daarmee al zijn bewoners, tegen de eeuwig loerende zee te be schermen. We kunnen daarom de vraag beter veranderen in: Wat I zou Texel zijn, zonder het werk van Rijkswaterstaat Het antwoord is duidelijk Er zou niet veel van het eiland over- I blijven verdwenen zijn die in totaal een waarde van zo'n 1,2 miljoen gulden hebben. Ze komen allemaal tegen elkaar te liggen op een diepte van zo'n 10 tot 15 meter. Dat hangt uiteraard van de bodemge steldheid af. De bodem bestaat hier uit vrij slap en fijn zand en als we dat niet vastleggen zouden de dijken het niet lang maken. Ze zouden onder water wegge- slepen worden. Dat is even gevaarlijk als een dijkdoorbraak bij storm". Verreweg het grootste deel van Texel ligt onder de zeespiegel. Wan neer we de oudste kaarten er op na slaan zien we wat er van overblijft als de zee voortdurend zijn slag zou kunnen slaan. Buiten de duinenrij en de gebieden rond Den Burg en Oos terend houdt het veilige gedeelte wel op. De rest bestaat uit polders, grote en kleinere, ongeveer honderd in to taal. zinkstuk markeren en laten een peil- touw neer om ook daar te controleren of alles op zijn plaats zit. Ook dat is in orde. Ervaring Tegen een uur of tien varen we weer terug naar het NlOZ-haventje en passe ren onderwijl een aantal in het water staande palen die in Rijks waterstaat- kringen worden aangeduid als „De sta ken van Beumkes". We drinken nog kof fie in de woonwagen die bij het haventje Terwijl Wim Wiering voor de laatste maal het zinkstuk inspecteert is het Jan Vonk die zich met de dieptemeting bezighoudt. Het werk van Rijkswaterstaat mag daarom wel eens in het zonnetje gezet worden en om van een van de krachttoe ren getuige te zijn gingen we vorige week in alle vroegte op pad om van na bij mee te maken hoe de zesde van een serie van 20 zinkstukken werd geplaatst. De plaats waar deze elk 1.000 m2 tel lende „matten" moeten komen is het punt waar het Marsdiep overgaat in de Texelstroom, nabij 't Horntje. Hier heeft de eb-en-vloed-stroom enkele tientallen meters diepe putten doen ontstaan op een steenworp afstand van de kust. Tussen het NlOZ-haventje en de ha ven van Oudeschild, is zo'n put. Vlak achter de dijk daalt de zeebodem daar vrij abrupt van min 0,8 tot min 30 me ter Dat is een ernstige bedreiging voor de dijk. Een kaart die laat zien hoe de bodem er op dit moment uitziet toont een ware lappendeken van zinkstukken die hier sinds 1903 aangebracht zijn. Er ligt hier aan keien ongeveer 200.000 ton onder water. Wat het in totaal gekost heeft valt moeilijk te becijferen. Een zinkstuk dat nu compleet op de bodem wordt ge plaatst komt Rijkswaterstaat op onge veer ƒ60 000, Een steenstorter zorgt voor een egale verdeling van de keien over het zinkstuk grote zinkstuk tussen twee pontons op het water van de Waddenzee drijft. De pontons blijken ieder door zes ka bels aan de zeebodem verankerd te zijn. Ing. C. P. Harting van Rijkswaterstaat geeft toelichting. Wijzend op het zink stuk zegt hij: „Met dit karwei zijn we op 1 juni begonnen en hopen ongeveer half oktober alles geplaatst te hebben. Er zullen dan 20 zinkstukken onder water Er is sinds 1903 in dit gebied voor on geveer 200.000 vierkante meter afgezon ken. Het overgrote gedeelte van dit werk is in het verleden met de hand gedaan. Er was toen bij het plaatsen van ieder zinkstuk zo'n 60 man nodig om het met stenen te verzwaren en op de bodem te brengen. Met de precisie van het werk kon men het, ondanks alle voorzorgs maatregelen, niet zo nauw nemen. Aan die tijd herinnert de kreet: „Mannen, als 'ie minder dan twee meter mis zit schenken we een borrel". Centimeters Door het gebruik van daarvoor spe ciaal uitgeruste pontons met zinkbalken die via een klemconstructie aan het zink stuk vastzitten kan men het geheel tot op centimeters nauwkeurig op de bodem krijgen. Daarna wordt een steenstorter tegen het grootste ponton gevaren en wordt de lading egaal over het zinkstuk verdeeld. Dit gebeurt door de steen storter al stortend van het hoofdponton (gebouwd in 1927 en reeds gebruikt bij het aanleggen van de Afsluitdijk) dwars naar het kleinere ponton te varen. De stenen worden door een speciale aan het dek van de drijvende storter ge koppelde trilmotor in het water getrild. Toelichting Er waait een koude ochtendwind wanneer we na een verkwikkende kop kolfie rond 7 uur aan boord gaan van een klein sleepbootje dat ons naar de I plaats brengt waar het 20 bij 50 meter

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 5