Filmganger start vierde seizoen VADERS TWEEDE VROUW" Keuzelijst Filmganger FEUILLETON: it PAGINA II Op deze pagina tref» de filmliefheb ber weer een lijst met twintig films, welke kandidaat zijn voor de jaarlijkse serie „Filmganger"-voorstellingen. De vertoningen starten op donderdag 27 oktober en vinden (evenals vorig jaar) steeds plaats met een tussenruimte van veertien dagen. Acht van de twintig titels zullen moe ten verdwijnen, omdat twaalf films het maximum is wat in de winterperiode kan worden afgewerkt. Het programma tracht een aanvulling te zijn op het nor male bioscoopvertier, terwijl het daarbij ook mogelijk is dat titels welke men vergeefs op deze deze lijst zoekt in het „gewone" programma opduiken. Hoewel vorig jaar bleek, dat het weg strepen van een aantal fijne films een pijnlijk en soms moeilijk karwei is, ho pen we toch dat velen van de mogelijk heid willen gebruikmaken Een hulp hierbij is wellicht de kerte beschrijving van de twintig, die hieronder volgt. De „keuzelijst" kan men uitknippen en tot en met 7 september inleveren bij de bekende adressen. City Theater, Gra venstraat 21, Den Burg; Douwe Bakker, Kcgerstraat 110, Den Burg; Wop Rienks, Wilhelminalaan 21, Den Burg; Cor van Heerwaarden, „De Spyker", Den Hoorn; Ton Rcmbout, Polderweg 12, De Waal (of op de Rijksscholengemeenschap). Faye Dunaway in Network NETWORK Regie: Sidney Lumet. Voornaamste rol len Peter Finch, Faye Dunaway, Wil liam Holden. 5-voudige oscarwinnaar. Briljante satire op televisiewereld Ook wat betreft Nederland, dicht bij de rea liteit. Laatste rol van Peter Finch die een TV-presentator speelt. Om de kijk cijfers omhoog te krijgen pleegt hij zelf moord tijdens de uitzending, na dit voor af te hebben bekend gemaakt. Citaat: „Op dit moment bestaat er een generatie die niets weet wat niet uit deze buis komt". L'ARGENT DE POCHE Regie: Frangois Truffaut. In het ver lengde van zijn eerder gemaakte „L'en- fant sauvage" bestudeert Truffaut op groeiende kinderen. Warme, humoristi sche serie kleine gebeurtenissen met nu en dan ijzige spanning. Hoe kinderen met hun ouders omspringen en anders om. Zeer innige film welke nimmer „op- voederig" wordt. Truffaut op zijn best. NOVECENTO 1900 (deel 1) Regie: Bernardo Bertolucci. Met o.a. Burt Lancaster, Robert De Nirro. Ge rard Dopardieu, Stefania Sandrelli. Rijkdom en armoede (dus) macht en on macht zijn de dragende thema's in dit gigantische meesterwerk. Historische reis naar een politieke bewustwording in rijke beelden. Een sfeervolle kijkfilm in twee delen. Alleen in opeenvolgend? voorstelingen te vertonen. Dus: beide of geen wegstre pen. NOVECENTO (deel 2) (zie boven) MIMI DE BANKWERKER Humoristische Italiaanse zedenschilde ring van Lina Wertmuller, zich afspe lend op het door de maffia gecontro leerde Sicilië. Bitterzoete humor en een kostelijke hoofdrol van de nieuwe Ita liaanse ontdekking Giancarlo Giannmi. M. KLEIN Regie: Joseph Losey. Alain Delon en Juliet Bertot spelen de hoofdrollen in dit gave portret van een rijke kunst- en antiekhandelaar in het bezette Parijs. Klein koopt voor een schijntje belang rijke kunstvoorwerpen van Joodse land genoten, als die gedwongen zijn om on der te duiken Deze keurige en achtens waardige burger, komt na enige tijd (op zet of tceval?) voor op dezelfde lijst v.an verdachte Joden In de trein naar Ausch witz wordt hij met zijn klanten" ge confronteerd. THE GREAT STONE FACE Buster Keaton, ,,de man die nooit lach te" ten voeten uit, in een film gemaakt door Vernon P Backer en Mei May. Een filmfresco, samengesteld uit een reus achtige hoeveelheid materiaal, dat het volledige verhaal vertelt van Keatons leven en carrière. Zijn loopbaan vanaf kind-acteur, via o.a. „Cops", „Balloona- tics" en „Day dreams" tot en met zijn wereldklassieker „The general", die in deze film in een speciale versie wordt gepresenteerd. CADAVERI ECCELENTI Regie: Francesco Rosi Rollen van Lino Ventura, Charles Vanal, Max v. Sydow. Magistraal gefilmde politieke thriller, rekent af met een moorddadig gezag. Een film van Italiës aanklager onder de regisseurs, die kan worden gezien als een onderzoek naar het funeste van macht. Uiterst beklemmende beelden. BLINDGANGERS Ate de Jong verfilmde een alledaags ge geven, over twee twijfelende jonge men sen, hoewel ze van elkaar houden, zich afvragen wat daarvan de konsekwenties zijn. Sympathiek debuut van de 24-jari- ge filmer met rollen v.an Ansje Beentjes, Derek de Lint en Wim Kcuwenhove. CRIA CUERVOS Regie: Carlos Saura. Hoofdrollen van Geraldine Chaplin en Ana Torrent. „Cria Cuervos" zijn de eerste woorden van een Spaans gezegde wat ongeveer neerkomt op „als je een kraai opvoedt pikt hij je de ogen uit". De film speelt onder de Franco-dictatuur en ademt op krachtige wijze de in ieder mens aanwezige zucht naar vrijheid. Geraldine Chaplin en Ana Torrent in een heftige film vol symbolen en fantasieën, zich afspelend in het ge zin van een legerofficier. Bekroond met de Prix Special du Jury in Cannes 1976. THE MAN WHO WOULD BE KING John Huston (bij „Filmgangers" bekend van „Fat City") is de Hollywoodvete- raan die Rudyard Kiplings verhaal ver filmde. Sean Connery en Michael Caine zijn te zien als twee gedroste Engelse onderofficieren in Brits-Indië anno 1880. Pure kijkontspanning, maar wel ge maakt door een begaafd vakman met een jongensachtige fantasie en volop hu- MUTTER KUSTERS FAHRT Regie: Rainer Werner Fassbinder. Bri gitte Mira en Karl-Heinz Böhm in een film waarin Fassbinder nu eens naar rechts, maar vaak ook naar links uit haalt. Het verhaal gaat over een vrouw, wiens echtgenoot moord en daarna zelf moord pleegt. Zonder dat zij daar zelf veel van begrijpt wordt zij geadopteerd dcor een groep salon-communisten die haar voor hun karretje spannen. De Duitse boulevard-journalistiek, maar ook pseudo-links, krijgen er fors van langs. Maximaal 8 titels doorstrepen (die welke u het minst belangrijk vindt) en graag zo spoedig mogelijk inleveren Daarna volgt bekendmaking van het de finitieve programma en is lidmaatschap- inschrijving mogelijk. WOMAN UNDER INFLUENCE Gene Rowlands en Peter Falk in ds film van John Cassavetes. Een film die al twee jaar volle zalen trekt in de kleine theaters. Sterke „acteer"-film vergelijk baar met „Kind van de zon" (maar dan vier klassen beter). Een labiele vrouw, drijft steeds verder weg van haar goed willende echtgenoot en kinderen Hoe de omgeving reageert. Ongewoon knappe situatie- en karaktertekening met prach tige rollen van het acteursechtpaar Falk. POLICE PYTON 357 Regie: Alain Corneau. Ingenieus poli- tiedrama met majestueuze rol van Si- mone Signoret als invalide grande dame. Ives Mcntand raakt in moeilijkheden wanneer zijn maitresse wordt vermoord en vele aanwijzingen in zijn richting duiden. Ook ziek van alle confectie-po- litieseries op televisie? Dan deze origi nele Franse film niet wegstrepen. CASANOVA Verbijsterende beelden in de nieuwste film van Fellini, die echter meer over de regisseur dan over Giacomo Casanova vertelt. Donald Sutherland wordt door Fellini bewust gemodelleerd tot een dcor sex uitgeholde vrouwenjager. Geen verfilming van Casanova's memoires dus; wel een film van een ouder en pes simistischer Fellini. FACE TO FACE Regie: Ingmar Bergman. Sterk verwant aan „Scenes uit een huwelijk" en dat niet alleen door dezelfde hoofdrollen, is deze film opnieuw een ervaring. Een vrouwelijke psychiater behandelt haar patiënten met weinig succes. In het huis van haar grootouders wordt zij plotse ling bestormd door jeugdherinneringen. De dokter wordt patiënte. Het onvermo gen tot openhartig kontakt is in deze echte Bergmanfilm opnieuw aan de or de. Liv Ullmann overtreft zichzelf. SI CETAIT A REFAIR Regie: Claude Lelouch. Een smartlap, maar dan in de meest positieve zin van het woord. Catherine Deneuve is 19 jaar en verloofd, als zij door haar directeur woidt verkracht. Haar verloofde doodt ds baas en ook Catherine gaat, wegens medeplichtigheid, naar de gevangenis. De verloofde pleegt al spoedig zelf moord, maar zij bekijkt het anders. Om in de lange tijd die haar nog in de ge vangenis rest iets te hebben om naar uit te kijken, wil ze een kind. Haar ad vocaat is de enige met wie ze contact heeft en most daar dus maar voor zor gen. LeLouch bewerkte het gegeven op lichte en uiterst plezierige wijze. Een lach en een (heel klein) traantje, ook dankzij het uitstekende spel van Deneu ve en haar tegenspeelster Anouk Aimee. MEAN STREETS Regie. Martin Scorcese. Pas na het sue-; ces van „Taxidriver" is nu Scorcese$ debuutfilm in roulatie gebracht Eerj spontane film over de straatmisdaad id de New Ycrkse wijk „Little Italy" ert een scherpe kijk op het immigranten-; probleem De hoofdrol is van de toert nog onbekende Rcbeit De Nirro, die met; die acteerprestatie doorbrak naar dg roem THE PRODUCERS Regie: Mel Brooks. Hoofdrollen van Ze ro Mcstel en Gene Wilder. Dit is de dër buutfilm van de regisseur die nu eet) onbeschrijfelijke pcpularitit bezit dank zij „Young Frankenstein", „Blazing Sad- dels" en „Silent Movie". Het is het ver haal over jongens in financiële zorgen, die ze proberen cp te lossen dcor zich failliet te laten verklaren. Daartoe in vesteren zijn hun geld in een musical die zeker zal floppen. Een idioot schrijft eer) wanhopig slecht verhaal met Adolf Hit,- ler in de hoofdrol en wat sullige liedjes daar omheen. De producers wrijven zich in de handen want het lijkt nérgens op. Dan komt de premièrz en het wordt een waanzinnige hit. Prima, vaak Joodsé humor en de aanwezigheid van Gene Wilder, maken „The producers" een top- komedie. THE MALTESE FALCON Ook dit jaar is er in het programma ruimte voor een klassieker ingeruimd.' „The Maltese Falcon" is uit 1941 en werd gemaakt door Jchn Huston. Door de rol van „private eye" Sam Spade werd Humphrey Bogart onsterfelijk Een kostbare schat, verborgen in een beeldje (de Maltese Valk) is de inzet van een naar later blijkt zinloze jacht. Een film met een heldere verteltrant, vol sfeer en uitgekiende spanning Bogey noemde deze film in zijn U.tere carriëre „mijn trots" en heeft Peter Lorre en Mary Astor als tegenspelers. NETWORK L'ARGENT DE POCHE NOVECENTO 1 NOVECENTO 2 M. KLEIN THE GREAT STONEFACE CADAVERI ECCELENTI BLINDGANGERS CRIA CUERVOS THE MAN WHO WOULD BE KING MUTTER KUSTERS FAHRT MIMI DE BANKWERKER WOMAN UNDER INFLUENCE POLICE PYTON 357 CASANOVA MEAN STREETS FACE TO FACE SI C'ETAIT A REFAIR THE PRODUCERS THE MALTESE FALCON van Lumet van Truffaut van Bertolucci van Bertolucci van Losey van Buster Keaton van Rosi van De Jong van Saura van Huston van Fassbinder van Wertmuller van Cassavetes van Corneau van Fellini van Scorcese van Bergman van Lelouch van Brooks van Huston DOOR GERRIT FRANSSEN 41. Dirk Lefenng is naar de smid ge weest. En er zijn tractor achtergelaten. Daarna gaat hij boodschappen doen. Op de fiets. Els heeft een paar dingen opge schreven, die nodig zijn. Hij heeft een las bij zich, aan het stuur van de fiets hangend. In het dorp kent men hem als de klui zenaar, d:e in de oude boswachterswo ning nabij de Pollen verblijft. Daar in de Laar. Al een paar jaren. Maar dat is zijn zaak. In deze contreien zijn de men sen niet nieuwsgierig. Die man heeft daar enkele bunders land, bos en heide. Het is zijn onbetwist eigendom, dat weet men. En voorzover bekend is hij al een Paar jaar bezig een deel van de heide te ontginnen om er bouwland van te ma ken Erg nuttig, want de hei is in het najaar wel mooi, maar verder heb je er niets aan. Men kent Lefering als een rustige man, die ook nooit naar een kroeg gaat en waarvan men geen kwaad kan vertellen. Een paar keer in de week komt hij inkopen doen in het dorp, dus hij schijnt ook over voldoende geld te beschikken. Daarom wordt de kluize naar in het dorp door iedereen gegroet on hij op zijn beurt groet de mensen daar met een knik. In het dorp heeft hij zijn boodschap pen gedaan. Maar het is eind oktober: dat betekent ook: over ruim vijf weken is het Sinterklaas. Hij moet toch iets ko pen voor Els. Dat as het minste, wat hij op het ogenblik voor haar kan doen, vooral nu ze het samen eens zijn gewor den. Daarom kijkt hij hier en daar en wordt het later als aanvankelijk in zijn bedoeling lag Het is dus al middag, als hij op zijn fiets terugrijdt naar de Laar in het bos. Daar brengt hij de fiets in de schuur. De hond komt kwispelstaartend naar hem toe, legt zelfs zijn voorpoten tegen de man op. „Wat is er Beer? Waarom ben je niet bij 't vrouwtje?" De hond valt af en loopt naar het huis. Hij blijft in de deuropening staan en draait zich om, de man aankijkend. Als de man met de tas vol boodschappen nader komt, bekruipt hem een vreemd voorgevoel: die hond doet zo eigenaar dig Binnen kijkt hij rond en loopt met de boodschappen naar de plank bij de pomp. „Els!" roept hij. „Els, ik bener! Joehoe!" Hij staat stil en luistert, maar niets verbreekt deze stilte. Hij loopt naar het fornuis en kijkt er in: het vuur is na genoeg uit. De gebruikelijke ketel water staat er ook niet op. „Els!" brult hij nogmaals, maar er komt geen antwoord. Hij loopt naar de slaapkamer; het bed is keurig opgemaakt als elke dag. Het nachtgoed van de man ligt over een stoel. Terug in de kamer roept hij: „Els, ben je boven?" Zender te wachten of er antwoord komt, neemt hij met twee tre den tegelijk de trap, steekt boven de halfduistere overloop over en kijkt in de slaapkamer, waar ze zoveel weken heeft geslapen. Maar het bed ligt afgehaald; verder ziet hij niets, behalve de overall, die op een stoel ligt. Wat hij nog altijd niet wil geloven, begint nu in zijn hoofd door te dringen: ze is weg! Ze is er onverwacht vandoor gegaan. Maar waarom? De verhouding is nog nooit zo goed geweest als op dit ogenblik, denkt hij Wat voor reden heeft ze dan om ineens te vertrekken? Verslagen loopt hij naar beneden, naar de tafel. Daaraan gaat hij zitten en als hij zit, ziet hij op de tafel dat beschreven vel papier liggen. Het zijn maar enkele regels, doch ze voltooien samen het von nis over hem: hij is opnieuw veroor deeld. Met medewerking van zijn ex- vrouw Ada: „Dirk, ik ga weg. Voorgoed. Ada is vanmorgen hier geweest. Ze heeft me alles verteld. Ook van je straf fen. Misschien zou ik dit alles nog geaccepteerd hebben, maar het feit dat je voor me verzweeg getrouwd te zijn, vind ik gemeen. Dat had je moeten zeggen; zoiets had ik van jou niet verwacht. Daarom ga ik. Dank je voor je gastvrijheid al deze maanden. Els". Als hij het gelezen heeft, valt het pa pier uit zijn machteloos geworden vin gers op de grond. Wat hij misschien in jaren niet heeft gedaan, doet hij nu: hij vloekt hartgrondig. Twee minuten later is hij weer buiten en haalt de wagen uit de garage. Mis schien is ze nog niet zo ver, kan hij haar inhalen en proberen alles te verklaren. Zo een gemeenheid van Ada! Hij rijdt in de richting Vriezenveen, omdat dit het meest voor de hand ligt. Ze is lopend, dus kan ook het bospad binnendoor genomen hebben, weet hij. Dan komt ze vooraan het dorp binnen. Een uur lang rijdt hij rond, heel V:ie- zenveen door, kijkt bij het station, vraagt aan de dienstdoende spoorman of er met een der vorige treinen een vrouw is meegegaan, zo en zo gekleed. Maar de spoorman weet het niet of wil het niet zeggen. De man rijdt verder, naar Hoge Heksel, dan weer terug en neemt de weg langs het kanaal naar Al melo. Bij het station zet hij zijn wagen neer en betreedt de perrons, kijkt naar de vertrekuren van de treinen naar het westen, maar er gaan er zeker drie in een uur, dus ze kon al heel gauw weg, als ze hier is vertrokken. Ten overvloe de rijdt hij nog wat door de stad en gaat over de binnenwegen terug, via Geeste ren en Langeveen, maar er is geen spoor meer van Els te ontdekken. Gelaten keert hij terug naar huis. Doorloopt het nog eens, boven en be neden, maar het is nog net zo leeg als een paar uur gelsden. Hij realiseert het zich nu in alle hardheid: Els is weg, voorgoed. Langzaam zakt hij op een stoel, aan de tafel, moe van deze onver wachte emoties. Dan glijdt zijn gezicht in de handen en begint hij te huilen Beer staat bij de man en ziet het. Hij legt zijn kop op de knie van de baas, trooste loos voor zich uitkijkend. In Haarlem komt Els van der Veer Balkman langzaam tot zichzelf. Pas de vclgende dag merkt ze op, dat haar schoonzus in verwachting is en gaat een handje helpen in het huishouden. Sinds ze enige tijd bij Dirk Lefering in de oude bos wachters woning de scepter heeft ge zwaaid, staan haar handen nergens meer verkeerd voor. Babs is er haar dank baar voor, want vaak voelt ze zich de eerste uren 's morgens doodberoerd. Ze weet van de dokter, dat er nauwelijks iets aan te doen is; daarom waardeert ze vooral in deze uren de hulp van haai schoonzuster. 's Middags gaat Barbara een uurtje rusten; meestal worden het er twee. Bar bara is een luxe poppetje, weet Els. Heeft niet voldoende energie om zich te verzetten en vol te houden. Nu ja, zo kan ik me hier voorlopig nuttig maken Ze zijn enkele dagen na Els' komst samen naar de stad geweest, want de garderobe van Els meet nodig aangc vuld worden. Het heeft heel wat geld ge kost, maar nu is ze weer een dame. Dan ny is naar Capelle gereden en heeft daar zo ongeveer alle kleren van Els meege nomen, maar het meeste kan Els niet meer aan, omdat ze veel breder is ge worden. En zwaarder van boven. Wal kun je er aan doen, als je zo lange tijd in een dergelijke gezonde omgeving hebt gewoond? Vader is een zondagmiddag geweest Het weerzien was hartelijk, maar toch leek het, alsof er iets stuk was gegaan in deze maanden. Na zijn vertrek wist ze het: vader is nu helemaal door Dien in gepalmd. Die heeft ruimschoots daai voor tijd en gelegenheid gehad en die uitgebuit. Na twee weken komt het heimwee 's Middags, als Babs zich boven, in de grote slaapkamer heeft teruggetrokken. Els zit beneden in de salon en rookt de ene sigaret na de ander. En piekert. Want ze kan de reus in de boswachters woning niet vergeten Na het vertrek van Ada had ze staan trillen van veront waardiging, omdat ze zich bedrogen en vernederd voelde. Misschien was het toch verstandiger geweest, als ze zijn thuiskomst had afgewacht en hem de huid had uitgeveegd. Omdat hij zijn hu welijkse staat voor haar had verzwegen. Heeft ze die zaterdagmiddag te impul sief gehandeld? Ze gaat twijfelen. (wordt vervolgd)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 11