Filmganger start
vierde seizoen
VADERS TWEEDE VROUW"
Keuzelijst Filmganger
FEUILLETON:
it
PAGINA II
Op deze pagina tref» de filmliefheb
ber weer een lijst met twintig films,
welke kandidaat zijn voor de jaarlijkse
serie „Filmganger"-voorstellingen. De
vertoningen starten op donderdag 27
oktober en vinden (evenals vorig jaar)
steeds plaats met een tussenruimte van
veertien dagen.
Acht van de twintig titels zullen moe
ten verdwijnen, omdat twaalf films het
maximum is wat in de winterperiode
kan worden afgewerkt. Het programma
tracht een aanvulling te zijn op het nor
male bioscoopvertier, terwijl het daarbij
ook mogelijk is dat titels welke men
vergeefs op deze deze lijst zoekt in het
„gewone" programma opduiken.
Hoewel vorig jaar bleek, dat het weg
strepen van een aantal fijne films een
pijnlijk en soms moeilijk karwei is, ho
pen we toch dat velen van de mogelijk
heid willen gebruikmaken Een hulp
hierbij is wellicht de kerte beschrijving
van de twintig, die hieronder volgt.
De „keuzelijst" kan men uitknippen
en tot en met 7 september inleveren bij
de bekende adressen. City Theater, Gra
venstraat 21, Den Burg; Douwe Bakker,
Kcgerstraat 110, Den Burg; Wop Rienks,
Wilhelminalaan 21, Den Burg; Cor van
Heerwaarden, „De Spyker", Den Hoorn;
Ton Rcmbout, Polderweg 12, De Waal
(of op de Rijksscholengemeenschap).
Faye Dunaway in Network
NETWORK
Regie: Sidney Lumet. Voornaamste rol
len Peter Finch, Faye Dunaway, Wil
liam Holden. 5-voudige oscarwinnaar.
Briljante satire op televisiewereld Ook
wat betreft Nederland, dicht bij de rea
liteit. Laatste rol van Peter Finch die
een TV-presentator speelt. Om de kijk
cijfers omhoog te krijgen pleegt hij zelf
moord tijdens de uitzending, na dit voor
af te hebben bekend gemaakt. Citaat:
„Op dit moment bestaat er een generatie
die niets weet wat niet uit deze buis
komt".
L'ARGENT DE POCHE
Regie: Frangois Truffaut. In het ver
lengde van zijn eerder gemaakte „L'en-
fant sauvage" bestudeert Truffaut op
groeiende kinderen. Warme, humoristi
sche serie kleine gebeurtenissen met nu
en dan ijzige spanning. Hoe kinderen
met hun ouders omspringen en anders
om. Zeer innige film welke nimmer „op-
voederig" wordt. Truffaut op zijn best.
NOVECENTO 1900 (deel 1)
Regie: Bernardo Bertolucci. Met o.a.
Burt Lancaster, Robert De Nirro. Ge
rard Dopardieu, Stefania Sandrelli.
Rijkdom en armoede (dus) macht en on
macht zijn de dragende thema's in dit
gigantische meesterwerk. Historische
reis naar een politieke bewustwording
in rijke beelden. Een sfeervolle kijkfilm
in twee delen.
Alleen in opeenvolgend? voorstelingen
te vertonen. Dus: beide of geen wegstre
pen.
NOVECENTO (deel 2) (zie boven)
MIMI DE BANKWERKER
Humoristische Italiaanse zedenschilde
ring van Lina Wertmuller, zich afspe
lend op het door de maffia gecontro
leerde Sicilië. Bitterzoete humor en een
kostelijke hoofdrol van de nieuwe Ita
liaanse ontdekking Giancarlo Giannmi.
M. KLEIN
Regie: Joseph Losey. Alain Delon en
Juliet Bertot spelen de hoofdrollen in
dit gave portret van een rijke kunst- en
antiekhandelaar in het bezette Parijs.
Klein koopt voor een schijntje belang
rijke kunstvoorwerpen van Joodse land
genoten, als die gedwongen zijn om on
der te duiken Deze keurige en achtens
waardige burger, komt na enige tijd (op
zet of tceval?) voor op dezelfde lijst v.an
verdachte Joden In de trein naar Ausch
witz wordt hij met zijn klanten" ge
confronteerd.
THE GREAT STONE FACE
Buster Keaton, ,,de man die nooit lach
te" ten voeten uit, in een film gemaakt
door Vernon P Backer en Mei May. Een
filmfresco, samengesteld uit een reus
achtige hoeveelheid materiaal, dat het
volledige verhaal vertelt van Keatons
leven en carrière. Zijn loopbaan vanaf
kind-acteur, via o.a. „Cops", „Balloona-
tics" en „Day dreams" tot en met zijn
wereldklassieker „The general", die in
deze film in een speciale versie wordt
gepresenteerd.
CADAVERI ECCELENTI
Regie: Francesco Rosi Rollen van Lino
Ventura, Charles Vanal, Max v. Sydow.
Magistraal gefilmde politieke thriller,
rekent af met een moorddadig gezag.
Een film van Italiës aanklager onder de
regisseurs, die kan worden gezien als
een onderzoek naar het funeste van
macht. Uiterst beklemmende beelden.
BLINDGANGERS
Ate de Jong verfilmde een alledaags ge
geven, over twee twijfelende jonge men
sen, hoewel ze van elkaar houden, zich
afvragen wat daarvan de konsekwenties
zijn. Sympathiek debuut van de 24-jari-
ge filmer met rollen v.an Ansje Beentjes,
Derek de Lint en Wim Kcuwenhove.
CRIA CUERVOS
Regie: Carlos Saura. Hoofdrollen van
Geraldine Chaplin en Ana Torrent. „Cria
Cuervos" zijn de eerste woorden van een
Spaans gezegde wat ongeveer neerkomt
op „als je een kraai opvoedt pikt hij je
de ogen uit". De film speelt onder de
Franco-dictatuur en ademt op krachtige
wijze de in ieder mens aanwezige zucht
naar vrijheid. Geraldine Chaplin en Ana
Torrent in een heftige film vol symbolen
en fantasieën, zich afspelend in het ge
zin van een legerofficier. Bekroond met
de Prix Special du Jury in Cannes 1976.
THE MAN WHO WOULD BE KING
John Huston (bij „Filmgangers" bekend
van „Fat City") is de Hollywoodvete-
raan die Rudyard Kiplings verhaal ver
filmde. Sean Connery en Michael Caine
zijn te zien als twee gedroste Engelse
onderofficieren in Brits-Indië anno 1880.
Pure kijkontspanning, maar wel ge
maakt door een begaafd vakman met
een jongensachtige fantasie en volop hu-
MUTTER KUSTERS FAHRT
Regie: Rainer Werner Fassbinder. Bri
gitte Mira en Karl-Heinz Böhm in een
film waarin Fassbinder nu eens naar
rechts, maar vaak ook naar links uit
haalt. Het verhaal gaat over een vrouw,
wiens echtgenoot moord en daarna zelf
moord pleegt. Zonder dat zij daar zelf
veel van begrijpt wordt zij geadopteerd
dcor een groep salon-communisten die
haar voor hun karretje spannen. De
Duitse boulevard-journalistiek, maar
ook pseudo-links, krijgen er fors van
langs.
Maximaal 8 titels doorstrepen (die
welke u het minst belangrijk vindt) en
graag zo spoedig mogelijk inleveren
Daarna volgt bekendmaking van het de
finitieve programma en is lidmaatschap-
inschrijving mogelijk.
WOMAN UNDER INFLUENCE
Gene Rowlands en Peter Falk in ds film
van John Cassavetes. Een film die al
twee jaar volle zalen trekt in de kleine
theaters. Sterke „acteer"-film vergelijk
baar met „Kind van de zon" (maar dan
vier klassen beter). Een labiele vrouw,
drijft steeds verder weg van haar goed
willende echtgenoot en kinderen Hoe de
omgeving reageert. Ongewoon knappe
situatie- en karaktertekening met prach
tige rollen van het acteursechtpaar Falk.
POLICE PYTON 357
Regie: Alain Corneau. Ingenieus poli-
tiedrama met majestueuze rol van Si-
mone Signoret als invalide grande dame.
Ives Mcntand raakt in moeilijkheden
wanneer zijn maitresse wordt vermoord
en vele aanwijzingen in zijn richting
duiden. Ook ziek van alle confectie-po-
litieseries op televisie? Dan deze origi
nele Franse film niet wegstrepen.
CASANOVA
Verbijsterende beelden in de nieuwste
film van Fellini, die echter meer over de
regisseur dan over Giacomo Casanova
vertelt. Donald Sutherland wordt door
Fellini bewust gemodelleerd tot een
dcor sex uitgeholde vrouwenjager. Geen
verfilming van Casanova's memoires
dus; wel een film van een ouder en pes
simistischer Fellini.
FACE TO FACE
Regie: Ingmar Bergman. Sterk verwant
aan „Scenes uit een huwelijk" en dat
niet alleen door dezelfde hoofdrollen, is
deze film opnieuw een ervaring. Een
vrouwelijke psychiater behandelt haar
patiënten met weinig succes. In het huis
van haar grootouders wordt zij plotse
ling bestormd door jeugdherinneringen.
De dokter wordt patiënte. Het onvermo
gen tot openhartig kontakt is in deze
echte Bergmanfilm opnieuw aan de or
de. Liv Ullmann overtreft zichzelf.
SI CETAIT A REFAIR
Regie: Claude Lelouch. Een smartlap,
maar dan in de meest positieve zin van
het woord. Catherine Deneuve is 19 jaar
en verloofd, als zij door haar directeur
woidt verkracht. Haar verloofde doodt
ds baas en ook Catherine gaat, wegens
medeplichtigheid, naar de gevangenis.
De verloofde pleegt al spoedig zelf
moord, maar zij bekijkt het anders. Om
in de lange tijd die haar nog in de ge
vangenis rest iets te hebben om naar
uit te kijken, wil ze een kind. Haar ad
vocaat is de enige met wie ze contact
heeft en most daar dus maar voor zor
gen. LeLouch bewerkte het gegeven op
lichte en uiterst plezierige wijze. Een
lach en een (heel klein) traantje, ook
dankzij het uitstekende spel van Deneu
ve en haar tegenspeelster Anouk Aimee.
MEAN STREETS
Regie. Martin Scorcese. Pas na het sue-;
ces van „Taxidriver" is nu Scorcese$
debuutfilm in roulatie gebracht Eerj
spontane film over de straatmisdaad id
de New Ycrkse wijk „Little Italy" ert
een scherpe kijk op het immigranten-;
probleem De hoofdrol is van de toert
nog onbekende Rcbeit De Nirro, die met;
die acteerprestatie doorbrak naar dg
roem
THE PRODUCERS
Regie: Mel Brooks. Hoofdrollen van Ze
ro Mcstel en Gene Wilder. Dit is de dër
buutfilm van de regisseur die nu eet)
onbeschrijfelijke pcpularitit bezit dank
zij „Young Frankenstein", „Blazing Sad-
dels" en „Silent Movie". Het is het ver
haal over jongens in financiële zorgen,
die ze proberen cp te lossen dcor zich
failliet te laten verklaren. Daartoe in
vesteren zijn hun geld in een musical die
zeker zal floppen. Een idioot schrijft eer)
wanhopig slecht verhaal met Adolf Hit,-
ler in de hoofdrol en wat sullige liedjes
daar omheen. De producers wrijven zich
in de handen want het lijkt nérgens op.
Dan komt de premièrz en het wordt een
waanzinnige hit. Prima, vaak Joodsé
humor en de aanwezigheid van Gene
Wilder, maken „The producers" een top-
komedie.
THE MALTESE FALCON
Ook dit jaar is er in het programma
ruimte voor een klassieker ingeruimd.'
„The Maltese Falcon" is uit 1941 en
werd gemaakt door Jchn Huston. Door
de rol van „private eye" Sam Spade
werd Humphrey Bogart onsterfelijk
Een kostbare schat, verborgen in een
beeldje (de Maltese Valk) is de inzet van
een naar later blijkt zinloze jacht. Een
film met een heldere verteltrant, vol
sfeer en uitgekiende spanning Bogey
noemde deze film in zijn U.tere carriëre
„mijn trots" en heeft Peter Lorre en
Mary Astor als tegenspelers.
NETWORK
L'ARGENT DE POCHE
NOVECENTO 1
NOVECENTO 2
M. KLEIN
THE GREAT STONEFACE
CADAVERI ECCELENTI
BLINDGANGERS
CRIA CUERVOS
THE MAN WHO WOULD BE KING
MUTTER KUSTERS FAHRT
MIMI DE BANKWERKER
WOMAN UNDER INFLUENCE
POLICE PYTON 357
CASANOVA
MEAN STREETS
FACE TO FACE
SI C'ETAIT A REFAIR
THE PRODUCERS
THE MALTESE FALCON
van Lumet
van Truffaut
van Bertolucci
van Bertolucci
van Losey
van Buster Keaton
van Rosi
van De Jong
van Saura
van Huston
van Fassbinder
van Wertmuller
van Cassavetes
van Corneau
van Fellini
van Scorcese
van Bergman
van Lelouch
van Brooks
van Huston
DOOR GERRIT FRANSSEN
41. Dirk Lefenng is naar de smid ge
weest. En er zijn tractor achtergelaten.
Daarna gaat hij boodschappen doen. Op
de fiets. Els heeft een paar dingen opge
schreven, die nodig zijn. Hij heeft een
las bij zich, aan het stuur van de fiets
hangend.
In het dorp kent men hem als de klui
zenaar, d:e in de oude boswachterswo
ning nabij de Pollen verblijft. Daar in
de Laar. Al een paar jaren. Maar dat is
zijn zaak. In deze contreien zijn de men
sen niet nieuwsgierig. Die man heeft
daar enkele bunders land, bos en heide.
Het is zijn onbetwist eigendom, dat weet
men. En voorzover bekend is hij al een
Paar jaar bezig een deel van de heide
te ontginnen om er bouwland van te ma
ken Erg nuttig, want de hei is in het
najaar wel mooi, maar verder heb je er
niets aan. Men kent Lefering als een
rustige man, die ook nooit naar een
kroeg gaat en waarvan men geen kwaad
kan vertellen. Een paar keer in de week
komt hij inkopen doen in het dorp, dus
hij schijnt ook over voldoende geld te
beschikken. Daarom wordt de kluize
naar in het dorp door iedereen gegroet
on hij op zijn beurt groet de mensen
daar met een knik.
In het dorp heeft hij zijn boodschap
pen gedaan. Maar het is eind oktober:
dat betekent ook: over ruim vijf weken
is het Sinterklaas. Hij moet toch iets ko
pen voor Els. Dat as het minste, wat hij
op het ogenblik voor haar kan doen,
vooral nu ze het samen eens zijn gewor
den. Daarom kijkt hij hier en daar en
wordt het later als aanvankelijk in zijn
bedoeling lag Het is dus al middag, als
hij op zijn fiets terugrijdt naar de Laar
in het bos. Daar brengt hij de fiets in de
schuur. De hond komt kwispelstaartend
naar hem toe, legt zelfs zijn voorpoten
tegen de man op. „Wat is er Beer?
Waarom ben je niet bij 't vrouwtje?"
De hond valt af en loopt naar het huis.
Hij blijft in de deuropening staan en
draait zich om, de man aankijkend. Als
de man met de tas vol boodschappen
nader komt, bekruipt hem een vreemd
voorgevoel: die hond doet zo eigenaar
dig
Binnen kijkt hij rond en loopt met de
boodschappen naar de plank bij de
pomp. „Els!" roept hij. „Els, ik bener!
Joehoe!"
Hij staat stil en luistert, maar niets
verbreekt deze stilte. Hij loopt naar het
fornuis en kijkt er in: het vuur is na
genoeg uit. De gebruikelijke ketel water
staat er ook niet op. „Els!" brult hij
nogmaals, maar er komt geen antwoord.
Hij loopt naar de slaapkamer; het bed
is keurig opgemaakt als elke dag. Het
nachtgoed van de man ligt over een
stoel. Terug in de kamer roept hij: „Els,
ben je boven?" Zender te wachten of er
antwoord komt, neemt hij met twee tre
den tegelijk de trap, steekt boven de
halfduistere overloop over en kijkt in de
slaapkamer, waar ze zoveel weken heeft
geslapen. Maar het bed ligt afgehaald;
verder ziet hij niets, behalve de overall,
die op een stoel ligt.
Wat hij nog altijd niet wil geloven,
begint nu in zijn hoofd door te dringen:
ze is weg! Ze is er onverwacht vandoor
gegaan. Maar waarom? De verhouding
is nog nooit zo goed geweest als op dit
ogenblik, denkt hij Wat voor reden
heeft ze dan om ineens te vertrekken?
Verslagen loopt hij naar beneden, naar
de tafel. Daaraan gaat hij zitten en als
hij zit, ziet hij op de tafel dat beschreven
vel papier liggen. Het zijn maar enkele
regels, doch ze voltooien samen het von
nis over hem: hij is opnieuw veroor
deeld. Met medewerking van zijn ex-
vrouw Ada:
„Dirk, ik ga weg. Voorgoed. Ada is
vanmorgen hier geweest. Ze heeft
me alles verteld. Ook van je straf
fen. Misschien zou ik dit alles nog
geaccepteerd hebben, maar het feit
dat je voor me verzweeg getrouwd
te zijn, vind ik gemeen. Dat had je
moeten zeggen; zoiets had ik van
jou niet verwacht. Daarom ga ik.
Dank je voor je gastvrijheid al deze
maanden. Els".
Als hij het gelezen heeft, valt het pa
pier uit zijn machteloos geworden vin
gers op de grond. Wat hij misschien in
jaren niet heeft gedaan, doet hij nu: hij
vloekt hartgrondig.
Twee minuten later is hij weer buiten
en haalt de wagen uit de garage. Mis
schien is ze nog niet zo ver, kan hij haar
inhalen en proberen alles te verklaren.
Zo een gemeenheid van Ada!
Hij rijdt in de richting Vriezenveen,
omdat dit het meest voor de hand ligt.
Ze is lopend, dus kan ook het bospad
binnendoor genomen hebben, weet hij.
Dan komt ze vooraan het dorp binnen.
Een uur lang rijdt hij rond, heel V:ie-
zenveen door, kijkt bij het station,
vraagt aan de dienstdoende spoorman
of er met een der vorige treinen een
vrouw is meegegaan, zo en zo gekleed.
Maar de spoorman weet het niet of wil
het niet zeggen. De man rijdt verder,
naar Hoge Heksel, dan weer terug en
neemt de weg langs het kanaal naar Al
melo. Bij het station zet hij zijn wagen
neer en betreedt de perrons, kijkt naar
de vertrekuren van de treinen naar het
westen, maar er gaan er zeker drie in
een uur, dus ze kon al heel gauw weg,
als ze hier is vertrokken. Ten overvloe
de rijdt hij nog wat door de stad en gaat
over de binnenwegen terug, via Geeste
ren en Langeveen, maar er is geen spoor
meer van Els te ontdekken.
Gelaten keert hij terug naar huis.
Doorloopt het nog eens, boven en be
neden, maar het is nog net zo leeg als
een paar uur gelsden. Hij realiseert het
zich nu in alle hardheid: Els is weg,
voorgoed. Langzaam zakt hij op een
stoel, aan de tafel, moe van deze onver
wachte emoties. Dan glijdt zijn gezicht
in de handen en begint hij te huilen
Beer staat bij de man en ziet het. Hij legt
zijn kop op de knie van de baas, trooste
loos voor zich uitkijkend.
In Haarlem komt Els van der Veer
Balkman langzaam tot zichzelf. Pas de
vclgende dag merkt ze op, dat haar
schoonzus in verwachting is en gaat een
handje helpen in het huishouden. Sinds
ze enige tijd bij Dirk Lefering in de oude
bos wachters woning de scepter heeft ge
zwaaid, staan haar handen nergens meer
verkeerd voor. Babs is er haar dank
baar voor, want vaak voelt ze zich de
eerste uren 's morgens doodberoerd. Ze
weet van de dokter, dat er nauwelijks
iets aan te doen is; daarom waardeert
ze vooral in deze uren de hulp van haai
schoonzuster.
's Middags gaat Barbara een uurtje
rusten; meestal worden het er twee. Bar
bara is een luxe poppetje, weet Els.
Heeft niet voldoende energie om zich te
verzetten en vol te houden. Nu ja, zo
kan ik me hier voorlopig nuttig maken
Ze zijn enkele dagen na Els' komst
samen naar de stad geweest, want de
garderobe van Els meet nodig aangc
vuld worden. Het heeft heel wat geld ge
kost, maar nu is ze weer een dame. Dan
ny is naar Capelle gereden en heeft daar
zo ongeveer alle kleren van Els meege
nomen, maar het meeste kan Els niet
meer aan, omdat ze veel breder is ge
worden. En zwaarder van boven. Wal
kun je er aan doen, als je zo lange tijd
in een dergelijke gezonde omgeving hebt
gewoond?
Vader is een zondagmiddag geweest
Het weerzien was hartelijk, maar toch
leek het, alsof er iets stuk was gegaan
in deze maanden. Na zijn vertrek wist ze
het: vader is nu helemaal door Dien in
gepalmd. Die heeft ruimschoots daai
voor tijd en gelegenheid gehad en die
uitgebuit.
Na twee weken komt het heimwee
's Middags, als Babs zich boven, in de
grote slaapkamer heeft teruggetrokken.
Els zit beneden in de salon en rookt de
ene sigaret na de ander. En piekert.
Want ze kan de reus in de boswachters
woning niet vergeten Na het vertrek
van Ada had ze staan trillen van veront
waardiging, omdat ze zich bedrogen en
vernederd voelde. Misschien was het
toch verstandiger geweest, als ze zijn
thuiskomst had afgewacht en hem de
huid had uitgeveegd. Omdat hij zijn hu
welijkse staat voor haar had verzwegen.
Heeft ze die zaterdagmiddag te impul
sief gehandeld? Ze gaat twijfelen.
(wordt vervolgd)