„Openbaar onderwijs bevordert
ontmoeting van verschillende
waarden en opvattingen"
PLEIDOOI VAN MINISTER BIJ OPENING NIEUWE RSG-GEBOUW
mi u. UMAM w Mmm iw
Bibliotheek De Cocksdorp
Hans Eelman
beëdigd makelaar
Hoornder feest
op 17 september
Texel voor Tros-radio
Belangrijke
telefoonnummers
PHILIPS K.T.V.
Electrohuis
PAGINA 5
In aanwezigheid van meer dan 300 genodigden opende de de
missionaire minister van Onderwijs 'en Wetenschappen prof. dr.
J. A. van Kemenade dinsdagmorgen het nieuwe gebouw van de
Rijksscholengemeenschap Texel. De minister maakte hierbij van de
gelgenheid gebruik een lans te breken voor 't openbaar onderwijs,
waarvan de geschiedenis, zo toonde hij aan, een onmisbare beteke
nis heeft in het Nederlandse onderwijsbestel. Het weet die functie
steeds weer aan te passen aan de eisen van de tijd, aldus de heer
Van Kemenade. ,,Wij leven in een tijd, waarin de sociale functie
van het onderwijs opnieuw grote aandacht heeft en in een tijd die
meer dan ooit het belang erkent van bewuste en mondige burgers,
die kunnen kiezen uit verschillende opvattingen en waarden".
Dr. J. A. van Kemenade rondde zijn
betooq af met de conclusie dat we in
een lijd leven waarin het openbaar
onderwijs op grond van zijn traditie en
zijn oorspronkelijke inspiraties een be
langrijke bijdrage levert. Men moet
zich blijven realiseren dat niet de in
strumenten (zoals gebouwen, leermid
delen, tafels en stoelen) het belang
rijkste zijn, maar dat wat men er mee
wil bereiken. „Dat neemt niet weg dat
het zonder instrumenten niet kan.
Daarom dank ik ieder die aan de tot
standkoming var dit nieuwe gebouw
(dat overigens nog met een vleugel
zal worden uitgebreid als de groei
van blijvende aard blijkt te zijn) heeft
mee gewerkt".
Met name noemde de minister hier
bij: het gemeentebestuur van Texel
(voor zijn medewerking en belangstel
ling), het personeel en in het bijzonder
de rector van de school (de heer Van
der Eijk), de architect (de heer J. C. M.
Franken), de projectleider (de heer
Menke), de Rijksgebouwendienst (de
heer Faber) en de mensen die het werk
hebben uitgevoerd.
De heer Van Kemenade verklaarde
het nieuwe gebouw van de Rijksscholen
gemeenschap Texel voor geopend met de
wens dat Texel, maar vooral het perso
neel en de leerlingen er zeer veel succes
mee zullen hebben.
Alvorens zijn toespraak te beginnen
reageerde minister Van Kemenade op
een vraag van de heer Faber die het
nieuwe gebouw namens de Rijksgebou
wendienst kort daarvoor officieel aan
hem overdroeg. De heer Faber verwon
derde zich er over dat het juist de nieu
we Rijksscholengemeenschap Texel was
waar dr Van Kemenade zelf naar toe
kwam om de opening te verrichten. De
minister antwoordde dat hij in principe
altijd alle nieuwe schoolgebouwen zelf
zou willen openen maar dat hij daarvoor
meestal geen tijd had.
Uitleg
Bij het betreden van het nieuwe scho
lencomplex werden dr. J. A. van Keme
nade en zijn echtgenote verwelkomd
door de rector, de heer C. van der Eijk,
mr. W H. Sprenger (namens het ge
meentebestuur) en Lyke Heetveld (na
mens de leerlingen van de school). De
minister van Onderwijs en Wetenschap
pen werd bij zijn komst tevens vergezeld
toor mr. A. W Luikinga en zijn echtge-
"rote, De heer Luikinga vertegenwoor
digde de afdeling Rijksonderwijs van het
ministerie. Voordat het officiële gezel
schap zich naar de ontmoetingsruimte
begaf waar vele genodigden waren sa
mengekomen dronk men eerst een kopje
koffie in de personeelskamer. Hierbij
gaven de heer Vc.n der Eijk en mr.
Sprenger het echtpaar Van Kemenade
een een korte uitleg van de geschiede
nis van de school en de omgeving van
het nieuwe schoolgebouw.
Na afloop van het officiële gedeelte
maakte het gezelschap een rondgang
door het gebouw. Hierbij toonde de mi
nister zich bijzonder geïnteresseerd aan
gaande de moderne snufjes en de moge
lijkheden die de nu voltooide Rijksscho
lengemeenschap Texel leerlingen en do
centen te bieden heeft.
Steun
De bewindsman tijdens zijn redevoering.
derwijs en Wetenschappen dr. J A. van
Kemenade. De rector had het als bijzon
der verheugend ervaren dat „Den Haag"
zich niet alleen als administratieve fac
tor liet gelden maar ook in het persoon
lijke vlak, zoals bij deze opening duide
lijk bleek. De aanwezigheid van me
vrouw Van Kemenade gaf hieraan extra
cachet, aldus de heer Van der Eijk.
Hij realiseerde zich dat Je RSG Texel
door het versturen van een uitnodiging
aan de minister om de school te openen
en diens aanvaarding hiervan een claim
had gelegd op de tijd en de werkkracht
van de heer Van Kemenade. De rector
dankte de minister voor zijn aanwezig
heid en zijn boeiende toespraak. Ter ge
legenheid van de officiële opening bood
hij hem een Texels schapenkaasje aan.
Tenslotte nodigde de heer Van der Eijk
de minster en zijn echtgenote uit voor
een hernieuwd bezoek aan Texel.
Bouwgeschiedenis
Ir. Faber die namens de Rijksgebou
wendienst de school aan dr. Van Keme
nade overdroeg gaf alvorens dit te doen
een korte schets van de bouwgeschiede
nis van de RSG-Texel. Hij zei dat wat
de bouw betreft vooral de architect van
de school, ir. J. C. M. Franken, een
pluimpje verdiende. Wat betreft het ont
werpen van de school was het door al
lerlei steeds veranderende becijferingen
aanmerkelijk minder vlot gegaan dan
bij de bouw van het uiteindelijke ont
werp.
Het lokalenplan werd nogal wat ma
len gewijzigd. In 1970 was er een teke
ning gemaakt voor 470 leerlingen. Die
werd in oktober 1971 gevolgd door een
herziene tekening en twee jaar daarna
(november 1D73) lag het derde ontwerp
op tafel. Ook dit ontwerp voldeed niet
aan de becijferingen wat betreft het
aantal te verwachten leerlingen.
Het definitieve ontwerpplan voor de
gerealiseerde school dateert van april
1974. Men hield er toen rekening mee
dat de school 525 leerlingen zou moeten
kunnen herbergen. Op 16 juni 1975 kon
door mr. W. H. Sprenger en mr. A.
W. Luikinga de eerste paal geslagen
worden.
De heer Faber zei dat de ervaring had
geleerd dat het vooral bij scholen bij
zonder moeilijk is te bepalen op welk
leerlingental men noet mikken. Het
hangt van veel factoren af, waarvan de
situëring van de school er één is. Een
ander punt is de kwaliteit van het lera
renkorps wat voor de Rijksgebouwen
dienst moeilijk is vast ie stellen. Ir. Fa
ber hoopte dat voortaan ook de kwali
teit van het schoolgebouw een reden
zcu zijn hier de lessen te kernen volgen.
Hij voegde er nog aan toe dat in het
schoolgebouw getracht is te voldoen aan
meer individuele begeleiding in het be
lang van de leerlingen. Het schoolge
bouw is volgens de heer Faber zo sober
maar zo efficiënt mogelijk uitgevoerd.
In dit geval hopelijk niet te sober. Hij
wees hierbij op het door kunstenaar Bas
Maters ontworpen schoolplein. Ook de
heer Faber feliciteerde alle betrokke
nen met het resultaat „dat er zijn mag".
„Op de krimp"
Burgemeester Sprenger die na dr. J.
A. van Kemenade het woord voerde zei
dat de school (die nu al te klein is) zou
kunnen worden vergeleken met een kos
tuum dat „op de krimp" is gemaakt, dus
hopelijk straks goed past.
Afgaande op het uiterlijke lijnenspel
dat het schoolgebouw aan passanten en
bezoekers biedt ging mr. Sprenger in op
de andere lijnen die hun invloed op de
nu verrezen RSG hacden. Hij ging onder
andere in op de heemkundige-, de boek
houdkundige-, de economische- en de
maatschappelijke lij.i. Bij de heemkun
dige lijn noemde d? burgemeester de
verplaatsing van de nu samengebrachte
scholen binnen Den Burg. Sprekend over
de boekhoudkundige lijn kwam mr.
Sprenger op 2 snijpunten terecht: in
1880 betaalden de ouders per kind een
schoolgeld van ƒ3,50 per week en in 1977
vroegen de ouders fietspaden langs Em-
malaan en Oosterenderweg. („Misschien
kan de minister van Onderwijs een
handje helpen").
Herinnerend aan een zinsnede van ir.
Faber over een „sluitende" exploitatie
van de nabijgelegen sporthal Ons Ge
noegen merkte de burgemeester cynisch
op dat van een sluitende exploitatie nog
geen sprake is.
Minister Van Kemenade en zijn echtgenote laten zich door rector C van der Eijk
dooi het R3G-gebouw leiden.
De vooruitziend^ blik van het ge
meentebestuur van 1955 bracht mr.
Sprenger op de economische lijn van de
school. Hij zei de indruk te hebben dat
steeds meer schoolverlaters op Texel
kunnen blijven. Tenslotte uitkomend op
de maatschappelijke lijn van de RSG
Texel haalde de burgemeester wat ge
schiedenis over het eiland op en citeerde
hierbij Bredero, Pieter van Cuyck, Jac.
P. Thijsse en burgemeester C. De Ko
ning.
Mr. Sprenger voegde er zelf aan toe
„Geluk ligt voor het grijpen, maar het
grijpen moet wel geloerd worden".
Namens de gemeente Texel bood mr.
Sprenger de nieuwe Rijksscholenge
meenschap enkele video banden aan.
Cadeaus
Vervolgens werd het woord gevoerd
door mr. J. K Feikema (namens de ou
dercommissie) die meedeelde dat de ou
ders naast de nieuwe video-installatie
ook een aantal dam- en schaakspelen
(met borden) hadden gegeven. Tevens
deelde de heer Feikema meé dat de Ra
bobank de school een koffiezetautomaat
cadeau had gedaan.
De voorzitter van district 42 van het
Nederlands Genootschap van Leraren
(N.G.L.) drs. W. A. K. H. Boere overhan
digde de heer Van der Eijk namens de
leraren een drietal boeken, die in de
schoolbibliotheek een plaatsje zullen
krijgen.
Leerlinge Carla van Tatenhove viel de
eer te beurt namens de leerlingen een
aantal kunstwerken te mogen aanbie
den: een wandkleed (van brugklasleer
lingen), pitrieten matjes met droogbloe
men plus een wandldeed (van Mavo
leerlingen) en drie grote wajang mozaï-
ken (van Atheneum leerlingen).
De heer Jorritsma van Bouwbedrijf
Jorritsma uit Bolsward (bouwer van de
school) bood de heer Van der Eijk een
wandbord van Makkumer aardewerk
aan waarop (in het Fries) geschilderd
was: „Wat buigen kan, zal niet breken".
De aannemer maakte van de overhandi
ging een leuke show die door de aanwe
zigen erg werd gewaardeerd.
Voordat alle genodigden na een ver
frissing het schoolgebouw konden be
zichtigen werd er door drie leraren (S.
Dros, R. Mast en P. Zwart) een Hymne
Nostalgique gezongen. Dit optreden had
veel succes en het lied (vrij naar 'Mama'
van André Hazes) moest op verzoek
voor een tweede maal gezongen worden.
Het werd besloten met de volgende re
gels:
„Nee mensen, dit vergeten doen wij niet
Iedereen krijgt hier z'n stekkie,
in dit geweldig groot vergiet
Want tussen ons drie is toch zoveel
Toch zoveel dat ons bindt
Gedwongen tot gemeenschap
Maar we doen het voor het kind
Open huis
De festiviteiten in het kader van de
opening van de nieuwe Rijksscholenge
meenschap Texel duren nog de gehele
week Zaterdagochtend wordt er J-ussen
10.00 en 13.00 uur „open huis" gehouden
Het programma wordt zaterdagmiddag
en zaterdagavond besloten met twee
voorstellingen van het toneelstuk „De
Meid" van Hermai Heijermans gespeeld
door leerlingen van de (nieuwe) vijfde
klassen.
Op maandag 29 augustusvzal het nieu
we schooljaar defin tief gaan beginnen.
DE COCKSDORP De zomeruitle-
ning van de bibliotheek van de Her
vormde gemeente te De Cocksdorp vindt
voor het laatst plaats op vrijdag 26 au
gustus van 19.00 tot 20.00 uur. Vanaf 1
september begint de vinteruitlening die
daarna op iedere donderdag zal plaats
vinden. De tijden zijn 15.30 tot 16.30 uur
en van 19.00 tot 20.00 ïur
Donderdag 1 september wordt Hans
Eelman uit De Koog voor de meervoudi
ge kamer van de Alkmaarse rechtbank
beëdigd als makelaar in onroerende goe
deren. In verband daarmee wordt de
naam van het bureau Eelman in Dea
Burg gewijzigd in „Makelaarskantoor
Eelman".
Zaterdag 17 september wordt het tra
ditionele Hoornder feest gevierd. Het
programma vermeldt onder meer een
allegorische optocht en een vliegerwed
strijd. Doe-het-zelvers kunnen dus al
vast aan het werk.
Zaterdagavond zal de Tros in het pro
gramma Tour-aktua „Texel in de herfst"
onder de loupe nemen. Aan de totstand
koming van deze uitzending, die vooral
gericht is op de toeristische mogelijkhe
den van het eiland werd door verschil
lende Texelaars meegewerkt. In het pro
gramma zijn interviews met diverse
eilanders te beluisteren. „Texel In de
herfst" wordt uitgezonden tussen 18.30
en 19.00 uur via de zender Hilversum 2.
Politic (02220) 2644
B-rand weer (02220» 2066
Ambulance (in geval van onge
lukken met betekenend lichame
lijk letsel (02220) 2011.
D4tinniiiiiiHmitiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiKiitniiiihiiinuiiiiiiiii):UiiiiiiiiiHniHunnnnuni«
nu f 1995,—
Overzicht van de ontmoetingsruimte tijdens de door vele genodigden bijgewoonde openingsplechtigheid
niillillllillliiiiliiiiiiimiiiir.riiiiiiiiiii.iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiTü