Eigen boot gaf Texelaars gevoel van eigenwaarde 70-jarig bestaan in crisissfeer Onzekerheid Zelfs als TESO en gemeente het eens worden over de nieuwe boot, dan staat nog lang niet vast of Rijkswaterstaat de havenbruggen van een extra verdieping wil voorzien Zodat de kans erin zit dat TESO straks met een dubbeldekker vaart waarvan slechts één dek kan wor den gebruikt. Aangenomen mag worden dat men het daarop niet zal laten aankomen. Op dit moment is het nieuwe schip nog niet be steld Al met al is het een complexe en weinig aangename situatie waarin TESO zich bevindt. Misschien daardoor zijn er naar verhouding maar weinig Texelaars met een uitgesproken oordeel hierover. De zakelijke argumenten die TESO in uitvoerige rapporten naar vo ren he^ft gebracht voor de aanschaf van een middelgrote" dubbeldekker zijn tot dusver door niemand weerlegd Maar dat wil niet zeggen dat dan ook iedereen enthousiast is over de door TESO gewenste oplossing. Het is een beklemmend idee dat er straks nog aan- De eerste eigen boot ,,De Dageraad' 356 passagiers, 325 pk, 9 mijl, gebouwd in De „Marsdiep". 600 passagiers, 325 pk, 3 - 6 auto's. 1908. Bij de samenstelling van bij. gaand artikel over de geschiedenis van TESO hebben wij het niet bij. zonder moeilijk gehad want hel speurwerk werd voor ons gedaan door Dirk Kuiter uit Oudcschild Deze TESO-werknemer legt al se dert jaren intense belangstelling aan de dag voor het reilen en zei. len van de onderneming en verza melt nauwgezet alles wat met TESO heeft te maken. Ook de fo- to's van de diverse schepen zijn voor een deel afkomstig uit zijn archief, voor een ander deel uit de kollektie van de heer KI. Uitgeest. De in 1860 gebouwde radarstoomboot „Kampioen" waarmee De Alkmaar Packet van Bosman m 1882 de dienst Den Helder-Texel begon. De eerste boot waarmee TESO de dienst onderhield was de gehuurde „Baron Ren- gers' 400 passagiers 180 pk 9 mijl De oprichting van TESO op 15 augustus 1907 is voor Texel méér geweest dan het in het leven roepen van zomaar een vervoers maatschappij. De Eigen stoombootonderneming was voor de Texe laars van toen het overduidelijke bewijs dat zij hun zaken zelf kon den regeten. Voor het eerst in de jongste geschiedenis kregen zij gevoel van eigenwaarde. De eigen boot was het symbool van onaf hankelijkheid en victorie. Het is nauwelijks overdreven om te stellen dat die vijftiende augustus 1907 dezelfde gevoelens oproept als de datum van onafhankelijkheid voor een jonge zelfstandige staat die het koloniale juk heeft afgeworpen, zelfs bij mensen die de oprich ting niet of niet bewust hebben meegemaakt en dat is toch het overgrote deel van de thans levende Texelaars. Stoombootrederij die in 1852 werd opge richt onder directie van de notaris W. H. Bruno Bok uit Den Burg en Paul van Vlissingen uit Amsterdam Deze onder neming beschikte over een kleine hou ten raderboot „Ada van Holland". De stoommachine was primitief; de ketels werden gevoed met zeewater. Daarom werd het schip een keer per week uit de vaart genomen zodat het zout dat zich in de ketels had afgezet, kon wor den weggehakt Verbetering betekende het in 1878 in de vaart brengen van een ijzeren, 34 meter lange, raderstoomboot, die ook Ada van Holland heette. De on derneming kon het echter niet bolwer ken. Het materiaal werd in 1882 over genomen door de N.V. Maatschappij Alkmaar Packet, onder directie van C. Wie zich dat realiseert vindt het niet zo vreemd dat mensen die het in de loop der jaren waagden kritiek te hebben op TESO, al gauw in het verdomboekje te recht kwamen. Zelfs als ze geheel of ge deeltelijk gelijk hadden, werd deze op positie beschouwd als onmaatschappe lijk, als on-Tcxels. De aandeelhouders vergaderingen zijn gezellige bijeenkom sten waar de zelfgenoegzaamheid hoog tij viert. Als iemand daar betoogt dat hij liever sterft dan mee te maken dat TESO in overheidshanden komt, wordt er nauwelijks gelachen. Een Texelaar beschouwt zijn TESO-aandclen van 25,of ƒ5,als een kostbaar kleinood en iedere rechtgeaarde eilandbewoner weet ook met vuur te vertellen over die woelige dagen van de onafhankelijk heidsstrijd in het prille begin van deze eeuw. Hoe ze door eendrachtige strijd concurrent Bosman bevochten en hoe ze, desnoods met dwang de vertegenwoor digers en andere bezoekers van het ei land er toe brachten gebruik te maken van de enige juiste bootdienst. Wie zich dat realiseert vindt het ook niet vreemd dat TESO anno 1977 zo driest en zonder medewerking van de plaatselijke en cv^rkantse planologen zijn zin wil doordrijven. Dat als gevolg van een of andere landelijke wet de overheid TESO de voet kan dwarszetten wordt niet gepruimd. Nooit heeft TESO subsidie willen accepteren om overheids bemoeiing uit te sluiten. En nu dat zon der subsidie toch dreigt te gebeuren dringt zich de vraag op of het nog zin vol is de onafhankelijke TESO te laten voortbestaan. Dat is een nachtmerrie achtige gedachte die de meeste mensen het liefst van zich afzetten, al wordt het zelfs de meest fanatieke TESO-aan- hangers thans angstig te moede. merkelijk meer auto's naar Texel zullen komen. En hoe moet het in de verdere toekomst? Nóg zo'n dubbeldekker erbij? Je kunt toch niet blijven doorgroeien? Het gemeentebestuur wil wel een (te) grote boot, als de capaciteit daarvan in het begin niet volledig wordt benut. Maar hoe dat in de praktijk moet wor den geregeld weet niemand. Het is niet meer dan menselijk dat het gros van de Texelaars dan denkt: ze zoeken het maar uit. Het komt wel zoals het komen moet. Voor het eerst in de geschiedenis wordt het doen en laten van TESO met betrek kelijke onverschilligheid gevolgd. Men is nog slechts geïnteresseerd in de eind beslissing; niet in de eindeloze discus sie die daartoe moet leiden. TESO was niet de eerste onderrieming die een bootdienst tussen Texel en het vasteland onderhield. Van 1699 dateert een ordonnantie die betrekking had op een beurtveer Amsterdam-Texel. In de eerste helft van de 19e eeuw was er een min of meer geregelde veerdienst Texel- Den Helder die werd onderhouden door een zeilschip, een schokker met de naam „Bello". Als reserveschip fungeerde de soortgelijke „Sjeesje" De overtocht (eens per dag) duurde een tot anderhalf uur. Bij slecht weer veel langer. In de gemeenteraadsvergadering van 1835 werd deze verbinding „uiterst gebrek kig" genoemd. Iets beter was het ge steld met de N.V. Amsterdam-Texelsche Bosman De Alkmaar Packet legde te vens de raderstoomboot „De Kampioen" in, een schip met een lengte van 28 me ter en voorzien van een 100 pk stoom machine Bosman was een grote naam op het gebied van transport te water. Hij was zakelijk betrokken bij tal van bootdiensten, zoals Amsterdam-IJmui- den, Zaandam-Haarlem, Harlingen-Ter- schelling-Vlieland etc. Ontevredenheid De wijze waarop Bosman de lijn Den Helder-Texel exploiteerde wekte onder de Texelaars echter ontevredenheid In 1895 werd de Ada van Holland ver bouwd en voorzien van een betere en sterkere stoommachine van 125 pk. Te gen de eeuwwisseling maakte dit schip per dag drie vaarten. Vertrek van Texel om 4.30, 8.00 en 14.00 uur. De Texelaars vonden de tarieven te hoog en meendeji dat de bootdienst er moest zijn in het belang van de Texelaars en niet in de eerste plaats in het belang van Bosman. De heren J. P. Noordijk en J. H. Mooijen smeedden plannen v.cor een eigen stoom- bootdienst en klopten bij gemeente en provincie aan om steun. Toen Bosman dat hoorde verlaagde hij zijn tarieven rigoureus: Van 0,75 naar ƒ0,50 voor een enkele reis. Ook kwam er een vierde afvaart bij. Het initiatief van Mooijen en Noordijk liep hierdoor en door het feit dat de provincie besloot toch maar geen subsidie te geven, dood. Bosman bracht het aantal diensten weer terug op twee. Op Texel vertrok zich inmiddels ech ter een mentaliteitsverandering. Men wilde een betere veerdienst, een betere haven, een tramlijn en een modern badhotel. De toename van het toerisme die deze stappen zouden veroorzaken konden de op dat moment sterk achter blijvende economie op het eiland opvij zelen. Opnieuw probeerde Bosman de ontevredenheid de kop in te drukken: door het inleggen van een goedkope boot in de zomerperiode op woensdag en zondagen en door tariefsverlaging voor de andere afvaarten. Maar ook nu ble ven de Texelaars ontevreden. Ze vonden de tarieven nog te hoog en klaagden over de schepen van Bosman die niet zeewaardig zouden zijn en over onvol doende reddingmiddelen zouden be schikken. Of het werkelijk zo ernstig was gesteld met de Bosman-schepen valt te betwijfelen. In ieder geval voldeden ze aan de toenmalige wettelijke eisen en Bosman maakte dat nadrukkelijk per advertentie in de Texelse Courant be kend „ter logenstraffing van de laster lijke geruchten". Maar een feit is dat de Texelaars langzamerhand bezeten raak ten van het idee een eigen bootdienst te beginnen. Ze begonnen (op 1 mei 1907) onder leiding van dokter Adriaan Wage- maker onderhandelingen met Bosman en stelden daarbij vergaande eisen. tarieven moesten werden verlaagd i 35 cent voor een enkele reis en vijft cent voor een retour en er moest i snelle boot worden ingelegd. De dor Wagemaker in het leven geroepen derhandelingscommissie had nu echt! niet meer te maken met de heer C. Be man maar met zijn zoon P. J. Bosma die zijn vader per 1 januari van dat jaj als directeur was opgevolgd. Deze vei andering schijnt de voortgang van deo; derhandelingen ncgal chaotisch te heb ben gemaakt. Bosman jr beriep zij veelal op onwetendheid. In ieder gov; beloofde hij een nieuwe schroefstoo® boot die per 1 mei 1908 zou worden op gelegerd, de tarieven zouden worde verlaagd en de schepen zouden worde uitgerust met één sloep en 25 redding vesten. Wagemaker nam daar geen noegen mee en eiste een definitief gut stiger antwoord binnen acht dagen. Post Tegelijk werd een brief aan de mini» ter geschreven met het verzoek het post contract met de Alkmaar Packet niet t verlengen. In die tijd vormde het pos; vervoer een naar verhouding zeer be langrijk aandeel van de inkomsten va de vervoersonderneming: jaarlijk ƒ6.000,Dat al in een vroeg stadiur werd getracht het postvervoer aan Bo> man te ontfutselen is een aanwijzin dat het plan om een eigen boot te begit nen in feite al vast stond. De onderhandelingssfeer ging achteruit. Dokter Wagemaker motiveer de de Texelaars door tijdens gloedvol! redevoeringen op vergaderingen in dorpen de machtswellust en onbetrouu baarheid van Bosman breed uit te ro ten. Bosman daarentegen sprak van vaarlustige geneesheer die de eilander terroriseert". Hij reageerde niet op he ultimatum van de commissie. Het feite lijke besluit om een eigen bootdienst i beginnen viel op 18 juni 1907 op es algemene vergadering Nu was er nodig en dokter Wagemaker zette zie elke avond persoonlijk in om dat bijee te krijgen. Wagemaker, die in deze situ atie toch al profiteerde van het vertros wen dat hij als geneesheer bij voorbas had, moet een goed maseapsychcloa zijn geweest Met de eigen boot schafte hij de Texelaars een bewijs va eigenwaarde. Zijn beroep op de solidari teit was vooral een succes omdat de aai delen die hij verkocht niet duurder \vj De ..Ada van Holland" (1877) van de Alkmaar Packet, later door TESO overgenomen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 6