GOEDGEEFSE TESO 1 GEHOORAPPARATEN 1 Electrohuis *4sc*lltl Miiniiiiiiiiiiiiiiuiiin^ 1iiiiiiiiiiininiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiiiniii!iiiii>i!iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!iiiiiiiinini PAGINA 7 IJsbreker met slagzij De noodzaak van een tweede eigen schip bleek zonneklaar. In mei 1925 werd opdracht gegeven tot de bouw van de „Marsdiep", een schip van 252 brt, dus groter dan „De Dageraad" en ge bouwd bij scheepswerf De Merwede te Hardinxveld. Op 12 mei 1926 voer het voor het eerst de haven van Oudeschild binnen De feestvreugde werd wel enigs zins getemperd omdat het nieuwe vlag- geschip van TESO (akkommodatie voor 600 passagiers en vier auto's) bijna tien graden slagzij maakte, het gevolg van een bedenkelijke bouwfout die onher stelbaar bleek. De boot werd niettemin geaccepteerd en verwierf zich in de ja ren daarna zelfs oen grote faam, vooral als ijsbreker. In februari 1929 onder hield de „Marsdiep" drie weken lang de verbinding vanaf Het Horntje, zij het soms met de grootste moeite Niet zelden kwam het voor dat de kapitein de man nelijke passagiers naar het bovendek riep. Door hen telkens van bakboord naar stuurboord te laten rennen ging het schip schommelen en wrong zich aldus door de ijsmassa's. Het verlengde schip, nu voorzien van een dieselmotor waardoor de karakteris tieke hoge pijp verviel, kon nu 16 auto's vervoeren Het bleek een lapmiddel want een paar jaar later was de capa citeit al niet meer toereikend. Ilorntje Inmiddels was ook de discussie begon nen over verplaatsing van de veerhaven naar Het Horntje, om aldus de vaarroute |Pe hveede ..De Dageraad' |'2.5 mijl. gebouwd in 1955 1 000 passagiers. 25 auto's. 640 pk. Steeds meer mensen ontdekten Texel als vakantieoord. Op 17 juni 1932 werd besloten tot een groter aantal diensten per dag: zeven maal per dag, zondags vijf maal. In hetzelfde jaar kwam op het haventerrein te Oudeschild het Stoom bootkoffiehuis, waarvan de feestelijke opening samenviel met het 25-jarig be staan van TESO. „De Marsdiep1963en de Texelstroom(1966) zijn vrijwel identiek 750 passa- giers, 70 auto s, 13 mijl. De ..Voorwaarts (1940): 300 pasagiers. 4 auto's ren dan /25,of ƒ5,Iemand met één aandeel van ƒ5,kreeg evenveel macht als iemand die meer aandelen kocht want elke aandeelhouder zou slechts één stem hebben in de aandeelhoudersverga dering. Duizenden aandelen gingen dan ook vlot van de hand tot het maatschap pelijk kapitaal van ƒ76.000,was ge vormd. Texelaars met vertrouwenwek kende namen vormden de raad van be heer: dokter Wagemaker (voorzitter), H Over (vice-voorzitter), P Dros Azn. (sec retaris) en H W. Keesom. Voorlopig di recteur was R. C. H. Haakman. Verder was er de raad van advies, die zodanig was samengesteld dat er vertegenwoor digers van alle dorpen inzaten: J. de Jongh (De Waal), P Koning Szn. (Oos terend), A. Dros Pzn (De Cocksdorp), K Kuiper (Den Hoorn), C Kuip Jzn. (De Koog), A. de Waard (Den Burg) en F. Zegel Kzn. uit Oudeschild. Eigen boot Van de stoombootrederij Gebr. Groet uit Kampen huurde de jonge onderne ming voor een jaar een goed en zee waardig schip, de in 1902 gebouwde „Ba ron Rengers". Het had dankzij een ma chine van 180 pk een snelheid van 9 mijl. De boot van Bosman haalde met moeite de zeven mijl. De „Baron Ren gers" had plaats voor 400 passagiers die de luxe genoten om niet samen met het vee in één ruimte te worden vervoerd. Er was een speciaal veedek dat aan 16 koeien plaatsbood. Intussen werd de bouwtekening voor de eerste eigen boot gereed gemaakt. Op 3 december 1907 werd de bouw gegund aan de laagste in schrijver, de scheepswerf „Hubertina" te Haarlem voor ƒ74.000,De levertijd zou ruim zeven maanden zijn. In de win ter 1907-1908 huurde TESO er nog een schip bij, de in 1890 gebouwde „Minister Havelaar". Op 30 mei 1908 liet mevrouw G. Wa- gemaker-Keijser de eerste eigen boot te water. „Ik doop dit stoomschip „De Da geraad" en laat het te water tot heil van Texel en zijne bewoners" De afbouw van het casco verliep voorspoedig. Op 4 augustus maakte „De Dageraad" zijn proefvaart op de rede van Texel. Vanuit de haven van Oudeschild was de „Baron Rengers" met veel genodigden aan boord het nieuwe schip tegemoet gekomen. Toen „De Dageraad" even later de ha ven van Oudeschild binnenliep werd het begroet door een ongekend grote menig te juichende Texelaars. Op het dek van „De Dageraad" stak dokter Wagemaker een redevoering af waarin op de groot heid van dit moment in de geschiedenis van Texel werd gewezen. Op de wijze van „Kent gij het volk" zong de zang vereniging het speciaal voor deze gele genheid gemaakte lied „Wees welkom sohone Dageraad. Wees welkom op 't Marsdiep Gij zijt 's gevolg van d'eedlen strijd, die men in 't leven riep etc". De gedrukte tekst was onder de menigte verspreid zodat ieder kon meezingen: „Reeds 28 jaren lang Werd Texel steeds geknecht Toen is door ons de strijd aanvaard Voor vrijheid en voor recht Laat Texelaars thans uw vlaggen wapperen Laat zwieren 't groen en zwart De zege is door ons bevochten Zingt met een dankbaar hart". Verbitterde strijd Maar de echte zege moest nog wor- |De ..Koningin Wilhelmina" (door de Texelaars ..opoe" genoemd) gebouwd in 1928 i in 1960 overgenomen door TESO 750 passagiers. 42 auto's Voor ƒ139.500,— liet TESO bij Wilton Feijenoord in Rotterdam de „Dokter Wagemaker" bouwen. Dit schip kwam in 1934 in dienst en betekende met zijn akkommodatie voor 1 000 passagiers en 8 auto's een aanmerkelijke capaciteits vergroting De „Dageraad" werd in de cember 1935 voor de sloop verkocht. Oorlog Uiteraard bracht de oorlog voor TESO de nodige moeilijkheden mee. Tevoren al moest worden besloten bij duisternis den bevochten, want Bosman leek niet van zins zijn veerdienst te staken. Za kelijk kon hij zich dat permitteren om dat hij nog het contract had voor het postvervoer. Maar geen Texelaar haalde het nog in zijn hoofd cm met een van de boten van Bosman naar of van zijn ei land te reizen. Bekend zijn de lotgeval len van de onwetende handelsreizigers die met de boot van Bosman kwamen en van hun Texelse klanten te horen kre gen dat zij maar beter rechtsomkeerd konden maken. Pas als ze met de boot van TESO zouden zijn teruggekeerd konden er zaken worden gedaan De Texelse zakenlui regelden met hun leve ranciers dat goederen uitsluitend per TESO-boot naar het eiland zouden wor den verzonden. Als gevolg van een en ander werd de exploitatie van Bosman al gauw verliesgevend hoewel hij nog steeds de post vervoerde. Een feit is dat TESO het in die eerste jaren bijzonder moeilijk had. Toen het water tot do lip pen was gestegen stuurden de aandeel houders makelaar Hendrik Flens naar Alkmaar om met Bosman te praten Flens wist te bereiken dat Bosman toe stemde in uitkoop zodat op 21 september de „Ada van Holland" eigendom van TESO werd. Ook het postcontract ging toen over. Van TESO is nooit het „nieuwtje" af gegaan De onderneming heeft zich al tijd kunnen verheugen in een warme be langstelling van de aandeelhouders. Vooral als er moeilijkheden waren, was TESO onderwerp van discussie. In zakelijk opzicht ging het na de eerste wereldoorlog steeds beter met TESO. De mensen werden mobieler; het toerisme kwam op gang. Tot 1922 kwam in de samenstelling van de TESOvloot geen verandering maar in juni van dat jaar werd de „Ada van Holland" afge keurd en voor de sloop verkocht TESO nam toen als reserveboot naast „Ds Da geraad" de stoomboot „Terschelling" in gebruik, voor ƒ125,per dag gehuurd van de Stoomboot Maatschappij Texel onder directie van P. Dros Alb.zn niet meer uit -te varen in verband met mijnen. Bij het uitbreken van de oorlog lag de dienst vier dagen stil. In septem ber van het eerste oorlogsjaar kocht TESO de „Voorwaarts" Deze boot was voor een Engelse opdrachtgever ge bouwd en bestemd voor pleziervaart op de Theems. In verband met de oorlog ging de levering niet door en kon TESO het schip betrekkelijk voordelig (voor ƒ40.000,—) overnemen. Er konden 300 passagiers en vier auto's mee worden vervoerd, maar het schip is vooral voor het vervoer van fietsen gebruikt, vooral in de vijftiger jaren toen de vraag naar vervoer steeds sneller toenam. De „Dok ter Wagemaker" werd in 1952 op de werf Welgelegen te Harlingen doorge zaagd en er werd een stuk tussengezet. De in 1933 gebouwde Dokter Wagemaker" in zijn oorspronkelijke en zijn verlengde uitvoering 1 000 passagiers. 16 auto's. 430 pk, 11 mijl. met meer dan de helft te bekorten De aandeelhouders zagen het echter niet zitten. Op de aandeelhoudersvergade ring van 1953 werd gestemd om uit te maken waaraan de voorkeur moest wor den gegeven: verbetering van de be staande haven of Het Horntje. Met 299 tegen 96 stemmen werd gekozen voor Oudeschild.... In juni 1955 werd een nieuw schip besteld dat net als zijn il lustere voorganger „De Dageraad" zou worden gedoopt. Capaciteit: 1.000 passa giers en 25 tot 30 auto's. Veel mensen vonden dat het TESO-bestuur wel erg hard van stapel liep. „Wat moeten we met al die auto's!?", zeiden ze in Oude schild, toen het schip daar op 11 oktober voor het eerst binnenliep „De Dage raad" II zou de geschiedenis ingaan als het schip dat herhaaldelijk mankemen ten had aan de schroef zodat het een moor onderwerp was voor Ouwe Sun- derklaas. Dat het schip onder zijn derde eigenaar door Russische granaten in de grond zou warden geboord zal wel nie mand hebben bevroedMaar ook „De Dageraad" was spoedig te klein om het groeiende autoaanbod te verwerken. Aan het TESO-personeel lag het niet want dat deed alles om ook het aller laatste plaatsje van het dek te benutten. De auto's kwamen er niet altijd zonder krassen af. Eén keer gebeurde het dat een auto helemaal niet op de plaats van bestemming aankwam. Het betrof een vrachtwagen van J. C Rab N.V. die ter hoogte van Oudeschild van „De Dage raad" afschoot en pas een maand later werd geborgen. Acht juni 1960 nam TESO de Koning in Wilhelmina in dienst, een oude koop pont die sedert 1928 had dienstgedaan op de lijn Vlissingen-Breskens. Er kon den 42 auto's op, maar het schip kon al leen als zijladingsschip worden gebruikt. Begin 1961 begon Rijkswaterstaat met de aanleg van een veerhaven bij Het Horntje. Korte tijd later viel de beslis sing om een diesel-elektrische veerboot met koplading te bestellen. Dat was het begin van een nieuwe, ongekend snelle ontwikkeling die nu in een kritieke fase is beland. TESO heeft ree! meer gedaan dan alleen de hootdienst onderhonden Lange tijd viel ook de busdienst onder de zorgen van de onderneming totdat deze zodanig verliesgevend was geworden dat het een bedreiging vooi de expansiemogelijk heden van de hootdienst werd. In de loop der jaren heeft TESO veel geld gestoken in allerlei voorzieningen waarvan werd verwacht dat deze de stroom toeristen naar het e tl and zou versterken. Op kosten van TESO werd tweemaal een film over Texel gemaakt. In 1933 kocht TESO een boerderij op de Hoge berg en liet deze tot jeugdherberg verbouwen. Verder werden onder meer bijdragen gegeven voor de inrichting van het Texels Museum en in de aanleg van rijwielpaden. Van grote betekenis was het gratis vervoer dat niet alleen scholieren genieten maar ook de jeugdleden van Texelse voetbalverenigingen die voor wedstrijden naar het vaste land moeten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 7