Cjroen ¥tmrL-J~éxels in het harL, Raadsleden boos over rol van Staatsbosbeheer in affaire Ran Toch spoedig aanleg fietspad Oosterend Volksstemming over dubbeldeksboot RAAD BETREURT GEVOLGEN CARAVANVERORDENiNG Eenvoudiger kan het niet CV in bejaardenwoningen reeds na vijf jaar verrot Gemeente doet beroep op nieuwe bijdrageregeling BenW bereid tot wijziging /paarbank Zware schade bij aanrijding Grotere zomerhuizen WAT !KZEGGEN WOU.. Kant noch wal VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1977 OPLAGE 5300 TEXELSE 91e JAARGANG No. 9211 10 PAGINA'S Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooy Postbus 11 - Den Burg, Texel Telefoon 2741 Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266 en Wessel B. Post. Burdet- straat 17, Den Burg, tel. (02220) 3543. COURANT Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 852. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw. 70 cent Incasso; los 45 cent. Bank: Amro Bank, Ned Mldd. Bank, Rabobank Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW Verschillende raadsleden hebben fel gereageerd op de afwijzing van Ge deputeerde Staten jegens de schapen stal die de heer S. Ran wil bouwen in Zuid Haffel. Zoals bekend werkt de provincie niet mee omdat Staatsbosbeheer bezwaar heeft gemaakt tegen het bouwblok dat Ran van de gemeenteraad op deze plaats heeft gekregen. Argument van SBB was onder meer dat het bouwblok helemaal niet nodig is omdat Ran de bestaande boerderij .Klein Zwitserland" kan ko pen. Met name Daan Schilling en Bert Weijdt van Texels Belang alsmede Jan Witte van de SCF maakten zich boos over de rol die Staatsbosbeheer in deze speelt. „De gemeenteraad wikt, maar Staatsbosbeheer beschikt". B. en W. kre gen dan ook het dringende verzoek zich hierbij niet neer te leggen. Niet juist Volgens Jan Witte is het niet waar dat Ran „Klein Zwitserland" overneemt. Staatsbosbeheer zou al een paar keer op zijn principetoezegggingen zijn te ruggekomen en in ieder geval is dit be drijf momenteel niet meer aanvaard baar voor Ran. Witte herhaalde zijn voorstel om het niet benutte bouwblok Eelman in het zelfde Hogeberggebied te schrappen waardoor Ran mogelijk wel zijn gang kan gaan. Maar op korte termijn zit de ze agrariër al in de problemen, want hij kan straks niet eens zijn pootaardappe- len opslaan. Schilling vond dat G.S. veel te ver gaan. „Zij ontkrachten het bestemmings plan". De burgemeester herinnerde er aan dat van een rechtsgeldig bestem mingsplan nog geen sprake is. De ge meenteraad heeft wel een plan vastge steld met in het Hogeberggebied een bouwblok voor Ran, maar de provincie heeft dat nog niet goedgekeurd. Staats bosbeheer heeft het volste recht be zwaar te maken tegen toekenning van het bouwblok en het is ook het recht van de provincie om in verband daar mee niet vooruit te lopen op een be slissing. Witte bleef echter van mening dat Staatsbosbeheer een verwerpelijk spel speelt ten koste van een burger die nu in de grootste moeilijkheden komt. Maar hoe de afloop ook wordt, een oplossing is op korte termijn niet te verwachten. Schilling stelde daarom voor de heer Ran door middel van een voorlopige voorziening direkt te helpen. Kwestie Bakker Met horloger G. Bakker is nog geen overeenstemming bereikt in de door- braak-kwestie, zo liet burgemeester Sprenger desgevraagd weten. Zoals be kend hebben Gedeputeerde Staten laten weten dat zij de verklaring van geen bezwaar voor het maken van de door braak Groeneplaats-Elemert pas zullen afgeven als met de heer Bakker over- BREVEN VAN LEZERS-BUTEN VEfUNTWOORDELUKXO «VN 0£ RECWKT2 eenstèmming is bereikt. De argumenten van de andere mensen die tegen de door braak bezwaar hebben gemaakt werden niet zwaar genoeg bevonden. G S. had den in hun brief wel laten blijken dat zij ook wel wat voelden voor het nog meer verkeersvrij maken van het dorps centrum, maar ze meenden toch dat in dit geval het inzicht van het gemeente bestuur moest prevaleren De gemeente moet met Bakker tot overeenstemming komen over het ei gendom van de grond waarop de weg voor een deel is geprojecteerd en die door Bakker destijds is overgedragen op voorwaarde dat ter plaatse een win kelgalerij zou komen. Bovendien heeft Bakker woonruimte gebouwd, wat hij w niet zou hebben gedaan als destijds spra- ke was geweest van een (rumoerige!) doorbraak. De gemeente moet met Bak ker een regeling zien te treffen over ei gendom van de grond en de te vergoe den schade. De heer Bakker zou naar ge noegen schadeloos moeten worden ge steld, maar niet zodanig dat de door braak (mede gezien de misschien tijde lijke funktie daarvan) te duur wordt. School De Koog De raad ging akkoord met de plannen voor uitbreiding van de Lubertischool te De Koog en samenvoeging met de eveneens te vergroten kleuterschool. Bert Weijdt verzocht bij de verdere afhan deling de grootst mogelijke spoed te be trachten in verband met de op handen zijnde groeiende werkgelegenheid in de bouw. Dat werd toegezegd. Direkt na ontvangst van de goedkeuring van G.S. en het Ministerie van Onderwijs zal de aanbesteding plaatsvinden. De kosten zijn geraamd op ruim ƒ1,1 miljoen. Bij (zie vervolg pagina 2) Drie auto's waren betrokken bijeen aanrijding die zich dinsdagmiddag voor deed op de Pontweg, bij de kruising Ele- mert. Een van de boot komende Duitse vrouw in een Ford Escord minderde plotseling snelheid om zich te oriënte ren. De achteropkomende Mercedes-taxi, bestuurd door B.J. uit Den Burg kwam nog tijdig tot stilstand maar met de derde achteropkomende wagen (een Coveco-vrachtauto, bestuurd door F.B. uit Tuitjenhorn) lukte dat niet. Zodat de vrachtwagen tegen de taxi botste en de taxi vervolgens tegen de Ford van de Duitse werd gedrukt. Vooral de taxi was zeer zwaar beschadigd. Alle betrokken inzittenden kwamen met de schrik vrij. 1 Door het geven van een zg. algemene verklaring van geen bezwaar zijn Ge deputeerde Staten er akkoord mee ge gaan dat in het plan buitengebied alle zich op bestaande terreinen bevindende zomerhuizen worden uitgebreid tot 70 m2. Een bouwaanvraag voor een derge lijk geval kunnen B. en W. dus voortaan afgeven zonder bemoeienis van de pro vincie. Hetzelfde geldt voor agrarische bouwwerken (inclusief bijbehorende wo ningen) voor zover die in het oude be stemmingsplan (in de bouwstroken) wa ren toegestaan. Dat betreft het over wrote deel van de bouwaanvragen. Vanavond en morgen gaan meer dan 150 enquêteurs op pad om de Texelaars te vragen of zij vóór- of tegenstander zijn van een dubbeldeks veerboot. Het is de bedoeling alle stemgerechtigde ingezetenen te benade ren, meer dan 8.000. De uitslag van die volksstemming wordt bekend ge maakt en aangeboden aan alle instanties die op een of andere wijze hebben te maken met de besluitvorming rond de veerdienst. Dinsdagavond werd een stencil in ons dorp rondgebracht waarmee het voor of tegen van de derde boot kan worden kenbaar gemaakt. Zonder op het voor of tegen van een dubbeldekker in te gaan vind ik dit een manier van doen die kant noch wal raakt en wel omdat: 1. Het stencil niet aangeeft wie de initiatiefnemers zijn van deze handteke- ningenaktie. Kom openlijk voor je me ning uit of hou anders je mond 2. De vragen suggestief zijn in de rich ting van: „Wij (wie dat dan ook mogen zijn) willen geen dubbeldekker". 3. De vragen veel te eenvoudig zijn en niet uitblinken door deskundigheid. Bij vraag 3 had men dan de voor- en nade len moeten opsommen bijvoorbeeld. 4. Er een stuk heilloze polarisatie be dreven wordt waar we niets mee op schieten. We hebben indertijd een ge meentebestuur gekozen, dit bestuur is in gesprek met TESO en we moeten aan nemen dat van beide zijden de zaak op deskundige wijze bekeken zal worden. F. Schellinger, Heemskerckstraat 8, Oudeschild De enquête wordt georganiseerd door een groep mensen die bedenkingen heb ben tegen rigoreuze capaciteitsuitbrei ding bij TESO en graag willen vaststel len hoeveel andere Texelaars er ook zo over denken. Ze verwachten dat het re sultaat van invloed kan zijn op de po litieke beslissinen die binnenkort over deze voor Texel buitengewoon belang rijke aangelegenheid worden genomen. Formulier Alle mensen die worden benaderd, krijgen een formulier (dat later weer wordt opgehaald) waarmee zij hun me ning kunnen kenbaar maken. Er staan drie vragen in. Aangegeven kan worden of men het aantal van 10.000 vreemde auto's die de afgelopen zomer tegelij kertijd op Texel waren genoeg, teveel of te weinig vond. Voorts wordt meege deeld dat een dubbeldeksschip per jaar 1,4 miljoen meer kost dan een enkel- dekker. „Dat geld moet door de tarie ven worden opgebracht, terwijl het bo vendek jarenlang niet eens gebruikt zal kunnen worden". Gevraagd wordt of men dat voor een dubbeldekker over heeft. Tenslotte de hamvraag: „Heeft de dubbeldekker naar uw mening voor ons Texelaars voornamelijk voordelen of na delen?" Het formulier kan worden voorzien van handtekening en beroep maar dat mag ook achterwege worden gelaten. Wie geen enquêteur aan de deur krijgt (wat in sommige gedeelten van het buitengebied mogelijk is) kan tele fonisch zijn mening kenbaar maken via nummer 3670 of 3218. Hoogste tijd De initiatiefnemers vinden het de hoogste tijd dat de Texelse bevolking de kans krijgt zich over het veerdienst- vraagstuk uit te spreken want het gaat om een beslissing die negatieve en/of positieve gevolgen heeft voor de hele bevolking. „Hoewel u als gebruiker van Texels EIGEN Stoomboot Onderneming en misschien zelfs wel als aandeelhou der zou moeten meebeslissen, krijgt u niet de kans. Is het niet onjuist dat de vier commissarissen van TESO, zonder te horen wat u wilt, zonder u beslissen?" aldus de inleidende tekst op het formu lier. Het is duidelijk dat de samenstel lers geen poging hebben gedaan om een objectieve indruk te maken. Ze geven dat toe, maar wijzen erop dat de voor standers van een dubbeldekker op deze wijze dezelfde kans krijgen om hun me ning te geven. Wat dat betreft kan men dus met een gerust hart het formulier invullen. Commissie Het „referendum" is georganiseerd door een commissie bestaande uit: A. Zoete-Blom, Ruud Kikkert, C. Zuidema, H. Kuiter, J. de Win ter-Kuiper, Johan T. Hoogerheide, M. Maas-Diemer, Hot- ske de Boer, W. M. Boersma, M. A. Binsbergen, Th. G. Timmer, A. C. v. d. Kooi-Koorn, Monica Maas en Adriaan Dijksen. Onder' „dubbeldekker" verstaat de commissie zowel de veerboot die TESO wil bestellen als het wat kleinere schip waar de gemeenteraad voorstander van is. Beide schepen worden besohouwd als een zeer rigoreuze uitbreiding van de vervoerscapaciteit waardoor de auto- drukte op het eiland nog veel groter zal worden en waardoor het dagbezoek wordt gestimuleerd. De meeste commis sieleden voelen wel iets yoor een derde (enkeldeks)boot in combinatie met een reserveringssysteem, zoals de provincie wil. Ze vechten het argument van TESO dat alleen een grote dubbeldekker voor deze onderneming economisch aanvaard baar is, niet aan. Maar ze vinden dat de economische argumenten niet kunnen opwegen tegen het moeilijk in geld uit te drukken nadeel. Er is een redelijke kans dat het nood zakelijke fietspad Den Burg- Oosterend binnen afzienbare tijd kan worden aan gelegd. Het gemeentebestuur zal een beroep doen op de sedert kort be staande Bijdrageregeling Verkeers- en Vervoersplanning. Dit fonds is bestemd voor het financieren van fietspaden die in het belang zijn van de verkeersvei ligheid in het bijzonder bij het woon werkverkeer in meer stedelijke agglo meraties. In de rondvraag van de dinsdagavond gehouden raadsvergadering vertelde wethouder Jook Nauta dat hem bij eer ste informatie was gebleken dat een beroep op deze bijdrageregeling kans fan slagen heeft, echter alleen als de gemeente daartoe een zeer uitvoerig en goed gedocumenteerd verzoek indient. Aangenomen mag worden dat het wel zal lukken om te bewijzen dat de Oos- terenderweg voldoende gevaarlijk is om voor een fietspadbijdrage in aanmerking te komen en de weg heeft ook een funk tie voor het woon-werkverkeer. Bij soe pele toepassing van de regeling zal men Texel wellicht ook willen beschouwen als stedelijke agglomeratie. Maar het rijk heeft voor de regeling een beperkt budget (vorig jaar 35 miljoen) beschik baar gesteld, zodat Texel mogelijk niet aan bod komt als elders in het land nog dringender gevallen op uitvoering wach ten. De gemeente werkt op het ogenblik volop aan het verzamelen van de beno digde gegevens om een zo overtuigend mogelijk verzoek te kunnen indienen. Geen begrip Voor het feit dat van rijkswege op Texel wel geld wordt beschikbaar ge steld voor toeristische rijwielpaden en nog niet voor het nog dringender pad naar Oosterend, bestaat op Texel geen begrip. Bert Weijdt was een van de raadsleden die dat herhaaldelijk had gemerkt. Hij verzocht het college in de raadhuisrubriek van de Texelse Cou rant nog eens uit te leggen hoe de vork precies in de steel zit. Wethouder Nauta wilde dat wel maar verwachtte geen effekt. Je kunt het geval wel uit de doe ken doen, maar dat verandert niets aan het feit dat het publiek met die situatie geen genoegen neemt, iets wat Nauta zich wel kon vooretellen. Daan Schilling herinnerde de burge meester aan zijn toezegging van enige tijd geleden dat de gemeente het pro bleem zelf zou oplossen als het rijk niet met geld over de brug komt. Mr. Spren ger zei in dat geval wel bepaalde „nood maatregelen" voor ogen te hebben, maar hij gaf de voorkeur aan het bewandelen van de normale wegen. Henk Beumkes had nog een idee voor het geval alle po- (zie vervolg pagina 2) „Is het college zo streng of ben ik een rebel? Drie mensen willen iets heel nor maals maar mogen het niet". Aldus Daan Schilling van Texels Belang, een van de twee raadsleden die in de raadsvergade ring van dinsdagavond weigerden de be roepschriften van de heren De Boer, De Porto en Jimmink ongegrond te verkla ren. Zoals bekend ging het om beroep schriften tegen de afwijzing door B. en W. van een zg. bijzondere kampeerex- ploitatievergunning. Zo'n vergunning is nodig om op het erf in het buitengebied een toercaravan te mogen plaatsen in de zomerperiode. De Boer ('t Homtje) en De Porto (Den Hoorn) kregen de vergun ning niet omdat zij niet in het buiten gebied zitten en de caravan van Jim mink voldeed niet aan de eisen die de wegenverkeerswet aan caravans stelt, zodat het ding niet als „echte" toerca ravan kon worden aangemerkt. De meeste raadsleden waren zo kon- sekwent om in te zien dat het hier een juiste toekenning betrof van de door henzelf na veel discussie vastgestelde verordening en konden dus niet anders doen dan de beroepschriften ongegrond verklaren. Ze verlangen echter tevens dat de verordening op de helling zou worden gezet, zodat in de praktijk een billijker uitwerking zou hebben. B. en W. zegden dit toe. Gevraagd werd de kampeerregels die voor het buitengebied gelden ook van toepassing te laten zijn op woonkernen die het karakter van buitengebied heb ben, zoals 't Homtje, Midden- en Zuid- Eierland en Oost. Bewoners van deze gebieden zullen dan een toercaravan op het erf mogen hebben en het geval De Boer zou erdoor worden gelegaliseerd. Ook werd voorgesteld een aparte rege ling te treffen voor mensen die m ver band met hun werk enige tijd een cara van, schaftwagen of ander onderkomen nodig hebben Op deze wijze zou W. de Porto tegemoet worden gekomen. Deze in Den Burg woonachtige jachtopziener is part-time bollenboer. In de drukke periode, waarin tot 's avonds laat moet worden gewerkt, gebruikt hij een kleine caravan bij zijn schuur in Den Hoorn, als noodonderkomen voor hem en zijn vrouw. Niemand ervaart dat als storend of onbillijk en het zou daarom toege staan moeten worden. En tenslotte zou moeten worden nage gaan of het juist is de criteria van het wegenverkeersreglement te hanteren om vast te stellen of een bepaald kam peermiddel als „toercaravan" door de beugel kan. Volgens de verordening zou je zo'n toercaravan niet op het erf mo gen hebben als het achterlicht of de richtingaanwijzer buiten werking is, on danks dat hij op dat moment niet aan het verkeer deelneemt en zelfs niet aan de openbare weg staat. De regeling is uiteraard bedoeld om te voorkomen dat niet elk onderkomen van maximaal 6 meter lengte op wielen wordt gezet en ALLE geldzaken regelen met een spaargiro. Daarmee kunt ii ook de beschikking krijgen over gegarandeerde betaal- en eurocliequcs. \'oor binnen- en buitenlands gebruik. ujc/t rvadarland - spaarsoeciahsten sinds 1817 daarom als vakantieonderkomen moet worden toegelaten, maar in zijn uiterste konsekwentie leidt het tot zinloze beper kingen waar niemand achterstaat. Zoals bekend voldeed de toercaravan van de heer W. Jimmink in Bargen niet aan de verkeerseisen en was daarom afgewe zen. Wethouder Nauta onderschreef de door de raad geuite gevoelens van onbe hagen. Hij wees er echter op dat er ook bij een gewijzigde regeling grensgeval len zullen blijven. Het inbouwen van meer soepelheid houdt het grote gevaar van misbruik in. Nauta zei niettemin te voelen voor wijziging van de verorde ning. De burgemeester sprak van „ver fijningen" in de regels waardoor onbil lijkheden zoals die nu aan het licht zijn gekomen worden weggewerkt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 1