Cjroen ¥tmrL-J~éxels in het harL,
Raadsleden boos over rol van
Staatsbosbeheer in affaire Ran
Toch spoedig aanleg
fietspad Oosterend
Volksstemming over
dubbeldeksboot
RAAD BETREURT GEVOLGEN
CARAVANVERORDENiNG
Eenvoudiger
kan het niet
CV in bejaardenwoningen
reeds na vijf jaar verrot
Gemeente doet beroep op
nieuwe bijdrageregeling
BenW bereid tot wijziging
/paarbank
Zware schade bij aanrijding Grotere zomerhuizen
WAT !KZEGGEN WOU..
Kant noch wal
VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1977
OPLAGE 5300
TEXELSE
91e JAARGANG No. 9211
10 PAGINA'S
Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooy
Postbus 11 - Den Burg, Texel Telefoon 2741
Redaktle: Harry de Graaf, Pellkaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 266 en Wessel B. Post. Burdet-
straat 17, Den Burg, tel. (02220) 3543.
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 852. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw.
70 cent Incasso; los 45 cent.
Bank: Amro Bank, Ned Mldd. Bank, Rabobank
Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW
Verschillende raadsleden hebben fel
gereageerd op de afwijzing van Ge
deputeerde Staten jegens de schapen
stal die de heer S. Ran wil bouwen in
Zuid Haffel.
Zoals bekend werkt de provincie niet
mee omdat Staatsbosbeheer bezwaar
heeft gemaakt tegen het bouwblok dat
Ran van de gemeenteraad op deze plaats
heeft gekregen. Argument van SBB was
onder meer dat het bouwblok helemaal
niet nodig is omdat Ran de bestaande
boerderij .Klein Zwitserland" kan ko
pen.
Met name Daan Schilling en Bert
Weijdt van Texels Belang alsmede Jan
Witte van de SCF maakten zich boos
over de rol die Staatsbosbeheer in deze
speelt. „De gemeenteraad wikt, maar
Staatsbosbeheer beschikt". B. en W. kre
gen dan ook het dringende verzoek zich
hierbij niet neer te leggen.
Niet juist
Volgens Jan Witte is het niet waar
dat Ran „Klein Zwitserland" overneemt.
Staatsbosbeheer zou al een paar keer
op zijn principetoezegggingen zijn te
ruggekomen en in ieder geval is dit be
drijf momenteel niet meer aanvaard
baar voor Ran.
Witte herhaalde zijn voorstel om het
niet benutte bouwblok Eelman in het
zelfde Hogeberggebied te schrappen
waardoor Ran mogelijk wel zijn gang
kan gaan. Maar op korte termijn zit de
ze agrariër al in de problemen, want hij
kan straks niet eens zijn pootaardappe-
len opslaan.
Schilling vond dat G.S. veel te ver
gaan. „Zij ontkrachten het bestemmings
plan". De burgemeester herinnerde er
aan dat van een rechtsgeldig bestem
mingsplan nog geen sprake is. De ge
meenteraad heeft wel een plan vastge
steld met in het Hogeberggebied een
bouwblok voor Ran, maar de provincie
heeft dat nog niet goedgekeurd. Staats
bosbeheer heeft het volste recht be
zwaar te maken tegen toekenning van
het bouwblok en het is ook het recht
van de provincie om in verband daar
mee niet vooruit te lopen op een be
slissing.
Witte bleef echter van mening dat
Staatsbosbeheer een verwerpelijk spel
speelt ten koste van een burger die nu
in de grootste moeilijkheden komt. Maar
hoe de afloop ook wordt, een oplossing
is op korte termijn niet te verwachten.
Schilling stelde daarom voor de heer
Ran door middel van een voorlopige
voorziening direkt te helpen.
Kwestie Bakker
Met horloger G. Bakker is nog geen
overeenstemming bereikt in de door-
braak-kwestie, zo liet burgemeester
Sprenger desgevraagd weten. Zoals be
kend hebben Gedeputeerde Staten laten
weten dat zij de verklaring van geen
bezwaar voor het maken van de door
braak Groeneplaats-Elemert pas zullen
afgeven als met de heer Bakker over-
BREVEN VAN LEZERS-BUTEN VEfUNTWOORDELUKXO «VN 0£ RECWKT2
eenstèmming is bereikt. De argumenten
van de andere mensen die tegen de door
braak bezwaar hebben gemaakt werden
niet zwaar genoeg bevonden. G S. had
den in hun brief wel laten blijken dat
zij ook wel wat voelden voor het nog
meer verkeersvrij maken van het dorps
centrum, maar ze meenden toch dat in
dit geval het inzicht van het gemeente
bestuur moest prevaleren
De gemeente moet met Bakker tot
overeenstemming komen over het ei
gendom van de grond waarop de weg
voor een deel is geprojecteerd en die
door Bakker destijds is overgedragen
op voorwaarde dat ter plaatse een win
kelgalerij zou komen. Bovendien heeft
Bakker woonruimte gebouwd, wat hij w
niet zou hebben gedaan als destijds spra-
ke was geweest van een (rumoerige!)
doorbraak. De gemeente moet met Bak
ker een regeling zien te treffen over ei
gendom van de grond en de te vergoe
den schade. De heer Bakker zou naar ge
noegen schadeloos moeten worden ge
steld, maar niet zodanig dat de door
braak (mede gezien de misschien tijde
lijke funktie daarvan) te duur wordt.
School De Koog
De raad ging akkoord met de plannen
voor uitbreiding van de Lubertischool
te De Koog en samenvoeging met de
eveneens te vergroten kleuterschool. Bert
Weijdt verzocht bij de verdere afhan
deling de grootst mogelijke spoed te be
trachten in verband met de op handen
zijnde groeiende werkgelegenheid in de
bouw. Dat werd toegezegd. Direkt na
ontvangst van de goedkeuring van G.S.
en het Ministerie van Onderwijs zal de
aanbesteding plaatsvinden. De kosten
zijn geraamd op ruim ƒ1,1 miljoen. Bij
(zie vervolg pagina 2)
Drie auto's waren betrokken bijeen
aanrijding die zich dinsdagmiddag voor
deed op de Pontweg, bij de kruising Ele-
mert. Een van de boot komende Duitse
vrouw in een Ford Escord minderde
plotseling snelheid om zich te oriënte
ren. De achteropkomende Mercedes-taxi,
bestuurd door B.J. uit Den Burg kwam
nog tijdig tot stilstand maar met de
derde achteropkomende wagen (een
Coveco-vrachtauto, bestuurd door F.B.
uit Tuitjenhorn) lukte dat niet. Zodat de
vrachtwagen tegen de taxi botste en de
taxi vervolgens tegen de Ford van de
Duitse werd gedrukt. Vooral de taxi was
zeer zwaar beschadigd. Alle betrokken
inzittenden kwamen met de schrik vrij. 1
Door het geven van een zg. algemene
verklaring van geen bezwaar zijn Ge
deputeerde Staten er akkoord mee ge
gaan dat in het plan buitengebied alle
zich op bestaande terreinen bevindende
zomerhuizen worden uitgebreid tot 70
m2. Een bouwaanvraag voor een derge
lijk geval kunnen B. en W. dus voortaan
afgeven zonder bemoeienis van de pro
vincie. Hetzelfde geldt voor agrarische
bouwwerken (inclusief bijbehorende wo
ningen) voor zover die in het oude be
stemmingsplan (in de bouwstroken) wa
ren toegestaan. Dat betreft het over
wrote deel van de bouwaanvragen.
Vanavond en morgen gaan meer dan 150 enquêteurs op pad om de
Texelaars te vragen of zij vóór- of tegenstander zijn van een dubbeldeks
veerboot. Het is de bedoeling alle stemgerechtigde ingezetenen te benade
ren, meer dan 8.000. De uitslag van die volksstemming wordt bekend ge
maakt en aangeboden aan alle instanties die op een of andere wijze hebben
te maken met de besluitvorming rond de veerdienst.
Dinsdagavond werd een stencil in ons
dorp rondgebracht waarmee het voor of
tegen van de derde boot kan worden
kenbaar gemaakt. Zonder op het voor of
tegen van een dubbeldekker in te gaan
vind ik dit een manier van doen die
kant noch wal raakt en wel omdat:
1. Het stencil niet aangeeft wie de
initiatiefnemers zijn van deze handteke-
ningenaktie. Kom openlijk voor je me
ning uit of hou anders je mond
2. De vragen suggestief zijn in de rich
ting van: „Wij (wie dat dan ook mogen
zijn) willen geen dubbeldekker".
3. De vragen veel te eenvoudig zijn en
niet uitblinken door deskundigheid. Bij
vraag 3 had men dan de voor- en nade
len moeten opsommen bijvoorbeeld.
4. Er een stuk heilloze polarisatie be
dreven wordt waar we niets mee op
schieten. We hebben indertijd een ge
meentebestuur gekozen, dit bestuur is in
gesprek met TESO en we moeten aan
nemen dat van beide zijden de zaak op
deskundige wijze bekeken zal worden.
F. Schellinger,
Heemskerckstraat 8, Oudeschild
De enquête wordt georganiseerd door
een groep mensen die bedenkingen heb
ben tegen rigoreuze capaciteitsuitbrei
ding bij TESO en graag willen vaststel
len hoeveel andere Texelaars er ook zo
over denken. Ze verwachten dat het re
sultaat van invloed kan zijn op de po
litieke beslissinen die binnenkort over
deze voor Texel buitengewoon belang
rijke aangelegenheid worden genomen.
Formulier
Alle mensen die worden benaderd,
krijgen een formulier (dat later weer
wordt opgehaald) waarmee zij hun me
ning kunnen kenbaar maken. Er staan
drie vragen in. Aangegeven kan worden
of men het aantal van 10.000 vreemde
auto's die de afgelopen zomer tegelij
kertijd op Texel waren genoeg, teveel of
te weinig vond. Voorts wordt meege
deeld dat een dubbeldeksschip per jaar
1,4 miljoen meer kost dan een enkel-
dekker. „Dat geld moet door de tarie
ven worden opgebracht, terwijl het bo
vendek jarenlang niet eens gebruikt zal
kunnen worden". Gevraagd wordt of
men dat voor een dubbeldekker over
heeft. Tenslotte de hamvraag: „Heeft de
dubbeldekker naar uw mening voor ons
Texelaars voornamelijk voordelen of na
delen?" Het formulier kan worden
voorzien van handtekening en beroep
maar dat mag ook achterwege worden
gelaten. Wie geen enquêteur aan de deur
krijgt (wat in sommige gedeelten van
het buitengebied mogelijk is) kan tele
fonisch zijn mening kenbaar maken via
nummer 3670 of 3218.
Hoogste tijd
De initiatiefnemers vinden het de
hoogste tijd dat de Texelse bevolking
de kans krijgt zich over het veerdienst-
vraagstuk uit te spreken want het gaat
om een beslissing die negatieve en/of
positieve gevolgen heeft voor de hele
bevolking. „Hoewel u als gebruiker van
Texels EIGEN Stoomboot Onderneming
en misschien zelfs wel als aandeelhou
der zou moeten meebeslissen, krijgt u
niet de kans. Is het niet onjuist dat de
vier commissarissen van TESO, zonder
te horen wat u wilt, zonder u beslissen?"
aldus de inleidende tekst op het formu
lier. Het is duidelijk dat de samenstel
lers geen poging hebben gedaan om een
objectieve indruk te maken. Ze geven
dat toe, maar wijzen erop dat de voor
standers van een dubbeldekker op deze
wijze dezelfde kans krijgen om hun me
ning te geven. Wat dat betreft kan men
dus met een gerust hart het formulier
invullen.
Commissie
Het „referendum" is georganiseerd
door een commissie bestaande uit: A.
Zoete-Blom, Ruud Kikkert, C. Zuidema,
H. Kuiter, J. de Win ter-Kuiper, Johan
T. Hoogerheide, M. Maas-Diemer, Hot-
ske de Boer, W. M. Boersma, M. A.
Binsbergen, Th. G. Timmer, A. C. v. d.
Kooi-Koorn, Monica Maas en Adriaan
Dijksen.
Onder' „dubbeldekker" verstaat de
commissie zowel de veerboot die TESO
wil bestellen als het wat kleinere schip
waar de gemeenteraad voorstander van
is. Beide schepen worden besohouwd
als een zeer rigoreuze uitbreiding van
de vervoerscapaciteit waardoor de auto-
drukte op het eiland nog veel groter
zal worden en waardoor het dagbezoek
wordt gestimuleerd. De meeste commis
sieleden voelen wel iets yoor een derde
(enkeldeks)boot in combinatie met een
reserveringssysteem, zoals de provincie
wil. Ze vechten het argument van TESO
dat alleen een grote dubbeldekker voor
deze onderneming economisch aanvaard
baar is, niet aan. Maar ze vinden dat de
economische argumenten niet kunnen
opwegen tegen het moeilijk in geld uit
te drukken nadeel.
Er is een redelijke kans dat het nood
zakelijke fietspad Den Burg- Oosterend
binnen afzienbare tijd kan worden aan
gelegd. Het gemeentebestuur zal een
beroep doen op de sedert kort be
staande Bijdrageregeling Verkeers- en
Vervoersplanning. Dit fonds is bestemd
voor het financieren van fietspaden die
in het belang zijn van de verkeersvei
ligheid in het bijzonder bij het woon
werkverkeer in meer stedelijke agglo
meraties.
In de rondvraag van de dinsdagavond
gehouden raadsvergadering vertelde
wethouder Jook Nauta dat hem bij eer
ste informatie was gebleken dat een
beroep op deze bijdrageregeling kans
fan slagen heeft, echter alleen als de
gemeente daartoe een zeer uitvoerig en
goed gedocumenteerd verzoek indient.
Aangenomen mag worden dat het wel
zal lukken om te bewijzen dat de Oos-
terenderweg voldoende gevaarlijk is om
voor een fietspadbijdrage in aanmerking
te komen en de weg heeft ook een funk
tie voor het woon-werkverkeer. Bij soe
pele toepassing van de regeling zal men
Texel wellicht ook willen beschouwen
als stedelijke agglomeratie. Maar het
rijk heeft voor de regeling een beperkt
budget (vorig jaar 35 miljoen) beschik
baar gesteld, zodat Texel mogelijk niet
aan bod komt als elders in het land nog
dringender gevallen op uitvoering wach
ten. De gemeente werkt op het ogenblik
volop aan het verzamelen van de beno
digde gegevens om een zo overtuigend
mogelijk verzoek te kunnen indienen.
Geen begrip
Voor het feit dat van rijkswege op
Texel wel geld wordt beschikbaar ge
steld voor toeristische rijwielpaden en
nog niet voor het nog dringender pad
naar Oosterend, bestaat op Texel geen
begrip. Bert Weijdt was een van de
raadsleden die dat herhaaldelijk had
gemerkt. Hij verzocht het college in de
raadhuisrubriek van de Texelse Cou
rant nog eens uit te leggen hoe de vork
precies in de steel zit. Wethouder Nauta
wilde dat wel maar verwachtte geen
effekt. Je kunt het geval wel uit de doe
ken doen, maar dat verandert niets aan
het feit dat het publiek met die situatie
geen genoegen neemt, iets wat Nauta
zich wel kon vooretellen.
Daan Schilling herinnerde de burge
meester aan zijn toezegging van enige
tijd geleden dat de gemeente het pro
bleem zelf zou oplossen als het rijk niet
met geld over de brug komt. Mr. Spren
ger zei in dat geval wel bepaalde „nood
maatregelen" voor ogen te hebben, maar
hij gaf de voorkeur aan het bewandelen
van de normale wegen. Henk Beumkes
had nog een idee voor het geval alle po-
(zie vervolg pagina 2)
„Is het college zo streng of ben ik een
rebel? Drie mensen willen iets heel nor
maals maar mogen het niet". Aldus Daan
Schilling van Texels Belang, een van de
twee raadsleden die in de raadsvergade
ring van dinsdagavond weigerden de be
roepschriften van de heren De Boer, De
Porto en Jimmink ongegrond te verkla
ren.
Zoals bekend ging het om beroep
schriften tegen de afwijzing door B. en
W. van een zg. bijzondere kampeerex-
ploitatievergunning. Zo'n vergunning is
nodig om op het erf in het buitengebied
een toercaravan te mogen plaatsen in de
zomerperiode. De Boer ('t Homtje) en
De Porto (Den Hoorn) kregen de vergun
ning niet omdat zij niet in het buiten
gebied zitten en de caravan van Jim
mink voldeed niet aan de eisen die de
wegenverkeerswet aan caravans stelt,
zodat het ding niet als „echte" toerca
ravan kon worden aangemerkt.
De meeste raadsleden waren zo kon-
sekwent om in te zien dat het hier een
juiste toekenning betrof van de door
henzelf na veel discussie vastgestelde
verordening en konden dus niet anders
doen dan de beroepschriften ongegrond
verklaren. Ze verlangen echter tevens
dat de verordening op de helling zou
worden gezet, zodat in de praktijk een
billijker uitwerking zou hebben. B. en
W. zegden dit toe.
Gevraagd werd de kampeerregels die
voor het buitengebied gelden ook van
toepassing te laten zijn op woonkernen
die het karakter van buitengebied heb
ben, zoals 't Homtje, Midden- en Zuid-
Eierland en Oost. Bewoners van deze
gebieden zullen dan een toercaravan op
het erf mogen hebben en het geval De
Boer zou erdoor worden gelegaliseerd.
Ook werd voorgesteld een aparte rege
ling te treffen voor mensen die m ver
band met hun werk enige tijd een cara
van, schaftwagen of ander onderkomen
nodig hebben Op deze wijze zou W. de
Porto tegemoet worden gekomen. Deze
in Den Burg woonachtige jachtopziener
is part-time bollenboer. In de drukke
periode, waarin tot 's avonds laat moet
worden gewerkt, gebruikt hij een kleine
caravan bij zijn schuur in Den Hoorn,
als noodonderkomen voor hem en zijn
vrouw. Niemand ervaart dat als storend
of onbillijk en het zou daarom toege
staan moeten worden.
En tenslotte zou moeten worden nage
gaan of het juist is de criteria van het
wegenverkeersreglement te hanteren
om vast te stellen of een bepaald kam
peermiddel als „toercaravan" door de
beugel kan. Volgens de verordening zou
je zo'n toercaravan niet op het erf mo
gen hebben als het achterlicht of de
richtingaanwijzer buiten werking is, on
danks dat hij op dat moment niet aan
het verkeer deelneemt en zelfs niet aan
de openbare weg staat. De regeling is
uiteraard bedoeld om te voorkomen dat
niet elk onderkomen van maximaal 6
meter lengte op wielen wordt gezet en
ALLE geldzaken regelen met een
spaargiro. Daarmee kunt
ii ook de beschikking krijgen over
gegarandeerde betaal- en
eurocliequcs. \'oor binnen- en
buitenlands gebruik.
ujc/t rvadarland -
spaarsoeciahsten sinds 1817
daarom als vakantieonderkomen moet
worden toegelaten, maar in zijn uiterste
konsekwentie leidt het tot zinloze beper
kingen waar niemand achterstaat. Zoals
bekend voldeed de toercaravan van de
heer W. Jimmink in Bargen niet aan de
verkeerseisen en was daarom afgewe
zen.
Wethouder Nauta onderschreef de
door de raad geuite gevoelens van onbe
hagen. Hij wees er echter op dat er ook
bij een gewijzigde regeling grensgeval
len zullen blijven. Het inbouwen van
meer soepelheid houdt het grote gevaar
van misbruik in. Nauta zei niettemin te
voelen voor wijziging van de verorde
ning. De burgemeester sprak van „ver
fijningen" in de regels waardoor onbil
lijkheden zoals die nu aan het licht zijn
gekomen worden weggewerkt.