Cjroen 'wartsjexels in het harL,
Volgende maand gewijzigd
besluit over veerdienst?
VTB verkocht aan
Beers Expeditie b.v.
Oudercommissie wil
kleuterschool bij
o.l.s. Oosterend
College beraadt zich over nieuwe feiten
van het
raadhuis
Douwe de Vries
25 jaar bij Electrohuis
VRIJDAG 14 OKTOBER 1977
OPLAGE 5300
"EXELSE
Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooy
Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741
Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De
Koog, tel. (02228) 266 en Wessel B. Post, Burdet-
straat 17, Den Burg, tel. (02220) 3543.
91e JAARGANG No. 9219
12 PAGINA'S
COURANT
Verschijnt dinsdags en vrtydags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw.
70 cent Incasso; los 45 cent.
Bank: Amro Bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank
Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW
In de volgende maand te houden
raadsvergadering zal de gemeenteraad
zich opnieuw buigen over het vraagstuk
van de vecrverbinding. Het is niet uit
gesloten dat de adviezen die B. en W.
tevoren aan de raad zullen zenden an
ders zijn dan de laatste keer, toen de
raadsdiscussie een voor alle partijen
zeer onbevredigend resultaat had. £r is
een kans dat de raad tot heel andere be
slissingen zal komen, die dan zullen wor
denden neergelegd in het structuurplan
voor Texel. De vorige keer werd het ad
vies van B. en VV. door verschillende
raadsleden zodanig gewijzigd dat er een
voor ieder onaanvaardbaar eindresultaat
uit de bus kwam. Daarbij kwam dat de
door B. en W. en de meerderheid van de
raad voorgestane dubbeldekker van 130
auto's voor TESO volstrekt onaanvaard
baar is, onder meer om technische rede
nen. TESO wil een schip voor 190 auto's
en zal een dergelijke boot bestellen zodra
de technische en financiële voorberei
dingen achter de rug zijn.
Zoals bekend had het gemeentebe
stuur TESO een aantal vragen voorge
legd, o.a. met betrekking tot beheersing
van de overcapaciteit waarvan tijdelijk
sprake zal zijn als een grote dubbeldek
ker in de vaart komt. Deze vragen zijn
aan de orde geweest in een vergadering
van B. en W. met de raad van commis
sarissen van TESO op 15 september j.l.
Daarbij werden de verschillende menin
gen nog eens tegenover elkaar gezet en
toegelicht. De overcapaciteit, zo wordt
gevreesd, zal vooral het aantal dagjes
mensen doen toenemen. TESO-direc-
teur Th. Hoogerheide zei op de genoem
de vergadering dat het aanbod van dag-
toerisme niet midden op de dag plaats
heeft maar 's morgens en 's avonds. Op
die momenten is ook de top van het nor
male vervoer, zodat er dan geen sprake
is van overcapaciteit. Alleen een dubbel
dekker van 190 auto's is voor TESO
aanvaardbaar. Als er toch een kleiner
schip moet komen, zal een ander daar
van de financiële konsekwenties moeten
dragen Dat TESO heeft geweigerd zit-
2ing te nemen in de commissie waarin
ook de gemeente Den Helder en Rijks
waterstaat zitten, komt omdat TESO
vindt dat alle facetten van het verveers
probleem reeds uitgebreid onderzocht
zijn. Het wachten is op een beleidsbe
slissing. Ten aanzien van technische as
pecten is TESO wel bereid inlichtingen
geven.
Op de vraag wat de gevolgen voor de
tarieven zijn als Rijkswaterstaat geen
tweede verdieping op de fuikbrug maakt
(zodat het bovendek niet voor auto's kan
worden gebruikt) zei Hoogerheide dat
er geen rechtstreekse band is. Wel een
indirecte, wegens het niet kunnen effek-
tueren van de gewenste capaciteit. Wat
de dekindeling betreft deelde de TESO-
directeur mee dat 30 personenauto's en
19 vrachtauto's op het benedendek kun
nen en 96 personenauto's op het boven
dek. TESO voelt eventueel iets voor zo
mer- en wintertarieven om op deze ma
nier remmend en stimulerend op het
vervoer in te werken. Een tweede fuik
in beide havens acht TESO wel gewenst,
maar er zal door Rijkswaterstaat geen
haast mee worden gemaakt gezien het
feit dat deze extra voorzieningen ƒ40
miljoen zullen vergen President-com
missaris Kikkert zei tenslotte dat TESO
op geen enkele manier wil meewerken
aan verdere vertraging van de beslissin
gen.
Ontevreden
Het verslag van deze vergadering kre
gen de raadsleden pas dinsdagavond ter
inzage, wat door Fridt Blanken werd
betreurd. Hij vond dat het wel wat eer
der had gekund.
Bert Weijdt maakte zich boos over de
houding van B. enW. in deze. „Het col
lege begrijpt mij niet of wil mij niet be
grijpen. Het wil blijkbaar de feiten niet
onder ogen zien". Hetzelfde verwijt
richtte hij tot Gedeputeerde Staten (die
een 100 pae-boot willen met een reser
veringssysteem). Weijdt vond het onbe
grijpelijk dat een groot deel van de
Texelaars zich tegen de grote boot heeft
uitgesproken. Zowel de Texelaars als
G.S. moeten beseffen dat een reserve
ringssysteem (nodig als het schip te
klein blijft) voor allo gebruikers van het
veer zal moeten gelden „Het is een
doodsteek voor de eilandelijke contacten
met de vastewal en het betekent de on
dergang van het toerisme". Weijdt vond
dat tot dusver een levensgevaarlijk be
leid is gevoerd en kondigde aan dat de
Texels Belang-fractie zich hiertegen na
drukkelijk zal blijven verzetten.
Besloten werd niet verder te discus
siëren over de veerdienst. De burge
meester zei dat een aantal besprekingen
gaande zijn die invloed kunnen hebben
op het B. en W. standpunt. De zaak komt
volgende maand aan de orde.
Volksstemming
Verschillende raadsleden wilden nog
wel hun mening kwijt over de volks
stemming die onlangs over de veerdienst
werd gehouden. De eerste resultaten
daarvan (meer dan 80°/o sprak zich uit
tegen een dubbeldekker) waren aan de
gemeenteraad gezonden. Fridt Blanken
uitte de veronderstelling dat het resul
taat van de enquête (dat hij beschouwde
als een uitspraak over het toerisme op
Texel) veel lijkt op de door hetPakt naar
voren gebrachte mening over deze aan
gelegenheid. Temeer daar ook Gedepu
teerde Staten niets voelen voor een rigo-
reuze uitbreiding van de vervoerscapa-
Het transportbedrijf Verenigde Texel
se Beurtdiensten is verkocht aan Beers
Expeditie B.V. in Winkel. De heer J.
Zuidewind, enig eigenaar van de VTB
heeft het bedrijfsgebouw, kantoor en
woonhuis, de zes vrachtauto's en alle
andere roerend en onroerend goed
overgedragen. Ook de chauffeurs en
het andere personeel zal onder ge
lijkblijvende condities naar Beers over
gaan. Voor hen, maar ook voor an-
(dere Texelaars zal de verandering
waarschijnlijk onmerkbaar zijn. Zelfs
de naam VTB blijft gehandhaafd.
gen, betrekking hebbende op de bestel
diensten op Texel, het geregelde vervoer
Texel-Den Hel der-Haarlem-Rotterdam
etc. en al het ongeregelde vervoer. In de
nieuwe situatie zal de VTB waarschijn
lijk de status van aparte BV krijgen.
Groot bedrijf
Beers Expeditie is een bedrijf met 35
vrachtwagens, acht schepen en ca 45
werknemers. De VTB is een van de vele
kleinere vervoersbedrijven in Noordhol
land die de afgelopen jaren werden op
gekocht om tot de noodzakelijke schaal
vergroting en bezetting te komen.
De TBT zal een nieuwe vestigings
plaats krijgen in Noordholland, in de
buurt van Alkmaar. Er wordt een man
aangetrokken voor de dagelijkse be
drijfsleiding, zodat de familie Zuide
wind op Texel kan blijven wonen. „De
verandering heeft geen politieke gevol
gen. Ik krijg zelfs meer tijd beschikbaar
voor het wethouderschap", aldus de
heer Zuidewind.
De VTB onderhield al enige jaren
contact met Beers. Tot voor kort werd
gezocht naar een samenwerkingsvorm,
want de VTB had om te kunnen voort
bestaan dringend een bredere basis no
dig. Uiteindelijk bleek totale verkoop
echter de beste oplossing te zijn.
citeeit, is het vechten tegen de bierkaai
om toch wat anders te willen. Blanken
vond overigens dat de enquête op een
betere manier gehouden had kunnen
worden.
Ate Rienstra noemde het bijzonder
jammer dat de organisatoren van de
volksstemming zo te werk zijn gegaan.
„Met name raadsleden vragen zich veel
al of hoe de mensen over bepaalde za
ken denken en juist de veerdienstkwes
tie leende zich bijzonder voor een der
gelijke opiniepeiling. Maar dan had men
de mensen tevoren eerst behoorlijk de
verschillende kanten van de kwestie
moeten tonen en de vragen hadden ob
jectief gesteld moeten zijn. Nu hebben
de organisatoren in feite niets aan de
discussie bijgedragen. Zij hebben niet de
stemming gepeild maar een standpunt
verkondigd en de Texelaars door de
aard van de vragen overgehaald dit te
onderschrijven. Met dezelfde inspanning
hadden we een betrouwbaarder beeld
kunnen krijgen. Dit was geen opiniepei
ling, maar een karikatuur daarvan".
Daan Welboren van het Pakt was het
daarmee gedeeltelijk eens maar zei de
eindconclusie niet te delen. De vragen
waren inderdaad suggestief, maar de
Texelaars zijn niet zo dom dat zij niet
iets anders hadden kunnen antwoorden.
Weijdt bracht naar voren, dat
„dubbeldekker" onderhand een vies
woord is geworden Het doet er in feite
niet zoveel toe wat voor schip er zal va
ren, dat is een technische kwestie waar
bestuurders zich niet mee moeten be
moeien. Zij moeten slechts aangeven
hoe groot de totale vervoerscapaciteit
naar Texel mag zijn. Of TESO dat op
lost met een één-, twee of driedekker is
niet belangrijk.
De burgemeester: „Hoe men er ook over
denkt, het feit van de enquête ligt er.
Maar het is géén argument In de dis
cussie is heel wat meer nodig dan deze
enquête en voor dat meerdere zullen B.
en W. en de gemeenteraad moeten zor
gen".
Het verslag van de enquête werd door
de raad voor kennisgeving aangenomen
Affaire Ran
B. en W. zijn niet in beroep gegaan
tegen het besluit van G.S. om in het Ho-
geberggebied geen agrarisch bouwblok
toe te kennen aan de heer S. Ran. Het
college was dat wel van plan (met een
vrijwel zekere kans op niet ontvanke
lijk verklaren) en had zelfs al een be
roepschrift in de maak, maar het werd
niet verzonden toen vernomen werd dat
de heer Ran zelf niet in beroep zou
gaan. Ran zag daarvan af op aanraden
van zijn adviseurs. Bij de behandeling
van de zaak had zich wel een nieuw feit
voorgedaan. Staatsbosbeheer heeft de
boerderij „Klein Zwitserland" welis
waar aangeboden aan Ran, maar heeft
later verandering gebracht in de voor
waarden waaronder dit zou gebeuren.
Dat laatste achtte het college van dus
danig belang dat het ter kennis zal wor
den gebracht van Gedeputeerde Staten,
waardoor men daar mogelijk een andere
kijk op de zaak krijgt.
De oudercommissie van de openbare
lagere school van Oosterend heeft het
gemeentebestuur om medewerking ge
vraagd bij het stichten van een kleuter
school bij de bestaande basisschool. Hoe
wel het oudercomité van mening is dat
niet kan worden gerekend op het wette
lijk voorgeschreven minimum aantal
leerlingen, wordt een kleuterschool toch
noodzakelijk geacht omdat de aanwe
zigheid daarvan ook van belang is voor
het voortbestaan van de basisschool.
De oudercommissie schreef dat zich
in het verleden „situaties" hebben voor
gedaan waardoor leerlingen van de
openbare school overliepen naar de
School met de Bijbel. „Deze overloop
zet zich ondanks het feit dat de situatie
op onze school zich alweer een aantal
jaren genormaliseerd heeft, voort. Daar
door doet zich de merkwaardige situatie
voor dat zich momenteel op de School
met de Bijbel leerlingen bevinden die
daar gezien hun godsdienstige achter
grond o.i. eigenlijk niet thuishoren. De
reden is dat ouders nadat hun kinderen
gezamenlijk de Algemene Christelijke
Kleuterschool bezocht hebben, nog
steeds de schoolkeuze laten afhangen
van „wat doen vriendjes of vriendinne
tjes" inplaats van wat zijn de principiële
uitgangspunten van beide lagere scho
len". Volgens de oudercommissie zou die
principiële keuze wel door de ouders
worden gemaakt op 4-jarige leeftijd van
het kind.
Voorloper
Verder wees de oudercommissie erop
dat over een paar jaar de integratie van
kleuteronderwijs en basisonderwijs een
feit zal zijn. Een aan de o.l.s. verbonden
kleuterklas zou daarvan een voorloper
kunnen zijn.
De oudercommissie keert zich vervol
gens tegen de geplande verbouw van de
bestaande Algemeen Christelijke Kleu
terschool en vindt dat het hiervoor be
nodigde geld beter kan worden gebruikt
voor een derde leerkracht aan de o.l.s.
In de raadsvergadering van dinsdag
avond noemde Ate Rienstra van de SCP
het vreemd dat de oudercommissie van
de o.l.s. om een kleuterschool vroeg. Een
dergelijk verzoek van de ouders van de
kleuters zou meer voor de hand liggend
zijn. Ook de suggestie om het voor de
verbouw van de Algemeen Christelijke
Kleuterschool uitgetrokken geld voor
een derde leerkracht aan de o.l.s. uit te
trekken vond hij merkwaardig. Fridt
Blanken stond minder negatief tegen
over het verzoek en stelde nuchter vast
dat inwilliging ervan zal afhangen van
het aantal kleuters. Dat de o.l.s. nu over
een „eigen" kleuterschool wil beschik
ken, is het gevolg van de opstelling van
de Oosterenders zelf. Wethouder West
dorp zei dat 30 kleuters bij de start het
minimum aantal is. Bij bijzondere mini
steriële ontheffing zou eventueel met 20
kunnen worden volstaan. Het college
zal ov(er deze zaak pre-advies uitbren
gen.
„Compensatie"
Op verzoek van Jan van Asselt legde
wethouder Nauta nog eens uit waarvoor
de agrarische gronden dienen die de ge
meente van EMF-beheer heeft gekocht.
Als bestaande recreatieve bedrijven in
het belang van kwaliteitsverbetering
moeten worden vergroot en als bepaalde
stukken agrarische grond nodig zijn om
te worden bebost, moet vervangende
grond kunnen worden aangeboden. De
aangekochte grond (die in ieder geval
agrarisch zal blijven) zal voorlopig on
gewijzigd kunnen worden gebruikt. Er
is overigens geen vast pachtcontract.
Gerard van der Kooi stelde vast dat de
pachters vroeg of laat toch het veld zul
len moeten ruimen. Daan Schilling
meende dat de pachters derhalve weinig
zekerheid hebben. De gemeente moet
over de grond kunnen beschikken zodra
dat nodig is; anders zou het geen zin
hebben deze grond aan te kopen. Nauta
herinnerde eraan dat de pachters onder
de oude eigenaar evenmin zekerheid
hadden. Zij kunnen er op rekenen dat
de gemeente hun belangen nog zorgvul
diger zal behartigen dan de oude eige
naar dat zou hebben gedaan. Het is
denkbaar dat de grond zal worden ge
bruikt bij wellicht complete ruilingen en
verschuivingenwaarbij de Stichting
Agrarisch Texel nauw zal zijn betrok
ken.
(zie vervolg pagina 2)
Op 4 oktober was het 25 jaar geleden
dat de heer Douwe de Vries uit Den
Burg als aankomend elektromonteur in
dienst trad bij Electrohuis Bakker Het
jubileum zal vrijdagmiddag (heden)
worden gevierd met een receptie die van
17.00 - 18.30 uur wordt gehouden in ho
tel „De Lindeboom-Texel".
De heer De Vries is tegenwoordig
chef-monteur, die zich een groot deel
van de dag bezig houdt met reken- en
calculatiewerk. De Vries wordt in het
bijzonder gewaardeerd om zijn vakman
schap en zijn tact in de omgang met
klanten en personeel, waardoor hij zich
ontwikkelde tot spreekbuis en iemand
die in belangrijke mate het gezicht van
het bedrijf bepaalde. Als stoffelijke blijk
van dank voor zijn inzet heeft de heer
De Vries inmiddels van het bedrijf een
kleuren tv gehad.
MEDEDELINGEN
VAN B. EN W.
Woningverbetering
iets voor u?
Zoals zo langzamerhand wel bekend
is, heeft het rijk de regeling voor verbe
tering van particuliere woningen de
zg. rehabilitatie gewijzigd. Deze wij
ziging houdt een duidelijke verruiming
in. Moesten eerst bepaalde rehabilitatie-
gebieden worden aangewezen bijv.
een of meer straten in de kom van een
dorp nu is dat niet meer nodig en is
de regeling ook van toepassing op al
leenstaande woningen, in het buitenge
bied.
De hoofdeis is, dat het pand perma
nent bewoond wordt. Zomerhuisjes, zo
merwoningen e.d. komen dus niet voor
de subsidie in aanmerking.
Het rijk geeft in de kosten van ver
betering een behoorlijke bijdrage. De
volgende voorbeelden tonen dit aan:
A. Een eigenaar-bewoner kan de vol
gende subsidies krijgen:
1. verbeteringskosten tussen ƒ1.500,
en ƒ15.000,een uitkering ineens van
40%;
2. verbeteringskosten boven ƒ15.000,
een jaarlijkse bijdrage over 10 jaar
van in totaal 69% van de kosten.
B. Voor een eigenaar-verhuurder be
draagt de subsidie:
1. verbeteringskosten tussen ƒ1,500,
en ƒ5.000,40% ineens;
2. verbeteringskosten tussen ƒ5.000,
en ƒ15.000,40% ineens of naar
keuze een jaarlijkse bijdrage over 10
jaar, die in totaal ook 69% beloopt;
3. verbeteringskosten meer dan
ƒ15.000,een jaarlijkse bijdrage
over 20 jaar tot in totaal 95V2%.
Nog een paar opmerkingen. Het max-
mum bedrag dat voor subsidie in aan
merking komt is ƒ65.000,
Indien men de verbetering zelf wil
uitvoeren (doe-het-zelver) krijgt men al
leen subsidie over de materialen. De
waarde van de eigen arbeid blijft dus
buiten beschouwing.
Een uitkering ineens wordt door de
belastingdienst niet als inkomen be
schouwd maar een jaarlijkse bijdrage
wel.
Boven de genoemde percentages geeft
de gemeente nog een extra subsidie van
10% met een maximum van ƒ7.000,
Het is mogelijk, dat reeds voorberei-
dingskosten zijn gemaakt en dat het
plan uiteindelijk om een gegronde reden
niet kan doorgaan. Voor die gevallen
wordt bij de gemeente gewerkt aan een
regeling, waardoor in de reeds gemaak
te kosten subsidie kan worden verleend.
Denkbaar is, dat het financieel beter
uitkomt het werk niet ineens te laten
uitvoeren. De verbetering kan dan ge
spreid worden over 2 of maximaal 3
fasen.
Los van de rehabilitatieregeling blijft
de subsidietoekenning voor op zichzelf
staande voorzieningen bestaan. Dit geldt
b.ijvoorbeeld voor:
aanbrengen closet met waterspoeling
(sub. ƒ1.150,—);
douche (subs, ƒ1.150,
vervangen leidingen elektra (subs.
ƒ1.200,—).
Bejaarden kunnen bovendien ƒ2.000,
subsidie krijgen voor de aanleg van cen
trale verwarming.
Ook blijft de subsidieregeling voor
monumenten bestaan. Hieronder vallen
woningen die op de officiële monumen
tenlijst voorkomen, maar ook panden
die tot een beschermd dorpsgezicht be
horen (zoals in Oosterend en Den Hoorn)
en die, zoals dat genoemd wordt, beeld
bepalend zijn. Deze regeling is finan
cieel gezien nog gunstiger, maar na
tuurlijk moet het pand wel helemaal
volgens de voorschriften van het rijk
opgeknapt worden.
Dan nog iets over de werkwijze. Wie
denkt zijn pand te laten verbeteren, kan
het beste beginnen met een bezoek aan
de afdeling bouw- en woningtoezicht op
het raadhuis. Die afdeling gaat dan de
situatie ter plaatse opnemen en bericht
de gegadigde hiervan. Is de verbetering
een haalbare kaart, dan kan de gegadig
de naar een architect van zijn keuze
gaan, die in overleg met bouw- en wo
ningtoezicht een plan opmaakt. Het plan
moet dan door een aannemer worden
uitgevoerd. Op Texel is de C.T.A. inge
steld, de Combinatie van Texelse Aan
nemers. Contactman hiervan is de heer
H. Veenema, Wilhelminalaan 62 in Den
Burg. In overleg met hem kan geregeld
worden, welke aannemer en tegen
welke prijs het werk zal uitvoeren.
Een heel ander verhaal, dat toch nog
niet volledig is, want er valt een boek
werk te schrijven over dit onderwerp
Hopelijk is wel duidelijk geworden, dat
er voor woningverbetering aantrekke
lijke mogelijkheden zijn. De ambtenaren
van bouw- en woningtoezicht zijn altijd
bereid, u uitvoeringer in te lichten.
Komt u eens langs; ze zullen u graag
helpen om tot de gunstigste oplossing te
komen. U bent van harte welkom.