Cjroen 'wartsjexels in het harL, Volgende maand gewijzigd besluit over veerdienst? VTB verkocht aan Beers Expeditie b.v. Oudercommissie wil kleuterschool bij o.l.s. Oosterend College beraadt zich over nieuwe feiten van het raadhuis Douwe de Vries 25 jaar bij Electrohuis VRIJDAG 14 OKTOBER 1977 OPLAGE 5300 "EXELSE Uitgave: BV v/h Langeveld De Rooy Postbus 11 - Den Burg, Texel - Telefoon 2741 Redaktie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, tel. (02228) 266 en Wessel B. Post, Burdet- straat 17, Den Burg, tel. (02220) 3543. 91e JAARGANG No. 9219 12 PAGINA'S COURANT Verschijnt dinsdags en vrtydags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f 10,30 p. kw. 70 cent Incasso; los 45 cent. Bank: Amro Bank, Ned. Mldd. Bank, Rabobank Advert 40 ct. per mm excl. 4% BTW In de volgende maand te houden raadsvergadering zal de gemeenteraad zich opnieuw buigen over het vraagstuk van de vecrverbinding. Het is niet uit gesloten dat de adviezen die B. en W. tevoren aan de raad zullen zenden an ders zijn dan de laatste keer, toen de raadsdiscussie een voor alle partijen zeer onbevredigend resultaat had. £r is een kans dat de raad tot heel andere be slissingen zal komen, die dan zullen wor denden neergelegd in het structuurplan voor Texel. De vorige keer werd het ad vies van B. en VV. door verschillende raadsleden zodanig gewijzigd dat er een voor ieder onaanvaardbaar eindresultaat uit de bus kwam. Daarbij kwam dat de door B. en W. en de meerderheid van de raad voorgestane dubbeldekker van 130 auto's voor TESO volstrekt onaanvaard baar is, onder meer om technische rede nen. TESO wil een schip voor 190 auto's en zal een dergelijke boot bestellen zodra de technische en financiële voorberei dingen achter de rug zijn. Zoals bekend had het gemeentebe stuur TESO een aantal vragen voorge legd, o.a. met betrekking tot beheersing van de overcapaciteit waarvan tijdelijk sprake zal zijn als een grote dubbeldek ker in de vaart komt. Deze vragen zijn aan de orde geweest in een vergadering van B. en W. met de raad van commis sarissen van TESO op 15 september j.l. Daarbij werden de verschillende menin gen nog eens tegenover elkaar gezet en toegelicht. De overcapaciteit, zo wordt gevreesd, zal vooral het aantal dagjes mensen doen toenemen. TESO-direc- teur Th. Hoogerheide zei op de genoem de vergadering dat het aanbod van dag- toerisme niet midden op de dag plaats heeft maar 's morgens en 's avonds. Op die momenten is ook de top van het nor male vervoer, zodat er dan geen sprake is van overcapaciteit. Alleen een dubbel dekker van 190 auto's is voor TESO aanvaardbaar. Als er toch een kleiner schip moet komen, zal een ander daar van de financiële konsekwenties moeten dragen Dat TESO heeft geweigerd zit- 2ing te nemen in de commissie waarin ook de gemeente Den Helder en Rijks waterstaat zitten, komt omdat TESO vindt dat alle facetten van het verveers probleem reeds uitgebreid onderzocht zijn. Het wachten is op een beleidsbe slissing. Ten aanzien van technische as pecten is TESO wel bereid inlichtingen geven. Op de vraag wat de gevolgen voor de tarieven zijn als Rijkswaterstaat geen tweede verdieping op de fuikbrug maakt (zodat het bovendek niet voor auto's kan worden gebruikt) zei Hoogerheide dat er geen rechtstreekse band is. Wel een indirecte, wegens het niet kunnen effek- tueren van de gewenste capaciteit. Wat de dekindeling betreft deelde de TESO- directeur mee dat 30 personenauto's en 19 vrachtauto's op het benedendek kun nen en 96 personenauto's op het boven dek. TESO voelt eventueel iets voor zo mer- en wintertarieven om op deze ma nier remmend en stimulerend op het vervoer in te werken. Een tweede fuik in beide havens acht TESO wel gewenst, maar er zal door Rijkswaterstaat geen haast mee worden gemaakt gezien het feit dat deze extra voorzieningen ƒ40 miljoen zullen vergen President-com missaris Kikkert zei tenslotte dat TESO op geen enkele manier wil meewerken aan verdere vertraging van de beslissin gen. Ontevreden Het verslag van deze vergadering kre gen de raadsleden pas dinsdagavond ter inzage, wat door Fridt Blanken werd betreurd. Hij vond dat het wel wat eer der had gekund. Bert Weijdt maakte zich boos over de houding van B. enW. in deze. „Het col lege begrijpt mij niet of wil mij niet be grijpen. Het wil blijkbaar de feiten niet onder ogen zien". Hetzelfde verwijt richtte hij tot Gedeputeerde Staten (die een 100 pae-boot willen met een reser veringssysteem). Weijdt vond het onbe grijpelijk dat een groot deel van de Texelaars zich tegen de grote boot heeft uitgesproken. Zowel de Texelaars als G.S. moeten beseffen dat een reserve ringssysteem (nodig als het schip te klein blijft) voor allo gebruikers van het veer zal moeten gelden „Het is een doodsteek voor de eilandelijke contacten met de vastewal en het betekent de on dergang van het toerisme". Weijdt vond dat tot dusver een levensgevaarlijk be leid is gevoerd en kondigde aan dat de Texels Belang-fractie zich hiertegen na drukkelijk zal blijven verzetten. Besloten werd niet verder te discus siëren over de veerdienst. De burge meester zei dat een aantal besprekingen gaande zijn die invloed kunnen hebben op het B. en W. standpunt. De zaak komt volgende maand aan de orde. Volksstemming Verschillende raadsleden wilden nog wel hun mening kwijt over de volks stemming die onlangs over de veerdienst werd gehouden. De eerste resultaten daarvan (meer dan 80°/o sprak zich uit tegen een dubbeldekker) waren aan de gemeenteraad gezonden. Fridt Blanken uitte de veronderstelling dat het resul taat van de enquête (dat hij beschouwde als een uitspraak over het toerisme op Texel) veel lijkt op de door hetPakt naar voren gebrachte mening over deze aan gelegenheid. Temeer daar ook Gedepu teerde Staten niets voelen voor een rigo- reuze uitbreiding van de vervoerscapa- Het transportbedrijf Verenigde Texel se Beurtdiensten is verkocht aan Beers Expeditie B.V. in Winkel. De heer J. Zuidewind, enig eigenaar van de VTB heeft het bedrijfsgebouw, kantoor en woonhuis, de zes vrachtauto's en alle andere roerend en onroerend goed overgedragen. Ook de chauffeurs en het andere personeel zal onder ge lijkblijvende condities naar Beers over gaan. Voor hen, maar ook voor an- (dere Texelaars zal de verandering waarschijnlijk onmerkbaar zijn. Zelfs de naam VTB blijft gehandhaafd. gen, betrekking hebbende op de bestel diensten op Texel, het geregelde vervoer Texel-Den Hel der-Haarlem-Rotterdam etc. en al het ongeregelde vervoer. In de nieuwe situatie zal de VTB waarschijn lijk de status van aparte BV krijgen. Groot bedrijf Beers Expeditie is een bedrijf met 35 vrachtwagens, acht schepen en ca 45 werknemers. De VTB is een van de vele kleinere vervoersbedrijven in Noordhol land die de afgelopen jaren werden op gekocht om tot de noodzakelijke schaal vergroting en bezetting te komen. De TBT zal een nieuwe vestigings plaats krijgen in Noordholland, in de buurt van Alkmaar. Er wordt een man aangetrokken voor de dagelijkse be drijfsleiding, zodat de familie Zuide wind op Texel kan blijven wonen. „De verandering heeft geen politieke gevol gen. Ik krijg zelfs meer tijd beschikbaar voor het wethouderschap", aldus de heer Zuidewind. De VTB onderhield al enige jaren contact met Beers. Tot voor kort werd gezocht naar een samenwerkingsvorm, want de VTB had om te kunnen voort bestaan dringend een bredere basis no dig. Uiteindelijk bleek totale verkoop echter de beste oplossing te zijn. citeeit, is het vechten tegen de bierkaai om toch wat anders te willen. Blanken vond overigens dat de enquête op een betere manier gehouden had kunnen worden. Ate Rienstra noemde het bijzonder jammer dat de organisatoren van de volksstemming zo te werk zijn gegaan. „Met name raadsleden vragen zich veel al of hoe de mensen over bepaalde za ken denken en juist de veerdienstkwes tie leende zich bijzonder voor een der gelijke opiniepeiling. Maar dan had men de mensen tevoren eerst behoorlijk de verschillende kanten van de kwestie moeten tonen en de vragen hadden ob jectief gesteld moeten zijn. Nu hebben de organisatoren in feite niets aan de discussie bijgedragen. Zij hebben niet de stemming gepeild maar een standpunt verkondigd en de Texelaars door de aard van de vragen overgehaald dit te onderschrijven. Met dezelfde inspanning hadden we een betrouwbaarder beeld kunnen krijgen. Dit was geen opiniepei ling, maar een karikatuur daarvan". Daan Welboren van het Pakt was het daarmee gedeeltelijk eens maar zei de eindconclusie niet te delen. De vragen waren inderdaad suggestief, maar de Texelaars zijn niet zo dom dat zij niet iets anders hadden kunnen antwoorden. Weijdt bracht naar voren, dat „dubbeldekker" onderhand een vies woord is geworden Het doet er in feite niet zoveel toe wat voor schip er zal va ren, dat is een technische kwestie waar bestuurders zich niet mee moeten be moeien. Zij moeten slechts aangeven hoe groot de totale vervoerscapaciteit naar Texel mag zijn. Of TESO dat op lost met een één-, twee of driedekker is niet belangrijk. De burgemeester: „Hoe men er ook over denkt, het feit van de enquête ligt er. Maar het is géén argument In de dis cussie is heel wat meer nodig dan deze enquête en voor dat meerdere zullen B. en W. en de gemeenteraad moeten zor gen". Het verslag van de enquête werd door de raad voor kennisgeving aangenomen Affaire Ran B. en W. zijn niet in beroep gegaan tegen het besluit van G.S. om in het Ho- geberggebied geen agrarisch bouwblok toe te kennen aan de heer S. Ran. Het college was dat wel van plan (met een vrijwel zekere kans op niet ontvanke lijk verklaren) en had zelfs al een be roepschrift in de maak, maar het werd niet verzonden toen vernomen werd dat de heer Ran zelf niet in beroep zou gaan. Ran zag daarvan af op aanraden van zijn adviseurs. Bij de behandeling van de zaak had zich wel een nieuw feit voorgedaan. Staatsbosbeheer heeft de boerderij „Klein Zwitserland" welis waar aangeboden aan Ran, maar heeft later verandering gebracht in de voor waarden waaronder dit zou gebeuren. Dat laatste achtte het college van dus danig belang dat het ter kennis zal wor den gebracht van Gedeputeerde Staten, waardoor men daar mogelijk een andere kijk op de zaak krijgt. De oudercommissie van de openbare lagere school van Oosterend heeft het gemeentebestuur om medewerking ge vraagd bij het stichten van een kleuter school bij de bestaande basisschool. Hoe wel het oudercomité van mening is dat niet kan worden gerekend op het wette lijk voorgeschreven minimum aantal leerlingen, wordt een kleuterschool toch noodzakelijk geacht omdat de aanwe zigheid daarvan ook van belang is voor het voortbestaan van de basisschool. De oudercommissie schreef dat zich in het verleden „situaties" hebben voor gedaan waardoor leerlingen van de openbare school overliepen naar de School met de Bijbel. „Deze overloop zet zich ondanks het feit dat de situatie op onze school zich alweer een aantal jaren genormaliseerd heeft, voort. Daar door doet zich de merkwaardige situatie voor dat zich momenteel op de School met de Bijbel leerlingen bevinden die daar gezien hun godsdienstige achter grond o.i. eigenlijk niet thuishoren. De reden is dat ouders nadat hun kinderen gezamenlijk de Algemene Christelijke Kleuterschool bezocht hebben, nog steeds de schoolkeuze laten afhangen van „wat doen vriendjes of vriendinne tjes" inplaats van wat zijn de principiële uitgangspunten van beide lagere scho len". Volgens de oudercommissie zou die principiële keuze wel door de ouders worden gemaakt op 4-jarige leeftijd van het kind. Voorloper Verder wees de oudercommissie erop dat over een paar jaar de integratie van kleuteronderwijs en basisonderwijs een feit zal zijn. Een aan de o.l.s. verbonden kleuterklas zou daarvan een voorloper kunnen zijn. De oudercommissie keert zich vervol gens tegen de geplande verbouw van de bestaande Algemeen Christelijke Kleu terschool en vindt dat het hiervoor be nodigde geld beter kan worden gebruikt voor een derde leerkracht aan de o.l.s. In de raadsvergadering van dinsdag avond noemde Ate Rienstra van de SCP het vreemd dat de oudercommissie van de o.l.s. om een kleuterschool vroeg. Een dergelijk verzoek van de ouders van de kleuters zou meer voor de hand liggend zijn. Ook de suggestie om het voor de verbouw van de Algemeen Christelijke Kleuterschool uitgetrokken geld voor een derde leerkracht aan de o.l.s. uit te trekken vond hij merkwaardig. Fridt Blanken stond minder negatief tegen over het verzoek en stelde nuchter vast dat inwilliging ervan zal afhangen van het aantal kleuters. Dat de o.l.s. nu over een „eigen" kleuterschool wil beschik ken, is het gevolg van de opstelling van de Oosterenders zelf. Wethouder West dorp zei dat 30 kleuters bij de start het minimum aantal is. Bij bijzondere mini steriële ontheffing zou eventueel met 20 kunnen worden volstaan. Het college zal ov(er deze zaak pre-advies uitbren gen. „Compensatie" Op verzoek van Jan van Asselt legde wethouder Nauta nog eens uit waarvoor de agrarische gronden dienen die de ge meente van EMF-beheer heeft gekocht. Als bestaande recreatieve bedrijven in het belang van kwaliteitsverbetering moeten worden vergroot en als bepaalde stukken agrarische grond nodig zijn om te worden bebost, moet vervangende grond kunnen worden aangeboden. De aangekochte grond (die in ieder geval agrarisch zal blijven) zal voorlopig on gewijzigd kunnen worden gebruikt. Er is overigens geen vast pachtcontract. Gerard van der Kooi stelde vast dat de pachters vroeg of laat toch het veld zul len moeten ruimen. Daan Schilling meende dat de pachters derhalve weinig zekerheid hebben. De gemeente moet over de grond kunnen beschikken zodra dat nodig is; anders zou het geen zin hebben deze grond aan te kopen. Nauta herinnerde eraan dat de pachters onder de oude eigenaar evenmin zekerheid hadden. Zij kunnen er op rekenen dat de gemeente hun belangen nog zorgvul diger zal behartigen dan de oude eige naar dat zou hebben gedaan. Het is denkbaar dat de grond zal worden ge bruikt bij wellicht complete ruilingen en verschuivingenwaarbij de Stichting Agrarisch Texel nauw zal zijn betrok ken. (zie vervolg pagina 2) Op 4 oktober was het 25 jaar geleden dat de heer Douwe de Vries uit Den Burg als aankomend elektromonteur in dienst trad bij Electrohuis Bakker Het jubileum zal vrijdagmiddag (heden) worden gevierd met een receptie die van 17.00 - 18.30 uur wordt gehouden in ho tel „De Lindeboom-Texel". De heer De Vries is tegenwoordig chef-monteur, die zich een groot deel van de dag bezig houdt met reken- en calculatiewerk. De Vries wordt in het bijzonder gewaardeerd om zijn vakman schap en zijn tact in de omgang met klanten en personeel, waardoor hij zich ontwikkelde tot spreekbuis en iemand die in belangrijke mate het gezicht van het bedrijf bepaalde. Als stoffelijke blijk van dank voor zijn inzet heeft de heer De Vries inmiddels van het bedrijf een kleuren tv gehad. MEDEDELINGEN VAN B. EN W. Woningverbetering iets voor u? Zoals zo langzamerhand wel bekend is, heeft het rijk de regeling voor verbe tering van particuliere woningen de zg. rehabilitatie gewijzigd. Deze wij ziging houdt een duidelijke verruiming in. Moesten eerst bepaalde rehabilitatie- gebieden worden aangewezen bijv. een of meer straten in de kom van een dorp nu is dat niet meer nodig en is de regeling ook van toepassing op al leenstaande woningen, in het buitenge bied. De hoofdeis is, dat het pand perma nent bewoond wordt. Zomerhuisjes, zo merwoningen e.d. komen dus niet voor de subsidie in aanmerking. Het rijk geeft in de kosten van ver betering een behoorlijke bijdrage. De volgende voorbeelden tonen dit aan: A. Een eigenaar-bewoner kan de vol gende subsidies krijgen: 1. verbeteringskosten tussen ƒ1.500, en ƒ15.000,een uitkering ineens van 40%; 2. verbeteringskosten boven ƒ15.000, een jaarlijkse bijdrage over 10 jaar van in totaal 69% van de kosten. B. Voor een eigenaar-verhuurder be draagt de subsidie: 1. verbeteringskosten tussen ƒ1,500, en ƒ5.000,40% ineens; 2. verbeteringskosten tussen ƒ5.000, en ƒ15.000,40% ineens of naar keuze een jaarlijkse bijdrage over 10 jaar, die in totaal ook 69% beloopt; 3. verbeteringskosten meer dan ƒ15.000,een jaarlijkse bijdrage over 20 jaar tot in totaal 95V2%. Nog een paar opmerkingen. Het max- mum bedrag dat voor subsidie in aan merking komt is ƒ65.000, Indien men de verbetering zelf wil uitvoeren (doe-het-zelver) krijgt men al leen subsidie over de materialen. De waarde van de eigen arbeid blijft dus buiten beschouwing. Een uitkering ineens wordt door de belastingdienst niet als inkomen be schouwd maar een jaarlijkse bijdrage wel. Boven de genoemde percentages geeft de gemeente nog een extra subsidie van 10% met een maximum van ƒ7.000, Het is mogelijk, dat reeds voorberei- dingskosten zijn gemaakt en dat het plan uiteindelijk om een gegronde reden niet kan doorgaan. Voor die gevallen wordt bij de gemeente gewerkt aan een regeling, waardoor in de reeds gemaak te kosten subsidie kan worden verleend. Denkbaar is, dat het financieel beter uitkomt het werk niet ineens te laten uitvoeren. De verbetering kan dan ge spreid worden over 2 of maximaal 3 fasen. Los van de rehabilitatieregeling blijft de subsidietoekenning voor op zichzelf staande voorzieningen bestaan. Dit geldt b.ijvoorbeeld voor: aanbrengen closet met waterspoeling (sub. ƒ1.150,—); douche (subs, ƒ1.150, vervangen leidingen elektra (subs. ƒ1.200,—). Bejaarden kunnen bovendien ƒ2.000, subsidie krijgen voor de aanleg van cen trale verwarming. Ook blijft de subsidieregeling voor monumenten bestaan. Hieronder vallen woningen die op de officiële monumen tenlijst voorkomen, maar ook panden die tot een beschermd dorpsgezicht be horen (zoals in Oosterend en Den Hoorn) en die, zoals dat genoemd wordt, beeld bepalend zijn. Deze regeling is finan cieel gezien nog gunstiger, maar na tuurlijk moet het pand wel helemaal volgens de voorschriften van het rijk opgeknapt worden. Dan nog iets over de werkwijze. Wie denkt zijn pand te laten verbeteren, kan het beste beginnen met een bezoek aan de afdeling bouw- en woningtoezicht op het raadhuis. Die afdeling gaat dan de situatie ter plaatse opnemen en bericht de gegadigde hiervan. Is de verbetering een haalbare kaart, dan kan de gegadig de naar een architect van zijn keuze gaan, die in overleg met bouw- en wo ningtoezicht een plan opmaakt. Het plan moet dan door een aannemer worden uitgevoerd. Op Texel is de C.T.A. inge steld, de Combinatie van Texelse Aan nemers. Contactman hiervan is de heer H. Veenema, Wilhelminalaan 62 in Den Burg. In overleg met hem kan geregeld worden, welke aannemer en tegen welke prijs het werk zal uitvoeren. Een heel ander verhaal, dat toch nog niet volledig is, want er valt een boek werk te schrijven over dit onderwerp Hopelijk is wel duidelijk geworden, dat er voor woningverbetering aantrekke lijke mogelijkheden zijn. De ambtenaren van bouw- en woningtoezicht zijn altijd bereid, u uitvoeringer in te lichten. Komt u eens langs; ze zullen u graag helpen om tot de gunstigste oplossing te komen. U bent van harte welkom.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 1