Cjroen 'wartsjexelsin het L
Eenvoudiger
tan het niet
y
Crossauto zette schuur in vuur en vlam
GEDEPUTEERDE STATEN NU TOCH
AKKOORD MET LANDSCHAPSGELD
Communicatieproblemen
met strandbewakers
/paarbank
Burgerlijke stand
hen rekreant voor g
drie konijnen....
Nu ook subsidie in aanloopkosten als woningverbetering niet doorgaat
Voor licht
Electrohuis
J J allicht
(DAG 11 NOVEMBER 1977
fEXELSE
91e JAARGANG No. 9227
COURANT
Raad koos 190 pae dubbeldekker
gTexel betreft merkte hij op dat het gaat
IMa een discussie die meer dan vijf uur in beslag nam heeft de FOVCfO TllCfl IV) CIkDiUIK om het behoud van het eiland waar niet
li H 3^1 gemeenteraad zich gisterochtend uitgesproken voor het laten bouwen LC1®lC IBJU B aHeen LOOO ondernemers
NDERDAG 10 NOVEMBER
interkerkelijke gespreksgroep komt
m 20.00 uur bijeen in de Hervormde
astorie in Oudeschild. In Den Hoorn
omtde gesprekskring bijeen in „Ons
luis" om 20.15 uur.
JDAG11 NOVEMBER
20.15 uur begint in de Helderse
chouwburg de opera „Rigoletto".
la afloop vaart een extra boot terug
aar Texel.
Den Burg komt de interkerkelijke
espreksgroep bijeen in de Hervorm-
e kerk, aanvang 20.30 uur.
TERDAG 12 NOVEMBER
leelvereniging „Sint Jan" brengt in
otel „De Lindeboom-Texel" het stuk
,Zij leven onder ons", aanvang 20.00
toneelgroep van SVC speelt in het
ierlandsche Huis de klucht „Zilver-
itjes en augurken"; 20.00 uur.
HDAG 13 NOVEMBER
l.OO - 10.00 uur houdt de sportvis-
ersclub aan de dijk bij het Prins Hen-
rikhotel de eerste wedstrijd van de
rinterserie.
ANDAG14 NOVEMBER
de Plattelandsvrouwen van De
locksdorp-Eierland houdt mevrouw
lork-Sorgdrager in het Eierlandsche
luis een boekbespreking; 20.00 uur.
.Tubantia" begint om 20.00 uur een
ijeenkomst van de vereniging voor
edrijfsvoorlichting, deze keer over
lokatiewaarde en stierenkeuze".
iet raadhuis te Den Burg begint de
antoonstelling van schilder Wim
Irusse (zie beschouwing elders in
leze krant).
interkerkelijke gespreksgroep van De
loog komt aanvang 20.15 uur bijeen
i de „Schuilhut" aan de Parnassia-
traat.
juting Texel haalt oud papier op
'anaf 19.00 uur in Hollewal, West-
traat, Gravenstraat en Zwaanstraat,
tien wordt verzocht het papier ge-
lundeld klaar te zetten op de stoep.
tlSDAG 15 NOVEMBER
de Texelse afdeling van de NW
rouwenbond spreekt in de Land-
jouwschool binnenhuisarchitecte mé-
rouw Hoogerwerf uit Den Helder;
B.OO uur.
nvang 14.00 uur begint in De Hollebol
len klaverjasdrive voor ouderen. Er
jeldt een iets kortere speeltijd dan de
terste keer.
ALLE geldzaken regelen mef een
spaargiro. Daarmee kunt
u ook de beschikking krijgen over
gegarandeerde betaal- en
eurocheques. Voor binnen- en
buitenlandsgebruik.
■IIIf* ft
Na een discussie die meer dan vijf uur in beslag nam heeft de tllfi ID fiPj)l*I.HlC
gemeenteraad zich gisterochtend uitgesproken voor het laten bouwen
van een dubbeldeksboot voor 190 auto's. Daarbij is bepaald dat van I
dit schip voorlopig alleen het benedendek mag worden gebruikt, 1 II |1
zodat in deze eerste fase de vervoerscapaciteit gelijk is aan het schip I WW
waaraan de meerderheid van het college van B. en W. de voorkeur
gaf. Alvorens tot fuikaanpassing over te gaan (noodzakelijk om ook
het bovendek in gebruik te kunnen nemen) moeten waarborgen
worden geschapen dat de gevolgen van de eventuele overcapaciteit
die dan ontstaat, worden opgevangen. Ook moeten „aanvaardbare
verkeersoplossingen" worden gerealiseerd met betrekking tot de aan-
en afvoerwegen. Voorwaarde is ook dat een halfuursdienst uitgangs
punt blijft en dat de bestaande schepen voor 65 auto's niet door gro
tere worden vervangen. De bedoeling is met een en ander te komen
tot de zg. maatgevende vervoerscapaciteit waarover al eerder in de
gemeenteraad overeenstemming was bereikt.
Doorslaggevend in deze geruchtmakende kwestie was de houding van de
CDA-fraktie waarover tot op het laatste moment onzekerheid bestond. Met uitzon
dering van Kees Koorn kozen de Christelijken voor de 190 pae-dubbeldekker, door
het steunen van een samen met de VVD opgesteld voorstel. Ook wethouder Jook
Nauta stelde zich hierachter, daarmee terugkomend op zijn aanvankelijke keuze
voor een enkeldekker van 100 pae.
Zelden had een raadsvergadering een
zo moeizaam en langdurig verloop. De
discussies moesten herhaaldelijk wor
den onderbroken om college en frakties
gelegenheid te geven voor nader be
raad. Dergelijke pauzes hadden onder
meer tot resultaat dat WD en CDA op
één lijn kwamen. In eerste instantie
kwamen beide met eigen voorstellen
voor een 190 pae dubbeldekker die het
door de aanhangende voorwaarden niet
leken te zullen halen.
Geen garanties
Bij monde van Ate Rienstra richtte het
CDA een aantal vragen tot het college,
die voor de houding van deze fraktie
bepalend waren. Het ging om de zeker
heid dat op de bestaande fuikhaven met
m I
uu«/t nadarlond
spaarspecialisten sinds 1817
- --rCvyJvVi*', .fp
De grote schuur van de heer C. van
Lenten aan de Postweg in Eierland liep
dinsdagmiddag voor ongeveer vijfdui
zend gulden schade op als gevolg van
brand. Dat het houten gebouw niet he
lemaal in de as werd gelegd was vooral
te danken aan het snelle optreden van
de brandweer uit De Cocksdorp.
De brand ontstond toen Van Lenten
bezig was met werkzaamheden aan zijn
in de schuur staande crossauto. Daarbij
hanteerde hij een slijptol. De vonken
daarvan ontstaken de benzine die (blijk
baar als gevolg van een defekt) uit de
tank droop. Er ontstond een felle steek
vlam die al spoedig de houten dakspan
ten en de houten topgevel ontstak. Het
werd een kleine uitslaande brand toen
enkele asbast golfplaten op het dak
knapten. Op dat moment arriveerde de
door Van Lenten zelf gewaarschuwde
brandweer ter plaatse, die korte metten
maakte met de vlammen.
Op de foto ziet men hoe de crosswa
gen na het blussen naar buiten wordt
gerold. De schade aan de wagen zelf
viel nogal mee. Volgens Van Lenten kan
het ding wel weer meedoen in de auto
crossen van de komende zomer.
van 2 t/m 8 november 1977
Geboren: Biem en Petrus Jacobus,
zv. Johannes Vlaming en Francisca
M. Hoogenbosch; Cornelis Jan, zv. Jan
C. van Groenigen en Jaantje L. van den
Berg; Frouwine, dv. Cornelis de Wijn en
Annelies Bakker; Joris Pieter, zv. Anne
P. Vlas en Johanna M. Brinkkemper.
Ondertrouwd: Leendert M. C. Gott-
schall en Teuntje Lakerveld; Adriaan J.
van der Slikke en Irene M. Penha.
drie boten tegelijkertijd kan worden ge
varen, de garantie dat in beide veerha
vens een tweede fuik zal worden aange
legd en de garantie dat een enkeldekker
van 100 pae geen hogere tarieven zal
opleveren dan een dubbeldekker van
190 pae's wat zou betekenen dat vast
moet staan dat het rijk de meerkosten
vergoedt. Burgemeester Sprenger kon
alleen bevestigend antwoorden op de
eerste vraag, waarna Rienstra zijn voor
stel voor de 190 pae dubbeldekker deed,
daarbij de nadruk leggend op de nood
zaak om de overcapaciteit daarvan in de
hand te houden.
Wethouder Westdorp stelde vast dat
CDA en VVD er blijkbaar vanuit gaan
dat TESO geen schip bestelt alvorens
aan de diverse genoemde voorwaarden
is voldaan en dat leek hem daarom verre
van reëel. Burgemeester Sprenger had
al meerdere malen naar voren gebracht
de keus van WD/CDA onverantwoord
te vinden en liet blijken dat de vroegere
collegekeus voor een dubbeldekker van
130 pae's hem al bijna te ver was ge
gaan. Dat het college uiteindelijk voor
een enkeldekker van 100 pae's had ge
kozen was omdat alleen dit schip een
redelijke kans heeft op steun van de
hogere overheden. Daarbij hechtte hij
veel gewicht aan de uitspraak van de
Hoofdingenieur Directeur van Rijkswa
terstaat dat het varen met drie boten
tegelijk (wat op den duur nodig zou
kunnen zijn) mogelijk is. Het was Bert
Weijdt van Texels Belang die in een 20
minuten vergend technisch betoog
trachtte duidelijk te maken dat varen
met drie boten onmogelijk en zelfs ge
vaarlijk is.
Andere tijden
Toen de kaarten waren geschud en
het duidelijk was dat de meerderheid
van de raad voor de 190 pae-dubbeldek-
jer zou kiezen stelde Fridt Blanken van
het Pakt vast dat deze benadering
getuigde van een geloof in voortgaande
groei terwijl de tekenen in een heel
andere richting wijzen. „Wezijn over de
top heen en gaan naar stabilisatie. Niet
alleen door 't komende energietekort en
het gebrek aan grondstoffen maar ook
door een betere verdeling van de wel
vaart in internationaal opzicht". Wat
Texel betreft merkte hij op dat het gaat
om het behoud van het eiland waar niet
alleen 1.000 zelfstandige ondernemers
wonen maar waar ook andere mensen
zoals de 40.000 recreanten aangenaam
moeten kunnen verblijven. Over het
verloop van de vergadering met zijn vele
schorsingen en telkens gewijzigde
standpunten had hij geen goed woord
over en verwachtte dat de bevolking
hieruit bij de komende verkiezingen zijn
konklusies zou trekken. Ook Mr. Spren
ger liet zich verbitterd uit: „De raad is
mede aansprakelijk voor eventueel door
TESO te lijden schade".
Tegen het voorstel Zuidewind (dus de
190 pae dubbeldekker die eerst als enkel
dekker wordt gebruikt) stemden de
Pakt-fraktie en Kees Koorn van het
CDA. Laatstgenoemde vertelde ons
achteraf niet door de knieën te hebben
willen gaan. Het nu ingenomen stand
punt over de veerdienst wordt als een
der gemeentelijke reakties op het pro
vinciale streekplan naar GS gestuurd.
Dat de dubbeldekker nu ook werkelijk
zal worden gebouwd is nog allerminst
zeker. Zoals bekend is de provincie te
genstander terwijl TESO op den duur
ook medewerking van Rijkswaterstaat
nodig heeft om de dubbeldekker volle
dig rendabel te kunnen maken. De
onderneming is er echter van overtuigd
dat die medewerking zal komen als de
noodzaak blijkt.
■iiiiiiiuiiinniiiiiimiiiiijiiiiJiiiuiiiiiiniiiniiiiiuiuuiiiiiB
De door recreanten veroorzaakte
schade aan de duinen is een aktueel g
probleem, hoewel de toestand op
Texel niet ernstig is. Daan Schilling
van Texels Belang constateerde in
de raadsvergadering van dinsdag s
dat het in de eerste plaats de konij-
B nen zijn die schade veroorzaken.
Daartegen helpt geen prikkeldraad.
Hij vond het onrechtvaardig dat al- B
leen de recreanten de schuld krij-1
H gen. Hij riep op tot verdelging van 3
5 konijnen en veronderstelde dat je
voor elke drie opgeruimde konijnen s
3 één mens in de duinen zou kunnen
toelaten
IlllillllllllllllUUIUIIIIIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllill
GESLAAGD
In het Belgische Brugge slaagde onze
plaatsgenote Anneke Hoogenbosch
voor 't diploma Hotelschool. Zij voltooi
de hiermee een 3-jarige dagopleiding.
Anneke Hoogenbosch werkt momen
teel in café-eethuis „Catharinahoeve",
Westermient, Den Burg.
Gedeputeerde Staten hebben
het gemeentebestuur laten weten
dat zij akkoord gaan met de
ƒ25.000,— die de gemeente heeft
uitgetrokken om boeren tege
moet te komen die als gevolg van
de eisen van het bestemmings
plan voor het oude land van Texel
bijzonder duur moeten bouwen.
Het is de bedoeling om bij agrari
sche gebouwen 100% van de
eventuele extra kosten te vergoe
den en bij andere gebouwen
50%.
Het hele bestemmingsplan leek on
langs te wankelen toen Gedeputeerde
Staten deze begrotingspost van de hand
wezen. Nader overleg en een andere
naam voor deze post „experimenteer
krediet" leidden echter tot een welwil
lende houding. Zonder deze bijdragere
geling zou het bestemmingsplan niet
zijn vastgesteld; het CDA had er zijn
medewerking van afhankelijk gesteld.
De burgemeester deelde dinsdag
avond in de raadsvergadering mee dat
de commissie die advies zal uitbrengen
over het toekennen van bedragen spoe
dig zal worden geïnstalleerd.
Leugen
In een vrij uitvoerige brief heeft TESO
onlangs geantwoord op een aantal vra
gen van het gemeentebestuur met be
trekking tot de veerverbinding. TESO
gaf onder andere een mogelijkheid aan
om de overcapaciteit die ontstaat bij het
in de vaart brengen van een 190 pae-
schip te beheersen, en wel door invoe
ring van zomer- en wintertarieven. Deze
voor de discussie over de veerverbin
ding belangrijke brief hebben de raads
leden nooit ontvangen.
Dit was een vergissing geweest, zo
werd van de zijde van het college mee
gedeeld, maar J. C. Dros meende dat
van opzet sprake was. De raadsleden
hebben de brief overigens alsnog ge
had.
Woonerven
Henk Beumkes van het Pakt liet
weten zeer ontevreden te zijn over de als
verfraaiing bedoelde veranderingen in
Hogerstraat, Stenenplaats en Binnen-
burg. Volgens hem was de bestrating
ongelijkmatig en de goot en de putten in
het midden stonden hem ook niet aan.
„Meer toezicht uitoefenen en zorgen
voor beter werk", zo adviseerde hij on
omwonden. Bert Weijdt van Texels
Belang dacht er heel anders over. „Ge
zien de materialen die beschikbaar wa
ren en de eisen die werden gesteld is
gemaakt wat er van te maken was", zo
zei hij. De wethouders onthielden zich
van commentaar, maar Cor Ellen van
het Pakt had een verklaring: „Er moeten
nog wat foutjes worden hersteld en de
wals moet er nog een keer overheen".
Beumkes: „Dat had ik van de wethou
der willen horen". Ellen: „Ach, die heb
ben het al zo drukJ. C. Dros was
het blijkbaar met Beumkes eens want hij
adviseerde de burgemeester (die zijn te
vredenheid had betuigd over het werk)
maar eens op een fiets met harde
banden door genoemde straten te rijden
in plaats van met de auto.
Strandbewaking
Daarna werd de raad weer serieus.
Daan Schilling had zich verbaasd over
de antwoorden die B.en W. hadden ge
geven op schriftelijke vragen over de
strandbewaking. Zoals bekend staat ter
discussie of de bestaande houten vlet
ten met buitenboordmotor vervangen
zouden moeten worden door rubberbo
ten. De gemeente vindt dat niet nodig;
de badmeesters wel. Daan Schilling
vond het onjuist dat de gemeente de
nadelen van rubberboten heeft onder
zocht en niet de voordelen. Hij was bo
vendien nogal geschrokken van de
mededeling dat de badmeesters (Ut
rechtse studenten) over het algemeen
onervaren zijn met boten en motoren en
daardoor geneigd zijn de schuld te
geven aan het materiaal.
Als het waar is, draagt de gemeente
verantwoordelijkheid. Die moet zulk be
langrijk werk niet overlaten aan mensen
die kennelijk niet behoorlijk zijn geïn
strueerd. Wethouder Nauta suste de
zaak door te stellen dat het allemaal niet
zo is bedoeld. Het gemeentebestuur
weet dat de strandbewakers in ieder
geval over een kern van ervaren mensen
beschikken die ieder jaar terugkomen en
al veel goed werk hebben gedaan
Weijdt veronderstelde een misver
stand. Rubberboten zijn wel degelijk
beter dan vletten, maar dan moeten het
wel bijzonder goede (en dure) boten zijn
van het type waarmee de KNZHRM er
varing heeft. De gemeente heeft geïn
formeerd bij de Kon. Ned. Bond tot
Redding van Drenkelingen die ervaring
heeft met een veel kleiner type rubber
boot.
Texelse redders?
Daan Welboren van het Pakt vond dat
het streven er op gericht moet zijn ket
korps strandbewakers uiteindelijk hele
maal te vervangen door Texelaars, maar
Nauta veronderstelde dat het niet ge
makkelijk zou zijn voldoende Texelaars
(Lees verder op pagina 3
(spotjes vanaf 77,50)