Grom ^wartr jexels in het hartL.
f eso hoopt nu ook op
teun van provincie
Uw
uitgaven op
'nrijtje
G
m BET
RAADHUIS
DUBBELDEKKER VOOR JAARWISSELING BESTEKKLAAR
lauta: struktuurplan was
oor ons bepalend
Veerdiens tkwes tie
voor Vara-televisie?
Classificatie zomerwoningen
nog hoogst onzeker
y
Systeem in Zeeland
wel ingevoerd
/paarbank
Huur
Mister Steam
Mister
Steam
Schaftwagen werd
barricade
I Mededelingen van B. en W.
Stroper gepakt
NSDAG 15 NOVEMBER 1977
/'j ^irV
91 e JAARGANG No. 9228
„Het besluit van de gemeenteraad is ons meegevallen. Het is een
langrijke stap in de goede richting", aldus de heer J. Kikkert, presi-
nt-commissaris van de N.V. TESO over de keus van de gemeente-
id voor een 190 pae-dubbeldeks veerboot die de eerste jaren als
hip van ongeveer 100 pae gebruikt zal worden. Medewerking van de
erheid is voor TESO belangrijk voor de financiering van het schip.
bank steekt niet graag geld in een projekt dat de steun van de
erheid niet heeft. Ook voor het verkrijgen van een investeringssub-
lie van het ministerie van economische zaken is een positieve
uding van de overheden mogelijk van doorslaggevende betekenis,
it zal binnenkort blijken als de Kroon een uitspraak doet in deze
ak.
loals bekend heeft TESO de subsidie van economische zaken al geruime tijd
iden aangevraagd, maar deze is afgewezen op nogal formele gronden. De subsi
regeling is nl. in het leven geroepen voor de bouw van zeeschepen en de minister
an mening dat de TESO-dubbeldekker een boot voor de binnenvaart is. In haar
oepsschrift heeft TESO (die zich in deze zaak laat adviseren door Mr. L. Mok)
racht aan te tonen dat dit een misvatting is. Het gaat om een bedrag van
geveer acht miljoen gulden.
Aan het beheersen van de overcapa
citeit die tijdelijk zou kunnen ontstaan
als te zijner tijd het bovendek in gebruik
wordt genomen, wil zij meewerken.
Reeds is het voorstel gedaan dit te doen
door invoering van hogere zomertarie-
ven, met als uitgangspunt een gelijkblij
vende jaarlijkse vervoersopbrengst zodat
de wintertarieven in dat geval lager
zouden worden. Verwacht wordt dat
hogere zomertarieven remmend zullen
werken op de dagjesmensen die voor die
paar uur verblijf op Texel niet zoveel
willen betalen terwijl mensen die langer
blijven dat niet bezwaarlijk zullen vin
den. Het zou bovendien een stimulans
zijn voor de seizoenspreiding.
„Een halfuursdienst moet uit
gangspunt blijven" luidt een der an
dere voorwaarden die de raad heeft
gesteld alvorens het bovendek van
de dubbeldekker in gebruik mag ko
men. Daar heeft TESO wel moeite
mee. J. Kikkert: „Als bedoeld
wordt dat we dan het hele jaar een
halfuursdienst moeten onderhou
den, moeten we nog eens om de
tafel gaan zitten, want dat kan na
tuurlijk niet. En ik geloof ook niet
vV'iW
Ir»
het lukt deze premie los te krijgen
als de aanbesteding niet bijzonder
envalt zal het door TESO te investe-
bedrag zodanig zijn dat tariefsver-
ling niet of nauwelijks hoger wordt,
angrijk in dit verband is dat TESO het
otste deel van zijn jaarlijkse winst
ads in een reservefonds voor de
uwe bouw heeft gestort. Uit deze pot
inen in ieder geval de aanloop- en
omende kosten ruimschoots worden
daan. Op dit moment wordt door het
eau voor Scheepbouw te Bloemen-
il hard getekend en gerekend zodat
schip voor 31 december a.s.bestek-
ir is.
Aanbesteding in voorjaar
fa ar verwachting zal de aanbesteding
iet eerste kwartaal van 1978 worden
louden. De factoren die invloed
inen hebben op de thans geraamde
iwsom van 35 36 miljoen gulden
Er is een goede kans dat de Texelse veerdienstkwestie uitgebreid uit de
doeken zal worden gedaan voor de Vara-televisie. De Vara is voornemens om
in april volgend jaafter gelegenheid van de gemeenteraadsverkiezingen een
gedramatiseerde documentaire te maken, waarin een beeld wordt gegeven
van de taak van de gemeenteraad en haar wijze van handelen in bepaalde
kwesties. Als voorbeeld wil men dan een of meerdere kwesties aan de orde
stellen en daarbij het hele proces van meningsvorming de revue laten passe
ren. Omdat het moet gaan om een reëel voorbeeld uit de praktijk dat voor een
breed publiek interessant is, is het oog gevallen op het probleem van de
veerverbinding Texel-Den Helder. Vara verslaggeefster Joke Butzelaar heeft
de laatstgehouden raadsvergadering bijgewoond en zich ook op andere wijze
op de hoogte gesteld van alles wat zich de laatste tijd ron d de kwestie heeft
afgespeeld. Als het doorgaat wordt het een aanpak die enigszins doet denken
aan die van de ,,Klaverweide"-serie. De hele gang van zaken zal worden
nagespeeld, wellicht zelfs door echte Texelse raadsleden
dat men dat in redelijkheid van ons
verlangt. Het is wel te verwachten
dat we gedurende een veel langere
periode per jaar dan thans het geval
is een halfuursdienst kunnen va
ren".
In de afgelopen raadsvergadering
heeft de burgemeester nogal zwaar ge
tild aan het feit dat TESO nu de mege-
lijkheid krijgt nog een tweede grote
dubbeldekker aan te schaffen. Hieruit
zou een zodanige zuigkracht en daar
door toeristendruk kunnen voort komen
dat het gemeentebestuur dat dan aan
het bewind is bezwijkt en het eiland
onder de voet laat lopen. „TESO zal aan
een tweede schip de eerstkomende tien
veranderen nog dagelijks. Feit is dat de
scheepswerven de laatste jaren bereid
zijn geweest om tegen zeer scherpe
prijzen en zelfs beneden de kostprijs te
leveren om hun mensen aan het werk te
houden. Inmiddels is een aanvang ge
maakt met de sanering van de Neder
landse scheepsbouw wat op langere
termijn gezien kan leiden tot wat hogere
prijzen omdat verliezen moeten worden
ingehaald. TESO houdt rekening met
zodanige tegenvallers in dit opzicht dat
reeds wordt nagegaan onder welke
kondities in het buitenland (waarbij
serieus aan Zweden en Duitsland wordt
gedacht en wat minder serieus aan het
nog goedkopere Japan) kan worden
gebouwd.
Provincie
Maar de dubbeldekker is er nog niet.
TESO hoopt ook Gedeputeerde Staten
aan haar zijde te krijgen. Zoals bekend
vasthouden aan struktuurplanbleek uit het onlangs verschenen ont-
werp-streekplan dat de provicie vast
houdt aan zijn oorspronkelijke stand
punt: een enkeldekker voor 100 auto's
gecombineerd met een reserveringssy
steem. Waarom daaraan wordt vastge
houden wordt echter niet gemotiveerd,
zodat hoop kan worden gekoesterd dat
men ook daar de hand over het hart
strijkt na kennis te hebben genomen van
het besluit van de gemeenteraad. Want
in dat besluit spelen de bijkomende
voorwaarden een zodanige rol, dat het
past in het gemeentelijke struktuurplan
(waarin onder meer het maximum aantal
toeristische bedden in 1985 op 47.000 is
gesteld). „We hebben goede hoop dat
de provincie akkoord gaat als logische
konsekwentie van het feit dat zij ook
met de struktuurvoornemens van de ge
meente heeft ingestemd", aldus presi
dent-commissaris J. Kikkert.
JOOKNAUTA
een aan de Schilderweg (ter hoogte
i de Schansweg) staande schaftwa-
n van aannemer C. H. F. Duin werd in
nacht van vrijdag op zaterdag prooi
i het stormgeweld. De wagen werd
iver geblazen en versperde de rest
n de nacht de rijbaan. De politie die er
it in slaagde de eigenaar te alarmeren
iatste lampen om het verkeer te waar-
ïuwen.
De storm (windkracht 10 met uit-
tieters naar elf) heeft nogal wat
hade veroorzaakt. Van meerdere hui-
n werd een deel van de pannen afge-
'zen. Het water steeg tot 2,17 plus
zodat het haventerrein van Oude-
hild blank stond. De waterstand was
{hter niet extreem hoog zodat nog
en dijkbewaking nodig was. Ook de
hade aan de duinen was niet bijzonder
istig. Omdat de wind van zuidwest
ar noordwest draaide werd de situatie
teravond veel ernstiger.
Weinig moeite
TESO heeft weinig moeite met de
voorwaarden die de gemeenterrad bij
haar besluit heeft gesteld.
De VVV Texel heeft interesse ge
toond voor het bij wijze van proef in
Zeeland ingevoerde classificatiesysteem
bij zomerwoningen. Meer is er niet aan
de hand. Het in meerdere dagbladen
opgenomen ANP-bericht dat de Texelse
VVV besloten zou hebben „zijn" totale
zomerwoningenbestand in de ANWB-
classificatiegids op te nemen is dus
onjuist. De VVV wijst het systeem niet
bij voorbaat af maar wil zich eerst wel
eens over de financiële en andere kon-
sekwenties beraden. Op dit moment
heeft men niet de indruk dat classificatie
in een behoefte voorziet.
Wat is classificatie bij zomerwonin
gen? Dat is het toekennen van een
waarderingscijfer aan het betrokken on
derkomen. Dit cijfer moet de adspirant
huurder een indruk geven van de kwali
teit. Uiteraard moet het classificeren
gebeuren op grond van zorgvuldig uit
gekiende normen. De Provinciale
Zeeuwse WV heeft zich daar in samen
werking met de ANWB al geruime tijd
mee bezig gehouden en heeft het afge
lopen jaar gewerkt met een proefclassi-
ficatie. De ANWB zelf spreekt van een
uniek projekt dat duidelijkheid brengt
voor de consument en teleurstellingen
kan voorkomen. Aanleiding om in de
eerste plaats particuliere zomerverblij
ven in een classificatiesysteem onder te
brengen, zijn de klachten die juist uit
deze sector zijn gekomen over kwaliteit
en aankleding.
Het door de ANWB ontworpen klas-
sificatiesysteem waardeert van 1 tot 5.
Klasse 1 geldt voor een akkommodatie
die als „eenvoudig" moet worden aan
gemerkt en klasse 5 voor „zeer luxe".
Een laag klassificatiecijfer betekent dus
persé niet dat de betreffende akkommo
datie „slecht" is, maar de kans is groot
dat het wel zo overkomt.
Niet alles
Het klassificatiesysteem in Zeeland zal
alleen worden toegepast voor de ver
blijven die in de door de Provinciale WV
uitgegeven reserveringsgids zijn opge
nomen. Het toegekende cijfer wordt dus
een extra informatie want de aard,
grootte en ligging van de akkommodatie
wordt reeds op objectieve vrij uitvoerige
wijze omschreven, voorzien van foto.
Zoals bekend heeft de VW Texel dit sy
steem met veel succes overgenomen
maar het staat allerminst vast dat aan
het Texelse gidsje nu ook nog classifi-
catiecijfers worden toegevoegd. Feit is
wel dat dergelijke kwaliteitsaanduidin
gen een belangrijke stimulans zijn voor
verdere verbetering van de akkommoda
tie. Maar dat effekt veroorzaakt de be
staande bemiddelingsbrochure ook al.
De beste akkommodaties brengen het
meest op en kunnen het langst worden
verhuurd, al blijven er veel factoren
waaraan de betrokken exploitant niets
kan doen zoals de afstand tot het
strand, de rust en aantrekkelijkheid van
de omgeving e.d.
Als het toch tot classificatie komt zal
deze uitsluitend gelden voor de akkom
modaties in de bemiddelingsbrochure,
dus beslist niet voor de vermeldingen in
het VVV-tijdschrift „Voor Vrienden van
Texel".
De vlotste manier van modern
betalen van huur. gas. licht,
abonnementen enz; Automatisch
natuurlijk van uw spaargiro.
lua/t nederland
spaarspecialisten sinds 1817
en reinig zelf uw vloerbedekking
of bankstel in een oogwenk!
Mister Steam is een handige
machine, waarmee u snel en
grondig zélf meubelstoffering
of vloerbedekking kunt reinigen.
Mister Steam is te huur bij:
Parfumerie van der Slikke
Schoonheidssalon
Tijdens een der vele schorsingen. EMK-bestuurder J. de Beurs praat bezwerend
tegen Ate Rienstra van het CDA. Naast Rienstra een ontspannen lachende J. C.
Dros waarvoor het allemaal niet zo'n probleem was. Deze en soortgelijke tafereeltjes
maakten op het publiek de indruk dat het CDA uiteindelijk onder grote druk
bezweek. Het CDA-standpunt lag echter al vóór de raadsvergadering vast. Zodat
het in werkelijkheid de WD, Texels Belang en J. C. Dros waren die het CDA tege
moet kwamen door akkoord te gaan met een dubbeldekker, die voorlopig niet als
zodanig kan worden gebruikt.
jaar zelfs niet dénken", aldus de heer
Kikkert, die van mening is dat TESO in
dat opzicht wel harde toezeggingen kan
doen. „Ook TESO gaat er niet vanuit
dat het aanbod van auto's hgrd blijft
groeien als nu het geval is. Vroeg of laat
komt er stabilisering. TESO vergroot zijn
capaciteit alleen ais dat nodig is om het
aantal te vervoeren auto's te kunnen
Lees verder op pagina 2)
Onze dijken
Op vrijdag 27 oktober is, in samen
werking met Rijkswaterstaat en het
Waterschap Texel, weer een oefening,
waarbij werd uitgegaan van de veron
derstelling, dat in verband met een dijk
doorbraak een gebied nabij de Wadden
zee moest worden geëvacueerd. Om het
nog meer in overeenstemming te bren
gen met de werkelijkheid zijn de bewo
ners van het gebied (gevarenzóne 1)
allemaal opgebeld om te zien, of de
verbinding vlot tot stand kon komen.
Natuurlijk was niet iedereen thuis, maar
dat doet er bij zo'n oefening niet zo veel
toe. Het ging er namelijk vooral om, of
de organisatie wel vlot verliep. Dat was
gelukkig duidelijk het geval. Binnen een
kwartier was iedereen gebeld.
Zo'n oefening is erg nuttig om eens
na te gaan, welke maatregelen bij een
dreigende overstroming genomen moe
ten worden. De dijkverhoging vordert
goed, maar het gevaar is zeker nog niet
geweken. Vandaar dat we hieronder
nog eens in grote lijnen uiteenzetten hoe
de regeling is.
1. Bij een dreigende overstroming
worden de bewoners van gevarenzóne
1 telefonisch gewaarschuwd. In Oude-
schild gebeurt dit door sirenegeloei en
klokgelui van de kerken. Er is dan een
nauwe samenwerking met de dorps
commissie van Oudeschild, die zorgt dat
er in het dorpshuis 't Skiltje een infor-
matiepost wordt gevestigd.
2. Het dringende advies om te evacu
eren wordt ook via de radio gegeven.
Elke Nederlandse radiozender roept op
verzoek van de gemeente het bericht
direkt om. Na 12 uur 's nachts gebeurt
dat via Hilversum III, die ook 's nachts in
de lucht is. Het is dus erg nuttig, bij
uitgebreide dijkbewaking de radio aan te
laten staan. Omdat de stroom kan uit
vallen verdient een radio op batterijen de
voorkeur.
3. Er worden bij evacuatie opvang
centra ingericht. Tot dusver waren dat
de N.H. kerken in Den Burg, Oosterend
en De Waal, maar deze gebouwen zijn
bij nader inzien toch te koud. Daarom is
nu gekozen voor de volgende opvang-
gelegenheden: in Den Burg: De Schakel
bij de N.H. kerk; in Oosterend: dorps
huis De Bijenkorf en in De Waal: dorps
huis De Wielewaal.
4. Aan Texelaars die niet in het be
dreigde gebied wonen wordt zeer drin
gend gevraagd, bij evacuatie niet uit
pure belangstelling daar heen te gaan.
Dit is niet alleen gevaarlijk, maar boven
dien wordt de hulpverlening er ernstig
door belemmerd.
5. Op een bepaald moment kan de
toestand zó kritiek worden, dat elk
ogenblik een doorbraak kan plaats vin
den. In dat geval zal, ook weer via de
radio, worden bekend gemaakt dat
evacuatie niet meer kan plaats vinden.
De bewoners kunnen dan het beste een
zo hoog mogelijke en stabiele plaats in
huis of schuur betrekken. Laat in dat
geval zien dat er nog mensen zijn in het
pand, bfjv. met een vlag of een ander
duidelijk zichtbaar voorwerp.
6. Maak alleen in zeer dringende
gevallen gebruik van de telefoon en
houdt noodzakelijke gesprekken kort.
De telefoonverbindingen zijn in de eer
ste plaats nodig voor de hulpverlening.
In november 1976 hebben de betrok
ken inwoners een brief gekregen met
richtlijnen en een kaart met daarop aan
gegeven de gevarenzönes 1 en 2. Na
deze uiteenzetting is het niet nodig,
deze stukken nog eens rond te sturen.
Maar mocht iets van de regeling niet
duidelijk zijn, dan kan men altijd terecht
op het raadhuis bij de afdeling algemene
zaken(kamer 209). Hier zal men alle ge
wenste inlichtingen verstrekken.
We hopen allemaal van harte, dat een
gevaarlijke situatie als in januari 1976 of
zelfs erger niet zal voorkomen. Het is
evenwel beter op alles voorbereid te
zijn. Daarom de aanbeveling, deze uit
eenzetting goed te lezen. Bedenk daar
bij, dat de regeling voor een deel van
onze Texelse bevolking van groot be
lang kan zijn.
Zondagmiddag werd stroper De W. in
de duinen achter „Madura" door een
jachtopziener betrapt. Een dubbelloops
jachtgeweer, de bijbehorende patronen
en twee fazanten werden in beslag
genomen.