Neemt uzelf hetrisiko? Cjroen kwarts Jexelsin het harL, UWE SUNDERKLAAS WAS BETER DAN OOIT Iveral veel deelnemers n hoge kwaliteit ZES V-OVERTOCHTEN VOOR 46, - Teso wijzigt voorrang voor Texelse auto's laad van Slate lehandeit subsidie ïeso Tevens voorrang voor taxi's en hoge auto's Jk ben jjreter oeqroeul maar.... CourVno4 r ORIGINAL R0CKP0RTS /paarbank fcpPUE^TEHVttS *flOu Entt Paaltjes omver /OllHÏIML lllUCKl'OllTj \illll aren ers h NSDAG 13 DECEMBER 1977 91e JAARGANG No. 9236 Wat de grootste optimisten niet hadden durven geloven is gister- ond duidelijk gebleken: het Texelse Ouwe Sunderklaasfeest is pringlevend en lijdt totaal niet onder een minder gelukkige dag in de eek. Voor zover dat vanmorgen vroeg was na te gaan kan in bijna Ie dorpen worden teruggezien op een uitstekend geslaagde verto ng met veel deelnemers en een gemiddeld zeer goede kwaliteit. van de „groene Maffia" nam de milieu beschermers op harde wijze op de korrel vanuit een auto. In het bijzonder was hun gramschap gericht tegen de plan nen om de vliegerij en parachutistenak- tiviteit op Texel aan banden te leggen. Er waren meerdere begrafenisstoeten te zien. Ook het jeugdorkest van het KTF-DEK werd ten grave gedragen door een groepje keurig geüniformeerde lijk bezorgers „wegens gebrek aan leden". Ook het fietspad Den Burg-Oosterend 'werd op een dergelijke wijze afge voerd. We kwamen een bijna komplete Texelse gemeenteraad tegen. Deze schaduwraadsleden waren allen voor zien van borden waaruit menig echt raadslid zijn politieke konklusie zou kunnen trekken. Daverend Een letterlijk daverende voorstelling op een wagen ging over de „Texelse vrijwillig aangewezen Explosieven Op ruimingsdienst". Een aantal gehelmde figuren was bezig een bom te demon teren en af en toe klonk een hevige explosie of schoot een (niet ongevaarlij ke!) steekvlam op. Het streven om op Texel niet verder te gaan dan 47.000 recreanten kreeg van meerdere speulers de kritische aan- Lees verder op pagina 2) Dinsdag 3 januari zal de Raad van State in Den Haag het beroep behandelen dat TESO heeft ingesteld tegen weigering door de minister van economi sche zaken van de investerings subsidie voor de nieuwe dubbel deksveerboot. Zoals bekend was de aanvraag afge wezen omdat de subsidieregeling be trekking heeft op zeeschepen en de TESO-dubbeldekker zou niet als zoda nig kunnen worden beschouwd. In het beroepsschrift heeft TESO trachten aan te tonen dat wel degelijk sprake is ven een zeeschip. De subsidie is voor de hoogte van de toekomstige veertarieven van enorm belang. Het gaat nl. om bijna een kwart van de totale investering, derhalve minstens acht miljoen gulden. De zitting die wordt gehouden in een der rechtszalen van de Raad van State aan het Binnenhof, begint om 12.30 uur. De uitspraak wordt enkele weken later verwacht. Zondagochtend werden op de hoek van de Nikadel en de Dorpsstraat in De Koog enkele stalen paaltjes omver gereden door een motorrijder, die pas later op de dag opgespoord kon wor den. De man was uit de richting van Den Burg gekomen en had waarschijnlijk de bocht naar rechts te laat opgemerkt. Door middel van onder andere achter gebleven verfschilfers stelde de politie vast dat het om de KTM motorfiets van A.S. uit Veenendaal ging. De man werd zondagmiddag aangehouden. Dat zijn schoenen zoals u ze nog nooit hebt gedragen Met de hand gemaakt van vol Zuidamerikaans rundleer Dat hoef je nooit te poetsen Dat kleurt in de zon Dat loopt als een luipaard handmade (Paste B'i MANTJE SCHOENEN DEN BURG I En lel OP het brandmerk in A - de mei Er n al namaak Teso heeft de voorrangsregeling voor Texelse automobilisten gewijzigd. Ingaand het komende weekend zullen zij knipkaar- ten voor zes retouren met voorrang kunnen kopen voor f46,—. De oude regeling was minimaal 15 retouren voor f110,— wat als uitgave ineens voor veel mensen nogal bezwaarlijk was. Net als de oude kaart zal de 6 retouren V-kaart een kalenderjaar geldig zijn. Eventueel niet gebruikte overtochten worden waardeloos per 31 december van het jaar waarvoor de kaart geldt. De kaarten die voor 1 januari a.s. worden gekocht zijn bestemd voor 1978, maar kunnen direkt worden gebruikt zodat er al met kerst en jaarwisseling (als veel Texelaars op familiebezoek naar het vasteland gaan en er tegelijkertijd een vrij grote toeristendrukte is) mee kan worden gereisd. De regeling voor niet- Texelse autobezitters blijft ongewijzigd: dertig retouren ineens. De nieuwe regeling betekent een ombuiging van het voorrangsbeleid van TESO. Het streven was er steeds op gericht om het zeer grote aantal voor ranggebruikers te beperken door de voorrangskaart minder aantrekkelijk te maken. Zo werd in twee fasen de geldig heidsduur van de voorrangskaart dras tisch ingeperkt, werd bewust gekozen voor een systeem waarbij veel retouren in één keer moesten worden afgenomen en werden niet meer dan twintig voor rangsauto's per boot toegelaten. De maatregelen hebben niets geholpen want het aantal voorrangsgebruikers werd eerder groter dan kleiner. „We hebben daarom goede hoop dat onze nieuwste wijziging waardoor het voor- rangsrecht weer wat aantrekkelijker wordt, ook niet zoveel invloed zal hebben op het aajital mensen dat van de regeling gebruik maakt, aldus presi dent-commissaris J. Kikkert, die erop wijst dat het merendeel van de Texelse automobilisten die regelmatig van het veer gebruik maken, reeds voorrangs- kaarten hebben. De mensen die er nu mogelijk bijkomen zijn degenen die slechts enkele keren per jaar ^et de auto naar het vasteland gaan. De beperking van 20 voorrangspersonen auto's per boot blijft van kracht. „Mocht het in de praktijk toch nog uit de hand lopen, dan zullen we ons opnieuw moeten beraden al zou ik niet weten wat we dan nog zouden kunnen veranderen", aldus de heer Kikkert. Negen „gewone" auto's per boot Door het grote aantal voorranggebrui kers kwam het bij grote drukte wel voor dat de hele boot vol raakte met voor rangsauto's, zodat in de rij wachtende „gewone" auto's totaal geen beweging meer kwam. Dat gaf veel ergernis. De beperking van maximaal 20 voorrangs- (personen)auto's per boot werkte dan onvoldoende want vrachtauto's en bus sen hebben altijd voorrang en die categorie was soms erg sterk vertegen woordigd dat voor de twintig V-perso- nenauto's nog maar juist plaats genoeg was. Daaraan komt nu een eind want het TESO-bestuur heeft besloten tenminste negen „gewone" personenauto's per boot toe te laten, nadat de V-personen auto's aan boord zijn gekomen. Pas dan komen de vrachtauto's en het andere verkeer met „automatische" voorrang, gevolgd door het niet-voorrangsver- keer. Het spreekt vanzelf dat de ambu lance meegaat, ongeacht het moment van aankomst. Vrachtauto's werden door TESO altijd aangeduid als „economisch vervoer" dat net als autobussen automatisch voorrang had. Deze wat verwarrende term (een kleine auto kan ook als economisch vervoer worden aange merkt) zal niet meer worden gehan teerd. Bepaald is nu dat er algemeen voor- rangsrecht komt voor alle auto's met een standaardhoogte van meer dan 2.10 meter. Daaronder vallen dus de vracht auto's en bussen maar ook bepaalde bestelauto's, maar beslist geen kam peerauto's („campers"). Met „stan daardhoogte wordt bedoeld de „kale" hoogte, dus zonder imperials of zelf gemaakt extra opbouw of dakbagage. Taxi's Een verblijdend bericht voor de taxi ondernemers: alle taxi's hebben ingaand 1 januari voorrang op de boot. Dat geldt ook voor taxi's van bedrijven van het vasteland. Dat het om „echte" taxi's gaat, moet aan de hand van de gemeen telijke vegunning wel kunnen worden aangetoond. Deze wijziging betekent dat het zg. zittend ziekenvervoer altijd met voorrang gebeurt, ook als de patiënt niet meer in de taxi zit. Ook wordt het nu mogelijk dat vakantiegan gers die in Den Helder lang moeten wachten hun vakantieverblijf op het eiland toch snel kunnen bereiken en dan ook hun bagage kunnen meenemen. b uua/t nadarland spaarspecialislen sinds 1817 Wat Den Burg betreft kan alvast gemeld worden dat de jeugd (150 voor stellingen) nooit eerder zo talrijk is komen opzetten. Bij de ouderen werden meer dan 100 voorstellingen beoordeeld wat waarschijnlijk ook een record is. Dat je heel wat kunt doen met de letters VTB werd onder meer duidelijk uit een fraaie stoet waarmee het bedrijf ten grave werd gedragen, door de Verenigde Texelse Begrafenisonderne ming. De Texelse Courant kreeg meer aan dacht dan ooit tevoren. Moesten we het vroeger doen met een enkeling die door zijn spel ons doen en laten aan kritiek onderwierp, gisteren waren alleen in Den Burg minstens tien TC-uitbeeldin- gen. Daaruit konden we leren dat lang niet ieder de grote krant waardeert maar er waren ook bewonderende benaderin gen zoals die van „tovenaar Harry" waarvan men zich terecht afvroeg waar die nu dat meerdere nieuws vandaan moest toveren. Als we op Ouwe Sun- derklaas 1977 moeten afgaan is de lijn van uw lijfblad pro-ondernemer: „Groen Zwart ondernemers aan het hart" en we dragen ook TESO geen slecht hart toe. Een groep dames beklaagde zich over het grotere formaat: „We souwe wille dèt die ouwe Tesselaar weer terug kwam. We kenne d'r wel om skrèèwe". Texel heeft een Lions-afdeling gekre gen. Rotary en Jonge Ondernemers bestonden al. Enkele „dames": „Wat zelle al die manne mekaar toch te sègge hewwe, wèt de vrouwe niet maqqe wete?". Groene maffia Een nogal agressief uitziend groepje f 10.000,-? f 20.000,-? f 100.000,-? of meer? Voorkom da< u in financiële moeilijkheden raakt. Sluit tijdig een goede verzekering voor uw gezin, uw huis, uw auto enz. Een goed advies: Steeds meer beantwoordt het aloude Ikloristische feest aan zijn moderne aal: een uiterst ludiek kommentaar het Texelse wel en wee van het gelopen jaar. We hebben vrijwel geen vorstellingen ontdekt met een natio- al of internationaal karakter. Zelfs bij jeugd was de voorstelling van eigen dem favoriet. Slechts één ding was jammer: er aren zoveel deelnemers dat het voor toeschouwers vrijwel ondoenlijk was n alles rustig te bekijken. Menige fijne lance ontsnapte daardoor aan de indacht. Er waren voorstellingen bij e maandenlange voorbereiding moe- n hebben gevergd. De benadering van s uitgestalde problemen was meestal herp-geestig. Op het gebied van aken onder water, dubbelzinnigheden i schitterende woordspelingen zette fereen zijn beste beentje voor. Echt luwe dingen waren er nauwelijks. Heilige huisjes De gevestigde instellingen en perso- n van Texel kregen er weer stevig van /V9S- De gemeenteraad, de artsen met ■Wn apotheek, Nauta met zijn Amira- altjes, makelaar Zuidewind en zijn I TB, TESO met zijn dubbeldekker, het f tspad naar Oosterend, het toeristen- obleem en het aardgas waren wel de gewilde onderwerpen. Dat veel op hetzelfde onderwerp gebaseerd was voor de toeschou- helemaal niet vervelend. In tegen- het was leuk om te zien hoe je met onderwerp alle kanten opkan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1977 | | pagina 1