Cjroen ^warts jexels in het harL,
Regulerende functie veerboot
kan niet worden gemist
Twee aanrijdingen
binnen één uur
nek
Winterbosloop
bij uitstekend weer
Werkgroep brengt rapport uit:
l^ijdeMelk^
AANTAL KAMPEERDERS NIET
TE CONTROLEREN?
Botsing bij
„Tubantia"
PROVINCIE MAAKT
„ZEEBURG" TOT
NATUURGEBIED
Udo Knodf won
Caro van Eijck
op 11 januari
Fles halfvolle melk
hele liter nu
voor
et
Uitreiking
Dubbele von Sion
Winterserie
wandeltochten
Weinig duinafslag
OUD EN NIEUW
„RUSTIG" GEVIERD
Botsing bij parkeren
DINSDAG 3 JANUARI 1978
TEXELSE
91e JAARGANG Nr. 9241
COURANT
Uitgave: Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11Den Burg, telefoon (02220) 2741
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
Den Burg, telefoon (02220) 3543.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 711,— per kwartaal
70 cent incasso; los 45 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636;
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398.
Advertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom
Niet alleen het aantal dagjesmensen maar ook het aantal verblijfs-
recreanten is op Texel niet helemaal door de gebruikelijke planologi
sche maatregelen in de hand te houden. Om het eiland tegen overbe
zetting te beschermen, kan een beperking van de vergroting van de
veerdienstcapaciteit als welkome aanvulling dienen. Het bovenstaan
de staat in het rapport dat dezer dagen is uitgebracht door de Werk
groep Veerverbinding Texel-Den Helder. In deze werkgroep waren
vertegenwoordigd Rijkswaterstaat, Provinciale Waterstaat, de Eco
nomisch Technologische dienst van de provincie en de provinciale
planologische dienst.
Dat het niet mogelijk is door planolo
gische maatregelen het aantal verblijfs-
recreanten binnen de perken te houden
is strijdig met de mening van de
gemeente, die er in het bijzonder de
laatste tijd herhaaldelijk op heeft gewe
zen de verblijfsrecreatie op Texel volle
dig onder controle te hebben. De
Werkgroep (in het leven geroepen om
over de veerdiensttoekomst advies te
geven aan Gedeputeerde Staten) wijst
er echter op dat de gemeente niet kan
vermijden dat terreinbeheerders veel
meer mensen toelaten dan volgens het
bestemmingsplan geoorloofd is
De konklusies en aanbevelingen van
de commissie vermelden overigens wei
nig nieuws. Geadviseerd wordt de capa
citeit van de veerdienst uit te breiden
door een van de bestaande schepen te
vervangen door een schip van 100 pae's
(personenauto-eenheden) dat in de be
staande fuikhaven past; op wat langere
ïermijn kan, als dat nodig is, nóg een
schip door een grotere worden vervan-
jen. Daarbij wordt uitgegaan van een
talfuursdienst met twee boten in ver-
rand met een evenwichtige bedrijfsvoe-
ing. Aanbevolen wordt het hele jaar
sen halfuursdienst te varen.
Achterhaald
Deze aanbevelingen zijn uitgebracht
voordat de Texelse gemeenteraad ak-
:oord ging met een dubbeldekker waar
fan voorlopig alleen het benedendek
met plaats voor ruim 90 auto's) kan
vorden gebruikt. Wat de gewenste
;apaciteitsontwikkeling betreft stem-
nen de aanbevelingen ongeveer over-
ten met het standpunt van de gemeen-
:eraad, zodat het niet is uitgesloten dat
de door de gemeenteraad gekozen op-
pssing ook door rijk en provincie
icceptabel wordt geacht.
De werkgroep wil de veerverbinding
reilig stellen door het laten bouwen van
eserveaanleginrichtingen in Den Helder
sn 't Horntje. Want het defekt raken van
ten der fuikhavens zou betekenen dat
teregeld autoverkeer tussen Texel en
Oen Helder onmogelijk wordt. Rijkswa-
erstaat acht de kans op een defekt
chter bijzonder klein. Als de nood aan
Ie man komt kunnen de auto's altijd het
chip af door gebruik te maken van een
en de bestaande zijladingstoepen.
Reserveren
Ook het standpunt van de werkgroep
at de mogelijkheid van een plaatsbe
sprekingssysteem moet worden onder
zocht, is niet nieuw.
De werkgroep is het er niet mee eens
dat een dergelijke reserveringsdienst ten
koste zou gaan van de mobiliteit van het
Texelse beroepsgoederenvervoer, als
tenminste voldoende veer capaciteit
bestemd wordt voor dit vervoer. ,,ln dat
geval heeft er voor het niet-recreatieve
vervoer grotendeels al een reservering
plaatsgevonden waardoor de verplaat
singsmogelijkheden voor deze categorie
dus niet beperkt worden. Voor het dag-
recreatieve verkeer zal de invoering van
een plaatsbesprekingssysteem een be
perking betekenen van de mogelijkhe
den om naar Texel te gaan. Overigens
hoeft daaraan niet zo zwaar te worden
getild, wanneer bedacht wordt dat deze
categorie bezoekers in de praktijk ook
zonder plaatsbesprekingssysteem op
een aantal dagen geen gebruik kan
maken van de veerverbinding. De Texel
se economie zal nauwelijks schade
ondervinden van een geringere stroom
van dagrecreanten. Deze categorie le
vert daarvoor een te geringe bijdrage
aan de Texelse economie. Een betere
spreiding van de wisseldagen zal het
effekt van plaatsbespreking nog vergro
ten en tevens meer mogelijkheden voor
dagrecreatie bieden".
Streekplan
De provincie heeft bij het bepalen van
haar standpunt over de veerdiensttoe-
komst reeds gebruik gemaakt van de
rapportgegevens van de werkgroep,
zodat de opmerkelijke overeenkomst
tussen de standpunten van GS en de
werkgroep niet toevallig is. Op het
moment dat de gemeente Texel en Teso
gebruik maakten van de gelegenheid om
bezwaar aan te tekenen tegen het
ontwerp streekplan voor de kop van
Noordholland en Texel, huldigde de
gemeente nog het standpunt dat naar
een dubbeldekker van 130 pae moest
worden gestreefd. Zodat de recentelij-
ke reakties die GS op de bezwaren
hebben gegeven geen bertrekking heb
ben op de nieuwe situatie. Maar Teso
wilde in die tijd reeds zijn dubbeldekker
van totaal 190 pae's.
Ter toelichting van het eerder ingeno
men standpunt zegt de provincie nu dat
bij het bepalen van de meest gewenste
vervoerscapaciteit de financiële aspec
ten niet van doorslaggevende betekenis
zijn geweest. (Zoals bekend vindt Teso
een enkeldekker van 100 pae vooral in
economisch opzicht onaanvaardbaar.
Een dubbeldekker kost slechts weinig
meer, maar het bouwen van een tweede
enkeldekker van 100 pae in de toekomst
is voor Teso bij voorbaat onmogelijk).
Het provinciaal bestuur wijst op een
verschil van opvatting met de gemeente
over het maximum van 47.000 recrean
ten. De gemeente spreekt over een
maximum van 47.000 in 1985 en sluit
mogelijke verdere groei daarna niet uit,
zij het dat uitgebreid onderzoek moet
aantonen dat deze groei verantwoord is.
De provincie is wat drastischer en stelt
de 47.000 zonder meer als maximum.
De groei .naar dit getal moet sterk
gefaseerd tot stand komen. Voor een
sterkere reguleringsfunktie (kraanfunk-
tie) van de veerdienst voelt de provincie
blijkbaar niet veel. letterlijk schrijft zij:
Hoewel een bootverbinding voor het
motorisch verkeer altijd een zekere
regulerende werking zal hebben, ligt het
Het optreden van de actrice Caro van
Eyck met haar voordracht ,,De Kring
loop" dat oorspronkelijk op 28 decem
ber gegeven zou worden vindt nu plaats
op woensdag 11 januari. Mevrouw Van
Eyck moest eerder wegens een acute
hernia-aanval verstek laten gaan. Het
optreden vindt plaats in het City theater
en begint om 20.00 uur.
Geldig t/m saterdag 7januari.
Op vrijdag 30 december vonden kort
na elkaar twee aanrijdingen plaats waar
bij materiële schade ontstond maar
waarbij geen van de betrokken automo
bilisten letsel opliep.
Even na het middaguur ontstond een
botsing op de kruising Pontweg-Kees-
omlaan (Afslag 8) toen de 73-jarige
Amsterdammer A.S. die uit de richting
De Koog kwam onverwacht linksaf
sloeg en daarbij aan de hem achterop
komende JHBgeen voorrang verleen
de. B. die in een rode Volkswagen reed
was bezig de stilstaande Datsun van S.
in te halen toen deze de onverwachte
manoeuvre maakte. De schade aan de
Datsun (eigendom van de dochter van
S. uit De Koog) was behoorlijk. Van de
„kever" werd de voorzijde beschadigd.
Omstreeks 13.00 uur botsten op de
kruising Kogerstraat-De Zes een Fiat en
een Ford op elkaar waarbij beide auto's
Voor de op zaterdag 7 januari in de
Burgemeester De Koninghal te houden
avond waarop de jaarlijkse „Dubbele
Von Sion" uitgereikt wordt worden alle
verenigingen verzocht een afgevaardig
de te sturen. Dit betekent dus dat ook
bestuursleden van verenigingen die
geen speciale uitnodiging ontvingen
welkom zijn. Bejaarden hebben even
eens toegang tot deze feestelijke bijeen
komst die om 20.00 uur begint.
licht beschadigd werden. A.D. uit Den
Burg die met een Ford Transit bestel
auto op De Zes reed verleende mevrouw
A.D.-L. uit Den Burg, komend van de
Stenenplaats, geen voorrang. De Ford
liepdeuken aan het rechter voorspatbori
op en de Fiat had wat lakschade.
Ook deze winter organiseert Wandel
sportvereniging 't Gouwe Boltje op
nieuw de traditionele winterserie wandel
tochten. Er zijn er voor dit jaar vier ge
pland. Ze worden gehouden op 8
en 22 januari en 12 en 26 februari.
Voor wandelsportliefhebbers die aan
(tenminste) drie van de vier tochten
deelnemen is een herinneringsmedaille
beschikbaar. De afstanden die men op
de genoemde zondagen kan af leggen
zijn 5 en 10 km, zodat ook de kleineren
kunnen meedoen. Er wordt deze winter
gestart vanuit café „De Instuif" aan de
Californiëweg. Men kan beginnen tus
sen 13.00 en 14.00 uur.
Inschrijven kan t/m vrijdag 6 januari.
Daarna kan men alleen nog inschrijven
aan de start. Bij voorinschrijving is het
inschrijfgeld voor junioren t/m 15 jaar
72,50 en voor senioren vanaf 16 jaar
73,50. Het inschrijfgeld moet bij voor
inschrijving direkt betaald worden. Le
den van de wandelsportvereniging beta
len 70,25 resp. 70,50 minder. Bij inschrij
ven aan de start worden alle inschrijfgel
den met 71,— verhoogd.
niet in de bedoeling van het provinciaal
bestuur deze werking te versterken".
Maar wel is men van mening dat de
problemen heel wat minder groot zullen
worden als het vervoersaanbod meer
over de hele week zou worden ver
spreid. Het provinciaal bestuur onder
schrijft vervolgens wat naar voren is
gebracht door de Werkgroep Veerver
binding Texel-Den Helder. Belangrijk is
de opmerking dat het provinciaal be
stuur bereid is met betrokkenen van
gedachten te wisselen over de uitvoe
ring van de geadviseerde oplossing,
waarbij aan alle van belang zijnde
aspecten aandacht kan worden ge
schonken. Nadrukkelijk wordt gesteld
dat het door Teso samengestelde rap
port over de veerdienst ruime aandacht
heeft gehad van de Werkgroep en wel
degelijk een rol heeft gespeeld bij de
totstandkoming van het rapport van de
Werkgroep".
Nabij hotel Tubantia reed C.L. uit Den
Burg donderdagavond rond 20.00 uur
met zijn Volkswagen K70 achterop de
op de Pontweg stilstaande Renault 16
van J.K. uit De Koog. Beide wagens
liepen hierbij voor honderden guldens
schade op. De botsing ontstond door
dat J.K. (die uit de richting De Koog
kwam) met motorpech te kampen had,
teneinde zijn auto-accu wat extra start-
power te geven, de verlichting even
uitdeed. Hij verzuimde echter tijdig in de
spiegel te kijken. Toen hij dit uiteindelijk
wel deed en de verlichting snel weer
inschakelde was L. al te dichtbij om een
botsing te vermijden. Niemand liep
lichamelijk letsel op.
De storm die donderdag over Texel
woedde en waarbij windstoten van 10
Beaufort werden gemeten heeft volgens
Rijkswaterstaat weinig afslag tot gevolg
gehad. Nabij paal 9 werd over een
afstand van 1 km ongeveer 5 meter
duingrond door de zee verzwolgen. Ten
noorden van de Slufter ging over 3 km
een breedte van 2 3 meter verloren.
Donderdagavond werd beperkte dijk
bewaking afgekondigd omdat men de
aanwakkerende west noordwestelijke
wind gecombineerd met de hoge water
stand te riskant achtte. Er werd zowel
aan de Waddenzeekant als aan de
Noorzeekant van Texel gepatrouilleerd.
De wind kwam doorgaans niet boven
windkracht 8 maar liep in buien enkele
malen sterk op. Buiten de genoemde
afslag werd er geen stormschade aan
gericht. De dijkwacht kon omstreeks
middernacht geannuleerd worden.
Ondanks de grote hoeveelheden vuur
werk die ook op Texel rond Oud-en-
Nieuw de lucht in gingen spraken zowel
politie als brandweer van een „bijzonder
rustige" jaarwisseling. Bij de politie
kwamen geen meldingen van vernielin
gen binnen en ook het aantal ongeluk
ken was nihil.
Wel was dit jaar opvallend dat de
jeugd rijkelijk vroeg met het afsteken
van vuurwerk begon waardoor de politie
enkele malen door mensen werd gebeld
die over geluidsoverlast klaagden.
De Texelse brandweer had zich zoals
gebruikelijk tijdens de Oudejaarsnacht
„tot de tanden" gewapend maar be
hoefde niet in aktie te komen. Er was
een flinke hoeveelheid reserve blusma-
teriaal in een Volkswagenbusje en een
Landrover opgeslagen opdat men bij
bijzonderhedeb snel ter plaatse kon zijn
zonder daarbij de grote brandweerwa
gens te hoeven gebruiken. Oud en
Nieuw 1978 ging echter zonder calami
teiten voorbij.
De boerderij „Zeeburg" met het
bijbehorende land in de Eendrachtpolder
is in het provinciale streekplan aangege
ven als „natuurgebied". Dit is recente
lijk gebeurd naar aanleiding van bezwa
ren van het gemeentebestuur van Texel
tegen het voorontwerp van het streek
plan. Daarin werd „Zeeburg" genoemd
als rotganzenreservaat, terwijl B. en W.
ervan uit gingen dat het hier om een
normaal agrarisch bedrijf zou gaan dat
echter zodanig wordt beheerd dat rot
ganzen erdoor worden aangetrokken.
Schade aan agrarische bedrijven in de
omgeving kan aldus wellicht worden
voorkomen. B. en W. verweten GS dat
zij bezig waren „Zeeburg" „sluipend"
een andere bestemming te geven.
In hun reaktie op deze klacht geven
GS toe dat hier inderdaad sprake is van
bestemmingswijziging. Want het doel
van het door Staatsbosbeheer aange
kochte bedrijf is: fourageermogelijkhe-
den verschaffen aan doortrekkende en
overwinterende rptganzen. De provincie
acht de gewijzigde bestemming in het
belang van de boerderij en de omge
ving.
Op de parkeerplaats aan de War
moesstraat reed mevrouw M. A. de F.-
de J. donderdagmiddag twee auto's aan
die daarbij materiële schade opliepen.
De botsingen deden zich om ongeveer
15.00 uur voor toen de vrouw de
parkeerplaats wilde verlaten. De be
schadigde auto's waren een Simca (eig.
J. A. van S. uit Den Burg) en een
Renault 4 (eig. P. D. uit Eierland). De
schade werd ter plaatse geregeld.
De traditionele winterbos/oop trok dit
jaar een record aantal deelnemers. Op
de foto een gedeelte van de groep
recreatieve lopers, kort na de start die
plaatsvond nabij camping Dennenoord.
De zaterdagmiddag in het Texelse bos
onder goede weersomstandigheden ge
houden winterbosloop telde ditmaal een
record aantal deelnemers. Precies 200
lopers lieten zich voor dit, voor de zesde
achtereenvolgende maal gehouden
evenement inschrijven.
Het aantal wedstrijdlopers was met 44
beduidend minder dan vorig jaar toen 60
deelnemers inschreven. Daartegenover
stond nu echter een surplus aan recrea
tieve lopers zodat het totaal toch hoger
was. Kwamen in 1976 in totaal 172
deelnemers aan de start, nu telde men
er 200.
Voor de wedstrijdlopers werd het
startsein zaterdagmiddag (31 december)
door middel van een ontbrandend „ou-
dejaarsrotje" gegeven. Na krap een half
uur was de eerste loper weer binnen.
Het werd de uit het Duitse Dortmund
afkomstige Udo Knodt die voor de
tweede achtereenvolgende maal de ere
palm wegsleepte. Hij legde de 8 kilo-
meter over de wandel- en ruiterpaden in
de omgeving van de Randweg en de
Grensweg af in 27 minuten en 20 secon
den. Udo Knodt, die een bekend mara
thonloper is, neemt veel deel aan inter
nationale wedstrijden. In de zomer van
het afgelopen jaar nam hij ook deel aan
enkele Texelse strandlopen.
De beste Texelse deelnemer van de
zesde winterbosloop werd A. de Ridder
uit De Koog die met een tijd van 28
minuten en 15 seconden een goede
tweede werd. Voor Texelaars waren
verder de volgende klasseringen wegge
legd: 6de F. Kuip, Den Burg; 7de J.
Brouwer; 9de N. Welboren en 10de A.
Brouwer.
Bij de dames werd de 8 kilometer
wedstrijd met een tijd van 37 minuten
precies gewonnen door Jetty van der
Heide uit Julianadorp. Vorig jaar bezette
zij de tweede plaats.
Onder de 200 deelnemers, waarvoor
afstanden van 4 en 8 kilometer waren
uitgezet bevonden zich dit jaar 5 groe
pen. Omdat ook hier geen enkele
uitvaller geteld behoefde te worden kon
aan allen een groepsherinnering uitge
reikt worden.
De definitieve wedstrijduitslag van
deze zesde winterbosloop was als volgt:
Heren 8 kilometer: 1. U. Knodt, Dort
mund, 27,20 min.; 2. A. de Ridder, De
Koog, 28,15 min.; 3. W. Oltmans, Den
Helder, 28,30 min.; 4. E. van der Heide,
Julianadorp, 28,47 min.; 5. C. Suurbier,
Julianadorp, 29,12 min.; 6. F. Kuip, Den
Burg, 29,35 min.; 7. J. Brouwer, Oos
terend, 29,37 min.; 8. N. Ridder, Den
Helder, 29,54 min.; 9. N. Welboren,
Oudeschild, 30 min.; 10. A. Brouwer,
Den Hoorn, 30, 47 min.
Dames 8 kilometer: 1. Jetty van der
Heide, Julianadorp, 37 min.