ierkiezingsprogramma 7AKT zeer uitvoerig „THE DEEP MIWUTOIIHIIW ID AG 24 MAART 1978 i TEXELSE COURANT PAGINA 11 )ok het Progressief Akkoord Texel (Pakt) heeft zijn verkie- gsprogramma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen eed, het is een lijvig stuk geworden. Evenals het programma i het CDA geven wij het volledig weer. Bij elk hoofdstuk t men vetgedrukt het uitgangspunt, daarna de doelstelling en programmapunten in gewone letters. MTELIJKE ORDENING el wordt kleiner en voller. Echt ruimte wordt schaars. Daardoor en de grondprijzen in irdtempo. Dat geeft problemen jtel voor de woningbouw als voor toeren. adelijk ruimtegebrek dat het ijn van ons en onze kinderen be- t dient te worden tegengegaan. Behoud van het karakter van ten en landschap. avels voor de bouw van woningen tten aan een maximum grootte den gebonden. Ie overheid moet de grond die ze in t heeft niet verkopen maar uitgeven ■fpacht. tls door overheidsmaatregelen een iculiere kavel in waarde stijgt, dient iet verwerven van die grond door tverheid de gebruikswaarde betaald worden 'oepassen van art. 19 dient beperkt ilijven. Het gebruik ervan dient vol- s strikte regels te geschieden, zo de uitgangspunten gehandhaafd en. 3e Waddenzee vormt geografisch en één geheel. Ze dient onder onaal beheer volledig beschermd te den. Bestuurlijk gezien is Texel ech- een zelfstandige eenheid. Texel ft dus een eigen taak ten aanzien het Waddengebied. /ledezeggeschap van de burgers in ruimtelijk beleid is noodzakelijk. STUUR EN DEMOKRATISERING ik op Texel maakt en klein tal mensen op allerlei terreinen dienst uit. Controle daarop is tit niet mogelijk. Schappen, stich- en en hogere overheden geven oen slecht voorbeeld van lenspel met de gemeentelijke rtieid. PAKT wil een betere spreiding van invloed. Een voortdurende inspraak vooroverleg met de burgers in in van beleid en bestuur is daarbij izakelijk. In elk maatschappelijk proces op iel worden ergens beslissingen lomen. We willen de mensen leren dat iedereen invloed kan uitoefe- op die beslissing, mits je maar vol- nde scholing en informatie krijgt. Een gemeentelijke ombudsman is idzakelijk. Beslissingen van de overheid zelf sten in duidelijke taal worden teld. Tevens dient de betrokken soon door diezelfde overheid te ■den geïnformeerd wat hij tegen e beslissing kan doen. De overheid !t laten zien dat ze geen loket-en- ulier is, maar een dienaar van de sen. [De overheid moet voor rechtshulp len voor ieder op Texel, die daar niet in kan voorzien. 'e willen stimuleren dat er gekozen iraden/dorpscommissies komen r overleg over zaken wijk en dorp Sreffende. /ormen van regionale samenwerking len een openbaar karakter te heb- zodat controle door de raad gelijk blijft. Toekomstige stichtingen ontvangen :hts subsidies als ze „inspraak" toe- in in hun beleid. Bij bestaande stich ten zal worden gestreefd naar in- sd op het beleid. Wethouders zullen zonder toestem- ig van de Raad geen betaalde 'enfuncties mogen aanvaarden die invloeien uit hun wethouderschap, inmin mogen ze taken aanvaarden strijdig zijn met de portefeuille van izelf of de andere wethouders of t de gemeentelijke belangen als zo ng. rkeer, vervoer, veiligheid iligheid en welzijn worden op (el sterk bedreigd door de toe na- van het verkeer, vooral tijdens hoogseizoen. Er zijn dan teveel O's op Texel, temeer daar sprake van een slecht verkeersgedrag, (el verandert daardoor van karak- i verkeersveiligheid dient te worden beterd. Dat kan, door bij de beleids- laling het verkeer te bezien vanuit oogpunt van fietser en voetganger. 1. We blijven het huidige standpunt van de provincie ten aanzien van de veerverbinding onderschrijven: een 'A- uurs dienst, een boot van 100 pae's en een reserveringssysteem in combinatie met verschillende wisseldagen. Aanpassing van de veertarieven voor Texelaars aan landelijk niveau. 2. Verkeersdrempels in combinatie met versmallingen en woonerfbestemmin gen kunnen de veiligheid in de dorpen verhogen. 3. We wensen uitbreiding van het één richtingsverkeer, beperking van het autogebruik in dorpen en natuurgebieden. Het centrum van Den Burg dient autovrij te worden met een betere verwijzing naar de parkeerplaatsen. 4. De gemeente Texel moet als aan deelhoudster van de A.O.T. duidelijke richtlijnen geven voor een frequenter dienstregeling van het openbaar vervoer. In principe dienen de boot diensten aan de busdiensten te worden aangepast. Proeven met buurtbusjes verdienen ondersteuning. 5. Het vliegverkeer boven Texel dient te worden gebonden aan vaste routes en vliegtijden. 6. Het is dringend noodzakelijk dat er verandering komt in de verkeersmenta- liteit. Overheid en de V.V.V. dienen voorlichting te geven over het verkeers gedrag op Texel. Tevens dient het ver- keersonderwijs op de scholen benadrukt te worden. 7. De V.V.V. dient de toeristen duidelijk voor te lichten over de ver- voersproblematiek naar Texel toe. HUISVESTING In ons systeem is woningbouw een zaak waarbij winst en rentabili teit een overheersendo rol spelen. Dus zijn er voor Texelaars te weinig passende woningen beschikbaar, temeer omdat er niet genoeg goed kope woningen worden gebouwd. Wonen behoort tot de eerste levens behoeften. Iedereen heeft dus recht op behoorlijke huisvesting. 1. We willen sociale woningb ouw: meer bouw in de woningwetsector en beperking van de recreatiebouw. 2. We willen geen onderscheid in de woningtoewijzing: ook alleenstaanden en samenwonende ongehuwden dienen op de lijst van woningzoekenden te worden opgenomen. 3. We wensen veelvormigheid in de bouwvorm op basis van een onderzok naarde woonbehoefte en in overleg met belanghebbenden. 4. We willen de bewoonbaarheid van de oude dorpskernen behouden door renovatie en rehabilitatie. De door af braak daarin ontstane lege plekken dienen te worden herbouwd, krotten moeten worden vervangen. 5. Naast inbreng van de toekomstige bewoners in het bouwbeleid, willen we nog meer controle van Bouw- en Woningtoezicht op de kwaliteit van de bouw. MILIEUBEHEER-NATUURBEHOUD Hot evenwicht in de natuur wordt verstoord door zowel de economi sche groei als door ons welvaartsgedrag. Daarnaast zijn er in de natuur zelf krachten werkzaam, wind en zee, die het eiland aan de westkust aantasten en het natuurlijk evenwicht tijdelijk verstoren. Mensen zijn onderdeel van het grote natuurlijke geheel. Ons gedrag moet daarom worden aangepast aan de natuurlijke mogelijkheden, we moeten voorkomen dat we ons eigen nest nog verder bevuilen; wat vuil is moet weer schoon worden, wat schoon is moet schoon blijven. 1. De gemeentelijke overheid moet duidelijk voorbeeld en voorlichting geven aan bewoners en toeristen bij het gebruik van energie, water en schadelijke stoffen zoals fosfaten en bestrijdingsmiddelen 2. We willen de subsidie aan verenigin gen afhankelijk stellen van hun bijdrage aan de gemeenschap. Dat kan in de vorm ziijn van het verzamelen van oud papier of een andere positieve bijdrage aan het milieu. 3. Toerist en Texelaar moet worden gewezen op de kwetsbaarheid van natuur en milieu, middels V.V.V.-druk werk Texeltoerist e.d. 4. Bij verdergaande achteruitgang van de natuur moet het toelaatbare aantal toeristen worden teruggebracht. In een dergelijke situatie streven we ernaar de 47.000 slaapplaatsen niet te halen. 5. Energiebesparende methoden en vormen van kleinschalig energiegebruik dienen ook op Texel te worden onder zocht. 6. De mogelijkheid van bewaakte par keerplaatsen in Den Helder en op Texel dient te worden onderzocht. 7. Het duinwaterpeil dient, speciaal in het hoogseizoen, op een voor de natuur noodzakelijke hoogte te worden gehouden. Overleg met SBB is daarvoor vereist. 8. Indien de gemeente bestrijding van planten/dieren aan derden uitbesteed, dient zijzelf controle uit te oefenen over de te gebruiken middelen. 9. Het afsluiten of afgesloten houden van terreinen mag slechts plaatsvinden na openbare afweging van de belan gen van mens, dier en plant. ONDERWIJS Het huidige gemeentelijke onder wijsbeleid is slechts gericht op de materiële voorzieningen. Van een inhoudelijk, stimulerend en coördinerend beleid is nauwelijks sprake. Onderwijs is vorming van de per soonlijkheid. Daarom is goed onderwijs van beslissend belang voor onze toekomst. De school moet een gemeenschap zijn waar je leert hoe de maatschappij in elkaar zit en wat er voor nodig is om die te verbeteren. De gemeentelijke overheid draagt daarom een grote verantwoordelijkheid bij taak om voor goed onderwijs te zorgen. Zij dient daarbij ook zelf initiatieven te ont plooien. 1. Het PAKT wil handhaving van de kleine scholen op Texel en steun aan de oudercommissies. 2. Bij alle vormen van onderwijs dienen de scholen aan ouders de mogelijkheid te bieden betrokken te worden bij schoolwerkplannen en de benoeming in vacatures. 3. ledereen moet voortdurend bijscho ling kunnen hebben. We willen dus krachtige steun voor het volwassenen onderwijs en uitbreiding van financiële steun aan en stimulering van de bij scholing van onderwijsteams. 4. Samenwerking van de vakleerkrach ten op de basissscholen dient te worden geactiveerd. Projektmatige aanpak van de leerstof, aansluiting bij de interesse van de leerling en zelf werkzaamheid zijn verder belangrijke hulpmiddelen voor het dagelijkse onderwijs. 5. We vinden individuele hulp in het onderwijs zeer belangrijk, daarom vra gen wij naast leerlingengericht onderwijs de verdere hulp van de Schoolbegeleidingsdienst en een onderzoek naar de wenselijkheid van een LOM-school op Texel. 6. We willen voorlichting aan de basis school door b.v. de Schoolraad over de mogelijkheden van voortgezet onderwijs op Texel en in Den Helder. 7. We wensen dat de basisscholen vredesonderwijs en onderwijs in de pro blematiek van de derde wereld in hun leerplannen opnemen. SOCIAAL-CULTUREEL WERK Belangstelling voor kunst en poli tiek is niet gebonden aan één maat schappelijke klasse. Toch voelen veel mensen zich geremd in hun mogelijkheden door een tekort aan scholing en ontwikkeling. ledereen kan de wereld helpen verbeteren. We willen daarom de men sen bewust maken van hun mogelijk heden tot ontplooiing, zodat ze kunnen deelnemen aan het maatschappelijke, culturele en politieke leven. 1. We willen een Educatief Plan, waarin gestimuleerd wordt: het vormings ontwikkelingswerk voor volwassenen, met mame wat betreft cursussen voor groepen in een achterstandsituatie, projekten voor jeugdige werklozen enz. 2. We willen kunstenaars betrekken bij de vormgeving van woon- en leefkli maat. Ook daarin willen we de kleine monumenten bewaren. 3. We willen het zelf-doen aanmoedigen. Daarom willen we de amateurkunst ondersteunen, alsmede de muziekschool, amateursport, vereni gingsleven, buurtwerk en vormings- en ontwikkelingscursussen 4. We willen er verder naar streven dat voor dit alles de mogelijkheden worden geschapen of verbeterd: peuterspeel zalen, ruimten voor het jeugdwerk, trim- en sportgelegenheden, ruimten voor ouderen. En dit alles verspreid over de dorpen. 5. Voor zover daarbij toegangsprijzen betaald moeten worden, dienen de tarieven laag te zijn. RECREATIE In onze maatschappij! kunnen mensen zich niet ontspannen als voor hen wenselijk en door hen gewenst is. Er is een tendens naar steeds meer luxe ook in de vakantie. Dat is strijdig met het beginsel van sociaal toerisme en bedreigend voor het eiland en niet voor iedere bewoner aanvaardbaar. Wat Texel zo aantrekkelijk maakt is zijn rust, zijn landschap en zijn natuur schoon. Dat moet worden behouden, waar nodig hersteld en versterkt. Daar om moet de toeristische capaciteit niet verder worden ontwikkeld. 1. We willen behoud van de vakantie mogelijkheden voor de smalle beurs en handhaving van kampeerterreinen. 2. Een studie naar gedrag en motieven van dagtoerist en verblijfstoerist is noodzakelijk. 3. We willen meer fietstoerisme. Daarvoor is nodig de aanleg van fiets paden (maar niet dwars door stiltegebieden) en de aanleg van bewaakte fietsenstallingen bij de strandslagen in overleg met SBB. 4. De inrichting van niet gemeentelijke recreatieterreinen dient te geschieden in overleg tussen de gemeente en de beherende instanties. 5. Eventuele toename van de recreatie op de Waddenzee dient afhankelijk te zijn van het onderzoek van de 3 Waddenzeeprovincies. Mogelijk volgt daar voor de gemeente Texel uit, dat zij moet besluiten tot het instellen van stiltegebieden en het periodiek afsluiten van slikken en schorren. MAATSCHAPPELIJKE ZORG In onze wegwerp-maatschappij wordt steeds meer opgeofferd aan welvaart, wordt menselijk geluk in geruild voor bezit. Er wordt gejaagd naar MEER in plaats van naar BETER: zo wordt maatschappelijk werk het lapmiddel om de slacht offers van dit systeem weer overeind te krijgen. Er dient een maatschappij te komen, waarin de zorg voor de mens centraal staat. Daarvoor draagt ieder zelf ver antwoordelijkheid. Intussen moet de overheid zich weliswaar inzetten voor alle groepen op Texel, maar vooral met hulp en dienst voor hen die al niet meer voor zichzelf kunnen opkomen. 1. Er dient een onderzoek te worden uitgevoerd naar probleemsituaties, noden en wensen van (jeugdige) mensen zonder werk, mensen die ge scheiden zijn, W.A.O.ers, bejaarden enz. 2. Wie onder de zorg van het maat schappelijk werk valt, moet kunnen meebeslissen over het beleid daarin. 3. Het gemeentebestuur moet daarom tijdig een verordening opstellen waarin inspraak en subsidie en de controle op de voortgang van het maatschappelijk werk zijn geregeld. 4. Een gemakkelijk toegankelijk dienstencentrum is een vereiste. Samenspel tussen de mensen die dit werk doen is zeer gewenst. 5. In overleg met de Texelse huisart sen dient te worden onder zocht of een psycholoog moet worden aangesteld, eventueel in regioverband. 6. De gemeentelijke overheid dient vormen van vrijwillig hulpbetoon aan te moedigen. 7. Op de gemeentelijke begroting dient jaarlijks een bedrag te worden opgenomen voor een project in de Derde Wereld, om de bewustwording te vergroten. GEZONDHEIDSZORG In onze opgejaagde en opjagende maatschappij vervreemden mensen van zichzelf, van elkaar en van hun omgeving. De overheid heeft een dubbele taak: naast een goede organisatie van de gezondheidszorg en openheid voor nieuwe vormen daarin (groepsprak- tijk, patientenraden, gezondheidswin kel), moet ze vooral aandacht besteden aan de bestrijding van de ziekmakende factoren in de maatschappij. 1. We willen grote aandacht van de overheid voor klachten over de woon- en werkomgeving. 2. We willen het Ziekenfonds Texel zo lang mogelijk zelfstandig houden. 3. We willen één apotheek opTexel met een goede ophaaldienst voor recepten en bezorgdienst voor medicijnen. Het aantal huisartsen dient afgestemd te zijn op het aantal bewoners en toeristen. 4. We willen een betere organisatie van het bezoek van de schoolartsen aan de scholen. 5. Op de scholen zelf willen we voor lichting over lichaamshygiëne, voeding en het sexuele leven. 6. We willen instelling van spreekuren van het Medisch Opvoedkundig Bureau en de Stichting Geestelijke Volksge zondheid op Texel. 7. Verdere uitbouw van de gezinszorg en de bejaardenzorg. In de bejaardenzorg dienen de ouderen zelf aktief betrokken te worden. WERKGELEGENHEID EN BEDRIJFSLEVEN: Bedrijfsleven en werkgelegenheid op Texel zijn onevenwichtig door het toerisme. Daarnaast speelt de moeilijke situatie in de visserij een rol, terwijl ook de agrarische sector door voortdurende structuurverande ringen in een moeilijke positie ver keert. Tenslotte zijn ook de nijverheidsprognoses niet rooskleurig. Het PAKT wil een evenrediger werkgelegenheid. Mogelijkheden tot een veelzijdiger en een eerlijker verde ling van het werk wil zij krachtig stimu leren. 1. Als er werk te verdelen is moeten Texelse werklozen overal waar dat redelijk is, voorrang krijgen. 2. We willen meer mogelijkheden voor deeltijdwerk en dan het hele jaar door en op alle niveaus. En dit alles liefst in samenwerking met het Arbeidsbureau. 3. We willen ook dat de vrouw meer kans krijgt gewaardeerd en gelijk betaald werk te verrichten. 4. We willen dat de overheid de werk gelegenheid bevordert door gemeente lijke garanties te geven aan nieuw te starten kleine bedrijven en door op aantrekkelijke voorwaarden industrie- grond aan te bieden in erfpacht. 5. Bedrijven als de Zuivelfabriek en het K.l.-station dienen voor Texel behou den te blijven. 6. De werkgelegenheid in de medische dienstensector heeft uitbreidingsmoge lijkheden. Daarnaar dient de aandacht van het gemeentebestuur uit te gaan. 7. De hoogte van de toeristenbelasting moet in overeenstemming zijn met de aard van de akkommodatie. Van donderdag tot en met maandag brengt het City theater ,,The Deep". Om misverstanden te voorkomen: géén vervolg op ,,Jaws", al wordt die sug gestie door het reklame- en fotomate riaal wel gewekt. Direkt na het voltooien van zijn bestsellerDe zomer van de witte haai" begon de schrijver Peter Benchley aan zijn volgende roman „The Deep". Nog voordat het boek verscheen waren de filmrechten al gekocht en met „Jaws" nog volop in de bioscopen werden de eerste onderwateropnamen voor „The Deep" al op celluloid gebracht. In de hoofdrollen zien we Nick Nolte (door de televisieserie „Rich man, poor man" ook in ons land geen onbekende) en Jacqueline Bisset (ze wast zich volgens de Ster-spot met Lux). Als een avon tuurlijk aangelegd stel vakantiegangers ontdekken zij bij hun duikaktiviteiten een klein flesje, waarmee een reeks spannende en dodelijke gebeurtenissen op gang wordt gebracht. Robert Shaw (de visser uit Jaws) weet in deze film alles van duiken, de zee en het geboefte, dat door geldzucht gedreven de vakantie verandert in een nachtmerrie. Regisseur Peter Yates is geen Steven Spielberg en ook het scenario van „The Deep" is beduidend minder dan dat van „Jaws". Spanning is er genoeg: de bende deinst voor niets terug en men gaat elkaar o.a. met revolvers, dynamiet en draaiende buitenboordmotoren te lijf, maar er wordt boven water zo machtig veel afgepraat om allerlei zaken uit te leggen dat de aandacht dreigt te ver slappen. Gelukkig speelt 1/3 van de film zich af onder water en daar valt weinig te zeggen. Wuiven, wijzen, schrikken en vechten om niet te verdrinken of te worden opgevreten zijn daar de voor naamste bezigheden. Daarbij is het trouwens goed opletten wie wie is, want met bril en duikkostuum lijken ze alle maal op elkaar. Een uitzondering hierop is natuurlijk Jacqueline Bisset, wiens fraaie welvingen onmiddellijk te herken nen zijn. Van een ander soort schoonheid zijn de voortreffelijke onderwateropnamen. Jacqueline Bisset in de duistere diepte van het wrak. Niet alleen de voorbijschietende scholen vis, maar ook de duizenden glinsterende ampullen, deinend op de zandbodem zijn een staaltje van uitzonderlijke foto grafie. Voor een paar zeer angstige momen ten zorgt de kolossale murene (bij de vertaling ten onrechte voor sidderaal uitgescholden), een spookachtige ver schijning die met zijn goed onderhouden gebit in een donker hoekje van het wrak hangt te wachten op een argeloze voorbijganger. Hij krijgt tenslotte meer dan hij op kanl Twee uur film, zeer wisselend van kwaliteit en vol onwaarschijnlijkheden, maar met vooral in het tweede deel een formidabele portie sensatie. (Toegang 12 jaar, aanvang dagelijks 20.00 uur). Zondagmiddag 3 uur zijn Stan Laurel en Oliver Hardy te zien in een van hun latere films getiteld „Niets dan pech" (Nothing but trouble). Stan Lau rel vooral is een bijna-bejaarde, die echter als aandoenlijke clown volop fratsen en gezichten in huis heeft. Vooral de keuken- en tafelscènes zijn prachtig, al was hun hoogtepunt in 1945 al lang voorbij.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1978 | | pagina 11