ierkiezingsprogramma
7AKT zeer uitvoerig
„THE DEEP
MIWUTOIIHIIW
ID AG 24 MAART 1978
i
TEXELSE COURANT
PAGINA 11
)ok het Progressief Akkoord Texel (Pakt) heeft zijn verkie-
gsprogramma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen
eed, het is een lijvig stuk geworden. Evenals het programma
i het CDA geven wij het volledig weer. Bij elk hoofdstuk
t men vetgedrukt het uitgangspunt, daarna de doelstelling en
programmapunten in gewone letters.
MTELIJKE ORDENING
el wordt kleiner en voller. Echt
ruimte wordt schaars. Daardoor
en de grondprijzen in
irdtempo. Dat geeft problemen
jtel voor de woningbouw als voor
toeren.
adelijk ruimtegebrek dat het
ijn van ons en onze kinderen be-
t dient te worden tegengegaan.
Behoud van het karakter van
ten en landschap.
avels voor de bouw van woningen
tten aan een maximum grootte
den gebonden.
Ie overheid moet de grond die ze in
t heeft niet verkopen maar uitgeven
■fpacht.
tls door overheidsmaatregelen een
iculiere kavel in waarde stijgt, dient
iet verwerven van die grond door
tverheid de gebruikswaarde betaald
worden
'oepassen van art. 19 dient beperkt
ilijven. Het gebruik ervan dient vol-
s strikte regels te geschieden, zo
de uitgangspunten gehandhaafd
en.
3e Waddenzee vormt geografisch
en één geheel. Ze dient onder
onaal beheer volledig beschermd te
den. Bestuurlijk gezien is Texel ech-
een zelfstandige eenheid. Texel
ft dus een eigen taak ten aanzien
het Waddengebied.
/ledezeggeschap van de burgers in
ruimtelijk beleid is noodzakelijk.
STUUR EN DEMOKRATISERING
ik op Texel maakt en klein
tal mensen op allerlei terreinen
dienst uit. Controle daarop is
tit niet mogelijk. Schappen, stich-
en en hogere overheden geven
oen slecht voorbeeld van
lenspel met de gemeentelijke
rtieid.
PAKT wil een betere spreiding van
invloed. Een voortdurende inspraak
vooroverleg met de burgers in
in van beleid en bestuur is daarbij
izakelijk.
In elk maatschappelijk proces op
iel worden ergens beslissingen
lomen. We willen de mensen leren
dat iedereen invloed kan uitoefe-
op die beslissing, mits je maar vol-
nde scholing en informatie krijgt.
Een gemeentelijke ombudsman is
idzakelijk.
Beslissingen van de overheid zelf
sten in duidelijke taal worden
teld. Tevens dient de betrokken
soon door diezelfde overheid te
■den geïnformeerd wat hij tegen
e beslissing kan doen. De overheid
!t laten zien dat ze geen loket-en-
ulier is, maar een dienaar van de
sen.
[De overheid moet voor rechtshulp
len voor ieder op Texel, die daar
niet in kan voorzien.
'e willen stimuleren dat er gekozen
iraden/dorpscommissies komen
r overleg over zaken wijk en dorp
Sreffende.
/ormen van regionale samenwerking
len een openbaar karakter te heb-
zodat controle door de raad
gelijk blijft.
Toekomstige stichtingen ontvangen
:hts subsidies als ze „inspraak" toe-
in in hun beleid. Bij bestaande stich
ten zal worden gestreefd naar in-
sd op het beleid.
Wethouders zullen zonder toestem-
ig van de Raad geen betaalde
'enfuncties mogen aanvaarden die
invloeien uit hun wethouderschap,
inmin mogen ze taken aanvaarden
strijdig zijn met de portefeuille van
izelf of de andere wethouders of
t de gemeentelijke belangen als zo
ng.
rkeer, vervoer, veiligheid
iligheid en welzijn worden op
(el sterk bedreigd door de toe na-
van het verkeer, vooral tijdens
hoogseizoen. Er zijn dan teveel
O's op Texel, temeer daar sprake
van een slecht verkeersgedrag,
(el verandert daardoor van karak-
i verkeersveiligheid dient te worden
beterd. Dat kan, door bij de beleids-
laling het verkeer te bezien vanuit
oogpunt van fietser en voetganger.
1. We blijven het huidige standpunt
van de provincie ten aanzien van de
veerverbinding onderschrijven: een 'A-
uurs dienst, een boot van 100 pae's en
een reserveringssysteem in combinatie
met verschillende wisseldagen.
Aanpassing van de veertarieven voor
Texelaars aan landelijk niveau.
2. Verkeersdrempels in combinatie met
versmallingen en woonerfbestemmin
gen kunnen de veiligheid in de dorpen
verhogen.
3. We wensen uitbreiding van het één
richtingsverkeer, beperking van het
autogebruik in dorpen en
natuurgebieden. Het centrum van Den
Burg dient autovrij te worden met een
betere verwijzing naar de
parkeerplaatsen.
4. De gemeente Texel moet als aan
deelhoudster van de A.O.T. duidelijke
richtlijnen geven voor een frequenter
dienstregeling van het openbaar
vervoer. In principe dienen de boot
diensten aan de busdiensten te worden
aangepast. Proeven met buurtbusjes
verdienen ondersteuning.
5. Het vliegverkeer boven Texel dient te
worden gebonden aan vaste routes en
vliegtijden.
6. Het is dringend noodzakelijk dat er
verandering komt in de verkeersmenta-
liteit. Overheid en de V.V.V. dienen
voorlichting te geven over het verkeers
gedrag op Texel. Tevens dient het ver-
keersonderwijs op de scholen
benadrukt te worden.
7. De V.V.V. dient de toeristen
duidelijk voor te lichten over de ver-
voersproblematiek naar Texel toe.
HUISVESTING
In ons systeem is woningbouw
een zaak waarbij winst en rentabili
teit een overheersendo rol spelen.
Dus zijn er voor Texelaars te weinig
passende woningen beschikbaar,
temeer omdat er niet genoeg goed
kope woningen worden gebouwd.
Wonen behoort tot de eerste levens
behoeften. Iedereen heeft dus recht op
behoorlijke huisvesting.
1. We willen sociale woningb ouw:
meer bouw in de woningwetsector en
beperking van de recreatiebouw.
2. We willen geen onderscheid in de
woningtoewijzing: ook alleenstaanden
en samenwonende ongehuwden dienen
op de lijst van woningzoekenden te
worden opgenomen.
3. We wensen veelvormigheid in de
bouwvorm op basis van een onderzok
naarde woonbehoefte en in overleg
met belanghebbenden.
4. We willen de bewoonbaarheid van
de oude dorpskernen behouden door
renovatie en rehabilitatie. De door af
braak daarin ontstane lege plekken
dienen te worden herbouwd, krotten
moeten worden vervangen.
5. Naast inbreng van de toekomstige
bewoners in het bouwbeleid, willen we
nog meer controle van Bouw- en
Woningtoezicht op de kwaliteit van de
bouw.
MILIEUBEHEER-NATUURBEHOUD
Hot evenwicht in de natuur wordt
verstoord door zowel de economi
sche groei als door ons
welvaartsgedrag. Daarnaast zijn er in
de natuur zelf krachten werkzaam,
wind en zee, die het eiland aan de
westkust aantasten en het natuurlijk
evenwicht tijdelijk verstoren.
Mensen zijn onderdeel van het grote
natuurlijke geheel. Ons gedrag moet
daarom worden aangepast aan de
natuurlijke mogelijkheden, we moeten
voorkomen dat we ons eigen nest nog
verder bevuilen; wat vuil is moet weer
schoon worden, wat schoon is moet
schoon blijven.
1. De gemeentelijke overheid moet
duidelijk voorbeeld en voorlichting
geven aan bewoners en toeristen bij
het gebruik van energie, water en
schadelijke stoffen zoals fosfaten en
bestrijdingsmiddelen
2. We willen de subsidie aan verenigin
gen afhankelijk stellen van hun bijdrage
aan de gemeenschap. Dat kan in de
vorm ziijn van het verzamelen van oud
papier of een andere positieve bijdrage
aan het milieu.
3. Toerist en Texelaar moet worden
gewezen op de kwetsbaarheid van
natuur en milieu, middels V.V.V.-druk
werk Texeltoerist e.d.
4. Bij verdergaande achteruitgang van
de natuur moet het toelaatbare aantal
toeristen worden teruggebracht. In een
dergelijke situatie streven we ernaar de
47.000 slaapplaatsen niet te halen.
5. Energiebesparende methoden en
vormen van kleinschalig energiegebruik
dienen ook op Texel te worden onder
zocht.
6. De mogelijkheid van bewaakte par
keerplaatsen in Den Helder en op Texel
dient te worden onderzocht.
7. Het duinwaterpeil dient, speciaal in
het hoogseizoen, op een voor de
natuur noodzakelijke hoogte te worden
gehouden. Overleg met SBB is
daarvoor vereist.
8. Indien de gemeente bestrijding van
planten/dieren aan derden uitbesteed,
dient zijzelf controle uit te oefenen over
de te gebruiken middelen.
9. Het afsluiten of afgesloten houden
van terreinen mag slechts plaatsvinden
na openbare afweging van de belan
gen van mens, dier en plant.
ONDERWIJS
Het huidige gemeentelijke onder
wijsbeleid is slechts gericht op de
materiële voorzieningen. Van een
inhoudelijk, stimulerend en
coördinerend beleid is nauwelijks
sprake.
Onderwijs is vorming van de per
soonlijkheid. Daarom is goed onderwijs
van beslissend belang voor onze
toekomst. De school moet een
gemeenschap zijn waar je leert hoe de
maatschappij in elkaar zit en wat er
voor nodig is om die te verbeteren. De
gemeentelijke overheid draagt daarom
een grote verantwoordelijkheid bij taak
om voor goed onderwijs te zorgen. Zij
dient daarbij ook zelf initiatieven te ont
plooien.
1. Het PAKT wil handhaving van de
kleine scholen op Texel en steun aan de
oudercommissies.
2. Bij alle vormen van onderwijs dienen
de scholen aan ouders de mogelijkheid
te bieden betrokken te worden bij
schoolwerkplannen en de benoeming in
vacatures.
3. ledereen moet voortdurend bijscho
ling kunnen hebben. We willen dus
krachtige steun voor het volwassenen
onderwijs en uitbreiding van financiële
steun aan en stimulering van de bij
scholing van onderwijsteams.
4. Samenwerking van de vakleerkrach
ten op de basissscholen dient te
worden geactiveerd. Projektmatige
aanpak van de leerstof, aansluiting bij
de interesse van de leerling en zelf
werkzaamheid zijn verder belangrijke
hulpmiddelen voor het dagelijkse
onderwijs.
5. We vinden individuele hulp in het
onderwijs zeer belangrijk, daarom vra
gen wij naast leerlingengericht
onderwijs de verdere hulp van de
Schoolbegeleidingsdienst en een
onderzoek naar de wenselijkheid van
een LOM-school op Texel.
6. We willen voorlichting aan de basis
school door b.v. de Schoolraad over de
mogelijkheden van voortgezet
onderwijs op Texel en in Den Helder.
7. We wensen dat de basisscholen
vredesonderwijs en onderwijs in de pro
blematiek van de derde wereld in hun
leerplannen opnemen.
SOCIAAL-CULTUREEL WERK
Belangstelling voor kunst en poli
tiek is niet gebonden aan één maat
schappelijke klasse. Toch voelen
veel mensen zich geremd in hun
mogelijkheden door een tekort aan
scholing en ontwikkeling.
ledereen kan de wereld helpen
verbeteren. We willen daarom de men
sen bewust maken van hun mogelijk
heden tot ontplooiing, zodat ze kunnen
deelnemen aan het maatschappelijke,
culturele en politieke leven.
1. We willen een Educatief Plan, waarin
gestimuleerd wordt: het vormings
ontwikkelingswerk voor volwassenen,
met mame wat betreft cursussen voor
groepen in een achterstandsituatie,
projekten voor jeugdige werklozen enz.
2. We willen kunstenaars betrekken bij
de vormgeving van woon- en leefkli
maat. Ook daarin willen we de kleine
monumenten bewaren.
3. We willen het zelf-doen
aanmoedigen. Daarom willen we de
amateurkunst ondersteunen, alsmede
de muziekschool, amateursport, vereni
gingsleven, buurtwerk en vormings- en
ontwikkelingscursussen
4. We willen er verder naar streven dat
voor dit alles de mogelijkheden worden
geschapen of verbeterd: peuterspeel
zalen, ruimten voor het jeugdwerk,
trim- en sportgelegenheden, ruimten
voor ouderen. En dit alles verspreid
over de dorpen.
5. Voor zover daarbij toegangsprijzen
betaald moeten worden, dienen de
tarieven laag te zijn.
RECREATIE
In onze maatschappij! kunnen
mensen zich niet ontspannen als
voor hen wenselijk en door hen
gewenst is. Er is een tendens naar
steeds meer luxe ook in de vakantie.
Dat is strijdig met het beginsel van
sociaal toerisme en bedreigend voor
het eiland en niet voor iedere
bewoner aanvaardbaar.
Wat Texel zo aantrekkelijk maakt is zijn
rust, zijn landschap en zijn natuur
schoon. Dat moet worden behouden,
waar nodig hersteld en versterkt. Daar
om moet de toeristische capaciteit niet
verder worden ontwikkeld.
1. We willen behoud van de vakantie
mogelijkheden voor de smalle beurs en
handhaving van kampeerterreinen.
2. Een studie naar gedrag en motieven
van dagtoerist en verblijfstoerist is
noodzakelijk.
3. We willen meer fietstoerisme.
Daarvoor is nodig de aanleg van fiets
paden (maar niet dwars door
stiltegebieden) en de aanleg van
bewaakte fietsenstallingen bij de
strandslagen in overleg met SBB.
4. De inrichting van niet gemeentelijke
recreatieterreinen dient te geschieden
in overleg tussen de gemeente en de
beherende instanties.
5. Eventuele toename van de recreatie
op de Waddenzee dient afhankelijk te
zijn van het onderzoek van de 3
Waddenzeeprovincies. Mogelijk volgt
daar voor de gemeente Texel uit, dat
zij moet besluiten tot het instellen van
stiltegebieden en het periodiek afsluiten
van slikken en schorren.
MAATSCHAPPELIJKE ZORG
In onze wegwerp-maatschappij
wordt steeds meer opgeofferd aan
welvaart, wordt menselijk geluk in
geruild voor bezit. Er wordt gejaagd
naar MEER in plaats van naar
BETER: zo wordt maatschappelijk
werk het lapmiddel om de slacht
offers van dit systeem weer
overeind te krijgen.
Er dient een maatschappij te komen,
waarin de zorg voor de mens centraal
staat. Daarvoor draagt ieder zelf ver
antwoordelijkheid. Intussen moet de
overheid zich weliswaar inzetten voor
alle groepen op Texel, maar vooral met
hulp en dienst voor hen die al niet meer
voor zichzelf kunnen opkomen.
1. Er dient een onderzoek te worden
uitgevoerd naar probleemsituaties,
noden en wensen van (jeugdige)
mensen zonder werk, mensen die ge
scheiden zijn, W.A.O.ers, bejaarden
enz.
2. Wie onder de zorg van het maat
schappelijk werk valt, moet kunnen
meebeslissen over het beleid daarin.
3. Het gemeentebestuur moet daarom
tijdig een verordening opstellen waarin
inspraak en subsidie en de controle op
de voortgang van het maatschappelijk
werk zijn geregeld.
4. Een gemakkelijk toegankelijk
dienstencentrum is een vereiste.
Samenspel tussen de mensen die dit
werk doen is zeer gewenst.
5. In overleg met de Texelse huisart
sen dient te worden onder
zocht of een psycholoog moet
worden aangesteld, eventueel in
regioverband.
6. De gemeentelijke overheid dient
vormen van vrijwillig hulpbetoon aan te
moedigen.
7. Op de gemeentelijke begroting dient
jaarlijks een bedrag te worden
opgenomen voor een project in de
Derde Wereld, om de bewustwording
te vergroten.
GEZONDHEIDSZORG
In onze opgejaagde en opjagende
maatschappij vervreemden mensen
van zichzelf, van elkaar en van hun
omgeving.
De overheid heeft een dubbele taak:
naast een goede organisatie van de
gezondheidszorg en openheid voor
nieuwe vormen daarin (groepsprak-
tijk, patientenraden, gezondheidswin
kel), moet ze vooral aandacht besteden
aan de bestrijding van de ziekmakende
factoren in de maatschappij.
1. We willen grote aandacht van de
overheid voor klachten over de woon-
en werkomgeving.
2. We willen het Ziekenfonds Texel zo
lang mogelijk zelfstandig houden.
3. We willen één apotheek opTexel met
een goede ophaaldienst voor recepten
en bezorgdienst voor medicijnen.
Het aantal huisartsen dient afgestemd
te zijn op het aantal bewoners en
toeristen.
4. We willen een betere organisatie van
het bezoek van de schoolartsen aan de
scholen.
5. Op de scholen zelf willen we voor
lichting over lichaamshygiëne, voeding
en het sexuele leven.
6. We willen instelling van spreekuren
van het Medisch Opvoedkundig Bureau
en de Stichting Geestelijke Volksge
zondheid op Texel.
7. Verdere uitbouw van de gezinszorg
en de bejaardenzorg. In de
bejaardenzorg dienen de ouderen zelf
aktief betrokken te worden.
WERKGELEGENHEID EN
BEDRIJFSLEVEN:
Bedrijfsleven en werkgelegenheid
op Texel zijn onevenwichtig door
het toerisme. Daarnaast speelt de
moeilijke situatie in de visserij een
rol, terwijl ook de agrarische sector
door voortdurende structuurverande
ringen in een moeilijke positie ver
keert. Tenslotte zijn ook de
nijverheidsprognoses niet
rooskleurig.
Het PAKT wil een evenrediger
werkgelegenheid. Mogelijkheden tot
een veelzijdiger en een eerlijker verde
ling van het werk wil zij krachtig stimu
leren.
1. Als er werk te verdelen is moeten
Texelse werklozen overal waar dat
redelijk is, voorrang krijgen.
2. We willen meer mogelijkheden voor
deeltijdwerk en dan het hele jaar door
en op alle niveaus. En dit alles liefst in
samenwerking met het Arbeidsbureau.
3. We willen ook dat de vrouw meer
kans krijgt gewaardeerd en gelijk
betaald werk te verrichten.
4. We willen dat de overheid de werk
gelegenheid bevordert door gemeente
lijke garanties te geven aan nieuw te
starten kleine bedrijven en door op
aantrekkelijke voorwaarden industrie-
grond aan te bieden in erfpacht.
5. Bedrijven als de Zuivelfabriek en het
K.l.-station dienen voor Texel behou
den te blijven.
6. De werkgelegenheid in de medische
dienstensector heeft uitbreidingsmoge
lijkheden. Daarnaar dient de aandacht
van het gemeentebestuur uit te gaan.
7. De hoogte van de toeristenbelasting
moet in overeenstemming zijn met de
aard van de akkommodatie.
Van donderdag tot en met maandag
brengt het City theater ,,The Deep".
Om misverstanden te voorkomen: géén
vervolg op ,,Jaws", al wordt die sug
gestie door het reklame- en fotomate
riaal wel gewekt.
Direkt na het voltooien van zijn
bestsellerDe zomer van de witte haai"
begon de schrijver Peter Benchley aan
zijn volgende roman „The Deep". Nog
voordat het boek verscheen waren de
filmrechten al gekocht en met „Jaws"
nog volop in de bioscopen werden de
eerste onderwateropnamen voor „The
Deep" al op celluloid gebracht. In de
hoofdrollen zien we Nick Nolte (door de
televisieserie „Rich man, poor man"
ook in ons land geen onbekende) en
Jacqueline Bisset (ze wast zich volgens
de Ster-spot met Lux). Als een avon
tuurlijk aangelegd stel vakantiegangers
ontdekken zij bij hun duikaktiviteiten
een klein flesje, waarmee een reeks
spannende en dodelijke gebeurtenissen
op gang wordt gebracht.
Robert Shaw (de visser uit Jaws)
weet in deze film alles van duiken, de
zee en het geboefte, dat door geldzucht
gedreven de vakantie verandert in een
nachtmerrie.
Regisseur Peter Yates is geen Steven
Spielberg en ook het scenario van „The
Deep" is beduidend minder dan dat van
„Jaws". Spanning is er genoeg: de
bende deinst voor niets terug en men
gaat elkaar o.a. met revolvers, dynamiet
en draaiende buitenboordmotoren te lijf,
maar er wordt boven water zo machtig
veel afgepraat om allerlei zaken uit te
leggen dat de aandacht dreigt te ver
slappen. Gelukkig speelt 1/3 van de film
zich af onder water en daar valt weinig te
zeggen. Wuiven, wijzen, schrikken en
vechten om niet te verdrinken of te
worden opgevreten zijn daar de voor
naamste bezigheden. Daarbij is het
trouwens goed opletten wie wie is, want
met bril en duikkostuum lijken ze alle
maal op elkaar. Een uitzondering hierop
is natuurlijk Jacqueline Bisset, wiens
fraaie welvingen onmiddellijk te herken
nen zijn.
Van een ander soort schoonheid zijn
de voortreffelijke onderwateropnamen.
Jacqueline Bisset in de duistere diepte van het
wrak.
Niet alleen de voorbijschietende scholen
vis, maar ook de duizenden glinsterende
ampullen, deinend op de zandbodem
zijn een staaltje van uitzonderlijke foto
grafie.
Voor een paar zeer angstige momen
ten zorgt de kolossale murene (bij de
vertaling ten onrechte voor sidderaal
uitgescholden), een spookachtige ver
schijning die met zijn goed onderhouden
gebit in een donker hoekje van het wrak
hangt te wachten op een argeloze
voorbijganger. Hij krijgt tenslotte meer
dan hij op kanl
Twee uur film, zeer wisselend van
kwaliteit en vol onwaarschijnlijkheden,
maar met vooral in het tweede deel een
formidabele portie sensatie. (Toegang
12 jaar, aanvang dagelijks 20.00 uur).
Zondagmiddag 3 uur zijn Stan Laurel
en Oliver Hardy te zien in een van
hun latere films getiteld „Niets dan
pech" (Nothing but trouble). Stan Lau
rel vooral is een bijna-bejaarde, die
echter als aandoenlijke clown volop
fratsen en gezichten in huis heeft.
Vooral de keuken- en tafelscènes zijn
prachtig, al was hun hoogtepunt in 1945
al lang voorbij.