Verkiezingsprogramma D'66 Goede resultaten bij schooltandverzorging College stuurde uitvoerige brief over bestemmingsplan Succes voor Texelse ponyclub Amnesty Texel houdt inlormatieaktie over Argentinië Koersen vreemde valuta Op vragen van buurtbewoners Eierland Geslaagd SVC verloting TEXELSE COURANT Ook de afdeling Texel van de politieke partij Democraten '66 heeft een verkiezingsprogramma gepubliceerd. Zoals bekend neemt de partij zelfstandig aan de komende gemeenteraadsverkiezingen deel. 6t programma voert het motto ,,De toekomst van het eiland waarop wij leven". Wat hierna wordt weergegeven is het kernprogramma dat kan worden beschouwd als een uittreksel van het eigenlijke programma. Laatstgenoemd stuk is voor belangstellenden bij het plaatselijke be stuur verkrijgbaar. D'66 is bij uitstek een partij voor mensen die willen meedenken, mee praten en meebeslissen. Zij ziet de poli tiek als een onafzienbare reeks van grote en kleine problemen die zo goed moge lijk moeten worden opgelost. Daarbij stellen de Democraten een groot ver trouwen in de vindingrijkheid en ver beeldingskracht van gewone" men sen. Geen bevoogding en betutteling; D'66 wil dat de mensen greep krijgen op hun eigen lot. voor zover dat mogelijk is. Een onpersoonlijke aanpak mag niet de plaats innemen van eigen verantwoor delijkheid. hartelijkheid en begrip. Bestuur en democratisering. De betekenis van het plaatselijk bur gerschap kan meer inhoud worden ge geven o.a. door het bevorderen van het kontakt tussen de bevolking en de gemeentelijke overheid. De overheid moet duidelijke taal gebruiken. Haar beslissingen en begro ting moeten voor iedereen begrijpelijk zijn. D'66 zal niet meewerken aan benoe ming van wethouders als deze niet hun functies en nevenfuncties openbaar ma ken; tijdens de vervulling van het ambt dient over het aanvaarden van nieuwe functies met de raad overleg te worden gepleegd. Door het grote aantal toeristen heeft Texel meer kosten dan een andere gemeente met evenveel inwoners. Onze gemeente mag daardoor niet noodlij dend worden (artikel 12 gemeente). Zonder eigen beslissingsmacht op te geven moet er naar gestreefd worden aanvullende bijdragen van ae hogere overheden te verkrijgen. D'66 betwijfelt voor Texel de zin van een gemeentelijk ombudsman. Zij meent dat hier een taak ligt voor de politieke partijen en wil zelf in de week voorafgaand aan elke raadsvergadering spreekuur houden. Het kontakt tussen gemeente en bevolking kan naar onze mening worden bevorderd door het aanstellen van een gemeentelijke voorlichter. In het personeelsbeleid en bij de vorming van commissies mag de ge meente bij werving geen onderscheid maken tussen mannelijke en vrouwelijke kandidaten. Ruimtelijke ordening. De beschikbare grond moet recht vaardig verdeeld worden, waarbij na tuurgebieden veilig gesteld en het karak ter van dorpen en landschap niet aange tast mag worden. De inbreng van de bevolking is op geen enkel ander gebied zo belangrijk. Bij vestiging of uitbreiding van agrari- rische bedrijven dienen de meerkosten als gevolg van meer dan normale landschappelijke eisen te worden ver goed. Bij dorpsvernieuwing en nieuwbouw dient de kunstzinnige vormgeving in ruimere kring te worden besproken. Het toepassen van artikel 19 dient beperkt te blijven. Het gebruik ervan dient naar de letter en de geest te ge schieden, zodat de uitgangspunten ge handhaafd blijven. D'66 wil niet dat de gemeente over eenkomsten sluit met projektontwikke- laars. Het reconstructieplan van de Groene- plaats, als omschreven in het boekje „Terug naar de Plaats" verdient serieu ze aandacht. Volkshuisvesting. Het beleid dient erop gericht te zijn de nog bestaande woningnood op te hef fen; behoorlijke en betaalbare huisves ting voor iedereen. D'66 wil het eigen woningbezit bevorderen. Bij woningtoewijzing mogen bejaar den, gehandicapten, alleenstaanden, onvolledige gezinnen en werkende jon geren niet achtergesteld worden. Ook mag de gemeente bij woningtoewijzing geen onderscheid maken tussen alterna tieve en traditionele samenlevingsvor men. Kavels in uitbreidingsplannen mogen in de toekomst slechts bestemd zijn voor (groepen van) particulieren en moeten gekoppeld worden aan een woonvergunning. Tweede woningen wijzen wij af. Onderzocht dient te worden hoe be staande tweede woningen aan de nor male woningvoorraad toegevoegd kun nen worden. Huize St. Jan moet behouden blijven voor permanente huisvesting, b.v. voor alleenstaanden. Verkeer en vervoer. Bij het bepalen van het verkeersbeleid wil D'66 een hoge prioriteit toegekend zien aan de belangen van kinderen, gehandicapten en andere voetgangers en fietsers. Het overige verkeersbeleid wordt daarop afgestemd. D'66 beseft evenwel dat de personenauto in vele Texelse gezinnen onmisbaar is. Aanpassing van de boottarieven voor Texelse passagiers aan het landelijk niveau. Wij denken hierbij b.v. aan jaarkaarten. Als hierdoor tekorten ont staan bij de Teso dient de overheid bij te springen. De oeververbinding is voor Texel van levensbelang. Daarom wil D'66 over heidsinvloed op het vervoersbeleid van de Teso, niet op het onöerneningsbe- leid. In nauwe samenwerking met de AOT wil D'66 buurtbusjes voor een frequen tere vervoersverbinding tussen de dor pen. Het werken met parttime krachten op de buurtbusjes verdient serieuze aandacht. Voor de verkeersverbinding 't Horn- tje-Oudeschild verdient naar onze me ning éénrichtingsverkeer de voorkeur. Naar Oudeschild via Pontweg, Amalia- weg en De Rede, naar 't Horntje via de Redoute en de Pontweg. Milieu. Doel van het Texelse milieubeleid moet zijn het voorkomen van verdere milieuaantasting. De gemeente dient plannen te toetsen aan de gevolgen voor het milieu. In verband met een eventuele olie ramp voor de Texelse kust is het van belang dat de gemeente een rampen plan ontwikkelt. De gemeente heeft op milieugebied een voorlichtende en stimulerende taak. De gemeente kan zelf het goede voor beeld geven, b.v. door het gebruik maken van kringlooppapier. Het Waddengebied is een internatio naal natuurgebied en dient als zodanig behouden te blijven. Uitbreiding van recreatieve voorzieningen ten Noorden van Dijkmanshuizen moet kritisch be zien worden. Recreatie. Recreatie is op Texel één van de belangrijkste bronnen van inkomsten. Diezelfde recreatie mag echter niet leiden tot aantasting van het ook voor de toerist zo aantrekkelijke Texel. D'66 onderschrijft het beleid van de gemeente ten aanzien van de 47.000 slaapplaatsen in 1985. D'66 wil de landelijke norm volgen van maximaal 5 tenten per boerenbe drijf. De gemeente moet hierbij een vergunningenstelsel invoeren. Ais voor waarde geldt daarbij dat de eenheden vanaf de openbare weg niet zichtbaar mogen zijn. De Recreatie Stichting Texel is een gemeentelijke stichting. De belangrijk ste beslissingen van de RST moeten daarom onderworpen zijn aan goedkeu ring door de gemeenteraad. D'66 wil dat de jaarverslagen openbaar gemaakt worden. D'66 wil dat ook toeristenbelasting van dagrecreanten geheven wordt (zo als op Schiermonnikoog en Ameland). Inning zou via een toeslagheffing op de veertarieven mogelijk gemaakt kunnen worden. De heffing geldt alleen voor niet-Texelaars. D'66 is tegen een verdere splitsing in verkoopbare eenheden van te bouwen en te verbouwen appartementencom plexen. Werkgelegenheid en bedrijven. De vindingrijkheid en verbeeldings kracht van „gewone" mensen komt naar onze mening het best tot zijn recht in kleine bedrijven. Ook voor de werkge legenheid en de arbeidsvreugde lijkt ons deze organisatievorm het meest doelmatig. De gemeente moet naar mogelijkhe den zoeken om de definitieve vestiging van seizoenarbeiders af te remmen. D'66 denkt hierbij aan een inschrijvings- en woonvergunningenbeleid. Het gasbedrijf op Texel behoort i.v.m. zijn feitelijke monopoliepositie een openbaar nutsbedrijf te zijn. D'66 wenst dat het gemeentebestuur de mogelijkheid onderzoekt om dit bedrijf onder openbare controle te krijgen. D'66 wil dat de gemeente particuliere initiatieven op het gebied van alterna tieve landbouw- en visserijmethoden en eventueel daaruit voortvloeiende nijver heid aanmoedigt. De havenakkommodatie van Oude schild kan verbeterd worden. D'66 denkt hierbij aan verbreding van de haveningang, de aanleg van een visserijsteiger en reparatiemogelijkhe den (schepenlift). Welzijn en cultuur. Cultuur heeft te maken met wat mensen van hun leven en leefomgeving kunnen maken. Welzijn is een ruimer begrip; hierbij gaat het om het geluk van individuele mensen. De Texelse bejaarden moeten zelf standig kunnen blijven zolang zij dat willen. De hulpverlening moet daarop afgestemd zijn. D'66 wil dat de gemeente die sportak- tiviteiten ondersteunt die niet op maxi mumprestaties gericht zijn: bezig zijn is belangrijker dan winnen. Geluidsoverlast van horeca-bedrijven mag niet voorkomen. D'66 wil dit beter gecontroleerd zien. Momenteel functioneert het vor mingswerk voor jongeren niet optimaal. D'66 wil dat dit breder opgezet wordt en dat alle jongeren meer zeggenschap krijgen in de projekten die voor hen be doeld zijn. Onderwijs. Goed onderwijs is de beste garantie voor een volwaardige democratie. Grote aandacht verdient hierbij het ontwikke len van creativiteit en verantwoordelijk heidsgevoel. De kleuter- en basisscholen zijn een belangrijk onderdeel van het leefbaar houden van de kleinere dorpen. Daarom wil D'66 ook daar de scholen handha ven. De gemeente dient het onderwijs aan volwassenen te stimuleren en te onder steunen. Gezondheidszorg en maatschappelijk werk. Hulpverlening door de gemeente be tekent niet alleen financiël ondersteu ning, maar ook het bieden van de helpende hand bij het wegnemen van knelpunten in de maatschappelijke situ atie. D'66 pleit voor de aanstelling van een tweede maatschappelijk werk(st)er op Texel. Ouders zouden meer betrokken moe ten worden bin de verzorging van hun kinderen in ziekenhuizen. Als eerste aanzet daartoe zouden de bezoekuren van de ziekenhuizen in Den Helder moeten worden uitgebreid. Carla Boersen uit Oudeschild slaagde te Bilthoven voor het diploma assistent- drogist. Zij is werkzaam bij Drogisterij Van Der Slikke te Den Burg. Van de verloting die SVC-gymnastiek tijdens de uitvoering van zaterdag 22 april in het Eierlandsche Huis hield zijn enkele prijzen met afgehaald. Op ver toon van het lot kunnen ze worden afgehaald bij mevrouw N. Boon-v. d. Beek, Kikkertstraat 58, De Cocksdorp, telefoon (02222) 324. De nummers zijn: geel 618, 672 en 522. Blauw 552. Wit 413. Oranje 908 en 944 Onlangs beschikbaar gekomen jaarcijfers hebben aangetoond dat het met de Texelse schooltandver zorging steeds beter gaat. Volgens de in Amsterdam gevestigde centrale raad voor sociale tandheel kunde steekt Texel positief af bij de rest van Nederland. Een van de belangrijkste cijfers die uit het nu geproduceerde jaarverslag van de Stichting Schooltandverzorging Texel naar voren komt is wel dat het totale verrichtingsgetal in de periode 1976/'77 op 2,3 gesteld kon worden. In het eraan voorafgaande jaar was dit getal nog 3,36. De respectievelijke aan tallen kinderen waarop de cijfers be trekking hebben waren ongeveer 1420 (in 1975/76) en 1500 (in 1976/77). De schooltandverzorging heeft betrekking op de zes klassen van de basisschool plus de hoogste klas van de kleuterschool. De kinderen van de lagere school worden tweemaal per sei zoen onderzocht en zonodig behandeld. De hoogste klas van de kleuterschool wordt alleen tijdens de tweede ronde onderzocht. Hieraan namen dit jaar 249 kinderen deel (vorig jaar 265). Door verschillende omstand- digheden deden 17 kinderen niet mee Wat betreft de lagere school lag het aantal deelnemende kinderen tijdens de eerste ronde op 1462 en tijdens de tweede ronde op 1470. Beide keren namen 29 Texelse schoolkinderen geen deel aan de rondes. De cijfers van het schooljaar 1975/76 bedroegen respectievelijk 1407 en 1427. Het aantal niet deelnemende kinderen was toen 56 en 41 Aan gegevens over de schooltand verzorging in 1976/77 kwamen boven dien de volgende cijfers ter beschik king Preventief werd er bij 46 (23) kinderen tandsteen verwijderd, werden er 97 (151) gepolijst, kregen 455 (2) kinderen poetsinstruktie en 451 (27) leerlingen mondreiniging. De tussen haakjes geplaatste cijfers hebben betrek king op het er aan voorafgaande jaar. In de periode 1976/77 kregen 102 kinderen instruktie en advies over het gebruik van een fluorgelee. In het kader van de nazorg werden vorig jaar 187 oproep- en sanerings- kaarten verstuurd (was 222). Alle kinderen verschenen op het aan de Witte Kruislaan gevestigde tandheelkun dig centrum Bij de zaterdag door ruitervereniging R.A.P. te Anna Paulowna georganiseer de wedstrijden van de Kring Noord- Holland-Noord behaalde de Texelse ponyclub „De Kleppertjes" de volgende resultaten. Klasse B1 Rijbaan 2: Inge Keijser met „Jello", 4e prijs, Anja van Exel met „Mona", 5e prijs. Rijbaan 4: Elsbeth de Lugt met „Mora- na", 4e prijs. Rijbaan 6: Marianne de Kraker met „Daniël", 2e prijs, Menno-Sjoerd Heet- veld met Snowy", 3e prijs. Rijbaan 7: Saakje Seepma met „Mella- ny" en Trudy Grootjen met „Sonja" een gedeelde 5e prijs. Rijbaan 8: Marlia Oosterhof met „Nim rod", 2e prijs; Sandra Heetveld met „Dave" 3e prijs. De genoemde ruiters zijn allen in klasse verhoogd. Klasse B2: Rijbaan 11: Jeanette Zuidewind met Darwin", Ie prijs; Piet de Wit met „Jacky", 5e prijs. 8eiden zijn in klasse verhoogd. Caprilleproef: Rijbaan 13: Jeanette Zuidewind met Darwin" 1e prijs in de baan, en Paul van Exel met „Fury" haalden de proef en mogen volgende keer meedoen met B-springen. Jacqueline de Porto haalde op „Tor nado" een 4e prijs met B-springen. Deze ruiterdag was een veelbelovend begin van het komende wedstrijdsei zoen. Amnesty Texel is een informatiecam pagne begonnen over de toestand in Ar gentinië. Deze actie staat los van de deze zomer in dit land te spelen wereld kampioenschappen voetbal. Met deze informatiecampagne, waarmee Amnesty texel aansluit bij Am nesty International wil men een beter beeld geven van de huidige Argentijnse samenleving. Blijkens diverse rapporten hapert er in dit land onder andere op het gebied van de mensenrechten nogal wat. De internationale Amnesty-organisatie schat bijvoorbeeld dat er sedert de staatsgreep van 1976 toen de huidige militaire junta aan de macht kwam, ongeveer 20.000 bevelen tot arrestatie gegeven zijn. Er zouden in middels 15.000 mensen verdwenen zijn. Meer informatief materiaal (zoals stickers, posters en landenschrift) over i dit Zuid-Amerikaanse land is te verkrijgen bij Jenneke Wassink, Vloedlijn 31, Den Burg, tel. (02220) 4109. 100 f105,25 100 f 6,70' 100 f 47,- 100 f 46,25: 100 f112,- 100 f 37,50 1 f 2,17, 1 f 3,93 100 f 14,72 f 24,50' IJ Westduitse marken Belgische francs Franse francs Zweedse kronen Zwitserse francs Deense kronen Amerikaanse dollars Engelse ponden Oostenr. schillingen Italiaanse lires 10.000 In antwoord op vragen die buurtbe woners van Midden- en Zuid-Eierland schriftelijk stelden over de voor hun woongebied van toepassing zijnde be stemmingsplannen is door het gemeen tebestuur gereageerd met een brief waarin een en ander uit de doeken wordt gedaan. Omdat er nogal wat nadere toelich tingen staan die ook voor andere Texe laars dan de Eierlanders interessant zijn of van belang kunnen zijn volgen hier enkele passages. Nalatigheid? Het college gaat in eerste instantie in op het meermalen geuite verwijt dat de gemeente nalatig zou zijn geweest bij de uitvoering van de raadsbesluiten waarbij de uitbreidingsplannen voor Midden- en Zuid-Eierland werden vastgesteld. Men merkt hierbij op dat uit het vaststellen van een bestemmingsplan voor de ge meente niet de verplichting voortvloeit deinhet plan genoemde bouwterreinen te ontsluiten, indien zij dat financieel niet haalbaar acht. Een" vastgesteld bestem mingsplan houdt -thans- regels in waar aan de burgers (burgersbindende regels) maar ook de overheid zich moeten houden. Deze regels hebben met name betrekking op het gebruik der gronden en de zich daarop bevindende opstallen en de plaats en de afmetingen der be bouwing. Daarbij heeft de overheid tevens de verplichting er op toe te zien dat deze regels, ook wel voorschriften genoemd, worden nageleefd. Eén en ander sluit evenwel niet uit dat een be stemmingsplan een belangrijk middel is ter verwezenlijking van een bepaald door de gemeente gevoerd beleid. Landbouwmechanisatie Het relatief grote aantal uitbreidings mogelijkheden die de uitbreidingsplan nen Midden- en Zuid-Eierland kennen stoelt echter niet zo zeer op een door de gemeente gevoerd beleid met betrek king tot de bevolkingsspreiding (1955!!), als wel op de verwachtingen die men ten aanzien van de ontwikkelingen in de Eierlandse bevolking had. Het grote aantal bouwmogelijkheden diende voor de opvang van de verspreid in de polder wonende en zeer slecht behuisde arbei dersbevolking. De genoemde ontwikke ling bleef evenwel uit als gevolg van de mechanisatie in de landbouw en het ontbreken van vervangende werkgele genheid. Vanwege het ontbreken van de behoefte zag de gemeente geen noodzaak om de aangekochte bouw grond te ontsluiten. Ten gevolge van het dalende geboortecijfer en de toe nemende trek naar Den Burg is de gemeente naderhand tot het inzicht gekomen dat uitbreiding buiten de dorpen ook minder gewenst is aange zien in de dorpen alle zeilen moesten worden bijgezet om een bepaald voor zieningenniveau en daarmee de leef baarheid ter plaatse te kunnen hand haven. Om deze redenen is nieuwbouw in Midden- en Zuid-Eierland bewust niet gestimuleerd. De behoefte aan bouw mogelijkheden bleek ook later dermate gering dat de gemeente zich niet tot ontsluiting van bouwgrond verplicht zag. Het gemeentelijk beleid is thans gericht op een evenwichtige groei van Den Burg en de buitendorpen. Dat het hier geen plaatselijke problematiek be treft blijkt uit het beleid dat de provincie en de rijksoverheid in deze voeren. Dit beleid is gericht op groei van alleen de hoofddorpen, om zodoende een optim- maal voorzieningennivo mogelijk te ma ken hetgeen ten goede komt aan de totale bevolking (zie Nota Kleine Kernen en Ontwerp Streekplan Kop van Noord- Holland). Voor de gemeente Texel komt dit neer op een groei alleen van Den Burg. Het beleid van de gemeente Texel wijkt daar evenwel bewust van af om ook de leefbaarheid in de andere dorpen te kunnen handhaven (zie ontwerp struktuurplan). Spreidingsbeleid Bij het ontwerpen van de nieuwe be stemmingsplannen voor Midden- en Zuid-Eierland moet rekening worden gehouden met het gemeentelijk sprei dingsbeleid, temeer daar een groot aantal uitbreidingsmogelijkheden in de ze kernen in verhouding tot het provin ciaal en rijksoverheidsbeleid in het ge heel niet te verantwoorden zou zijn. De nieuwe bestemmingsplannen volstaan derhalve met enige bouwmogelijkheden op de open plaatsen tussen de bestaan de bebouwing. Dat wil echter niet zeggen dat hiermee de betekenis van Midden- en Zuid-Eierland als kernen in de Eierlandse samenleving is opgege ven. Er zullen op andere manieren waarborgen moeten komen om de kernfuncties van beide buurtschappen te kunnen handhaven. B. en W. denken hierbij bijvoorbeeld aan verbetering van het openbaar vervoer (buurtbusjes, taxi standplaats met gereduceerd tarief) en het stimuleren van rijdende voorzienin gen. Samenhang Beide buurtschappen hebben een sterke samenhang met het omringende buitengebied, dat wil zeggen dat er geen scherpe scheiding tussen wat men elders bebouwde kom noemt en het buitengebied is aan te geven. Daarom zal ten aanzien var. een aantal bepa lingen in de voorschriften aansluiting bij het bestemmingsplan Buitengebied worden gezocht om zo geen al te grote verschillen te krijgen. Gedoeld wordt hierbij o.a. op de voorschriften met betrekking tot rekreatie-aspecten, dak hellingen en de verschillende afmetin gen der bebouwing. Met het woord „karakter" wordt bedoeld de uiterlijke verschijningsvorm van de buurtschap pen in vergelijking met andere kernen. Gelet wordt hierbij vooral op de formatie van de bebouwing (lintbebouwing, kringbebouwing etc.), soort bebou wing, bebouwingsdichtheid en groen voorzieningen. Vooral Midden-Eierland vertoont door het ontbreken van groen- elementen een zeer open karakter. Bedrijfsvestiging Het college is met de Eierlandse be volking van mening dat de afstand wonen - werken op Texel geen rol speelt, zodat er van economische ge bondenheid aan een bepaald deel van Texel geen sprake kan zijn. De gemeen te voert derhalve een beleid dat gericht is op handhaving van de gevestigde bedrijven in de dorpen en konsentratie van nieuwe vestigingen op het indu strieterrein te Oudeschild. Gezien de huidige bestaanseisen zijn nieuwe win kelvestigingen buiten de dorpen niet voor de hand liggend. In de nieuwe bestemmingsplannen Midden- en Zuid-Eierland worden hiertoe voors hands geen mogelijkheden opgenomen om zodoende het aantal bouwmoge lijkheden voor woonhuizen niet verder in te perken. Aan eventuele toekomstige winkelvestigingen kan middels planwij- zigingsprocedure worden meegewerkt, zeggen B. en W. De oude uitbreidings plannen omvatten nog een aanzienlijk aantal uitbreidingsmogelijkheden 65 in Midden-Eierland en 60 in Zuid- Eierland). Sedert 26 september 1977 zijn evenwel voorbereidingsbesluiten van kracht op grond waarvan de met het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan strijdige bouwplannen moeten worden aangehouden In het voorafgaande is reeds uiteengezet waarom een groot schalige uitbreiding volgens de nieuwe bestemmingsplannen niet meer mogelijk zal zijn. Bouwgrond aanvragen Bij het gemeentelijk grondbedrijf is volgens het college in de loop der jaren slechts één schriftelijke aanvraag voor bouwgrond in Midden-Eierland binnen gekomen. De aanvrager is echter korte tijd daarna van Texel vertrokken. Verder hebben nog enige personen mondeling inlichtingen ingewonnen (voor Midden- Eierland). Hun is medegedeeld dat ont sluiting van de grond die door de ge meente was aangekocht, voorshandsj financieel geen haalbare kaart was, wegens het ontbreken van voldoende behoefte. Voor Zuid-Eierland zijn voo| zover bekend geen aanvragen binnery gekomen. B.enW. geven toe dat indier^ de betreffende gronden thans ontslotery zouden worden, er, gezien de gering^ bouwmogelijkheden elders, mogelijker-j wijs voldoende aanbod zou kunner] ontstaan. Men benadrukt echter (orr,. verdere misverstanden te voorkomen j nogmaals dat een groot aantal uitbreid dingsmogelijkheden in Midden- en Zuid-, Eierland niet in overeenstemming is mei, zowel het gemeentelijke-, als het pro vinciale- en rijksbeleid. Langs andere wegen zal getracht worden er voor te, zorgen dat Midden- en Zuid-Eierlanc, volwaardig kunnen blijven deelnemer, aan de Eierlandse samenleving. Plangrenswijziging j De gebieden die thans bij het bestemd mingsplan Buitengebied zijn getrokken/ betreffen agrarische grond. Dezei „overheveling" heeft echter geen kon-/ sekwenties aangezien deze gebieden/ ook in het bestemmingsplan Buitenge-Z bied als agrarische grond zijn bestemd.' Bij overlapping van bestemmingsplannen geldt de regel dat het laatst vastgesteld^ en goedgekeurde bestemmingsplan van' kracht is. Bedoelde grenswijzigingen* worden eerst definitief na goedkeuring, van het bestemmingsplan Buitengebieci door Gedeputeerde Staten. Resumerend' zegt het college tenslotte dat deze uit-3 voerige brief hopelijk enige begrip vooi' het standpunt van het gemeentebestuur oplevert. B. en W. tonen zich voorts bereid positief mee te werken aan he*' zoeken van andere alternatieve om de' functie van beide buurtschappen te1 kunnen handhaven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1978 | | pagina 7