Verkiezingsprogramma D'66
Goede resultaten bij
schooltandverzorging
College stuurde uitvoerige
brief over bestemmingsplan
Succes voor Texelse
ponyclub
Amnesty Texel houdt
inlormatieaktie
over Argentinië
Koersen vreemde valuta
Op vragen van buurtbewoners Eierland
Geslaagd
SVC verloting
TEXELSE COURANT
Ook de afdeling Texel van de politieke partij Democraten '66 heeft
een verkiezingsprogramma gepubliceerd. Zoals bekend neemt de
partij zelfstandig aan de komende gemeenteraadsverkiezingen deel. 6t
programma voert het motto ,,De toekomst van het eiland waarop wij
leven". Wat hierna wordt weergegeven is het kernprogramma dat kan
worden beschouwd als een uittreksel van het eigenlijke programma.
Laatstgenoemd stuk is voor belangstellenden bij het plaatselijke be
stuur verkrijgbaar.
D'66 is bij uitstek een partij voor
mensen die willen meedenken, mee
praten en meebeslissen. Zij ziet de poli
tiek als een onafzienbare reeks van grote
en kleine problemen die zo goed moge
lijk moeten worden opgelost. Daarbij
stellen de Democraten een groot ver
trouwen in de vindingrijkheid en ver
beeldingskracht van gewone" men
sen. Geen bevoogding en betutteling;
D'66 wil dat de mensen greep krijgen op
hun eigen lot. voor zover dat mogelijk is.
Een onpersoonlijke aanpak mag niet de
plaats innemen van eigen verantwoor
delijkheid. hartelijkheid en begrip.
Bestuur en democratisering.
De betekenis van het plaatselijk bur
gerschap kan meer inhoud worden ge
geven o.a. door het bevorderen van het
kontakt tussen de bevolking en de
gemeentelijke overheid.
De overheid moet duidelijke taal
gebruiken. Haar beslissingen en begro
ting moeten voor iedereen begrijpelijk
zijn.
D'66 zal niet meewerken aan benoe
ming van wethouders als deze niet hun
functies en nevenfuncties openbaar ma
ken; tijdens de vervulling van het ambt
dient over het aanvaarden van nieuwe
functies met de raad overleg te worden
gepleegd.
Door het grote aantal toeristen heeft
Texel meer kosten dan een andere
gemeente met evenveel inwoners. Onze
gemeente mag daardoor niet noodlij
dend worden (artikel 12 gemeente).
Zonder eigen beslissingsmacht op te
geven moet er naar gestreefd worden
aanvullende bijdragen van ae hogere
overheden te verkrijgen.
D'66 betwijfelt voor Texel de zin van
een gemeentelijk ombudsman. Zij
meent dat hier een taak ligt voor de
politieke partijen en wil zelf in de week
voorafgaand aan elke raadsvergadering
spreekuur houden.
Het kontakt tussen gemeente en
bevolking kan naar onze mening worden
bevorderd door het aanstellen van een
gemeentelijke voorlichter.
In het personeelsbeleid en bij de
vorming van commissies mag de ge
meente bij werving geen onderscheid
maken tussen mannelijke en vrouwelijke
kandidaten.
Ruimtelijke ordening.
De beschikbare grond moet recht
vaardig verdeeld worden, waarbij na
tuurgebieden veilig gesteld en het karak
ter van dorpen en landschap niet aange
tast mag worden. De inbreng van de
bevolking is op geen enkel ander gebied
zo belangrijk.
Bij vestiging of uitbreiding van agrari-
rische bedrijven dienen de meerkosten
als gevolg van meer dan normale
landschappelijke eisen te worden ver
goed.
Bij dorpsvernieuwing en nieuwbouw
dient de kunstzinnige vormgeving in
ruimere kring te worden besproken.
Het toepassen van artikel 19 dient
beperkt te blijven. Het gebruik ervan
dient naar de letter en de geest te ge
schieden, zodat de uitgangspunten ge
handhaafd blijven.
D'66 wil niet dat de gemeente over
eenkomsten sluit met projektontwikke-
laars.
Het reconstructieplan van de Groene-
plaats, als omschreven in het boekje
„Terug naar de Plaats" verdient serieu
ze aandacht.
Volkshuisvesting.
Het beleid dient erop gericht te zijn de
nog bestaande woningnood op te hef
fen; behoorlijke en betaalbare huisves
ting voor iedereen. D'66 wil het eigen
woningbezit bevorderen.
Bij woningtoewijzing mogen bejaar
den, gehandicapten, alleenstaanden,
onvolledige gezinnen en werkende jon
geren niet achtergesteld worden. Ook
mag de gemeente bij woningtoewijzing
geen onderscheid maken tussen alterna
tieve en traditionele samenlevingsvor
men.
Kavels in uitbreidingsplannen mogen
in de toekomst slechts bestemd zijn
voor (groepen van) particulieren en
moeten gekoppeld worden aan een
woonvergunning.
Tweede woningen wijzen wij af.
Onderzocht dient te worden hoe be
staande tweede woningen aan de nor
male woningvoorraad toegevoegd kun
nen worden.
Huize St. Jan moet behouden blijven
voor permanente huisvesting, b.v. voor
alleenstaanden.
Verkeer en vervoer.
Bij het bepalen van het verkeersbeleid
wil D'66 een hoge prioriteit toegekend
zien aan de belangen van kinderen,
gehandicapten en andere voetgangers
en fietsers. Het overige verkeersbeleid
wordt daarop afgestemd. D'66 beseft
evenwel dat de personenauto in vele
Texelse gezinnen onmisbaar is.
Aanpassing van de boottarieven voor
Texelse passagiers aan het landelijk
niveau. Wij denken hierbij b.v. aan
jaarkaarten. Als hierdoor tekorten ont
staan bij de Teso dient de overheid bij te
springen.
De oeververbinding is voor Texel van
levensbelang. Daarom wil D'66 over
heidsinvloed op het vervoersbeleid van
de Teso, niet op het onöerneningsbe-
leid.
In nauwe samenwerking met de AOT
wil D'66 buurtbusjes voor een frequen
tere vervoersverbinding tussen de dor
pen. Het werken met parttime krachten
op de buurtbusjes verdient serieuze
aandacht.
Voor de verkeersverbinding 't Horn-
tje-Oudeschild verdient naar onze me
ning éénrichtingsverkeer de voorkeur.
Naar Oudeschild via Pontweg, Amalia-
weg en De Rede, naar 't Horntje via de
Redoute en de Pontweg.
Milieu.
Doel van het Texelse milieubeleid
moet zijn het voorkomen van verdere
milieuaantasting. De gemeente dient
plannen te toetsen aan de gevolgen
voor het milieu.
In verband met een eventuele olie
ramp voor de Texelse kust is het van
belang dat de gemeente een rampen
plan ontwikkelt.
De gemeente heeft op milieugebied
een voorlichtende en stimulerende taak.
De gemeente kan zelf het goede voor
beeld geven, b.v. door het gebruik
maken van kringlooppapier.
Het Waddengebied is een internatio
naal natuurgebied en dient als zodanig
behouden te blijven. Uitbreiding van
recreatieve voorzieningen ten Noorden
van Dijkmanshuizen moet kritisch be
zien worden.
Recreatie.
Recreatie is op Texel één van de
belangrijkste bronnen van inkomsten.
Diezelfde recreatie mag echter niet
leiden tot aantasting van het ook voor
de toerist zo aantrekkelijke Texel.
D'66 onderschrijft het beleid van de
gemeente ten aanzien van de 47.000
slaapplaatsen in 1985.
D'66 wil de landelijke norm volgen
van maximaal 5 tenten per boerenbe
drijf. De gemeente moet hierbij een
vergunningenstelsel invoeren. Ais voor
waarde geldt daarbij dat de eenheden
vanaf de openbare weg niet zichtbaar
mogen zijn.
De Recreatie Stichting Texel is een
gemeentelijke stichting. De belangrijk
ste beslissingen van de RST moeten
daarom onderworpen zijn aan goedkeu
ring door de gemeenteraad. D'66 wil dat
de jaarverslagen openbaar gemaakt
worden.
D'66 wil dat ook toeristenbelasting
van dagrecreanten geheven wordt (zo
als op Schiermonnikoog en Ameland).
Inning zou via een toeslagheffing op de
veertarieven mogelijk gemaakt kunnen
worden. De heffing geldt alleen voor
niet-Texelaars.
D'66 is tegen een verdere splitsing in
verkoopbare eenheden van te bouwen
en te verbouwen appartementencom
plexen.
Werkgelegenheid en bedrijven.
De vindingrijkheid en verbeeldings
kracht van „gewone" mensen komt
naar onze mening het best tot zijn recht
in kleine bedrijven. Ook voor de werkge
legenheid en de arbeidsvreugde lijkt
ons deze organisatievorm het meest
doelmatig.
De gemeente moet naar mogelijkhe
den zoeken om de definitieve vestiging
van seizoenarbeiders af te remmen.
D'66 denkt hierbij aan een inschrijvings-
en woonvergunningenbeleid.
Het gasbedrijf op Texel behoort
i.v.m. zijn feitelijke monopoliepositie
een openbaar nutsbedrijf te zijn. D'66
wenst dat het gemeentebestuur de
mogelijkheid onderzoekt om dit bedrijf
onder openbare controle te krijgen.
D'66 wil dat de gemeente particuliere
initiatieven op het gebied van alterna
tieve landbouw- en visserijmethoden en
eventueel daaruit voortvloeiende nijver
heid aanmoedigt.
De havenakkommodatie van Oude
schild kan verbeterd worden. D'66
denkt hierbij aan verbreding van de
haveningang, de aanleg van een
visserijsteiger en reparatiemogelijkhe
den (schepenlift).
Welzijn en cultuur.
Cultuur heeft te maken met wat
mensen van hun leven en leefomgeving
kunnen maken. Welzijn is een ruimer
begrip; hierbij gaat het om het geluk van
individuele mensen.
De Texelse bejaarden moeten zelf
standig kunnen blijven zolang zij dat
willen. De hulpverlening moet daarop
afgestemd zijn.
D'66 wil dat de gemeente die sportak-
tiviteiten ondersteunt die niet op maxi
mumprestaties gericht zijn: bezig zijn is
belangrijker dan winnen.
Geluidsoverlast van horeca-bedrijven
mag niet voorkomen. D'66 wil dit beter
gecontroleerd zien.
Momenteel functioneert het vor
mingswerk voor jongeren niet optimaal.
D'66 wil dat dit breder opgezet wordt en
dat alle jongeren meer zeggenschap
krijgen in de projekten die voor hen be
doeld zijn.
Onderwijs.
Goed onderwijs is de beste garantie
voor een volwaardige democratie. Grote
aandacht verdient hierbij het ontwikke
len van creativiteit en verantwoordelijk
heidsgevoel.
De kleuter- en basisscholen zijn een
belangrijk onderdeel van het leefbaar
houden van de kleinere dorpen. Daarom
wil D'66 ook daar de scholen handha
ven.
De gemeente dient het onderwijs aan
volwassenen te stimuleren en te onder
steunen.
Gezondheidszorg en maatschappelijk
werk.
Hulpverlening door de gemeente be
tekent niet alleen financiël ondersteu
ning, maar ook het bieden van de
helpende hand bij het wegnemen van
knelpunten in de maatschappelijke situ
atie.
D'66 pleit voor de aanstelling van een
tweede maatschappelijk werk(st)er op
Texel.
Ouders zouden meer betrokken moe
ten worden bin de verzorging van hun
kinderen in ziekenhuizen. Als eerste
aanzet daartoe zouden de bezoekuren
van de ziekenhuizen in Den Helder
moeten worden uitgebreid.
Carla Boersen uit Oudeschild slaagde
te Bilthoven voor het diploma assistent-
drogist. Zij is werkzaam bij Drogisterij
Van Der Slikke te Den Burg.
Van de verloting die SVC-gymnastiek
tijdens de uitvoering van zaterdag 22
april in het Eierlandsche Huis hield zijn
enkele prijzen met afgehaald. Op ver
toon van het lot kunnen ze worden
afgehaald bij mevrouw N. Boon-v. d.
Beek, Kikkertstraat 58, De Cocksdorp,
telefoon (02222) 324.
De nummers zijn: geel 618, 672 en
522. Blauw 552. Wit 413. Oranje 908 en
944
Onlangs beschikbaar gekomen
jaarcijfers hebben aangetoond dat
het met de Texelse schooltandver
zorging steeds beter gaat. Volgens
de in Amsterdam gevestigde
centrale raad voor sociale tandheel
kunde steekt Texel positief af bij de
rest van Nederland.
Een van de belangrijkste cijfers die
uit het nu geproduceerde jaarverslag
van de Stichting Schooltandverzorging
Texel naar voren komt is wel dat het
totale verrichtingsgetal in de periode
1976/'77 op 2,3 gesteld kon worden. In
het eraan voorafgaande jaar was dit
getal nog 3,36. De respectievelijke aan
tallen kinderen waarop de cijfers be
trekking hebben waren ongeveer 1420
(in 1975/76) en 1500 (in 1976/77).
De schooltandverzorging heeft
betrekking op de zes klassen van de
basisschool plus de hoogste klas van
de kleuterschool. De kinderen van de
lagere school worden tweemaal per sei
zoen onderzocht en zonodig
behandeld. De hoogste klas van de
kleuterschool wordt alleen tijdens de
tweede ronde onderzocht. Hieraan
namen dit jaar 249 kinderen deel (vorig
jaar 265). Door verschillende omstand-
digheden deden 17 kinderen niet mee
Wat betreft de lagere school lag het
aantal deelnemende kinderen tijdens de
eerste ronde op 1462 en tijdens de
tweede ronde op 1470. Beide keren
namen 29 Texelse schoolkinderen geen
deel aan de rondes. De cijfers van het
schooljaar 1975/76 bedroegen
respectievelijk 1407 en 1427. Het aantal
niet deelnemende kinderen was toen 56
en 41
Aan gegevens over de schooltand
verzorging in 1976/77 kwamen boven
dien de volgende cijfers ter beschik
king Preventief werd er bij 46 (23)
kinderen tandsteen verwijderd, werden
er 97 (151) gepolijst, kregen 455 (2)
kinderen poetsinstruktie en 451 (27)
leerlingen mondreiniging. De tussen
haakjes geplaatste cijfers hebben betrek
king op het er aan voorafgaande jaar.
In de periode 1976/77 kregen 102
kinderen instruktie en advies over het
gebruik van een fluorgelee.
In het kader van de nazorg werden
vorig jaar 187 oproep- en sanerings-
kaarten verstuurd (was 222). Alle
kinderen verschenen op het aan de
Witte Kruislaan gevestigde tandheelkun
dig centrum
Bij de zaterdag door ruitervereniging
R.A.P. te Anna Paulowna georganiseer
de wedstrijden van de Kring Noord-
Holland-Noord behaalde de Texelse
ponyclub „De Kleppertjes" de volgende
resultaten.
Klasse B1
Rijbaan 2: Inge Keijser met „Jello", 4e
prijs, Anja van Exel met „Mona", 5e
prijs.
Rijbaan 4: Elsbeth de Lugt met „Mora-
na", 4e prijs.
Rijbaan 6: Marianne de Kraker met
„Daniël", 2e prijs, Menno-Sjoerd Heet-
veld met Snowy", 3e prijs.
Rijbaan 7: Saakje Seepma met „Mella-
ny" en Trudy Grootjen met „Sonja" een
gedeelde 5e prijs.
Rijbaan 8: Marlia Oosterhof met „Nim
rod", 2e prijs; Sandra Heetveld met
„Dave" 3e prijs.
De genoemde ruiters zijn allen in
klasse verhoogd.
Klasse B2:
Rijbaan 11: Jeanette Zuidewind met
Darwin", Ie prijs; Piet de Wit met
„Jacky", 5e prijs. 8eiden zijn in klasse
verhoogd.
Caprilleproef:
Rijbaan 13: Jeanette Zuidewind met
Darwin" 1e prijs in de baan, en Paul
van Exel met „Fury" haalden de proef
en mogen volgende keer meedoen met
B-springen.
Jacqueline de Porto haalde op „Tor
nado" een 4e prijs met B-springen.
Deze ruiterdag was een veelbelovend
begin van het komende wedstrijdsei
zoen.
Amnesty Texel is een informatiecam
pagne begonnen over de toestand in Ar
gentinië. Deze actie staat los van de
deze zomer in dit land te spelen wereld
kampioenschappen voetbal.
Met deze informatiecampagne,
waarmee Amnesty texel aansluit bij Am
nesty International wil men een beter
beeld geven van de huidige Argentijnse
samenleving. Blijkens diverse rapporten
hapert er in dit land onder andere op het
gebied van de mensenrechten nogal
wat. De internationale
Amnesty-organisatie schat bijvoorbeeld
dat er sedert de staatsgreep van 1976
toen de huidige militaire junta aan de
macht kwam, ongeveer 20.000 bevelen
tot arrestatie gegeven zijn. Er zouden in
middels 15.000 mensen verdwenen zijn.
Meer informatief materiaal (zoals
stickers, posters en landenschrift) over i
dit Zuid-Amerikaanse land is te
verkrijgen bij Jenneke Wassink,
Vloedlijn 31, Den Burg, tel. (02220)
4109.
100 f105,25
100 f 6,70'
100 f 47,-
100 f 46,25:
100 f112,-
100 f 37,50
1 f 2,17,
1 f 3,93
100 f 14,72
f 24,50'
IJ
Westduitse marken
Belgische francs
Franse francs
Zweedse kronen
Zwitserse francs
Deense kronen
Amerikaanse dollars
Engelse ponden
Oostenr. schillingen
Italiaanse lires 10.000
In antwoord op vragen die buurtbe
woners van Midden- en Zuid-Eierland
schriftelijk stelden over de voor hun
woongebied van toepassing zijnde be
stemmingsplannen is door het gemeen
tebestuur gereageerd met een brief
waarin een en ander uit de doeken
wordt gedaan.
Omdat er nogal wat nadere toelich
tingen staan die ook voor andere Texe
laars dan de Eierlanders interessant zijn
of van belang kunnen zijn volgen hier
enkele passages.
Nalatigheid?
Het college gaat in eerste instantie in
op het meermalen geuite verwijt dat de
gemeente nalatig zou zijn geweest bij de
uitvoering van de raadsbesluiten waarbij
de uitbreidingsplannen voor Midden- en
Zuid-Eierland werden vastgesteld. Men
merkt hierbij op dat uit het vaststellen
van een bestemmingsplan voor de ge
meente niet de verplichting voortvloeit
deinhet plan genoemde bouwterreinen te
ontsluiten, indien zij dat financieel niet
haalbaar acht. Een" vastgesteld bestem
mingsplan houdt -thans- regels in waar
aan de burgers (burgersbindende regels)
maar ook de overheid zich moeten
houden. Deze regels hebben met name
betrekking op het gebruik der gronden
en de zich daarop bevindende opstallen
en de plaats en de afmetingen der be
bouwing. Daarbij heeft de overheid
tevens de verplichting er op toe te zien
dat deze regels, ook wel voorschriften
genoemd, worden nageleefd. Eén en
ander sluit evenwel niet uit dat een be
stemmingsplan een belangrijk middel is
ter verwezenlijking van een bepaald
door de gemeente gevoerd beleid.
Landbouwmechanisatie
Het relatief grote aantal uitbreidings
mogelijkheden die de uitbreidingsplan
nen Midden- en Zuid-Eierland kennen
stoelt echter niet zo zeer op een door de
gemeente gevoerd beleid met betrek
king tot de bevolkingsspreiding (1955!!),
als wel op de verwachtingen die men
ten aanzien van de ontwikkelingen in de
Eierlandse bevolking had. Het grote
aantal bouwmogelijkheden diende voor
de opvang van de verspreid in de polder
wonende en zeer slecht behuisde arbei
dersbevolking. De genoemde ontwikke
ling bleef evenwel uit als gevolg van de
mechanisatie in de landbouw en het
ontbreken van vervangende werkgele
genheid. Vanwege het ontbreken van
de behoefte zag de gemeente geen
noodzaak om de aangekochte bouw
grond te ontsluiten. Ten gevolge van
het dalende geboortecijfer en de toe
nemende trek naar Den Burg is de
gemeente naderhand tot het inzicht
gekomen dat uitbreiding buiten de
dorpen ook minder gewenst is aange
zien in de dorpen alle zeilen moesten
worden bijgezet om een bepaald voor
zieningenniveau en daarmee de leef
baarheid ter plaatse te kunnen hand
haven.
Om deze redenen is nieuwbouw in
Midden- en Zuid-Eierland bewust niet
gestimuleerd. De behoefte aan bouw
mogelijkheden bleek ook later dermate
gering dat de gemeente zich niet tot
ontsluiting van bouwgrond verplicht
zag. Het gemeentelijk beleid is thans
gericht op een evenwichtige groei van
Den Burg en de buitendorpen. Dat het
hier geen plaatselijke problematiek be
treft blijkt uit het beleid dat de provincie
en de rijksoverheid in deze voeren. Dit
beleid is gericht op groei van alleen de
hoofddorpen, om zodoende een optim-
maal voorzieningennivo mogelijk te ma
ken hetgeen ten goede komt aan de
totale bevolking (zie Nota Kleine Kernen
en Ontwerp Streekplan Kop van Noord-
Holland). Voor de gemeente Texel komt
dit neer op een groei alleen van Den
Burg. Het beleid van de gemeente Texel
wijkt daar evenwel bewust van af om
ook de leefbaarheid in de andere dorpen
te kunnen handhaven (zie ontwerp
struktuurplan).
Spreidingsbeleid
Bij het ontwerpen van de nieuwe be
stemmingsplannen voor Midden- en
Zuid-Eierland moet rekening worden
gehouden met het gemeentelijk sprei
dingsbeleid, temeer daar een groot
aantal uitbreidingsmogelijkheden in de
ze kernen in verhouding tot het provin
ciaal en rijksoverheidsbeleid in het ge
heel niet te verantwoorden zou zijn. De
nieuwe bestemmingsplannen volstaan
derhalve met enige bouwmogelijkheden
op de open plaatsen tussen de bestaan
de bebouwing. Dat wil echter niet
zeggen dat hiermee de betekenis van
Midden- en Zuid-Eierland als kernen in
de Eierlandse samenleving is opgege
ven. Er zullen op andere manieren
waarborgen moeten komen om de
kernfuncties van beide buurtschappen
te kunnen handhaven. B. en W. denken
hierbij bijvoorbeeld aan verbetering van
het openbaar vervoer (buurtbusjes, taxi
standplaats met gereduceerd tarief) en
het stimuleren van rijdende voorzienin
gen.
Samenhang
Beide buurtschappen hebben een
sterke samenhang met het omringende
buitengebied, dat wil zeggen dat er
geen scherpe scheiding tussen wat men
elders bebouwde kom noemt en het
buitengebied is aan te geven. Daarom
zal ten aanzien var. een aantal bepa
lingen in de voorschriften aansluiting bij
het bestemmingsplan Buitengebied
worden gezocht om zo geen al te grote
verschillen te krijgen. Gedoeld wordt
hierbij o.a. op de voorschriften met
betrekking tot rekreatie-aspecten, dak
hellingen en de verschillende afmetin
gen der bebouwing. Met het woord
„karakter" wordt bedoeld de uiterlijke
verschijningsvorm van de buurtschap
pen in vergelijking met andere kernen.
Gelet wordt hierbij vooral op de formatie
van de bebouwing (lintbebouwing,
kringbebouwing etc.), soort bebou
wing, bebouwingsdichtheid en groen
voorzieningen. Vooral Midden-Eierland
vertoont door het ontbreken van groen-
elementen een zeer open karakter.
Bedrijfsvestiging
Het college is met de Eierlandse be
volking van mening dat de afstand
wonen - werken op Texel geen rol
speelt, zodat er van economische ge
bondenheid aan een bepaald deel van
Texel geen sprake kan zijn. De gemeen
te voert derhalve een beleid dat gericht
is op handhaving van de gevestigde
bedrijven in de dorpen en konsentratie
van nieuwe vestigingen op het indu
strieterrein te Oudeschild. Gezien de
huidige bestaanseisen zijn nieuwe win
kelvestigingen buiten de dorpen niet
voor de hand liggend. In de nieuwe
bestemmingsplannen Midden- en
Zuid-Eierland worden hiertoe voors
hands geen mogelijkheden opgenomen
om zodoende het aantal bouwmoge
lijkheden voor woonhuizen niet verder in
te perken. Aan eventuele toekomstige
winkelvestigingen kan middels planwij-
zigingsprocedure worden meegewerkt,
zeggen B. en W. De oude uitbreidings
plannen omvatten nog een aanzienlijk
aantal uitbreidingsmogelijkheden 65
in Midden-Eierland en 60 in Zuid-
Eierland). Sedert 26 september 1977 zijn
evenwel voorbereidingsbesluiten van
kracht op grond waarvan de met het in
voorbereiding zijnde bestemmingsplan
strijdige bouwplannen moeten worden
aangehouden In het voorafgaande is
reeds uiteengezet waarom een groot
schalige uitbreiding volgens de nieuwe
bestemmingsplannen niet meer mogelijk
zal zijn.
Bouwgrond aanvragen
Bij het gemeentelijk grondbedrijf is
volgens het college in de loop der jaren
slechts één schriftelijke aanvraag voor
bouwgrond in Midden-Eierland binnen
gekomen. De aanvrager is echter korte
tijd daarna van Texel vertrokken. Verder
hebben nog enige personen mondeling
inlichtingen ingewonnen (voor Midden-
Eierland). Hun is medegedeeld dat ont
sluiting van de grond die door de ge
meente was aangekocht, voorshandsj
financieel geen haalbare kaart was,
wegens het ontbreken van voldoende
behoefte. Voor Zuid-Eierland zijn voo|
zover bekend geen aanvragen binnery
gekomen. B.enW. geven toe dat indier^
de betreffende gronden thans ontslotery
zouden worden, er, gezien de gering^
bouwmogelijkheden elders, mogelijker-j
wijs voldoende aanbod zou kunner]
ontstaan. Men benadrukt echter (orr,.
verdere misverstanden te voorkomen j
nogmaals dat een groot aantal uitbreid
dingsmogelijkheden in Midden- en Zuid-,
Eierland niet in overeenstemming is mei,
zowel het gemeentelijke-, als het pro
vinciale- en rijksbeleid. Langs andere
wegen zal getracht worden er voor te,
zorgen dat Midden- en Zuid-Eierlanc,
volwaardig kunnen blijven deelnemer,
aan de Eierlandse samenleving.
Plangrenswijziging j
De gebieden die thans bij het bestemd
mingsplan Buitengebied zijn getrokken/
betreffen agrarische grond. Dezei
„overheveling" heeft echter geen kon-/
sekwenties aangezien deze gebieden/
ook in het bestemmingsplan Buitenge-Z
bied als agrarische grond zijn bestemd.'
Bij overlapping van bestemmingsplannen
geldt de regel dat het laatst vastgesteld^
en goedgekeurde bestemmingsplan van'
kracht is. Bedoelde grenswijzigingen*
worden eerst definitief na goedkeuring,
van het bestemmingsplan Buitengebieci
door Gedeputeerde Staten. Resumerend'
zegt het college tenslotte dat deze uit-3
voerige brief hopelijk enige begrip vooi'
het standpunt van het gemeentebestuur
oplevert. B. en W. tonen zich voorts
bereid positief mee te werken aan he*'
zoeken van andere alternatieve om de'
functie van beide buurtschappen te1
kunnen handhaven.