Cjroen "ZwartsJexeU in het harL, TESO-vervoer groeide slechts 2£% in 1977 Maar aantal wachtende auto's steeg met 16% n Burgemeester vond Maartenhuis gekraakt Toeristendrukte in juni tot dusver teleurstellend I Schip gevonden bij graafwerk in polder Ruim 700 deelnemers Dij fietsdriedaagse Wordt vraag voor zomer ook minder? Vreemde auto's Flowerstyling Schuiling 91e JAARGANG Nr. 9287 TEXELSE VRIJDAG 23 JUN11978 COURANT Uitgave: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, Den Burg, telefoon (022120)2741. Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, Den Burg, telefoon (02220) 3543. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ11,— per kwartaal 70 cent incasso; los 45 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636; Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398. Advertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom In het jaar 1977 is het aantal auto's dat op een van de veer- tavens korte of langere tijd moest wachten alvorens te kunnen worden overgezet, gestegen met 16% in vergelijking met het aar ervoor. Dit is een van de ontwikkelingen waarvan melding wordt gemaakt in het zojuist uitgekomen jaarverslag van TESO. De vervoersontwikkeling op zichzelf was heel wat minder pectaculair. Het aantal vervoerde auto's (gerekend in perso- unautoequivalenten - pae's) groeide met 14.450, wat ten >pzichte van 1976 een stijging was van 2,2%. Volgens het jaarverslag werd deze iroei vrijwel geheel veroorzaakt loor de toenemende mobiliteit van Ie Texelse ingezetenen: er komen iteeds meer auto's en men gaat laarmee steeds vaker naar het asteland. Er werden in 1977 17.105 afvaar- en gemaakt. Tien jaar geleden was dat log 11.966. Het aantal vervoerde pae's teeg in die periode van 305.953 naar 61.848. Het gemiddelde iezettingspercentage per schip nam in lie tien jaar toe van 39,3 tot 59,5. Uit leze situatie vloeit het sterk gestegen lantal wachtende auto's voort. Met uitzondering van een aantal lagen in november en januari wordt igenwoordig het hele jaar wachttijd leregistreerd. Tariefsverhoging Omdat de groei van het vervoer nog ïaar zeer bescheiden is, moeten de tijgende kosten tegenwoordig bijna elemaal worden opgevangen door ariefsverhogingen. Als gevolg van leze „inflatieaanpassingen" nam de mzet van Teso in het afgelopen jaar iet ƒ771.500,— toe oftewel met ruim 0%. In het verslag wordt opgemerkt at de omzetontwikkeling sterk is ericht op het leggen van de basis voor en investering in een nieuw schip. Het eleid resulteerde dan ook in een sterke lename van de liquiditeit, nl. met ruim 1 miljoen, waardoor de inancieringsmogelijkheden voor de iouw van de dubbeldekker aanzienlijk ijn verruimd. Gerekend in tijd werd bij Teso auwelijks meer werk verzet dan in het lar ervoor: het aantal manjaren steeg an 99 tot 100,7. De loonsom steeg If chter met 9% wat illustratief is voor et grote aandeel van de loonkosten in e kostenstijgingen. Uit de stukken blijkt verder dat de kosten voor brandstoffen en onderhoud zakten met ƒ146.000,-, maar daar staat een stijging van de algemene kosten met ƒ97.000,- tegenover. Door het dalen van de rentestand zakten de rentebaten, maar Teso betaalde ook minder hypotheekrente. Er werd over 1977 een winst gemaakt van ƒ32.700, waar dividend (ƒ3.803, afgaat evenals tantième voor het personeel (ƒ2205,-) zodat ƒ26.698,- overblijft. De raad van commissarissen stelt voor dit bedrag aan de ingehou den winst toe te voegen. Vergadering uitgesteld Wanneer de aandeelhoudersvergade- ring wordt gehouden, waarin onder meer dit besluit moet worden geno men, is nog niet bepaald. Volgens de statuten moet Teso die vergadering uiterlijk in juni houden, maar door middel van een advertentie hebben be stuur en direktie laten weten uitstel praktisch te vinden. Binnen afzienbare tijd worden nl. definitieve beslissingen over de bouw van de dubbeldekker genomen (de prijzen van de verschil lende werven zijn inmiddels binnen, maar konden nog niet aan de open baarheid worden prijsgegeven) en het wordt niet zinvol geacht vóór die tijd bijeen te komen. Problemen Een deel van het jaarverslag is gewijd aan de problematiek rond de toekom stige capaciteit van de veerdienst. Teso zegt ,,zeer ingenomen" te zijn met het besluit van de gemeenteraad om mee te werken aan het in de vaart brengen van een dubbeldekker van 190 pae's, zij het dat aan een aantal voorwaarden F Toen burgemeester Engelvaart woensdagmiddag met het bestuur van de Recreatiestichting een excur sie maakte langs de diverse RST- objekten op Texel deed hij een bij zondere ontdekking. Bij het Maarten- huis in De Koog aangekomen bleek dit gebouw gekraakt te zijn. Vier jongelui hadden er hun intrek genomen en wei gerden de burgemeester en de RST- bestuurderen binnen te laten.... De jongelui hadden zich juist toegang verschaft en hadden PWN en Texel- stroom verzocht voor water en stroom te zorgen. Het was een aktie, die werd gesteund door de groep ,,Wij willen ook wonen", die enkele dagen eerder het pa/id Diek 9 in Den Hoorn had gekraakt. Het huis aan de Diek is inmiddels weer ontruimd, omdat de jongelui te horen kregen dat de gemeente al lang het plan had deze woning te vorderen. Onder die omstandigheden hadden de krakers niet het wettelijke recht om te blijven. Over de vordering van Diek 9 wordt waarschijn lijk dinsdagavond a.s. door B. en W. een definitieve beslissing genomen. Ook de bedrijfswoning van de jeugdherberg De Eyercoogh zal waarschijnlijk worden gevorderd ten behoeve van iemand uit Den Burg, die zeer dringend andere woonruimte nodig heeft. Of de krakers in het Maartenhuis kun nen blijven, staat nog niet vast. De eige naresse (de Recreatiestichting) had een overeenkomst gesloten met de Stichting Cultureel Werk om het gebouw deze zomer te laten gebruiken door de studen ten die betrokken zijn bij het zomerree rea- tiewerk. De krakers vinden dat het Maartenhuis groot genoeg is om iedereen ter wille te zijn, maar de „Re- creaktief'-leiding meent het hele gebouw nodig te hebben. moet worden voldaan alvorens het bovendek in gebruik wordt genomen. In het verslag wordt niet gesproken over de vraag of Rijkswaterstaat de verbouw van de fuikhavens zal willen uitvoeren. Teso heeft echter ,,uit pla nologische overwegingen" wel alvast bouwvergunning gevraagd voor zowel de aanleginrichtingen van Texel als Den Helder. Nieuw gebouw TESO heeft nog meer bouwplannen; er is ook een nieuw gebouw nodig in het belang van betere kantoorruimte, magazijn en werkplaats. Een bouwaan- vraag is ingediend en wacht op overleg met rijkswaterstaat en gemeente. Ook in Den Helder moet nieuwbouw komen: een kantoor met verkoopruim te, waarbij medewerking nodig is van rijkswaterstaat, marine en gemeente Den Helder. In de loop van het jaar liet Teso een functieonderzoek uitvoeren (lees verder op pagina 2) Bij het graven van het kanaal ten behoeve van de gecombineerde bema ling van Waalenburg en Het Noorden werd een schip gevonden van ca 15 meter lengte. Het houten schip zat meer dan twee meter onder de grond in de uiterste zuidpunt van de polder Het Noorden, vlak bij het binnenkort te slopen garnaal. Het schip zit er gezien de leeftijd van de polder al veel langer dan een eeuw en het is best mogelijk dat het uit veel vroeger tijden dateert, uit de periode omdat Waalenburg werd ingedijkt. Er zijn geen pogingen gedaan om het wrak gaaf uit de grond te halen. Het graaf werk moest doorgaan en men volstond daarom met het opzij leggen van enkele spanten, een stuk van de (35 cm dikke) mast en wat delen van de huid. Interessant was de vondst van een partij bakstenen die blijkbaar de lading of de ballast van het schip hebben ge vormd. Het waren kleine, gele hand vormstenen van het soort dat honder den jaren achtereen voor woningbouw is gebruikt. De veronderstelling dat deze stenen afkomstig zijn van de steenoven die ooit bij Oost heeft gestaan klopt niet, want de stenen van Oost waren licht rood van kleur. De stukken hout die de kraan uit de grond trok, waren nog tamelijk hard, vooral de houten pennen waarmee de huid van het schip aan de spanten was bevestigd. Op de foto enkele medewerkers van Aannemer De Vries Et Van de Wiel met een spant en enkele andere onderdelen van het gevonden schip. 5 De belangrijk teruggelopen toe- Sristendrukte in juni blijkt het duide lijkst uit de ontwikkeling van het S aantal niet-Texelse auto's dat door TESO nauwkeurig wordt bijgehou- 5 den. 6 Op 20 juni waren op Texel 3020 k vreemde auto's tegen 4554 m juni 1977. Eind mei waren er gemiddeld 1271 wat de helft is van mei 1977. Eind april daarentegen was het veel drukker: 3925 vreemde wagens fe it gen 1321 in april 1977. Eind maart t waren 1548 vreemde wagens op het S eiland tegen 979 op dezelde datum J een jaar eerder. Het vroege voorjaar SS was dus nog niet zo slecht, maar met de interpretatie van die voor- jaarscijfers moet men voorzichtig S" zijn omdat het steeds gaat om de stand aan het eind van de betref- 2 fende maand. Een druktepiek mid- 2 den in de maand zoals zich in mei 2 heeft voorgedaan) komt er niet 2 door tot uitdrukking. Om techni- t sche redenen kon TESO nog niet de piekcijfers verschaffen waardoor een nauwkeuriger vergelijking met S vorig aar mogelijk is. Voor de duizenden Texelaars die voor hun inkomen direkt of indirekt afhanke lijk zijn van de recreatie is het te hopen dat het spoedig wat drukker wordt. Tot dusver is juni zeer stil geweest, belang rijk stiller dan in vorige jaren. Zo groot is het verschil dat het niet eens nodig is om de cijfers (voor zover beschikbaar) te raadplegen, ledereen kan het zien aan het straatbeeld, de drukte op de boot en de autodrukte. Een verrassing is dat niet want al maanden geleden zag het er naar uit dat de altijd al „moeilijke" junimaand deze keer extra stil zou worden. Gevraagd naar de oorzaak zegt VW- directeur J. W. Dekker: „Haast nie mand heeft vakantie in juni. Daarnaast spelen allerlei andere factoren een on gunstig rol. Het staat wel vast dat vrij veel mensen thuisblijven in verband met de wereldkampioenschappen voetbal en ook het langdurige koude weer heeft niet geprikkeld om een voorjaarsvakan tie te regelen. Vroeger kwamen in juni nog vrij veel ouders met kinderen naar Texel. De kinderen werden dan van school gehaald. Maar dat mag tegen woordig alleen nog in zeer dringende gevallen". Concurrentie Daarnaast moet onder ogen worden gezien dat het publiek over het alge meen terughoudend is geworden wat de binnenlandse vakanties betreft. Door zijn bijzondere aantrekkelijkheid heeft Texel er jarenlang weinig van gemerkt dat steeds meer Nederlanders hun va kantie in het warme zuiden doorbrengen maar die concurrentie begint nu voel baar te worden. Niemand hoeft er bang voor te zijn dat in het hoogseizoen niet alle beschikbare bedden zullen worden bezet maar het verschil tussen vraag en aanbod is niet meer zo groot als enkele jaren geleden. Als die tendens zou voortzetten zou dat niet zo best zijn, althans niet voor de recreatieondernemers. Want die zullen zich gedwongen voelen wat aan hun prijzen te doen, terwijl degenen die recentelijk hoge investeringen hebben gedaan zich dat niet kunnen veroorlo ven. Als grap met bittere ondertoon wordt op Texel al verteld dat het een hele toer zal zijn om de als aan vaardbaar maximum gestelde 47.000 toeristen in 1985 te hélen Minder interesse Bij de VW Texel is dit jaar een belangrijk lager bedrag aan porto uitge geven omdat zo'n 20% minder mensen informatie hebben gevraagd inzake een vakantieverblijf op Texel. Bij de hotel arrangementen zijn in de eerste vijf maanden van dit jaar minder boekingen gedaan dan in dezelfde periode van 1977. De bungalowbemiddeling loopt bij de WV iets beter dan vorig jaar maar het bedrag dat ermee is gemoeid is ongeveer even hoog en konklusies over de bezettingsgraad kunnen er niet uit worden getrokken. Voor het komende weekend wordt wat meer toeloop verwacht omdat dan vakanties in Nordrhein Westfalen zijn begonnen, maar een stormloop wordt het bepaald niet zodat wel vast staat dat juni 1978 als bijzonder rustig de toeris tische geschiedenis zal ingaan. Ook de vooruitzichten voor het overi ge seizoen zijn niet bijzonder bemoedi gend. Als gevolg van de ongelukkige vakantiespreidinq zal de echt drukke periode slechts vijf weken duren: van 1 juli tot 5 augustus. Daarna kan echter nog sprake zijn van een weken durende vrij redelijke bezetting. In de praktijk blijkt dat met name oudere mensen geneigd zijn op een vrij laat tijdstip te boeken voor de periode na het hoogsei zoen. Jürgen Kiltz van het Vakantiebureau Texel heeft een uitgesproken prognose over het vakantieseizoen 1978: „Ik denk dat de recreatieondernemers voor het eerst in de geschiedenis met stilstand of lichte achteruitgang te maken krijgen wat hun omzet betreft". Kiltz en zijn medewerkers hebben ge merkt dat de Texelgangers prijsbewus ter worden. Veel vaker dan vroeger komt het voor dat de mensen zich door de huurprijs laten afschrikken. Vorig jaar werd dat al geconstateerd en in verband daarmee heeft Kiltz zijn klanten drin gend geadviseerd de prijzen dit jaar niet te verhogen en over het algemeen is dat ook niet gebeurd. De eigenaar van het (goed draaiende) bemiddelingsbureau wijst er op dat het aantal akkommoda- ties op Texel sneller groeit dan de animo van de vakantiegangers. Met name de vele appartementen die er de laatste tijd, zijn bijgekomen, maken volgens Kiltz de spoeling dun. Van de andere Waddeneilanden ko men nog soortgelijke ernstiger geluiden. Ameland en Terschelling hebben vol gens de Leeuwarder Courant in het afgelopen voorseizoen de grootste ach teruitgang geboekt. Normaal zijn de huisjes daar in juni voor driekwart bezet, nu is het de helft minder: 40%. Op Terschelling beschouwt men de goed kope buitenlandse vakantieoorden als de belangrijkste oorzaak van de achter uitgang en gaat men er vanuit dat de drukte over het hele seizoen gezien ook zal dalen. Vroeger waren er voor 10 plaatsen soms wel 100 aanvragen. Nu is dat bij wijze van spreken 12. De „over vraag" verdwijnt. Op Terschelling zijn alleen de kamers van het hotel-pension Skylge alle dertig bezet. Maar daar krijgt men dan ook volpension voor 26,— terwijl de andere pensions op Terschel ling ƒ40,— tot ƒ45,— rekenen. Op Ameland stond in de eerste week van juni 30% van de bungalows leeg en van de hotels en pensions 40%. Op Vlieland en Schiermonnikoog is het beeld wat gunstiger maar ook daar is het rustiger dan in vorige jaren. Een lichtpuntje wat het voorseizoen betreft was de maand mei die extra bezoek gaf omdat de mensen toen de mogelijkheid hadden een hele week vakantie te nemen door één of twee snipperdagen op te nemen. Het gunsti ge economische effect daarvan is echter geheel of gedeeltelijk teniet gedaan door het enorme „gat" van anderhalve maand tussen Pinksteren en het zomer seizoen. Menig bedrijf zat wat personeel e.d. betreft op zomersterkte. Voor Uw: bruidsboeketten, corsages, tafelversieringen en alle graf- en plantenarrangementen. Weekendreclame: Een oerouderwetse Hertshoorn voor2,9 Kogerstraat 4, tijdelijk telefoon 2570. -oZ=<4ê

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1978 | | pagina 1