(jroen kwarts Jexelsin het harL,
AUL WUIS WINNAAR
ERSTE AUTOCROSS
9.000 toeristen
te weinig
O.I.S. Oosterend beet nu
Jacob Daalder-schoot
m 1
Opschrift
door zoon
onthuld
toeschouwers!
FNV bereidt
aktie voor
Verbouw Hotel Texel
ball jaar vertraagd
Kevertitei
voor Hans Smit
Sigarettenautomaat
vernield
Geen voorrang
Strand krijgt
tweede
schoonmaakbeurt
Brullende motoren, gierende banden,
cndspattende modder en talrijke kranen
ie de gestrande vierwielige monsters na
floop van de manches, de herkansingen,
e halve finales en de finale weer op de
laan zetten, waren de entourage bij de
ondagmiddag nabij Oosterend gehouden
erste MAB-autocross van dit seizoen.
L Ie JAARGANG Nr. 9292
DINSDAG 11 JUL11978
/erschijnt dinsdags en vrijdags.
'ostgiro 652. Abonnementsprijs f 11,— per kwartaal
f 70 cent incasso; los 45 cent.
iankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636;
labobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398.
Advertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom.
Uitgave: Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11Den Burg, telefoon (02220) 2741
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
Den Burg, telefoon 3543.
De naamgenoot van Koorn, de 19-ja-
rige Maarten Koorn uit Den Burg
(Drijverstraat), toonde zich als debutant
en jongste deelnemer een autocrosser
met toekomst. Na in gezelschap van de
oudste deelnemer Cor van Etten(42 jaar)
in de derde manche buiten de baan te
zijn geraakt kwam hij via de derde
herkansing (opnieuw met Van Etten) in
de halve finale. Hoewel zijn auto (een
Ford) het uitstekend deed speelde de
hobbelige baan hem parten en moest hij
de strijd staken. Cor van Etten, die in de
halve finale (de tweede) gedurende het
merendeel van de rondes de koppositie
innam moest kort voor de finish de strijd
door een mechanisch defekt staken.
(lees verder op pagina 2)
Goedkoop abonnement
„We moeten ervan uitgaan dat de
akties om onze eisen kracht bij te
zetten niet zijn uitgesloten", aldus
staat te lezen in het blad „Leden-
kontakt" van de FNV Texel. Het gaat
over het streven naar een goedkoop
jaarabonnement voor de veerdienst.
Zoals bekend is het rijk niet bereid
het door TESO geraamde tekort dat
uit een dergelijke regeling zou voort
vloeien (ƒ450.000,—te dekken.
Minister Tuynman is van mening dat
Teso daartoe in staat is, maar Teso
is tot dusver niet bereid gebleken
aldus te handelen. De kwestie moet
in het bestuur nog aan de orde
worden gesteld, maar heeft geen
hoge prioriteit i.v.m. de verwikkelin
gen rond de dubbeldekker.
Het FNV-bestuur heeft uit de leden
een commissie samengesteld, die
verdere akties moet voorbereiden. Om
deze commissie enige rugdekking en
stimulans te geven ter voorbereiding en
uitwerking van een aktieplan, zouden
we graag van onze leden en andere
sympathisanten willen weten in hoever
re zij aktief willen deelnemen, zodat we
in geval van aktie weten wie er aktief
willen meedoen. In verband met het
verrassingselement van een eventuele
aktie is het wenselijk dat wij U per
soonlijk kunnen benaderen".
Door het opbellen van de heren D.
Terpstra of R. Jansen of door het in
vullen van een antwoordstrook kunnen
liefhebbers zich aanmelden voor deel
name aan de aktie.
Gisterochtend omstreeks half vier ver
nielden balorige jongelui de sigaretten
automaat van De Spar Supermarkt op
de hoek Weverstraat-Parkstraat. Eige
naar Van der Slikke hoorde het gerucht
en heeft de daders nog achtervolgd,
echter vergeefs.
Automobilist H.H. uit Ede kwam za
terdagavond met zijn Ford Capri van
Bargen en verzuimde voorrang te geven
aan de op de Oosterenderweg in een
Peugeot rijdende W.H.M. uit Amers
foort. Bij de aanrijding ontstond flinke
plaatschade. De 23-jarige man uit Ede
had geen rijbewijs en bleek bovendien
alcohol te hebben gebruikt. Hij onder
wierp zich aan de bloedproef.
Vanmorgen is Loonbedrijf Kikkert
voor de tweede keer begonnen met het
schoonmaken van al het bewaakte en
verpachte strand van Texel. Dat was
noodzakelijk omdat in de loop van
vrijdag opnieuw olie is aangespoeld. Het
was veel minder dan de eerste keer.
maar het strand was toch zo vuil dat het
niet verantwoord was er niets aan te
doen. De olie spoelde aan toen Kikkert
bezig was met het laatste strandgedeel-
te, dat van De Cocksdorp. Halverwege
werd hier gestaakt omdat duidelijk was
dat toch weer opnieuw moest worden
begonnen. Intussen is de wind gedraaid
naar noordelijke richting waardoor de
kans op een nieuwe vervuiling veel
kleiner is geworden.
Herstel van het seizoen blijft
uit. Momenteel bevinden zich
ruim 19.000 toeristen op Texel
tegen 28.000 op hetzelfde mo
ment in 1977. Aldus kan worden
afgeleid uit het door TESO bijge
houden aantal niet-Texelse
auto's. Zondagavond waren
6.860 vreemde auto's op het
eiland tegen 10.031 op de verge
lijkbare zondagavond vorig jaar.
Er moet worden uitgegaan van
een gemiddelde bezetting per
auto van 2,8 personen.
Dat er in vergelijking met vorige week
maar duizend auto's zijn bijgekomen
(ondanks het „los"-komen van een
belangrijke groep vakantiegangers)
wordt algemeen als een teleurstelling
beschouwd, waarbij het slechte weer als
belangrijke boosdoener wordt aange
wezen.
En straks?
De vrees begint te leven dat de
toeloop ook voor de rest van de zomer
belangrijk zal achterblijven, mede als
gevolg van negetieve publiciteit. „Sme
rig weer, smerig strand en lange wacht
tijden. Veel mensen die het plan hadden
de komende weken naar Texel te komen
zullen zich misschien bedenken en
ergens anders heengaan voor zover ze
geen akkommodatie hebben besproken.
Dat zal vooral in De Koog terugslag
geven want daar moet men het in de
topperiode voor een groot deel hebben
van de kampeerders van 'Kogerstrand'"
aldus de visie van een somber gestemde
Texelse horecaondernemer die de eerste
helft van het zomerseizoen definitief als
verloren beschouwt.
Herfstvakantie
Of het in augustus beter wordt hangt
voornamelijk af van het weer. Een licht
puntje op wat langere termijn is dat vrij
veel animo bestaat voor de herfstvakan
tie. De herfstvakanties vallen nogal
gelukkig deze keer: de Nederlandse en
de Duitse sluiten precies op elkaar aan.
De drukte op de veerhaven van Den
Helder kon zaterdag j.l. vrij vlot worden
verwerkt. De wachttijden waren niet
hoger dan drie uur. Na half vier 's
middags werd het rustig en kon het
pendelen worden gestaakt.
De 79-jarige heer Pieter Jan
Daalder uit 's-Hertogenbosch (de
enige nog in leven zijnde zoon
van Jacob Daalder Dzn die van
1881 tot 1926 onderwijzer was
aan de o.l.school van Oosterend)
heeft vrijdagmiddag de nieuwe
naam van de o.l.school onthuld.
Dat gebeurde onder grote be
langstelling en als onderdeel van
een feestelijk programma, waar
bij o.a. leden van de familie Daal
der acte de presence gaven.
Oudercommissie en het bestuur van
de Schoolvereniging Oosterend Open
bare school (SOOS) hadden aanvanke
lijk het plan om de school te noemen
naar Dirk L. Daalder, de schrijver van de
boeken „Schimmenspel" en „Fijn en
grof" waarin het Oosterender leven van
rond de eeuwwisseling uit de doeken
wordt gedaan. Maar na overleg met de
weduwe van Daalder en andere familie
leden werd duidelijk dat de school nog
beter naar „meester" Jacob Daalder
kon worden genoemd. Dirk Daalder
heeft door zijn boeken wel een grotere
bekendheid gekregen maar als dorps
figuur was zijn vader belangrijker, een
betekenis die overigens vooral dank zij
de boeken van zijn zoon duidelijk is
geworden voor de huidige generatie.
Jacob Daalder was niet alleen 45 jaar als
onderwijzer aan de school verbonden
maar was tevens voorzanger in de
Doopsgezinde vermaning, correspon
dent van de Texelse Courant, voorzitter
van „Nut en Genoegen", was betrok
ken bij het steunfonds voor visserswe
duwen „Texels Belang" en gold als hulp
en toeverlaat voor iedereen die hulp
nodig had.
Overbruggen
Daalder was bovenal een man die de
destijds vooral in Oosterend scherpe
tegenstelling tussen geloofs- en politie
ke groeperingen wilde overbruggen. Dat
blijkt onder meer uit het door zijn zoon
doorgegeven pleidooi voor een geza
menlijke koninginnedagviering, dus zo
wel door „fijn" als „grof". Die „over-
bruggingsfunktie" sluit aan bij de doel
stellingen van het openbaar onderwijs
dat als ideaal heeft kinderen van uiteen
lopende levensbeschouwing in één
school samen te brengen, uiteraard
zonder daarbij het recht op bijzonder
onderwijs te willen aantasten.
De naam van meester Daalder prijkt
nu in fraaie houten letters op de gevel
van de school. De bejaarde heer Daalder
mocht vrijdagmiddag het gordijntje
wegtrekken dat er voor was gehangen.
Oud-leerling
In de hal van de school was een
welkomstwoord gesproken door de heer
J. Visman, voorzitter van de Schoolver
eniging Oosterender Openbare School.
Visman, zelf oud-leerling van meester
Daalder haalde genoeglijke herinnerin
gen op. De gang van de school was
versierd met oude foto's van Oosterend
(waaronder schoolfoto's) die uiteraard
veel gespreksstof leverden.
De heer P. J. Daalder liet zich
waarderend uit over het initiatief om de
school naar zijn vader te noemen en ook
burgemeester Engelvaart hield een
praatje waarin hij van zijn sympathie
voor het openbaar onderwijs getuigde.
De heer Engelvaart vond het een goede
zaak dat de Texelse scholen een „ech
te" naam krijgen. Het bevordert de
herkenbaarheid.
Historisch programma
's Middags werd op de zolder van de
school door de leerlingen een bijzonder
geslaagd „historisch" programma afge
werkt. Voor een volle „zaal" werd een
beeld gegeven van de plaats die meester
Daalder destijds in het dorpsgebeuren
innam. De ruimte was ingericht als een
schoollakaal anno 1900 en de kinderen
waren gekleed in de mode van toen.
Door mevrouw Brans (met kap) werd uit
„Fijn en Grof" het stuk voorgelezen
over de koninginnedagviering. Een suc
ces was het zingen van de liedjes die
destijds onder leiding van Daalder waren
ingestudeerd. Verschillende oud-leerlin
gen konden ze zó weer meezingen. Een
en ander was georganiseerd en geregis
seerd door onderwijsdocenten, ouder
commissie en SOOS-bestuur met mede
werking van meerdere oud-leerlingen. In
het bijzonder mogen de namen worden
genoemd van de heer Van Velthuijsen,
mej. Schuyt en mevrouw T. Visser. Na
afloop van het feest bleef ieder nog een
uurtje gezellig napratend bijeen.
De kampioenen in beeld. OP de auto vlnr.
Martin van Bemthum (3de), kampioen Paul
Wuis en Adrie Westdorp (2del. Op de motor
kap de winnaar van de kever race Hans Smit en
de beste vrouwelijke kevercoureur Lenie
Kiewiet (4de).
Dirk Oosterhof in een vrij goede positie
en hadden zich bij de eerste doorkomst
samen met Martin van Benthum en Paul
Wuis in de kop van het klassement
kunnen nestelen. Hoewel Adrie West
dorp gedurende vier van de tien af te
leggen rondes de kop schijnbaar vast in
handen had, (gevolgd door Paul Wuis,
Martin van Benthum en Dirk Oosterhof)
werd een kleine onnauwkeurigheid hem
toch fataal. Terwijl de regen steeds
harder begon te vallen en de ruitenwis
sers maar amper kans zagen de cou
reurs voldoende zicht op de baan te
bieden rukte Paul Wuis op naar de
eerste plaats. Hij stond die niet meer af.
Douwe Dros, die in de slotfase nog alles
op alles zette om zich een betere positie
te verschaffen gokte mis en zag geen
kans de laatste ronde te voltooien.
Nummer 19
Voor deze eerste aflevering van de
jaarlijkse MAB-autocross op het traditio
nele crossterrein bij Oosterend hadden
zich dit jaar 64 crossers laten inschrij
ven. Alle 64 waren tijdens het voorstel
len aan het begin van de eigenlijke wed
strijd ook aanwezig maar wagen num
mer 19 van Theo Zuidewind en monteur
Jaap Verhoeve hield het daarmee voor
gezien. Omdat de drijfstang van hun
auto het liet afweten moesten zowel
coureur als monteur op de tribune plaats
nemen. De crosswagen waarmee Maar
ten Koorn vorig jaar de tweede race op
zijn naam bracht werd nu gereden door
Dirk Oosterhof die het met de 8 cylinder
Ford tot de finale bracht, maar in de
achtste ronde vastliep. Koorn zelf kon
dit jaar niet meedoen omdat hij een
dikke knie had en op doktersvoorschrift
rust moest houden. Liggend op een
matras aan de rand van de baan gaf hij
zijn vervanger veel nuttige informatie.
Bij de ontwikkeling van de plannen
oor verbouw van hotel De Lindeboom-
exel is een vertraging van zeker een
alf jaar opqetreden. De RST is er niet in
eslaagd aangrenzende grond te kopen,
odat de tekeningen moeten worden
erzien. Het is daarom onmogelijk om
ar 15 september met de verbouwings-
rerkzaamheden te starten zoals aan-
ankelijk het voornemen was. Het is de
edoeling de exploitatie gedurende de
enter op de huidige voet voort te
etten.
In de finale van de Ar evercross konden de deelnemers ook van de springschans gebruik maken.
In de stromende regen was het de witte Buick van Paul Wuis
ie tegen zessen Adrie Westdorps 8 cylinder Ford nog net te
nel af was en de titel greep.
Martin van Benthum (vorig jaar al
jns winnaar) werd derde met een
lie Chevrolet 8 cylinder. Kees van
tnten was de vierde coureur die de
tale uitreed. Met uitzondering van
suwe Dros en Dirk Oosterhof, die
de slotfase in de strobalen langs
baan belandden strandden alle
lerige finalisten al in de eerste
icht, toen er amper honderd meter
ireden was. Dat waren Wop
enks, Ars van der Meulen en Nico
itte.
Paul Wuis werd dus uiteindelijk de
impioen voor een 4.597 man tellend
etalend publiek (3.150 groot en 1.447
ein) gehuldigd na een modderballet
at nauwelijks zijn weerga kent.
Spekglad
Het zag er in het begin overigens niet
rg naar uit dat het Paul Wuis zou
rorden die aan het eind van de middag
elauwerd werd. Gestart in de eerste
lanche, toen hijdoor de in de ochtend ge-
allen regen de baan spekglad was, kwam
ij al vrij vlot in de strobalen terecht en
loesten hij en zijn broer Hans Wuis in
et rennerskwartier al het mogelijke
oen om de zaak weer aan de praat te
rijgen. Dat lukte tenslotte toch en na
e overige vier manches en de eerste
ïanche van de Keverrace greep hij in de
erste herkansing de tweede plaats
achter Nico Witte (ook al met een
Buick) die de finale niet zou uitrijden.
Paul Wuis, Nico Witte en Dirk Ooster
hof stelden tenslotte via hun klassering
in de eerste halve finale hun plaats in de
finale veilig. Douwe Dros, Wop Rienks
en Aris van der Meulen plaatsten zich
via de tweede halve finale en Martin van
Benthum, Adrie Westdorp en Kees van
Lenten via de derde.
Onnauwkeurig
Op een baan die door het uitbundige
gebruik van in totaal 64 cross-auto's en
cross-kevers danig vernield was vond
tenslotte de finale plaats. Hierin startten
Dirk Oosterhof, Douwe Dros, Kees van
Lenten en Paul Wuis in de tweede rij.
Een gelukkige keus naar spoedig bleek
omdat de coureurs van de voorste rij al
in de eerste bocht uitgeschakeld wer
den. Daardoor kwamen Douwe Dros en