(jroen kwarts Jexelsin het harL, AUL WUIS WINNAAR ERSTE AUTOCROSS 9.000 toeristen te weinig O.I.S. Oosterend beet nu Jacob Daalder-schoot m 1 Opschrift door zoon onthuld toeschouwers! FNV bereidt aktie voor Verbouw Hotel Texel ball jaar vertraagd Kevertitei voor Hans Smit Sigarettenautomaat vernield Geen voorrang Strand krijgt tweede schoonmaakbeurt Brullende motoren, gierende banden, cndspattende modder en talrijke kranen ie de gestrande vierwielige monsters na floop van de manches, de herkansingen, e halve finales en de finale weer op de laan zetten, waren de entourage bij de ondagmiddag nabij Oosterend gehouden erste MAB-autocross van dit seizoen. L Ie JAARGANG Nr. 9292 DINSDAG 11 JUL11978 /erschijnt dinsdags en vrijdags. 'ostgiro 652. Abonnementsprijs f 11,— per kwartaal f 70 cent incasso; los 45 cent. iankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636; labobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398. Advertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom. Uitgave: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11Den Burg, telefoon (02220) 2741 Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, Den Burg, telefoon 3543. De naamgenoot van Koorn, de 19-ja- rige Maarten Koorn uit Den Burg (Drijverstraat), toonde zich als debutant en jongste deelnemer een autocrosser met toekomst. Na in gezelschap van de oudste deelnemer Cor van Etten(42 jaar) in de derde manche buiten de baan te zijn geraakt kwam hij via de derde herkansing (opnieuw met Van Etten) in de halve finale. Hoewel zijn auto (een Ford) het uitstekend deed speelde de hobbelige baan hem parten en moest hij de strijd staken. Cor van Etten, die in de halve finale (de tweede) gedurende het merendeel van de rondes de koppositie innam moest kort voor de finish de strijd door een mechanisch defekt staken. (lees verder op pagina 2) Goedkoop abonnement „We moeten ervan uitgaan dat de akties om onze eisen kracht bij te zetten niet zijn uitgesloten", aldus staat te lezen in het blad „Leden- kontakt" van de FNV Texel. Het gaat over het streven naar een goedkoop jaarabonnement voor de veerdienst. Zoals bekend is het rijk niet bereid het door TESO geraamde tekort dat uit een dergelijke regeling zou voort vloeien (ƒ450.000,—te dekken. Minister Tuynman is van mening dat Teso daartoe in staat is, maar Teso is tot dusver niet bereid gebleken aldus te handelen. De kwestie moet in het bestuur nog aan de orde worden gesteld, maar heeft geen hoge prioriteit i.v.m. de verwikkelin gen rond de dubbeldekker. Het FNV-bestuur heeft uit de leden een commissie samengesteld, die verdere akties moet voorbereiden. Om deze commissie enige rugdekking en stimulans te geven ter voorbereiding en uitwerking van een aktieplan, zouden we graag van onze leden en andere sympathisanten willen weten in hoever re zij aktief willen deelnemen, zodat we in geval van aktie weten wie er aktief willen meedoen. In verband met het verrassingselement van een eventuele aktie is het wenselijk dat wij U per soonlijk kunnen benaderen". Door het opbellen van de heren D. Terpstra of R. Jansen of door het in vullen van een antwoordstrook kunnen liefhebbers zich aanmelden voor deel name aan de aktie. Gisterochtend omstreeks half vier ver nielden balorige jongelui de sigaretten automaat van De Spar Supermarkt op de hoek Weverstraat-Parkstraat. Eige naar Van der Slikke hoorde het gerucht en heeft de daders nog achtervolgd, echter vergeefs. Automobilist H.H. uit Ede kwam za terdagavond met zijn Ford Capri van Bargen en verzuimde voorrang te geven aan de op de Oosterenderweg in een Peugeot rijdende W.H.M. uit Amers foort. Bij de aanrijding ontstond flinke plaatschade. De 23-jarige man uit Ede had geen rijbewijs en bleek bovendien alcohol te hebben gebruikt. Hij onder wierp zich aan de bloedproef. Vanmorgen is Loonbedrijf Kikkert voor de tweede keer begonnen met het schoonmaken van al het bewaakte en verpachte strand van Texel. Dat was noodzakelijk omdat in de loop van vrijdag opnieuw olie is aangespoeld. Het was veel minder dan de eerste keer. maar het strand was toch zo vuil dat het niet verantwoord was er niets aan te doen. De olie spoelde aan toen Kikkert bezig was met het laatste strandgedeel- te, dat van De Cocksdorp. Halverwege werd hier gestaakt omdat duidelijk was dat toch weer opnieuw moest worden begonnen. Intussen is de wind gedraaid naar noordelijke richting waardoor de kans op een nieuwe vervuiling veel kleiner is geworden. Herstel van het seizoen blijft uit. Momenteel bevinden zich ruim 19.000 toeristen op Texel tegen 28.000 op hetzelfde mo ment in 1977. Aldus kan worden afgeleid uit het door TESO bijge houden aantal niet-Texelse auto's. Zondagavond waren 6.860 vreemde auto's op het eiland tegen 10.031 op de verge lijkbare zondagavond vorig jaar. Er moet worden uitgegaan van een gemiddelde bezetting per auto van 2,8 personen. Dat er in vergelijking met vorige week maar duizend auto's zijn bijgekomen (ondanks het „los"-komen van een belangrijke groep vakantiegangers) wordt algemeen als een teleurstelling beschouwd, waarbij het slechte weer als belangrijke boosdoener wordt aange wezen. En straks? De vrees begint te leven dat de toeloop ook voor de rest van de zomer belangrijk zal achterblijven, mede als gevolg van negetieve publiciteit. „Sme rig weer, smerig strand en lange wacht tijden. Veel mensen die het plan hadden de komende weken naar Texel te komen zullen zich misschien bedenken en ergens anders heengaan voor zover ze geen akkommodatie hebben besproken. Dat zal vooral in De Koog terugslag geven want daar moet men het in de topperiode voor een groot deel hebben van de kampeerders van 'Kogerstrand'" aldus de visie van een somber gestemde Texelse horecaondernemer die de eerste helft van het zomerseizoen definitief als verloren beschouwt. Herfstvakantie Of het in augustus beter wordt hangt voornamelijk af van het weer. Een licht puntje op wat langere termijn is dat vrij veel animo bestaat voor de herfstvakan tie. De herfstvakanties vallen nogal gelukkig deze keer: de Nederlandse en de Duitse sluiten precies op elkaar aan. De drukte op de veerhaven van Den Helder kon zaterdag j.l. vrij vlot worden verwerkt. De wachttijden waren niet hoger dan drie uur. Na half vier 's middags werd het rustig en kon het pendelen worden gestaakt. De 79-jarige heer Pieter Jan Daalder uit 's-Hertogenbosch (de enige nog in leven zijnde zoon van Jacob Daalder Dzn die van 1881 tot 1926 onderwijzer was aan de o.l.school van Oosterend) heeft vrijdagmiddag de nieuwe naam van de o.l.school onthuld. Dat gebeurde onder grote be langstelling en als onderdeel van een feestelijk programma, waar bij o.a. leden van de familie Daal der acte de presence gaven. Oudercommissie en het bestuur van de Schoolvereniging Oosterend Open bare school (SOOS) hadden aanvanke lijk het plan om de school te noemen naar Dirk L. Daalder, de schrijver van de boeken „Schimmenspel" en „Fijn en grof" waarin het Oosterender leven van rond de eeuwwisseling uit de doeken wordt gedaan. Maar na overleg met de weduwe van Daalder en andere familie leden werd duidelijk dat de school nog beter naar „meester" Jacob Daalder kon worden genoemd. Dirk Daalder heeft door zijn boeken wel een grotere bekendheid gekregen maar als dorps figuur was zijn vader belangrijker, een betekenis die overigens vooral dank zij de boeken van zijn zoon duidelijk is geworden voor de huidige generatie. Jacob Daalder was niet alleen 45 jaar als onderwijzer aan de school verbonden maar was tevens voorzanger in de Doopsgezinde vermaning, correspon dent van de Texelse Courant, voorzitter van „Nut en Genoegen", was betrok ken bij het steunfonds voor visserswe duwen „Texels Belang" en gold als hulp en toeverlaat voor iedereen die hulp nodig had. Overbruggen Daalder was bovenal een man die de destijds vooral in Oosterend scherpe tegenstelling tussen geloofs- en politie ke groeperingen wilde overbruggen. Dat blijkt onder meer uit het door zijn zoon doorgegeven pleidooi voor een geza menlijke koninginnedagviering, dus zo wel door „fijn" als „grof". Die „over- bruggingsfunktie" sluit aan bij de doel stellingen van het openbaar onderwijs dat als ideaal heeft kinderen van uiteen lopende levensbeschouwing in één school samen te brengen, uiteraard zonder daarbij het recht op bijzonder onderwijs te willen aantasten. De naam van meester Daalder prijkt nu in fraaie houten letters op de gevel van de school. De bejaarde heer Daalder mocht vrijdagmiddag het gordijntje wegtrekken dat er voor was gehangen. Oud-leerling In de hal van de school was een welkomstwoord gesproken door de heer J. Visman, voorzitter van de Schoolver eniging Oosterender Openbare School. Visman, zelf oud-leerling van meester Daalder haalde genoeglijke herinnerin gen op. De gang van de school was versierd met oude foto's van Oosterend (waaronder schoolfoto's) die uiteraard veel gespreksstof leverden. De heer P. J. Daalder liet zich waarderend uit over het initiatief om de school naar zijn vader te noemen en ook burgemeester Engelvaart hield een praatje waarin hij van zijn sympathie voor het openbaar onderwijs getuigde. De heer Engelvaart vond het een goede zaak dat de Texelse scholen een „ech te" naam krijgen. Het bevordert de herkenbaarheid. Historisch programma 's Middags werd op de zolder van de school door de leerlingen een bijzonder geslaagd „historisch" programma afge werkt. Voor een volle „zaal" werd een beeld gegeven van de plaats die meester Daalder destijds in het dorpsgebeuren innam. De ruimte was ingericht als een schoollakaal anno 1900 en de kinderen waren gekleed in de mode van toen. Door mevrouw Brans (met kap) werd uit „Fijn en Grof" het stuk voorgelezen over de koninginnedagviering. Een suc ces was het zingen van de liedjes die destijds onder leiding van Daalder waren ingestudeerd. Verschillende oud-leerlin gen konden ze zó weer meezingen. Een en ander was georganiseerd en geregis seerd door onderwijsdocenten, ouder commissie en SOOS-bestuur met mede werking van meerdere oud-leerlingen. In het bijzonder mogen de namen worden genoemd van de heer Van Velthuijsen, mej. Schuyt en mevrouw T. Visser. Na afloop van het feest bleef ieder nog een uurtje gezellig napratend bijeen. De kampioenen in beeld. OP de auto vlnr. Martin van Bemthum (3de), kampioen Paul Wuis en Adrie Westdorp (2del. Op de motor kap de winnaar van de kever race Hans Smit en de beste vrouwelijke kevercoureur Lenie Kiewiet (4de). Dirk Oosterhof in een vrij goede positie en hadden zich bij de eerste doorkomst samen met Martin van Benthum en Paul Wuis in de kop van het klassement kunnen nestelen. Hoewel Adrie West dorp gedurende vier van de tien af te leggen rondes de kop schijnbaar vast in handen had, (gevolgd door Paul Wuis, Martin van Benthum en Dirk Oosterhof) werd een kleine onnauwkeurigheid hem toch fataal. Terwijl de regen steeds harder begon te vallen en de ruitenwis sers maar amper kans zagen de cou reurs voldoende zicht op de baan te bieden rukte Paul Wuis op naar de eerste plaats. Hij stond die niet meer af. Douwe Dros, die in de slotfase nog alles op alles zette om zich een betere positie te verschaffen gokte mis en zag geen kans de laatste ronde te voltooien. Nummer 19 Voor deze eerste aflevering van de jaarlijkse MAB-autocross op het traditio nele crossterrein bij Oosterend hadden zich dit jaar 64 crossers laten inschrij ven. Alle 64 waren tijdens het voorstel len aan het begin van de eigenlijke wed strijd ook aanwezig maar wagen num mer 19 van Theo Zuidewind en monteur Jaap Verhoeve hield het daarmee voor gezien. Omdat de drijfstang van hun auto het liet afweten moesten zowel coureur als monteur op de tribune plaats nemen. De crosswagen waarmee Maar ten Koorn vorig jaar de tweede race op zijn naam bracht werd nu gereden door Dirk Oosterhof die het met de 8 cylinder Ford tot de finale bracht, maar in de achtste ronde vastliep. Koorn zelf kon dit jaar niet meedoen omdat hij een dikke knie had en op doktersvoorschrift rust moest houden. Liggend op een matras aan de rand van de baan gaf hij zijn vervanger veel nuttige informatie. Bij de ontwikkeling van de plannen oor verbouw van hotel De Lindeboom- exel is een vertraging van zeker een alf jaar opqetreden. De RST is er niet in eslaagd aangrenzende grond te kopen, odat de tekeningen moeten worden erzien. Het is daarom onmogelijk om ar 15 september met de verbouwings- rerkzaamheden te starten zoals aan- ankelijk het voornemen was. Het is de edoeling de exploitatie gedurende de enter op de huidige voet voort te etten. In de finale van de Ar evercross konden de deelnemers ook van de springschans gebruik maken. In de stromende regen was het de witte Buick van Paul Wuis ie tegen zessen Adrie Westdorps 8 cylinder Ford nog net te nel af was en de titel greep. Martin van Benthum (vorig jaar al jns winnaar) werd derde met een lie Chevrolet 8 cylinder. Kees van tnten was de vierde coureur die de tale uitreed. Met uitzondering van suwe Dros en Dirk Oosterhof, die de slotfase in de strobalen langs baan belandden strandden alle lerige finalisten al in de eerste icht, toen er amper honderd meter ireden was. Dat waren Wop enks, Ars van der Meulen en Nico itte. Paul Wuis werd dus uiteindelijk de impioen voor een 4.597 man tellend etalend publiek (3.150 groot en 1.447 ein) gehuldigd na een modderballet at nauwelijks zijn weerga kent. Spekglad Het zag er in het begin overigens niet rg naar uit dat het Paul Wuis zou rorden die aan het eind van de middag elauwerd werd. Gestart in de eerste lanche, toen hijdoor de in de ochtend ge- allen regen de baan spekglad was, kwam ij al vrij vlot in de strobalen terecht en loesten hij en zijn broer Hans Wuis in et rennerskwartier al het mogelijke oen om de zaak weer aan de praat te rijgen. Dat lukte tenslotte toch en na e overige vier manches en de eerste ïanche van de Keverrace greep hij in de erste herkansing de tweede plaats achter Nico Witte (ook al met een Buick) die de finale niet zou uitrijden. Paul Wuis, Nico Witte en Dirk Ooster hof stelden tenslotte via hun klassering in de eerste halve finale hun plaats in de finale veilig. Douwe Dros, Wop Rienks en Aris van der Meulen plaatsten zich via de tweede halve finale en Martin van Benthum, Adrie Westdorp en Kees van Lenten via de derde. Onnauwkeurig Op een baan die door het uitbundige gebruik van in totaal 64 cross-auto's en cross-kevers danig vernield was vond tenslotte de finale plaats. Hierin startten Dirk Oosterhof, Douwe Dros, Kees van Lenten en Paul Wuis in de tweede rij. Een gelukkige keus naar spoedig bleek omdat de coureurs van de voorste rij al in de eerste bocht uitgeschakeld wer den. Daardoor kwamen Douwe Dros en

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1978 | | pagina 1