(jfoen c2wartsjexeh in het hart
Tarieven blijven voor
Texelaars ongewijzigd
TESO krijgt toch
investeringspremie
AN P-informatie
over wachttijden
wordt beter
Auto opengebroken
Clandestiene zender
Burgers door
jongelui afgetuigd
1e JAARGANG Nr. 9294
DINSDAG 18 JUL11978
Uitgave: Langeveld De Rooy B.V.,
Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741
Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
Den Burg, telefoon 3543.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ11,— per kwartaal
70 cent incasso; los 45 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636;
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398.
Advertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom.
VEROLME BOUWT
DUBBELDEKKER
Deze tekening ven Rudolf Des geeft een indruk ven de indefing ven het nieuwe schip. In
tegenstelling tot de huidige schepen heeft de dubbeldekker geen ..reeg" en is dus volkomen
recht De eutodekken hebben een grotere hoogte rodel ook in de zijgangen (kleine) vracht
auto's kiainen worden geplaatst. Het pessagiersvorbliff bestaat iet één ruimte met daarin
centraal de keuken met het buffet De toiletgroepen bevinden zich aan de uiteinden. Om do
bovenbouw een zo laag mogelijk gewicht te geven is het bovenste autodek niet geheel
gesloten; de auto's zijn dus van buitenaf zichtbaar. Er zijn twee gescheiden machinekamers.
Ais in geval van calamiteit er daarvan één uitvalt kan het schip toch nog een haven bereiken.
Evenals de Marsdiep en Texelstroom zal ook het nieuwe schip, dat voorlopig de naam .bouw
nummer 971" heeft dieselalektrisch worden voortgedreven. Er zijn totaal zes motoren
waarvan er gewoonlijk vijf in werking zijn. Bij mooi weer zijn zelfs vier motoren genoeg. Zoet
water fU.e. voor de toiletteni wordt betrokken van de zeewaterontzittingsinstallatje. Op de
dubbeldekker zal evenveel personeel werkzaam zijn als op een van de bestaande schepen.
De tekening is een illustratie in het boekje „Een dubbeldeksschip dat TESO heeft uitgegeven
en dat allerlei informatie bevat over het schip en de vervoersproblematiek die aanleiding is
geweest om het te laten bouwen. Het boekje kan vanaf heden door serieus belangstellenden
bij de bankkantoren worden afgehaald.
Naast de contractprijs van 34,8 mil
joen gulden zijn er vrij veel (voor een
groot deel reeds gemaakte) bijkomende
kosten voor modelproeven, financie
ringskosten, toezicht, architect e.d.,
waardoor het bedrag van de totale in
vestering op 39,3 miljoen komt. Omdat
de dubbeldekker als zeeschip wordt
aangemerkt is geen btw verschuldigd.
Geen probleem
Financiering van de bijna veertig mil
joen is volgens bestuur en direktie van
Teso geen enkel probleem. De onderne
ming kan zes miljoen gulden zelf op tafel
wordt gepraat) bestekklaar te maken en
tot aanbesteding over te gaan, viel vorig
jaar juni. Het feit was voor de toen
malige president-commissaris C. v.d.
Kooi aanleiding om op te stappen. Zijn
taak werd naderhand overgenomen
door een der andere commissarissen, de
heer J. Kikkert. Zoals bekend had Van
der Kooi bezwaar tegen het feit dat de
dubbeldekker niet de instemming heeft
van de hogere overheid. De gemeente
raad van Texel is uiteindelijk wel met
het grote schip akkoord gegaan, maar
bepaalde tevens dat aan de bouw van
gewijzigde aanleginrichtingen (waar-
Teso praktisch onmogelijk.
Bijzonder schip
De nieuwe dubbeldekker wordt in
meerdere opzichten een bijzonder schip.
De bijzondere eisen, waaraan het moet
voldoen vloeien voornamelijk voort uit
het feit dat het van de bestaande, nogal
kleine havens en de bestaande aanleg
inrichtingen gebruik moet kunnen ma
ken zonder dat de continuïteit van de
verbinding of de veiligheid van de
passagiers ook maar enigszins in gevaar
komen. Mede door deze omstandigheid
is 't bestek van het schip ongebruikelijk
gedetailleerd. Het telt 350 bladzijden en
zelfs op dit moment is de werf nog niet
klaar met alles nog eens helemaal door
te rekenen. Lang niet iedere werf kan in
staat worden geacht de opdracht uit te
voeren. Maar uiteindelijk werd op advies
van het Bureau voor Scheepsbouw te
Bloemendaal (die de dubbeldekker heeft
ontworpen) een aantal werven in Fin
land, Duitsland, Denemarken en België
aangezocht. Wat Nederland betreft
werd rekening gehouden met de uit
spraken van de beleidscommissie voor
de scheepsbouw (die zich met de sane
ring van de Nederlandse scheepsbouw-
industrie bezig houdt) want het zou niet
verstandig zijn de opdracht te geven aan
een werf die op de nominatie staat om
gesloten te worden.
De offertes moesten voor 15 mei
binnen zijn en de genoemde prijzen
moesten tenminste tot 19 augustus ge
stand worden gedaan.
Twee fronten
Parallel met de aanbestedingsactivi
teiten en de daarop volgende onderhan
delingen liep de aanvraag om een rijks
premie. Zoals bekend werd de eerste
aanvraag afgewezen en werd vergeefs
in beroep gegaan bij de Raad van State.
De afwijzende beschikking leverde ech
ter toch aanknopingspunten op, want er
werd de conclusie uit getrokken, dat de
eerste aanvraag .onvolledig" was ge
weest en dat een tweede gewijzigde
aanvraag om premie wèl kans van
slagen zou hebben. Er ging dus een
leggen en heeft naast de investerings
premie ook nog een fiscaal voordeel van
anderhalf miljoen [in de vorm van terug
betaalde vennootschapsbelasting vol
gens de zg. carry back-regeling) waar
door uiteindelijk nog slechts" een
bedrag van hoogstens 23 miljoen gulden
moet worden geleend. De Nederland-
sche Middenstandsbank zal samen met
de Nederlandse Scheepshypotheekbank
te Sappemeer een hypotheek geven op
zowel de oude schepen als de nieuwe
dubbeldekker.
Overleg daarover is nog gaande. De
aard van de regeling is nog niet helemaal
bekend evenmin als het rentepercen
tage (dat bij schepen iets hoger ligt dan
bij woninghypotheken). Van de aard
van de financieringsregeling hangt ook
af hoeveel de tarieven gemiddeld zullen
stijgen boven de normale trendmatige
verhogingen die Teso al sedert jaren
doorberekent. Teso-directeur Hooger-
heide spreekt echter van 3 tot 5%, wat
in overeenstemming is met verwachtin
gen die al meer dan een jaar geleden
naar buiten werden gebracht.
Vertegenwoordigers van Teso en van
Verolme maakten het grote nieuws
hedenochtend bekend tijdens een pers
conferentie in hotel „Juliana" te De
Koog. Kort tevoren was de onderne
mingsraad van Teso ingelicht.
Het besluit om de zeer omstreden
dubbeldekker (waarover al sinds 1970
door ook het bovendek van het schip
kan worden gebruikt) pas zou worden
meegewerkt als aan een aantal voor
waarden is voldaan. Men wil op deze
manier een zg. strukturele overcapaci
teit tegengaan, omdat gevreesd wordt
dat deze een zo grote toeloop van toe
risten mogelijk maakt, dat men zich op
Texel gedwongen zal voelen toe te
staan dat het aantal toeristische bedden
wordt uitgebreid boven het „heilige"
aantal van 47.000. In het bijzonder
wordt groei van het aantal dagjesmen
sen gevreesd.
Weinig capaciteitsgroei
Maar het staat vast, dat het ook
zonder deze voorwaarde van de ge
meenteraad nog jaren zal duren alvorens
Teso het bovendek in gebruik kan
nemen. Rijkswaterstaat heeft onlangs
nog laten weten voorlopig geen geld
beschikbaar te hebben. Het benedendek
alleen heeft een capaciteit van bijna 100
auto's. Omdat het de bedoeling is met
niet meer dan twee schepen tegelijk te
varen, betekent dat slechts een beschei
den groei van de vervoerscapaciteit. De
als enkeldekker gebruikte dubbeldekker
plus een van de bestaande schepen
kunnen samen ongeveer evenveel
auto's per dag overzetten in een half-
uursdienst als de twee bestaande sche
pen pendelend kunnen doen. Met meer
dan twee schepen tegelijk varen acht
nieuwe aanvraag in zee die werd ge
volgd door eindeloze besprekingen
waarvan het resultaat zich wisselend
gunstig en ongunstig liet aanzien. „We
hebben er eindeloos over gestoeid", al
dus directeur Theo Hoogerheide, die nu
echter de voldoening kan hebben dat de
betrokken ministers [van onder meer
Verkeer en Waterstaat, Economische
Zaken en Sociale Zaken) hun departe
menten opdracht hebben gegeven de
zaken in orde te maken.
De investeringspremie wordt over een
periode van vijf jaar uitbetaald. Het gaat
om vijf keer 4,75% van de investerings-
waarde (wat iets anders is als de
contractprijs en komt neer op 9,3 mil
joen gulden.
De strijd op het andere front verliep
ook succesvol. Teso ging uiteindelijk
met Verolme in zee, nadat deze werf zijn
aanvankelijk genoemde bedrag nog
„aanmerkelijk" (men wilde niet zeggen
hoeveel) had teruggebracht. Voor Rijn
Schelde Verolme wordt de Teso dubbel
dekker een verliesgevende zaak, maar
toch is men daar blij met de order, want
deze zou anders naar het buitenland zijn
gegaan, waarschijnlijk naar de werf Jos
Meyer in Papenburg [Duitsland), die
geruime tijd als een van de meest
aantrekkelijke gegadigden heeft gegol
den.
(lees verder op pagina 2)
De VVV heeft met Teso en de Ver
keersdienst te Driebergen afspraken ge
maakt om te voorkomen dat via de radio
onjuiste informatie wordt gegeven over
de wachttijden op de veerhaven van
Den Helder. Enkele weken geleden
kwam het voor dat tot laat in de avond
via het ANP werd omgeroepen dat in
Den Helder zodanig lange wachttijden
waren dat een deel van de auto's pas de
volgende ochtend zou kunnen worden
overgezet. In werkelijkheid hoefde na
half vier 's middags helemaal niet meer
te worden gewacht.
Deze „informatie" wekte in brede
kringen ergernis omdat vakantiegangers
mogelijk werden afgeschrikt om naar
Texel te reizen.
Namens de VW Texel deed direktie-
assistent Hans Bakker in een brief zijn
beklag bij het ANP, waarin hij wees op
het mogelijk negatieve effekt van derge
lijke nieuwsberichten. Dat heeft geleid
tot een door Teso voorgestelde afspraak
dat de verkeersdienst te Driebergen
(die de informatie in eerste instantie
krijgt van de politie in Den Helder en
deze vervolgens doorspeelt naar het
ANP) ervoor zal zorgen dat de berichten
over wachttijden niet meer klakkeloos
zullen worden herhaald maar dat steeds
opnieuw zal worden geïnformeerd bij de
politie of Teso.
Voor de vierde keer in een week werd
in Den Burg een auto opengebroken.
Nu gebeurde het op de Groeneplaats in
de nacht van vrijdag op zaterdag. Ont
vreemd werden een belichtingsmeter,
een koffertje met tien muziekcassettes,
een campinglamp en een leren dames
tasje. Gedupeerde was toerist L.V.
De Texelse Rijkspolitie heeft opnieuw
een 27 Mc zend-ontvanger in beslag
genomen. Deze keer werd de appara
tuur aangetroffen in de auto van een
Duitse vakantieganger.
De politie is op zoek naar een
groepje jongens dat in de nacht
van zaterdag op zondag enkele
inwoners van Den Burg heeft
mishandeld.
Het meest toegetakelde slachtoffer
van de mishandeling was dameskapper
Jan Prins die het zaterdagavond rond
middernacht met het groepje aan de stok
kreeg op de Burgwal. Bij het passeren
van het voormalige Asiel-gebouw kwam
daar juist Rob V. uit Den Burg uit. De be
groetingsceremonie verliep niet
vriendelijk en leidde tot een
woordenwisseling. Dat hield verband
met het feit dat Prins vermoedde dat
iemand uit het Asielgebouw wel eens iets
te maken kon hebben met het enkele
dagen eerder openbreken van zijn aan de
Burgwal geparkeerde auto, waarbij een
radio werd gestolen. Prins had daar al
eerder blijk van gegeven en zijn verden
kingen werden door de gebruikers van
het gebouw niet in dank afgenomenHet
bouwvallige onderkomen aan de Burg
wal is de laatste tijd in gebruik bij een
groep jongerenSinds zeer kort staat ook
Rob V. (onlangs uit gevangenschap ont
slagen) op de ledenlijst. Volgens de ver
klaring van Prins riep Rob V. enkele kor
nuiten naar buiten. Deze drongen drei
gend op. Waarop de in paniek gebrachte
kapper een van hen een klap gaf. Direkt
daarop sloeg het drietal met stokken en
planken op hem in, waarbij ze hem ette
lijke kneuzingen en een verwonding aan
de hand toebrachten. Ook mevrouw
Prins kreeg enkele klappen te verduren en
een soortgelijk lot trof Henk Prins waar
mee het groepje even later werdgecon-
fronteerd. De inmiddels gewaarschuwde
politie kon Rob V. zonder moeite aanhou
den, maar zoekt nog naar de drie andere
(waarschijnlijk niet van Texel afkomsti
ge) jongens. Bij het onderzoek van het
voormalige Asielgebouw werden enkele
gummi en houten wapenstokken-aange
troffen en in beslag genomen. Jan Prins
kon na in het ziekenhuis behandeld te
zijn, zijn normale dagelijkse werkzaam
heden hervatten.