(jfoen c2wartsjexeh in het hart Tarieven blijven voor Texelaars ongewijzigd TESO krijgt toch investeringspremie AN P-informatie over wachttijden wordt beter Auto opengebroken Clandestiene zender Burgers door jongelui afgetuigd 1e JAARGANG Nr. 9294 DINSDAG 18 JUL11978 Uitgave: Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741 Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, Den Burg, telefoon 3543. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs ƒ11,— per kwartaal 70 cent incasso; los 45 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636; Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398. Advertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom. VEROLME BOUWT DUBBELDEKKER Deze tekening ven Rudolf Des geeft een indruk ven de indefing ven het nieuwe schip. In tegenstelling tot de huidige schepen heeft de dubbeldekker geen ..reeg" en is dus volkomen recht De eutodekken hebben een grotere hoogte rodel ook in de zijgangen (kleine) vracht auto's kiainen worden geplaatst. Het pessagiersvorbliff bestaat iet één ruimte met daarin centraal de keuken met het buffet De toiletgroepen bevinden zich aan de uiteinden. Om do bovenbouw een zo laag mogelijk gewicht te geven is het bovenste autodek niet geheel gesloten; de auto's zijn dus van buitenaf zichtbaar. Er zijn twee gescheiden machinekamers. Ais in geval van calamiteit er daarvan één uitvalt kan het schip toch nog een haven bereiken. Evenals de Marsdiep en Texelstroom zal ook het nieuwe schip, dat voorlopig de naam .bouw nummer 971" heeft dieselalektrisch worden voortgedreven. Er zijn totaal zes motoren waarvan er gewoonlijk vijf in werking zijn. Bij mooi weer zijn zelfs vier motoren genoeg. Zoet water fU.e. voor de toiletteni wordt betrokken van de zeewaterontzittingsinstallatje. Op de dubbeldekker zal evenveel personeel werkzaam zijn als op een van de bestaande schepen. De tekening is een illustratie in het boekje „Een dubbeldeksschip dat TESO heeft uitgegeven en dat allerlei informatie bevat over het schip en de vervoersproblematiek die aanleiding is geweest om het te laten bouwen. Het boekje kan vanaf heden door serieus belangstellenden bij de bankkantoren worden afgehaald. Naast de contractprijs van 34,8 mil joen gulden zijn er vrij veel (voor een groot deel reeds gemaakte) bijkomende kosten voor modelproeven, financie ringskosten, toezicht, architect e.d., waardoor het bedrag van de totale in vestering op 39,3 miljoen komt. Omdat de dubbeldekker als zeeschip wordt aangemerkt is geen btw verschuldigd. Geen probleem Financiering van de bijna veertig mil joen is volgens bestuur en direktie van Teso geen enkel probleem. De onderne ming kan zes miljoen gulden zelf op tafel wordt gepraat) bestekklaar te maken en tot aanbesteding over te gaan, viel vorig jaar juni. Het feit was voor de toen malige president-commissaris C. v.d. Kooi aanleiding om op te stappen. Zijn taak werd naderhand overgenomen door een der andere commissarissen, de heer J. Kikkert. Zoals bekend had Van der Kooi bezwaar tegen het feit dat de dubbeldekker niet de instemming heeft van de hogere overheid. De gemeente raad van Texel is uiteindelijk wel met het grote schip akkoord gegaan, maar bepaalde tevens dat aan de bouw van gewijzigde aanleginrichtingen (waar- Teso praktisch onmogelijk. Bijzonder schip De nieuwe dubbeldekker wordt in meerdere opzichten een bijzonder schip. De bijzondere eisen, waaraan het moet voldoen vloeien voornamelijk voort uit het feit dat het van de bestaande, nogal kleine havens en de bestaande aanleg inrichtingen gebruik moet kunnen ma ken zonder dat de continuïteit van de verbinding of de veiligheid van de passagiers ook maar enigszins in gevaar komen. Mede door deze omstandigheid is 't bestek van het schip ongebruikelijk gedetailleerd. Het telt 350 bladzijden en zelfs op dit moment is de werf nog niet klaar met alles nog eens helemaal door te rekenen. Lang niet iedere werf kan in staat worden geacht de opdracht uit te voeren. Maar uiteindelijk werd op advies van het Bureau voor Scheepsbouw te Bloemendaal (die de dubbeldekker heeft ontworpen) een aantal werven in Fin land, Duitsland, Denemarken en België aangezocht. Wat Nederland betreft werd rekening gehouden met de uit spraken van de beleidscommissie voor de scheepsbouw (die zich met de sane ring van de Nederlandse scheepsbouw- industrie bezig houdt) want het zou niet verstandig zijn de opdracht te geven aan een werf die op de nominatie staat om gesloten te worden. De offertes moesten voor 15 mei binnen zijn en de genoemde prijzen moesten tenminste tot 19 augustus ge stand worden gedaan. Twee fronten Parallel met de aanbestedingsactivi teiten en de daarop volgende onderhan delingen liep de aanvraag om een rijks premie. Zoals bekend werd de eerste aanvraag afgewezen en werd vergeefs in beroep gegaan bij de Raad van State. De afwijzende beschikking leverde ech ter toch aanknopingspunten op, want er werd de conclusie uit getrokken, dat de eerste aanvraag .onvolledig" was ge weest en dat een tweede gewijzigde aanvraag om premie wèl kans van slagen zou hebben. Er ging dus een leggen en heeft naast de investerings premie ook nog een fiscaal voordeel van anderhalf miljoen [in de vorm van terug betaalde vennootschapsbelasting vol gens de zg. carry back-regeling) waar door uiteindelijk nog slechts" een bedrag van hoogstens 23 miljoen gulden moet worden geleend. De Nederland- sche Middenstandsbank zal samen met de Nederlandse Scheepshypotheekbank te Sappemeer een hypotheek geven op zowel de oude schepen als de nieuwe dubbeldekker. Overleg daarover is nog gaande. De aard van de regeling is nog niet helemaal bekend evenmin als het rentepercen tage (dat bij schepen iets hoger ligt dan bij woninghypotheken). Van de aard van de financieringsregeling hangt ook af hoeveel de tarieven gemiddeld zullen stijgen boven de normale trendmatige verhogingen die Teso al sedert jaren doorberekent. Teso-directeur Hooger- heide spreekt echter van 3 tot 5%, wat in overeenstemming is met verwachtin gen die al meer dan een jaar geleden naar buiten werden gebracht. Vertegenwoordigers van Teso en van Verolme maakten het grote nieuws hedenochtend bekend tijdens een pers conferentie in hotel „Juliana" te De Koog. Kort tevoren was de onderne mingsraad van Teso ingelicht. Het besluit om de zeer omstreden dubbeldekker (waarover al sinds 1970 door ook het bovendek van het schip kan worden gebruikt) pas zou worden meegewerkt als aan een aantal voor waarden is voldaan. Men wil op deze manier een zg. strukturele overcapaci teit tegengaan, omdat gevreesd wordt dat deze een zo grote toeloop van toe risten mogelijk maakt, dat men zich op Texel gedwongen zal voelen toe te staan dat het aantal toeristische bedden wordt uitgebreid boven het „heilige" aantal van 47.000. In het bijzonder wordt groei van het aantal dagjesmen sen gevreesd. Weinig capaciteitsgroei Maar het staat vast, dat het ook zonder deze voorwaarde van de ge meenteraad nog jaren zal duren alvorens Teso het bovendek in gebruik kan nemen. Rijkswaterstaat heeft onlangs nog laten weten voorlopig geen geld beschikbaar te hebben. Het benedendek alleen heeft een capaciteit van bijna 100 auto's. Omdat het de bedoeling is met niet meer dan twee schepen tegelijk te varen, betekent dat slechts een beschei den groei van de vervoerscapaciteit. De als enkeldekker gebruikte dubbeldekker plus een van de bestaande schepen kunnen samen ongeveer evenveel auto's per dag overzetten in een half- uursdienst als de twee bestaande sche pen pendelend kunnen doen. Met meer dan twee schepen tegelijk varen acht nieuwe aanvraag in zee die werd ge volgd door eindeloze besprekingen waarvan het resultaat zich wisselend gunstig en ongunstig liet aanzien. „We hebben er eindeloos over gestoeid", al dus directeur Theo Hoogerheide, die nu echter de voldoening kan hebben dat de betrokken ministers [van onder meer Verkeer en Waterstaat, Economische Zaken en Sociale Zaken) hun departe menten opdracht hebben gegeven de zaken in orde te maken. De investeringspremie wordt over een periode van vijf jaar uitbetaald. Het gaat om vijf keer 4,75% van de investerings- waarde (wat iets anders is als de contractprijs en komt neer op 9,3 mil joen gulden. De strijd op het andere front verliep ook succesvol. Teso ging uiteindelijk met Verolme in zee, nadat deze werf zijn aanvankelijk genoemde bedrag nog „aanmerkelijk" (men wilde niet zeggen hoeveel) had teruggebracht. Voor Rijn Schelde Verolme wordt de Teso dubbel dekker een verliesgevende zaak, maar toch is men daar blij met de order, want deze zou anders naar het buitenland zijn gegaan, waarschijnlijk naar de werf Jos Meyer in Papenburg [Duitsland), die geruime tijd als een van de meest aantrekkelijke gegadigden heeft gegol den. (lees verder op pagina 2) De VVV heeft met Teso en de Ver keersdienst te Driebergen afspraken ge maakt om te voorkomen dat via de radio onjuiste informatie wordt gegeven over de wachttijden op de veerhaven van Den Helder. Enkele weken geleden kwam het voor dat tot laat in de avond via het ANP werd omgeroepen dat in Den Helder zodanig lange wachttijden waren dat een deel van de auto's pas de volgende ochtend zou kunnen worden overgezet. In werkelijkheid hoefde na half vier 's middags helemaal niet meer te worden gewacht. Deze „informatie" wekte in brede kringen ergernis omdat vakantiegangers mogelijk werden afgeschrikt om naar Texel te reizen. Namens de VW Texel deed direktie- assistent Hans Bakker in een brief zijn beklag bij het ANP, waarin hij wees op het mogelijk negatieve effekt van derge lijke nieuwsberichten. Dat heeft geleid tot een door Teso voorgestelde afspraak dat de verkeersdienst te Driebergen (die de informatie in eerste instantie krijgt van de politie in Den Helder en deze vervolgens doorspeelt naar het ANP) ervoor zal zorgen dat de berichten over wachttijden niet meer klakkeloos zullen worden herhaald maar dat steeds opnieuw zal worden geïnformeerd bij de politie of Teso. Voor de vierde keer in een week werd in Den Burg een auto opengebroken. Nu gebeurde het op de Groeneplaats in de nacht van vrijdag op zaterdag. Ont vreemd werden een belichtingsmeter, een koffertje met tien muziekcassettes, een campinglamp en een leren dames tasje. Gedupeerde was toerist L.V. De Texelse Rijkspolitie heeft opnieuw een 27 Mc zend-ontvanger in beslag genomen. Deze keer werd de appara tuur aangetroffen in de auto van een Duitse vakantieganger. De politie is op zoek naar een groepje jongens dat in de nacht van zaterdag op zondag enkele inwoners van Den Burg heeft mishandeld. Het meest toegetakelde slachtoffer van de mishandeling was dameskapper Jan Prins die het zaterdagavond rond middernacht met het groepje aan de stok kreeg op de Burgwal. Bij het passeren van het voormalige Asiel-gebouw kwam daar juist Rob V. uit Den Burg uit. De be groetingsceremonie verliep niet vriendelijk en leidde tot een woordenwisseling. Dat hield verband met het feit dat Prins vermoedde dat iemand uit het Asielgebouw wel eens iets te maken kon hebben met het enkele dagen eerder openbreken van zijn aan de Burgwal geparkeerde auto, waarbij een radio werd gestolen. Prins had daar al eerder blijk van gegeven en zijn verden kingen werden door de gebruikers van het gebouw niet in dank afgenomenHet bouwvallige onderkomen aan de Burg wal is de laatste tijd in gebruik bij een groep jongerenSinds zeer kort staat ook Rob V. (onlangs uit gevangenschap ont slagen) op de ledenlijst. Volgens de ver klaring van Prins riep Rob V. enkele kor nuiten naar buiten. Deze drongen drei gend op. Waarop de in paniek gebrachte kapper een van hen een klap gaf. Direkt daarop sloeg het drietal met stokken en planken op hem in, waarbij ze hem ette lijke kneuzingen en een verwonding aan de hand toebrachten. Ook mevrouw Prins kreeg enkele klappen te verduren en een soortgelijk lot trof Henk Prins waar mee het groepje even later werdgecon- fronteerd. De inmiddels gewaarschuwde politie kon Rob V. zonder moeite aanhou den, maar zoekt nog naar de drie andere (waarschijnlijk niet van Texel afkomsti ge) jongens. Bij het onderzoek van het voormalige Asielgebouw werden enkele gummi en houten wapenstokken-aange troffen en in beslag genomen. Jan Prins kon na in het ziekenhuis behandeld te zijn, zijn normale dagelijkse werkzaam heden hervatten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1978 | | pagina 1