Krassekeet-project naar tweede fase —ssm U£ Q6bi9Jt -6n6iluU-Jnu AFVOERLEIOING GEFUNOEERD OP STAAL INSTROMING EN GEMAAL GEFUNDEERO OP BETONPALEN 7.50 VENTILATIEROOSTER 5J5 S 3 LICHTMAST PROFIEL BESTAANDE DUK STROOMHOOFD EN KRAAGSTUK Ikraanbaan' STALEN TERUGSLAGKLEP LICHTMAST STALEN SCHUIF LICHTPUNT. BETONNEN TOEGANGSLUIK -STALEN DAMWAJ ZOUTWATERINLAAT KROOSHEK -4 55 JOLKLEP AFVOERKOKER INSTROOM UITLAAT PAGINA 2 TEXELSE COURANT DINSDAG 26 SEPTEMBER Deze tekening laat een lengtedoorsnee zie van het toekomstige Krassekeetgemaal, d afvoerkoker en met daarop gemaakte schu venschacht en het urtstroomhoofd. Let op he verschil tussen de oude en de nieuwe dijk di aan de zeekant wordt aangelegd en eei r kruinhoogte krijgt van 7,15 plus hl AP. TE MAKEN DELTADIJK 4 49 WATERDICHTE I^Hkabeldoorvoering HYDRAULISCHE AANDRIJVING ZOUTWATERINLAAT LEIDING L-ZOUTWATERINLAATLEIDING KWELSCHERM AFVOERKOKER III GRONDVERBETERING TOTN A P -4 00 AFVOERKOKER GEMAAL AFVOERKOKER II SCHUIVEN SCHACHT 48Ö r" WWa nen. Dit cultuurtechnische werk heeft totaal ruim twee miljoen gulden en 110 werkdagen gevergd. Er is 220.000 m3 grond verzet. De gloednieuwe rechte sloten zijn voorzien van een betuning van azobéhout om instorten van de kanten te voorkomen en er zijn maar liefst 110 wildtrappen aangebracht om te voorkomen dat hazen in het water terecht komen. Het oude gemaal Waal enburg wordt momenteel gesloopt door de Firma Kruk uit Beverwijk, onderaan nemer van De Vries Van de Wiel. Verval Een plaatje dat enkele maanden geleden door Ing. De Vries werd gemaakt en een indruk geeft van het bouwen van de automatisch werkende klepstuw die bij de Genteweg is gemaakt an waarmee een peilveschil nauwkeurig in stand wordt gehouden. „Het gaat goed. We liggen aardig op schema", zegt ing. Dirk de Vries uit Schagerbrug als hij praat over het ingrijpende waterbouw kundige werk dat momenteel in de polder Het Noorden wordt uitge voerd. De Vries is in dienst van het Ingenieursbureau „Oranjewoud" belast met de directie van dit miljoenen vergende karwei, dat thans zijn tweede fase ingaat. Het cultuurtechnische werk aan de water lopen in de polder is nl. vrijwel klaar en nu kan worden begonnen met de bouw van het eigenlijke gemaal Krassekeet. Voor onze lezers die het zich niet meer herinneren leggen we nog even uit wat er aan de hand is. Het Waterschap Texel heeft besloten de bemaling van de polders Waalenburg en Het Noorden te combineren. Zodat een eind komt aan de afzon derlijke bemaling van beide polders op een gemeenschappelijke binnen- boezem en lozing bij laag water via een sluis. Aan het oude systeem kle ven nadelen, waaronder de beperkte mogelijkheden tot lozen (bij lang durig hoge waterstand kan niet worden geloosd) terwijl de bestaan de gemalen binnen afzienbare tijd aan vernieuwing toe zouden zijn. Het was daarom vooral op wat langere termijn verstandig om een nieuw gemaal te bouwen dat het drooghouden van beide polders voor zijn rekening neemt en het was zaak het nu te doen. Rijkswaterstaat be taalt het project voor een belangrijk deel omdat het als onderdeel van de dijkverzwaringswerken wordt be schouwd. Als het Waterschap van het plan had afgezien zou door Rijks waterstaat een nieuwe sluis in de dijk zijn gebouwd en dat kostte ook een lieve cent. Een ander voordeel van de nu gekozen nieuwe situatie is de belangrijk grotere capaciteit: het nieuwe gemaal zal 250 m3 water per minuut naar buiten kunnen werken, terwijl de gezamenlijke capaciteit van de bestaande gemalen 200 m3 per minuut is. De afgelopen maanden heeft de firma De Vries Van de Wiel hard gewerkt aan het cultuurtechnische deel van het project. Met die fraaie aandui ding wordt gedoeld op de aanpassing van de waterlopen in de polder. Er moet een deel worden gedempt en ver vangen door een nieuw stuk, een ander deel moest verder worden uitgegraven om de vereiste capaciteit te krijgen en er moesten diverse betonnen „kunst werken" worden gemaakt zoals dui kers' een klepstuw en zelfs een vee tunnel. De graverij was nodig om het uit te malen water vlot naar het gemaal te laten stromen. een paar maanden niet is geweest, heeft moeite de omgeving te herken- Het polderwater stroomt via de nieu we sloten „vanzelf" naar het toekom stige gemaal. Tussen het hoogste en laagste punt is een hoogteverschil van minder dan een meter. De polder Het Noorden ligt lager dan Waalenburg. Om het daarmee verband houdende peilverschil in stand te houden is bij de Genteweg een automatisch werkende klepstuw aangebracht, waarmee in feite het peil van Waalenburg wordt geregeld. Van een ingrijpende verande ring is vooral sprake bij de Zaandam- merdijk tussen Het Noorden en Waal enburg. Het oude gemaal verdwijnt om plaats te maken voor een brede water loop. In de binnendijk is een nieuwe duiker gemaakt waarin zich een schuif bevindt waarmee de waterdoorlaat kan worden afgesloten, een maatregel die alleen nodig is als de zeedijk van de polder Het Noorden zou doorbreken zodat de binnendijk waterkering wordt. Het cultuurtechnisch werk wordt in oktober opgeleverd. Bij het project (gestart op 5 april van dit jaar) waren vortdurend veertig tot vijftig man betrokken, die voor een deel voor deze gelegenheid waren aangeworven en foto, genomen vanaf de Zaandammerdijk, geeft een indruk van het vernieuwde wars door de polder Het Noorden naar het nog te bouwen Krassekeet-gemaal loopt dus niet hoorden tot het vaste perso neelsbestand van De Vries Et Van de Wiel. Krassekeet Nu staat dus de volgende fase te gebeuren, de bouw van het gemaal Krassekeet. Het bouwkundige gedeelte van het eigenlijke gemaal zal 1,8 mil joen vergen en daar komt dan nog eens een miljoen bij voor de 75 meter lange afvoerkoker die onder de toekomstige verhoogde dijk naar de Waddenzee loopt. Zoals eerder gemeld wordt het gemaal (ontwerp en directie „Oranje woud") gebouwd door J. G. Nelis Et Zn uit IJmuiden. Wie de door Rijks waterstaat ontworpen afvoerkoker zal maken staat nog niet vast want dit onderdeel van het karwei moet nog worden aanbesteed. Zolang de bouw duurt (een jaar) wordt de bemaling van de polders waargenomen door een noodgemaal met een capaciteit van 180 m3 per minuut. Het drijvende gemaal heeft na een moeizaam transport over land vanuit de haven van Oudeschild een plaatsje gekregen San het eind van het nieuwe aanvoerkanaal en heeft vorige week tot tevredenheid proefge draaid. Tijdig klaar Gemaal en perskoker moeten klaar zijn als begonnen wordt met de ver- Vlak voor het punt op de dijk waar het Kras- sokeetgemaal zal worden gebouwd ligt nu het drijvende noodgemaal van de firma Nelis. Een jaar lang zal dit noodgemaal de bemaling van Het Noorden en Waalenburg voor zijn re kening nemen. Het water wordt met pijplei dingen over de bestaande dijk gepompt Het hekwerk is een rooster om te voorkomen dat drijvend hout en andere ongerechtigheden door het gemaal worden opgezogen. -^L- Ander landschap Voor de Texelse weggebruikers is het niet onopgemerkt voorbij gegaan. Maandenlang zijn bepaalde weggedeel ten afgesloten geweest. Voor het land schap van de polder Het Noorden was het ook een hele verandering. Wie hier zwaring van dit dijkgedeelte. Dit 2'/2 km lange stuk (van Krassekeet tot De Eendracht) wordt nog dit jaar aanbe steed en zal eind '79 waterkerend moe ten zijn. Het gaat om een van de slechtste stukken waar het water bij de schrikwekkende vloed van januari 1976 bijna overheen liep. Het nieuwe gemaal wordt uiterlijk geen indrukwekkend gebouw want het meeste zit onder de grond. Het gemaal krijgt twee pompen die worden aangesloten op zg. slakke- huizen, betonnen kamers met een bepaald profiel. Het maken van de bekisting daarvoor is specialisten werk en wordt dan ook uitbesteed aan een modelbouwer. De afvoerko ker waar het uit de polder afkomsti ge water doorheen wordt gepompt, bestaat uit twee vierkante kanalen met een doorsnee van 1,20 meter. In juni ward aan duiker mat noodschuif in de Zaandammerdijk gemaakt. Het we daarvoor eerst een bouwput te maken. De foto geeft een indruk van het plaatsen damwanden die met behulp van een aan een kraan bevestigde trilkop naar beneden gedreven. Het oude gemaal Waalenburg verdv» men teel onder de slopershamer. Er z c men opgegaan om het uit de dertig stammende gebouw in stand te hoi cultuurhistorisch monument maar di geen haalbare kaart te zijn. De beid: vt motoren zijn wel in veiligheid gebra exemplaar gaat naar de collectie van s Texelstroom; de andere krijgt een pl het toekomstige juttersmuseum in D Het gemaal Waalenburg was in de t jaren onderwerp van felle politieke t e strijdvraag was of het gemaal op olie elektriciteit zou werken. Zoals bekent uiteindelijke keus op olie. tl Een bijzonderheid is de zoutw ding die ook in deze koker is nomen waardoor het mogelijk hoeveelheid zeewater binnf laten. Deze voorziening is een tie dat het binnenwater bij van Het Noorden brak zal waardoor het specifieke van het natuurgebied aldaar zal blijven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1978 | | pagina 2