Op de goede weg met jerkeersmaatregeien?" Bernhardlaan krijgt extra groenstrook Renault4F4. HAVEN KADE 165 METER LANGER DAAN WELBOREN IN BESCHOUWING: OM SNELHEID TE BEPERKEN Rienstra wil beter overleg met woningbouwvereniging Visserijsteiger van de baan Unicef wenskaarten verkoopaktie Tweede ronde wintergesprekken Garage Dros b.v. uJjDAG 24 NOVEMBER 1978 TEXELSE COURANT PAGINA 15 laan Welboren heeft zich in beschouwing tijdens de be- tingsbehandeling afgevraagd de gemeente Texel met zijn eersmaatregelen op de goe- weg is. Zonder aan te geven er wèl moet gebeuren riep hij ot bezinning. Ifelboren, mede sprekend na- s de andere leden van de t-fractie, constateerde dat de teentelijke benadering van dit Herwerp dezelfde is als elders |etland: doorstroming van het ^keer krijgt voorrang boven igheid. ixel heeft in verschillende dorpen nerven ingericht, het fietspadennet it nog steeds uitgebreid en voor Texel geldt een redelijke maximum leid, maar het is de vraag of andere eersmaatregelen wel zo goed zijn in j Texelse situatie. Als voorbeeld nde Welboren de Krimpenerwaard- ringen, die de veiligheid lijken te logen, maar die ook het sneller n op de Pontweg bevorderen. Bij kruisingen wordt herhaaldelijk zo- links als rechts gepasseerd omdat er wel ruimte genoeg is. „Een kwalij- rntwikkeling", aldus Welboren, die erder op wees dat dit soort maatre- in is bedoeld voor de drukste periode het jaar. „Voor het merendeel van ijjaar zijn deze ingrepen overbodig en en zelfs een overdreven of belache- indruk". DAAN WELBOREN twijfels Een kras geval vond spreker de krui sing Pontweg-Akenbuurt waar een oer woud van dertig verkeers- en andere borden staat. „En daar komen in de toekomst ook nog verkeerslichten bij. Het kan niet op!" Het aanleggen van fietspaden langs de bestaande wegen werkt snelheids- verhogend op het autoverkeer, aldus de Pakt-man, die zich wel realiseerde dat zijn betoog wel eens moeilijk zou kunnen overkomen: „Ik weet dat een grote tegenstrijdigheid lijkt te schuilen in onze opstelling. Enerzijds pleiten we voort durend voor de bescherming van fietser en voetganger, het aan banden leggen Om de snelheid van met name it autoverkeer op de Bernhard- in beter in de hand te houden, I Gemeentewerken spoedig ginnen met de aanleg van een tra groenstrook. Deze beplanting zal in de vorm van bermpje worden aangelegd tussen parkeerstrook en de rijbaan. /olgens wethouder Gerard van der oi, die dit dinsdag tijdens de begro- gsvergadering in de raadszaal rendmaakte, wordt door de aanleg deze groenstrook bij de wegge- liker de suggestie gewekt, dat de g smaller is. Gezien de ervaringen elders in Nederland zijn opgedaan, eft een dergelijke groenstrook een ïlheidverlagende werking. Klif In zijn beantwoording op een aantal en, die hem middels de verschillen- algemene beschouwingen waren ge lid deelde Van der Kooi voorts mee, het college zijn uiterste best doet wat betreft Den Hoorn orde op ;en te stellen. Het ligt volgens hem |de bedoeling het Klif, indien moge voor het komende zomerseizoen zo- lig gereconstrueerd te hebben, dat veiligheid zo goed mogelijk gegaran- srd is. Maar aanleiding van een vraag die de ctie van Texels Belang hem hierover d gesteld, zei Van der Kooi, dat de lieg van het fietspad langs de i isterweg vrijwel bestekklaar is. Dit d maakt deel uit van het fietspaden- in Texel dat landelijk model heeft staan. Over een fietspad langs de lornderweg naar Den Burg wilde hij lenlijk niet zozeer in discussie treden, idat men hier op dezelfde proble- in stuit als bij het fietspad tussen n Burg en Oosterend het geval is qe- esj.' j'n_ {egensteli'inq tot het pad '9s_df..^?jëCmServTOrg1jteen toerls- che gelden beschikbaar gesteld. Troetelkindje Ook wethouder Jook Nauta bracht g een en ander betreffende de Texel- fietspaden te berde. Het is, zoals hij Kombi/Bestel. - (Kombi) Ben- Ongeëvenaarde vering maakt de Re - nault 4 geschikt voor j vervoer van de meest breekbare ladingen Idea'e hoogte van de laadvloer (52 cm bo ven de weg). Vlakke vloer Handige laad- deur met laadklep Le verbaar m gesloten uitvoering (Bestel) en met zijruiten en wegklapbare achterbank ^——^zineverbruikO RENAULT r V bij 100 km/u 1 op 15. fech- msche gegevens 845 cc-34 DIN in,,,.- pk,100km/u. Sfl 6 Gratis: haal bij r ons 't kleur rijke Renault- boek boorde vol informatie over autorij den en alle Renaultmodellen van het autogebruik en het bevorderen van de verkeersveiligheid. Anderzijds lijkt het nu of we het met het gevoerde beleid oneens zijn en de genomen maatregelen en voorzieningen afwijzen. We krijgen echter steeds meer twijfels. We willen dat we ons nog eens goed bezinnen op alle maatregelen die we op verkeersgebied hebben genomen en nog zullen nemen. Is dit wel de goede weg? Waarom zijn er 's zomers zoveel Texelaars bij verkeersongelukken betrok ken? Doen we wel voldoende aan voorlichting, opvoeding en controle op de naleving van geldende regels en bepalingen? Moeten we omdat de men taliteit van een klein aantal weggebrui kers niet deugt, zoveel overdadige maatregelen en voorzieningen treffen?" Welboren drong aan op uitbreiding van de Rijkspolitie en herinvoering van de wijkagent. „Neem verkeersmaatre gelen die passen in de schaal van het eiland. Het verkeer dient ondergeschikt te zijn aan de belangen van milieu en leefbaarheid in de ruimste betekenisl Stel veiligheid boven doorstroming en betrek de bevolking nog meer bij de oplossing van verkeersvraagstukken". Ook dit jaar zullen op Texel Unicef wenskaarten worden verkocht. Unicef is het kinderfonds van de Verenigde Naties dat zich op wereldwij de schaal inzet voor het welzijn van het kind. De meeste aktiviteiten hebben plaats in de ontwikkelingslanden. In deze landen, waar vaak een grote trek van het platteland naar de stad is, staan regeringen vaak voor bijna onoplosbare sociaal-medische problemen, waarvan kinderen de eerste slachtoffers zijn. De kindersterfte is enorm. Anderzijds wor den de kansen op een betere toekomst teniet gedaan door overbevolking. Uni cef biedt direkte hulp, die gericht is op de toekomst. Er worden ziekenhuizen gebouwd, inentingen uitgevoerd, melk poeder op de scholen verstrekt, onder wijs bevorderd en voorlichting en hulp gegeven bij de gezinsplanning. Al 25 jaar doet Unicef dit werk. Het is mogelijk mede dank zij de winst uit de verkoop van Unicef wenskaarten en agenda's, die vanaf heden verkrijgbaar zijn bij: H. Boere, Thijsselaan 122, Den Burg; M. Blanken, Tjakkerstraat 35, Den Burg; N. Hemelrijk, Barendszstraat 2A, Oudeschild; M. Veld, Hogereind 23, De Waal; G. Westdorp, Ploosterstraat 2, De Cocksdorp; W. Kikkert, Kikkert- straat 18, De Cocksdorp; J. Kiltz, Ruyslaan 21, De Koog; A. Vonk, Kotter- straat 25, Oosterend; A. de Vries, Herenstraat 50, Den Hoorn; C. Oomens, Lieuwstraat 43, Den Burg en in de bibliotheek tijdens de openingsuren. Wethouder Gerard van der Kooi heeft dinsdagavond in antwoord op vragen van Ate Rienstra aan de raad meegedeeld, dat hij verbetering wil aanbrengen in de huidige contacten tussen de Woningbouwvereniging en de gemeente. Hij deed deze uitspraak nadat Rienstra had opgemerkt, dat er zijns inziens veel te weinig overleg is tussen beide instanties. Het overleg dat er dan wel is, is veelal te oppervlakkig en te kort, zodat daar meestal niet erg veel uitkomt, aldus Rienstra. Dit tussendebatje vond plaats bij de behandeling van het onlangs gereed gekomen woningbehoefte-onderzoek, waarover Van der Kooi had gezegd, dat nu het wachten is op ambtelijke advisering. Hij deelde mee, dat er momenteel door het college nog geen conclusies aan zijn verbonden. Dat zal pas gebeuren als het in de commissie voor Ruimtelijke Ordening ter tafel komt, waarna de raad zijn licht er over zal laten schijnen. Volgens v.d. Kooi is de gemeente op het moment nog niet „uitgerangeerd", waar het de bouw van nieuwe woningen betreft. In Den Burg Noord-west zullen spoedig 18 woningen van de grond komen. Wat betreft het Marsplan deelde de wethouder mee, dat er een voorberei- dingsbesluit in aantocht is en dat de gemeente het plan heeft om de eerste daar te bouwen woningen in de eerste plaats alleenstaanden en onvolledige gezinnen te huisvesten. Terugkomend op de opmerking van Rienstra zei v.d. Kooi, dat er momenteel een ambtenaar een dag in de week heeft uitgetrokken voor het contact met de Woningbouw vereniging en dat dit volgens hem vol doende moest zijn. Hij zou er echter zijn licht eens nader over opsteken. De komende week wordt de tweede ronde gehouden van de interkerkelijke gesprekken. Er wordt gesproken over het oude en nieuwe Godsbeeld, waar bij het tweede hoofdstuk uit het boekje „Over geloven gesproken" als uit gangspunt wordt gebruikt. Van dit boekje zijn bij de pastorieën nog exem plaren verkrijgbaar. De plaatsen en tijden zijn als volgt: Oosterend: kerkekamer Herv. kerk: 24 november, aanvang 20 uur. Den Burg: de Schakel: 27 november, aanvang 20 uur. De Koog: de Schuilhut: 27 november, aanvang 20.15 uur. Den Hoorn: Ons Huis: aanvang 20.15 uur. 30 november. De Cocksdorp: het Gebouw: 1 december, aanvang 20 uur. opmerkte nog immer zijn „troetelkind je". Nauta verklaarde nogmaals met nadruk dat de toezegging van de dienst Landinrichting is nagekomen en dat de financiële middelen voor de aanleg van het fietspad naar Oosterend binnen zijn. Hij verwachtte dat het pad in het komende voorjaar gerealiseerd zou gaan worden. Naar aanleiding van een vraag van het WD-raadslid Klaas Barendregt, zei Nauta dat momenteel nog niet precies kan worden beoordeeld wanneer het fietspad tussen De Cocksdorp en het Krimslag aangelegd zou kunnen wor den. Hij hoopte dat het in 1980 kon worden gerealiseerd. Omtrent het tracé merkte hij nog op, dat dit pad bij het Eierlandsche Huis zou beginnen en zou lopen naar de zuidzijde van het Krim slag. In een eerder plan zou het pad vanaf de Langeveldstraat lopen. Wat betreft het fietspad nabij 't Horntje zei Nauta, dat dit ook in 1979 gerealiseerd zou kunnen worden. Men stuit echter nog op problemen bij de financiering van een stukje langs de Stolpweg. Volgens wethouder Nauta zou dit eventueel op kosten van de gemeente zelf aangelegd kunnen wor den. Mobiele parkeerplaats In antwoord op Daan Schilling, die zijn ongerustheid had uitgesproken over de capaciteit van het parkeerterrein bij het Hoornderslag, zei Nauta, dat hiervoor eigenlijk geen oplossing is. Hij legde uit dat de be langstelling voor de naaktrecreatie bij Paal 8 dermate explosief is verlopen, dat men hier geen tijdige maatregelen heeft kunnen treffen. Het parkeer terrein op zich heeft als gevolg van de steeds voortdurende kustafslag erg te lijden en stuift voortdurend onder. Hij verklaarde dat de gemeente hier eigenlijk te maken heeft met een „mobiel parkeerterrein" dat voort durend verder in oostelijke richting ver plaatst zou moeten worden. Volgens de wethouder is de enige oplossing op nieuw een stuk natuurgebied op te of feren, maar op dit moment wil niemand daar eigenlijk aan. Olieopslag C.I.V Industrie II I I I li ii I l i i 'li III 11 'iii 'Tl .'jmrn m Werkhaven IOCV 11 1 fivl i-iJ/inrtii .1 fvi-. t Pompstation Steenlosplaats Terrein astaltmolen Jachthaven Oorsprongweg 3, EIERLAND (Texel), Tel. 02225-233 Bij de bespreking van het hoofd stuk werkgelegenheid heeft wet houder Jook Nauta dinsdagmiddag aan de raad meegedeeld dat er in middels ontwerpplannen op tafel liggen om de havenkade van Oude schild met 165 meter te verlengen. Van de aanleg van een nieuwe vis serijsteiger heeft men in overleg met de vissers afgezien. Er is op ambtelijk niveau inmiddels een intern rapport geschreven waarbij een principetekening is gemaakt. Op deze tekening heeft men ook de plaats van een eventuele schepenlift en een stukje industrieterrein aangegeven. Indien het allemaal op deze manier zou gaan gebeuren zal ook de situering van de jachthaven enigszins moeten veran deren Droeve zaak Nauta verklaarde tevens dat men ter realisering van deze plannen zou moe ten overgaan tot een wijziging van het bestemmingsplan Oudeschild. Een en ander in samenhang met art. 11 van de wet op de Ruimtelijke Ordening. Omtrent de problemen, waarmee de visserij momenteel te kampen heeft, zei wethouder Nauta, dat de gemeente de huidige positie van de vissers een droeve zaak vindt. Hij voegde er aan toe dat van dit alles niet alleen de vissers maar ook veel andere Texe laars indirekt de gevolgen ondervin den. Hernieuwd elan Met voldoening sprak Nauta over de aandacht die de werkgelegenheid in de uitgesproken algemene beschouwin gen heeft gekregen en zei dat het ge meentebestuur hier met hernieuwd elan de krachten aan zal geven. Hij vond het echter bijzonder jammer, dat niettegen staande de goede wil van de gemeente sommige aspecten van de werkgele genheid niet of nauwelijks door de plaatselijke overheden te beïnvloeden zijn. Naast het visserijvraagstuk beant woordde hij hiermee ook een vraag van Fridt Blanken, die had geïnformeerd over de mogelijkheden om iets te doen aan de dalende prijs van schapevlees. Nauta: „Hoe graag we het ook zouden willen, we kunnen niet. Het zijn alle maal zaken die ook ons van hoger hand worden opgelegd". Onderzoek Wethouder Jook Nauta schaarde zich achter de door Fridt Blanken uitgesproken wens dat het gezien de terugloop van het aantal toeristen op Texel noodzakelijk is een diepgaand onderzoek in te stellen. Hierin zou men de invloeden kunnen peilen en vandaar- uit concluderen welk structureel beleid er gevolgd zal moeten worden. Ook Nauta vond dit met name voor de toe komstige ontwikkelingen nabij De Koog erg noodzakelijk. Tot zijn grote ge noegen ziet het er volgens de wethou der naar uit dat op korte termijn een begin kan worden gemaakt met de realisering van een van de twee art. 11 gebieden bij De Koog. Wat betreft het in het buitengebied gelegen deel zijn geen bezwaren ingebracht. Overleg Nauta deelde tevens de mening die Jan van Asselt eerder die middag te berde had gebracht, dat het nog maar de vraag is of alle betrokkenen in de toeristische sector ook werkelijk de financiële consequenties van dit alles zullen willen dragen. Hij noemde het een erg belangrijke zaak, waarbij je er niet mee bent door alleen te zeggen dat het noodzakelijk is en de vraag te stellen of men de finan ciële verantwoordelijkheid wil dragen. Hij vond een diepgaand overleg met het bedrijfsleven een eerste vereiste. Nauta voegde er nog aan toe, dat men in dit verband ook nog eens aan een wijziging van de toeristische heffingen zou kunnen denken. Mosselen J. C. Dros, die had gevraagd hoe het stond met eventuele mosselprojecten op Texel kreeg te horen dat het college hierover gesprekken met deskundigen heeft gevoerd. Hij vond het echter nog veel te vroeg om omtrent de toekomst verwachtingen te wekken. Nauta moest evenwel toegeven, dat er aanknopings punten waren, die door de commissie voor vestiging van bedrijven nader uit- van de heven van Oudeschild. waarop de nieuwe kade is aan gegeven. De overige intekende momenteel nog mee aanwezige nieuwighedenzijn zuiver planmatig. gewerkt zouden kunnen worden. Op de vraag van Dros over de even tuele ingebruikstelling van industrie terreinen nabij Oosterend en De Cocksdorp deelde Nauta mee, dat be treffende Oosterend de besluiten met pachtontbindingen ondertekend zijn. Deze grond zal in de loop van volgend jaar kunnen worden uitgegeven. Wat betreft het geplande industrieterrein nabij De Cocksdorp zit de zaak opnieuw helemaal in het slop. Volgens Nauta is door een aantal inge wikkelde oorzaken hier een heleboel misgegaan en het gevolg daarvan is dat de grond tenslotte niet door de gemeente, niet door Staatsbosbeheer, maar ook niet door CRM verworven is. Gas Tenslotte liet wethouder Nauta nog weten dat wat betreft de propaganda van aardgas de beleidslijn van de ge meente totaal omgebogen is. Men vindt het nu verantwoord zelf reclame te gaan maken. Men zit nu nog met de moeilijkheid mensen aan te werven voor de huis-aan-huis-reclame. Het per soneel van het raadhuis is volgens hem dusdanig bezet dat hier niemand vrijge maakt kan worden. Volgens Nauta zou er eventueel iemand volgens de tijdelijke arbeidsplaatsenregeling (TAP) aangeworven kunnen worden. Het Pakt-raadslid Cor Ellen deelde daarop mee, dat indien men hiermee „een beetje moeilijk zit" hij best bereid zou zijn zich persoonlijk voor deze gas- reclamecampagne in te zetten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1978 | | pagina 15