Op de goede weg met
jerkeersmaatregeien?"
Bernhardlaan krijgt
extra groenstrook
Renault4F4.
HAVEN KADE 165
METER LANGER
DAAN WELBOREN IN BESCHOUWING:
OM SNELHEID TE BEPERKEN
Rienstra wil beter overleg
met woningbouwvereniging
Visserijsteiger van de baan
Unicef wenskaarten
verkoopaktie
Tweede ronde
wintergesprekken
Garage Dros b.v.
uJjDAG 24 NOVEMBER 1978
TEXELSE COURANT
PAGINA 15
laan Welboren heeft zich in
beschouwing tijdens de be-
tingsbehandeling afgevraagd
de gemeente Texel met zijn
eersmaatregelen op de goe-
weg is. Zonder aan te geven
er wèl moet gebeuren riep hij
ot bezinning.
Ifelboren, mede sprekend na-
s de andere leden van de
t-fractie, constateerde dat de
teentelijke benadering van dit
Herwerp dezelfde is als elders
|etland: doorstroming van het
^keer krijgt voorrang boven
igheid.
ixel heeft in verschillende dorpen
nerven ingericht, het fietspadennet
it nog steeds uitgebreid en voor
Texel geldt een redelijke maximum
leid, maar het is de vraag of andere
eersmaatregelen wel zo goed zijn in
j Texelse situatie. Als voorbeeld
nde Welboren de Krimpenerwaard-
ringen, die de veiligheid lijken te
logen, maar die ook het sneller
n op de Pontweg bevorderen. Bij
kruisingen wordt herhaaldelijk zo-
links als rechts gepasseerd omdat er
wel ruimte genoeg is. „Een kwalij-
rntwikkeling", aldus Welboren, die
erder op wees dat dit soort maatre-
in is bedoeld voor de drukste periode
het jaar. „Voor het merendeel van
ijjaar zijn deze ingrepen overbodig en
en zelfs een overdreven of belache-
indruk".
DAAN WELBOREN
twijfels
Een kras geval vond spreker de krui
sing Pontweg-Akenbuurt waar een oer
woud van dertig verkeers- en andere
borden staat. „En daar komen in de
toekomst ook nog verkeerslichten bij.
Het kan niet op!"
Het aanleggen van fietspaden langs
de bestaande wegen werkt snelheids-
verhogend op het autoverkeer, aldus de
Pakt-man, die zich wel realiseerde dat
zijn betoog wel eens moeilijk zou kunnen
overkomen: „Ik weet dat een grote
tegenstrijdigheid lijkt te schuilen in onze
opstelling. Enerzijds pleiten we voort
durend voor de bescherming van fietser
en voetganger, het aan banden leggen
Om de snelheid van met name
it autoverkeer op de Bernhard-
in beter in de hand te houden,
I Gemeentewerken spoedig
ginnen met de aanleg van een
tra groenstrook.
Deze beplanting zal in de vorm van
bermpje worden aangelegd tussen
parkeerstrook en de rijbaan.
/olgens wethouder Gerard van der
oi, die dit dinsdag tijdens de begro-
gsvergadering in de raadszaal
rendmaakte, wordt door de aanleg
deze groenstrook bij de wegge-
liker de suggestie gewekt, dat de
g smaller is. Gezien de ervaringen
elders in Nederland zijn opgedaan,
eft een dergelijke groenstrook een
ïlheidverlagende werking.
Klif
In zijn beantwoording op een aantal
en, die hem middels de verschillen-
algemene beschouwingen waren ge
lid deelde Van der Kooi voorts mee,
het college zijn uiterste best doet
wat betreft Den Hoorn orde op
;en te stellen. Het ligt volgens hem
|de bedoeling het Klif, indien moge
voor het komende zomerseizoen zo-
lig gereconstrueerd te hebben, dat
veiligheid zo goed mogelijk gegaran-
srd is.
Maar aanleiding van een vraag die de
ctie van Texels Belang hem hierover
d gesteld, zei Van der Kooi, dat de
lieg van het fietspad langs de
i isterweg vrijwel bestekklaar is. Dit
d maakt deel uit van het fietspaden-
in Texel dat landelijk model heeft
staan. Over een fietspad langs de
lornderweg naar Den Burg wilde hij
lenlijk niet zozeer in discussie treden,
idat men hier op dezelfde proble-
in stuit als bij het fietspad tussen
n Burg en Oosterend het geval is qe-
esj.' j'n_ {egensteli'inq tot het pad
'9s_df..^?jëCmServTOrg1jteen toerls-
che gelden beschikbaar gesteld.
Troetelkindje
Ook wethouder Jook Nauta bracht
g een en ander betreffende de Texel-
fietspaden te berde. Het is, zoals hij
Kombi/Bestel.
- (Kombi) Ben-
Ongeëvenaarde
vering maakt de Re -
nault 4 geschikt voor j
vervoer van de meest
breekbare ladingen
Idea'e hoogte van de
laadvloer (52 cm bo
ven de weg). Vlakke
vloer Handige laad-
deur met laadklep Le
verbaar m gesloten uitvoering (Bestel) en
met zijruiten en wegklapbare achterbank
^——^zineverbruikO RENAULT
r V bij 100 km/u 1 op 15. fech-
msche gegevens
845 cc-34 DIN
in,,,.- pk,100km/u.
Sfl 6 Gratis: haal bij
r ons 't kleur
rijke Renault-
boek boorde
vol informatie over autorij
den en alle Renaultmodellen
van het autogebruik en het bevorderen
van de verkeersveiligheid. Anderzijds
lijkt het nu of we het met het gevoerde
beleid oneens zijn en de genomen
maatregelen en voorzieningen afwijzen.
We krijgen echter steeds meer twijfels.
We willen dat we ons nog eens goed
bezinnen op alle maatregelen die we op
verkeersgebied hebben genomen en
nog zullen nemen. Is dit wel de goede
weg? Waarom zijn er 's zomers zoveel
Texelaars bij verkeersongelukken betrok
ken? Doen we wel voldoende aan
voorlichting, opvoeding en controle op
de naleving van geldende regels en
bepalingen? Moeten we omdat de men
taliteit van een klein aantal weggebrui
kers niet deugt, zoveel overdadige
maatregelen en voorzieningen treffen?"
Welboren drong aan op uitbreiding
van de Rijkspolitie en herinvoering van
de wijkagent. „Neem verkeersmaatre
gelen die passen in de schaal van het
eiland. Het verkeer dient ondergeschikt
te zijn aan de belangen van milieu en
leefbaarheid in de ruimste betekenisl
Stel veiligheid boven doorstroming en
betrek de bevolking nog meer bij de
oplossing van verkeersvraagstukken".
Ook dit jaar zullen op Texel Unicef
wenskaarten worden verkocht.
Unicef is het kinderfonds van de
Verenigde Naties dat zich op wereldwij
de schaal inzet voor het welzijn van het
kind. De meeste aktiviteiten hebben
plaats in de ontwikkelingslanden. In
deze landen, waar vaak een grote trek
van het platteland naar de stad is, staan
regeringen vaak voor bijna onoplosbare
sociaal-medische problemen, waarvan
kinderen de eerste slachtoffers zijn. De
kindersterfte is enorm. Anderzijds wor
den de kansen op een betere toekomst
teniet gedaan door overbevolking. Uni
cef biedt direkte hulp, die gericht is op
de toekomst. Er worden ziekenhuizen
gebouwd, inentingen uitgevoerd, melk
poeder op de scholen verstrekt, onder
wijs bevorderd en voorlichting en hulp
gegeven bij de gezinsplanning.
Al 25 jaar doet Unicef dit werk. Het is
mogelijk mede dank zij de winst uit de
verkoop van Unicef wenskaarten en
agenda's, die vanaf heden verkrijgbaar
zijn bij:
H. Boere, Thijsselaan 122, Den Burg;
M. Blanken, Tjakkerstraat 35, Den
Burg; N. Hemelrijk, Barendszstraat 2A,
Oudeschild; M. Veld, Hogereind 23, De
Waal; G. Westdorp, Ploosterstraat 2,
De Cocksdorp; W. Kikkert, Kikkert-
straat 18, De Cocksdorp; J. Kiltz,
Ruyslaan 21, De Koog; A. Vonk, Kotter-
straat 25, Oosterend; A. de Vries,
Herenstraat 50, Den Hoorn; C. Oomens,
Lieuwstraat 43, Den Burg en in de
bibliotheek tijdens de openingsuren.
Wethouder Gerard van der Kooi
heeft dinsdagavond in antwoord op
vragen van Ate Rienstra aan de raad
meegedeeld, dat hij verbetering wil
aanbrengen in de huidige contacten
tussen de Woningbouwvereniging
en de gemeente.
Hij deed deze uitspraak nadat
Rienstra had opgemerkt, dat er zijns
inziens veel te weinig overleg is tussen
beide instanties. Het overleg dat er dan
wel is, is veelal te oppervlakkig en te
kort, zodat daar meestal niet erg veel
uitkomt, aldus Rienstra.
Dit tussendebatje vond plaats bij de
behandeling van het onlangs gereed
gekomen woningbehoefte-onderzoek,
waarover Van der Kooi had gezegd,
dat nu het wachten is op ambtelijke
advisering. Hij deelde mee, dat er
momenteel door het college nog geen
conclusies aan zijn verbonden. Dat zal
pas gebeuren als het in de commissie
voor Ruimtelijke Ordening ter tafel
komt, waarna de raad zijn licht er over
zal laten schijnen. Volgens v.d. Kooi is
de gemeente op het moment nog niet
„uitgerangeerd", waar het de bouw
van nieuwe woningen betreft. In Den
Burg Noord-west zullen spoedig 18
woningen van de grond komen.
Wat betreft het Marsplan deelde de
wethouder mee, dat er een voorberei-
dingsbesluit in aantocht is en dat de
gemeente het plan heeft om de eerste
daar te bouwen woningen in de eerste
plaats alleenstaanden en onvolledige
gezinnen te huisvesten. Terugkomend
op de opmerking van Rienstra zei v.d.
Kooi, dat er momenteel een ambtenaar
een dag in de week heeft uitgetrokken
voor het contact met de Woningbouw
vereniging en dat dit volgens hem vol
doende moest zijn. Hij zou er echter
zijn licht eens nader over opsteken.
De komende week wordt de tweede
ronde gehouden van de interkerkelijke
gesprekken. Er wordt gesproken over
het oude en nieuwe Godsbeeld, waar
bij het tweede hoofdstuk uit het boekje
„Over geloven gesproken" als uit
gangspunt wordt gebruikt. Van dit
boekje zijn bij de pastorieën nog exem
plaren verkrijgbaar.
De plaatsen en tijden zijn als volgt:
Oosterend: kerkekamer Herv. kerk: 24
november, aanvang 20 uur.
Den Burg: de Schakel: 27 november,
aanvang 20 uur.
De Koog: de Schuilhut: 27 november,
aanvang 20.15 uur.
Den Hoorn: Ons Huis:
aanvang 20.15 uur.
30 november.
De Cocksdorp: het Gebouw: 1
december, aanvang 20 uur.
opmerkte nog immer zijn „troetelkind
je".
Nauta verklaarde nogmaals met
nadruk dat de toezegging van de dienst
Landinrichting is nagekomen en dat
de financiële middelen voor de aanleg
van het fietspad naar Oosterend binnen
zijn. Hij verwachtte dat het pad in het
komende voorjaar gerealiseerd zou
gaan worden.
Naar aanleiding van een vraag van
het WD-raadslid Klaas Barendregt, zei
Nauta dat momenteel nog niet precies
kan worden beoordeeld wanneer het
fietspad tussen De Cocksdorp en het
Krimslag aangelegd zou kunnen wor
den. Hij hoopte dat het in 1980 kon
worden gerealiseerd. Omtrent het tracé
merkte hij nog op, dat dit pad bij het
Eierlandsche Huis zou beginnen en zou
lopen naar de zuidzijde van het Krim
slag. In een eerder plan zou het pad
vanaf de Langeveldstraat lopen.
Wat betreft het fietspad nabij 't
Horntje zei Nauta, dat dit ook in 1979
gerealiseerd zou kunnen worden. Men
stuit echter nog op problemen bij de
financiering van een stukje langs de
Stolpweg. Volgens wethouder Nauta
zou dit eventueel op kosten van de
gemeente zelf aangelegd kunnen wor
den.
Mobiele parkeerplaats
In antwoord op Daan Schilling, die
zijn ongerustheid had uitgesproken
over de capaciteit van het
parkeerterrein bij het Hoornderslag, zei
Nauta, dat hiervoor eigenlijk geen
oplossing is. Hij legde uit dat de be
langstelling voor de naaktrecreatie bij
Paal 8 dermate explosief is verlopen,
dat men hier geen tijdige maatregelen
heeft kunnen treffen. Het parkeer
terrein op zich heeft als gevolg van de
steeds voortdurende kustafslag erg te
lijden en stuift voortdurend onder. Hij
verklaarde dat de gemeente hier
eigenlijk te maken heeft met een
„mobiel parkeerterrein" dat voort
durend verder in oostelijke richting ver
plaatst zou moeten worden. Volgens
de wethouder is de enige oplossing op
nieuw een stuk natuurgebied op te of
feren, maar op dit moment wil niemand
daar eigenlijk aan.
Olieopslag C.I.V
Industrie
II I I I li ii
I l i i
'li III 11
'iii
'Tl
.'jmrn m
Werkhaven
IOCV 11 1 fivl
i-iJ/inrtii .1 fvi-. t
Pompstation
Steenlosplaats
Terrein astaltmolen
Jachthaven
Oorsprongweg 3, EIERLAND (Texel), Tel. 02225-233
Bij de bespreking van het hoofd
stuk werkgelegenheid heeft wet
houder Jook Nauta dinsdagmiddag
aan de raad meegedeeld dat er in
middels ontwerpplannen op tafel
liggen om de havenkade van Oude
schild met 165 meter te verlengen.
Van de aanleg van een nieuwe vis
serijsteiger heeft men in overleg met
de vissers afgezien.
Er is op ambtelijk niveau inmiddels
een intern rapport geschreven waarbij
een principetekening is gemaakt. Op
deze tekening heeft men ook de plaats
van een eventuele schepenlift en een
stukje industrieterrein aangegeven.
Indien het allemaal op deze manier zou
gaan gebeuren zal ook de situering van
de jachthaven enigszins moeten veran
deren
Droeve zaak
Nauta verklaarde tevens dat men ter
realisering van deze plannen zou moe
ten overgaan tot een wijziging van het
bestemmingsplan Oudeschild. Een en
ander in samenhang met art. 11 van de
wet op de Ruimtelijke Ordening.
Omtrent de problemen, waarmee de
visserij momenteel te kampen heeft, zei
wethouder Nauta, dat de gemeente de
huidige positie van de vissers een
droeve zaak vindt. Hij voegde er aan
toe dat van dit alles niet alleen de
vissers maar ook veel andere Texe
laars indirekt de gevolgen ondervin
den.
Hernieuwd elan
Met voldoening sprak Nauta over de
aandacht die de werkgelegenheid in de
uitgesproken algemene beschouwin
gen heeft gekregen en zei dat het ge
meentebestuur hier met hernieuwd elan
de krachten aan zal geven. Hij vond het
echter bijzonder jammer, dat niettegen
staande de goede wil van de gemeente
sommige aspecten van de werkgele
genheid niet of nauwelijks door de
plaatselijke overheden te beïnvloeden
zijn. Naast het visserijvraagstuk beant
woordde hij hiermee ook een vraag van
Fridt Blanken, die had geïnformeerd
over de mogelijkheden om iets te doen
aan de dalende prijs van schapevlees.
Nauta: „Hoe graag we het ook zouden
willen, we kunnen niet. Het zijn alle
maal zaken die ook ons van hoger
hand worden opgelegd".
Onderzoek
Wethouder Jook Nauta schaarde
zich achter de door Fridt Blanken
uitgesproken wens dat het gezien de
terugloop van het aantal toeristen op
Texel noodzakelijk is een diepgaand
onderzoek in te stellen. Hierin zou men
de invloeden kunnen peilen en vandaar-
uit concluderen welk structureel beleid
er gevolgd zal moeten worden. Ook
Nauta vond dit met name voor de toe
komstige ontwikkelingen nabij De Koog
erg noodzakelijk. Tot zijn grote ge
noegen ziet het er volgens de wethou
der naar uit dat op korte termijn een
begin kan worden gemaakt met de
realisering van een van de twee art. 11
gebieden bij De Koog. Wat betreft het
in het buitengebied gelegen deel zijn
geen bezwaren ingebracht.
Overleg
Nauta deelde tevens de mening die
Jan van Asselt eerder die middag te
berde had gebracht, dat het nog maar
de vraag is of alle betrokkenen in de
toeristische sector ook werkelijk de
financiële consequenties van dit alles
zullen willen dragen.
Hij noemde het een erg belangrijke
zaak, waarbij je er niet mee bent door
alleen te zeggen dat het noodzakelijk is
en de vraag te stellen of men de finan
ciële verantwoordelijkheid wil dragen.
Hij vond een diepgaand overleg met
het bedrijfsleven een eerste vereiste.
Nauta voegde er nog aan toe, dat men
in dit verband ook nog eens aan een
wijziging van de toeristische heffingen
zou kunnen denken.
Mosselen
J. C. Dros, die had gevraagd hoe het
stond met eventuele mosselprojecten
op Texel kreeg te horen dat het college
hierover gesprekken met deskundigen
heeft gevoerd. Hij vond het echter nog
veel te vroeg om omtrent de toekomst
verwachtingen te wekken. Nauta moest
evenwel toegeven, dat er aanknopings
punten waren, die door de commissie
voor vestiging van bedrijven nader uit-
van de heven van
Oudeschild. waarop de nieuwe kade is aan
gegeven. De overige intekende momenteel
nog mee aanwezige nieuwighedenzijn
zuiver planmatig.
gewerkt zouden kunnen worden.
Op de vraag van Dros over de even
tuele ingebruikstelling van industrie
terreinen nabij Oosterend en De
Cocksdorp deelde Nauta mee, dat be
treffende Oosterend de besluiten met
pachtontbindingen ondertekend zijn.
Deze grond zal in de loop van volgend
jaar kunnen worden uitgegeven.
Wat betreft het geplande
industrieterrein nabij De Cocksdorp zit
de zaak opnieuw helemaal in het slop.
Volgens Nauta is door een aantal inge
wikkelde oorzaken hier een heleboel
misgegaan en het gevolg daarvan is dat
de grond tenslotte niet door de
gemeente, niet door Staatsbosbeheer,
maar ook niet door CRM verworven is.
Gas
Tenslotte liet wethouder Nauta nog
weten dat wat betreft de propaganda
van aardgas de beleidslijn van de ge
meente totaal omgebogen is. Men
vindt het nu verantwoord zelf reclame
te gaan maken. Men zit nu nog met de
moeilijkheid mensen aan te werven
voor de huis-aan-huis-reclame. Het per
soneel van het raadhuis is volgens hem
dusdanig bezet dat hier niemand vrijge
maakt kan worden. Volgens Nauta zou
er eventueel iemand volgens de
tijdelijke arbeidsplaatsenregeling (TAP)
aangeworven kunnen worden.
Het Pakt-raadslid Cor Ellen deelde
daarop mee, dat indien men hiermee
„een beetje moeilijk zit" hij best bereid
zou zijn zich persoonlijk voor deze gas-
reclamecampagne in te zetten.