Cjrocn 2warL-Jexels in het harL, Hebt U al een idee voor dinsdagavond? Trouwen in raadszaal? f Brandsma was te iaat met zijn veerboot „Dubbeldekker onnodig duur" Buitenlandse valuta Politie nam geluidsinstallatie mee Kerstdiner 1978 Havenrestaurant ..Texel'' Snelheidszondaars Bijna /3.000, - ligt nog te wachten Sla uw slag NEDERLANDSE WOLFEDERATIE !e JAARGANG NR. 9336 97 VRIJDAG 8 DECEMBER 1978 idactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, lefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, >n Burg, telefoon (02220) 3543. tgave: Langeveld De Rooy B.V., istbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs f11per kwartaal 70 cent incasso; los 45 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636; Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398. Advertentietarief: 42 cent per mm hoogte per kolom. Dinsdag is het weer zover: Ouwe inderklaas. Het oer-Texels feest It deze keer niet op een ideale dag dat zou wel eens een ongunstig fekt kunnen hebben op het aantal elnemers. Tenzij de volgende dag n snipperdag wordt genomen. Een der probleem is dat we een melijk rustig jaar achter de mg bben. Mensen, die er anders geen oeite mee hebben, denken zich op >t ogenblik suf over een geschikt iderwerp om uit te beelden. Geluk- j zijn er nog vier volle dagen tijd. in die dagen valt een weekend, sarin de ideeën kunnen worden Igewerkt. Het is bijna overbodig maar we ggen het nog maar eens: de uitbeel- ïgen moeten zoveel mogelijk een ak- eel-Texels karakter hebben. Er beuren genoeg dingen in onze eilan- ijke samenleving die zich lenen voor i geinig-kritische benadering. Als inouds geldt daarbij het advies om de sarheid niet al te zeer geweld aan te len en de uitbeeldingen zoveel moge voor zichzelf te laten spreken. Op- hriften op borden moeten niet langer enkele regels zijn. Het publiek |lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll|UIIIIIIIIIII Tafelreservering gewenst. Specialiteitenrestaurant tel. (02226) 310 niiiiiiiiiuiniuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiuiiiiiiiiiiiiiiuiuiiiiuiiiui moet de voorstelling in één oogopslag „herkennen"! Jury Den Burg Zoals gewoonlijk zijn in alle dorpen weer wisselbekers en andere prijzen uit geloofd voor de aardigste voorstellin gen. Het heeft er naar uitgezien dat in Den Burg dit jaar niet zou worden ge jureerd, omdat de dorpscommissie haar activiteiten heeft gestaakt uit protest tegen de houding van de gemeente raad in de ULO-kwestie. Het zou het meest op de weg van de Folklore- stichting hebben gelegen om de jurering voor dit jaar over te nemen, maar daar voelde men er niet voor om organisatorische redenen maar ook om dat men solidair wilde zijn met de protesterende dorpscommissie. Het be oordelen van de voorstellingen zal nu gebeuren door de gebruikers van het Gemeenschapscentrum de Oude ULO, die op ongeveer dezelfde wijze te werk zullen gaan als de dorpscommissie en ook dezelfde prijzen zullen toekennen. Er zijn zelfs enkele extra prijzen door de ULO-mensen beschikbaar gesteld. Maar er moet wel rekening mee worden gehouden dat de jurering een ander karakter zal hebben dan we in Den Burg gewend zijn. „We doen het op onze eigen wijze", zo werd ons zonder nadere toelichting verzekerd. Nieuwsfeiten Het is onderhand traditie dat we in de krant wat gebeurtenissen en nieuwsfeiten uit het afgelopen jaar opsommen om de fantasie van mensen die willen meedoen, op gang te helpen. Hoewel we er zelf wel moeite mee hebben (het neemt een flink stuk van de spontaniteit weg) is er blijkens reac ties in de afgelopen dagen veel behoef te aan. Hier volgt weer een greep: gemaal Waalenburg moest verdwijnen, Cor Ellen op de film, VVV gaf ton extra uit, jonge woningzoekenden willen zich „urgent" maken. Aannemer Duin kocht Sint Jan, Dros kwam met eigen verkiezingslijst, panne aan de veerboot, verslaafden in burgemeesterwoning, rotganzen bij Zeeburg, Nieuw boek over de Russenoorlog, Dubbele Von Sion voor creativiteitscommissie en mannen koor, provincie weet niets van Texel, minder scheidingen en meer huwe lijken, keiaanse vertegenwoordiging op Texel, gemeente verliest strijd tegen tweede woningen, Klabam-apparte- menten, Bosch en Zee-plan van de (lees verder pagina 2) De politie hield dinsdag een snel heidscontrole die zeven bekeuringen opleverde. De controle werd uitgevoerd op het Pontweggedeelte bij Den Burg waar niet harder dan 70 km mag wor den gereden, de Schilderweg (80 km) en de Dorpsstraat in De Koog (50 km). De hoogste score boekte een automo bilist die ter hoogte van de zuivelfabriek 116 km reed. Westduitse marken 100 f 107,00 Belgische francs 100 f 6,55 Franse francs 100 f 46,00 Zweedse kronen 100 f 45,25 Zwitserse francs 100 f119,75 Deense kronen 100 f 37,25 Amerikaanse dollars 1 f 2,04 Engelse ponden 1 f 3,95 Oostenrijkse schillingen 100 f 14,72 Italiaanse lires 10.000 f 23,25 Het gemeentebestuur heeft mo menteel een plan in studie waarbij het er mogelijkerwijs van zal komen dat de raadszaal tevens als trouw zaal in gebruik genomen wordt. Dit deelde burgemeester J. Engel vaart woensdagmiddag mee tijdens de vergadering die de commissie van Algemene Zaken in het raadhuis hield. De burgemeester noemde het beslist geen opmerkelijke zaak als de raadszaal ook voor dat doel bestemd zal worden omdat dit in diverse andere gemeen tes ook gebruikelijk is. Mocht het zover komen dan kan in de huidige trouwzaal een kantoorruimte worden ingericht. Een en ander is een van de oplossin gen voor het ruimtegebrek waar men op het gemeentehuis al enige tijd mee worstelt. In een van de laatste raads vergaderingen werd reeds voorgesteld om de binnenkort vrijkomende raadhuiskelder voor dit doel te bestem men maar woensdagmiddag toonde vooral commissielid Henk Beumkes zich daar niet zo'n voorstander van. Hij zag meer mogelijkheden in de eerdaags vriikomende gebouwen van de TEM aan de Reijer Keijserstraat en het Schilderend. De burgemeester deelde hierop mee dat het college hierover reeds besprekingen had gevoerd maar dat er nog geen definitieve besluiten waren gevallen. Volgens hem zou met name de dienst gemeentewerken daar eventueel „onder dak" kunnen. Hij voegde er aan toe dat men de hele zaak nog eens terdege wil uitdiepen en dat B. en W. hierover binnenkort een besluit zullen nemen. Bij de Winkeliersvereniging van Den Burg ligt nog steeds een bedrag van ongeveer f3.000,— te wachten op de gelukkige winnaars. De prijzen kunnen op vertoon van het juiste lot worden afgehaald bij de Reizenboetiek in de Weverstraat. De lotnummers zijn: 1e trekking: 1e prijs f1000,- 6e prijs f 100,- 8e prijs f 25, 9e prijs f 25, - 10e prijs f 25,- 14e prijs f 25,- 15e prijs f 25, 2e trekking: 2e prijs f 500, 4e prijs f 250, 6e prijs f 100, 7e prijs f 100, 9e prijs f 25, 10e prijs f 25, 11e prijs f 25, 12e prijs f 25, 13e prijs f 25, 14e prijs f 25, 3e trekking: 2e prijs f 500, 6e prijs f 100, 12e prijs f 25, 13e prijs f 25, 15e prijs f 25, nr 04678 nr068213 nr 31010 nr 049407 nr 66743 nr 01001 nr 70974 nr109710 nr109710 nr 46391 nr 235941 - nr104548 nr 62921 -nr 91096 ■nr 22470 nr 45329 nr127172 - nr 90904 nr 91217 - nr155137 - nr 86025 - nr115206 en maak gebruik van onze „Ouwe Sunderklaasaktie' t/m 12 december a.s. u. moerbeek kleedt üj -OxHlir- DXNVöl Om een eind te maken aan lawaai overlast voor de buren heeft de politie in de nacht van dinsdag op woensdag bij een inwoonster van Den Burg een geluidsinstallatie weggehaald. Tot de krasse maatregel werd overgegaan omdat het niet mogelijk bleek op een andere wijze een eind aan het lawaai te maken en de klachten van de buurt bleven voortduren. 18 december van 8.30 tot 12.30 uur op de markt op de Groene- plaats in Den Burg. ,,lk kan een veerboot ontwerpen die 10 miljoen gulden goedkoper is lan de dubbeldekker die TESO heeft besteld en veel goedkoper is te ixploiteren. Dat schip kan 190 auto's laden over twee dekken zonder lat de walvoorzieningen aangepast hoeven te worden en bovendien is Tiijn ontwerp veiliger en komt in aanmerking voor een over- leidssubsidie van 25 procent". Dat zegt de 69-jarige R. Brandsma jit Haren in Groningen, die tot dusver vergeefs heeft geprobeerd het rESO-bestuur voor zijn ontwerp te interesseren en deze week tot zijn teleurstelling ontdekte dat verdere pogingen geen zin meer hadden langezien TESO definitief in zee is gegaan met Rijn Schelde Verolme. Brandsma beweert dat TESO hiermee en foute beslissing heeft genomen. (ESO had volgens hem zonder enige erplichting tenminste aandacht aan zijn ilan kunnen schenken en zou dan ingetijfeld tot een positieve conclusie ijn gekomen. Maar Brandsma kreeg nul op het ekest omdat TESO al lang niet meer erug kon van de eenmaal ingeslagen veg. „Tot schade van de Texelse lemeenschap die nu gedwongen is de oeristen een veel hoger tarief te laten letalen dan nodig is, nota bene in een )jd dat steen en been wordt geklaagd iver de prijzen op Texel", aldus Brand- »na verbitterd. Maandag vertelde de heer Brandsma )ns zijn relaas. Nu komt het meer voor lat wij worden benaderd door mensen 1 net fantastische plannen, maar meestal :ijn betrokkenen meer enthousiast dan vakkundig. Hoewel er voorbeelden zijn 'an uitstekende ideeën uit kringen van net-deskundigen, is het meestal leken- iraat waarmee in de praktijk niets is aan 1e vangen. Bij de heer Brandsma ligt het iets anders want hij is wel degelijk vakman. Hij is scheepsbouwkundig ontwerper die als zestienjarige zijn eerste praam ontwierp en eigenhandig bouwde en nadien een zekere naam maakte in de scheepsbouw. Hij was bedrijfsleider van diverse scheepswerven en van 1951 tot 1968 was hij directeur van de scheeps werf „Welgelegen" te Harlingen waar in die tijd de TESO-boot Dokter Wagema- ker werd verlengd en van een diesel motor voorzien en waar ook enkele Texelse kotters zijn gebouwd. Sinds 1968 is hij zelfstandig werkend scheeps bouwkundig adviseur. Hij is, zegt hij zelf, een self made man die zich bij zijn ontwerpen sterk laat leiden door de praktijk. Fantastisch idee We kunnen dus in Brandsma geloven als iemand die weet waarover hij praat als hij kritiek uit op de dubbeldekker van TESO. Maar dat neemt niet weg dat het alternatief dat hij op papier heeft gezet een fanatieke indruk maakt. Het veer schip dat Brandsma voor ogen heeft is 105 meter lang, is voorzien van Voith Schneider propellers en ziet er op het eerste gezicht uit als een wat langer uitgevallen „Texelstroom" of „Mars diep". Het schip kan gewoon in de bestaande fuikhavens af- en aanmeren, heeft dezelfde vaarsnelheid en wend baarheid maar voldoet aan veel hogere veiligheidseisen. Brandsma ontkent niet dat het door TESO gewenste schip veilig is, maar wijst er op dat het schip dat hij in zijn hoofd heeft een slagzij kan maken van maar liefst 60 graden. Onder andere daarom voldoet het ruimschoots aan de eisen die aan echte zeeschepen worden gesteld, waardoor het recht heeft op een investeringspremie van de overheid. Maar het meest opzienbarende van het Brandsma-ontwerp komt nu: het enkeldeks schip kan in een minuut tijd worden veranderd in een dubbeldekker. Want als het rijdek vol auto's staat kan door een druk op de knop dit autodek tezamen met de hele bovenbouw van het schip enkele meters worden opge vijzeld waardoor een tweede autodek beschikbaar komt dat ook kan worden volgezet met auto's. Aan de bestaande fuikhavens hoeft dus niets veranderd te worden. Tijdens het opvijzelen blijft het schip rondom gesloten. Brandsma weet uitgebreid in te gaan op vele technische details waardoor hij de garantie kan geven dat het opvijzelsysteem perfekt functioneert en niet kan worden beïnvloed door een ongelijkmatige verdeling van de auto vracht. De Brandsma-dubbeldekker kan nog varen bij windkracht negen en heeft door toepassing van minder zware motoren bij hoog toerental een gunstig rendement. Brandsma heeft ook aan het comfort voor de passagiers gedacht. In het schip bevinden zich roltrappen (naast reserve vaste trappen) die bij vertrek omhoog en bij aankomst omlaag draaien. In het schip dat TESO nu laat bouwen moeten de passagiers een R. Brandsma enorm eind klimmen. „Ze zullen dus in de auto blijven zitten en dat is niet zo best voor de omzet van het buffet", zegt Brandsma. Als je dat allemaal hoort, vraag je je af waarom Brandsma TESO niet veel eerder met zijn plannen heeft benaderd. Brandsma: „Dat doe je nu eenmaal niet. TESO was voor het ontwerp in zee gegaan met het Bureau voor Scheeps bouw in Bloemendaal en het is niet behoorlijk om te trachten daar tussen te komen. Ik heb pas van me laten horen toen er moeilijkheden waren over de investeringspremie en de financiering. Weliswaar was het nu gekozen ontwerp toen al bestekklaar, maar de moeilijk heden waren zo ernstig dat ik dacht: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald". Brandsma zegt dat hij al in het prille begin van de plannen het idee had dat TESO een veel te duur schip wilde laten bouwen. „Als scheepsbouwer heb je daar gewoon feeling voor. Ik hoorde van dat schip van zowat 40 miljoen gulden en het viel me op dat bij ons in Groningen een veel bewerkelijker maar vergelijkbaar veerschip werd gebouwd dat slechts 22 miljoen kostte. Ik heb toen voor mijzelf grofweg volgens normprijzen die iedere scheepsbouwer uit zijn hoofd kent een begroting ge maakt van een veerboot zoals die volgens mij zou moeten zijn. En wat ik al vermoedde bleek nu duidelijk: het kon veel voordeliger". Geen interesse Brandsma stuurde zijn berekeningen en plannen naar het bestuur en directie van TESO maar kreeg geen poot aan de grond. Enkele commissarissen bezocht hij persoonlijk maar die hielden letterlijk de boot af en zij lieten blijken dat TESO op zijn minst moreel was gebonden aan het bestaande plan en de uitvoering ervan bij RVS. Vergeefs probeerde Brandsma met president-commissaris J. P. Kikkert over zijn alternatief-plan te praten. „Ik geloof dat het bestuur me probeerde te ontwijken", constateert hij terecht. Oude relatie Voor TESO was Brandsma overigens geen onbekende, want in het verleden zijn er wèl zaken met hem gedaan. In de jaren vijftig werd niet alleen de Dokter Wagemaker op de werf van Brandsma in Harlingen verbouwd maar op deze werf kregen enkele TESO schepen ook steeds hun dokbeurt. Het meest recente zakelijke contact dateert van bijna drie jaar geleden, toen Brandsma (die op Texel kennissen heeft en daarom af en toe op het eiland vertoeft) met het plan kwam om de rijwieldekken van beide bestaande veer boten geschikt te maken voor het vervoer van personenauto's. Per schip zou dat ongeveer drie ton kosten: géén geld voor een capaciteitsvergroting met twee maal dertig auto's. Het bestuur in de toenmalige samenstelling zag er wel wat in en gaf Brandsma opdracht het plan uit te werken. Hij kreeg als honorariumvolgensafspraak f20.000, Als het plan was uitgevoerd zou het f30.000,— zijn geweest. TESO zag er bij nader inzien toch maar van af en richtte alle energie op de dubbeldekker als enige afdoende oplos sing van het vervoersprobleem. Het vergroten van de capaciteit van de bestaande boten was lapmiddel omdat het laden meer tijd zou vergen en omdat een derde schip nodig was om te voorzien in de behoefte aan reserve. Wel bekeken Desgevraagd vertelde de heer J. P. Kikkert ons dat het plan van de heer Brandsma zeker niet zonder meer ter zijde is gelegd. Ondanks het vergevor derde stadium van het eigen plan zijn de ideeën van Brandsma voorgelegd aan het Bureau voor Scheepsbouw te Bloe mendaal. Daar werd verzekerd dat het door Brandsma voorgestelde systeem met opgevijzeld dek technisch wel uit voerbaar is, maar dat het laden en lossen dan toch te veel tijd zou kosten. In tegenstelling tot Brandsma was het Bureau van Scheepsbouw van mening dat uitvoering van het alternatieve plan miljoenen méér zou kosten. TESO was alleen geïnteresseerd in een systeem waarbij twee dekken konden worden geladen. Al in een veel vroeger stadium is door TESO gedacht aan een oplossing zoals nu door de heer Brandsma is voorgesteld. Bij de Maatschappij Zee land wordt met een dergelijk systeem gewerkt maar daar wordt gevaren op een veel langere route waarbij de tijd van laden en lossen er niet zoveel toe doet. „Ook als de heer Brandsma tijdig bij ons was gekomen, zou zijn plan door ons niet zijn aanvaard", aldus de heer Kikkert.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1978 | | pagina 1