Reserveringsdienst als noodmaatregel Grotere capaciteit betere oplossing Voor het weekend Lenteboden in een sneeuwlandschap li f Toeristenbelasting voor scholieren 50% lager IN GROEPSVERBAND OP SCHOOLREIS OF WERKWEEK Artsen;: a:aökerkdiensten: Groene Kruis Tandartsen: Apotheek Rijkspolitie Dierenartsen IMoodslachtingen Flierefluiters zingen en spelen voor ouderenbond Causerie over landbouw in Kenia Slippartijen door gladde wegen Zuigelingenbureau 'Kickiess Redband' verzorgt dansavond VERVOLG VAN PAG.l Waalenburg «eed 833M WAV RIJDAG 12 JANUARI 1979 TEXELSE COURANT PAGINA 9 Het raadgevend ingenieursbureau Hajema te Assen heeft in pdracht van de gemeente Texel een onderzoek ingesteld naar de nogelijkheid om voor de veerdienst een reserveringssysteem in te oeren. Het bureau is tot een negatieve konklusie gekomen en acht ivoering van een reserveringssysteem alleen noodzakelijk en ge wenst zolang het bovendek van de dubbeldekker nog niet kan worden lebruikt. Het bureau vindt een reserveringsdienst verder alleen aan- aardbaar als het voorrangssysteem voor ambulance, taxi, vracht- ervoer e.d. in stand wordt gehouden, zodat deze categoriën niet loeven te reserveren. Om te garanderen dat laatstgenoemde voertui gen altijd mee kunnen zal een zekere ruimte op dek moeten worden toch enorme wachttijden voordoen is het gevolg van de pieksgewijze grote aanvoer in bepaalde gedeelten van het opengehouden Hajema stelt dat bij een volledig gebruikte dubbeldeksboot een reserve ringssysteem overbodig is. Het voordeel van een reserveringssysteem is dat de reiziger zijn .wachttijd" van tevoren kent en deze niet meer aan de haven hoeft door te brengen. Daardoor is ook fiiet zoveel opstelterrein meer nodig. ,.De reiziger is echter meer gebaat bij jitbreiding van de kapaciteit, waardoor tij zich op het gewenste tijdstip kan ver- ilaatsen. Gelet ook op de kosten van ien reserveringssysteem wordt invoe ring ervan in principe afgewezen". Maar zolang de capaciteit van de veerdienst niet is vergroot (dat is het geval zolang het bovendek van de dubbeldekker niet kan worden ge bruikt), is een reserveringssysteem ge- Lenst dat zowel een plaatsbesprekings systeem als een voorrangssysteem om vat In de nota wordt nagegaan in hoever re een reserveringssysteem een bijdrage kan leveren aan de oplossing van het wachttijdenprobleem. Pieken vlak maken De gemiddelde bezetting van de Teso-boten is lang geen 100%. Dat zich jaar, de week en de dag. Door het reser veringssysteem kan een deel van de automobilisten worden verwezen naar een tijdstip waarop direkte overtocht wordt gegarandeerd. Ze wachten dan niet meer op het haventerrein maar thuis of (bij terugkeer) op het vakantieadres. Voor de verblijfsrekreanten is een derge lijk systeem mogelijk; voor andere ge bruikers van het veer ligt het veel moei lijker of is het zelfs onaanvaardbaar. Vandaar handhaving van de voorrangs regeling. Verblijfsrekreatief verkeer heeft een geringe tijdsgebondenheid. Hajema meent dat dergelijk verkeer zich ettelijke uren tot een volle dag speling kan veroorloven. Bij vracht- en zakelijk verkeer is dat hoogstens een paar uur, wat ook geldt voor dagrekreatief ver keer, woon/werkverkeer en uiteraard taxi, ambulance e.d. Wie plaats wil reserveren aan boord moet tevoren de gewenste vertrektijd kunnen aangeven. Verblijfsrekreanten zullen dat over het algemeen wel kun nen, soms zelfs maanden tevoren. Bij vracht- en zakelijk verkeer is het een of meer dagen tevoren, terwijl het bij het privé en sociaal verkeer varieert van "uren tot dagen. V Uitsluitend voor SPSÉda&aüe" Van vrijdagavond 8.00 uur maandagmorgen 8.00 uur -V tot Dokter Barnard, Kotterstraat 24, Oosterend, tel. (02223) 234. Ambulance (in geval van onge lukken met betekenend lichame lijk letsel) (02220) 2011. Van vrijdagavond 18.00 uur tot maandagmiddag 13.00 uur Zr. H. Mannessen, Schoorwal 45, Den Burg, tel. (02220) 3242. Voor zeer spoedeisende tandheel kundige hulp kan men zaterdag en zondag om 18.00 uur precies te recht in het tandheelkundig cen trum in het Groene Kruisgebouw, Witte Kruislaan 19. Weverstraat 95, telefoon (02220) 2112. Weekenddienst: zaterdag en zondag 11.30 - 13.00 uur en van 17-00 - 18.00 uur. Büiten die tijden alleen voor spoedeisende gevallen. Dagelijks is het politiebureau van de groep Texel van de Rijkspolitie telefonisch te bereiken via tel. (02220) 2644. Buiten kantooruren (tussen 18.00 en 08.00 uur) kan men rechtstreeks contact opnemen met de meldkamer van het district Alkmaar, tel. (072) 116444. Alleen voor spoedgevallen tele foon (02220) 2527. Voor noodslachtingen bellen de heer A. van Heerwaarden, telefoon (02220) 2182 (slachtplaats) of 2663 (Wilhelminalaan 94), b.g.g. 3541. Zondag 14 januari 1979 HERVORMDE GEMEENTEN Den Burg 10 uur dhr. L. J. de Ruiter, uit Bergen, kerkvoogdijkollekte. De Cocksdorp 10 uur drs. G. v.d. Kooi. Den Hoorn 10 uur dhr. Veldhuis De Koog 9.30 uur ds. Hoekstra De Waal 11.00 uur ds. Hoekstra Oosterend 9.30 uur ds. Van Zijll Langhout, koll. kerkeraadskas Oudeschild 11.00 uur ds. Van Zijll Langhout GEREFORMEERDE KERKEN Den Burg 10.00 uur ds. Douwes. Uitzending via ,,De Lichtboei". Na afloop koffiedrinken in de Poort. 19.30 uur ds. De Boer. Oosterend 10.00 uur ds. De Boer. Bevestiging van ambtsdragers. 17.00 uur ds. Douwes. GEREFORMEERDE GEMEENTE Oosterend 10.00 uur Dienst 16.00 uur Dienst DOOPSGEZINDE GEMEENTE Den Burg 10.00 uur ds. Hylkema Kerkbusje Den Hoorn Kinderoppas aanwezig. ROOMS-KATHOLIEKE KERK Den Burg: zaterdag 19.30 uur Uitzending via ,,De Lichtboei" zondag 10.45 uur De Koog: zondag 9.30 uur Oudeschild: zondag 10.45 uur Den Hoorn: zondag 9.15 uur De Cocksdorp: zaterdag 19.30 uur Oosterend: zondag 19.00 uur JEHOVAH'S GETUIGEN in het Rode Kruisgebouw Jonker straat, Den Burg. 10.15 uur Lezing 11.15 uur Wachttorenstudie. Hajema heeft de verschillende ver- voerscategoriën ingedeeld naar de mate van „nut" voor de Texelse samenle ving. Hij komt tot een prioriteitenvolg- orde: 1. ziekenvervoer, 2. vrachtver keer; 3. zakelijk verkeer (incl. Texels zakelijk verkeer); 4. overig Texels ver voer; 5. verblijfsrecreatief verkeer; 6. sociaal verkeer; 7. dagrekreatief ver keer. Mede op basis van de Teso-enquëte van 1976 is een analyse gemaakt van de spreiding van de verschillende vervoers- categoriën over het jaar. Niet recreatief personenverkeer is het meesat gelijk matig verdeeld. De verhouding stilste maand-drukste maand is 1 1,25. Dan volgen vrachtverkeer (incl. bussen) met 1 2. Het verblijfsrekreatief verkeer laat een verhouding van 1 20 zien en het grootste verschil veroorzaken de dag- rekreanten: 1 60. Ook de verdeling over de dagen van de week is onder zocht. Daarbij bleek onder meer dat za terdag de drukste dag voor het perso nenautoverkeer is. Dan wordt 20 tot 23% van het weektotaal vervoerd. Het zijn de verblijfsrekreanten die op zater dag en zondagen in de zomermaanden de grootste pieken veroorzaken en het is juist deze categorie die zich zonder al te veel problemen naar een reserverings systeem zou kunnen richten. Hard Een plaatsbesprekingssysteem is een vrij harde maatregel. Wie geen voorrang heeft en niet heeft besproken gaat niet mee. Dit ondanks het feit dat er op elk schip nog wel wat ruimte zal overblijven omdat de reserveruimte voor voorrangs houders altijd voldoende (en dus meest al te groot) moet zijn. Als men eraan zou beginnen deze gaatjes op het schip toch te vullen met vervoer dat zich onaange- kondigd aandient, schiet men niet veel op en blijft men zitten met wachtenden. Reserveren betekent dat een deel van de reizigers op een ander moment van huis moet vertrekken dan de bedoeling was. Maar de wachttijd kan thuis (of ergens anders) zinvol worden doorge bracht en wordt niet als verloren be schouwd. Bij een reserveringssysteem wordt de (aangenaam doorgebrachte) wachttijd niet meer bepaald door de rangorde van aankomst bij de haven maar door Het moment van reserveren. Wie vroeg genoeg reserveert, kan op het door hem gewenste moment naar Texel worden overgezet. Uitberiding van het aantal vaaruren is in principe mogelijk om de capaciteit aan te passen aan de vervoersvraag. Bij een reserveringssysteem is maar weinig opstelterrein nodig. Eén terrein kan een „lading" auto's bevatten, waar 9rj men dan wel een half uur voor dej^) afvaart aanwezig moet zijn in verband met de administratieve kontröle. Haje ma vindt dat een eventueel reserverings systeem minimaal voor de hele zomer periode van kracht moet zijn. Bepaalde perioden van de week reserveren geeft veel onduidelijkheid en maakt de kosten per reservering te hoog. Computer Hajema gaat niet in op de praktische uitwerking van een reserveringssys teem. Teso heeft al eens laten weten dat reserveren „met de hand" ondoenlijk is, gezien het zeer hoge aantal reserverin gen (in 1985 zullen naar schatting 800.000 auto's in beide richtingen wor den vervoerd). Zodat inschakeling van een computer nodig is. De kosten daar van raamt Teso op twee miljoen per jaar, waarbij overigens geen rekening is gehouden met de kostenvermindering die voortvloeit uit het feit dat minder walpersoneel nodig is. Als de kosten van de reserveringsdienst worden om geslagen over alle automobilisten komt dat neer op 76,70 per retour, aldus Teso. In hotel „De Lindeboom/Texel" be gint op zaterdagmiddag 20 januari om 14.30 uur een optreden van „De Fliere fluiters", dat speciaal is bedoeld voor de leden van de Alg. Bond voor Ouderen afd. Den Burg. De revuegroep, die onder leiding staat van Jannie Craanen- Hemelrijk brengt een programma met als titel „Het Vrouwenhuis". In verband met de verwachte grote belangstelling en de beperkte beschikbare ruimte (175 plaatsen) is het volgens de organisato ren noodzakelijk dat toegangsbewijzen bijtijds worden afgehaald. Deze gratis entreekaarten kan men zowel op woensdag 17 als op donder dag 18 januari verkrijgen bij gebouw „De Hollebol" aan de Burgwal. Op beide dagen tussen 9.00 en 12.00 uur. De jaarvergadering van de Vereniginc voor Bedrijfsvoorlichting wordt 1/ januari a.s. in hotel Tubantia gehou den. De aanvang van deze jaarvergade ring is om 10.15 uur. Als gast spreekt de heer G. Stapel uit Lambertschaag over de landbouw in Kenia. Deze bekende „Pan"fokker is enige tijd in Kenia geweest en heeft daar vele in drukken opgedaan over de landbouw maar ook over de leefwijze van de mensen in dit Afrikaanse land. Deze inleiding zal worden begeleid met dia's die ter plaatse werden gemaakt. Als gevolg van sneeuwval en het veelal daarmee samenhangende slechte zicht hebben zich in de loop van woensdag tenminste drie ongelukken voorgedaan. Hierbij liepen vier auto's plaatschade op. Niemand werd ge wond. Het eerste ongeval gebeurde om streeks 11.00 uur in de Dorpsstraat van De Koog. Door het gladde wegdek verloor mevr. G. S. uit Den Burg de macht over het stuur van haar DAF 44 toen zij rechtsaf de Nikadel wilde oprijden. Zij trof daarbij de op de andere weghelft rijdende J.B. uit De Koog. Zowel de DAF als de Opel Record van de heer B. kregen plaatschade. Ongeveer te zelfder tijd ramde de in Den Burg woonachtige mevr. S. in Oos terend een aan de Peperstraat staand tuinhekje. Geringe schade was het gevolg. Vrijwel geen schade had een Renault 4 bestelwagen van de Fa. Vinke, die kort na de middag tussen De Waal en Den Burg in de sloot raakte. Ook hier werd het gladde wegdek als oorzaak van de slippartij opgegeven. iaiTiEM De zuigelingen, die aan de beurt zijn worden op het bureau verwacht op de tijden, waarop hun eigen huisarts zitting heeft. De tijden zijn als volgt: Dokter Eissen, dinsdag 16 januari om 14.00 uur. Dokter Coutinho, woensdag 17 januari om 13.30 uur. Dokter Barnard, woensdag 17 januari om 15.00 uur. Evenals schapen (zie vorige krant) blijken ook geiten er dit jaar „vroeg bij te zijn". In Oudeschild schonk een van de 13 geiten van de heer Jan Hoep in de nacht van zaterdag op zondag het leven aan zowel een telg van het mannelijke als een van het vrouwelijke geslacht. Moeder en kinderen maken het goed. De meervoudige geboorte is, naast het feit dat het moederdier reeds begin augustus bronstig raakte, te danken aan de seksuele aktiviteiten van een losge broken bok. Dit dier graasde evenals zijn vrouwelijke soortgenoten op een ge deelte van de Waddenzeedijk nabij het Ankerpark. Hoewel de bok aan de Op de foto de heer Jan Hoep met moedergeit en haar kinderen in de sneouw van het Ankerpark. „roop" stond en bovendien op een af gescheiden terreintje was geplaatst, heeft hij zich klaarblijkelijk toch bij de vrouwelijke dieren kunnen voegen. De gevolgen zijn niet uitgebleven. Gezien de huidige omvang van een van de andere geiten in de schuur van de heer Hoep zal ook deze binnenkort het leven aan een of meerdere nakomelingen schenken. De bok zelf heeft zijn telgen niet meer mogen aanschouwen. Het dier verwisselde bij het aanbreken van de winter van eigenaar. De gemeenteraad zal worden voorge steld het tarief van de toeristenbelasting te halveren voor scholieren, die groeps gewijs i.v.m. werkweken en schoolreis jes verblijven in jeugdherbergen, kam peerboerderijen en op campings. De groepen, die hiervan willen profiteren zullen tevoren wel een verzoek moeten indienen, zodat B en W de gelegenheid hebben elk geval op zichzelf te beoorde len. De betrokken jongeren zullen echter tijdig weten waaraan zij toe zijn, zodat zij het doorgaan van hun vakantie ervan kunnen laten afhangen. Invoering van deze regeling betekent voor de gemeente Texel een jaarlijks verlies van ca. 735.000, De drijf veren van B en W zijn zuiver sociaal: Er kend wordt dat het normale belasting tarief voor betrokken categorie zeer hoog is in verhouding tot het bedrag dat zij voor hun eenvoudige verblijf op Texel uitgeven. De gewijzigde regeling is een vrij in grijpend besluit. Tot dusver heeft het gemeentebestuur er nooit voor gevoeld differentiatie in het tarief aan te bren gen: ieder niet-ingezetene moest het zelfde bedrag toeristenbelasting beta len. De nu voorgestelde reduktieregeling is ook ingegeven door de vrees dat de groepen jongeren zich van Texel zullen afwenden. Uniek is een dergelijke rege ling overigens niet. In Arnhem en Ede hoeven jeugdige deelnemers aan schoolwerkweken helemaal geen belas ting te betalen. De gemeente kreeg de laatste jaren herhaaldelijk verzoeken om vrijstelling of redukties, maar de be staande verordening liet het niet toe daaraan gevolg te geven. De reduktieregeling geldt uitsluitend voor nachtverblijf in kampeerboerderij, jeugdherberg of in een tent op een camping. Tevoren moet een schriftelijke aanvraag worden ingediend waarbij ge gevens moeten worden vermeld inzake de verblijfplaats, aantal deelnemers, tijd vak van het verblijf en de naam van de school. B en W stelden zich voor dat de re- duktie achteraf wordt uitbetaald. In eerste instantie zou dus de volledige be lasting moeten worden betaald. De leden van de commissie voor recreatie en natuurbehoud maakten daartegen woensdagavond bezwaar. Het is beter de aanvraag tevoren af te handelen en tijdig te beslissen, zodat meteen het ge reduceerde tarief wordt betaald. Desgevraagd zei voorzitter Nauta, dat het niet de bedoeling is het belasting tarief voor de andere categorieën gasten te verhogen in het verlies van de nieuwe regeling te compenseren. Als de ge meenteraad ermee akkoord gaat, zal de reduktieregeling het komende seizoen al van kracht zijn. Met begeleiding van de kersverse „Kickiess Redband" wordt op zater dag 13 januari in het Hoomder dorpshuis De Waldhoorn een dans avond gehouden. De muziek die men brengt is een mengeling van blues, rock en alles wat daar auditief bij in de buurt komt. Het optreden begint om 20.30 uur. Deze „Kickiess Redband" is aanvan kelijk opgezet rond de kern van het een paar jaar geleden uiteengevallen „Hace". Op initiatief van de twee ex- Hace gitaristen Kees Kikkert en Kees Geense is men met in totaal vijf man rond april van het vorig jaar aan het repeteren geslagen. Inmiddels is men zover dat de puur Texelse „Kickiess Redband" met een gerust hart de con frontatie met het publiek aan kan. Naast Kees Kikkert (basgitaar) en Kees Geense (solo-slaggitaar) bestaat de groep uit Nel Bonne (zang), haar echtgenoot Frits Bonne (solo-slag- gitaar) en Niek Welboren (drums). Tot dusver heeft de „Kickiess Red band" bij Niek Welboren thuis (in de „Scholerie") gerepeteerd maar dit bleek te veel geluidsoverlast te veroor zaken waarop men heeft uitgezien naar een ander repetitiezaaltje. Als tussen oplossing heeft men enkele malen een van de ruimtes op het kampeerterrein Loodsmansduin kunnen gebruiken maar de band zit nu opnieuw zonder oefenlokaal. Deze keer omdat het campingzaaltje voor andere doeleinden gebruikt moest worden. Men is dus nog steeds op zoek naar een geschikte ruimte om ongestoord en zonder ge luidsoverlast te kunnen repeteren. Inmiddels slaat het eerste optreden van de „Kickiess Redband" ondanks deze problemen dus toch voor de deur. De bandleden hebben aangekondigd dat ze er in „De Waldhoorn" een „Echt ouderwetse Texelse dansavond" van willen maken. reserve (een deel van de opbrengst van de toeristenbelasting) zal worden gevo- JLIRV F Speelweide Den Hoorn Commissielid Daan Welboren brak een laris voor het aanlegg~en van een speelweide In ot bij" DenHoornEen dergelijk terrein zou daar in een be hoefte voorzien. De weide zou zodania wordetVjO^iTiaaktWant Den Hoorn heeft inde buurt ook geen bruikbare schaatsgelegenheief» Welboren deed zijn verzoek naar aanleiding van het verslag dat is uitgebracht door de lei ding van het zomerrecreatiewerk en waaruit bleek dat in Den Hoorn voor spel- en sportmogelijkheden in de zomer een speelweide wordt gemist. Het bestaande sportveld moet 's zo mers met rust worden gelaten. Nauta vond het een „bruikbare sug gestie" en beloofde aandacht voor deze zaak. Recreatiebos De commissie nam kennis van de plannen die door de dienst land schapsarchitectuur van Staatsbosbe heer zijn gemaakt voor het recreatie- bos in de noordpunt van Texel. Dit ca 70 hectare omvattende gebied is thans ingedeeld, na overleg met de betrokken agrariërs die het met de oorspronkelijke opzet niet eens wa ren wegens het verlies van hoog waardige landbouwgrond. De gemeente heeft het merendeel van de grond thans in bezit. Met één eigenaar moet nog overeenstem ming worden bereikt. Het geprojecteerde bos krijgt een zeer gevarieerd karakter zodat het aantrekkelijk wordt voor recreatie. De bosaanplant bij De Cocksdorp is een essentiële voorwaarde om de groei van het aantal toeristische slaappplaatsen op Texel (tot 47.000 in 1985) mogelijk te maken. Voor de gemeente zijn aan het bosproject niet veel kosten verbon den. Uiteindelijk komt haast alles voor rekening van CRM. Er moet alleen nog worden uitgemaakt wie het onderhoud moet betalen. Bij voorbaat staat vast dat dit voor de gemeente veel te kostbaar is. Commissielid Adriaan Dijk- sen vond het jammer dat het bos aan de westkant direkt zal aansluiten op het duin, waardoor de biologisch belang wekkende overgang van duin naar pol der verloren gaat. Ook twijfelde hij of het zal lukken de recreanten ertoe te brengen zich in dit bos te laten verma ken en te voorkomen dat zij de kwets bare aangrenzende duinen intrekken. Gezien praktijkervaringen elders op Texel was hij er niet gerust op. Boven dien meende hij dat de gemeente zich in het recreatiebasisplan heeft verplicht aanmerkelijk méér bos aan te planten. Hij zou met een kleinere oppervlakte wel vrede hebben als men even gemak kelijk zou besluiten het aantal van 47.000 slaapplaatsen terug te schroe ven

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 9