Reserveringsdienst
als noodmaatregel
Grotere capaciteit
betere oplossing
Voor het weekend
Lenteboden in een
sneeuwlandschap
li
f
Toeristenbelasting voor
scholieren 50% lager
IN GROEPSVERBAND OP
SCHOOLREIS OF WERKWEEK
Artsen;:
a:aökerkdiensten:
Groene Kruis
Tandartsen:
Apotheek
Rijkspolitie
Dierenartsen
IMoodslachtingen
Flierefluiters
zingen en spelen
voor ouderenbond
Causerie over
landbouw in Kenia
Slippartijen door
gladde wegen
Zuigelingenbureau
'Kickiess Redband'
verzorgt dansavond
VERVOLG VAN PAG.l
Waalenburg
«eed 833M WAV
RIJDAG 12 JANUARI 1979
TEXELSE COURANT
PAGINA 9
Het raadgevend ingenieursbureau Hajema te Assen heeft in
pdracht van de gemeente Texel een onderzoek ingesteld naar de
nogelijkheid om voor de veerdienst een reserveringssysteem in te
oeren. Het bureau is tot een negatieve konklusie gekomen en acht
ivoering van een reserveringssysteem alleen noodzakelijk en ge
wenst zolang het bovendek van de dubbeldekker nog niet kan worden
lebruikt. Het bureau vindt een reserveringsdienst verder alleen aan-
aardbaar als het voorrangssysteem voor ambulance, taxi, vracht-
ervoer e.d. in stand wordt gehouden, zodat deze categoriën niet
loeven te reserveren. Om te garanderen dat laatstgenoemde voertui
gen altijd mee kunnen zal een zekere ruimte op dek moeten worden
toch enorme wachttijden voordoen is
het gevolg van de pieksgewijze grote
aanvoer in bepaalde gedeelten van het
opengehouden
Hajema stelt dat bij een volledig
gebruikte dubbeldeksboot een reserve
ringssysteem overbodig is. Het voordeel
van een reserveringssysteem is dat de
reiziger zijn .wachttijd" van tevoren
kent en deze niet meer aan de haven
hoeft door te brengen. Daardoor is ook
fiiet zoveel opstelterrein meer nodig.
,.De reiziger is echter meer gebaat bij
jitbreiding van de kapaciteit, waardoor
tij zich op het gewenste tijdstip kan ver-
ilaatsen. Gelet ook op de kosten van
ien reserveringssysteem wordt invoe
ring ervan in principe afgewezen".
Maar zolang de capaciteit van de
veerdienst niet is vergroot (dat is het
geval zolang het bovendek van de
dubbeldekker niet kan worden ge
bruikt), is een reserveringssysteem ge-
Lenst dat zowel een plaatsbesprekings
systeem als een voorrangssysteem om
vat
In de nota wordt nagegaan in hoever
re een reserveringssysteem een bijdrage
kan leveren aan de oplossing van het
wachttijdenprobleem.
Pieken vlak maken
De gemiddelde bezetting van de
Teso-boten is lang geen 100%. Dat zich
jaar, de week en de dag. Door het reser
veringssysteem kan een deel van de
automobilisten worden verwezen naar
een tijdstip waarop direkte overtocht
wordt gegarandeerd. Ze wachten dan
niet meer op het haventerrein maar thuis
of (bij terugkeer) op het vakantieadres.
Voor de verblijfsrekreanten is een derge
lijk systeem mogelijk; voor andere ge
bruikers van het veer ligt het veel moei
lijker of is het zelfs onaanvaardbaar.
Vandaar handhaving van de voorrangs
regeling. Verblijfsrekreatief verkeer
heeft een geringe tijdsgebondenheid.
Hajema meent dat dergelijk verkeer zich
ettelijke uren tot een volle dag speling
kan veroorloven. Bij vracht- en zakelijk
verkeer is dat hoogstens een paar uur,
wat ook geldt voor dagrekreatief ver
keer, woon/werkverkeer en uiteraard
taxi, ambulance e.d.
Wie plaats wil reserveren aan boord
moet tevoren de gewenste vertrektijd
kunnen aangeven. Verblijfsrekreanten
zullen dat over het algemeen wel kun
nen, soms zelfs maanden tevoren. Bij
vracht- en zakelijk verkeer is het een of
meer dagen tevoren, terwijl het bij het
privé en sociaal verkeer varieert van
"uren tot dagen.
V
Uitsluitend voor SPSÉda&aüe"
Van vrijdagavond 8.00 uur
maandagmorgen 8.00 uur
-V
tot
Dokter Barnard, Kotterstraat 24,
Oosterend, tel. (02223) 234.
Ambulance (in geval van onge
lukken met betekenend lichame
lijk letsel) (02220) 2011.
Van vrijdagavond 18.00 uur tot
maandagmiddag 13.00 uur
Zr. H. Mannessen, Schoorwal 45,
Den Burg, tel. (02220) 3242.
Voor zeer spoedeisende tandheel
kundige hulp kan men zaterdag en
zondag om 18.00 uur precies te
recht in het tandheelkundig cen
trum in het Groene Kruisgebouw,
Witte Kruislaan 19.
Weverstraat 95, telefoon (02220)
2112. Weekenddienst: zaterdag en
zondag 11.30 - 13.00 uur en van
17-00 - 18.00 uur. Büiten die tijden
alleen voor spoedeisende gevallen.
Dagelijks is het politiebureau van
de groep Texel van de Rijkspolitie
telefonisch te bereiken via tel.
(02220) 2644. Buiten kantooruren
(tussen 18.00 en 08.00 uur) kan
men rechtstreeks contact opnemen
met de meldkamer van het district
Alkmaar, tel. (072) 116444.
Alleen voor spoedgevallen tele
foon (02220) 2527.
Voor noodslachtingen bellen de
heer A. van Heerwaarden, telefoon
(02220) 2182 (slachtplaats) of 2663
(Wilhelminalaan 94), b.g.g. 3541.
Zondag 14 januari 1979
HERVORMDE GEMEENTEN
Den Burg 10 uur dhr. L. J. de
Ruiter, uit Bergen,
kerkvoogdijkollekte.
De Cocksdorp 10 uur drs. G. v.d.
Kooi.
Den Hoorn 10 uur dhr. Veldhuis
De Koog 9.30 uur ds. Hoekstra
De Waal 11.00 uur ds. Hoekstra
Oosterend 9.30 uur ds. Van Zijll
Langhout, koll. kerkeraadskas
Oudeschild 11.00 uur ds. Van Zijll
Langhout
GEREFORMEERDE KERKEN
Den Burg 10.00 uur ds. Douwes.
Uitzending via ,,De Lichtboei".
Na afloop koffiedrinken
in de Poort.
19.30 uur ds. De Boer.
Oosterend 10.00 uur ds. De Boer.
Bevestiging van ambtsdragers.
17.00 uur ds. Douwes.
GEREFORMEERDE GEMEENTE
Oosterend 10.00 uur Dienst
16.00 uur Dienst
DOOPSGEZINDE GEMEENTE
Den Burg 10.00 uur ds. Hylkema
Kerkbusje Den Hoorn
Kinderoppas aanwezig.
ROOMS-KATHOLIEKE KERK
Den Burg: zaterdag 19.30 uur
Uitzending via ,,De Lichtboei"
zondag 10.45 uur
De Koog: zondag 9.30 uur
Oudeschild: zondag 10.45 uur
Den Hoorn: zondag 9.15 uur
De Cocksdorp: zaterdag 19.30 uur
Oosterend: zondag 19.00 uur
JEHOVAH'S GETUIGEN
in het Rode Kruisgebouw Jonker
straat, Den Burg.
10.15 uur Lezing
11.15 uur Wachttorenstudie.
Hajema heeft de verschillende ver-
voerscategoriën ingedeeld naar de mate
van „nut" voor de Texelse samenle
ving. Hij komt tot een prioriteitenvolg-
orde: 1. ziekenvervoer, 2. vrachtver
keer; 3. zakelijk verkeer (incl. Texels
zakelijk verkeer); 4. overig Texels ver
voer; 5. verblijfsrecreatief verkeer; 6.
sociaal verkeer; 7. dagrekreatief ver
keer.
Mede op basis van de Teso-enquëte
van 1976 is een analyse gemaakt van de
spreiding van de verschillende vervoers-
categoriën over het jaar. Niet recreatief
personenverkeer is het meesat gelijk
matig verdeeld. De verhouding stilste
maand-drukste maand is 1 1,25. Dan
volgen vrachtverkeer (incl. bussen) met
1 2. Het verblijfsrekreatief verkeer laat
een verhouding van 1 20 zien en het
grootste verschil veroorzaken de dag-
rekreanten: 1 60. Ook de verdeling
over de dagen van de week is onder
zocht. Daarbij bleek onder meer dat za
terdag de drukste dag voor het perso
nenautoverkeer is. Dan wordt 20 tot
23% van het weektotaal vervoerd. Het
zijn de verblijfsrekreanten die op zater
dag en zondagen in de zomermaanden
de grootste pieken veroorzaken en het is
juist deze categorie die zich zonder al te
veel problemen naar een reserverings
systeem zou kunnen richten.
Hard
Een plaatsbesprekingssysteem is een
vrij harde maatregel. Wie geen voorrang
heeft en niet heeft besproken gaat niet
mee. Dit ondanks het feit dat er op elk
schip nog wel wat ruimte zal overblijven
omdat de reserveruimte voor voorrangs
houders altijd voldoende (en dus meest
al te groot) moet zijn. Als men eraan zou
beginnen deze gaatjes op het schip toch
te vullen met vervoer dat zich onaange-
kondigd aandient, schiet men niet veel
op en blijft men zitten met wachtenden.
Reserveren betekent dat een deel van
de reizigers op een ander moment van
huis moet vertrekken dan de bedoeling
was. Maar de wachttijd kan thuis (of
ergens anders) zinvol worden doorge
bracht en wordt niet als verloren be
schouwd. Bij een reserveringssysteem
wordt de (aangenaam doorgebrachte)
wachttijd niet meer bepaald door de
rangorde van aankomst bij de haven
maar door Het moment van reserveren.
Wie vroeg genoeg reserveert, kan op
het door hem gewenste moment naar
Texel worden overgezet.
Uitberiding van het aantal vaaruren is
in principe mogelijk om de capaciteit
aan te passen aan de vervoersvraag.
Bij een reserveringssysteem is maar
weinig opstelterrein nodig. Eén terrein
kan een „lading" auto's bevatten, waar 9rj
men dan wel een half uur voor dej^)
afvaart aanwezig moet zijn in verband
met de administratieve kontröle. Haje
ma vindt dat een eventueel reserverings
systeem minimaal voor de hele zomer
periode van kracht moet zijn. Bepaalde
perioden van de week reserveren geeft
veel onduidelijkheid en maakt de kosten
per reservering te hoog.
Computer
Hajema gaat niet in op de praktische
uitwerking van een reserveringssys
teem. Teso heeft al eens laten weten dat
reserveren „met de hand" ondoenlijk is,
gezien het zeer hoge aantal reserverin
gen (in 1985 zullen naar schatting
800.000 auto's in beide richtingen wor
den vervoerd). Zodat inschakeling van
een computer nodig is. De kosten daar
van raamt Teso op twee miljoen per
jaar, waarbij overigens geen rekening is
gehouden met de kostenvermindering
die voortvloeit uit het feit dat minder
walpersoneel nodig is. Als de kosten
van de reserveringsdienst worden om
geslagen over alle automobilisten komt
dat neer op 76,70 per retour, aldus
Teso.
In hotel „De Lindeboom/Texel" be
gint op zaterdagmiddag 20 januari om
14.30 uur een optreden van „De Fliere
fluiters", dat speciaal is bedoeld voor de
leden van de Alg. Bond voor Ouderen
afd. Den Burg. De revuegroep, die
onder leiding staat van Jannie Craanen-
Hemelrijk brengt een programma met
als titel „Het Vrouwenhuis". In verband
met de verwachte grote belangstelling
en de beperkte beschikbare ruimte (175
plaatsen) is het volgens de organisato
ren noodzakelijk dat toegangsbewijzen
bijtijds worden afgehaald.
Deze gratis entreekaarten kan men
zowel op woensdag 17 als op donder
dag 18 januari verkrijgen bij gebouw
„De Hollebol" aan de Burgwal. Op
beide dagen tussen 9.00 en 12.00 uur.
De jaarvergadering van de Vereniginc
voor Bedrijfsvoorlichting wordt 1/
januari a.s. in hotel Tubantia gehou
den. De aanvang van deze jaarvergade
ring is om 10.15 uur. Als gast spreekt
de heer G. Stapel uit Lambertschaag
over de landbouw in Kenia. Deze
bekende „Pan"fokker is enige tijd in
Kenia geweest en heeft daar vele in
drukken opgedaan over de landbouw
maar ook over de leefwijze van de
mensen in dit Afrikaanse land. Deze
inleiding zal worden begeleid met dia's
die ter plaatse werden gemaakt.
Als gevolg van sneeuwval en het
veelal daarmee samenhangende slechte
zicht hebben zich in de loop van
woensdag tenminste drie ongelukken
voorgedaan. Hierbij liepen vier auto's
plaatschade op. Niemand werd ge
wond.
Het eerste ongeval gebeurde om
streeks 11.00 uur in de Dorpsstraat van
De Koog. Door het gladde wegdek
verloor mevr. G. S. uit Den Burg de
macht over het stuur van haar DAF 44
toen zij rechtsaf de Nikadel wilde
oprijden. Zij trof daarbij de op de andere
weghelft rijdende J.B. uit De Koog.
Zowel de DAF als de Opel Record van
de heer B. kregen plaatschade.
Ongeveer te zelfder tijd ramde de in
Den Burg woonachtige mevr. S. in Oos
terend een aan de Peperstraat staand
tuinhekje. Geringe schade was het
gevolg.
Vrijwel geen schade had een Renault
4 bestelwagen van de Fa. Vinke, die kort
na de middag tussen De Waal en Den
Burg in de sloot raakte. Ook hier werd
het gladde wegdek als oorzaak van de
slippartij opgegeven.
iaiTiEM
De zuigelingen, die aan de beurt zijn
worden op het bureau verwacht op de
tijden, waarop hun eigen huisarts
zitting heeft. De tijden zijn als volgt:
Dokter Eissen, dinsdag 16 januari om
14.00 uur.
Dokter Coutinho, woensdag 17 januari
om 13.30 uur.
Dokter Barnard, woensdag 17 januari
om 15.00 uur.
Evenals schapen (zie vorige krant)
blijken ook geiten er dit jaar „vroeg bij te
zijn". In Oudeschild schonk een van de
13 geiten van de heer Jan Hoep in de
nacht van zaterdag op zondag het leven
aan zowel een telg van het mannelijke
als een van het vrouwelijke geslacht.
Moeder en kinderen maken het goed.
De meervoudige geboorte is, naast
het feit dat het moederdier reeds begin
augustus bronstig raakte, te danken aan
de seksuele aktiviteiten van een losge
broken bok. Dit dier graasde evenals zijn
vrouwelijke soortgenoten op een ge
deelte van de Waddenzeedijk nabij het
Ankerpark. Hoewel de bok aan de
Op de foto de heer Jan Hoep met moedergeit
en haar kinderen in de sneouw van het
Ankerpark.
„roop" stond en bovendien op een af
gescheiden terreintje was geplaatst,
heeft hij zich klaarblijkelijk toch bij de
vrouwelijke dieren kunnen voegen. De
gevolgen zijn niet uitgebleven. Gezien
de huidige omvang van een van de
andere geiten in de schuur van de heer
Hoep zal ook deze binnenkort het leven
aan een of meerdere nakomelingen
schenken. De bok zelf heeft zijn telgen
niet meer mogen aanschouwen. Het
dier verwisselde bij het aanbreken van
de winter van eigenaar.
De gemeenteraad zal worden voorge
steld het tarief van de toeristenbelasting
te halveren voor scholieren, die groeps
gewijs i.v.m. werkweken en schoolreis
jes verblijven in jeugdherbergen, kam
peerboerderijen en op campings. De
groepen, die hiervan willen profiteren
zullen tevoren wel een verzoek moeten
indienen, zodat B en W de gelegenheid
hebben elk geval op zichzelf te beoorde
len. De betrokken jongeren zullen echter
tijdig weten waaraan zij toe zijn, zodat
zij het doorgaan van hun vakantie ervan
kunnen laten afhangen.
Invoering van deze regeling betekent
voor de gemeente Texel een jaarlijks
verlies van ca. 735.000, De drijf
veren van B en W zijn zuiver sociaal: Er
kend wordt dat het normale belasting
tarief voor betrokken categorie zeer
hoog is in verhouding tot het bedrag dat
zij voor hun eenvoudige verblijf op Texel
uitgeven.
De gewijzigde regeling is een vrij in
grijpend besluit. Tot dusver heeft het
gemeentebestuur er nooit voor gevoeld
differentiatie in het tarief aan te bren
gen: ieder niet-ingezetene moest het
zelfde bedrag toeristenbelasting beta
len.
De nu voorgestelde reduktieregeling
is ook ingegeven door de vrees dat de
groepen jongeren zich van Texel zullen
afwenden. Uniek is een dergelijke rege
ling overigens niet. In Arnhem en Ede
hoeven jeugdige deelnemers aan
schoolwerkweken helemaal geen belas
ting te betalen. De gemeente kreeg de
laatste jaren herhaaldelijk verzoeken om
vrijstelling of redukties, maar de be
staande verordening liet het niet toe
daaraan gevolg te geven.
De reduktieregeling geldt uitsluitend
voor nachtverblijf in kampeerboerderij,
jeugdherberg of in een tent op een
camping. Tevoren moet een schriftelijke
aanvraag worden ingediend waarbij ge
gevens moeten worden vermeld inzake
de verblijfplaats, aantal deelnemers, tijd
vak van het verblijf en de naam van de
school.
B en W stelden zich voor dat de re-
duktie achteraf wordt uitbetaald. In
eerste instantie zou dus de volledige be
lasting moeten worden betaald. De
leden van de commissie voor recreatie
en natuurbehoud maakten daartegen
woensdagavond bezwaar. Het is beter
de aanvraag tevoren af te handelen en
tijdig te beslissen, zodat meteen het ge
reduceerde tarief wordt betaald.
Desgevraagd zei voorzitter Nauta, dat
het niet de bedoeling is het belasting
tarief voor de andere categorieën gasten
te verhogen in het verlies van de nieuwe
regeling te compenseren. Als de ge
meenteraad ermee akkoord gaat, zal de
reduktieregeling het komende seizoen al
van kracht zijn.
Met begeleiding van de kersverse
„Kickiess Redband" wordt op zater
dag 13 januari in het Hoomder
dorpshuis De Waldhoorn een dans
avond gehouden. De muziek die men
brengt is een mengeling van blues,
rock en alles wat daar auditief bij in
de buurt komt. Het optreden begint
om 20.30 uur.
Deze „Kickiess Redband" is aanvan
kelijk opgezet rond de kern van het een
paar jaar geleden uiteengevallen
„Hace". Op initiatief van de twee ex-
Hace gitaristen Kees Kikkert en Kees
Geense is men met in totaal vijf man
rond april van het vorig jaar aan het
repeteren geslagen. Inmiddels is men
zover dat de puur Texelse „Kickiess
Redband" met een gerust hart de con
frontatie met het publiek aan kan.
Naast Kees Kikkert (basgitaar) en
Kees Geense (solo-slaggitaar) bestaat
de groep uit Nel Bonne (zang), haar
echtgenoot Frits Bonne (solo-slag-
gitaar) en Niek Welboren (drums).
Tot dusver heeft de „Kickiess Red
band" bij Niek Welboren thuis (in de
„Scholerie") gerepeteerd maar dit
bleek te veel geluidsoverlast te veroor
zaken waarop men heeft uitgezien naar
een ander repetitiezaaltje. Als tussen
oplossing heeft men enkele malen een
van de ruimtes op het kampeerterrein
Loodsmansduin kunnen gebruiken
maar de band zit nu opnieuw zonder
oefenlokaal. Deze keer omdat het
campingzaaltje voor andere doeleinden
gebruikt moest worden. Men is dus
nog steeds op zoek naar een geschikte
ruimte om ongestoord en zonder ge
luidsoverlast te kunnen repeteren.
Inmiddels slaat het eerste optreden
van de „Kickiess Redband" ondanks
deze problemen dus toch voor de deur.
De bandleden hebben aangekondigd
dat ze er in „De Waldhoorn" een
„Echt ouderwetse Texelse dansavond"
van willen maken.
reserve (een deel van de opbrengst van
de toeristenbelasting) zal worden gevo-
JLIRV F Speelweide Den Hoorn
Commissielid Daan Welboren brak
een laris voor het aanlegg~en van een
speelweide In ot bij" DenHoornEen
dergelijk terrein zou daar in een be
hoefte voorzien. De weide zou zodania
wordetVjO^iTiaaktWant Den Hoorn
heeft inde buurt ook geen bruikbare
schaatsgelegenheief» Welboren deed
zijn verzoek naar aanleiding van het
verslag dat is uitgebracht door de lei
ding van het zomerrecreatiewerk en
waaruit bleek dat in Den Hoorn voor
spel- en sportmogelijkheden in de
zomer een speelweide wordt gemist.
Het bestaande sportveld moet 's zo
mers met rust worden gelaten.
Nauta vond het een „bruikbare sug
gestie" en beloofde aandacht voor
deze zaak.
Recreatiebos
De commissie nam kennis van de
plannen die door de dienst land
schapsarchitectuur van Staatsbosbe
heer zijn gemaakt voor het recreatie-
bos in de noordpunt van Texel. Dit
ca 70 hectare omvattende gebied is
thans ingedeeld, na overleg met de
betrokken agrariërs die het met de
oorspronkelijke opzet niet eens wa
ren wegens het verlies van hoog
waardige landbouwgrond. De
gemeente heeft het merendeel van
de grond thans in bezit. Met één
eigenaar moet nog overeenstem
ming worden bereikt.
Het geprojecteerde bos krijgt een
zeer gevarieerd karakter zodat het
aantrekkelijk wordt voor recreatie. De
bosaanplant bij De Cocksdorp is een
essentiële voorwaarde om de groei van
het aantal toeristische slaappplaatsen
op Texel (tot 47.000 in 1985) mogelijk
te maken. Voor de gemeente zijn aan
het bosproject niet veel kosten verbon
den. Uiteindelijk komt haast alles voor
rekening van CRM. Er moet alleen nog
worden uitgemaakt wie het onderhoud
moet betalen. Bij voorbaat staat vast
dat dit voor de gemeente veel te
kostbaar is. Commissielid Adriaan Dijk-
sen vond het jammer dat het bos aan
de westkant direkt zal aansluiten op het
duin, waardoor de biologisch belang
wekkende overgang van duin naar pol
der verloren gaat. Ook twijfelde hij of
het zal lukken de recreanten ertoe te
brengen zich in dit bos te laten verma
ken en te voorkomen dat zij de kwets
bare aangrenzende duinen intrekken.
Gezien praktijkervaringen elders op
Texel was hij er niet gerust op. Boven
dien meende hij dat de gemeente zich
in het recreatiebasisplan heeft verplicht
aanmerkelijk méér bos aan te planten.
Hij zou met een kleinere oppervlakte
wel vrede hebben als men even gemak
kelijk zou besluiten het aantal van
47.000 slaapplaatsen terug te schroe
ven