Cjrocn TwartsJïxeU in het harL, loeizame slag tegen de sneeuw had succes Vóór showroom Bonne 130 handtekeningen Gemeente: Th. v. Hoorn heeft niets te klagen 'fi- V /f4 oede samenwerking gemeente, polder en rijkswaterstaat De Waai voert tegenaktie Bouwvergunning had veel meer tijd kunnen vergen r. J JV •joi»- DINSDAG 20 FEBRUARI 1979 JAARGANG NR. 9355 actie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, foon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, i Burg, telefoon (02220) 3543. lave: Langeveld De Rooy B.V., tbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abbonnementsprijs 711,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr.4699.17.636; Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398. Advertentietarief: 43 cent per mm hoogte per kolom. Overigens is een regeling getroffen dat in gevallen van spoedeisend ziekenver- voer een beroep kan worden gedaan op de helicopter van de Marine in Den Helder. De noodzaak wordt in dergelijke gevallen door de arts bepaald en deze is ook belast met het waarschuwen. De terreinwagen van de politie bewees goede diensten door de wijkverpleegster in staat te stellen al haar „klanten" te bezoeken. ret alle beschikbare materiaal mensen hebben gemeente- wen, Rijkswaterstaat en wa- schap de afgelopen dagen ccesvolle strijd geleverd tegen sneeuw. Hoewel de hoeveel id sneeuw die op Texel is ergedaald veel kleiner was dan Friesland en Groningen zorgde stormachtige oostenwind toch or soms metershoge sneeuw- inen waartegen aanvankelijk inig was te beginnen. Een nmaal gemaakte doorgang was eestal binnen een kwartier weer cht gestoven. Onder deze om- andigheden beperkte men zich in ook tot de belangrijkste ver- m ndingswegen tussen de dor- n. Zaterdagavond kon worden vastge- sld dat vrijwel alle gemeente- en Iderwegen open waren. Daar waar t niet was gebeurd was dat het gevolg n een van de zeer weinige coördina- ifouten. Gemeente, Rijkswaterstaat polder werkten over het algemeen stekend samen. Niet kinderachtig De officiële regel is dat het water- hap de polderwegen open houdt rwijl gemeentewerken zich tot de meentelijke wegverbindingen be- Irrkt. Daarbij was men echter niet nderachtig en als het practisch beter tkwam was men in eikaars gebied ïzig. Er kwamen veel individuele ver eken om hulp binnen. In enkele jvallen kwam men in actie om vervoer in huisbrandolie naar een lege tank te ■ganiseren en ook werd geassisteerd De opgestoven sneeuw bereikte op sommige plaatsen een indrukwekkende hoogte. Deze foto werd gemaakt op de Waterweg tussen Westergeest en Zuldhaffel, waar de pottier heet wet sneeuw moest verzetten om auto's tin één richb'ngi weer te kunnen laten rijden. om hulpverlening bij een bevalling en bij een begrafenis mogelijk te maken. Het doorbreken van het isolement van boer derijen was in veel gevallen dringende noodzaak omdat de boeren hun melk niet kwijtkonden. De zuivelwagen heeft twee dagen lang rondgereden, vooraf gegaan door een sneeuwschuiver van Rijkswaterstaat, later van de polder. Daardoor is alle melk uiteindelijk in de fabriek terecht gekomen. Laag water Als gevolg van de harde oostenwind was de waterstand op de Waddenzee zo laag, dat enkele bootdiensten moesten uitvallen. Dat was geen ramp, want het vervoersaanbod was gering. Het vlieg veld Texel is bruikbaar want op de uitgestrekte vlakte is de sneeuw niet blijven liggen. Er is een toestel geland en weer vertrokken op eigen risico, want de hangar was niet bereikbaar omdat zich hier een grote sneeuwheuvel had gevormd. Deze is gisteren door ge meentewerken opgeruimd, waardoor de bluswagen (die om veiligheidsredenen altijd beschikbaar moet zijn) er weer uit kon. Overleg Vertegenwoordigers van Rijkswater staat, waterschap en gemeente kwa men vrijdag in vergadering bijeen om bij het opruimingswerk tot zo effectief mogelijke samenwerking te komen. Een gunstige factor daarbij was dat de mobilofoons op dezelfde frequentie werken waardoor onverwachte „op drachten" snel konden worden doorge geven en afgewerkt. Natuurlijk verliep niet alles zonder feilen. Een bewoner van de Ruyslaan beklaagde er zich over dat hij en zijn buren nog steeds geïso leerd waren, ondanks het feit dat hij de gemeente tijdig had gewezen op het feit dat hij hartpatiënt is en mogelijk met spoed naar het ziekenhuis moet kunnen worden gebracht. Gisteren werd ook dit deel van de Ruyslaan schoongemaakt. Gemeente en polder konden bij het vrijwel continue werk beschikken over het eigen materiaal (sneeuwschuivers) en shovels, afkomstig van de aanne mers Westerlaken, De Vries en Van de Wiel, Willem Bakker, Fa. Daalder en N. Dros alsmede twee hydraulische kra nen. Zout bijna op De weggebruikers zullen wel hebben gewerkt dat op de wegen vrijwel geen zout wordt gestrooid. Het zout is nl. bijna op. Wat nog over is wordt voor de meest dringende gevallen gebruikt. Er is onlangs een proef gedaan met bespren kelen van de weg met zout water, afkomstig van de waterfabriek. Dat is gedeeltelijk ingedampt zeewater dat gewoonlijk in de Waddenzee wordt gestort en dat veel zouter is dan gewoon zeewater. Deze pekel is echter lang niet „sterk" genoeg om gewoon wegenzout te kunnen vervangen; het bevriest al bij 3 graden onder nul. Overigens moeten van gewoon zout ook geen wonderen worden verwacht. Bij temperaturen van min zes graden en lager heeft zout geen enkel effect en geeft dan een vals gevoel van veiligheid. Zeer rustig rijden moet dan ook voorlopig het devies zijn. Aanrijdingen Sneeuw en gladheid hebben weer dIVerse kleine en grote aanrijdingen veroorzaakt, in alle gevallen zonder li chamelijk letsel. Mevrouw S.S. uit Oudeschild raakte donderdagochtend met haar Opel Ascona muurvast op de Schilderweg. Ze kon niet anders dan de wagen verlaten om hulp te halen. De achteropkomende automobilist W. ten H. uit De Koog zag de half onderge sneeuwde wagen voor een sneeuwduin aan en meende deze te kunnen „ne men" door flink gas te gevenDe materiële schade was aanzienlijk. Iets dergelijks gebeurde donderdag middag op de Waalderstraat bij het kruispunt met de Bernhardlaan. De wagen van M.M. uit Oosterend kwam hier vast te zitten en werd even later aangereden door H.V. uit Den Burg. Mevrouw A.E.-J. uit Enkhuizen kwam zondagochtend met haar Ford in de oostelijke sloot van de Postweg terecht, nabij hoeve „Gent". Bij de slippartij velde ze ook een verkeersbord. Zondag werd gemeentewerken te hulp geroepen omdat het sterk hellende deel van de Badweg bij hotel Juliana zo glad was geworden dat auto's er geen gebruik meer van konden maken. Bos In en bij het Dennenbos waren ook veel wegen dichtgesneeuwd. Vooral bij de overgang van vlak terrein naar bos ontstonden grote sneeuwduinen. In de loop van gisteren slaagde Staatsbosbe heer er in alles weer open te krijgen, als laatste de Ploegelanderweg. Hoewel de weerberichten nog niet wijzen op dooi kan ieder zich toch troosten met de gedachte dat we in ieder gevat het ergste hebben gehad. Februari is voor driekwart voorbij, de dagen lengen merkbaar en het kan geen weken meer duren of de koperen ploert wint het van Koning Winter. Van ver schillende lezers hoorden we dat don derdag een groep van tientallen kieviten bij Den Burg is gesignaleerd „We weten nu dat de overgrote meerderheid van de inwoners van De Waal geen enkel bezwaar heeft tegen de bouw van een showroom en de aanleg van een tennisbaan aan de Laagwaal- derweg". Aldus de heren Jan Witte, Kees Zoetelief en Frits Witte uit De Waal, die erin zijn geslaagd in De Waal en direkte omgeving 130 handtekenin gen te verzamelen van mensen die voorstander zijn van de plannen van Plaatsman en Bonne. De actie is een reactie op het bewaarschrift dat door ongeveer 15 inwoners van De Waal tegen de bouwplannen is ingediend. De handtekeningen met de bijbehorende petitie zijn vrijdag bij de burgemeester bezorgd. Zoals bekend gaat het om het plan van de heer P. C. Bonne uit Eierland, die ten behoeve van zijn landbouwmechani- satiebedrijf een showroom wil bouwen aan de Laagwaalderweg nabij het bedrijf van Keijser en Co. en het loonbedrijf Zoetelief. Grenzend aan dit terrein wil de heer I. Plaatsman een tennisbaan aan leggen ten behoeve van zijn hotel aan het Hogereind. De grond waarom het gaat (eigendom van Plaatsman) heeft een agrarische bestemming en er is dus een wijziging van het bestemmingsplan voor nodig om de showroom en de tennisbaan hier te mogen verwezenlij ken. De gemeenteraad heeft zich hier mee akkoord verklaard door het nemen van een zg. voorbereidingsbesluit, waardoor de bouwvergunning met toe passing van artikel 19 van de wet op de ruimtelijke ordening kan worden ver leend. De provincie moet daar echter ook mee instemmen door een zg. verklaring van geen bezwaar af te geven. Het is twijfelachtig of dat zal gebeuren. Naar aanleiding van de be zwaarschriften tegen de plannen zal donderdagavond a.s. een hoorzitting in het raadhuis worden gehouden. Bij het verzamelen van de handteke ningen bleek dat enkele van de bena derde mensen wel bezwaar hadden tegen de showroom van Bonne maar niet tegen de tennisbaan. I wilden graag tot de Texelaars horen die de moeilijke omstandigheden als een uitdaging uwden en alles zoveel mogelijk gewoon wilden laten doorgaan. Om het zetsel van de -_j Courant tijdig bij de drukkerij in Schapen te krijgen, maakten we gebruik van de Land _r van Garage Kikkert iét De Koog. En er gingen een paar mannetjes extra mee, gewapend r schoppen. De krant werd keurig op tijd gedrukt en was ook op tijd terug op Texel, maar bezorging heeft in de meeste delen van Texel vrij grote problemen opgeleverd. Geen dijk mens zal dat de bezorgers hebben kwalijk genomen; ieder heeft zijn best gedaan. Ook als de gemeenteraad mee werkt, is met het afgeven van een bouwvergunning voor objecten die niet geheel in overeenstem ming zijn met het bestemmings plan, vaak veel tijd gemoeid. Een termijn van een half jaar is wel het minste waarop gerekend moet worden en als er tijdens de proce dure problemen rijzen, kan het wel twee tot drie keer zoveel tijd vergen. Het is niet juist daarvan de gemeente de schuld te geven; het vloeit eenvoudig voort uit wettelijke voorschriften. Het gemeentebestuur heeft er be hoefte aan nog eens op het bovenstaan de te wijzen, naar aanleiding van de klachten die de hotelier Th. van Hoorn in De Koog heeft geuit. Bij hem verstreek ruim een jaar tussen het moment waarop hij de gemeente voor het eerst met een verzoek benaderde en het moment waarop -de provincie ak koord ging met de bouwvergunning. Hij was daar boos over want er is nu geën sprake van dat de 7 appartementen die hij wil bouwen, de komende zomer al in gebruik kunnen worden genomen. Maar hij heeft er wel reklame voor gemaakt en moet de aanvragen dus afwijzen, nog afgezien van de kostenverhoging die deze vetraging met zich heeft meege bracht. Ruimtelijke Ordening-ambtenaar Jo- han van Dijk vertelde ons dat Van Hoorn blij mag zijn dat het nog niet veel langer heeft geduurd. Want de burgemeester heeft er met succes bij de provincie op aangedrongen dat de aanvraag met spoed zou worden behandeld en ook het niet inschakelen van de commissie ruimtelijke ordening heeft in dit geval een maand tijdwinst opgeleverd. Voor het goede begrip dient de voortgang van de hele procedure en de voorbereidende fase de revue te passe ren. Afwijking De heer Van Hoorn wilde een appar tementenvleugel aan zijn hotel De Zwa luw bouwen. Volgens het bestemmings plan mocht .dat alleen aan de voorkant (daar lag de bouwstrook) maar dat betekende dat de fraaie tuin verloren zou gaan, zodat Van Hoorn in januari 1978 via zijn architect verzocht, de uitbreiding aan de achterzijde van het hotel te mogen maken. Dat betekende een afwijking van een recent bestem mingsplan. Op 16 mei 1978 lieten B. en W. weten, dat zij medewerking wilden geven, wat betekende dat zij bereid waren de gemeenteraad voor stellen een voorbereidingsbesluit te nemen en ver volgens een artikel 19 procedure in te zetten. Vertragend in die periode werkte een probleem over de parkeervoorzie ningen op het terrein bij „De Zwaluw". Het gemeentelijk beleid is erop gericht dat logiesverstrekkende gebouwen zo veel mogelijk zelf voor parkeerplaatsen voor de auto's van hun gasten zorgen. Bij Van Hoorn gaf dat problemen in verband met de terreingrootte, maar uiteindelijk werd besloten genoegen te nemen met slechts zeven parkeerplaat sen, dus precies zoveel als er nodig waren voor de nieuw te bouwen appar tementen. Eigenlijke start Van Hoorn nam daarmee genoegen en kon pas toen zijn architect opdracht geven de bouwtekeningen te maken. Tot dat moment was met een eenvoudig schetsje gewerkt, want het heeft geen zin kosten te maken als bij voorbaat vast staat dat een bouwaanvraag wordt afgewezen. Op 6 juli verklaarde de Welstandscommissie zich akkoord met het plan, op 11 juli gaf de brandpreven tiecommissie zijn fiat en op 19 juli (nadat Van Hoorn de leges had betaald) werd de bouwaanvraag ingediend en begon dus pas de procedure. In de eerstvol gende raadsvergadering (29 augustus 1978) nam de raad een voorbereidings besluit. Dit werd op de gebruikelijke wijze ter visie gelegd en er werden geen bezwaarschriften tegen ingebracht. De commissie ruimtelijke ordening werd in dit geval niet om advies gevraagd; anders zou het nóg een maand langer hebben geduurd. Vervolgens begon de artikel 19-procedure waarbij het bouw plan vanaf 13 september 14 dagen ter inzage werd gelegd, in welke periode het publiek bezwaren kon indienen. Maar er kwamen geen bezwaren, zodat er geen hoorzitting nodig was (alweer een meevaller!) en het plan op 4 oktober naar Gedeputeerde Staten kon worden gestuurd. Op 5 december gingen die akkoord door het afgeven van de verklaring van geen bezwaar. Dat be richt kwam bij de gemeente binnen op 22 december en op 15 januari 1979 werd de bouwvergunning afgegeven. Niets bijzonders Volgens het gemeentebestuur is er met de hele gang van zaken nauwelijks iets bijzonders aan de hand geweest. Alleen de discussie over de parkeer voorzieningen in het eerste stadium heeft anderhalve maand extra gekost. Maar daar staat tegenover dat deze vertraging door het niet inschakelen van de commissie Ruimtelijke Ordening gro tendeels ongedaan is gemaakt en dat de burgemeester (die lid is van de provin ciale planologische commissie) met suc ces op spoedbehandeling bij GS heeft aangedrongen. Zodat het begrijpelijk is dat de heer Engelvaart bijzonder ge belgd was, toen in de afgelopen raads vergadering Gelein Jansen van het CDA klaagde over de gang van zaken bij Van Hoorn en suggereerde dat de gemeente blijkbaar weinig op heeft met de invali- denappartementen die Van Hoorn wil bouwen. Het is overigens denkbaar dat bouw vergunningen die strijdig zijn met het geldende bestemmingsplan, wat eerder afkomen. In Den Burg bijv. geldt een algemeen geldend voorbereidingsbesluit (in verband met het in de maak zijnde nieuwe bestemmingsplan) waardoor die stap kan worden overgeslagen. Het probleem is dat de meeste men sen moeilijk op lange termijn kunnen plannen. De zakelijke mogelijkheden worden doorgaans aan het eind van een bepaald jaar bekeken en als het resulteert in bouwplannen, wil men die voor het komende seizoen uitgevoerd hebben. En dat is alleen mogelijk als de aanvraag in overeenstemming is met het bestem mingsplan. Een apart probleem vormt de veelbe sproken agrarische bouw in het oude land van Texel. Ook hier zijn de aanvra gers vaak veel te optimistisch. Een bouwvergunning wordt in mei aange vraagd in de verwachting dat het vee de komende winter al in de betrokken stal of schuur kan worden ondergebracht. Als dat niet gebeurt is er veel teleur stelling en onbegrip. Zeer tijdig indienen van de aanvraag moet dus het devies zijn. Over het algemeen zijn de architec ten goed op de hoogte van de omstan digheden die een rol spelen en ook in het raadhuis kunnen de betrokkenen te horen krijgen hoe hun kansen liggen. De aanvragers kunnen er vaak zelf veel aan doen. Wie haast heeft moet bij een schuur in het buitengebied niet vragen om een dakhelling van 15 of 20 graden want het is bijna zeker dat de provincie daaraan niet meewerkt. Deze moeilijke situatie duurt voort totdat de Kroon een uitspraak heeft gedaan over de diverse bezwaarschriften die tegen het buiten gebied-plan zijn ingediend. Want pas dan wordt het plan rechtsgeldig en is de bemoeienis van de provincie niet meer nodig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 1