De Waal discussieerde over verkeersproblemen „WAT IK ZEGGEN WOU.." Coöp. Bouwvereniging nu van de grond 1 'I f i]| n-TniEli^J mi ER WAS WEINIG OVEREENSTEMMING.... Basisschoo/jeugd hield ijsspe/ietfes Lienden en Texel „WAT IK ZEGGEN WOU." Slecht visitekaartje? FRIJDAG 23 FEBRUARI 1979 TEXELSE COURANT PAGINA 7 In dorpshuis De Wielewaal hebben dinsdagavond enkele 'lièntallen inwoners van De Waal in naaste omgeving van de door iet gemeentebestuur geboden ielegenheid gebruik gemaakt om pun mening te geven over een ierhoging van de verkeersveilig heid in hun dorp. Bij de discussie werden talrijke zaken aangesneden waarbij het overduidelijk werd dat de Waalders het lang niet op Alle punten met elkaar eens zijn. Desondanks slaagde wethouder Ge- [rard van der Kooi, die als voorzitter optrad, er in aan het eind van de verga dering een resumé te geven van hetgeen de 'evue was gepasseerd. Hoe de ver- Jsvnillende aangedragen voorstellen uit eindelijk in de plannen van de gemeente (zullen worden ingepast werd niet duide lijk. Van der Kooi beloofde dat de gemeente in de komende weken enkele voorstellen op papier zal zetten waarna de inwoners van De Waal nog voor Pasen opnieuw in de gelegenheid zijn daar hun-licht over te laten schijnen. Vrachtverkeer In het rijtje prioriteiten waarover men dinsdagavond uitgebreid van gedachten wisselde nam een eventueel weren van het vrachtverkeer uit de dorpskern een voorname plaats in. Daarentegen waren veel Waalders weer van mening dat uit zonderingen mogelijk moeten zijn. Er werd ondermeer op gewezen dat vrachtverkeer bij Keijser en Co moet kunnen komen. Er had voorts een uitgebreide discussie plaats over het al of niet toelaten van autobussen op het Hogereind. Voorstanders daarvan zagen geen enkel bezwaar in ,,die ene bus" die af en toe eens zou passeren. Anderen overdreven het weer in de andere richting door te zeggen dat met name in de zomer „om de haverklap" autobus sen passeren, die een groot gevaar voor de op straat spelende kinderen kunnen vormen. Er werd ook aan herinnerd dat het aan het Hogereind gevestigde Agra risch Museum voor autobussen bereik baar moet blijven. Daarbij werd vooral gewezen op de slechtweerfunctie die dit museum heeft. Belangstellenden komen met name naar De Waal als het een beetje druilerig en donker weer is. In dat geval zou je bijv. oude mensen niet mogen verplichten meer dan honderd meter te voet te gaan, om van invaliden nog maar niet te spreken. leder was het het over eens dat leveranciers zoals de broodbezorger, de Hoewel een mistbank om onge veer 16.00 uur roet in het eten begon te gooien en er toe leidde dat de ac tiviteiten voortijdig moesten worden gestopt, heeft woensdagmiddag een groot aantal schoolkinderen uit Den Burg een fijne ijsmiddag beleefd. Op de ijsbaan aan de Emmalaan was het een drukte van belang. Er waren maar liefst 319 deelnemers en deelneemsters, die voor een van de uit geloofde prijzen in aanmerking wilden komen. Niettemin bleken vier prijs winnaars om 17.00 uur hun prijs nog niet te hebben afgehaald.... Bij de IJs club zijn uitsluitend hun inschrijfnum- mers bekend, zodat de ouders worden verzocht mee te werken bij de opspo ring van de onbekende winnaars en winnaressen. Zij moeten beschikken over labels met de volgende nummers: 92, 97, 241 of 248. Wie een van deze nummers heeft kan contact opnemen met het ijsclubbestuur. De spelletjes, die op het programma stonden waren grotendeels behendigheidswedstrijden die op de schaats moesten worden uit gevoerd. Daarbij waren: kegels om gooien, hockeyen, slalom, doelschieten en tekenen in de sneeuw. Onder de deelnemende kinderen be vond zich naast de jeugd van de basis school één kleuterschoolklas. De eerste prijs bij de kleuters werd gewonnen door Mark-Hessel Huizinga. De andere prijzen vielen als volgt: Eerste klassers: 1. nr. 241, 2. Judith van Putten, 3. Gert-Jan Bruin, 4. Johan Gieles. Tweede klassers: 1. Marko v.d. Berg, 2. Anne Simone Kooiman, 3. Linda Groen, 4. Jan Nico v.d. Ploeg. Derde klassers: 1. Edwin Leidstra, 2. Christa Kamminga, 3. Lonneke Drie huis, 4. Serge Prins, 5. Jessica Moojen, 6. nr. 92. Vierde klassers: 1. Monique Eyk, 2. Mirjam Boogaard, 3. Suzanne Kuipers, 4. Mark Dekker. Vijfde klassers: 1. Sander van Heerwaarden, 2. Marja Wijnhoff, 3. Magda v.d. Meer, 4. Arjan Boerhorst. Zesde klassers: 1. Tom Keijser, 2. Rudi Barhorst, 3. nr. 248, 4. nr. 97. SRV-wagen en de groenteman het centrum moeten kunnen bereiken. Drempels Door een aantal bewoners van De Waal was enige tijd geleden aan de gemeente gevraagd verkeersdrempel- tjeste leggen. Daar bleek dinsdagavond ook niet iedereen het mee eens te zijn. Enkele ouderen herinnerden er aan dat vooral zij daar hinder van zouden onder vinden. Wethouder Van der Kooi rea geerde met de opmerking dat de drem peltjes maar een geringe hoogte zouden krijgen, die voor de voetgangers nauwe lijks hinderlijk zou zijn. Alleen automobi listen, motorrijders en bromfietsers zou den er last van hebben en dat was dan ook de bedoeling. Overigens wees Van der Kooi er op dat het aantal drempeltjes beslist niet zo schrikbarend groot zou worden dat het dorpsbeeld van De Waal er ernstig door zou worden aangetast. Hij stelde voor om alleen bij de diverse inritten naar het dorp drempeltjes te projecteren en één tegenover de „win kel van Boot". Een suggestie om het te laten bij het plaatsen van verkeersborden met een maximum snelheid van 30 km bleek niet gerealiseerd te kunnen worden omdat zo'n bord wettelijk niet geldt. Een voorstel om in plaats van drempeltjes het wegdek iets te laten aflopen zou eveneens in de overwegingen worden „meegenomen". Parkeren Een vraagstuk dat dinsdagavond emoties opriep was de parkeergelegen heid in de Waalder dorpskern. Enkele bewoners verklaarden dat in het bijzon der het plaatsen van auto's op het Hogereind voor jonge kinderen „levens gevaarlijk" kan zijn. Zij redeneerden dat je kinderen niet altijd in de tuin achter je huis kunt laten spelen. Hoe dan ook; op een gegeven moment vliegen ze toch de weg op. Ze komen dan tussen de daar geparkeerde auto's vandaan en kunnen worden geschept met alle gevolgen van dien. Anderen waren weer van mening dat tegen dit euvel eigenlijk geen enkel kruid is gewassen of je zou het hele Hogereind autovrij moeten maken Ook parkeren op „eigen terrein" dat grenst aan de openbare weg deed nogal wat stof opwaaien. Een hartig „onder onsje" ontstond toen iemand er op wees dat er meer parkeerruimte aan-de- weg moet komen en een ander daar op inhaakte met de opmerking dat de mevrouw die dit punt lanceerde dan eerst maar eens een parkeergelegenheid op haar eigen terrein moest gaan aanleggen. Dan moesten die op-zieh- zelf-erg-mooie bloemen en planten maar verdwijnen, aldus de reactie. Er pleitte ook iemand voor het aanleggen van een flink parkeerterrein langs de Langwaal, aan de westelijke zijde van het dorp. Dat zou met name practisch zijn omdat de bezoekers van zowel dorpshuis als kerk daar dan hun vervoermiddel zouden kunnen stallen. Bovendien werd niet uitgesloten dat ook bezoekers van het Agrarisch Museum er hun auto neer kunnen zetten. Dit voorstel ondervond nogal wat weerstand in het bijzonder bij de mensen die vlak bij dit punt wonen. Tenslotte werd er door één van de assisterende ambtenaren (P. Plug) op gewezen dat een parkeerplaats op deze In een resolutie van de Verenigde Naties over de rechten van het kind staat o.a., dat de overheden de plicht hebben bijzondere zorg te besteden aan alleenstaande kinderen zonder voldoen de middelen van bestaan. De burge meester van het ruim 6.000 inwoners tellende Betuwse Lienden vond, dat er dan ook iets van zijn gemeente werd verwacht en hij vond bovendien, dat zijn gemeente meer dan genoeg geld had om een aantal kinderen financieel te adopteren. Eensgezind nam de 13 per sonen tellende raad het besluit om voortaan jaarlijks voor dat doel driedui zend gulden uit te trekken. En daar bleef het niet bij. Alle raadsleden plus burge meester en gemeentesecretaris besloten daar maandelijks tien gulden bovenop te doen. Daardoor werd het mogelijk om 7 kinderen financieel te adopteren. Op die tientallen miljoenen noodlijdenden mis schien niets maar je zal zelf maar één van die zeven zijn. Het besluit heeft bovendien geleid tot individuele adop ties en ook in groepsverband. De gemeente Leinden stuurde bovendien de tekst van het raadsbesluit met een begeleidende brief naar alle andere gemeenten in Nederland. Er werd direct telefonisch gereageerd door 60 gemeen ten, waarvan Den Helder de eerste was. plaats tot de absolute onmogelijkheden behoort omdat men hier met een zg. „beschermd dorpsgezicht" te maken heeft. Ventweg Op een van de tekeningen die men dinsdagavond ter inspectie aan de wand hing had de gemeente ingespeeld op het binnenkort te realiseren fietspad naar Oosterend. Ook al omdat tussen de huidige bejaardenwoningen aan het Vermaningspad en het Hogereind enke le huizen zullen worden gebouwd was voorgesteld het fietspad tot een vent weg te verbreden. Met het oog op moeilijk ter been zijnde bejaarden had men het wenselijk gevonden dat de bezorgers van levensmiddelen dicht bij de huizen kunnen komen. Het plan behelsde tevens een doorbraak van Vermaningspad naar Sommeltjesweg. Dit zou dan door verschillende levens middelenauto's gebruikt kunnen wor den die via de ventweg en de Langwaal weer op het Hogereind komen. De schrikhekpassage die nu de Langwaal en de Sommeltjesweg scheidt zou dan moeten worden vervangen door een ijzeren paal die met (spaarzaam uit te geven) sleutels geopend moet kunnen worden. Over dit voorstel werd uitge breid beraadslaagd. Daarbij kwam ook een ouder plan ter sprake waarin het achter de bejaardenwoningen gelegen pad werd verbreed en aangesloten op Hogereind en Vermaningspad. Dit zou tevens voor de daar nog te bouwen huizen een oplossing voor het leveran ciersprobleem betekenen. Omdat de Waalders op dit punt geen kans zagen tot een afgeronde mening te komen beloofde wethouder Van der Kooi het allemaal nog eens nader te bezien. Tegenstanders van de ventweg voerden namelijk aan dat deze aanleg veel te duur zou worden en ten koste zou gaan van een flinke hoeveelheid groen. Som migen vonden het nog maar de vraag of de leveranciers wel zoveel gebruik van deze verbinding zouden gaan maken. Waar het merendeel van de bewoners het wel over eens bleek was dat de toegankelijkheid van het Vermanings pad voor de ziekenauto moet worden verbeterd. In het bijzonder het keren is erg moeilijk omdat de gemeente (nog wel op voorstel van de bewoners zelf) tamelijk kwistig met amira-paaltjes heeft gestrooid. Dat was om het parkeren te beletten. Er werd uiteindelijk voorge steld als tussenoplossing de gewraakte betonnen amira-paaltjes te vervangen door metalen paaltjes die indien ge wenst tijdelijk weggehaald kunnen wor den. Rotzooi Naast Hogereind, Langwaal en Ver maningspad was ook de Polderweg een duchtig punt van discussie. Een van de aanwezigen maakte zich bijzonder boos over „die eeuwige rotzooi bij Louwtje de smid" wat ter plaatse een „levens gevaarlijke situatie tot gevolg heeft" en „een schandaal voor het dorpsbeeld van De Waal" betekent. Wethouder Van der Kooi moest toegeven dat de situatie bij de heer L. Witte „niet bepaald gunstig" aandeed. Hij beloofde daarom dat contact met de betrokkene zou worden opgenomen. Luchtigjes voegde hij er evenwel aan toe dat die „rotzooi" ook tot gevolg heeft dat ter En nu zult u nieuwsgierig zijn naar wat de gemeente Texel doet. B. en W. hadden al voorgesteld om de brief „voor kennisgeving" aan te nemen. Bij de „discussie", die er alsnog over werd gevoerd, kon men o.a. horen, dat het waarschijnlijk remmend zou werken op het particulier initiatief (het tegendeel blijkt het geval te zijn: het heeft een sneeuwbaleffect) en „Nederland loopt toch al vooraan met ontwikkelingshulp" (Barendregt) en meer van dat fraais. Toen tenslotte werd gestemd over het al of niet iets doen uit eigen middelen, staakten de stemmen, hetgeen bete kent, dat het opnieuw aan de orde komt in de volgende raadsvergadering. Een weinig verheffende vertoning. Het ge heel had voor mij toch nog één licht puntje. Daan Welboren (PPR) merkte nl. nog op: „Ik schaam me, dat ik hier zit". Ik was op dat moment erg blij, dat ik behoor tot de partij, die hij vertegen woordigt. Voor geïnteresseerden: de twee grootste organisaties, die zich met financiële adoptie bezig houden, zijn: Foster Parents Plan, J. Vermeerstraat 24, Amsterdam, tel. (020) 767676 en Mensen in Nood, Hekellaan 6, Den Bosch, tel. (073) 144544. Een andere belangrijke instelling is nog Terre des Hommes (adoptie-afdeling), Prinses Margrietstraat 64, Den Haag, tel. (070) 637940. M. Aarts-Franken plaatse langzamer gereden wordt. Vol gens Van der Kooi heeft Witte achter zijn huis nog voldoende ruimte om zijn nering neer te zetten. Iemand reageerde daarop met de opmerking: „Dat doet 'ie nooit, want daar staan z'n aardappels". Iemand anders meende een oplos sing gevonden te hebben door te suggereren dat de gemeente aan Witte een ander stukje naburig land beschik baar zou stellen Een ander voorstel behelsde de aan leg van een strook „ribbeltegels" in het wegdek van de Polderweg die vooral bij automobilisten een schrikreactie zou oproepen waardoor langzamer gereden zou gaan worden. Dit voorstel zou in de nadere beraadslagingen worden „mee genomen". Dat gold ook voor het idee om wat meer beplanting langs de Polderweg neer te zetten. Volgens Van der Kooi is gebleken dat dit een „visuele versmalling" tot gevolg heeft hetgeen ook verkeersremmend werkt. Daarop inhakend werd nog gevraagd om wat meer beplanting op het Hogereind. Dat bleek evenwel al eens eerder getracht te zijn maar toen waren er zoveel moeilijk heden gerezen dat er uiteindelijk maar vier bomen waren neergezet. „Het merendeel van die problemen kwam er op neer dat de meest nabije bewoners öf niet van hun zonlicht verstoken wilden zijn, öf hun auto voor de deur wilden neerzetten. aldus de wethouder. Abrupter Wat betreft het gedeelte van de Polderweg dat vlak langs de Hervormde kerk loopt werd gevraagd om een beter wegdek. Hierdoor zouden niet alleen de uitritten van de daar gelegen woningen beter aansluiten maar zou iets dergelijks ook snelheidsbeperkend werken. De vraagsteller pleitte voor een meer abrupt heilinkje waardoor men automatisch op de rem zou trappen. Ook de Bomendiek kwam dinsdag aan de orde. Vooral de bermen hebben er nogal te lijden omdat dichtbij de kruising met de Polderweg tamelijk druk geparkeerd wordt. Omdat de Bomen diek niet aan de gemeente maar aan het Waterschap toebehoort beloofde wet houder Van der Kooi daarover met het De oprichting van de coöpera tieve Texelse bouwvereniging is een feit. Het is een afdeling ge worden van de landelijke opere rende bouwvereniging „Kasko", die al zeven jaar actief is en in die tijd al belangrijke projecten heeft verwezenlijkt. De Texelse afde ling heeft als doel het bouwen van een complex woningen in het plan De Mars tegen een relatief lage prijs, wat mogelijk is door inbreng van allerlei vormen van zelfwerkzaamheid. Van de leden van de vereniging wordt daarom verlangd dat zij de handen uit de mouwen steken. Vooral in de voorbereidende fase kunnen veel kosten worden bespaard. Bij de woningen die door Kasko in Purmerend zijn verwezenlijkt, scheelde het per huis soms wel f9.000, De huizen komen voor maximale premie in aanmerking waardoor zelfs de laagstbe taalden zich op deze wijze een eigen woning kunnen veroorloven. De jongste veranderingen in het systeem dat de regering toepast bij woningsubsidiëring zijn bijzonder gunstig want deze maken het mogelijk dat de laagstbetaalden de meeste steun krijgen. Bestuur Zaterdag werd de bouwvereniging Waterschap in contact te treden. Een voorstel om een snelheidsbeper king op de Sommeltjesweg in te voeren maakte volgens Van der Kooi geen enkele kans bij de provincie. Men heeft een tiental jaren geleden een inhaalver- bod ingevoerd maar dat onlangs weer ongedaan gemaakt. Het ziet er niet naar uit dat men op korte termijn opnieuw van gedachten zal veranderen. Boven dien wordt binnenkort het lang verbei de fietspad naar Oosterend aange legdVolgens Van der Kooi zal het waarschijnlijk wel mogelijk zijn een inhaalverbod in te voeren voor de flauwe bocht die de Waalderweg maakt aan de zuidkant van het dorp. Dit inhaalverbod zou dan gaan gelden tot aan de inrit naar de Bomendiek. Tunneltje Sprekend over het fietspad werd dinsdagavond eveneens de komende verkeerssituatie op de driesprong Waal derweg, Waalderstraat, Georgiëweg ('t Vossenhol) aangeroerd. Enkele aanwezi gen toonden zich een beetje bevreesd voor de problemen waarmee de daar overstekende kinderen zullen worden geconfronteerd. Het fietspad gaat zich hier splitsen. Eén gedeelte loopt langs de noordzijde van de Georgiëweg door tot aan de Nieuwlanderweg en een ander gedeelte gaat het tracé ten westen van de Waalderstraat tot aan de Bernhardlaan volgen. Om de situatie voor de overstekende kinderen veiliger te maken werd gesuggereerd hier een koetunneltje aan te leggen. Buiten het feit dat dit nogal prijzig is meende wethouder Van der Kooi en ook zijn assisterende ambtenaren. (P. Plug, J. Frederici en K. v. d. Burght) dat het maar de vraag is of men daar wel gebruik van zou maken. Alleen al het „aanlooptracee" naar de tunnel zou veel ruimte in beslag nemen en de verleiding is dan natuurlijk groot dat men dit tracht af te snijdenDaar kwam volgens de heer Plug nog bij dat het meeste autoverkeer via de Waalder weg, de Waalderstraat indraait en de oversteekplaats voor de fietsers een eindje daar voorbij de Georgiëweg kruist. Terugkomend op de prijs (zo'n 3 officieel opgericht tijdens een bijeen komst in De Witte Burcht te Den Burg. Bij acclimatie werd een voorlopig be stuur benoemd, bestaande uit R. Groe- newegen (voorzitter), het echtpaar J. en M. Kamphuis (secretariaat), Th. Rode- wijk (penningmeester) en W. Boonstra (lid). Totaal hebben zich 55 personen als belangstellende voor de vereniging aan gemeld. Aangenomen kan worden dat veertig van hen zullen „doorgaan" zodat het project een zelfde aantal woningen zal omvatten. Veertig wonin gen worden door Kasko om organisato rische redenen ideaal gevonden. Dat betekent niet dat nieuwe leden niet welkom zijn. Serieus geïnteresseerden kunnen zich nog aanmelden bij het secretariaat Noordwester 21, telefoon (02220)4531. Strakke organisatie Tijdens de bijeenkomst werd het woord gevoerd door voorzitter K. J. G. Rietzschel van de landelijke bouwver eniging Kasko en zijn medewerker Tom Garritsen. Aan de hand van dia's gaf hij een indruk van de gang van zaken die in Purmerend is toegepast en van projec ten in Almere en Amsterdam. In laatst genoemde stad houdt Kasko zich met stadsvernieuwing bezig. Uit het betoog werd duidelijk dat een zeer perfecte organisatie van doorslaggevend belang is. Alle leden moeten bereid zijn zitting te nemen in taakgroepen en een flink deel van hun vrije tijd aan het project op te offeren. Opmerkelijk was dat zo'n ton) die voor een dergelijk tunneltje zou moeten worden neergeteld herinnerde iemand er aan dat cijfers van het ministerie van Economische Zaken heb ben uitgewezen dat in 1977 ieder ernstig ongeluk de Ned. bevolking in totaal op zo'n 2 54 ton kwam te staanAlleen dat cijfer al zou het aanvaardbaar maken om ter plaatse toch een tunneltje aan te leggen. Van der Kooi onderschreef de wenselijkheid de situatie zo veilig moge lijk te maken maar meende dat men de beschikbaarheid van gemeentegeld niet op deze wijze kan benaderen. Aan het slot van de bijeenkomst werd aan de Waalder bevolking toegezegd zo spoedig mogelijk na het beschikbaar zijn van een verkeersplan dit in het dorps huis op te hangen. Men kan er dan ruimschoots de tijd voor nemen de plannen voorafgaand aan de volgende hoorzitting te bestuderen. 6MCVTX VAM ItZIRS BUTEN VUUKTVlOORDtlJJKHE© VAN Of «DUIT* Naar aanleiding van wat de heer Koolhaas heeft geschreven over het buffetpersoneel van de Texelse boot wil ik het volgende even kwijt. De heer Koolhaas snapt niet waarom dit perso neel zo onverschillig doet. Maar bedenk daarbij dat deze mensen dagelijks acht uur achter elkaar staan te bedienen en daarbij lang niet altijd even vriendelijk door de klanten, veelal badgasten, worden toegesproken. Ze worden door de klanten vaak als een vod behandeld. De bediendes zijn de fijnste gozers en de liefste dames, die ons in de winter als er geen badgasten zijn, vlot en liefdevol bedienen omdat wij nooit lopen te kankeren. De badgasten die veelal uit de stad komen, denken dat ze op vakantie vlot worden bediend. Dat het pakje vloei in de koffie belandde was zuiver toeval. En ik weet zeker dat die meneer X het er zelf naar gemaakt heeft. Ik dank u. Iemand die vier keer per week met de buffetbedienden te maken heeft: Wim Roeper, De Waal. Dat coöperatieve woningbouw niet tot een vormigheid hoeft te leiden, blijkt uit deze foto van premie woningen die door de coöpera tieve bouwvereniging Kasko in Purmerend zijn gerealiseerd. coöperatief project helemaal niet in eenvoudige rijtjesbouw hoeft te onta; den, maar dat een zeer gevarieer opzet mogelijk is met tientallen variat s op het gebied van grootte en aanzien van de woningen. FNV trekt zich terug Het initiatief om een coöperatieve bouwvereniging van de grond te bren gen is genomen door het plaatselijke FNV-bestuur. Nu de vereniging van de grond is, trekt het bestuur zich terug. Het spreekt vanzelf dat alle inmiddels vergaarde gegevens e.d. naar het voor lopig bestuur van de vereniging zullen worden doorgespeeld. Zaterdagochtend is contact geweest 'met de burgemees ter, wethouder Van der Kooi, RO- ambtenaar J. van Dijk en P. v. d. Hoeve van het gemeentelijke bouw- en wo ningtoezicht. Daarbij werd duidelijk dat het gemeentebestuur van harte bereid is aan de plannen mee te werken. De initiatiefnemers kwamen op het goede moment want aan het ontwerpen van het bestemmingsplan De Mars is nog maar net begonnen en er kan met alle wensen nog volop rekening worden gehouden. Uiteraard moeten de bou wers voldoen aan de normale voorwaar den. Om te mogen wonen moeten ze economische binding met Texel hebben en het gemeentebestuur zal een anti- speculatiebeding verlangen. BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 7