De Waal discussieerde
over verkeersproblemen
„WAT IK ZEGGEN WOU.."
Coöp. Bouwvereniging
nu van de grond
1
'I f i]|
n-TniEli^J
mi
ER WAS WEINIG OVEREENSTEMMING....
Basisschoo/jeugd
hield ijsspe/ietfes
Lienden en Texel
„WAT IK ZEGGEN WOU."
Slecht visitekaartje?
FRIJDAG 23 FEBRUARI 1979
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
In dorpshuis De Wielewaal
hebben dinsdagavond enkele
'lièntallen inwoners van De Waal
in naaste omgeving van de door
iet gemeentebestuur geboden
ielegenheid gebruik gemaakt om
pun mening te geven over een
ierhoging van de verkeersveilig
heid in hun dorp.
Bij de discussie werden talrijke zaken
aangesneden waarbij het overduidelijk
werd dat de Waalders het lang niet op
Alle punten met elkaar eens zijn.
Desondanks slaagde wethouder Ge-
[rard van der Kooi, die als voorzitter
optrad, er in aan het eind van de verga
dering een resumé te geven van hetgeen
de 'evue was gepasseerd. Hoe de ver-
Jsvnillende aangedragen voorstellen uit
eindelijk in de plannen van de gemeente
(zullen worden ingepast werd niet duide
lijk. Van der Kooi beloofde dat de
gemeente in de komende weken enkele
voorstellen op papier zal zetten waarna
de inwoners van De Waal nog voor
Pasen opnieuw in de gelegenheid zijn
daar hun-licht over te laten schijnen.
Vrachtverkeer
In het rijtje prioriteiten waarover men
dinsdagavond uitgebreid van gedachten
wisselde nam een eventueel weren van
het vrachtverkeer uit de dorpskern een
voorname plaats in. Daarentegen waren
veel Waalders weer van mening dat uit
zonderingen mogelijk moeten zijn. Er
werd ondermeer op gewezen dat
vrachtverkeer bij Keijser en Co moet
kunnen komen. Er had voorts een
uitgebreide discussie plaats over het al
of niet toelaten van autobussen op het
Hogereind. Voorstanders daarvan zagen
geen enkel bezwaar in ,,die ene bus" die
af en toe eens zou passeren. Anderen
overdreven het weer in de andere
richting door te zeggen dat met name in
de zomer „om de haverklap" autobus
sen passeren, die een groot gevaar voor
de op straat spelende kinderen kunnen
vormen. Er werd ook aan herinnerd dat
het aan het Hogereind gevestigde Agra
risch Museum voor autobussen bereik
baar moet blijven. Daarbij werd vooral
gewezen op de slechtweerfunctie die
dit museum heeft. Belangstellenden
komen met name naar De Waal als het
een beetje druilerig en donker weer is. In
dat geval zou je bijv. oude mensen niet
mogen verplichten meer dan honderd
meter te voet te gaan, om van invaliden
nog maar niet te spreken.
leder was het het over eens dat
leveranciers zoals de broodbezorger, de
Hoewel een mistbank om onge
veer 16.00 uur roet in het eten begon
te gooien en er toe leidde dat de ac
tiviteiten voortijdig moesten worden
gestopt, heeft woensdagmiddag
een groot aantal schoolkinderen uit
Den Burg een fijne ijsmiddag
beleefd.
Op de ijsbaan aan de Emmalaan was
het een drukte van belang. Er waren
maar liefst 319 deelnemers en
deelneemsters, die voor een van de uit
geloofde prijzen in aanmerking wilden
komen. Niettemin bleken vier prijs
winnaars om 17.00 uur hun prijs nog
niet te hebben afgehaald.... Bij de IJs
club zijn uitsluitend hun inschrijfnum-
mers bekend, zodat de ouders worden
verzocht mee te werken bij de opspo
ring van de onbekende winnaars en
winnaressen. Zij moeten beschikken
over labels met de volgende nummers:
92, 97, 241 of 248. Wie een van deze
nummers heeft kan contact opnemen
met het ijsclubbestuur. De spelletjes,
die op het programma stonden waren
grotendeels behendigheidswedstrijden
die op de schaats moesten worden uit
gevoerd. Daarbij waren: kegels om
gooien, hockeyen, slalom, doelschieten
en tekenen in de sneeuw.
Onder de deelnemende kinderen be
vond zich naast de jeugd van de basis
school één kleuterschoolklas. De eerste
prijs bij de kleuters werd gewonnen
door Mark-Hessel Huizinga.
De andere prijzen vielen als volgt:
Eerste klassers: 1. nr. 241, 2. Judith
van Putten, 3. Gert-Jan Bruin, 4.
Johan Gieles.
Tweede klassers: 1. Marko v.d. Berg,
2. Anne Simone Kooiman, 3. Linda
Groen, 4. Jan Nico v.d. Ploeg.
Derde klassers: 1. Edwin Leidstra, 2.
Christa Kamminga, 3. Lonneke Drie
huis, 4. Serge Prins, 5. Jessica
Moojen, 6. nr. 92.
Vierde klassers: 1. Monique Eyk, 2.
Mirjam Boogaard, 3. Suzanne Kuipers,
4. Mark Dekker.
Vijfde klassers: 1. Sander van
Heerwaarden, 2. Marja Wijnhoff, 3.
Magda v.d. Meer, 4. Arjan Boerhorst.
Zesde klassers: 1. Tom Keijser, 2. Rudi
Barhorst, 3. nr. 248, 4. nr. 97.
SRV-wagen en de groenteman het
centrum moeten kunnen bereiken.
Drempels
Door een aantal bewoners van De
Waal was enige tijd geleden aan de
gemeente gevraagd verkeersdrempel-
tjeste leggen. Daar bleek dinsdagavond
ook niet iedereen het mee eens te zijn.
Enkele ouderen herinnerden er aan dat
vooral zij daar hinder van zouden onder
vinden. Wethouder Van der Kooi rea
geerde met de opmerking dat de drem
peltjes maar een geringe hoogte zouden
krijgen, die voor de voetgangers nauwe
lijks hinderlijk zou zijn. Alleen automobi
listen, motorrijders en bromfietsers zou
den er last van hebben en dat was dan
ook de bedoeling. Overigens wees Van
der Kooi er op dat het aantal drempeltjes
beslist niet zo schrikbarend groot zou
worden dat het dorpsbeeld van De Waal
er ernstig door zou worden aangetast.
Hij stelde voor om alleen bij de diverse
inritten naar het dorp drempeltjes te
projecteren en één tegenover de „win
kel van Boot".
Een suggestie om het te laten bij het
plaatsen van verkeersborden met een
maximum snelheid van 30 km bleek niet
gerealiseerd te kunnen worden omdat
zo'n bord wettelijk niet geldt. Een
voorstel om in plaats van drempeltjes
het wegdek iets te laten aflopen zou
eveneens in de overwegingen worden
„meegenomen".
Parkeren
Een vraagstuk dat dinsdagavond
emoties opriep was de parkeergelegen
heid in de Waalder dorpskern. Enkele
bewoners verklaarden dat in het bijzon
der het plaatsen van auto's op het
Hogereind voor jonge kinderen „levens
gevaarlijk" kan zijn. Zij redeneerden dat
je kinderen niet altijd in de tuin achter je
huis kunt laten spelen. Hoe dan ook; op
een gegeven moment vliegen ze toch de
weg op. Ze komen dan tussen de daar
geparkeerde auto's vandaan en kunnen
worden geschept met alle gevolgen van
dien. Anderen waren weer van mening
dat tegen dit euvel eigenlijk geen enkel
kruid is gewassen of je zou het hele
Hogereind autovrij moeten maken
Ook parkeren op „eigen terrein" dat
grenst aan de openbare weg deed nogal
wat stof opwaaien. Een hartig „onder
onsje" ontstond toen iemand er op
wees dat er meer parkeerruimte aan-de-
weg moet komen en een ander daar op
inhaakte met de opmerking dat de
mevrouw die dit punt lanceerde dan
eerst maar eens een parkeergelegenheid
op haar eigen terrein moest gaan
aanleggen. Dan moesten die op-zieh-
zelf-erg-mooie bloemen en planten maar
verdwijnen, aldus de reactie. Er pleitte
ook iemand voor het aanleggen van een
flink parkeerterrein langs de Langwaal,
aan de westelijke zijde van het dorp. Dat
zou met name practisch zijn omdat de
bezoekers van zowel dorpshuis als kerk
daar dan hun vervoermiddel zouden
kunnen stallen. Bovendien werd niet
uitgesloten dat ook bezoekers van het
Agrarisch Museum er hun auto neer
kunnen zetten. Dit voorstel ondervond
nogal wat weerstand in het bijzonder bij
de mensen die vlak bij dit punt wonen.
Tenslotte werd er door één van de
assisterende ambtenaren (P. Plug) op
gewezen dat een parkeerplaats op deze
In een resolutie van de Verenigde
Naties over de rechten van het kind
staat o.a., dat de overheden de plicht
hebben bijzondere zorg te besteden aan
alleenstaande kinderen zonder voldoen
de middelen van bestaan. De burge
meester van het ruim 6.000 inwoners
tellende Betuwse Lienden vond, dat er
dan ook iets van zijn gemeente werd
verwacht en hij vond bovendien, dat zijn
gemeente meer dan genoeg geld had
om een aantal kinderen financieel te
adopteren. Eensgezind nam de 13 per
sonen tellende raad het besluit om
voortaan jaarlijks voor dat doel driedui
zend gulden uit te trekken. En daar bleef
het niet bij. Alle raadsleden plus burge
meester en gemeentesecretaris besloten
daar maandelijks tien gulden bovenop te
doen. Daardoor werd het mogelijk om 7
kinderen financieel te adopteren. Op die
tientallen miljoenen noodlijdenden mis
schien niets maar je zal zelf maar één
van die zeven zijn. Het besluit heeft
bovendien geleid tot individuele adop
ties en ook in groepsverband. De
gemeente Leinden stuurde bovendien
de tekst van het raadsbesluit met een
begeleidende brief naar alle andere
gemeenten in Nederland. Er werd direct
telefonisch gereageerd door 60 gemeen
ten, waarvan Den Helder de eerste was.
plaats tot de absolute onmogelijkheden
behoort omdat men hier met een zg.
„beschermd dorpsgezicht" te maken
heeft.
Ventweg
Op een van de tekeningen die men
dinsdagavond ter inspectie aan de wand
hing had de gemeente ingespeeld op
het binnenkort te realiseren fietspad
naar Oosterend. Ook al omdat tussen de
huidige bejaardenwoningen aan het
Vermaningspad en het Hogereind enke
le huizen zullen worden gebouwd was
voorgesteld het fietspad tot een vent
weg te verbreden. Met het oog op
moeilijk ter been zijnde bejaarden had
men het wenselijk gevonden dat de
bezorgers van levensmiddelen dicht bij
de huizen kunnen komen. Het plan
behelsde tevens een doorbraak van
Vermaningspad naar Sommeltjesweg.
Dit zou dan door verschillende levens
middelenauto's gebruikt kunnen wor
den die via de ventweg en de Langwaal
weer op het Hogereind komen. De
schrikhekpassage die nu de Langwaal
en de Sommeltjesweg scheidt zou dan
moeten worden vervangen door een
ijzeren paal die met (spaarzaam uit te
geven) sleutels geopend moet kunnen
worden. Over dit voorstel werd uitge
breid beraadslaagd. Daarbij kwam ook
een ouder plan ter sprake waarin het
achter de bejaardenwoningen gelegen
pad werd verbreed en aangesloten op
Hogereind en Vermaningspad. Dit zou
tevens voor de daar nog te bouwen
huizen een oplossing voor het leveran
ciersprobleem betekenen. Omdat de
Waalders op dit punt geen kans zagen
tot een afgeronde mening te komen
beloofde wethouder Van der Kooi het
allemaal nog eens nader te bezien.
Tegenstanders van de ventweg voerden
namelijk aan dat deze aanleg veel te
duur zou worden en ten koste zou gaan
van een flinke hoeveelheid groen. Som
migen vonden het nog maar de vraag of
de leveranciers wel zoveel gebruik van
deze verbinding zouden gaan maken.
Waar het merendeel van de bewoners
het wel over eens bleek was dat de
toegankelijkheid van het Vermanings
pad voor de ziekenauto moet worden
verbeterd. In het bijzonder het keren is
erg moeilijk omdat de gemeente (nog
wel op voorstel van de bewoners zelf)
tamelijk kwistig met amira-paaltjes heeft
gestrooid. Dat was om het parkeren te
beletten. Er werd uiteindelijk voorge
steld als tussenoplossing de gewraakte
betonnen amira-paaltjes te vervangen
door metalen paaltjes die indien ge
wenst tijdelijk weggehaald kunnen wor
den.
Rotzooi
Naast Hogereind, Langwaal en Ver
maningspad was ook de Polderweg een
duchtig punt van discussie. Een van de
aanwezigen maakte zich bijzonder boos
over „die eeuwige rotzooi bij Louwtje
de smid" wat ter plaatse een „levens
gevaarlijke situatie tot gevolg heeft" en
„een schandaal voor het dorpsbeeld
van De Waal" betekent. Wethouder
Van der Kooi moest toegeven dat de
situatie bij de heer L. Witte „niet
bepaald gunstig" aandeed. Hij beloofde
daarom dat contact met de betrokkene
zou worden opgenomen. Luchtigjes
voegde hij er evenwel aan toe dat die
„rotzooi" ook tot gevolg heeft dat ter
En nu zult u nieuwsgierig zijn naar wat
de gemeente Texel doet. B. en W.
hadden al voorgesteld om de brief
„voor kennisgeving" aan te nemen. Bij
de „discussie", die er alsnog over werd
gevoerd, kon men o.a. horen, dat het
waarschijnlijk remmend zou werken op
het particulier initiatief (het tegendeel
blijkt het geval te zijn: het heeft een
sneeuwbaleffect) en „Nederland loopt
toch al vooraan met ontwikkelingshulp"
(Barendregt) en meer van dat fraais.
Toen tenslotte werd gestemd over het al
of niet iets doen uit eigen middelen,
staakten de stemmen, hetgeen bete
kent, dat het opnieuw aan de orde komt
in de volgende raadsvergadering. Een
weinig verheffende vertoning. Het ge
heel had voor mij toch nog één licht
puntje. Daan Welboren (PPR) merkte
nl. nog op: „Ik schaam me, dat ik hier
zit". Ik was op dat moment erg blij, dat
ik behoor tot de partij, die hij vertegen
woordigt. Voor geïnteresseerden: de
twee grootste organisaties, die zich met
financiële adoptie bezig houden, zijn:
Foster Parents Plan, J. Vermeerstraat
24, Amsterdam, tel. (020) 767676 en
Mensen in Nood, Hekellaan 6, Den
Bosch, tel. (073) 144544. Een andere
belangrijke instelling is nog Terre des
Hommes (adoptie-afdeling), Prinses
Margrietstraat 64, Den Haag, tel. (070)
637940.
M. Aarts-Franken
plaatse langzamer gereden wordt. Vol
gens Van der Kooi heeft Witte achter
zijn huis nog voldoende ruimte om zijn
nering neer te zetten. Iemand reageerde
daarop met de opmerking: „Dat doet 'ie
nooit, want daar staan z'n aardappels".
Iemand anders meende een oplos
sing gevonden te hebben door te
suggereren dat de gemeente aan Witte
een ander stukje naburig land beschik
baar zou stellen
Een ander voorstel behelsde de aan
leg van een strook „ribbeltegels" in het
wegdek van de Polderweg die vooral bij
automobilisten een schrikreactie zou
oproepen waardoor langzamer gereden
zou gaan worden. Dit voorstel zou in de
nadere beraadslagingen worden „mee
genomen". Dat gold ook voor het idee
om wat meer beplanting langs de
Polderweg neer te zetten. Volgens Van
der Kooi is gebleken dat dit een „visuele
versmalling" tot gevolg heeft hetgeen
ook verkeersremmend werkt. Daarop
inhakend werd nog gevraagd om wat
meer beplanting op het Hogereind. Dat
bleek evenwel al eens eerder getracht te
zijn maar toen waren er zoveel moeilijk
heden gerezen dat er uiteindelijk maar
vier bomen waren neergezet. „Het
merendeel van die problemen kwam er
op neer dat de meest nabije bewoners öf
niet van hun zonlicht verstoken wilden
zijn, öf hun auto voor de deur wilden
neerzetten. aldus de wethouder.
Abrupter
Wat betreft het gedeelte van de
Polderweg dat vlak langs de Hervormde
kerk loopt werd gevraagd om een beter
wegdek. Hierdoor zouden niet alleen de
uitritten van de daar gelegen woningen
beter aansluiten maar zou iets dergelijks
ook snelheidsbeperkend werken. De
vraagsteller pleitte voor een meer abrupt
heilinkje waardoor men automatisch op
de rem zou trappen.
Ook de Bomendiek kwam dinsdag
aan de orde. Vooral de bermen hebben
er nogal te lijden omdat dichtbij de
kruising met de Polderweg tamelijk druk
geparkeerd wordt. Omdat de Bomen
diek niet aan de gemeente maar aan het
Waterschap toebehoort beloofde wet
houder Van der Kooi daarover met het
De oprichting van de coöpera
tieve Texelse bouwvereniging is
een feit. Het is een afdeling ge
worden van de landelijke opere
rende bouwvereniging „Kasko",
die al zeven jaar actief is en in die
tijd al belangrijke projecten heeft
verwezenlijkt. De Texelse afde
ling heeft als doel het bouwen
van een complex woningen in het
plan De Mars tegen een relatief
lage prijs, wat mogelijk is door
inbreng van allerlei vormen van
zelfwerkzaamheid. Van de leden
van de vereniging wordt daarom
verlangd dat zij de handen uit de
mouwen steken.
Vooral in de voorbereidende fase
kunnen veel kosten worden bespaard.
Bij de woningen die door Kasko in
Purmerend zijn verwezenlijkt, scheelde
het per huis soms wel f9.000, De
huizen komen voor maximale premie in
aanmerking waardoor zelfs de laagstbe
taalden zich op deze wijze een eigen
woning kunnen veroorloven. De jongste
veranderingen in het systeem dat de
regering toepast bij woningsubsidiëring
zijn bijzonder gunstig want deze maken
het mogelijk dat de laagstbetaalden de
meeste steun krijgen.
Bestuur
Zaterdag werd de bouwvereniging
Waterschap in contact te treden.
Een voorstel om een snelheidsbeper
king op de Sommeltjesweg in te voeren
maakte volgens Van der Kooi geen
enkele kans bij de provincie. Men heeft
een tiental jaren geleden een inhaalver-
bod ingevoerd maar dat onlangs weer
ongedaan gemaakt. Het ziet er niet naar
uit dat men op korte termijn opnieuw
van gedachten zal veranderen. Boven
dien wordt binnenkort het lang verbei
de fietspad naar Oosterend aange
legdVolgens Van der Kooi zal het
waarschijnlijk wel mogelijk zijn een
inhaalverbod in te voeren voor de
flauwe bocht die de Waalderweg maakt
aan de zuidkant van het dorp. Dit
inhaalverbod zou dan gaan gelden tot
aan de inrit naar de Bomendiek.
Tunneltje
Sprekend over het fietspad werd
dinsdagavond eveneens de komende
verkeerssituatie op de driesprong Waal
derweg, Waalderstraat, Georgiëweg ('t
Vossenhol) aangeroerd. Enkele aanwezi
gen toonden zich een beetje bevreesd
voor de problemen waarmee de daar
overstekende kinderen zullen worden
geconfronteerd. Het fietspad gaat zich
hier splitsen. Eén gedeelte loopt langs
de noordzijde van de Georgiëweg door
tot aan de Nieuwlanderweg en een
ander gedeelte gaat het tracé ten
westen van de Waalderstraat tot aan de
Bernhardlaan volgen. Om de situatie
voor de overstekende kinderen veiliger
te maken werd gesuggereerd hier een
koetunneltje aan te leggen. Buiten het
feit dat dit nogal prijzig is meende
wethouder Van der Kooi en ook zijn
assisterende ambtenaren. (P. Plug, J.
Frederici en K. v. d. Burght) dat het
maar de vraag is of men daar wel
gebruik van zou maken. Alleen al het
„aanlooptracee" naar de tunnel zou
veel ruimte in beslag nemen en de
verleiding is dan natuurlijk groot dat
men dit tracht af te snijdenDaar
kwam volgens de heer Plug nog bij dat
het meeste autoverkeer via de Waalder
weg, de Waalderstraat indraait en de
oversteekplaats voor de fietsers een
eindje daar voorbij de Georgiëweg
kruist. Terugkomend op de prijs (zo'n 3
officieel opgericht tijdens een bijeen
komst in De Witte Burcht te Den Burg.
Bij acclimatie werd een voorlopig be
stuur benoemd, bestaande uit R. Groe-
newegen (voorzitter), het echtpaar J. en
M. Kamphuis (secretariaat), Th. Rode-
wijk (penningmeester) en W. Boonstra
(lid). Totaal hebben zich 55 personen als
belangstellende voor de vereniging aan
gemeld. Aangenomen kan worden dat
veertig van hen zullen „doorgaan"
zodat het project een zelfde aantal
woningen zal omvatten. Veertig wonin
gen worden door Kasko om organisato
rische redenen ideaal gevonden. Dat
betekent niet dat nieuwe leden niet
welkom zijn. Serieus geïnteresseerden
kunnen zich nog aanmelden bij het
secretariaat Noordwester 21, telefoon
(02220)4531.
Strakke organisatie
Tijdens de bijeenkomst werd het
woord gevoerd door voorzitter K. J. G.
Rietzschel van de landelijke bouwver
eniging Kasko en zijn medewerker Tom
Garritsen. Aan de hand van dia's gaf hij
een indruk van de gang van zaken die in
Purmerend is toegepast en van projec
ten in Almere en Amsterdam. In laatst
genoemde stad houdt Kasko zich met
stadsvernieuwing bezig. Uit het betoog
werd duidelijk dat een zeer perfecte
organisatie van doorslaggevend belang
is. Alle leden moeten bereid zijn zitting
te nemen in taakgroepen en een flink
deel van hun vrije tijd aan het project op
te offeren. Opmerkelijk was dat zo'n
ton) die voor een dergelijk tunneltje zou
moeten worden neergeteld herinnerde
iemand er aan dat cijfers van het
ministerie van Economische Zaken heb
ben uitgewezen dat in 1977 ieder ernstig
ongeluk de Ned. bevolking in totaal op
zo'n 2 54 ton kwam te staanAlleen
dat cijfer al zou het aanvaardbaar maken
om ter plaatse toch een tunneltje aan te
leggen. Van der Kooi onderschreef de
wenselijkheid de situatie zo veilig moge
lijk te maken maar meende dat men de
beschikbaarheid van gemeentegeld niet
op deze wijze kan benaderen.
Aan het slot van de bijeenkomst werd
aan de Waalder bevolking toegezegd zo
spoedig mogelijk na het beschikbaar zijn
van een verkeersplan dit in het dorps
huis op te hangen. Men kan er dan
ruimschoots de tijd voor nemen de
plannen voorafgaand aan de volgende
hoorzitting te bestuderen.
6MCVTX VAM ItZIRS BUTEN VUUKTVlOORDtlJJKHE© VAN Of «DUIT*
Naar aanleiding van wat de heer
Koolhaas heeft geschreven over het
buffetpersoneel van de Texelse boot wil
ik het volgende even kwijt. De heer
Koolhaas snapt niet waarom dit perso
neel zo onverschillig doet. Maar bedenk
daarbij dat deze mensen dagelijks acht
uur achter elkaar staan te bedienen en
daarbij lang niet altijd even vriendelijk
door de klanten, veelal badgasten,
worden toegesproken. Ze worden door
de klanten vaak als een vod behandeld.
De bediendes zijn de fijnste gozers en de
liefste dames, die ons in de winter als er
geen badgasten zijn, vlot en liefdevol
bedienen omdat wij nooit lopen te
kankeren. De badgasten die veelal uit de
stad komen, denken dat ze op vakantie
vlot worden bediend. Dat het pakje vloei
in de koffie belandde was zuiver toeval.
En ik weet zeker dat die meneer X het er
zelf naar gemaakt heeft. Ik dank u.
Iemand die vier keer per week
met de buffetbedienden te
maken heeft:
Wim Roeper, De Waal.
Dat coöperatieve woningbouw niet tot een
vormigheid hoeft te leiden, blijkt uit deze foto
van premie woningen die door de coöpera
tieve bouwvereniging Kasko in Purmerend
zijn gerealiseerd.
coöperatief project helemaal niet in
eenvoudige rijtjesbouw hoeft te onta;
den, maar dat een zeer gevarieer
opzet mogelijk is met tientallen variat s
op het gebied van grootte en aanzien
van de woningen.
FNV trekt zich terug
Het initiatief om een coöperatieve
bouwvereniging van de grond te bren
gen is genomen door het plaatselijke
FNV-bestuur. Nu de vereniging van de
grond is, trekt het bestuur zich terug.
Het spreekt vanzelf dat alle inmiddels
vergaarde gegevens e.d. naar het voor
lopig bestuur van de vereniging zullen
worden doorgespeeld. Zaterdagochtend
is contact geweest 'met de burgemees
ter, wethouder Van der Kooi, RO-
ambtenaar J. van Dijk en P. v. d. Hoeve
van het gemeentelijke bouw- en wo
ningtoezicht. Daarbij werd duidelijk dat
het gemeentebestuur van harte bereid is
aan de plannen mee te werken. De
initiatiefnemers kwamen op het goede
moment want aan het ontwerpen van
het bestemmingsplan De Mars is nog
maar net begonnen en er kan met alle
wensen nog volop rekening worden
gehouden. Uiteraard moeten de bou
wers voldoen aan de normale voorwaar
den. Om te mogen wonen moeten ze
economische binding met Texel hebben
en het gemeentebestuur zal een anti-
speculatiebeding verlangen.
BRIEVEN VAN LEZERS-BUITEN VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE REDAKTIE
i