(jroen 2tmrL-Jexels in het harL,
HAVEN OUDESCHILD zonder stroom
KRIJGT DROOGDOK
Veevervoerders dreigen
met dierenbescherming
Open jeugdwerk niet
blij met „De Sharks
RAADHUIS
CULTUREEL WERK
VERSTREKTE TOR
AAN LENINGEN
TESO WORDT ONWILLIGHEID VERWETEN
Auto's botsten
Schoonmaakweek
bij bibliotheek
ri
Mededelingen van B. en W.
Lezing over paarden
in INIioz-filmzaal
92e JAARGANG NR. 9369
TEXELSE
DINSDAG 10 APRIL 1979
COURANT
Redactie: Harry de Graat, Pelikaanweg 75, De Koog,
telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17,
Den Burg, telefoon (02220) 3543.
Uitgave: Langeveld 6 De Rooy B.V.,
Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abbonnementsprijs Al 1,50 per kwartaal
70 cent incasso; los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr.4699.17.636;
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398.
Advertentietarief: 43 cent per mm hoogte per kolom.
Het scheepsreparatie- en
mederijbedrijf Hans Boom uit
Judeschild heeft vorige week
ten droogdok aangeschaft,
iet is 45 meter lang, 16 meter
>reed en heeft een hefvermo
gen van 600 ton. Dat is
uimschoots voldoende om
>ok de grootste kotters van
Ie Texelse vloot te kunnen
intvangen. Het dok, daterend
ran 1945 en van Duitse make-
ij, werd gekocht uit het faillis
sement van de scheepswerf
rSM te Terneuzen.
Naar verwachting zal het binnen
es weken naar Oudeschild kunnen
vorden gesleept, waar het ligplaats
irijgt in de werkhaven, vlak bij de
achthaven.
Hans Boom heeft al jaren plannen
/oor aanschaf van een dok, schepen-
ift, helling of andere voorziening
vaarmee het mogelijk is kotters droog
e zetten voor reparatie en onderhoud.
Tot dusver zijn de vissers aangewezen
)p de firma Visser in Den Helder
helling). Luit in Den Oever (schepen-
ift of het Staatsdok in IJmuiden. In
(erband met de afstand van de thuis-
ïaven is dat vrij lastig en bovendien zijn
ie vissers geneigd bij zo'n gelegenheid
>ok werkzaamheden aan hun schip te
aten uitvoeren die ook op Texel
ouden kunnen worden gedaan. Het
gaat dan allemaal in een moeite door.
Expansie
Hans Boom verwacht dat _het
iroogdok voor hem aanzienlijk
ixpansie zal betekenen. Alleen al voor
ie exploitatie van het dok heeft hij vier
ixtra krachten nodig. Uit kontakten
net de vissers is gebleken dat op de
dandizie van vrijwel de hele Texelse
rloot kan worden gerekend (28 Noord-
:eekotters en 17 garnalenkotters).
Rijkswaterstaat, gemeente en andere
nstanties hebben van harte aan de
Dlannen meegewerkt. Officieel was het
ianbieden van ligplaats in de werk-
taven pas mogelijk na afloop van de
Deltawerken, maar omdat in de werk-
taven ruimte genoeg is, ging Rijks
waterstaat ermee akkoord dat het dok
lu al naar Oudeschild komt en in de
oop van de zomer in gebruik wordt
genomen.
Het dok is ontworpen voor nogal
liep stekende schepen (tot 5.50 m). De
diepst stekende Texelse kotters komen
lot maximaal 4,50 meter. De ruimte
tussen de luchtkasten van het dok is 11
meter. De meeste vissersschepen
moeten een of twee keer per jaar
«orden drooggezet voor reparatie en
onderhoud. Hoewel er bij de exploi
tatieverwachtingen geen rekening mee
is gehouden, wordt gehoopt dat ook
schepen uit andere vissersplaatsen in
Oudeschild zullen willen dokken. Een
voordeel in vergelijking met andere
bedrijven is dat het Texelse dok recht
streeks aan diep water ligt; de klanten
hoeven geen sluizen te passeren.
Dok in dok
Alvorens in gebruik te worden geno
men zal het dok eerst zelf in een veel
groter dok worden gezet voor inspectie
en behandeling.
De „zaktijd" van het dok (dus de
tijd die nodig is om het te laten zinken
zodat het te behandelen schip erin kan
varen) is 45 minuten. Het „halen"
duurt (afhankelijk van de diepgang van
het te heffen schip) omstreeks een uur.
Het dok is voorzien van veertien afzon
derlijke tanks en uitgerust met pompen
van elk 250 m3 per uur. Zeer nauw
keurig „trimmen" (corrigeren van even
wicht) is mogelijk.
Om het dok in de werkhaven te
kunnen afmeren moeten enige voorzie-
nigen worden getroffen. Gedeeltelijk in
eigen beheer maakt Boom een
kadehoofd aan de noordoostelijke
havendijk. Hierop worden via een brug
pontons aangesloten, waarover het
midden in de havenkom liggende dok
kan worden bereikt. Er komt ook een
reparatiesteiger. Voor het bedrijf Boom
betekent het dok de belangrijkste
aanschaf in zijn bestaan. In feite werd
verdere groei van het bedrijf door het
ontbreken van een schepenlift of dok
tegengehouden. Hans Boom: „We zijn
erg blij dat het ons is gelukt dit dok te
kopen. Het is precies wat we zochten
voor een heel schappelijke prijs. Voor
de plaatselijke economie lijkt het ons
ook een versterking. Veel
scheepsreparatiewerk zal nu op Texel
blijven".
Het droogdok ven de B. V. Terneuzonso Scheepsbouw Mi/, det door scheepsreperede- en
smederijbedrijt Hens Boom is overgenomen en binnenkort Hgpieets set kri/gen in de werk
hoven ven Oudeschild.
Maandagmiddag heeft, met uit
zondering van het zuidoostelijke deel
van het eiland, geheel Texel gedu
rende een uur zonder elektriciteit ge
zeten. De storing trad om 13.20 uur
De oorzaak van dit alles was een
grote dieselmotor, die door een te lage
smeeroliedruk automatisch uitgescha
keld werd op het moment dat deze
volbelast was. Toen de diesel het begaf
kon de voor deze omstandigheden
bestemde tweede turbine de elektrici-
teitsproduktie niet direkt overnemen
omdat door de grote plotselinge
belasting de frequentie te veel daalde.
Hierdoor pikte een frequentie-
afschakelrelais in dat direkt bijna alle
netten uitschakelde
Een klein gedeelte van het circuit kon
via een speciale nieuwe kabel op
elektriciteit blijven rekenen. Daaronder
vielen onder meer de gebouwen van
het NIOZ en het RIN op 't Horntje.
Voor zover bekend zijn er wegens deze
stroomstoring geen onoverkomelijke
moeilijkheden gerezen, omdat op bijna
alle plaatsen waar men absoluut niet
zonder elektriciteit kan (zoals het
Natuurrecreatiecentrumnoodaggre-
gaten ingezet konden worden.
Nabij de kruising met de Akenbuurts-
weg botsten vrijdagochtend in de
Kogerstraat twee auto's op elkaar.
Beide wagens liepen door de geringe
snelheid, waarmee de aanrijding plaats
vond weinig schade op. De betrokken
auto's waren de Ford Taunus van J.E.
uit Oosterend en de Opel Kadett van
M.B. uit De Cocksdorp. Toen het
ongeval plaatsvond stond de Ford stil
op de rijbaan. De andere auto reed er
achterop.
Vijf dagen gratis inleveren
Omdat gebleken is dat er een
groot aantal boeken (zo'n 500) bij het
publiek „uitstaat" en de Openbare
Bibliotheek deze graag terug wil
hebben, heeft men besloten
volgende week te bestemmen als
zogenaamde „schoonmaakweek".
Dit betekent dat men achtergeble
ven boeken tussen 16 en 21 april
gratis (dus zonder boeteheffing) kan
inleveren.
Bij de bibliotheek heeft men uitgere
kend dat een aantal mensen dat in de
loop van de tijd boeken heeft gehaald
deze, meestal per abuis, te lang in huis
heeft gehouden en beducht is voor
een te hoog opgelopen boete. Deze
bedraagt normaliter 25 cent per week
per boek met een maximum van f5,
Deze regeling levert momenteel per
iedere dag een totale extra heffing op
van A35, a f50, Hierbij moet ook
nog aangetekend worden dat dit
bedrag geheel via boetekwartjes bijeen
wordt gebracht!
De betrokkenen worden dus een
week in de gelegenheid gesteld deze
boeken zonder boetekosten terug te
brengen, zodat ook andere mensen er
weer eens van kunnen profiteren.
Een aantal op Texel geves
tigde veevervoerbedrijven
bereidt zich via hun nationale
organisatie NOB voor op het
nemen van maatregelen die
Teso ertoe zullen moeten
dwingen op korte termijn een
betere voorrangsregeling voor
vrachtauto's met levende have
in te voeren. Om hun onmin
over het uitblijven van een
betere regeling kracht bij te
zetten, hebben de transpor
teurs onlangs gedreigd de Die
renbescherming in te scha
kelen.
Het nu naar buiten gekomen
conflict mondde reeds op 13
december van het afgelopen jaar uit
in een brief die de NOB (Nationale
organisatie voor het beroepsgoede-
renvervoer wegtransport) toen aan
de Teso-directie richtte).
Toen tot ongeveer een maand
geleden taal noch teken van Teso was
vernomen, hebben de veevervoerders
telefonisch contact gezocht. Dat
leidde evenwel niet tot wijzigingen in
de gehanteerde regeling, waarop de
veevervoerders nu de knuppel in het
hoenderhok hebben gegooid.
De betreffende bedrijven zijn die van
de heren L. Eelman en A. Eelman uit
Den Burg en H. Slegtenhorst uit Oude
schild.
Frisse lucht
Het drietal zegt in de praktijk
meermalen de Teso-afvaarten van en
naar Den Helder te missen door het
karakter van de vervoerde lading. Het
gevolg daarvan is dat de te vervoeren
dieren, veelal koeien en schapen, vrij
dikwijls in omstandigheden komen te
verkeren die voor hun welzijn niet
bevorderlijk worden geacht. Met
name bij langere wachttijden zouden de
problemen zich gaan opstapelen,
hetgeen de vervoerders noopt weer
met de vrachtauto's te gaan rijden om
de dieren voldoende frisse lucht te be
zorgen.
Wat de transporteurs het meeste
steekt is wel dat men daarmee de eerst
ingenomen standplaats moet
verspelen. De auto's zijn bij terugkomst
verplicht zich opnieuw achter aan de rij
wachtenden aan te sluiten. Het zal
duidelijk zijn dat men vooral in perioden
met veel toeristisch auto-aanbod hier
door grote problemen krijgt. In de
winter is er nauwelijks sprake van der
gelijke moeilijkheden al hebben de
transporteurs er wel moeite mee om,
als het dan eens mocht voorkomen met
een geladen veewagen door Den
Helder te gaan „crossen". Omdat zij
best oog hebben voor de problemen
waar Teso mee kampt, hebben de vee
vervoerders gezegd met een voorrangs
regeling voor geladen veewagens al erg
blij te zijn.
Ongelukken
Met de lente in aantocht zien de vee
vervoerders het op dit moment nog
steeds erg somber in. Ze vrezen dat het
allemaal toch weer lange-baan-werk zal
worden en dat, als er dan een
beslissing komt, deze nog maanden op
zich zal laten wachten.
Eén van de transporteurs: „We
hebben ook talloze problemen omdat er
dikwijls tamelijk veel dieren tegelijkertijd
vervoerd moeten worden. De dieren
kunnen best enige tijd staan, maar als
de auto's gedurende lange tijd niet
rijden zijn ze geneigd te gaan zitten. Als
de auto dan weer in beweging komt,
gebeuren er soms grote ongelukken.
De dieren moeten vaak naar de markt
of naar een tentoonstelling en zien er
als ze aankomen soms ontoonbaar uit.
Dat kan natuurlijk ook voor de eige
naars belangrijke financiële gevolgen
hebben".
Men zet zich ook af tegenover de
betere behandeling die het ziekenver-
De Stichting Cultureel Werk is ak
koord gegaan met het verstrekken van
leningen aan een vijftal verenigingen.
Het totaalbedrag beloopt ongeveer
f100.000, Er zijn rentepercentages
berekend van 8 procent.
De stichting Scouting Texel kreeg een
lange-termijn lening van A40.000, met
een aflossingstermijn van twintig jaar.
Ten behoeve van de aanschaf van een
lichtinstallatie op het C-terrein kreeg
S.V. Texel de beschikking over een
bedrag van A20.000, Evenals bij de
padvinderij in twintig jaar af te lossen.
De totale kosten van de verlichting
worden geraamd op A30.000,
Aan de kustzeilvereniging Westerslag
werd een lening van A8.000, verstrekt.
Hiervoor zullen investeringen worden
gedaan en zal een door de Amro Bank
verstrekt krediet gedeeltelijk worden
afgelost. De reden hiervan is dat een
aantal leden van het eerste uur (die voor
dit krediet verantwoordelijk waren) hun
lidmaatschap hebben geannuleerd.
Veor het genoemde bedrag zullen de
volgende zaken worden aangeschaft:
omroepmiddelen (A1.000, plankier
trekker (A2.000, buitenboordmotor
(A1.500,—omheining (Al.000, en
diverse kleinere objecten (Al .500,
De gemiddelde levensduur van de mate
rialen zijn vijf jaar en de aflossingster
mijn is mede daarom eveneens op vijf
jaar gesteld.
De Stichting Dorpscommissie Den
Burg ontving vóór een maximale perio
de van een jaar een bedrag van
A30.000, als overbrugging totdat de
door CRM toegezegde subsidie van
A30.000,— ontvangen is.
Voor een periode van maximaal vier
jaar ontving de speeltuinvereniging van
Den Hoorn een lening van A710,
ofwel een derde gedeelte van de totale
materiaalkosten voor de herinrichting
van de speeltuin (A2.129, De inrich
ting vond plaats met medewerking van
de Texelse afdeling van de Rotary.
voer (buiten de „echte" ziekenwagen)
krijgt. Volgens de drie veevervoerders
wordt in het bijzonder hierbij erg
oneconomisch gehandeld. Ze stellen
dat vooral het zittend ziekenvervoer
veel meer gecombineerd zou kunnen
worden: „Nu worden er voor 4 5
zittende patiënten evenzoveel auto's in
gezet. Als dat beter gecombineerd
wordt was er in ieder geval een beetje
meer plaats op de pont".
Dubbeldekker
In een reactie hierop heeft Teso mee
gedeeld dat er, voor zover mogelijk,
steeds geprobeerd wordt de veever-
voersondernemers te helpen. Op
verzoek kan de (tijdelijk) verlaten plaats
echt wel open gehouden worden. Men
zegt echter niet te kunnen garanderen
dat, als men als laatste aan komt rijden,
tóch een plaats op de veerpont be
schikbaar is. Gehoopt wordt dat de
situatie verbeterd wordt zodra de
nieuwgebouwde „dubbeldekker"
gereed en afgeleverd is. Dat zal overi
gens pas in 1980 zijn
In een brief san het
gemeentebestuur heeft de stichting
Open Jeugdwerk zich afgezet tegen
de plannen die B en W hebben geurt
omtrent een eventuele huisvesting
van jongerengroep „De Sharks" in
het toekomstige dorpshuis van Den
Burg (de oude Ulo-school). Ze zeggen
in de brief ondermeer dat Open
Jeugdwerk niet van plan is haar
eigen identiteit prijs te geven en
stelt bovendien dat de huidige groep
zeH al onvoldoende ruimte tot haar
beschikking heeft
Zoals bekend is de jeugdgroep „De
Sharks", voornamelijk bestaande uit
oud-leerlingen van de LTS, enige tijd
geleden het toenmalige onderkomen
,,'t Huussie" aan de Gasthuisstraat
kwijtgeraakt. De gemeente heeft het na
de ontruiming in puin laten rijden,
opdat de jongelui er niet langer gebruik
van zouden maken.
Open Jeugdwerk zegt in de nu ver
zonden brief dat men met verbazing de
handelwijze van de gemeente heeft
gevolgd die er „klaarblijkelijk op
gericht was dit exces met wortel en al
uit te roeien". Men vraagt zich af of
deze harde manier van handelen wel de
juiste is om voorvallen „zoals in de
Texelse Courant werden omschreven"
in de toekomst te voorkomen. (Bedoeld
wordt ondermeer het bedrijven van sex
met en door minderjarigen red.)
De brief gaat voort met de volgen
de suggesties: ,Je zou als proef op
de som eens een emmer water over
twee parende honden moeten
gooien. Je komt dan tot de ontdek
king dat ze honderd meter verderop
weer gewoon doorgaan. De SOJ
vindt het op zijn zachtst gezegd
merkwaardig urt de krant te moeten
vernemen dat zij voor de consequen
ties van dit beleid mag opdraaien,
terwijl er nooit met ons gesproken is
of dit wel mogelijk is".
Gezegd wordt dat de suggestie van
burgemeester Engelvaart (om „De
Sharks" eveneens in de Ulo te vesti
gen) vrij logisch lijkt omdat het bij
beide om groepen jongeren gaat.
„Maar die vlieger gaat niet op, volley
bal en voetbal zijn beide balsporten
maar je kunt ze niet door elkaar doen".
Seizoenopenstelling winkels
In een openbare kennisgeving hebt u
kunnen lezen dat het raadsbesluit van 29
augustus 1978 waarbij een verordening
als bedoeld in artikel 9, tweede lid van
de Winkelsluitingswet 1976 is vastge
steld, thans is goedgekeurd. Deze veror
dening regelt de openstelling van win
kels buiten de normale toegestane ope
ningsuren gedurende het tijdvak van 15
mei t/m 15 september. De regeling, die
enigszins verschilt van die in voorgaan
de jaren, houdt in dat gedurende ge
noemd tijdvak het verbod om een winkel
geopend te hebben NIET geldt:
a. op zondag van 9.30 tot 12.00 uur; en
b. op zaterdag van 17.00 tot 21.00 uur
voor winkels gelegen in de dorpen
De Cocksdorp, Den Hoorn en De
Koog, alsmede voor winkels op kam
peerterreinen in de gemeente Texel;
c. op de overige werkdagen van 18.00
tot 21.00 uur voor alle winkels
gelegen binnen de gemeente Texel.
Huisvuil
De route die anders op maandag
wordt gereden schuift op naar dinsdag,
die van dinsdag naar de woensdag, enz.
Zet uw huisvuilzakken vooral niet te
vroeg buiten; beesten bijten graag in
de plastic zakken en een kapotte open
huisvuilzak is geen fris gezicht.
Open Jeugdwerk voegt er nog aan
toe, dat deze organisatie een scholie-
renopvang exploiteert, die voor
iedereen toegankelijk is en dat zij hierbij
uitgaan van personen en niet van be
staande groepen. Uit een gesprek met
enkele leden van „De Sharks" is Open
Jeugdwerk gebleken dat men de eigen
groep wil laten voortbestaan.
Samenvoeging met de SOJ zou nogal
wat aanpassing vragen van beide
groepen, temeer daar „De Sharks" zijn
ontstaan uit onvrede over het beleid
van Open Jeugdwerk.
Aan het eind van de zowel aan het
college als aan de raadsleden, stichting
Cultureel Werk Texel en Stichting
Dorpshuis Den Burg gerichte brief
worden enkele suggesties gedaan.
Voorgesteld wordt om „De Sharks"
aan de rand van Den Burg een eigen
pand te geven. Men pleit ook voor de
aanstelling van een ambulant jeugdwer
ker voor Texel, die het kader van het
bestaande jeugdwerk kan versterken en
tevens bij „De Sharks" een oogje in
het zeil kan houden. Tenslotte wordt
opgemerkt dat, indien „De Sharks"
dan per sé bij Open Jeugdwerk moeten
worden ondergebracht de gemeente
geld voor het jeugdwerk zou kunnen
uittrekken om ook door de week activi
teiten te organiseren. Het ontbreken
hiervan wordt als een groot gemis
ervaren. Op het ogenblik draait de SOJ
bijna uitsluitend op haar drankomzet en
dat vindt men niet zo'n beste basis om
aan jeugdwerk te doen. „Als het zo
moet blijven, zijn wij niet van plan er
nog langer mee door te gaan", aldus
Open Jeugdwerk.
Onder de titel „Gangen van het
paard" zal op dinsdagavond 17 april
in de filmzaal van het Nioz-gebouw
een lezing worden gehouden die is
georganiseerd door de Landelijke
Rijvereniging „Waddenruiters" en
afd. „Kloppertjes". Deze lezing met
film en dia's begint om 20.00 uur en
wordt gegeven door de heer J.
Pronk.
De heer Pronk is onder meer als
ruiter ingeschakeld bij de training van
de WPN hengsten te Uddel. In dit cen
trum van de Kon. Ned. Federatie van
Landelijke Rijverenigingen (waarbij ook
de Waddenruiters en Kleppertjes zijn
aangesloten) worden de beste drie
jarige hengsten van het
Warmbloedpaardenstamboek Neder
land (WPN) 100 dagen getraind en zo
gekeurd op hun prestatievermogen.
Daarna wordt beslist of ze als dek
hengst bij het stamboek in dienst
komen.
Zowel voor fokker als voor gebrui
ker van paarden is het interessant om
inzicht te krijgen in de goede en fou
tieve gangen van het paard. De fokker
zal door selecteren van bepaalde heng
sten richting kunnen geven in de
ontwikkeling van bepaalde gangen en
de ruiter kan bij aankoop van zijn paard
bewuster kiezen
leder die zich interesseert voor
paarden is van harte welkom. De
toegang is gratis.