Cjroen <2wart?J~exels in het karL,
Waterschap ontkomt niet
aan ..breder" bestuur
Hoofdingelanden
niet enthousiast
mmm i
Iiaddcr
Texel beleefde
drukke paasdagen
KIEL GELEGD VAN
TESO DUBBELDEKKER
1000 auto's meer dan vorig jaar
Texelse verzamelaars
houden tentoonstelling
Veel schade bij
binnenbrand
WAT IK ZEGGEN WOU.."
Huichelachtig
Diefstallen
FNV werkt aan
„Aktie-draaiboek"
magazijnbediende
Monteur
C5>
J. C. Rab bv
TESO
VRIJDAG 20 APRIL 1979
JAARGANG NR. 9371
actie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog,
oon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17
Burg, telefoon (02220) 3543.
ave: Langeveld De Rooy B.V.,
bus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741.
Verschijnt dinsdags en vrijdags.
Postgiro 652. Abonnementsprijs 11,50 per kwartaal
70 cent incasso: los 50 cent.
Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636
Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398.
[Verschillende hoofdingelanden
in het Waterschap Texel staan
Jjiverig tegenover de plannen
de Nederlandse waterschap
een meer democratische
jructuur te geven. Tot dusver
4ordt de dienst in de water-
Ahappen zeer overwegend uit-
(maakt door vertegenwoordi-
srs van de grondeigenaars. Vol-
[fens de nieuwe plannen, die uit-
Jndelijk moeten resulteren in een
Jfaterschapswet, moeten ook de
ichters een stem in het kapittel
tijgen en bovendien vertegen-
[oordigers van milieu, volkgsge-
indheid, recreatie, industrie etc.
kortom het algemeen belang,
lanleiding voor deze verandering
Bij een brand die 2ich woensdag-
iddag voordeed in de woning van de
imilïe L. Duyzer aan de Naalrand in
in Hoorn is voor enkele tienduizenden
ildens schade ontstaan. Dank zij snel
grijpen kon de brandweer voorkomen
J at de hele woning in vlammen opging.
De brand ontstond op een der slaap-
imers, waar kinderen mogelijk met
citers hebben gespeeld. Pogingen om
vlammen te doven werden vergeefs
|edaan door de heer J. van Lenten (die
ij de familie tuinwerk verrichtte en op
|et moment van de ontdekking van de
rand beneden aan de koffie zat). Hij
oest wijken voor hitte en rook en
'aarschuwde de brandweer die bijzon-
Ier snel ter plaatse was. Deze werkte
tandende matrassen, beddegoed,
neubilair, vloerbedekking e.d. naar bui
en n had de zaak snel onder controle.
)p dat moment was het zachtboard-
ilafond van de slaapkamer al doorge-
irand en stond het dakhout op het punt
dam te vatten. Vertragend heeft daarbij
ien glaswoldeken gewerkt. De brand-
veer moest nogal wat sloopwerk ver-
ichten om ook de laatste smeulende
lout- en boardresten te kunnen verwij-
leren. Rook en hitte hadden inmiddels
>ok in de andere vertrekken van de
bovenverdieping huisgehouden, zodat
laar alles was zwartgeblakerd. De rook
«as ook doorgedrongen tot de kruip
ruimte onder het dak en kwam aan de
buitenkant van het gebouw door kieren
tevoorschijn, ook bij de buren (de
bejaarde familie A. Slegh), waardoor
het leek alsof het vuur zich al had
meester gemaakt van beide woningen.
Dat viel gelukkig mee, maar ook bij de
buren is door de rook schade ontstaan.
Om de woning van de familie Duyzer
(een voormalige houtrijke woning, ei
gendom van de Woningbouwvereni
ging) weer in goede staat te krijgen
zullen de ramen moeten worden ver
nieuwd alsmede verschillende wanden
en een groot deel van het plafond. Het
grootste deel van de inboedel van de
slaapkamers moet als verloren worden
beschouwd.
is de vrij algemeen levende ge
dachte dat het doen en laten van
een waterschapsbestuur niet al
leen gevolgen heeft voor de
rechtstreeks betrokken grondei
genaars maar ook en steeds
sterker voor'anderen'.
Ideeën daarover zijn neergelegd in het
onlangs uitgebrachte rapport 'Het be
stuur van het Waterschap' van de voor
dit doel in het leven geroepen commis
sie Waterschapsbestuur, in de wande
ling de 'commissie Merkx'.
Verkeerde weg?
Hoewel uit dit rapport blijkt dat ook in
de nieuwe situatie de meerderheid van
het bestuur moet bestaan uit grondeige
naars uitten enkele hoofdingelanden in
de dinsdagavond gehouden vergadering
in het polderhuis te Den Burg de vrees
dat men met het toelaten van anderen
een heilloze weg zou inslaan. De meer
derheid van de hoofdingelanden leek er
echter minder zwaar aan te tillen. De
heer Jb. Keijser Szn vond het niet zo'n
gek idee om pachters en vertegenwoor
digers van het gemeentebestuur in het
Waterschapsbestuur op te nemen, maar
hij vond wel dat de pachters dan omslag
zouden moeten betalen. Hij wilde de
koppeling 'betalen-zeggenschap' ge
handhaafd zien. Dijkgraaf M. Roeper
Pzn liet blijken dat dat laatste nu juist
niet de bedoeling is van de hogere
overheid. Het meest argwanend toonde
zich Cees Boot die als vertegenwoordi
ger van Natuurmonumenten in het
waterschapsbestuur zit. Hij had geen
bezwaar tegen pachters in het bestuur
maar wilde overigens de huidige situatie
ongewijzigd zien. Weinig heil zag hij in
vertegenwoordigers van huiseigenaren
of huurders en met vertegenwoordigers
van de gemeente was het volgens hem
ook oppassen geblazen. Want onge
merkt zou je dan de politiek in het
Waterschapsbestuur halen en daarvan
was Boot zeer afkerig omdat het hoofd-
REVCN «N ICZIRS- EMTEN VCRAMTVXXWOCLIJKZCO W WOMTB
In de Texelse Courant stond het
verhaal over de aktie van de veevervoer-
dersdie met hun met vee geladen wagens
sneller met de boot meewillen. Volgens
het artikel is het belangrijkste argument
van de vervoerders het welzijn van de
dieren. Ze hebben dan ook gedreigd de
dierenbescherming in te zullen schake
len als ze hun zin niet krijgen. Prachtigl
Maar toch moet me van het hart dat het
argument van dat dierenleed een nogal
huichelachtige indruk maakt. Want ten
minste één van de betrokken vervoer
ders maakt er een gewoonte van om het
vee dat hij moet transporteren, de dag
te voren op te halen en in te laden. De
wagen met de levende have staat dan
de hele nacht aan de Haffelderweg. Het
geblaat en geloei van de beesten is niet
van de lucht. Zullen we daar de dieren
bescherming ook eens bijroepen?
A. Nijkamp, Den Burg
Tweedelige
Altrexi ladder
voor het veilige
klimwerk
Met gepatenteerde
sporten en antislip
ladderschoenen
Uitgeschoven lengte
ca 7 meter
doel van het waterschap (waterkering
en waterbeheersing) er niet mee was
gediend.
De heer C. Hin was van mening dat
de belangen van huurders en pachters
voldoende door de wet zijn gewaar
borgd, ook als zij niet in het water
schapsbestuur komen. De grondeige
naars moeten de dienst blijven uitma
ken, vond hij.
Onvermijdelijk
Dijkgraaf Roeper weer erop dat ook in
de nieuwe situatie aan die wens wordt
voldaan, want de meerderheid van het
bestuur zal uit grondeigenaars blijven
bestaan. Waar het hier om gaat is de
algemeen levende wens van anderen
om tenminste op de hoogte te zijn van
wat in de waterschapsbesturen wordt
bekokstoofd en om inspraak te leveren.
De overheid heeft die wens overgeno
men en komt nu met voorstellen die zo
gek nog niet zijn, als wordt bedacht dat
in een eerder stadium van de discussie
de wens leefde om de waterschappen
helemaal op te heffen. Om de toekomst
van de waterschappen onder ogen te
zien werd een commissie in het leven
geroepen, die tot de gelukkige conclusie
kwam dat de waterschappen wel moes
ten blijven. De regering nam de conclu
sies van het rapport in grote trekken
over, zo bleek uit de nota 'Naar een
nieuw waterschapsbestel?'. Het daarop
volgende rapport van de commissie
Merkx wil de waterschapsbesturen hun
'functionele' bestuur niet ontnemen,
maar wil een minderheid van anderen
toelaten waardoor de relatie met de
samenleving als geheel wordt gewaar
borgd. Roeper betoogde dat dit een
logisch tijdsverschijnsel is waaraan men
zich niet kan onttrekken. Men accep
teert niet meer dat kleine groepen
belanghebbenden beslissingen nemen
over zaken die ook anderen raken,
zonder dat die anderen daarbij worden
betrokken.
(zie vervolg pagina 2)
De heer K. uit de Drijverstraat ontdek
te dinsdag dat twee verstralers van zijn
auto waren gesloopt. Hij deed aangifte
bij de politie.
Mej. A. uit Amsterdam merkte zater
dag dat haar (van Zegel gehuurde)
Gazelle fiets was verdwenen. Ze had de
fiets achtergelaten bij De Smulpot in de
Binnenburg.
De heer P. van H. uit Groningen is de
imperiaal van zijn auto kwijt. Het ding
werd zaterdag van zijn wagen gesloopt
toen deze stond geparkeerd bij Het
Vogelhuis in De Koog.
Dezelfde dag deed JBuit Rotterdam
aangifte van diefstal van zijn zonne
scherm dat op de achterruit van zijn
Citroën personenwagen was bevestigd.
Volgens TESO ligt de kwestie van het
goedkope Texelaars-abonnement niet
eenvoudig. Het rijk kan alleen subsidie
verstrekken om invoering van het abon
nement mogelijk te maken als TESO
verlies zou lijden en het rijk zou
bovendien een of andere vorm van
inspraak of controle willen.
Waarschijnlijk wringt daar de
schoen bij TESO", aldus een bericht in
het blad „Leden-kontant" van de FNV
Texel, waarin verder wordt meegedeeld
dat waarnemend directeur en tevens
president-commissaris J. Kikkert de
raad van commissarissen toch zal voor
stellen een verzoek om een jaarlijkse
bijdrage bij minister Tuynman in te
dienen. Het „Leden-kontakt": ,,We
vertrouwen erop dat de raad van com-
De paasdagen hebben op Texel 'ou
derwetse' toeristische drukte te zien
gegeven. Zo groot was de toeloop dat
de VVV Texel veel moeite moest doen
om alle gasten onder dak te brengen.
In de periode 11 t/m 16 april bracht
TESO 6.845 personenauto's naar Texel.
In de vergelijkbare periode van vorig jaar
was dat 5.815. Het aantal vertrekkende
auto's bedroeg 6.075 tegen vorig jaar
4.326.
De aanvoer van auto's in Den Helder
was tamelijk gespreid waarvoor de
wachttijden binnen redelijke perken ble
ven. Vrijdagmiddag was de drukte het
grootst en moest maximaal 2 'A uur
worden gewacht. Door het verslechter
de weer op tweede paasdag vertrokken
velen wat eerder dan de bedoeling was,
waardoor de afvoer een ideaal sprei
dingsbeeld te zien gaf. Volle boten
pendelden, maar er hoefde nauwelijks te
worden gewacht.
Afgezien van enkele 'moeilijk plaats
bare' gevallen (zoals gezinnen met veel
kinderen) slaagde de VW er in de
mensen die naar Texel waren gekomen
zonder eerst het verblijf te regelen,
allemaal onder dak te brengen. Het
aantal beschikbare logies-met-ontbijt
adressen was toereikend. In een aantal
gevallen werd met succes een beroep
gedaan op eigenaars van huisjes. Deze
exploiteerden hun onderkomen dan als
logies- en ontbijt-adres en stelden lin
nengoed beschikbaar.
Onder de vakantiegangers was het
gebruikelijke aandeel Duitsers, maar er
waren ook veel Belgen en zelfs wat
Fransen. Voor de eilandelijke toeristen
industrie gaven de drukke paasdagen
weer wat moed na een lange periode
van misère. De dringend noodzakelijke
topomzetten werden eindelijk gemaakt.
De vooruitzichten voor de zomer zijn
echter weinig rooskleurig. Als gevolg'
van de slechte vakantiespreiding en het
nog steeds steigende aantal mensen dat
de vakantie in het buitenland door
brengt dreigt juni een buitengewoon
stille maand te worden.
missarissen dit voorstel zal steunen en
niet zonder meer het aanbod van de
rijksoverheid zal weigeren. De aktie-
groep heeft hierover weer contact opge
nomen met diverse kamerleden om te
achterhalen waar precies de problemen
liggen. Tevens wordt momenteel ge
werkt aan een aktie-draaiboek om op
alles voorbereid te zijn".
Als afsluiting van het seizoen organi
seert de Texelse verzamelaarsclub op
donderdag 26 april een tentoonstelling
in de Raadskelder. Hier zal een groot
aantal Texelse verzamelaars hun verza
meling (of een deel daarvan) aan het
publiek tonen. Een groot aantal van
deze verzamelaars komt zelden of nooit
in de belangstelling en dit is dan een
uitgelezen kans voor hen om te laten
zien, wat zoal op verzamelgebied te
beleven is.
Ondermeer zullen te zien zijn: sigaren
bandjes, munten, rijwielplaatjes, oude
tegels, fototoestellen, uniformen uit de
eerste en tweede wereldoorlog, prenten
van het koninklijk huis en veel materiaal
over de geschiedenis van Texel.
De tentoonstelling is van 20.00 tot
23.00 uur geopend en de toegang is
gratis.
Gevraagd:
In onze afdeling Bouwmaterialen is
plaats voor een
Bij voorkeur enige kennis van
Bouwmaterialen.
voor onderhoud van ons wagen
park.
Heemskerckstraat 22, Oude schild, 02220-3341
Postadres Postbus 7, 1790 AA Den Burg, Texel
Op de Verolme-werf te Heusden in Noordbrabant is dinsdagoch
tend om half twaalf de kiel gelegd voor de dubbeldeksveerboot van
TESO. Terwijl TESO-commissaris C. Vonk via de walky talky aanwij
zingen gaf, plaatsten de twee enorme kranen van de werf de circa tien
ton zware kielsectie van het schip op een van de twee hellingen waar
over de werf Heusden beschikt.
De plechtigheid die een informeel en
nogal besloten karakter had, werd bij
gewoond door het voltallige TESO-
bestuur en de directie van de werf. Met
meer feestgedruis zal de tewaterlating
gepaard gaan: eind oktober of begin
november.
De kiellegging was het officiële begin
van de eigenlijke bouw. Maar in feite
wordt al sinds oktober aan de dubbel
dekker gewerkt. Een weg terug was er
niet meer vanaf het moment dat de
diverse bestellingen aan toeleverings
bedrijven waren gedaan, zoals de Voith
Schneider voortstuwingsapparatuur en
de Duitse MAK-motoren.
De TESO-dubbeldekker geldt als een
bijzonder gecompliceerd, specialistisch
schip. De werf Heusden van het Rijn-
Schelde-Verolme concern is speciaal
voor de bouw van dergelijke vaartuigen
ingericht. Momenteel wordt hier ook
gewerkt aan een serie van drie 'Dock-
express'-schepen, die kunnen worden
beschouwd als varende droogdoks en
iets geheel nieuws betekenen op het
gebied van berging en scheepsvervoer.
Ook ander bijzonder varend materieel,
zoals cutterzuigers, zijn op deze Verol-
me-werf gemaakt.
Het TESO-bestuur kreeg hierover het
een en het ander van de directeuren W.
J. van Mourik en G. Smits te horen
tijdens een rondgang over het uitge
strekte werfterrein en in de enorme
hallen, waar onder meer werd gewerkt
aan de diverse secties die samen de
TESO-veerboot zullen vormen.
Na de tewaterlating zal het schip
worden versleept naar de RVS machine
fabriek in IJsselmonde, waar de afbouw
zal plaatsvinden. Dat is noodzakelijk
omdat het schip bij afbouw in Heusden
in verband met de hoogte de twee
Maasbruggen niet meer zou kunnen
passeren.
Tijdens het (verloren) gevecht dat
TESO leverde om voor het schip een
investeringspremie los te krijgen is door
Economische Zaken nogal wat druk
uitgeoefend om gedaan te krijgen dat
TESO motoren van Nederlands fabri
kaat in het schip zou plaatsen, uiteraard
met het oog op de verontrustende ont
wikkeling van de werkgelegenheid bij de
binnenlandse machineindustrie. Het
bleek echter dat een Nederlandse motor
dertig tonzwaarder was, wat
door het Bureau voor Scheepbouw
(ontwerper van het schip) onaanvaard
baar werd geacht in verband met de
gewenste diepgang. Het werden daar
om Duitse KAK-motoren.
Het machinekamerpersoneel van
TESO (totaal 20 man) volgt momenteel
groepsgewijs in Kiel een korte cursus
om met dit motortype vertrouwd te
worden gemaakt. De betrokken mede
werkers zullen binnenkort ook worden
getraind in de omgang met de Voith
Schneider voortstuwingsapparatuur.
Zoals bekend wordt de dubbeldekker
niet voortgestuwd door schroeven maar
door een soort verstelbare propellors die
onder dit schip zijn gemonteerd en
waarbij zonder roeren stuwkracht in alle
richtingen kan worden ontwikkeld. Dit is
nodig om het grote schip in de kleine
havens voldoende wendbaar te maken.
Voortdurend is op de Verolme-werf
de heer J. Broersma aanwezig, assistent
technische dienst van TESO. Hij heeft
tot taak de bouw te begeleiden in nauwe
samenwerking met het Bureau voor
Scheepsbouw.
Werfdirecde on Teso-bestuur poseron voor do
juist geplaatste klo/sectfe van de dubbel
dekker, die voorlopig nog luistert naar de
naam Bouwnummer 972".
BOUW N' 972
VEERBQ0T
L<B*H 8840.1844,695 M
OPDRACHTGEVER
trr.t r,,i
.inr.
TP; "In x
ALMELO ALPHEN A/O RUN AMERSFOORT
EMMEN ENSCHEDE ERMELO GOUDA
GRONINGEN HAARLEM HARDENBERG HEERENVEEN HEERHUGOWAARD
HENGELO HILVERSUM LEEUWARDEN LEIDEN MEERSSEN MERKSEM
OOSTERHOUT OUDESCHILD TEXEL TIEL TILBURG UDEN VEENDAM
PAPENDRECHT ROTTERDAM ROOSENDAAL ASITTARD TERBORG
VLAARDINGEN WAALWIJK WEERT IJMUIDEN ZWOLLE
NIJMEGEN