Cjroen <2wart?J~exels in het karL, Waterschap ontkomt niet aan ..breder" bestuur Hoofdingelanden niet enthousiast mmm i Iiaddcr Texel beleefde drukke paasdagen KIEL GELEGD VAN TESO DUBBELDEKKER 1000 auto's meer dan vorig jaar Texelse verzamelaars houden tentoonstelling Veel schade bij binnenbrand WAT IK ZEGGEN WOU.." Huichelachtig Diefstallen FNV werkt aan „Aktie-draaiboek" magazijnbediende Monteur C5> J. C. Rab bv TESO VRIJDAG 20 APRIL 1979 JAARGANG NR. 9371 actie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, oon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17 Burg, telefoon (02220) 3543. ave: Langeveld De Rooy B.V., bus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 11,50 per kwartaal 70 cent incasso: los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 4699.17.636 Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 6734.60.398. [Verschillende hoofdingelanden in het Waterschap Texel staan Jjiverig tegenover de plannen de Nederlandse waterschap een meer democratische jructuur te geven. Tot dusver 4ordt de dienst in de water- Ahappen zeer overwegend uit- (maakt door vertegenwoordi- srs van de grondeigenaars. Vol- [fens de nieuwe plannen, die uit- Jndelijk moeten resulteren in een Jfaterschapswet, moeten ook de ichters een stem in het kapittel tijgen en bovendien vertegen- [oordigers van milieu, volkgsge- indheid, recreatie, industrie etc. kortom het algemeen belang, lanleiding voor deze verandering Bij een brand die 2ich woensdag- iddag voordeed in de woning van de imilïe L. Duyzer aan de Naalrand in in Hoorn is voor enkele tienduizenden ildens schade ontstaan. Dank zij snel grijpen kon de brandweer voorkomen J at de hele woning in vlammen opging. De brand ontstond op een der slaap- imers, waar kinderen mogelijk met citers hebben gespeeld. Pogingen om vlammen te doven werden vergeefs |edaan door de heer J. van Lenten (die ij de familie tuinwerk verrichtte en op |et moment van de ontdekking van de rand beneden aan de koffie zat). Hij oest wijken voor hitte en rook en 'aarschuwde de brandweer die bijzon- Ier snel ter plaatse was. Deze werkte tandende matrassen, beddegoed, neubilair, vloerbedekking e.d. naar bui en n had de zaak snel onder controle. )p dat moment was het zachtboard- ilafond van de slaapkamer al doorge- irand en stond het dakhout op het punt dam te vatten. Vertragend heeft daarbij ien glaswoldeken gewerkt. De brand- veer moest nogal wat sloopwerk ver- ichten om ook de laatste smeulende lout- en boardresten te kunnen verwij- leren. Rook en hitte hadden inmiddels >ok in de andere vertrekken van de bovenverdieping huisgehouden, zodat laar alles was zwartgeblakerd. De rook «as ook doorgedrongen tot de kruip ruimte onder het dak en kwam aan de buitenkant van het gebouw door kieren tevoorschijn, ook bij de buren (de bejaarde familie A. Slegh), waardoor het leek alsof het vuur zich al had meester gemaakt van beide woningen. Dat viel gelukkig mee, maar ook bij de buren is door de rook schade ontstaan. Om de woning van de familie Duyzer (een voormalige houtrijke woning, ei gendom van de Woningbouwvereni ging) weer in goede staat te krijgen zullen de ramen moeten worden ver nieuwd alsmede verschillende wanden en een groot deel van het plafond. Het grootste deel van de inboedel van de slaapkamers moet als verloren worden beschouwd. is de vrij algemeen levende ge dachte dat het doen en laten van een waterschapsbestuur niet al leen gevolgen heeft voor de rechtstreeks betrokken grondei genaars maar ook en steeds sterker voor'anderen'. Ideeën daarover zijn neergelegd in het onlangs uitgebrachte rapport 'Het be stuur van het Waterschap' van de voor dit doel in het leven geroepen commis sie Waterschapsbestuur, in de wande ling de 'commissie Merkx'. Verkeerde weg? Hoewel uit dit rapport blijkt dat ook in de nieuwe situatie de meerderheid van het bestuur moet bestaan uit grondeige naars uitten enkele hoofdingelanden in de dinsdagavond gehouden vergadering in het polderhuis te Den Burg de vrees dat men met het toelaten van anderen een heilloze weg zou inslaan. De meer derheid van de hoofdingelanden leek er echter minder zwaar aan te tillen. De heer Jb. Keijser Szn vond het niet zo'n gek idee om pachters en vertegenwoor digers van het gemeentebestuur in het Waterschapsbestuur op te nemen, maar hij vond wel dat de pachters dan omslag zouden moeten betalen. Hij wilde de koppeling 'betalen-zeggenschap' ge handhaafd zien. Dijkgraaf M. Roeper Pzn liet blijken dat dat laatste nu juist niet de bedoeling is van de hogere overheid. Het meest argwanend toonde zich Cees Boot die als vertegenwoordi ger van Natuurmonumenten in het waterschapsbestuur zit. Hij had geen bezwaar tegen pachters in het bestuur maar wilde overigens de huidige situatie ongewijzigd zien. Weinig heil zag hij in vertegenwoordigers van huiseigenaren of huurders en met vertegenwoordigers van de gemeente was het volgens hem ook oppassen geblazen. Want onge merkt zou je dan de politiek in het Waterschapsbestuur halen en daarvan was Boot zeer afkerig omdat het hoofd- REVCN «N ICZIRS- EMTEN VCRAMTVXXWOCLIJKZCO W WOMTB In de Texelse Courant stond het verhaal over de aktie van de veevervoer- dersdie met hun met vee geladen wagens sneller met de boot meewillen. Volgens het artikel is het belangrijkste argument van de vervoerders het welzijn van de dieren. Ze hebben dan ook gedreigd de dierenbescherming in te zullen schake len als ze hun zin niet krijgen. Prachtigl Maar toch moet me van het hart dat het argument van dat dierenleed een nogal huichelachtige indruk maakt. Want ten minste één van de betrokken vervoer ders maakt er een gewoonte van om het vee dat hij moet transporteren, de dag te voren op te halen en in te laden. De wagen met de levende have staat dan de hele nacht aan de Haffelderweg. Het geblaat en geloei van de beesten is niet van de lucht. Zullen we daar de dieren bescherming ook eens bijroepen? A. Nijkamp, Den Burg Tweedelige Altrexi ladder voor het veilige klimwerk Met gepatenteerde sporten en antislip ladderschoenen Uitgeschoven lengte ca 7 meter doel van het waterschap (waterkering en waterbeheersing) er niet mee was gediend. De heer C. Hin was van mening dat de belangen van huurders en pachters voldoende door de wet zijn gewaar borgd, ook als zij niet in het water schapsbestuur komen. De grondeige naars moeten de dienst blijven uitma ken, vond hij. Onvermijdelijk Dijkgraaf Roeper weer erop dat ook in de nieuwe situatie aan die wens wordt voldaan, want de meerderheid van het bestuur zal uit grondeigenaars blijven bestaan. Waar het hier om gaat is de algemeen levende wens van anderen om tenminste op de hoogte te zijn van wat in de waterschapsbesturen wordt bekokstoofd en om inspraak te leveren. De overheid heeft die wens overgeno men en komt nu met voorstellen die zo gek nog niet zijn, als wordt bedacht dat in een eerder stadium van de discussie de wens leefde om de waterschappen helemaal op te heffen. Om de toekomst van de waterschappen onder ogen te zien werd een commissie in het leven geroepen, die tot de gelukkige conclusie kwam dat de waterschappen wel moes ten blijven. De regering nam de conclu sies van het rapport in grote trekken over, zo bleek uit de nota 'Naar een nieuw waterschapsbestel?'. Het daarop volgende rapport van de commissie Merkx wil de waterschapsbesturen hun 'functionele' bestuur niet ontnemen, maar wil een minderheid van anderen toelaten waardoor de relatie met de samenleving als geheel wordt gewaar borgd. Roeper betoogde dat dit een logisch tijdsverschijnsel is waaraan men zich niet kan onttrekken. Men accep teert niet meer dat kleine groepen belanghebbenden beslissingen nemen over zaken die ook anderen raken, zonder dat die anderen daarbij worden betrokken. (zie vervolg pagina 2) De heer K. uit de Drijverstraat ontdek te dinsdag dat twee verstralers van zijn auto waren gesloopt. Hij deed aangifte bij de politie. Mej. A. uit Amsterdam merkte zater dag dat haar (van Zegel gehuurde) Gazelle fiets was verdwenen. Ze had de fiets achtergelaten bij De Smulpot in de Binnenburg. De heer P. van H. uit Groningen is de imperiaal van zijn auto kwijt. Het ding werd zaterdag van zijn wagen gesloopt toen deze stond geparkeerd bij Het Vogelhuis in De Koog. Dezelfde dag deed JBuit Rotterdam aangifte van diefstal van zijn zonne scherm dat op de achterruit van zijn Citroën personenwagen was bevestigd. Volgens TESO ligt de kwestie van het goedkope Texelaars-abonnement niet eenvoudig. Het rijk kan alleen subsidie verstrekken om invoering van het abon nement mogelijk te maken als TESO verlies zou lijden en het rijk zou bovendien een of andere vorm van inspraak of controle willen. Waarschijnlijk wringt daar de schoen bij TESO", aldus een bericht in het blad „Leden-kontant" van de FNV Texel, waarin verder wordt meegedeeld dat waarnemend directeur en tevens president-commissaris J. Kikkert de raad van commissarissen toch zal voor stellen een verzoek om een jaarlijkse bijdrage bij minister Tuynman in te dienen. Het „Leden-kontakt": ,,We vertrouwen erop dat de raad van com- De paasdagen hebben op Texel 'ou derwetse' toeristische drukte te zien gegeven. Zo groot was de toeloop dat de VVV Texel veel moeite moest doen om alle gasten onder dak te brengen. In de periode 11 t/m 16 april bracht TESO 6.845 personenauto's naar Texel. In de vergelijkbare periode van vorig jaar was dat 5.815. Het aantal vertrekkende auto's bedroeg 6.075 tegen vorig jaar 4.326. De aanvoer van auto's in Den Helder was tamelijk gespreid waarvoor de wachttijden binnen redelijke perken ble ven. Vrijdagmiddag was de drukte het grootst en moest maximaal 2 'A uur worden gewacht. Door het verslechter de weer op tweede paasdag vertrokken velen wat eerder dan de bedoeling was, waardoor de afvoer een ideaal sprei dingsbeeld te zien gaf. Volle boten pendelden, maar er hoefde nauwelijks te worden gewacht. Afgezien van enkele 'moeilijk plaats bare' gevallen (zoals gezinnen met veel kinderen) slaagde de VW er in de mensen die naar Texel waren gekomen zonder eerst het verblijf te regelen, allemaal onder dak te brengen. Het aantal beschikbare logies-met-ontbijt adressen was toereikend. In een aantal gevallen werd met succes een beroep gedaan op eigenaars van huisjes. Deze exploiteerden hun onderkomen dan als logies- en ontbijt-adres en stelden lin nengoed beschikbaar. Onder de vakantiegangers was het gebruikelijke aandeel Duitsers, maar er waren ook veel Belgen en zelfs wat Fransen. Voor de eilandelijke toeristen industrie gaven de drukke paasdagen weer wat moed na een lange periode van misère. De dringend noodzakelijke topomzetten werden eindelijk gemaakt. De vooruitzichten voor de zomer zijn echter weinig rooskleurig. Als gevolg' van de slechte vakantiespreiding en het nog steeds steigende aantal mensen dat de vakantie in het buitenland door brengt dreigt juni een buitengewoon stille maand te worden. missarissen dit voorstel zal steunen en niet zonder meer het aanbod van de rijksoverheid zal weigeren. De aktie- groep heeft hierover weer contact opge nomen met diverse kamerleden om te achterhalen waar precies de problemen liggen. Tevens wordt momenteel ge werkt aan een aktie-draaiboek om op alles voorbereid te zijn". Als afsluiting van het seizoen organi seert de Texelse verzamelaarsclub op donderdag 26 april een tentoonstelling in de Raadskelder. Hier zal een groot aantal Texelse verzamelaars hun verza meling (of een deel daarvan) aan het publiek tonen. Een groot aantal van deze verzamelaars komt zelden of nooit in de belangstelling en dit is dan een uitgelezen kans voor hen om te laten zien, wat zoal op verzamelgebied te beleven is. Ondermeer zullen te zien zijn: sigaren bandjes, munten, rijwielplaatjes, oude tegels, fototoestellen, uniformen uit de eerste en tweede wereldoorlog, prenten van het koninklijk huis en veel materiaal over de geschiedenis van Texel. De tentoonstelling is van 20.00 tot 23.00 uur geopend en de toegang is gratis. Gevraagd: In onze afdeling Bouwmaterialen is plaats voor een Bij voorkeur enige kennis van Bouwmaterialen. voor onderhoud van ons wagen park. Heemskerckstraat 22, Oude schild, 02220-3341 Postadres Postbus 7, 1790 AA Den Burg, Texel Op de Verolme-werf te Heusden in Noordbrabant is dinsdagoch tend om half twaalf de kiel gelegd voor de dubbeldeksveerboot van TESO. Terwijl TESO-commissaris C. Vonk via de walky talky aanwij zingen gaf, plaatsten de twee enorme kranen van de werf de circa tien ton zware kielsectie van het schip op een van de twee hellingen waar over de werf Heusden beschikt. De plechtigheid die een informeel en nogal besloten karakter had, werd bij gewoond door het voltallige TESO- bestuur en de directie van de werf. Met meer feestgedruis zal de tewaterlating gepaard gaan: eind oktober of begin november. De kiellegging was het officiële begin van de eigenlijke bouw. Maar in feite wordt al sinds oktober aan de dubbel dekker gewerkt. Een weg terug was er niet meer vanaf het moment dat de diverse bestellingen aan toeleverings bedrijven waren gedaan, zoals de Voith Schneider voortstuwingsapparatuur en de Duitse MAK-motoren. De TESO-dubbeldekker geldt als een bijzonder gecompliceerd, specialistisch schip. De werf Heusden van het Rijn- Schelde-Verolme concern is speciaal voor de bouw van dergelijke vaartuigen ingericht. Momenteel wordt hier ook gewerkt aan een serie van drie 'Dock- express'-schepen, die kunnen worden beschouwd als varende droogdoks en iets geheel nieuws betekenen op het gebied van berging en scheepsvervoer. Ook ander bijzonder varend materieel, zoals cutterzuigers, zijn op deze Verol- me-werf gemaakt. Het TESO-bestuur kreeg hierover het een en het ander van de directeuren W. J. van Mourik en G. Smits te horen tijdens een rondgang over het uitge strekte werfterrein en in de enorme hallen, waar onder meer werd gewerkt aan de diverse secties die samen de TESO-veerboot zullen vormen. Na de tewaterlating zal het schip worden versleept naar de RVS machine fabriek in IJsselmonde, waar de afbouw zal plaatsvinden. Dat is noodzakelijk omdat het schip bij afbouw in Heusden in verband met de hoogte de twee Maasbruggen niet meer zou kunnen passeren. Tijdens het (verloren) gevecht dat TESO leverde om voor het schip een investeringspremie los te krijgen is door Economische Zaken nogal wat druk uitgeoefend om gedaan te krijgen dat TESO motoren van Nederlands fabri kaat in het schip zou plaatsen, uiteraard met het oog op de verontrustende ont wikkeling van de werkgelegenheid bij de binnenlandse machineindustrie. Het bleek echter dat een Nederlandse motor dertig tonzwaarder was, wat door het Bureau voor Scheepbouw (ontwerper van het schip) onaanvaard baar werd geacht in verband met de gewenste diepgang. Het werden daar om Duitse KAK-motoren. Het machinekamerpersoneel van TESO (totaal 20 man) volgt momenteel groepsgewijs in Kiel een korte cursus om met dit motortype vertrouwd te worden gemaakt. De betrokken mede werkers zullen binnenkort ook worden getraind in de omgang met de Voith Schneider voortstuwingsapparatuur. Zoals bekend wordt de dubbeldekker niet voortgestuwd door schroeven maar door een soort verstelbare propellors die onder dit schip zijn gemonteerd en waarbij zonder roeren stuwkracht in alle richtingen kan worden ontwikkeld. Dit is nodig om het grote schip in de kleine havens voldoende wendbaar te maken. Voortdurend is op de Verolme-werf de heer J. Broersma aanwezig, assistent technische dienst van TESO. Hij heeft tot taak de bouw te begeleiden in nauwe samenwerking met het Bureau voor Scheepsbouw. Werfdirecde on Teso-bestuur poseron voor do juist geplaatste klo/sectfe van de dubbel dekker, die voorlopig nog luistert naar de naam Bouwnummer 972". BOUW N' 972 VEERBQ0T L<B*H 8840.1844,695 M OPDRACHTGEVER trr.t r,,i .inr. TP; "In x ALMELO ALPHEN A/O RUN AMERSFOORT EMMEN ENSCHEDE ERMELO GOUDA GRONINGEN HAARLEM HARDENBERG HEERENVEEN HEERHUGOWAARD HENGELO HILVERSUM LEEUWARDEN LEIDEN MEERSSEN MERKSEM OOSTERHOUT OUDESCHILD TEXEL TIEL TILBURG UDEN VEENDAM PAPENDRECHT ROTTERDAM ROOSENDAAL ASITTARD TERBORG VLAARDINGEN WAALWIJK WEERT IJMUIDEN ZWOLLE NIJMEGEN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 1