„Slakkehuizen zitten in de Krassekeet Fietspaden DU Bosrandweg en Watermolenweg Rumoerige vergadering van commissie ooenbare werken ïemaai kan voor Kerstmis klaar zijn 'Wasnjst' van gemeentewerken J. Ca Dros eist meer technische rapporten Europakoor naar Texel Opgave schouwburgbezoek VRIJDAG 18 MEI 1979 PAGINA 5 TEXELSE COURANT Wie de kop boven dit artikel leest zal geneigd zijn te denken, lat het voorjaar de redaktie in het hoofd is geslagen. Maar het toch letterlijk opgetekend en geeft de stand van zaken weer lij de bouw van het gemaal Krassekeet. Dit voor Texel belang- ijke waterbouwkundige werk bij de dijk van de polder Het Hoorden vordert met rasse schreden, nadat het als gevolg van la winter maar liefst negen weken heeft stilgelegen. In de planning waren slechts vier lo. Onlangs werden de mallen aange keken wintervertraging gecalculeerd, bracht in het toekomstige gemaalge- radat feitelijk sprake is van een netto" ichterstand van vijf weken. Als de lomer niet al te nat uitvalt, zal het vaarschijnlijk wel lukken, dat daarvan wee weken worden ingehaald. Het ge- naal zal dan voor kerstmis kunnen vorden opgeleverd. De eerdergenoemde twee stak enhuizen vormen het hart van het lemaal. Het zijn grillige, in beton irtgespaarde ruimten, die door hun m inderdaad aan op hun kant liggende slakkehuizen doen denken. De slakkehuizen worden aangesloten op schroefcentrifugaal- xrmpen met een totale capaciteit van 250 m1 water per minuut. Via 70 mater lange perskokers komt dit water in de Waddenzee terecht. Het systeem met schroefcantrifugaal- pompen en slakkehuizen werd tot dusver nog niet op Texel toegepast. Voordeel is een gunstig rendement, ook onder extreme omstandigheden. De houten mallen voor de slakken zijn een kunstig stukje vakwerk, ver vaardigd door de firma Fox uit Henge bouw en dinsdag a.s. zal het beton er omheen worden gegoten. Nadat het beton hard is geworden, moet het hout van de mallen worden weggebroken en via een smal gat afgevoerd. Meer bazen Bij het Krassekeetprojekt werken ver schillende aannemers en instanties sa men. Dat volgt uit het feit dat het eigenlijke gemaal wordt gebouwd doori de firma J. G. Nelis en Zoon, terwijl de uitwaterkokers worden beschouwd als onderdeel van de dijk en daarom zijn gegund aan de fa. B Noordenne. De directie over de uitwaterkokers wordt gevoerd door Rijkswaterstaat in de per soon van de heer W. de Vries, terwijl de directie voor het gemaal in handen is van het bureau Oranjewoud, hier ver tegenwoordigd door de heer D. de Vries. Dus mogelijkheden genoeg voor communicatiestoornissen, maar tot dusver zijn die niet voorgekomen. In tegendeel: er is sprake van vruchtbare samenwerking. Het projekt kost wel een paar cen ten. Het gemaal vergt 71,8 miljoen, de Dit zijn de twee houten mollen voor de slak kehuizen. Door het langdurige handwerkdat erin zit zijn het kostbare onderdelen van net gemaal geworden. Nadat het beton is gestort zullen ze worden vernietigd. perskoker f 1,3 miljoen. Daarbij komt nog zeven ton voor de mechanische en elektrische apparatuur en de kosten van directie e.d., waardoor het totale bedrag in de buurt van de vijf miljoen gulden komt te liggen. Weinig te zien In deze anders zo rustige omgeving heerst dus enorme bedrijvigheid, nog vergroot door het feit, dat de Ooster- weg momenteel van een nieuwe asfalt- laag wordt voorzien en door de dijk- verzwaringswerken. Van het gemaal zal uiteindelijk niet veel te zien zijn omdat bijna alles onder de grond zit. Alleen de toren, die nodig is voor de afsluitklep in de perskokers zal enigszins in het oog springen. Het gemaalgebouw zelf zal weinig indrukwekkend zijn, vooral omdat het in het niet valt bij de ver zwaarde dijk die er direct achter komt te liggen. Donderdag 24 mei komt het Europa koor uit Dortmund naar Texel voor een verblijf van drie dagen. Op de dag van aankomst [Hemelvaartsdag) zal het koor samen met de Texelse gospelgroep The Messengers optreden tijdensf een meeting in de Hervormde Kerk van Den Burg die om 19.00 uur begint en die voor ieder vrij toegankelijk is. Aan deze samenkomst wordt verder nog mee gewerkt door een blazersgroep onder leiding van Piet Bakker en door organist Peter Zwart. Dominee Medema zal drie meditatie's uitspreken. Het hele gebeu ren heeft een geestelijk karakter. Vrijdagavond zal het Europakoor een meer algemeen getint concert geven in de Nederlands Hervormde kerk van Oosterend. aanvang 20.00 uur. Programma De leden van het Europakoor (het totale gezelschap omvat 45 personen), hebben zaterdagavond een gezellige bijeenkomst samen met The Messen gers. Het contact tussen het Europakoor en The Messengers bestaat al enige tijd. De relatie ontstond enkele jaren geleden als gevolg van het feit dat dirigent Kanne regelmatig zijn vakantie op het eiland doorbracht. Het Europakoor geniet vrij grote bekendheid. Het heeft opgetreden in tal van landen, ook in het Oostblok. Bijgesloten bij deze krant vindt men een formulier waarvan gebruik kan worden gemaakt door degenen die belangstelling hebben voor de serie schouwburgvoorstellingen van het nieuwe seizoen. Op het formulier kan een keus worden aangegeven. Het gaat om tien voorstellingen in de schouw burg te Den Helder en vier voorstel lingen op Texel. Na afloop van de Helderse voorstellingen zal telkens een extra boot terug varen. De formulieren moten voor 1 juni zijn ingeleverd bij de afdeling Culturele zaken van het raadhuis. Op korte termijn zal worden begon nen met de aanleg van fietspaden langs de Bosrandweg en bij de Watermo lenweg. Bij deze laatste behoort tevens de aanpassing van het Molwerk waarbij een aansluiting wordt gemaakt op het aan Rijkswaterstaat toebehorende weg gedeelte. De aanbesteding van deze projecten heeft vrijdag plaatsgevonden. Hierbij ging de aanleg van het fietspad Bosrandweg naar de Fa. Tatenhove (787.000, en de realisering van het project Watermolenweg naar de Fa. P. Daalder (7327.000,-). Deze mededelingen werden dinsdag middag gedaan door wethouder Gerard van der Kooi tijdens de vergadering van de commissie Openbare Werken die in het raadhuis plaatsvond. Van der Kooi kon daarbij tevens melding maken van een aanzienlijk aantal andere projecten dat in de afgelopen periode werd gerealiseerd of op korte termijn kan worden afgerond. Waslijst De door de wethouder gegeven 'was lijst' zag er als volgt uit: Onlangs werden in Zuid-Eierland langs de Pontweg en de Muyweg in totaal vijftien lantaarns geplaatst die zo spoedig mogelijk op het electriciteitsnet zullen worden aange sloten. Bij de drempel die de afscheiding vormt tussen Parkstraat en Groene- plaats is een bord neergezet waardoor de Groeneplaats als uitrit wordt aange merkt. Door het aanbrengen van drei- nage is hopelijk de wateroverlast op en rond het parkeerterrein Vogelenzang opgelost. Ter realisering van een over zichtelijker verkeersbeeld is een haagje bij de driesprong Kogerstraat en Aken- buurtseweg geplant. Een plan ter recon structie van de kruising Oosterenderweg Koningsweg Genteweg is voor advies en eventuele subsidie van 'Haarlem' naar de provinciale Waterstaat gestuurd. De gemeente heeft vergevorderde plannen om de kruising Wilhelminalaan- Waalderstraat-Burgerhoutstraat te re construeren, waarbij in de Wilhelmina- laan een middenberm (compleet met verkeerszuil en oversteekmogelijkheid) zal worden aangebracht. Haantjes De haantjes van enkele Texelse kerk torens hebben een schoonmaakbeurt ondergaan en zijn op hun hoge posten teruggezet. Van het fietspad tussen Den Burg en Oosterend zal in juni het eerste gedeelte (tot De Waal) zijn geasfalteerd. In Den Burg zijn verschillende straten (Julianastraat, Schoonoordsingel en Waalderstraat) gedeeltelijk of geheel herbestraat. Met herbestrating van de Warmoesstraat (tussen Elemert en Weverstraat) zal binnenkort worden begonnen. Dit deel van de Warmoes straat zal tevens van een nieuwe riolering worden voorzien. In het Scheepvaartmuseum te Den Hoorn is een nieuw inbraakalarm geïnstalleerd. De riolering en de persleidingen naar de buurtschappen Midden- en Zuid-Eier land zitten in de grond. Men is nog doende met het afwerken van dit project waarbij nog verscheidene werk zaamheden op particulier terrein moeten worden voltooid. De Postweg is evenals de Oosterweg gedeeltelijk van een nieuwe deklaag voorzien. De werkzaam heden aan de Pontweg (nabij de Amalia- weg) konden worden voltooid. In het centrum van Den Hoorn werden werk zaamheden uitgevoerd aan de kruising ter hoogte van de fam. H. Troost en bij de aansluiting met de Kleiweg. Over de gewenste reconstructie van het kruis punt Witteweg-Klif-Rommelpotsweg worden nog gesprekken gevoerd met de in Hillegom woonachtige eigenaars van de grond, hetgeen nog enige tijd kan vergen. In Oudeschild is de ontsluiting van het nieuwe industrieterrein inmid dels voltooid en tegelijkertijd heeft men de toerit naar het dorp iets gewijzigd. Overzicht van dfi bouwput met de in aanbouw zijnde 70 meter lange perskoker. Dit onderdeel ral straks in zijn geheel door de hoge Dettadijk worden bedekt Hoewel aangenomen mag worden dat de meerderheid van de Texelse raad zich in de eerst volgende raadsvergadering achter de door het college voor te stellen nieuwe investeringen zal stellen, is de dinsdagmiddag ge houden bijeenkomst van de commissie openbare werken waarop dit aan de orde kwam, allerminst rustig verlopen. Het was met name het zelfstandige raadslid J.C. Dros, die zich nogal roerde toen het ging over de vervanging van achtereenvolgens de kolkenzuiger, de shovel t.b.v. de vuilstortplaats en een tweetal bestelauto's. Dros trok talrijke zaken in twijfel en bleef voortdurend hameren optechnische rapporten waar uit de noodzaak voor eventuele vervang ingen zou moeten blijken De discussie over deze onderwerpen nam daardoor ruim anderhalf uur in beslag en ontaardde soms in gedachten- wisselingen van een bedenkelijk niveau. De mening van Dros werd daarbij, zij het veel minder scherp, ondersteund door Jan van Asselt (Tex. Belangl. De beide overige commissieleden Piet Zegers (CDA) en Henk Beumkes (Pakt) bleven de voorstellen van B en W consequent steunen en spraken hun volle ver trouwen uit in de goede trouw van de afdeling Gemeentewerken, die het college van advies had gediend. De vergadering waarop dit alles aan de orde kwam was de eerste voor publiek toegankelijke bijeenkomst van Openbare Werken, die naast de reeds genoemde raadsleden werd bijgewoond door de heren P. Plug en C.G. van Es en werd voorgezeten door wethouder Gerard van der Kooi. Commissielid Klaas Barendregt moest het wegens drukke werkzaamheden laten afweten. De publieke tribune was dinsdagmiddag matig bezet. Naast de plaatselijke pers verscheen slechts één andere geïnte resseerde. Technische rapporten De ellenlange discussie die de hoofd moot van deze vergadering vormde spitste zich, zoals gezegd, toe op door Dros gewenste rapporten. Hij vond deze onontbeerlijk om tot een goede besluit vorming over te gaan. Wat hij nu onder ogen had gekregen vond hij veel te summier en daardoor van weinig waarde. Het college had namelijk in de uitge reikte toelichting alleen aangegeven hoelang de voor vervanging in aan merking komende apparaten in werking waren en welke mankementen er waren geconstateerd. Betreffende de kolkenzuiger was op gesomd dat deze evenals de shovel voor de vuilnisstortplaats in 1972 (toen Dros wethouder was) werd aangeschaft en in de afgelopen jaren uitstekende diensten had verricht. Voor beide toestellen was de afschrijvingstermijn inmiddels ver lopen. De shovel had in plaats van de gebruikelijke vijf jaar, door de aan brenging van nieuwe wielen zelfs zeven jaar zeer goed tot goed gewerkt. Zowel de kolkenzuiger als de shovel waren evenwel nu aan vervanging toe. Daartoe had Gemeentewerken bij verschillende bedrijven prijsopgave gevraagd en een voorstel aan het college toegespeeld. Het kwam er op neer dat men voor een nieuwe kolkenzuiger ongeveer 7160.000,— en voor een nieuwe shovel bijna 7188.000,— zou moeten uit trekken. Een nieuwe bestelauto zou een bedrag van 712.000,— gaan vergen en voor een nieuwe Landrover moest ruim 740.000, op tafel worden gelegd. Urenmeters Dros wond zich bij de bespreking van dit alles erg op. Naast het ontbreken van technische rapporten wraakte hij het ontbreken van urenmeters (tachografen) in de nu gebruikte machines en auto's. De aantallen kilometers en de draaiuren zijn geschat. De kolkenzuiger heeft 100.000 km gelopen (sinds 25 april 1973) en zou 10.000 uur gedraaid hebben, hetgeen de heer Dros niet erg over tuigde. Volgens hem draaien sommige tractoren wel 15.000 uur. Hij had uitge rekend dat de kolkenzuiger gemiddeld 30 uur per week had gedraaid en achtte dat onbestaanbaar, waarop P. Plug op merkte dat men vooral 's zomers meer dan eens in de weekends en 's nachts op pad moest en dat zoiets nogal aantikt. Er werden door Dros ook vraagtekens gezet bij de aanschaf van een nieuwe shovel voor de vuilstortplaats waarbij hij wel moest toegeven dat de nu gebruikte machine al aardig 'op jaren' is. Hij wenste opnieuw een beter over zicht van de geboden alternatieven en stelde daarbij voorop dat in verband met de economische teruggang terdege rekening wordt gehouden met het brandstofverbruik. Tevens vond hij de geluidshinder voor de bestuurder en de omgeving een erg belangrijk punt. P. Plug verzekerde Dros daarop dat dit uit puttend bekeken was maar het raadslid wilde dat per sé zwart op wit hebben. Het leidde allemaal tot de volgende opzienbarende woordenwisseling: Dros: ,,lk zit niet voor niks in deze commissie. Zoals het nu gaat voel ik me net een figurant I" Plug: „We hebben het allemaal uitgebreid bekeken en wij zijn toch ook niet gek I" Dros: ,,Kom dan op met die gegevens, dan zijn we toch van hetge-OH af I" Plug: „Toen u nog wet houder was, praatte u heel anders dan nu als raadslid I" Dros: „Hoe dan ook, we hebben het hier over de uitgaaf van andermans belastingcenten I" Schrootwaarde Jan van Asselt oordeelde dat het aanhouden van de oude kolkenzuiger als de nieuwe was aangeschaft 'eigenlijk niet zo nodig was', omdat Texel nu al jaren met één machine moet doen, hetgeen nooit veel problemen heeft opgeleverd. Wethouder Van der Kooi lichtte daar op toe, dat een oude kolkenzuiger alleen nog schrootwaarde heeft en je hem daarom beter als reserve kunt aan houden. Dit laatste was ook de mening van de heren Zegers en Beumkes die meedeelden dat hun respectievelijke achterbannen (CDA en Pakt) hen had den verzekerd dat de gemeente het in deze zaak bij het rechte eind had. Volgens de zienswijze van Beumkes was hierbij doorslaggevend wat de mensen die met zowel de kolkenzuiger als de shovel werken ervan zeggen. Hij pleitte er ook voor niet te lang met de ver vanging te wachten, omdat dergelijke apparatuur gewoonlijk een lange lever tijd heeft. Het hierop aansluitende onderwerp nieuwe shovel of niet, leidde tot een rumoerige discussie, waarbij Dros een identiek stokpaardje bereed als bij de kolkenzuiger. De andere commissieleden vreesden wat betreft de nieuwe shovel dat deze overbodig zou kunnen worden als op middenlange termijn [1985 7) de vuilnis stortplaats gesloten zou worden. Vooral Jan van Asselt wilde in verband hiermee wat voorbehoud maken. Zegers en Beumkes gingen er van uit dat gezien de mankementen aan de oude shovel (speling in de assen en onbetrouwbare remleidingen) deze toch vervangen zal moeten worden. Beide commissieleden wilden dit liever nu doen dan (eventueel) over twee jaar en stemden dus voor. Zoutstrooier Behoudens J.C. Dros (die alweer wegens de ontbrekende technische rapporten tegenstribbelde) gingen de commissieleden dinsdagmiddag accoord met de vervanging van de bestelauto en de Landrover en het uit trekken van 716.250,— voor de verhar ding van het gemeentelijk opslagterrein (2de fase). Tenslotte koos de commissie Openbare Werken voor de vervanging van de 15 jaar oude van een electro motor voorziene transportband, waar mee 's winters de zoutstrooiers geladen worden. Een voorstel om een extre zoutstrooier aan te schaffen haalde het eveneens. De commissieleden spraken hierbij hun voorkeur uit voor een (computer-gestuurde) volautomatische zoutstrooier. De kosten hiervan zijn 748.700, In tegenstelling tot de onge veer zesduizend gulden goedkopere half-automatische strooier heeft deze een snelheidsafhankelijke toevoer. De volautomatische strooier is weliswaar kwetsbaar, maar kan op Texel gere pareerd worden. Het apparaat werd ook uit milieuoogpunt beter geacht, omdat hiermee minder zout in de wegbermen terecht komt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 5