Europakoor bracht geweldig concert Koorconcerten op Texel Orgel en koren wisselden elkaar af ijdag: Zaterdag: 179 SDAG 29 MEI 1979 TEXELSE COURANT PAGINA 5 geweest bent, inplaats van bijna veron gelukt in die vreselijke bus. Wie heeft de pleister zo netjes op je gezicht geplakt?" ,,De conductrice, lieve mama". „Dieach zo. dan was het zeker dezelfde waar je zo verrukt van was". „Ik herinner me niet, moeder Maria, dat ik hier ooit luidkeels mijn verrukking over een bepaalde conductrice heb geuit. Maar er is er inderdaad maar één, waardoor ik me met alle genoegen nóg zeven pleisters op m'n gezicht zou laten plakken. En ze heetJitske". ,Zo, weet je dat óók al?" „Tjahij keek samenzweerderig, zag met genoegen hoe haar argwaan steeg. „Is 't al zó intiem?" Ze voelde zelf dat ze zich een beetje belachelijk maakte, maar daardoor werd haar stem nog scherper. Bert, moeizaam zijn lachen bedwin gend, trok een gezicht vol mysterie. „Jitskeze herhaalde de naam minachtend „een boerenkind natuur lijk". „Jitske is Friesen alle Friezen zijn geen boeren, moeder. Trouwens, wat is een boer minder dan iemand anders?" „Nu je daar in dat ehBeerlo zit, schijn je de agrariërs met andere ogen te bekijken" snibde Maria, die bij boeren dacht aan mest en stallucht. „Dat is inderdééd zo" stemde Bert toe „meneer Bruynen is ook maar een boer, zoals u zou zeggen". „Nu ja, een hereboer toch zeker". „Niks geen heereen boer met een fijne neus voor de handel en een prima vakman, die een proefbedrijf heeft waar telkens mensen naar komen kijken en die op z'n veertigste nog Duits is gaan leren. Zaterdagmiddag blijf ik bij hem koffiedrinken en dan zal ie me we het een en ander laten zien. 't Zal wel niet vroeg worden". „Ik begrijp niet" zei z'n moeder stug „wat dit allemaal met accountancy te maken heeft". „Ik weet ook helemaal niet of ik wel accountant wordt, het zakenleven biedt zoveel kansen. De hele dag op een kantoor hangen "ze zag opeens zijn glimlach. „Wat is daarom te lachen?" „Ik dacht ergens aan". Moeder Maria schudde het hoofd. Het was met dat ellendige Beerlo begonnenzij had het gevoel dat ze zo af en toe geen 'hoogte' meer kon krijgen van haar zoon. Vroeger was de jongen een open boek. Nu had hij zoiets geheimzinnigs. En dan die conductri ceals hij in vredesnaam maar niet leefde de jongen z'n vader nog maarl Maar ach, wat zou die goeie, stille Coen hebben gezegd? „Je houdt het toch niet tegen, Maria". Nee, het zou op haar zélf aankomen. „Hoe staat het met je tennisclub?" Het scheen een geheel onverwachte gedachtensprong, maar dat was het niet. Een paar weken terug had hij thuis verteld dat Marjorie Besoyen, de doch ter van de baas, hem gevraagd had of hij geen zin had lid van haar tennisclub te worden. Moeder Maria had als in een flits de kans gezien, haar ideaal: Egbert en Marjoriel Ze kende het meisje alleen uit Berts (beknopte) verhalen, maar Bert vond haar 'nogal geschikt' en dat bood mogelijkhedenl ,,'k Weet nog niet" zei hij onver schillig ,,'t is de vraag of ik er de tijd voor heb". „Als je wél tijd hebt om op die boer derij te gaan koffiedrinken „Daar steek ik wat van óp, moeder". „Wou je ook in 't boerenbedrijf?" ,,'t Kon minder". Nee, zo moest ze niet voortgaan. Ze streek hem tegen 't haar op. Maar ze moest toch zien dat ze hem op die tennisclub kreeg „Juffrouw" zei Bert, niet helemaal op zijn gemak, toen hij als laatste de bus uitstapte en even wachtte tot Jitske naar het buskantoor ging „neem me niet kwalijk, maar u was zo vriendelijk gisterenmag ikals bewijs van dank hij maakte de zin niet af, maar op zijn hand lag een klein pakje, waarvan terstond te zien was dat het een doosje kersenbonbons was. Hij zag dat het meisje een kleur kreeg. „O nee" zei ze „dat moet u niet doen. Het hoort bij m'n werk". „Passagiers verbinden?" „Jawe hebben een complete EHBO-opleiding gehad". Ze stond daar, trots en afwijzend, en met een schok ging het door Egbert heéh dat hij haar beledigd kon hebben. „U bent toch niet boos?" vroeg hij. Ze keek hem aan, zoals ze het die eerste keer gedaan had. De strakke trek verdween uit haar gezicht. „Nee" zei ze „ik ben niet boos, maar u had het niet moeten doen". „Dus u neemt ze wél, nietwaar?" probeerde hij. „Ik mag in dienst geen cadeautjes van passagiers aannemen" zei ze, al wist ze heel niet zeker of dat inderdaad zo was. Fooien kreeg ze genoeg maar was dit een fooi? „Wel buiten dienst?" vroeg Bert diplomatiek, en opeens schoot ze in de lach. „Wat bént u voor een?" vroeg ze. „Wie geeft er nu een doos bonbons aan een conductrice". „Ik" zei hij „en u bent niet zó maar een conductrice. U bent erg aardig geweesttrouwens, dat bent u altijd, vind ik". „Ach zo, vindt u dat. Dan zal ik in het vervolg maar een beetje minder aardig zijn, anders zou ik straks een handkar mee moeten nemen Voor al die dozen bonbons" hielp hij. „Of kippen, of eieren, of misschien een ham". „Ja, wie weet. Als het hek van de dam is. Nu lachten ze allebei. (wordt vervolgd) it weekend waren op Texel twee koorconcerten. Vrijdag- nd in de Nederlands Hervormde kerk in Oosterend, waar Europakoor uit Dortmund in samenwerking met de Texelse pelgroep The Messengers een uitvoering verzorgde en za- lag in de Nederlands Hervormde kerk in Den Burg. Daar ver- jden het Goede Herderkerkkoor uit Groningen en het Texels istelijk mannenkoor een geslaagde avond. Beide keren wa de respectievelijke kerken goed gevuld. Het is duidelijk dat Texel grote interesse bestaat voor zowel koorzang als koor- certen, zelfs als deze vlak na elkaar plaatsvinden. (Per slot rekening was er vorige week ook al een uitvoerig koorcon- l). het concert van het Europakoor lortmund. dat onder leiding staat Ernst Kanne. (vrijdagavond in Oos- id) was maar één woord van assing. Het woord dat ook Jaap ift (voorzitter van The Messengers) ebruikte in zijn afsluiting namelijk nderbar'. oewel de avond in samenwerking The Messengers was georgani- d. kwamen deze maar even aan Ongeveer halverwege de vijf kwar- durende avond zongen zij drie iren. it was niet geheel volgens het iramma. Was dit op de letter ge- d, dan hadden The Messengere ten openen, waarna het Europakoor est van de avond zou vullen. Om iwel de kelen van de Duitse gasten szins te sparen, werd hun optreden vee fin gedeeld, overigens een zeer che wijziging. Zodoende werd het iramma geopend door het Europa met 'Wachtet auf' van J. S. Bach, hoewel niet zuiver ingezet, een zeer begin genoemd kon worden, uivere inzetten waren de eerste helft de avond strijk en zet, een feit dat gstwaarschijnlijk te wijten was aan :enuwachtigheid van de koorleden, duurde tot aan het motet van Rabe het koor op gang was en goed er begon te zingen (hoewel dit motet weer wat ongelijk was). Hiervoor waren reeds enkele religieuze werken uitgevoerd. Een Ave Maria van Arca- delt, een Jubilate Deo van Di Lasso en een Ave verum van Mozart. Uit deze nummers bleek dat het Europakoor een goede klank heeft. Met het lied 'Alles was Odem hat' van Silcher besloot het Duitse koor het eerste programma onderdeel. 'Relipop' Tijdens een voorspel van hun combo stonden de leden van The Messengere op van hun her en der in de kerk verspreide plaatsen, om in een schijn baar willekeurige opstelling drie liederen ten gehore te brengen. Dit koor, dat onder leiding staat van Jan Beijert, brengt een genre dat betitelt wordt als 'relipop'. Dit houdt in dat religieuze liedjes op een moderne wijze worden gebracht. Er werd begonnen met het lied 'Looft den Heer', in een bewerking- van Jan Beijert, een zeer vrolijk aan doend wijsje, dat met veel vuur werd gebracht. Bij de bewerking van de gospel 'Get on board' had ook het begeleidende muziekgroepje wat te doen. Dit speelde een preludium (voor spel), dat rustig begon, maar waarvan het tempo steeds werd opgevoerd. Het laatste liedje van The Messengere, 'De man van Nazareth', was een minder goed voorbeeld van het relipop-genre. Behalve dat het qua muziek saai was, duurde het ook te lang. Wereldlijk Het tweede optreden van het Europa koor werd gekenmerkt door wat meer wereldlijke liedjes. 'Zur Feier' was een goede om er 'in te komen' en bij 'Viele verachten' was het koor weer goed op gang, hoewel dit laatste bij het derde couplet even verkeerd dreigde te gaan. Gelukkig kon de dirigent de zaak weer herstellen, zodat alles toch goed eindig de. 'Nun fanget an' was voor vele bezoekers geen onbekende, daar dit ook vorige week reeds te horen was in de Hervormde kerk van Den Burg. Het werd toen uitgevoerd door de Texelse zanggroep onder leiding van Dyo Was- sink. Na het lied 'Musica' van Von Glück, vertrokken plots enkele zangers uit het koor, om zich in het achtereind van het schip als een echo op te stellen. Het lied dat op deze handeling volgde, was dan ook getiteld 'Echo' en geschre ven door Orlando di Lasso, een Zuid- Nederlandse componist uit de zestiende eeuw. Hierbij antwoordde het kleine koorgedeelte het grote koor, tot enthou siasme van het publiek, dat tot dantoe nog weinig blijken van waardering had gegeven. Soli 'Innsbruck, ich muss dich lassen', '0, Taler weit' en 'Ich fahr dahin', drie liedjes van jongere datum, vormden een goede introductie voor enkele stukken met soli. Bij 'We shall overcome' schrok het publiek even op, toen de dirigent, de heer Kanne, plots achter zijn lessenaar vandaan stapte, om zich naast het koor op te stellen. Hoewel eerst gedacht werd, dat er iets mis was en dat de dirigent de fout ging heretellen, werd de ware toedracht duidelijk, toen de heer Kanne met een welluidende bariton een solo begon te zingen. Wel moest het publiek even wennen aan de Duitse intonatie van de zanger. Ook het vol gende nummer 'La Montanara', ken merkte zich door een solo. Hiervoor trad een van de tenoren uit het koor naar voren. Wellicht hadden, voor een betere programma-opbouw, beide nummers wat meer gespreid kunnen zijn. Het programma besloot met 'Friedensvision' van Rosenstengel, een bewerking van Het Europakoor vrijdag in Oosterend Charpentiers Te Deum Laudamus (dat zaterdag door het Goede Herderkerk koor zou worden uitgevoerd). Deze melodie is bij het publiek waarschijnlijk beter bekend onder de naam 'Eurovisie mars'. Op verzoek van het publiek, dat dit te kennen gaf door middel van een staande ovatie, bracht het koor nog een voor treffelijke toegift. Waarschijnlijk speel den de zenuwen nu in het geheel geen rol meer, maar ook was het duidelijk dat dit nummer meer was gezongen. Op verzoek van de heer Kreeft zong men een herhaling van het eerder vertolkte'Echo'. W.B. llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllli IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINIIII Het concert dat zaterdagavond in de Hervormde kerk te Den Burg werd gegeven door het Goede Herderkerk- koor uit Groningen en het Texels Chris telijk mannenkoor was in één woord een succes. Het programma voorzag in een grote afwisseling, zodat de avond ge woon niet saai had kénnen worden. Dit zou echter toch niet het geval zijn geweest, daar beide koren het publiek uitermate wisten te boeien. De koren werden afgewisseld door orgelsoli van de dirigent van het Goede Herderkerk koor, de heer Piet Wïersma. Al tijdens de samenzang, waarmee de avond werd geopend, bleek de virtuosi teit van de heer Wierema. Het was tevens duidelijk dat deze organist niet bepaald geschikt is, om een dienst te begeleiden. Piet Wierema is echt wat men noemt 'een concertorganist'. Hij ging zich bij deze samenzang dan ook te buiten aan een schitterend voorspel. Het Goede Herderkerkkoor opende het programma met het Te Deum Laudamus van Charpentier, welke melo die ook de avond tevoren in de kerk van Oosterend had geklonken. Toen werd op dezelfde wijs door het Europakoor het lied Friedensvision van Rosensten gel uitgevoerd. Deze melodie staat beter bekend onder de naam 'Eurovisiemars'. De versie van Charpentier, als zaterdag avond gezongen, is evenwel origineel. Het was wel jammer dat het orgel hier meespeelde, want daardoor waren de zangers, vooral voor de mensen die onder het orgel zaten, slecht te beluiste ren. Gelukkig had ook de dirigent geen hoge pet op van het orgel en hij liet dan ook het medendeel van de liederen a capella (zonder instrumentale begelei ding) zingen. De Groninger zangers zetten wel steeds wat weifelend in, maar dat was vermoedelijk te wijten aan het ontbre ken van ruim dertig koorleden. Het koor telt op papier ongeveer honderd leden, waarvan er zaterdag maar 65 naar Texel waren gekomen. Het Texels Christelijk mannenkoor onder leiding van de heer A. Kuik bracht enkele bekende melodieën. Dit deden zij op hun eigen manier, en dat betekent gewoon goed. Misschien was het te danken aan het eigen publiek, maar elk lied van de Texelse mannen werd met een donderend applaus be kroond. De eerste orgelsolo van de heer Wierema betrof veerden variaties op het Franse kinderliedje 'Ah, vous dirai-je maman', (in Nederland beter bekend als 'Altijd is Kortjakje ziek') van Johann Christian Bach. Hierbij kon Wierema zijn gang gaan op het, volgens zijn zeggen 'niet al te beste' orgel. Hoewel de variaties geen opbouw vertoonden (zo als bij zulke composities meestal wel het geval is), waren zij toch de moeite waard. Na dat hij het Goede Herderkerk- koor nog een drietal liederen uit het Liedboek der Kerken had gedirigeerd, speelde Wierema nog twee instrumen tale stukken. Eén daarvan was voor een deel van de toeschouwers een oude bekende, omdat de organist dit ook al op zijn concert van 8 augustus a.p. had uitgevoerd. Men zou hier dus kunnen spreken van een (ietwat late) toegift. Schrikeffect Het Texelse mannenkoor zorgde even voor een schrikeffect, door vlak na het Wiegenlied van Brahms te komen met een schallend Trösterin Musik. waarbii vooral het 'Musik' met stemverheffing werd gezongen. 'Het karretje dat op de Door L. van Schooten. 4. Bert bette de wond met zijn zak- >ek. „We zijn direkt bij het eindpunt" zei tske, „als u dan even meegaat, zal ik it verbinden. We hebben daar een irbandkist". „Och" weerde Bert af „zoveel moei- maar het vooruitzicht leek hem et zo verwerpelijk. In ieder geval ocht hij die troost wel hebben, dat raks de handige vingers van de blonde tske hem zouden verbinden. Een geluk i een ongeluk. In het kleine kantoortje van de bus- aatschappij dolf Jitske in de verband- st. „Ziezo" zei ze, nu gaan we u eens ^knappen". „Ik houd u maar op" protesteerde hij. „Mijn dienst is afgelopen". „Te erger dan kost het u uw gen tijd". „En dèt zou iets vreselijks zijn!" zei ze onisch. „Zo houd uw hoofd een beetje scheef, dan zullen we er een net pleistertje op plakken. Het loopt nog al erg los, zoals ik zie, gewoon een schaafwond". Hij liet haar begaan en vond het erg plezierig. Toen hij wegging, stak hij haar de hand toe. „Zeer hartelijk bedankt", zei hij. Nu, een stevige hand gaf ze wel. Opgewekt ging hij naar huis, waar moeder Maria van kleur verschoot toen ze de pleister op zijn voorhoofd ontdek te. Onder het eten legde hij haar uit, hoe het geval zich had toegedragen. „Je had wel dood kunnen zijn" sprak zijn moeder pessimistisch. „Ja, dat zei die juffrouw in de bus ook, meneer had wel dood kenne weze". „Lach er maar niet om", „Waarom zou ik er om huilen?" „Het lijkt wel of je naar een bruiloft Het Goede Herderitoor zaterdag in Den Burg zandweg reed', werd vorige week ook gezongen door 'Advendo'. Nu was de bewerking van het Mannenkoor uiter aard even anders, maar toch zou wat meer variatie bij de concerten niet gek zijn. Opvallend was, dat bij het 'Wilhel mus' dat voorkwam in 'Het geuzenven del op thuismars', niemand het initiatief nam om zich van zijn/haar zitplaats te verheffen. Misschien dwingt ons volks lied (volgens niet-Nederlandse musico logen het mooiste van Europa) geen eerbied meer af bij de goegemeente Vooral bij de laatste nummers van het programma (uitgevoerd door het Goede Herderkerkkoor), was het gemis aan leden duidelijk te merken. Bij 'Du Hirte Israels' lukte het nog wel, maar bij het 'Ave Verum Corpus' van Mozart ging er hier en daar nog wel eens iets mis, temeer daar (zoals gezegd) het orgel ook niet meewerkte. Het instrument moest evenwel gebruikt worden om het beoogde effect te verkrijgen. Niet genoeg Het programma besloot met het door de kerk jubelende loflied 'Rejoice in the Lord always', en een samenzang. „Mocht u niet genoeg van ons kunnen krijgen", zo werd in het na woord gezegd, „dan zingen wij morgen (zondag)-ochtend in de dienst van de Gereformeerde kerk in Den Burg, mor genavond op de radio en verder liggen achter in de kerk grammofoonplaten ter verkoop aangeboden". Wie de organist Piet Wierema nog eens met eigen oren wil beluisteren kan op 24 juli terecht in de Hervormde kerk van Den Hoorn, waar hij zijn eerstvol gende concert op Texel geeft, W.B.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 5