Structuurschets Waddenzee ter discussie 150 catamarans varen tweede ronde van Texel Reeks aanbevelingen gericht op herstel en behoud natuurgebied J 1 bij] HEMA VERVOLG VAN PAG. 1 PAGINA 2 TEXELSE COURANT VRIJDAG 16 JUN11979 Van de ontwerp-structuur- schets voor het Waddenzeege bied die door de provinciebestu ren van Friesland, Groningen en Noordholland wordt voorbereid is een voorlopig concept gereed. Dit concept komt aan de orde in commissies van provinciale sta ten in elk van de drie provincies, voordat de definitieve tekst wordt vastgesteld en de plankaarten hun definitieve vorm zullen krij gen. Dat zal in september a.s. gebeurd moeten zijn, zodat dan het ontwerp van de interprovin ciale structuurschets officieel ter visie kan worden gelegd om ieder de gelegenheid te geven er op te reageren. In Noordholland komt het voorlopige ontwerp op 22 juni a.s. om 14,00 uur aan de orde in een gezamenlijke com missievergadering van de Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en de Commissie voor Natuur- en Land schapsbescherming en Openluchtrecre atie. De vergadering wordt gehouden in gebouw Noordholland. J. J. Hamelink- straat 4 - 6 in Haarlem. In de interprovinciale structuurschets geven de Waddenzeeprovincies hun visie met betrekking tot het gezamenlijk te voeren beleid. De beleidsnota is voorbereid door een ambtelijke werk groep uit de drie Waddenzeeprovincies. In een eerder stadium werd een Inventa risatierapport opgesteld, waarin een beschrijving werd gegeven van de hui dige stand van zaken op allerlei terreinen met betrekking tot het Waddenzeege bied. Als de Waddenzee provinciaal en gemeentelijk zal zijn ingedeeld kunnen de beleidslijnen uit de interprovinciale structuurschets worden opgenomen in provinciale streekplannen en gemeente lijke bestemmingsplannen. De hoofddoelstelling van de struc tuurschets luidt als volgt: Het in stand houden en beschermen van het Wad denzeegebied als een samenhangend natuurgebied en waar nodig het herstel len van de natuurlijke en de landschap pelijke waarden van dit gebied. Door de betrokken provincies zijn conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan die voortvloeien uit de struc tuurschets. Wat betreft de recreatie wordt opge merkt: De provinciale besturen zullen hun beleid in het algemeen richten op een stabilisering van de pleziervaart op de Waddenzee op het huidige niveau. Alleen in het westelijke deel van de Waddenzee en op de Eems zal enige uitbreiding van de bestaande accommo datie kunnen worden toegestaan zodat er mogelijkheden blijven voor ontwikke ling van de watersport bij Texel. Beper kingen zullen worden gesteld aan de mogelijkheden tot aanleg, de vaarsnel- heid en eventueel de geluidsproductie van de schepen. Ten aanzien van de wadloopsport zullen enkele beperkingen met betrekking tot kwetsbare periodes en gebieden in acht moeten worden genomen. Het sportvliegen zal moeten worden gebonden aan een bepaalde minimum vlieghoogte, terwijl de meest kwetsbare natuurgebieden geheel moe ten worden vermeden. Industrie Het provinciale beleid is er op gericht geen nieuwe industrieterreinen in het zeegebied aan te leggen. Eventuele uitbreidingen dienen binnendijks, bij voorkeur gekoppeld aan aanwezige in dustriegebieden plaats te vinden. Voor de bestaande industrieterreinen zal worden gestreefd naar de vestiging van industrieën waarvan kan worden verwacht dat deze nauwelijks of geen schade aan het milieu van het Wadden zeegebied zullen berokkenen. In ieder geval zal bij vestiging van een bepaald bedrijf een milieu-effect-rapportage, vooraf moeten geven in de daarvan te verwachten gevolgen voor het milieu. Lozing afvalstoffen Door de provinciale besturen wordt gestreefd naar een vergaande zuivering van zowel industrieel, als ook huishou delijk afvalwater, alvorens lozing op het met de Waddenzee in verbinding staan de water plaats vindt. Tevens zal door de provinciale besturen bij het rijk worden aangedrongen op het beperken van verontreinigingen die via de Rijn, de Eems en de Noordzee de Waddenzee binnenkomen. Naar wordt verwacht zuilen zaterdag ongeveer 150 catamarans deelnemen aan de tweede ronde van Texel. De start is om 11.00 uur precies op het strand ter hoogte van Westerslag. Reeds na één jaar blijkt dit zeilevene- ment een dusdanige populariteit te genieten dat het moeilijk meer weg te denken is. Bij de voorinschrijvingen hebben zich op dit moment meer dan 130 deelnemers gemeld zodat verwacht mag worden dat in vergelijking met vorig jaar de belangstelling bijna verdub beld is. In 1978 meldden zich 84 teams voor deze 100 kilometer lange tocht. De belangstelling is getuige de voor inschrijving internationaal. Er zijn bij de organiserende Kustzeilvereniging Wes terslag Texel inmiddels deelnameformu lieren binnengekomen uit zowel Duits land, België, Frankrijk, Engeland als ons eigen land. De aan de start voorafgaande 'brie fing' op het Westerslag begint zaterdag ochtend om 9.30 uur. Hierbij worden alle deelnemende schepen door de jury en de wedstrijdleiding geïnspecteerd. De provinciale besturen vinden dat militaire activiteiten, voorzover deze nadelige effecten hebben op het milieu van het Waddenzeegebied, moeten worden beëindigd of verplaatst. In elk geval dient te worden getracht aanvlieg routes en schietrichtingen zodanig te situeren, dat de verstoring van bepaalde kwetsbare gebieden tot een zo laag mogelijk niveau wordt teuggebracht. Ook ten aanzien van de periode van oefening zal rekening moeten worden gehouden met de kwetsbaarheid van de in het gebied levende diersoorten. Opname in streekplannen De inhoud van de structuurschets zal zo spoedig mogelijk bij partiële, dan wel gehele herziening van de streekplannen van de aangrenzende gebieden worden opgenomen. Hierbij zal de terminologie van de structuurschets zoveel mogelijk worden aangehouden. Bij deze overna me in de te herzienen streekplannen zal er door de provinciale besturen op worden toegezien dat de samenhang van het Waddenzeegebied wordt be houden. Toetsingskader Zolang de inhoud van de structuur schets nog niet is opgenomen in de verschillende streekplannen zal deze schets voor het Waddenzeegebied door Gedeputeerde Staten worden gehan teerd als toetsingskader bij hun goed- keuringsbeleid ten aanzien van bestem mingsplannen. Gemeentelijke bestem mingsplannen die niet in overeenstem ming zijn met de structuurschets wor den dus afgekeurd. Coördinatiecollege De provinciale besturen zullen er naar streven dat zo spoedig mogelijk tot het instellen van het Coördinatiecollege Waddengebied wordt overgegaan. De provincies zullen ter behandeling in dit college in ieder geval de Ontwerp-struc- tuurschets voor het Waddenzeegebied en het plan tot gemeentelijke indeling van de Waddenzee indienen. De instel ling van de Waddenadviesraad zal door het Coördinatiecollege worden voorbe reid. Naast de provinciale indeling van de Waddenzee wordt door de provincies met voortvarendheid gewerkt aan de gemeentelijke indeling van het gebied. Op een daartoe opgestelde discussie nota zijn verschillende reacties binnen gekomen. Mede gelet hierop hebben de colleges van Gedeputeerde Staten via de Stuurgroep Waddenprovincies in ontwerp een grensbeloop vastgesteld. Provinciale verordeningen De provinciale besturen zullen, door gebruik te maken van hun verordenende bevoegdheden, de natuurwetenschap pelijke waarden in het Waddenzeege bied op de meest doeltreffende wijze trachten te beschermen. Hierbij zal er mede naar worden gestreefd aanvullend of regelend op te treden voor die gebieden die op korte termijn bescher ming behoeven. Onderzoek Om meer kennis te krijgen over diverse voor het provinciaal beleid in het Waddenzeegebied van belang zijnde onderwerpen, zullen door de provinciale besturen gezamenlijk de volgende on derzoeken ter hand worden genomen. a. Onderzoek naar het gebruik van het Waddenzeegebied door de verschil lende vormen van recreatie en de ef fecten hiervan op het waddenmilieu. b. Inventarisatie van de aard en de om vang van het verkeer en vervoer in het Waddenzeegebied en een onder zoek naar de eventuele effecten en/of risico's daarvan voor het mi lieu. c. Beschrijving van de landschappelijke kenmerken van het Waddenzeege bied en het opstellen van enkele richtlijnen voor het behoud daarvan. Naast deze door de Waddenprovin cies te entameren onderzoekingen wor den een aantal aanbevelingen voor nader onderzoek door het rijk gedaan. Aanbevelingen Hoewel de provincies de in dit onder deel behandelde onderwerpen van groot belang achten voor het verder te voeren bestuur en beheer van het Waddenzee gebied, moet op dit terrein worden vol staan met aanbevelingen, aangezien het hier gaat om zaken die, ofwel liggen op het terrein van het rijksbestuur, óf op dat waarover de bevoegdheid van de gemeente zich straks zal uitstrekken, dan wel zaken betreffen die een geza menlijke aanpak vergen. De gemeentebesturen moeten de voorbereiding van de bestemmingsplan nen voor het nog in te delen zeegebied ter hand nemen, zodat zo spoedig mogelijk na de gemeentelijke indeling, ontwerp-bestemmingsplannen ter inza ge kunnen worden gelegd. Evenals bij bestemmingsplannen kan hierbij een stelsel van aanlegvergunningen worden vastgesteld. Natuurbeschermingswet In het kader van de doelstelling voor het gebied verdient het aanbeveling dat het rijk voor de daarvoor in aanmerking komende gebieden tot het aanwijzen van staats- c.q. beschermde natuurmo numenten komt. Zoals omschreven in de Natuurbeschermingswet, zal het rijk deze aanwijzing in nauw overleg met de provinciale- en gemeentebesturen die nen voor te bereiden. Hierbij dient tevens aan de orde te worden gesteld in hoeverre provinciale, dan wel gemeen telijke verordeningen in aanvulling op, of zo nodig (tijdelijk) in de plaats van de Natuurbeschermingswet kunnen bijdra gen tot een effectief en verantwoord natuurbeheer. Het ten aanzien van dit onderwerp te voeren overleg dient in het in te stellen Coördinatiecollege plaats te vinden. Internationaal overleg De provinciale besturen dringen bij het rijk aan op het voeren van interna tionaal overleg met betrekking tot de bescherming van de Waddenzee. Met de Bondsrepubliek Duitsland en Dene marken zal overleg moeten plaatsvinden over het toekomstige bestuur en beheer van het Europees Waddenzeegebied. Ook de provinciale besturen moeten in dit overleg worden betrokken. Onderzoek Tijdens de voorbereiding van de structuurschets is gebleken dat door de provinciale bestuurders geen duidelijke uitspraak kan worden gedaan over het wel of niet toestaan van bepaalde activiteiten, dan wel het uitbreiden daarvan. Aangezien een deel van deze activi teiten primair op het terrein van de bevoegdheid van het rijk ligt, dan wel de daarvoor benodigde deskundigheid bij het rijk aanwezig is, wordt bij de rijksinstanties aangedrongen op het la ten verrichten van een nader onderzoek naar de volgende onderwerpen: a. Studie naar de meest gewenste vorm van technisch beheer en/of onder houd van de hogere delen van het Waddenzeegebied (kwelders, slikvel- den, zandplaten, enz.). b. Onderzoek naar de effecten van de mosselcultuur op het milieu van de Waddenzee. c. Onderzoek naar de effecten van mili taire oefeningen op het waddenmi lieu en op de menselijke activiteiten in het Waddenzeegebied (recreatie, scheepvaart, visserij). Zowel de hier genoemde onderwer pen als over de huidige onderzoekspro jecten zou een nader beraad in het Coör- dinatencollege plaats dienen te vinden. Inspectie a. Na gemeentelijke indeling van het gebied zouden delen van het zeege bied tot de competitie van de ge meentepolitie van Den Helder, Har- lingen, respectievelijk Delfzijl gaan behoren. De Rijkspolitie te water moet, ook na gemeentelijke indeling van de Wad denzee, de bevoegdheid tot het op sporen van strafbare feiten over de gehele Waddenzee behouden. b. Nagegaan moet worden welke con trolerende taken in het kader van de milieubescherming (bezoldigde en onbezoldigde functionarissen) kun nen worden gebundeld. Aan perso nen werkzaam bij een aantal instan ties kunnen mogelijk opsporingsbe voegdheden worden toegekend, die hen, naast het uitoefenen van hun ei genlijke taak, in staat stellen controle uit te oefenen krachtens bijvoor beeld de Natuurbeschermingswet, de Vogelwet of de Milieuhygiënewet- geving. c. Voorts zou kunnen worden nage gaan in hoeverre de in het Wadden zeegebied door rijksinstanties te ver richten inspecterende taken zoveel mogelijk bij één regionale dienst of inspectie kunnen worden onderge bracht. Vrij veel rijksdiensten voor het Waddenzeegebied kennen ver schillende dienstkringen, inspecties en consulentschappen. Beheer van natuurgebieden Uit het oogpunt van eenheid van beheer moeten de natuurgebieden die een bijzondere bescherming behoeven, zoveel mogelijk door één instantie wor den beheerd. Als om bepaalde redenen meerdere instanties met het natuurwe tenschappelijk beheer in het Wadden zeegebied blijven belast, is het noodza kelijk te komen tot een vergaande vorm van samenwerking tussen de betrokken organisaties. Ten behoeve van een juiste taakuit voering wordt door het rijk een concept- algemene beheersvisie voor de Wad denzee voorbereid, die ter vaststelling aan het Coördinatiecollege Waddenge bied moet worden voorgelegd. Voor de verschillende gebieden moeten beheers plannen worden opgesteld, die zijn afgestemd op de algemene beheersvisie voor het Waddenzeegebied. Genoemde beheersplannen moeten vóór de vast stelling aan het Coördinatiecollege Waddengebied te worden voorgelegd,I81 om alle betrokken bestuurslagen hierin' te betrekken. Rampenbestrijding Voor de bestrijding van calamiteiten als olieverontreiniging, wordt zowel voor de Waddenzee, als in de aangren zende strook van de Noordzee, door Rijkswaterstaat een plan voorbereid. Aangezien ook bij de provincies plannen zijn c.q. worden opgesteld voor de^ bestrijding van kustvervuiling door olie lijkt een goede afstemming van ge noemde plannen onderling en met die van het rijk zinvol. Bespreking van deze plannen in het Coördinatiecollege Wad dengebied wordt noodzakelijk geacht, daar naast het rijk en de provincies ook de gemeenten (rampenplannen) hierin een taak hebben. Kustbeheer Uit functioneel oogpunt moet worden nagegaan in hoeverre het materieel- technische beheer van de zeedijken langs de Waddenzee kan worden ge concentreerd. Momenteel is dit beheer over verschillende instanties versnip perd. Om te beginnen zou daarbij kunen worden gedacht aan het onderbrengen van taken bij (grotere) waterschappen. Het toezicht op deze waterschappen wordt door de provincies uitgeoefend, terwijl het oppertoezicht bij het rijk blijft berusten. Gedeputeerde Staten van Groningen hebben een voorkeur uitge- sproken voor een provinciaal beheer van de zeedijken. Reddingsoperaties Dreigend gevaar voor mensenlevens bij onder meer het wadlopen hebben in t het jongste verleden aangetoond dat niet altijd sprake is van een goede coör dinatie tussen de in het Waddenzeege bied opererende hulpverlenende instan ties. Aanbevolen wordt een regeling te treffen, waarbij een grotere mate van coördinatie plaatsvindt. Mogelijk zou daarbij één instantii kunnen worden aangewezen als eerst verantwoordelijke voor het optreden bij bepaalde calamiteiten. Het verdient aan- beveling dat een dergelijk plan voor de coördinatie van reddingsoperaties in het Coördinatiecollege Waddengebied ter sprake zal worden gebracht, omdat naast bepaalde rijkstaken, ook de ver antwoordelijkheid van de betreffende burgemeester en/of de Commissaris der Koningin, in het geding kan zijn. an Een warenhuis als de Hema wordt gerund op basis van pure commerciële wetenschap. Bij in- en verkoop, bij presentatie, bij acties e.d. gebeurt niets op goed geluk; alles berust op studie van het koopgedrag van het publiek. Dat komt duidelijk naar voren in de winkelinrichting en de volgorde van de artikelen waarmee het publiek (dat geneigd is volgens een bepaalde route door de winkelruimte te lopen) wordt geconfronteerd. Hema gaat ervan uit dat het menselijk gedrag overal hetzelf de is en de verschillende Hema's in het land lijken dan ook als druppels water op elkaar. Kleine verschillen zijn er wel tussen de eigen Hema-vestigingen en de Aangesloten Bedrijven. De laatst genoemden verkopen bijv. nog geen gebak. Binnenkort start een experiment waarbij enkele aangesloten Hema's in Nederland ook gebak aan de man zullen brengen, maar Texel zal daar voorlopig niet aan kunnen meedoen, omdf* de capaciteit van de Heideree Hemabakke- rij dat niet toelaat. Gebak van plaatselij ke derden betrekken doet Hema niet. Bij brood is dat geen bezwaar. De Texelse Hema verkoopt vers brood, afkomstig van de warme bakkerij Dros. Grote oppervlakte De Hema aan de Weverstraat heeft een verkoopoppervlakte van 660 m2, geheel begane grond. Hierop is totaal 344 meter toonbank geplaatst. (Op de bovenverdieping bevinden zich de ma gazijnen, kantoren, garderobe, toiletten Ean aantal wtlnkalmaisjas leverde het gebnd- keUJke aandeel In de openingsplechtigheid. Rechts de familie Bakker. ed.). Er zijn vier kassa's. Aan de buiten- kant maakt de Hema een tamelijk- bescheiden indruk. De architect is erin-, geslaagd een gevel te ontwerpen die- wonderlijk goed in het kleinschalige-3 straatbeeld past. De gemeente maakte bezwaar tegen de grote Hemalettere die - op de gevel zouden komen. Het zijn - daarom veel kleinere letters geworden. Wat betreft Texelse ondernemingen- werd aan de bouw van de Hema meegewerkt door architectenbureau 3 Jan Visser, aannemingsbedrijf v/h J.n< Koorn Mzn, firma Barhorst (slopen oude gebouwen), firma J. Schoo (cv), Instal- latiebureau Schuil (elektra), de firma Z.'3 Graaf (schilderwerk) en schoonmaak-;a bedrijf Vinke. VUURTOREN K /CM KIWI OMIEREND «/■VrtMWnM. AiTMLT/ FMI1R' DENDURG 0UBE1LMIL0*< DEN HOORN OEN HELDER ROUTE RONDE VAN TEXEL 1 T TAKkENBOSlEN u '8S ROOD 0R0EN 8 GEEL.ZWART.GI 'Bt ZHJART.GEtL.1V GEEL 7VJART GEEL .ZWAM WIT ."..Mi HMM M El hGD OMGIt 5 \4" &MGU 9 l a 9 f Op dit kaartje is de route aangegeven die door de deelnemende catamarans moet worden gevaren. Men vaart „om de noord" en gezien de gemiddelde tijdsduur, waarin de tocht afgelegd kan worden (7 uurpasseert men het Eieriandse Gat om 12.30 uur, Oudeschiid om 15.30 uur en 't Homtje om 17.00 uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 2