DE WITTE LIEUW' Bergeenden, Duitenbeentjes in de eendenwereld IS AANSCHAF DURE SHOVEL ONNODIG? DROS: GEEN VERTROUWEN IN TECHNISCH OORDEEL VAN GEMEENTEWERKEN -r> -/ IIJDAG 16 JUN11979 TEXELSE COURANT PAGINA 9 Reageren op deze rubriek kan bij Jaap vgn Groenigen, telefoon (02220) 3562, Adriaan Dijksen, telefoon (02228) 676 of bij het Natuurrecreatiecentrum, telefoon (02228)741. I Er leven heel wat soorten een- i n op Texel. Tien soorten zijn ons eiland broedvogel, negen ikken regelmatig door of zijn mtergast. Daarbij komen dan igeens vier dwaalgasten. Een i taal van 23 verschillende soor- i dus. Een opsomming hiervan I ik u besparen; ze zijn allemaal i de boeken terug te vinden. Eén van de meest opvallende eenden Ie bergeend. Hij is in feite onmisken- ar met zijn opvallende wit-zwart-rode urencombinatie en zijn wat gans- i ïtige uiterlijk. Zowel in zijn gedrag als II uiterlijk betreft is de soort eigenlijk 11 buitenbeentje onder de Texelse iden. Pas in Oost-Europa komen we eerste nauwe verwant van de berg- id tegen. In de broedtijd vinden we bergeenden - er heel Texel verspreid en vooral in de i inen zijn het opvallende verschijnin- rn. Buiten de broedtijd zijn ze veel ier gebonden aan wadden, slikken of i ieder geval waterrijke gebieden om ar hun voedsel te zoeken. Vooral in de i jkbaai zijn ze altijd heel algemeen en onder ze te verstoren!) vanaf de weg 3ed te bekijken. Op dat 'altijd heel lemeen' zijn een paar uitzonderingen, de eerste plaats in heel strenge nters als ook het wad en slik bevriest tdat de dieren niet meer aan voedsel innen komen. Dan proberen ze logi- herwijs de vorst te ontvluchten door idelijker te trekken. 2 Ook in de zomer en de nazomer zijn er tut veel bergeenden op Texel. De .1 leste verblijven dan juist iets noordelijk Rui van ons land. Dat klinkt misschien wat veemd en u moet ook zeker niet denken dat de bergeenden hier weggaan omdat ze het hier te warm vinden. Ze vertrek ken bijna allemaal naar het Waddenge bied in de Duitse Bocht om hun slagpennen (dat zijn de grote 'vliegve- ren' in de vleugels) te gaan ruien. Wel wat omslachtig om daarvoor helemaal weg te trekken zult u misschien denken, maar het verhoogt de levenskansen van de dieren. Net als alle andere eenden en ganzen, verliezen de bergeenden in één keer al hun slagpennen, zodat ze gedu rende enige weken niet of nauwelijks kunnen vliegen. De ruiplaats moet daar om aan enkele voorwaarden voldoen. In de eerste plaats moet er veel, gemakke lijk bereikbaar voedsel aanwezig zijn (ruien kost veel energiel). Bovendien moet er voldoende rust heersen en weinig gevaar dreigen; de dieren zijn omdat ze niet kunnen vliegen immmers veel kwetsbaarder. In de Duitse Bocht bevinden zich kennelijk enkele van dit soort plaatsen. In de nazomer kunnen hier tot 100.000 bergeenden tegelijk aanwezig zijn. Bijna alle West-Europese bergeenden, ook de Engelse, ruien dan ook in dit gebied. In september en oktober keren de vogels weer terug naar de omgeving van hun broedgebieden. Onderscheid Mannetjes en wijfjes zien er bijna eender uit. Toch zijn de mannetjes door hun wat fellere kleuren en een grote knobbel op de bovensnavel wel van de wijfjes te onderscheiden. Ook het geluid dat de verschillende sexen maken is anders: de vrouwtjes maken een gakke- rend ak-ak-ak-ak, de mannetjes een moeilijk te omschrijven fluitend geluid, zoiets als view-view-view-view. Bij alle andere eendesoorten zijn de wijfjes veel minder opvallend en bruiner gekleurd dan hun echtgenoten. Dat is vooral in de broedtijd wel nodig want alleen zij bebroeden de eieren. Wekenlang moe ten ze op het nest zitten; hoe beter de schutkleur dan is, hoe veiliger het wordt voor de broedende dieren en hun nage slacht. Het is leuk te zien dat in de ruitijd als alle eenden, ook de mannetjes, door het verliezen van het vliegvermogen extra kwetsbaar zijn, ook die heren een veel minder opvallend pakje hebben gekregen (het zogenaamde eclipskleed). Let er maar eens op in de nazomer. Het lijkt dan wel of er bijna geen mannetjes eenden meer zijn. 'Geregeld' Ondertussen is er bij de bergeenden niets van dat camouflagegedoe te ont dekken. En nu zien we weer hoe mooi alles in de natuur is 'geregeld'. De berg eendwijfjes hebben namelijk helemaal geen schutkleur nodig, zij maken hun nesten uitsluitend op donkere plaatsen waar ze helemaal niet gezien kunnen worden. Op Texel broeden verreweg de meeste bergeenden in verlaten konijne holen, maar ze kunnen ook in allerlei andere gaten terecht, zoals onder een stroklamp, een hoop riet of zelfs in een oud schuurtje in het land. Vroeger groef men wel buizen in de bodem, om bergeenden te verlokken daarin te gaan broeden. Dat was niet uit het oogpunt van natuurbescherming of zoiets, nee dat was om er geld aan te verdienen. De nesten waren dan gemak kelijker te vinden en beter bereikbaar. De eieren werden uitgehaald, onder kippen uitgebroed en de jongen als siervogel verkocht. Ook de jongen uit de natuur werden gevangen. Deze handel nam tegen het einde van de vorige eeuw zo'n omvang aan, dat de bergeend nagenoeg van Texel verdween. Een Texelse Courant uit 1890 vermeldt dat sommigen een 200 jongen per week bemachtigden en voor 70,15 per stuk verkochten. Een heel bedrag in die tijdl Broedtijd Gedurende de broedtijd blijft het mannetje in de omgeving van het nesthol en iedere dag gaan man en vrouw samen, meestal op een vaste plaats, soms vele kilometers verder, voedsel zoeken. Hier zien we weer een verschil met bijvoorbeeld de gewone wilde eend. Van deze soort verliest het mannetje tijdens de broedtijd alle inte resse in het wijfje en als de jongen tenslotte uit het ei komen staat vrouw lief er alleen voor. Als het wijfje van de bergeend daarentegen na 28 dagen broeden met jongen uit het hol komt, voegt het mannetje zich bij het gezinne tje en helpt trouw mee met de opvoe ding der jongen. Nu begint een periode vol gevasr. Vooral voor de duin-bergeenden. Ze moeten een beschutte, voedselrijke plaats zien te vinden zoals een brede sloot, een doorbraakkolk etc. Dat bete kent dat de hele familie in oostelijke richting begint te wandelen. Kraaien en meeuwen lusten graag een jong berg- eendje en ook ratten en katten eisen hun tol ondanks dappere verdediging van de ouders. Het valt ook niet mee zo'n 8 tot 12 paniekerige kuikens te bewaken. Regelmatig horen we verhalen over de enorme roverij van jonge bergeendjes door zilvermeeuwen. In kranten en ze|fs voor de tv werd er aandacht aan besteed. Omdat dit niet altijd 'objectief' gebeurde zijn ook wij van plan er in een Witte Lieuw eens uitgebreid over té schrijven. Gedachte Ook mensen, met of zonder honden, kunnen echter voor veel verlies zorgen. Ik fietste eens langs het fietspad door de Eierlandse duinen, toen er plotseling een koppel bergeenden met jongen over stak. De beide ouders vlogen meteen op tewijl de jongen in paniek alle kanten oprenden. Ik ben meteen doorgefietst, maar toch bleven de ouders wel 300 meter vlak voor me uit vliegen. Onge- twjfeld 'dachten' ze dat ze met succes een groot gevaar aan het weglokken waren. Maar wat gebeurde er intussen met de alleen gelaten jongen? Roofdie ren hadden vrij spel terwijl de kans dat een jong te ver afdwaalde ook zeker niet denkbeeldig was. Laat bergeenden met jongen dus zo snel mogelijk alleen en probeer vooral niet de jongen bij elkaar te jagen of zo. Als de kust veilig is keren de ouders onmiddellijk terug en verzamelen ze de jongen met lokgeluiden spoedig weer om zich heen. Toch verdwalen er bij zulke gelegenheden nogal wat jongen. Als dat in een omgeving is waar meer bergeenden zijn, is dat niet zo erg. De verlaten jongen sluiten zich wel weer bij een passerend koppel aan. Zo ontstaan de uitzonderlijke grote families van soms wel 30 tot 40 jongen. NRC Is een jong eendje echt moederziel alleen, dan blijft de mogelijkheid nog open het diertje naar het Natuurrecrea tiecentrum te brengen. Met opfokvoer, water en een kunstmoeder in de vorm van een warme lamp, redden ze het dan soms wel. De laatste twee jaar krijgen ze zelfs een echte moeder. Een vleugellam wijfje van het NRC paart met een vrij rond vliegend mannetje dat eerder door het centrum was opgefokt. Het dier kiest een konijnehol in de omgeving uit als nesthol en komt iedere dag lopend haar voedsel bij het centrum halen. Toen er jongen waren begonnen de problemen. Ook zij begon, het instinct volgend, in de richting van het cultuurland te lopen. Omdat ze absoluut niet kon vliegen waren de kansen voor haar en haar kroost nihil. Ze werd daarom met de jongen gevangen en in een ren gezet. Alle jonge bergeendjes die vorig jaar in de loop van juni werden gebracht, werden haar toevertrouwd. Op die manier kreeg ze naast haar eigen drie jongen de hoede over nog eens een dikke 20 bergeendjes die voorspoedig opgroeiden. Leuk is dat haar mannetje, dat zich uiteraard niet liet vangen, toch de hele zomer in de buurt bleef hoewel hij niet bij zijn wijfje met jongen kon komen. Vaak zat hij trouw op het dak van het fietsenhok vanwaar hij moeder met de (pleeg)kinderen goed kon zien. Adriaan Dijksen Bargaand mal Jong tokening van Johan Roy don. y )e aanschaf van een ƒ190.000, ostende Caterpillar shovel voor se vuilnisstortplaats gaat mis- k chien niet door. Vooral op aan- rang van de heer J. C. Dros is in ■i e dinsdagmiddag gehouden ver- 6 adering van de commissie open- are werken, toegezegd dat nog s een definitieve keus zal worden i emaakt. Eerst zal worden onder- 'acht of kan worden volstaan >net een minder dure machine ■i an de hand van een vergelijkend nderzoek. Het prijsverschil kan de tienduizenden guldens lo- 3 en. Voorzitter Van der Kooi was zelfs s ereid de gemeenteraad voor te stellen i5 en onafhankelijke deskundige instantie i i laten onderzoeken of vervanging van s e bestaande shovel wel echt noodza- s elijk is. De mensen van gemeentewer- 5 en twijfelen daar niet aan, maar de heer Iros gaf er blijk van niet veel vertrou- - ren te hebben in hun oordeel en wond r zich bijzonder over op dat zo licht- 5 aardig wordt besloten een nieuwe ii lachine aan te schaffen. Dat was niet 3 1e eerste keer. Waardeloos In de vorige vergadering had Dros er 3 lok al blijk van gegeven dat hij zich lijzonder in dit probleem heeft vastge- J leten. Naar aanleiding daarvan waren Ie mensen van gemeentewerken met j elfgemaakte technische rapporten ge- 3 omen waaruit de ondeugdelijkheid van Ie bestaande machine moest blijken. Dros noemde deze rapporten echter vaardeloos en kondigde aan op zijn persoonlijke kosten een onderzoek naar de deugdelijkheid van de bestaande Caterpillar te zullen laten instellen als de gemeente dat niet alsnog zelf zou doen. Wethouder Van der Kooi stak daar echter een stokje voor en verklaarde volledig vertrouwen te hebben in het reeds gegeven oordeel van de mensen van gemeentewerken. Hij wilde zo'n onderzoek (maar dan op gemeentekos- ten) alleen toestaan als de meerderheid van de gemeenteraad dat ook zou willen en beloofde een dergelijk voorstel in de raad te zullen brengen. De andere leden van de commissie openbare werken stelden zich minder hard op ten aanzien van de shovel kwestie maar gingen toch een heel eind met Dros mee. Daarbij speelde duidelijk een rol dat Dros weet waarover hij praat. Jarenlang heeft hij met tractoren en aanverwante machines gewerkt, zo dat zijn bezwaren op méér dan alleen maar wantrouwen leken te zijn geba seerd. De andere commissieleden waren voor het beoordelen van de technische merites afhankelijk van hun 'achterban' en konden er in de vergadering niet zoveel zinnigs van zeggen. Te snel De hernieuwde discussie over de om streden Caterpillar werd overigens op nieuw geopend door de heer K. N. C. Barendregt die er niet gelukkig mee was dat de uitgaaf van 7190.000, alvast op de agenda van de dinsdag a.s. te houden raadsvergadering is gezet. De aanschaf van de dure Caterpillar zou daarmee een feit zijn, terwijl nog niet behoorlijk is onderzocht of op de vuil stortplaats ook met een andere, goed kopere machine kan worden volstaan. Barendregt had gehoord dat onder andere offerte was binnengekomen van een vergelijkbare machine voor 7110.000, Hij vond het de moeite waard dat aanbod serieus te bekijken en wilde de aanschaf daarom uitgesteld (en dus van de raadsagenda afgevoerd) zien. Barendregt was van mening dat bij dergelijke hoge investeringen advies moet worden ingewonnen bij een onaf hankelijk technisch bureau. Het oordeel van de mensen van gemeentewerken en van de leverancier leek hem een onvol doende en weinig objectieve basis. Daarmee was wethouder Van der Kooi het duidelijk oneens. Hij geloofde dat de eigen technische dienst van de gemeente voldoende deskundig was. Snel versleten In krasse bewoordingen liet daarop J. CDros uitkomen dat de eigen technische mensen wel van goede wil zijn, maar nu eenmaal niet over de technische kennis en hulpmiddelen beschikken waarmee een onafhankelijk technisch bureau kan werken. Het recentelijk uitgebrachte rapport dat gemeentewerken over de shovel en andere te vervangen machi nes had gemaakt had hem in die mening gesterkt. Hij noemde het onmo gelijk dat een shovel die slechts 4.700 uren heeft gedraaid zodanig versleten kan zijn dat vervanging nodig is. En als de machine toch versleten is, zou dat te wijten zijn aan slecht onfderhoud en niet aan ouderdom of slijtage. In het rapport was onder andere vermeld dat de reminstallatie van de shovel kapot was, maar Dros meende met stelligheid dat deze reminstallatie gewoon is verwijderd zodat het rapport in ieder geval op dit punt al een scheve voorstelling van zaken zou geven. De heer P. A. Zegers vreesde dat gemeentewerken wat al te gemakkelijk voor een Caterpillar zal kiezen omdat men met dit merk nu eenmaal ervaring heeft. Onbekend maakt onbemind. En als de raad nu al akkoord gaat met een uitgaaf van 7190.000,— is er geen enkele stimulans meer om naar wat goedkopers uit te kijken. Wethouder Van der Kooi verklaarde het voortijdig verslijten van de shovel door er op te wijzen dat de oude machine feitelijk te licht was voor zijn zware taak. De shovel moest voortdu rend op topvermogen werken. Waarop Dros opmerkte dat de nu door gemeen tewerken gewenste machine practisch even licht is en dus niet moet worden gekocht. Dros wilde prijsopgaaf van drie gerenommeerde merken zien, als aan schaf van een nieuwe shovel onvermij delijk zou blijken. Maar dat laatste zou wel eerst moeten komen vast te staan. De meerderheid van de commissie sprak zich tenslotte uit voor een onder zoek. Een vertraging van een paar maanden zal daarvan het gevolg zijn, maar dat werd overkomelijk geacht. Dros liet meermalen uitkomen dat hij de kwestie zeer hoog opvat en niet zal schromen provinciale staten op de hoogte te stellen als de volgens hem onnodig dure aanschaf toch door de gemeenteraad zou worden geaccep teerd. Molwerk Er kwamen ook andere onderwerpen aan de orde. Op het Molwerk (nabij de vuilstortplaats) is sprake van een ge vaarlijke verkeerssituatie die al tot ern stige verkeersongelukken heeft geleid. De weg loopt hier niet alleen over een hoge bult maar splitst en versmalt zich tegelijkertijd. De wens om hier een stopbord te plaatsen (waardoor de weggebruikers worden gedwongen uit te kijken alvorens verder te rijden) stuit waarschijnlijk op bezwaren van de pro vincie. Stopgeboden worden zo weinig mogelijk toegepast omdat men er zich in de praktijk toch niet aan houdt. Ge meentewerken wil daarom volstaan met een waarschuwingsbord (algemeen ge vaarteken en de waarschuwing 'weg versmalling') aan beide kanten van de bult. J. C. Dros vond dat niet afdoende en wilde toch een stopgebod. Directeur J. van Hoorn van gemeentewerken zei dat het kruispunt bovendien binnen af zienbare tijd zal worden gerecon strueerd, waarbij het brede (5 meter) van de veerhaven komende gedeelte verder zal worden doorgetrokken en de splitsing een ander, veiliger beloop zal krijgen. Een andere mededeling was dat de stop- en parkeerverboden op de Brink in De Koog zullen worden uitgebreid waar door geen auto's aan de 'kopzijde' van de Brink meer kunnen worden gepar keerd. Aannemer C. H. F. Duin is door de gemeente gesommeerd zijn vervallen loods aan de Keijserstraat te slopen of op te knappen. Water Er zal wat worden gedaan aan de wateroverlast achter de timmerwerk plaats van de heer J. Bakker in Den Hoorn. Het verlagen van de straat aldaar zou een goede methode zijn, maar is zo kostbaar dat men het eerst wil proberen met een groter aantal rioolkolken waar door het regenwater wordt afgevoerd, voordat het naar beneden stroomt en in het lagere gedeelte de boel blank kan zetten. Trainingsveld Er zijn vergevorderde plannen voor aanleg van een trainingveld nabij het Eierlandsche Huis te De Cocksdorp. Met enige wrevel constateerden de commis sieleden op de tekening dat het veld op zeer korte afstand van de bejaardenwo ningen komt, wat tot overlast van de op rust gestelde bewoners kan leiden. Toegezegd werd dat zal worden nage gaan of het veld anders kan worden gesitueerd. De commissieleden werden in de gele genheid gesteld suggesties te doen voor de begroting van 1980. Dat verzoek was nogal onverwacht; de meeste commis sieleden wisten niet zo gauw wat te bedenken. Henk Beumkes pleitte echter voor spoedige vernieuwing van de Wa- termolenweg (de kortste verbinding tus sen de veerhaven en Den Hoorn). De weg voldoet bij lange na niet aan de verkeerseisen. De wens werd onmiddel lijk ingewilligd. De wethouder beloofde de post op de begroting te zullen zetten. J. C. Dros herinnerde aan de toezeg ging dat spoedig rapport zal worden uitgebracht over het functioneren van de plantsoenendienst. Meegedeeld werd dat de heer P. Bakker van de Plantsoenendienst al geruime tijd ziek is. Dros vond dat een ander de gegevens dan maar moest leveren. Hij wees verder nog eens op het belang van het behoud van het Groenewegje te De Waal als 'paardenpad' en op de water overlast op de De Zes, waaraan nog steeds geen werkelijk eind zou zijn gemaakt. De heer P. A. Zegers wees op de problemen die de enorme rijen voor de veerboot wachtende auto's op de Pont- weg veroorzaken voor het overige ver keer. Bij de laatste recordfile werd het doorgaande verkeer door de politie over het fietspad geleid. Zegers kondigde een uitgewerkt plan aan dat zou voorzien in het opstellen van de auto's op het rechter fietspad, waardoor de weg voor het doorgaande verkeer (zoals afhalers en wegbrengers) volledig beschikbaar zou blijven. Op het andere fietspad zou dan wel fiets- en bromfietsverkeer in twee richtingen moeten worden toege staan. Het plan viel in goede aarde: zowel wethouder Van der Kooi als directeur Van Hoorn zagen geen nade len. J. C. Dros vond dat bij de wachtende file tijdelijke verkeerslichten moeten worden geplaatst, zoals op het vaste land ook gebeurt bij wegwerkzaamhe den over lange afstand. Henk Beumkes vond het onjuist dat de politie de auto's over het fietspad liet rijden met de verontrustende opmerking dat dit alleen op eigen risico kon. Verkiezingsborden Zegers stelde voor dat gemeentewer ken de verkiezingsborden (die bij elke verkiezing in de buurt van de stembu reaus worden geplaatst) schoonmaakt en worden voorzien van genummerde vakken, waarin iedere partij zijn pamflet kan plakken. Thans worden de borden nooit schoongerhaakt zodat het kon gebeuren dat bij de laatstgehouden Europese verkiezingen reklame is ge maakt voor Texels Belang. Zegers zei dat hij pas op het laatste nippertje had ontdekt dat Texels Belang niet aan de Europa-verkiezingen deelnam Het fietspad langs de Rozendijk wordt door een vrij brede strook bos van de weg gescheiden. Het pad valt daarom niet op en fietsers die ter plaatse onbekend zijn maken er daarom geen gebruik van en blijven op de gewone weg rijden. Henk Beumkes wilde dat het fietspad beter wordt aangegeven. Dezelfde spreker vroeg de rommel op het terrein van De Vries en Van de Wiel aan de Hallerweg 'in te dammen' en wilde ook materiaal tegen het weg waaien van papier en plastic vanaf de vuilstortplaats. Het wegwaaien van pas gestort vuil is een verschijnsel dat steeds ernstiger wordt omdat de vuilstortplaats in hoogte toeneemt. Directeur Van Hoorn erkende dat bij het storten van vooral licht huisvuil nogal wat stukken wegwaaien, maar een deel van het vuil dat de omgeving ontsiert is ook afkomstig uit zee. Het (Zie vervolg pagina 11)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 9