urimpÊan wordt geschikt gemaakt
roor 5300 gasten
CIRCA 50 HA BOS
LANGS KRIMWEG
Nieuwe liasivangsten
VERVOLG VAN PAG.l
T eso-vergadering
Geslaagd
CENTRALE
VOORZIENINGEN
SPEELTERREIN
SPEELWEIDE
JINSDAG 3 JUL11979
TEXELSE COURANT
PAGINA S
Naast het beheer van het eigen
mpeer- en bungalowterrein dat
linnen afzienbare tijd definitief
lan 10 tot 35 hectare wordt ver-
iroot zal de Exploitatiemaat-
happij De Krim hoogstwaar-
hijnlijk ook het beheer gaan
oeren over het naburige com-
ilex van 500 vakantiebungalows
ie door de 'Nederlandsche Wo-
lingfinancieringsmaatschappij'
orden gebouwd. Dit Newomij-
lerrein heeft een oppervlakte van
ingeveer 30 hectare.
In de nabijheid van dit uitgebreide
(rimplan zal een openbaar bos worden
isngelegd met een totale oppervlakte
lan circa 50 hectare. Dit loopt vanaf de
(rimweg in noordelijke richting langs
iet bestaande Krimbos en het bunga-
o vpark Sluftervallei tot aan de voet van
je Eierlandse duinen gelegen meertjes.
Langs de Postweg en de Vuurtorenweg
(omt in het Krimplan een stuk openbaar
bos van 20 hectare.
Op de algemene vergadering van
aandeelhouders van De Krim die don-
t derdagavond in de kantine van de nabij
De Cocksdorp gevestigde camping
werd gehouden deelde EMK-directeur
G. M. Warnaar mee dat het gehele
bestemmingsplan De Krim in de toe
komst maximaal 5.300 vakantiegangers
zal kunnen herbergen.
De aanwezige aandeelhouders kregen
tijdens deze vergadering bovendien te
horen dat er dit jaar in verband met de
hiermee samenhangende investeringen
geen dividend zal worden uitgekeerd.
Wat betreft het toekomstige Krim-
terrein is het volgens Warnaar de
bedoeling dat daar in meerderheid
staanplaatsen voor caravans en tenten
zullen komen. Er zijn plannen voor 600
toercaravans en tenten en 60 sta-cara-
vans. De EMK heeft voorts plannen
voor de bouw van ongeveer honderd
bungalows maar uit de toelichting van
de EMK-directeur viel donderdagavond
op te maken dat men daar in de plaats
ook een honderdtal sta-caravans kan
neerzetten, In het centrum van het
totaal 87 hectare metende gebied wor
den centrale faciliteiten gehuisvest en
komt een aantal 'seizoenversterkende
voorzieningen' (overdekte recreatie). Er
is ondermeer plaats ingeruimd voor een
zwembad en een pony-boerderij.
Reklamecampagne
Om deze toekomstige ontwikkelingen
bij het grote publiek bekend te maken
wil men zowel in het buitenland als in
Nederland een grote reklamecampagne
op touw zetten. Men voelt zich daarbij
gesteund door het regeringsbeleid om
de vakanties zoveel mogelijk in Neder
land te houden.
Hoewel de aandeelhouders donder
dagavond over het algemeen positief op
deze mededelingen van president-com
missaris J. J. de Beurs reageerden gaf
W. van der Werf blijk van zijn beden
kingen. Hij wees daarbij ondermeer op
door WV-directeur J. W. Dekker ver
strekte cijfers die zouden inhouden dat
zich wat Texel betreft een duidelijke
toeristische terugloop heeft ingezet. De
meerderheid van de vergadering had
daarentegen veel vertrouwen in de
plannen omdat men verwacht dat de
huidige kentering spoedig tot het verle
den behoort. De Beurs zag de toekomst
van het Krimplan zonnig in en achtte de
nu in gang gezette ontwikkeling beslist
een haalbare kaart.
Aan de hand van een uitgebreide
detailtekening werd door EMK-directeur
Warnaar donderdag een aantal toelich
tingen op het plan gegeven. Daarbij
kwam ondermeer naar voren dat er naar
zal worden gestreefd wandelaars en
fietsers goede kansen te geven. Er
zullen talrijke fietspaden in het complex
worden aangelegd. Hierdoor zal men
vanuit het Krimplan vrij vlot zowel het
strand als het naburige openbare bos
kunnen bereiken. In verband daarmee
komen er diverse kleine parkeerterrein-
stroken, grasvelden en ontwatering zijn
in 1978 op honderd duizend gulden
gesteld. Het bedrijfsresultaat van de
gehele exploitatie bedraagt 73.000,
negatief, hetgeen voor de camping een
op 797.000,— gesteld positief bedrijfs
resultaat betekent. De voor 1978 opge
maakte verlies en winstrekening van de
EMK wees uit dat de camping vorig jaar
een omzet haalde van ongeveer
7437.000, In 1977 bedroeg dit cijfer
ongeveer 7421.000, In antwoord op
een vraag van R. R. Siebinga deelde de
EMK-directeur evenwel mee dat het
aantal toeristische overnachtingen in
1978 47.735) in vergelijking met het
door in een zo vroeg mogelijk stadium
met de aanplant te beginnen ziet de
camping er tegen de tijd dat alle formele
zaken geregeld zijn beschut en aantrek
kelijker uit.
Op de plaats van Th. Hoogerheide,
die volgens rooster aftredend was en
voor een nieuwe termijn als lid van de
raad van commissarissen had bedankt,
werd donderdagavond J. Miedema be
noemd. Bij de stemming werden in
totaal 132 stemmen op hem uitge
bracht. De overige 14 stemmen waren
blanco. Er was geen tegenkandidaat
omdat de daarvoor door de vergadering
van prioriteitsaandeelhouders aange
zochte man zich op het laatste moment
had teruggetrokken. Men was er niet in
geslaagd tijdig een vervanger te vinden
zodat slechts de naam van de heer
Miedema op de voordracht stond. Hoe
wel enkele aandeelhouders lieten blijken
het jammer te vinden dat ze op deze
wijze eigenlijk geen keus konden maken
schaarde men zich tenslotte toch
overgrote meerderheid achter J. Mjede;
ma.
President-commissaris J. J. de Beurs
beslooot de bijeenkomst met woorden
van dank. Hij noemde in de eerste plaats
de heer Hoogerheide die gedurende vele
jaren veel werk in de ontwikkeling van
de EMK had gestoken. De Beurs sprak
ook lovende woorden aan het adres van
J. G. M. Warnaar en dankte hem voor
alles wat hij in de afgelopen periode
voor de EMK heeft gedaan.
tjes waarop de gasten in de verblijfs-
gebieden hun auto's kunnen neerzetten.
Nieuwe ingang
Het staat inmiddels wel vast dat de nu
gebruikte ingang aan de Krimweg zal
verdwijnen. Daarvoor in de plaats komt
één andere hoofdingang met faciliteiten
voor gemotoriseerd verkeer. Of deze
aan de Postweg of aan de Vuurtoren-
weg komt zal in overleg met verkeers-
deskundigen nog nader worden beslist.
De reden dat men in dit opzicht van
verder gebruik van de 'oude' hoofdin
gang heeft afgezien is dat de Krimweg
slechts beperkte mogelijkheden biedt.
De weg kan moeilijk worden verbreed
en een ingang aan de Postweg of de
Vuurtorenweg is ook met het oog op het
uit zuidelijke richting komende verkeer
meer aanvaardbaar.
De nieuwe ontsluitingsweg voor ge
motoriseerd verkeer leidt naar het cen
trum van de recreatieterreinen waar ten
behoeve van de centrale voorzieningen
een behoorlijk aantal parkeerplaatsen is
gepland. Op dit terrein zullen de ver
schillende wandel- en fietspaden wor
den aangesloten.
Omdat het Krimplan anders in twee
stukken wordt gedeeld is een door het
plan gaande openbare en door auto's te
gebruiken weg volgens EMK-directeur
Warnaar onaanvaardbaar. Hij voegde
aan zijn verslag nog toe dat ook de EMK
graag zou zien dat op korte termijn de
walfaciliteiten op 't Horntje aan de door
TESO bestelde dubbeldeksveerboot ten
behoeve van het autoverkeer worden
aangepast. Hij meende dat de huidige
wachttijden-situatie een anti-reklame is
waar Texel vanaf moet en dat een
aanpassing op de dubbeldekker niet van
invloed zou zijn op het maximum aantal
recreanten op het eiland.
Cijfers
Blijkens de op de vergadering in de
Krimkantine overgelegde verslagen over
1978 werd over de afgelopen twee jaar
een kostentoerekening gemaakt met
een splitsing van kosten. Een deel
daarvan kwam voor rekening van de
momenteel geëxploiteerde camping en
een ander deel werd gevormd door de
kosten die moeten worden toegerekend
aan het toekomstige exploitatiegebieo.
De 'plankosten' met inbegrip van de
kosten van het gereed maken en van het
onderhoud van de aangelegde plant-
PONYBOERDERIJ
Ben overzicht ven de Inmiddels reeds In gong
gezette werkzaamheden. Aite toekomstige
bomen en stndken zijn op deze tekening
donkergrijs getint
J. GRAAF
jaar daarvoor 50.489) was gedeeld.
Hij voegde daar echter aan toe dat de
cijfers voor de overnachtingen op de
ongeveer 200 vaste standplaatsen hier
niet bij zitten. Het juiste aantal daarvan
is namelijk niet vast te stellen.
Er ontstond donderdag naar aanlei
ding van deze cijfers enige discussie
over de te verstrekken WIR-premies.
Naar aanleiding daarvan werd meege
deeld dat deze overheidsbijdrage op de
aanplant van bos erg gering is. Men
zoekt momenteel naar de voordeligste
weg om alles voor elkaar te krijgen en
maakt zoveel mogelijk gebruik van deze
extra gelden.
EMK-directeur Warnaar zei dat de
momenteel bij de aanleg gevolgde pro
cedure het mogelijk maakt tot een
kwaliteitsverbetering te komen. Immers,
MOLENBOS
dubbeldekker kan niet pendelen waar
door dit voordeel bij grote drukte komt
te vervallen.
Kien
Als het waar is dat TESO een 'kien'
bestuur heeft (mening van de directie
van de RSV-werf) zal zij ongetwij
feld bezig zijn om te bereiken dat de
aanleginrichtingen met spoed worden
veranderd, zodat de volle capaciteit van
de dubbeldekker spoedig kan worden
benut. Dat veronderstelde Nico Dijks
hoorn uit Lelystad die vervolgens infor
meerde of op dat gebied mogelijk al
beslissingen zijn genomen. Het ant
woord van Kikkert was negatief. Het
spreekt vanzelf dat TESO tracht te
helpen bewerkstelligen dat de fuiken zo
spoedig mogelijk worden aangepast,
maar het staat vast dat Rijkswaterstaat
daarvoor de eerste vijf jaar geen midde
len beschikbaar heeft. De ontwerpen
voor de aanleginrichtingen zijn inmid
dels gemaakt en ter goedkeuring bij de
gemeentebesturen van Texel en Den
Helder ingediend. Kikkert zei dat het
nodig is dat de overheid erkent dat de
totale capaciteit van de dubbeldekker
niet kan worden gemist. Een derde boot
is nodig en om financieel-technische
redenen moest die derde boot een
dubbeldekker zijn. Een enkeldekker zou
maar 5% goedkoper zijn geworden.
Antwoord gevend op andere vragen
van Dijkshoorn zei de heer Kikkert dat
TESO niet het slachtoffer kan worden
van eventuele kostenstijgingen tijdens
de bouw van de dubbeldekker. De werf
heeft zich verplicht te leveren voor de
overeengekomen prijs en alle risico's
overgenomen.
Ook bij zeer slecht weer kan de
dubbeldekker varen. Zelfs windkracht
elf kan geen problemen opleveren.
Varen bij zeer laag water (oostenwind in
de winter) geeft niet meer ongerief dan
bij de bestaande schepen. De diepgang
van de dubbeldekker is gelijk aan die van
de bestaande schepen. Om aan die eis
te voldoen mocht het schip een bepaald
gewicht niet te boven gaan. Het was
een van de vele technische puzzels die
uiteindelijk zijn opgelost.
Dijkshoorn betreurde het dat de ta
riefsverhogingen drukte op alle catego-
riën van (niet-Texelse) gebruikers van
het veer. Dijkshoorn had graag gezien
dat de automobilisten voor alle kosten
zouden opdraaien, ten gunste van de
mensen die te voet of met de fiets
komen.
Sombere toekomst
Dezelfde vragensteller vond TESO
nogal optimistisch inzake de toekomsti
ge exploitatie van de veerdienst. Thans
is reeds sprake van daling van het
vervoer. Vooral de op handen zijnde
energiecrisis maakt de toekomst twijfel
achtig. Dijkshoorn verwachtte dat een
groot deel van de Texelaars er vóór
zouden zijn om de dubbeldekker maar
weer te verkopen als het autovervoer
achterblijft. De grote meerderheid was
tenslotte ook niet voor de aanschaf van
het schip, zoals uit een enquette is
gebleken. Dijkshoorn wees op de moge
lijkheid dat de aandeelhouders de inge
bruikneming van de dubbeldekker nog
zouden kunnen verhinderen als zij daar
voor actie voeren en daarbij het in de
statuten genoemde minimum aantal
medestanders hebben. Kikkert zei zich
best te kunnen voorstellen dat de
meeste mensen bang zijn van de dub
beldekker. „Als mij als gewone privé-
persoon zo'n vraag was voorgelegd zou
ik waarschijnlijk ook 'nee' hebben inge
vuld. De tegenstanders van de dubbel
dekker handelen uit emotie".
Er is nu een goede regeling getroffen
bij het via de radio waarschuwen voor
wachttijden bij TESO. Als de wachttij
den drie uur of langer gaan duren, wordt
de Verkeerscentrale te Driebergen door
iemand van de staf van TESO op de
hoogte gesteld. Van anderen worden
dergelijke mededelingen dus niet geac
cepteerd.
Een oude klacht was dat bij pendelen
de aansluiting met de bus wordt gemist.
De boot is vaak juist vertrokken als de
bus er aan komt. De heer Kikkert vond
dat spijtig maar er is niets aan te doen.
Bij pendelen wordt onmiddellijk na het
laden vertrokken.
De heer J. Hennink maakte zich
zorgen over het hoge brandstofverbruik
van de nieuwe veerboot: 2 'A keer zoveel
als een van de oude schepen. Uit het
antwoord bleek dat het brandstofver
bruik nog niet precies bekend is. De
praktijk moet uitwijzen of met vier dan
wel vijf motoren moet worden gevaren
om de normale dienst te kunnen onder
houden.
Invalidenlift
De heer G. A. Oskam bracht de vorig
jaar al door hem bepleite invalidelift in
de nieuwe dubbeldekker ter sprake.
TESO had beloofd de mogelijkheid
daarvan nog eens te zullen bekijken. De
heer Kikkert moest nu een teleurstellend
antwoord geven. De lift zou moeten
worden aangebracht in een van de
schachten van het schip, maar die zijn
daarvoor niet groot genoeg. Bij het
oorspronkelijke plan om het schip
slechts van één (dikkere) schacht te
voorzien zou het misschien wel hebben
gekund, maar dat zou tot een onpracti-
sche dekindeling hebben geleid. Voor
een invalidenlift is een koker met een
doorsnee van twee meter nodig. Oskam
stelde voor dan maar een kleine lift te
maken. Daar zouden invaliden niet in
kunnen maar wel andere slecht ter been
zijnden, zoals bejaarden. Nu moeten ze
twee trappen opklimmen om de salon te
bereiken. Volgens Kikkert was de be
schikbare maat zelfs voor zo'n kleine lift
niet toereikend. Er is ook nog gedacht
aan roltrappen, maar die werden als te
gevaarlijk beschouwd.
Th. van den Berg constateerde dat
invaliden als zij in de auto op het
middendek worden gezet, zodanig wor
den ingesloten, dat ze er niet uitkunnen.
Dat zou wel gaan als deze auto's (die
dan wel van een kenmerk voorzien
zouden moeten zijn) op een aparte baan
op een der zijdekken worden neergezet.
Daar is wat meer ruimte.
De heer Oskam was boos over de
afwijzing van de lift. „TESO laat de
belangen van het autovervoer prevale
ren boven die van de mens".
De heer M. Bakker (van de Stichting
Bejaardenzorg) zei van mening te zijn
dat zo'n lift op een of andere manier
mogelijk moet zijn. „Zo'n ding is niet
groter dan een cafétafeltje". Kikkert:
„U zet ons wel onder druk!".
T exelaarsabonnement
Er viel niets nieuws te melden over het
FNV-streven naar een goedkoop Texe
laars-abonnement. Desgevraagd zei de
heer Kikkert dat het wachten is op een
beslissing in Den Haag en dat TESO in
deze in goede harmonie samenwerkt
met de plaatselijke FNV-afdeling. „We
moeten het nog even aanzien".
Op een andere vraag werd geant
woord dat het personeel zoveel als
mogelijk en zinvol, betrokken is bij de
bouwactiviteiten. In de periode waarin
de beslissingen werden genomen en
waarbij zich de moeilijkheden voorde
den was dat niet mogelijk. Want het
bestuur kon de gang van zaken zelf
nauwelijks bijhouden.
Dirk Kuiter („Ik spreek als aandeel
houder en niet als TESO-werknemer")
kwam vertellen dat hij niet geloofde dat
de dubbeldekker werkelijk zal worden
verhuurd aan andere gebruikers. De
heer Kikkert zei echter dat deze plannen
serieus zijn. Contacten zijn gelegd. De
condities waaronder het schip wordt
verhuurd zijn nog onbekend. Het zal niet
moeilijk zijn voor TESO om met een
concurrerende prijs te komen want bij
de exploitatie is geen rekening gehou
den met eventuele inkomsten uit ver
huur. Zolang de fuikhavens niet zijn
aangepast is verhuur zowel 's zomers als
's winters mogelijk. Kuiter had ook
geruchten gehoord over mogelijke aan
schaf van een tweede dubbeldekker.
Kikkert: „Geen sprake van. Daar heeft
TESO geen geld voor". Tenslotte deed
Kuiter het voorstel om een prijsvraag uit
te schrijven voor een naam voor de
dubbeldekker. De indiener van de naam
die wordt gekozen, zou een jaar lang
gratis met de boot meemogen.
Joke Huisman uit Den Burg slaagde
te Utrecht voor het ingenieursdiploma
economische differentiatie. Zij volgde
hiertoe een opleiding aan de Utrechtse
Rijks Hogere Tuinbouwschool.
Opnieuw hebben enkele Texelse kot
ters hasjvangsten bij de politie gemeld.
Het ging ditmaal om een partij van circa
65 kg, die werd opgevist door de TX 33,
TX 5 en TX 94. Ze haalden respectie
velijk vrachtjes van 3 kg, 52 'A kg en 12
kg uit het water. De vindplaats was
halverwege Engeland en Texel.