Vanaf oktober iedere week filmgangerfilm
Keuzelijst filmganger
I lIJDAG 31 AUGUSTUS 1979
TEXELSE COURANT
PAGINA 7
Het jaarlijkse filmgangerprogramma ondergaat in het komende
izoen een aanzienlijke uitbreiding. Vanaf donderdagavond 18
t tober zal men voortaan wekelijks een interessante film uit deze serie
nnen zien. Er worden 24 films gedraaid in plaats van de tot dusver
ngbare 12.
ïoals gebruikelijk aan het begin van
nieuwe winterseizoen wordt men in
gelegenheid gesteld een keuze uit
r aantal beschikbare films te maken.
ze keuzelijst is samengesteld door de
i' ling van Filmganger in nauwe samen-
rking met het City theater. De 24
selecteerde titels zullen een aanvul-
3 op het normale bioscoopvertier
r rmen.
i/oor de filmgangerserie zijn lidmaat-
i ïapskaarten verkrijgbaar die het recht
reductie geven. Deze kaarten kosten
50 (met CJP f3,75) waarmee bezoe-
rs per voorstelling f2, korting krij-
n. Voor niet-leden blijft de normale
js (f7,-) van kracht. Naast deze
rting ontvangen de leden van Film-
nger over elke te vertonen film vooraf
n speciaal informatiestencil.
Belangstellenden wordt verzocht uit
in deze krant opgenomen lijst in
:aal 24 films te kiezen. Als vingerwij-
ig bij het kiezen van de 'top 24' van
ze 40 titels volgen hieronder korte
ojschrijvingen van de films.
„Bye bye monkey" regie Marco
rreri.
iSEen dode aap aan de rand van New
i irk, geheimzinnige mannen met be-
ijdingsmiddelen, ratten vreten een
Jbyaapje op, een man ruziet met z'n
3uw, een museum brandt af: bizarre
uaties en fascinerende beelden wis-
len elkaar af in Ferreri's visie op een
r i dode opgeschreven oude maat-
happij.
„Robert et Robert" regie Claude
louch.
Twee mannen (Cherles Denner -
cques Villeret) raken bevriend, omdat
J beiden een huwelijksbureau bezoe-
n; de een omdat hij te verlegen is, de
der is te onuitstaanbaar. Kameraad-
hap blijkt voor beiden een gezonde
nedie tegen hun contactgestoord-
aifid.
„Das zweite erwachen der Chista
- ages" regie Margarethe von Trotta.
Christa Klages (Tina Engel) pleegt een
mkroof om aan geld te komen voor
n kindercrèche. Op haar vlucht wordt
geholpen door een oude vriendin,
grid, die na enige tijd haar tirannieke
:htgenoot verlaat. Een van de getuigen
n de overval, een truttig kantoor-
eisje, wordt gefascineerd door Christa
volgt haar spoor; wanneer zij haar
idelijk ontdekt, meldt zij dit niet aan
i politie.
„Interiors" regie Woody Allen.
Een met veel inzicht en mededogen
imengesteld beeld van een Ameri-
lans gezin waarbinnen het samengaan
in materiële en culturele strevingen
lestelijke spanningen en onderlinge
^rdeeldheid oproept. Een ziekelijk es-
etisme beheerst de levensstijl van de
ceder, terwijl haar drie dochters zich
oeilijk weten te handhaven in kunst
richtingen die min of meer onder dwang
in de moeder gekozen zijn. Onder die
nstandigheden verlaat de vader het
s izin, hertrouwt later en forceert in een
ihoudbare situatie een crisis die voor
i vrouw een dramatisch einde bete
rt int.
„F.I.S.T." regie Norman Jewison.
Sylvester Stallone ontpopt zich in de
rol van Johnny Kovak, als een geboren
leider van de vrachtrijders in de jaren
dertig. Jewison heeft daar een film van
gemaakt die in prachtige sfeervolle
beelden de carrière van Kovak, van
eenvoudige arbeider tot man aan de
top, op de voet volgt. De taferelen die
we onder ogen krijgen liggen nogal voor
de hand. De aanvankelijke aarzeling van
veel mensen om zich bij de nieuw
bakken bond aan te sluiten, de eerste
staking, het gewelddadige treffen tussen
arbeiders en knokploegen van de bedrij
ven. Wie bang is dat de sensatie nogal
overtrokken is hoeft overigens maar
eens kennis te nemen van een docu
mentaire als Harlan Country U.S.A."
om te zien dat de strijd voor betere
arbeidsomstandigheden in Amerika
soms werkelijk een staat van oorlog
betekende.
„La Menace" regie Alain Corneau.
Vakbekwame noodlots-thriller gesi
tueerd tussen de wijnranken van de
Médoc en op Canadese locaties. Yves
Montand leidt een politie-inspecteur
(schitterende rol van Jean Francois
Balmer, genomineerd voor een César)
om de tuin, door de vermeende hulp van
zijn vriendinnetje aan de dood van zijn
rijke minnares op zich te nemen. Met
een spectaculair slot waarin stuntwerk
met vrachtwagens en herinneringen aan
„Le Salair de La Peur". De film wordt
ondergewaardeerd door de kritiek ten
gevolge van te hoge verwachtingen op
grond van Corneaus meer psychologi
sche (film noir) „Police Pyton 357".
„Casablanca" regie Michael Curtiz.
Humphrey Bogart, als Tough Guy,
harde gangster of koele detective, be
hoort tot de selecte garde van onverge
telijke acteurs. Een van zijn bekendste
films is nog altijd „Casablanca", neu
trale vrijhaven in de tweede wereldoor
log, waar Bogart een nachtclub drijft.
Middelpunt van intriges, spionage en
wanhoop. Nog altijd een ijzersterke,
fascinerende film, waarbij men zich
nauwelijks realiseert dat hij in 1942 is
gemaakt.
„La vie devant soi" regie Moshe
Mizrahi.
Zonder acteurstrucs speelt Simone
Signoret in grootse stijl Madame Rosa,
prostituée tot haar vijftigste (toen begon
het onestetisch te worden), oveflevende
van het kamp Auschwitz en nu een
dikke uitgezakte vrouw vol kwalen en
spataderen. Om rond te komen verzorgt
zij op haar moederlijke manier de kinde
ren van de hoertjes uit de Parijse wijk
Belleville vlak bij Pére Lachaise. Haar
lieveling en zorgenkind wordt het mooie
Arabische jongetje Moma die haar uit
eindelijk in letterlijke zin trouw blijft tot
aan haar dood.
„Het slange-ei" regie Ingmar Berg
man.
Duitsland 1927, het milieu van caba
rets, de sfeer van economische depres
sie, angst, uitzichtloosheid, zelfmoord,
Diana K—ton an Kristin Griffith tri tn „Mtariors
de tijd van opkomend fascisme en
Joden terrorisering. Daarin de liefdes
geschiedenis van een Amerikaans-
Joodse jongeman en een danseres-
prostituée die overgeleverd blijkt aan
een organisatie die sadistische weten
schappelijke proeven op mensen doet.
Een afgerond plot met aangrijpende
hoofdrollen van Liv Ullman en David
Carradine.
„Deutschland im herbfst" regie Aff
Brustellin.
Door een collectief van links georiën
teerde filmers vervaardigde collage over
de Bondsrepubliek tijdens RAF- en
staatsterreur. Behoudens Fassbinders
bijdrage zijn de gespeelde scènes flets,
maar de documentaire-beelden van de
begrafenissen van Schleyer en de drie
van Stammheim (onder regie van Schlö-
dorff en Kluge) maken grote indruk.
„Salo of de 129 dagen van Sodom"
regie P. P. Pasolini.
Bij het ineenstorten van het fascisme
in Italië trekt een aantal hoogwaardig
heidsbekleders zich terug in een kasteel,
met voldoende keukenpersoneel, mar
telwerktuigen, jonge meiden, schand
knapen en aanverwant goed. De bedoe
ling is de laatste dagen voor de Gealli
eerden komen in gepaste ontucht door
te brengen. Poep eten is een detail van
de film dat het langste in het geheugen
blijft. Veel naakt, en veel perversies in
deze film waarin de Pasolini-formule van
sex in beroemde werken van literatuur
grotesk wordt opgeblazen.
„Violette Noziere" regie Claude Cha-
brol.
De achttienjarige Violette is overdag
een kleinburgerlijke modeldochter maar
's avonds een halve prostituée, die zich
laat betalen voor de liefde. Daarentegen
betaalt ze alles voor de jongen van wie
ze houdt. Haar dubbelleven mondt ten
slotte uit in de vergiftiging van haar
vader. Na een aanvankelijke ter dood
veroordeling zet men de straf om in vrij
spraak. Chabrol maakte naar deze histo
rische moordzaak een voortreffelijke
film, waar in met veel oog voor details
het milieu van Violette wordt getekend.
Violette komt naar voren als een soort
feministe die trachtte los te breken uit
het rolpatroon van de vrouw.
„Die linkshandige Frau" regie Peter
Handke.
Handkes filmdebuut is een stilisti
sche, literaire legpuzzel, die een vernieu
wing betekent van de filmtaal, hoewel er
affiniteit te vinden valt met Bresson,
Duras, Akerman, Resnais en bovenal
Ozu. De belangrijkste verbinding is
natuurlijk Handkes eigen werk als schrij
ver. Scherpe onheilspellende beelden
van Robby Muller, een oorspronkelijke
montage en geraffineerde dialogen te
kenen dit symbolische, soms surrealis
tische en feitelijk niet beschrijven
portret van een vrouw die wil leven in
eenzaamheid, maar niet zonder men
sen. Het merkwaardigste: de film is
aanzienlijk lichter van toon dan je op
grond van deze beschrijving zou ver
wachten.
„Looking for mr. Goodbar" regie
Richard Brooks.
Een jonge vrouw, Theresa Dunn, in
het deprimerende New York, geeft
overdag les aan aan doofstomme kinde
ren en versiert 's avonds allerlei mannen
in bars, waardoor ze haar eigen moord
uitlokt. Fascinerend portret van een
zelfstandige vrouw in de jaren zeventig.
Regisseur schuwt het forse gebaar niet
(sex- en geweldscènes), maar tekent
Dunn met een opmerkelijke subtiliteit,
waaraan het onovertroffen spel van
Diana Keaton sterk bijdraagt.
„Stavisky" regie Alain Resnais.
De miljoenenzwendelaar Serge Alex
andre (alias de Russische Jood Sacha
Stavisky) opereerde in de vroege jaren
'30 in de hoogste en zeer corrupte
kringen van de Franse Derde Republiek.
Staviskys ontmaskering voedde de ultra
rechtse krachten; in februari 1934 bra
ken door fascisten geïnspireerde rellen
uit, die uiteindelijk leidden tot de val van
de regering Daladier en tot een politiek
klimaat dat de uitwijzing mogelijk maak
te van een andere Russische immigrant,
Leon Trotski. Op deze historische gege
ven is de film van Resnais gebaseerd.
„Un taxi mauve" regie Yves Boisset.
De Franse filmer Boisset, beroemd
geworden als regisseur van politiek en
sociaal geëngageerde films zoals „Le
juge Fayard", „R.A.S." en vooral
,,l'Attentat" over de affaire Ben Barka,
lijkt met „Un taxi mauve" van zijn direct
politieke films over te zijn gegaan naar
het genre films waarin de verhoudingen
tussen sterk individuele mensen, wier
verschillende 'karakters vooral bepaald
lijken te zijn door de uiteenlopendheid
van hun geboortegronden centraal
staan. Het geheel speelt zich af in het
schilderachtige landschap van Zuid-ler-
land, de ogenschijnlijk luchtledige lucide
atmosfeer waarin deze mensen denken
hun verleden te kunnen opheffen, ver
getende dat een land met zo'n overwel
digende natuur zich niet verloochenen
laat.
„Der blaue Engel" regie Josef von
Sternberg.
De film (gemaakt in 1930) ontleent
zijn kracht aan het spel van Mariene
Dietrich en Emil Jannings, beiden opge
leid aan de toneelschool van Max
Reinhardt, aan de stijl van Von Stern
berg en aan de muziek van Friedrich
Hollander. De muziek is vrijwel nergens
achtergrondmuziek maar werd door
Hollander steeds op directe wijze ge
bruikt. Opmerkelijk is de koraalmelodie
„Ob immer treu und redlichkeit" die het
gebeuren als een ironisch commentaar
begeleidt. Men noemt de film niet alleen
een sexverhaal, maar bovendien een
studie in sadisme zoals dit in het
optreden van Rath tegenover zijn leer
lingen en later van Lola-Lola, de arties
ten en het publiek tegenover Rath tot
uitdrukking komt.
„Equus" regie Sidney Lumet.
Een puber-passie voor paarden ein
digt in een bloedbad, en twaalf dieren
worden de ogen uitgestoken in een
manege waar de jongen zijn eerste
mislukte liefdesdaad verricht. Een heel
gevecht voor de psychiater (Burton) die
zichzelf ziet als een priester in dienst van
de afschuwelijke God Normaal. Wat
psychiater Dysart bij de jongen ontdekt
is een enorme hartstocht en daar wordt
hij jaloers op, omdat hij zelf zo'n passie
nooit gekend heeft. (Naar het gelijk
namige toneelstuk van de Engelse
schrijver Peter Shaffer).
„Herfstsonate" regie Ingmar Berg
man.
Moeder en dochter ontmoeten elkaar
na jaren weer en halen herinneringen
aan vroeger op. Moeder verwaarloosde
de opvoeding van de dochter omdat ze
een carrière als pianiste belangrijker
vond. Het weerzien geeft een stroom
van verwijten. Aangrijpende film met
prachtige ensceneringen en zeer goed
acteren.
„The Kentucky fried movie" regie
John Landis.
Serie losse sketches, invallen en
trailers met een vette knipoog naar de
Amerikaanse televisie en filmindustrie.
Soms wel leuk, af en toe te gek, maar
ook wel eens te lang, met name de
satire op de Bruce Lee films. De regis
seur lijkt echter met veel talent geze
gend, en een volgende film rouleert
reeds met succes in Amerika.
„Eyes of Laura Mars" regie Irvin
Kershner.
De ogen van Laura Mars (Faye
Dunaway), een fotografe die gespeciali
seerd is in het maken van kunstfoto's
vol geweld en erotiek, zien meer dan
alleen maar haar modellen die ze in
mooie standen ensceneert. Ze voorzien
misdaden die in haar directe omgeving
zullen plaatsvinden, wat een nerveuze
spanning om haar heen doet ontstaan
die de juiste sfeer schept voor een
ongewone thriller.
„Brutti, Sporchi e Cattive" regie
Ettora Scola.
In deze zwarte reportage in de vorm
van een venijnige speelfilm schildert
regisseur Ettore Scola de onmenselijke
omstandigheden waaronder de „bewo
ners" van een uit afval opgetrokken
krottenwijk even buiten Rome leven.
Als werkelijke paria's van een gestroom
lijnde maatschappij worden ze met al
hun begrijpelijke agressie in hun dierlijke
milieu aan de rand van de vuilnisbelt
getoond.
„Der Amerikanische feund" regie
Wim Wenders.
Bruno Ganz is het slachtoffer en
Dennis Hopper de afgezant van de
Amerikaanse onderwereld in deze psy
chologische verwikkeling rond twee
markante moordaanslagen in een Parijse
metro en een Duitse trein. Regisseur
Wenders raakte essentiële zwaartepun
ten in een grauw drama op de grens van
dood en leven.
Cul de »ac" regie Roman Polanski.
Met „Repulsion" is „Cul de sac"
(Gouden Beer '66) de basis geweest
voor Polanski's grote faam. Het peil van
deze adembenemende film, over een
merkwaardig gezelschap, door het lot
samengebracht op een kasteel, heeft
Polanski nimmer meer kunnen evena-
reo. Behalve Jacqueline Bisser in haar
tweede film is er Francoise Dorleak (het
overleden zusje van Cath. Deneuve) in
een voortreffelijke rol. Kale Donald
Pleasence steelt de show als Curty, de
bizarre kasteelheer. Schrijnende humor
in prachtig zwart-wit.
„Guernica" regie F. Arrabal.
De Spaanse toneelschrijver en filmer
Fernando Arrobal (viva la muerte) be
schikt over een bijna uniek visueel
verbeeldingsvermogen. De vaak stui
tende hardheid van zijn beelden lijkt
experimenteel, maar is in werkelijkheid
doordacht en bedoeld als stoten onder
de gordel. De gedramatiseerde docu
mentaire l'Albero di Guernica (De boom
van Guernica) speelt zich af rond de
vernietiging van het 8.000 inwoners
tellende stadje door Görings Condor
legioen.
„Les histoires extra ordinaires".
Edgar Allen Poe's „Extra ordinaire
stories" verfilmd door de regisseurs
Fellini, Malle en Vadim. De liefhebbers
van Poe's onderkoelde verteltrant zullen
zich het meest vinden in het door Louis
Malle geregisseerde middendeel van de
triptiek. IJzersterke verhalen zo uiteen
lopend verbeeld te zien is overigens na
jaren nog interessant. De sterren (Fon
da, Bardot, Delon) zijn jonger dan ooit.
„Providence" regie Alain Renais.
De film handelt over het verval der
ouderdom, en is daartoe opgehangen
aan het leven van de schrijver Clive
Langhan, die we drinkend en kankerend
in zijn nadagen briljant vertolkt zien door
de Engelse acteur John Gielgud. Als z'n
kinderen hem vragen hen op de hoogte
te houden als hij zich niet lekker voelt
zegt de schrijver: „Je kent 't, het hart
pompt, alsof het een ton poep door een
betonmuur moet duwen. De longen
ademen niet maar piepen om genade".
Een symbolische film.
Rosi.
.Cadaveri eccellenti" regie Francesco
Een film met een lugubere titel
(„Voorname lijken") en een luguber
verhaal. Kort na elkaar worden drie
vooraanstaande rechters vermoord. De
inspecteur van politie, Rogas, krijgt de
zaak te behandelen. Hij verdenkt eerst
de Maffia van de moorden, maar al
spoedig komt hij op een ander idee: een
onschuldig veroordeelde wil zich wre
ken op de rechters die hem naar de
gavangenis hebben gestuurd. Benau
wend beeld van corruptie en politieke
macht.
„Soleil des hyenes" regie Ridha Behi.
Een vissersdorp in Noord-Afrika
wordt aangedaan door West-Europees
toerisme. Het traditionele dorpsleven
wordt er drastish dóór verstoord. De
slechterikken (kapitalisten, grondbezit
ters, overheidsambtenaren) varen er wel
bij. De eenvoudige dorpsbewoners blijft
niets anders over dan zich aanpassen
aan de nieuwe omstandigheden. Hoe
wel Noord-Afrika en Texel in vele
opzichten niet vergelijkbaar zijn, is het
best interessant een parallel te trekken
waar het zaken betreft als „aanpassing"
en „vervuilihg" in de meest ruime zin.
(Lees verder op pagina 9)
Belangstellenden voor de filmgangerserie wordt verzocht uit de onder
staande lijst 16 titels te kiezen die u het minst belangrijk vindt. Streep deze
door.
1. „BYE BYE MONKEY" - van Ferreri
2. „ROBERT ET ROBERT" - van Lelouch
3. „DAS ZWEITE ERWACHEN DER CHRISTA KLAGES" - van Von Trotta
4. „INTERIORS" - van Allen
5. „F.I.S.T." van Jewison
6. „LA MENACE" van Corneau
7. „CASABLANCA" van Curtiz
8. „LA VIE DEVANT SOI" - van Mizrahi
9. „HET SLANGE-EI" van Bergman
10. „DEUTSCHLAND IM HERBST" - van Brustellin
11„SALO OF DE 120 DAGEN VAN SODOM" - van Pasolini
12. „VIOLETTE NOZIERE" - van Chabrol
13. „DIE LINKSHANDIGE FRAU" - van Handke
14. „LOOKING FOR MR. GOODBAR" - van Brooks
15. „STAVISKY" - van Resnais
16. „UN TAXI MAUVE" - van Boisset
17. „DER BLAUE ENGEL" - van Sternberg
19. „EQUUS" van Lumet
19. „HERFSTSONATE" - van Bergman
20. „THE KENTUCKY FRIED MOVIE" - van Landis
21„EYES OF LAURA MARS" - van Kershner
22. „BRUTTI, SPORCHI E CATTIVE" - van Scola
23. „DER AMERIKANISCHE FREUND" van Wenders
24. „CUL DE SAC" - van Polanski
25. „GUERNICA" - van Arrabal
26. „LES HISTOIRES EXTRA ORDINAIRES" - van Fellini, Malle en Vadim
27. „PROVIDENCE" - van Resnais
28. „CADAVERI ECCELLENTI" - van Rosi
29. „SOLEIL DES HYENES" - van Behi
30. „MOGLI AMANTE" van Vicario
31. „TELEFONI BIANCHI" - van Risi
32. „DE KLOMPENBOOM" - van Olmi
33. „CONFIDENCE POUR CONFIDENCE'
34. „I NEVER PROMISED YOU A ROSEGARDEN"
35. „IM LAUF DER ZEIT" - van Wenders
36. „MESSER IM KOPF" - van Brühne
37. „THE CHEAP DETECTIVE" - van More
38. „AN UNMARRIED WOMAN" - van Mazursky
39. „THE LAST WALTZ" - van Scorsese
40. „COMING HOME" - van Ashby
van Thomas
van Page
i
De uitgeknipte lijsten moeten zo spoedig mogelijk worden ingeleverd. Dat
kan in Den Burg bij het City theater. Gravenstraat 21; in Den Hoorn bij Cor van
Heerwaarden, Klif 23; in Den Burg bij Jan Pijlman, Vloedlijn 21 en in De Waal
bij Ton Rombout, Polderweg 12 lof op de Rijksscholengemeenschap).
Zo spoedig mogelijk na de sluitingsdatum van 13 september maken we het
definitieve filmgangersprogramma bekend. Men kan zich dan ook als lid van
Filmganger laten inschrijven.