(jroen c£warLsJexels in het hart-, Nog nooit gehoord van de Russenoorlog Riool verdiepen kost f57.500,— Kostbare oplossing wateroverlast De Zes Negentig procent van de Nederlanders: Tweede boot snel inzetbaar Redacteur met vakantie Tewaterlating 'Molengat' een maand later ToonSmidt Van Reeuwijk rekent op grote belangstelling voor NOS-documen taire Viertal werd van Texel gezet rrihi&\ Granaat gevonden 93e JAARGANG NR. 9415 TEXELSE VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1979 COURANT Redactie: Harry de Graaf, Pelikaanweg 75, De Koog, telefoon (02228) 266 en Wessel Post, Burdetstraat 17, Den Burg, telefoon (02220) 3543. Voor advertenties, abonnementen etc. wende men zich tot de uitgever Langeveld De Rooy B.V., Postbus 11, Den Burg, telefoon (02220) 2741. Verschijnt dinsdags en vrijdags. Postgiro 652. Abonnementsprijs 711,50 per kwartaal 70 cent incasso; los 50 cent. Bankrelaties: Amro Bank nr. 46,99.17.636 Rabobank nr. 3625.01.742; NMB nr. 67.34.60.398. Slechts 46 tot 12% vart de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft wel eens gehoord over de Russenoorlog op Texel. Zelfs onder de personen van vijftig jaar en ouder (die dus ten tijde van de opstand 15 jaar of ouder waren) weet driekwart van niets. Aldus de conclusie van de afdeling Publiek- en Program ma-onderzoek van de NOS-televisie die door middel van een telefonische enquête een onderzoek instelde naar de bekend heid van de Nederlanders met de geweldadigheden op Texel, alsmede naar hun geïnteresseerdheid in deze gebeurtenissen. lineariteit is op alle vragen dezelfde: de allerjongsten (15 - 17 jaar) zijn relatief wat beter op de hoogte dan de bijna allerjongsten (18 - 29 jaar). De aller- oudsten (65 zijn altijd weer wat min der goed op de hoogte dan de bijna alleroudsten (50 - 64 jaar). Het verschil in kennis van zaken tussen 40- en 49-ja- rigen en 50- en 64-jarigen is telkens bijzonder groot. Het verband tussen leeftijd van men sen en hun interesse in de gebeurte nissen op Texel in 1945, zowel als hun potentiële geneigdheid om naar een televisiedocumentaire over dit onderwerp te kijken, is nogal opval lend: al hoe jonger men is, hoe vaker men zegt geïnteresseerd te zijn en waar schijnlijk te zullen gaan kijken; b) hoe ouder men is, hoe minder vaak men zegt geïnteresseerd te zijn en te zullen gaan kijken; c) hoe ouder men is, hoe vaker een bepaalde leeftijdsgroep uitsluitend be staat uit dén wel uitgesproken geïnte resseerden, dan wel uitgesproken niet- geïnteresseerdenBovendien: hoe ouder men is hoe vaker vallen bepaalde leeftijdsgroepen echt in twee kampen uiteen: mensen die zeggen dat er zeker wel en mensen die zeggen dat er beslist niet gekeken zal worden. „Tussen-in"- standpunten worden steeds minder vaak ingenomen al naar gelang de leeftijd hoger is. Scêna-urt ~fiet gekruisigdekand—Fregmen ton uit deze Russische film over de opstand van de Georgiërs verwerkte Van Reeuwijk in zijn documentaire. jeugd een vruchtbare voedingsbodem voor verder informatieverstrekking over de gebeurtenissen van de tweede wereldoorlog aanwezig is. Een curieus feit is ook dat op Texel nog werd gevochten toen de vrede overal elders in Europa een feit was. Tot 20 mei weigerden de Duitsers hun wapens neer te leggen omdat er nog Georgiërs rondliepen. Het Eerste Cana dese Legerkorps maakte daar tenslotte een eind aan. De documentaire die Van Reeuwijk maakte is vooral opgebouwd uit verkla ringen van overlevenden en ooggetui gen. Van de oorlogshandelingen is des tijds niets op film vastgelegd. Wel is gebruik gemaakt van foto's en frag menten uit de Russische speelfilm over de opstand „Het gekruisigde eiland". Bij da samenstelling van de docu mentaire was een handicap dat vrij wel alle Duitsers van het Georgische bataljon waren gedood. Toch is het gelukt vier Duitse overlevenden op te sporen, onder wie de comman dant van het bataljon. Deze bleek echter zoveel haatgevoelens te koes teren dat hij weigerde voor de camera te verschijnen. Wel heeft hij belangrijke verklaringen afgegeven. In de Sovjet-Unie is het onderwerp in het algemeen taboe, omdat Stalin destijds „beslist" heeft dat zich geen Russen in Duitse dienst bevonden. De honderdduizenden ex-krijgsgevange nen, die na de oorlog naar Rusland terugkeerden verdwenen derhalve, met uitzondering van de 228 „Texelse" Georgiërs, die in 1946 thuis kwamen. Uiteindelijk is het gelukt met een Russi sche cameraploeg in Georgië enkele gesprekken met oud-strijders te filmen, onder wie de ondercommandant van het bataljon. BVD Op Texel, waar de meeste mensen elkaar kennen, zwijgt men liever over de oorlog. Dat komt, volgens van Reeuwijk, vooral omdat na 1945, toen de koude oorlog zich deed gelden, de BVD (Binnenlandse Veiligheids Dienst) zich met de kwestie-ging be moeien. Texelaars die de Georgiers met groot risico hadden geholpen te over leven en hen als vrienden beschouw den, konden verdacht worden van communistische sympathieën. Hoewel de belangrijkste getuigen toch hun me dewerking hebben verleend, zijn er nog steeds Texelaars die zwijgen uit angst Zondag begint winterdienstregeling Zondag a.s. wordt de winterdienst regeling van Teso van kracht. Dat betekent dat op die dag de eerste boot om 8.05 uur van Texel vertrekt en dus niet meer om 7.05 uur. Zoals gebruikelijk in de winter wordt weer een uursdienstregeling onderhouden, maar bij grote drukte zal ook de tweede boot varen. Het inzetten van het tweede schip kan op de meeste uren overdag sneller gebeuren omdat de bemanning zich aan boord bevindt. Maandags zal de tweede boot on middellijk inzetbaar zijn van 6.00 - 16.00 uur, dinsdags, woensdags en donder dags van 8.00 - 16.00 uur en vrijdags, zaterdags en zondags gedurende de hele dienstregeling. Deze „standby regeling" geldt tot 22 oktober. Voor de periode daarna zal Teso tijdig de nieuwe regeling bekend maken. De tweede boot wordt in de vaart gebracht zodra tenminste twintig auto's met de gewone dienstboot niet blijken mee te kunnen, maar ook als het zich laat aanzien dat één boot het aanbod spoedig niet meer aankan. Gevaarlijke stoffen worden op vrijdag met de reserveboot vervoerd en wel met de diensten van 7.05 uur en 11.05 uur uit Den Helder en 10.35 uur en 15.35 uur van Texel. Van deze diensten mogen 'gewone' passagiers dus geen gebruik maken. Verder wijst Teso er op dat dinsdag en woensdag a.s. de inmiddels gerepareerde generator in de „Texelstroom" zal worden herplaatst, zodat op die dagen geen tweede boot kan worden ingezet en er dus risico voor wachttijden bestaat. voor communist te worden aange zien. Voor de documentaire is de oor spronkelijke reddingboot, de „Joan Hodshon" naar Texel gebracht om met de complete bemanning die naar Engeland voer, nog één keer zee te kiezen. Een politiepatrouille heeft dinsdag middag vier Amsterdammers van Poolse origine aangeraden de eerste boot naar Den Helder te nemen nadat er 'n tip was binnengekomen dat de groep zich ter hoogte van de Zanddijk verdacht ge droeg. Het viertal, dat in een witte Fiat met een Nederlands nummerbord reed, had volgens de tipgever pogingen gedaan om zijn woning binnen te dringen. De politie spoorde hen tenslotte op in de omgeving van Den Hoorn waar de vier (drie vrouwen en één man) zich moes ten legitimeren. Dinsdagavond werd door bewoners van de Slufterweg en de Vuurtorenweg gemeld dat onbekenden hun huis overhoop hadden gehaald. Er werd alleen contant geld vermist. De politie is geneigd verbanden te leggen en stelt een nader onderzoek in Redacteur Wessel Post is tot 5 no vember met vakantie. De oorspronkelijk voor 17 november geplande doop en tewaterlating van Teso's dub beldekker „Molengat" is uitge steld tot zaterdag 15 decem ber. Bij de bouw heeft zich enige vertra ging voorgedaan, maar het uitstel van de tewaterlating hangt veel meer samen met een andere werkwijze op de Verolme-werf in Heusden. Hier zullen veel werkzaamheden worden uitge voerd die aanvankelijk na de tewater lating, als het schip in IJsselmonde ligt, zouden worden verricht. De geplande datum van oplevering komt door een en ander dus niet in gevaar. Teso zal ruimschoots voor het komende zomer seizoen over het schip beschikken. Dat onderzoek hing samen met de door Dick van Reeuwijk gemaakte twee uur durende documentaire over de opstand die woensdagavond 10 oktober via Nederland 1 (19.30 - 21.30 uur) zal worden uitgezonden. Van Reeuwijk had al de indruk dat vrijwel niemand in het land ooit van de Georgische opstand of de Rus- senooriog heeft gehoord en zag dat in genoemd onderzoek bevestigd. Het was een van de redenen om de documentaire te maken. Een andere reden was dat hij een stukje ge schiedenis wilde vastleggen, nu be langrijke getuigen nog in leven zijn. De reden voor de onbekendheid ligt voor de hand. Het drama werd op de achtergrond gedrukt door al het andere nieuws over capitulatie en bevrijding en was ook later niet indrukwekkend ge noeg i.v.m. het grotere oorlogsnieuws. Van het aantal Nederlanders dat wèl iets weet over de Russenoorlog heeft slechts een derde er wat over ver nomen tijdens de opstand zelf. De overigen hebben er veel later over gele zen of gehoord. De opstand van de Georgiérs is dus niet zozeer een ver geten episode alswel een reeks van ge beurtenissen die feitelijk nooit tot brede lagen van de bevolking is door gedrongen. Mede op grond daarvan mag worden verwacht dat de docu mentaire door vele mensen met inte resse zal worden bekeken, ook omdat er in programma- en dagbladen vooraf veel publiciteit aan wordt gewijd. Jongeren geïnteresseerd De kennis van zaken over de Russen oorlog is op alle gestelde kennisvragen groter onder ouderen dan onder jon geren. Belangrijk echter is daarbij te constateren, dat het verband tussen kennis en leeftijd vrijwel lineair is, maar toch nooit volledig. De inbreuk op deze Het gemeentebestuur is bereid een groot bedrag uit te geven om de wateroverlast die zich bij regenval voordoet op De Zes in Den Burg, te verhelpen. Om aan de ellende een eind te maken moet nl. het hele riool van De Zes en in de Gasthuis straat tot aan de Beatrixlaan dieper in de grond worden gelegd. Dat riool ligt nu te hoog waardoor het regenwater dat van het nieuwe parkeerterrein aan de Vogelenzang komt er niet vlot in kan wegvloeien. TAXI- lltmTTrrHTTTTTT^^^j Wiltialminalaan 4-6 dan Burg Psychische weerstand De indruk bestaat dat er onder men den die de oorlog bewust hebben mee gemaakt veel meer personen zijn die echt uit psychische weerstand tegen het onderwerp niet geïnteresseerd zijn en niet willen kijken. Dit komt er bijvoorbeeld op neer, dat onder de 65- plussers als enige leeftijdsgroep het aantal niet-geïnteresseerden inderdaad groter is dan het aantal wèl-geinteres- seerden. En dit terwijl vijf van de tien Nederlanders in totaal uitdrukkelijk stel len geïnteresseerd te zijn, tegen drie van de tien uitdrukkelijk niet geïnteres seerd De grotere belangstelling onder jon geren voor deze documentaire, gelegd naast hun relatief niet geringe kennis van zaken, maakt het eens te meer aannemelijk dat met name onder de De Zes met omgeving is een van de laagste gedeelten van Den Burg. Voor dat er huizen stonden was het ook al nat. De aanleg van het parkeerterrein aan de Vogelezang heeft de situatie verergerd. Want bij regen stroomt daar een grote hoeveelheid water af die in de tuintjes van de omwonenden terecht komt. Drainage helpt vrijwel niets en er is door het water al aantoonbare schade aangericht, onder andere in de vorm van het verrotten van de oogst in de tuintjes. Het euvel zou zijn op te lossen door het aanbrengen van een pompput waardoor het wateroverschot naar het lager gelegen riool verderop in Den Burg kan worden geperst. Duurder maar op langere termijn gezien beter is het ver diepen van het hele riool, waarmee dan wel een bedrag van 757.000,gemoeid zal zijn. Het is verantwoord voor de laatste oplossing te kiezen want op den duur zou het riool van De Zes in het kader van Nabij Paal 9 werd dinsdagmiddag door een inwoner van Den Hoorn een half- verroeste handgranaat aangetroffen. De Explosieven opruimingsdienst heeft het oorlogstuig in de loop van woensdag onschadelijk gemaakt. de totale vervanging van het oudere gedeelte van de riolering van Den Burg toch moeten worden verbeterd. Dat ge beurt dus nu wat eerder. Het project zal zo spoedig mogelijk worden uitge voerd. De leden van de commissie openbare werken namen in de vergade ring van dinsdagmiddag met instem ming kennis van het plan. Parkeerplaats Aan de Weverstraat tegenover de Julianastraat zal speciaal ten behoeve van de bewoners van de Warmoesstraat een parkeerterreintje worden aange legd. Het is de bedoeling er een afsluit baar terrein van te maken. De War moesstraat-bewoners krijgen de sleutel en anderen kunnen er dus niet op. Het liet zich aanzien dat hier plaats voor 14 auto's kon worden gemaakt, maar dat wordt waarschijnlijk minder omdat de politie hier een toegangsweg wil hebben naar het nieuwe politiebureau, in het bijzonder voor aan- en afvoer van in beslag genomen auto's e.d. Inmiddels is met de politie kontakt opgenomen om in overleg tot een goede regeling te komen, waarbij zowel de belangen van de politie als van de parkeerders zijn gediend. Parkeren op het terrein zal niet gratis zijn; er zal een zodanige bijdrage van de gebruikers worden geheven dat de kosten ongeveer worden gedekt. In het recente verleden hebben de bewo ners van de Warmoesstraat zich krach tig uitgesproken tegen het parkeren van auto's in hun straat en om vervangende parkeerruimte in de buurt gevraagd. Het is twijfelachtig of het aantal parkeer plaatsen op het genoemde terreintje aan de Weverstraat toereikend is, maar het is misschien mogelijk dat een soortge lijke parkeerplaats ook wordt gemaakt achter Modehuis Moerbeek. Het com missielid J. C. Dros vroeg zich af of het juist is de bewoners van het Schilderend en de Weverstraat lastig te vallen met auto's uit de Warmoesstraat. De heer KI. Barendregt tilde daar minder zwaar aan gezien het kleine aantal parkeer plaatsen waarom het hier gaat. Henk Beumkes vond elke regeling die tot ge volg heeft dat „blik" uit de straat ver dwijnt, uitstekend. Fietspad Oosterend Op vrijdag 12 oktober zal het fietspad Oosterend Den Burg officieel in ge bruik worden gesteld door Drs. J. van Dis, lid van gedeputeerde Staten van Noordholland, aldus deelde voorzitter wethouder Gerard van der Kooi mee. Naar aanleiding daarvan verzocht de heer Dros op duidelijker wijze de plaat sen aan te geven waar het fietspad de rijweg kruist. Dergelijke oversteekplaat sen zijn anders veel te gevaarlijk. Een andere mededeling betrof het rijdend materieel van Gemeentewerken. Beslo ten is een nieuwe Landrover aan te schaffen. Het was aantrekkelijk dit nu te doen omdat voor de oude nog een be hoorlijke inruilsom kan worden verkre gen. Er komt ook een nieuwe bestel auto. Over de omstreden shovel voor de vuilstortplaats is nog geen beslissing genomen. Gedeputeerde Staten zijn wel akkoord gegaan met het bedrag dat de gemeenteraad ervoor heeft uitgetrok ken, maar gemeentewerken moet nog een keus maken. Onlangs heeft ook Volvo prijsopgaaf gedaan. J. C. Dros vond dat ook de firma's die al in een vroeg stadium prijsopgaaf hebben ge daan, daartoe opnieuw moeten worden uitgenodigd. De aanbiedingen kunnen nu wel heel anders zijn. Een begin is gemaakt met de aanleg van het fietspad langs de Emmalaan. Dros pleitte ervoor dit pad te laten aan sluiten op een nieuw aan te leggen fietspad langs de Bernhardlaan. Volgens de huidige verkeersinzichten is het ge wenst de Bernhardlaan iets te versmal len, omdat de brede weg nu tot hard rijden uitnodigt en dat zou vanzelf het gevolg zijn als een deel van de beschik bare breedte tot fietspad wordt ge maakt. De ANWB heeft een lijvig rapport uitgebracht over de verkeers afwikkeling op de Pontweg, speciaal in verband met het effekt dat de dubbel dekker zal hebben. B en W moeten het rapport nog bestuderen en er een mening over vormen. In de volgende commissievergadering zal het aan de orde worden gesteld. Drempels ongewenst Drempels op openbare doorgaande wegen als middel om de snelheid van auto's af te remmen, zijn ongewenst en zelfs gevaarlijk. Het is niet uitgesloten dat auto's als gevolg van zulke drempels met alle vier wielen los komen van de grond en de chauffeur de macht over het stuur verliest. Directeur Gemeente werken J. van Hoorn had bij navraag vernomen dat de gemeente Delft de verkeersdrempels opruimt en inplaats daarvan met wegversmallingen gaat werken als snelheidsremmend middel. In de gemeente Ede zoekt men het in kleurvlakken op het wegdek waardoor de automobilisten worden gemaand langzaam te rijden. De heer J.U.Dros zei een plaatselijke „ruwe" bestrating ook een goed middel te vinden. Het plotse linge lawaai dat de banden op dergelijke bobbels maken stimuleert tot gas terug nemen. Antwoord gevend op vragen die in een vorige commissievergadering waren gesteld zei wethouder Van der Kooi dat de grote hopen grond bij het Wintergroen in De Koog spoedig zullen worden geslecht. Een groot deel ervan is al nodig bij het aanleggen van bestra- (Lees verder op pagina 2)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Texelsche Courant | 1979 | | pagina 1